قالَتْ سیدتنا فاطمة الزهراء علیها السلام: إلهى وَ سَیِّدى، اءسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى، وَشیعَةِ ذُرّیتَى.
خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیدهاى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مى خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان من و فرزندانم را ببخشى.
کوکب الدّرىّ ؛ ج ۱ ؛ ص ۲۵۴
@varesoon_hadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤صحبت های مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی در مورد احیاگر فاطمیه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی وحید خراسانی :
🔻ارادت آیت الله العظمی وحید خراسانی به حضرات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) خیلی غیر عادی است...
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضهخوانی مرحوم حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی در ایام فاطمیه
@varesoon
✍ در تهران استاد روحانی ای بود که لُمْعَتَیْن را تدریس می کرد، مطّلع شد که گاهی از یکی از طلّاب و شاگردانش که از لحاظ درس خیلی عالی نبود، کارهایی نسبتاً خارق العاده دیده و شنیده می شود. روزی چاقوی استاد (در زمان گذشته وسیله نوشتن قلم نی بود، و نویسندگان چاقوی کوچک ظریفی برای درست کردن قلم به همراه داشتند) که خیلی به آن علاقه داشت، گم می شود و وی هر چه می گردد آن را پیدا نمی کند و به تصور آنکه بچّه هایش برداشته و از بین برده اند نسبت به بچه ها و خانواده عصبانی می شود، مدتی بدین منوال می گذرد و چاقو پیدا نمی شود. و عصبانیت آقا نیز تمام نمی شود.
روزی آن شاگرد بعد از درس ابتداءً به استاد می گوید: «آقا، چاقویتان را در جیب جلیقه کهنه خود گذاشته اید و فراموش کرده اید، بچه ها چه گناهی دارند.» آقا یادش می آید و تعجّب می کند که آن طلبه چگونه از آن اطلاع داشته است. از اینجا دیگر یقین می کند که او با (اولیای خدا) سر و کار دارد، روزی به او می گوید: بعد از درس با شما کاری دارم. چون خلوت می شود می گوید: آقای عزیز، مسلّم است که شما با جایی ارتباط دارید، به من بگویید خدمت آقا امام زمان(علیه السلام) مشرف می شوید؟
استاد اصرار می کند و شاگرد ناچار می شود جریان تشرّف خود خدمت آقا را به او بگوید. استاد می گوید: عزیزم، این بار وقتی مشرّف شدید، سلام بنده را برسانید و بگویید: اگر صلاح می دانند چند دقیقه ای اجازه تشرّف به حقیر بدهند. مدتی می گذرد و آقای طلبه چیزی نمی گوید و آقای استاد هم از ترس اینکه نکند جواب، منفی باشد جرأت نمی کند از او سؤال کند ولی به جهت طولانی شدن مدّت، صبر آقا تمام می شود و روزی به وی می گوید: آقای عزیز، از عرض پیام من خبری نشد؟ می بیند که وی (به اصطلاح) این پا و آن پا می کند. آقا می گوید: عزیزم، خجالت نکش آنچه فرموده اند به حقیر بگویید چون شما قاصد پیام بودی (وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّاالْبَلاغُ الْمُبینُ؛ سوره نور، آیه 54، و سوره عنکبوت، آیه 18.
🔘 آن طلبه با نهایت ناراحتی می گوید آقاعلیه السلام فرمودند: لازم نیست ما چند دقیقه به شما وقتِ ملاقات بدهیم، شما تهذیب نفس کنید من خودم نزد شما می آیم.
@varesoon
📜 چند بیت زیبا از سیّدِ بحرالعلوم در فضیلت علم شریف فقه
📖 (منبع: منظومهٔ فقهیِ الدّرة النّجفیّة، نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مَلِک)
✨ و إنّ علم الفقه في العلومِ
کالقمر البازغ في النّجومِ
⚡ بنوره مِن بعد شمس المعرفةْ
معالم الدّین غدتْ منکشفةْ
🧷 در پارهای نوشتهجات، بیت ذیل را نیز بر ابیات مزبور الحاق کردهاند؛ امّا در نسخ خطّیِ متعدّدِ این منظومه یافت نشد و احتمالاً از فرد دیگری (مثل این شرّاح منظومه) است:
<موضوعه فعل مکلّفینَا
غایته الخوض بعلّیّینَا>
@cheraghe_motaleeh
@varesoon
تصاویر بسیار زیبا و کمتر دیده شده از مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید مرتضی مرتضوی لنگرودی در کنار مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی
@ayatollah_langrodei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله خامنه ای:
بنده از بچگی به آقای گلپایگانی ارادت داشتم. قبل از اینکه به قم بیایم، ایشان را یک بار در مشهد دیده بودم و از ایشان خوشم آمده بود. من اصلاً به درس ایشان نرفتم و هیچ ارتباطی هم وجود نداشت؛ ولی به ایشان علاقهمند شده بودم. حتّی مواضع سیاسیمان در دوران انقلاب خیلی متفاوت بود؛ اما درعینحال به ایشان به عنوان یک ملای خوب و متدین واقعاً علاقه داشتم. انصافاً هم صاحب عزم و اراده بود. در مواقعی ایشان حرفهایی میزدند که هیچکس در قم جرأت نمیکرد حرفی بزند. در قضیهی تغییر تاریخ، هیچکس غیر از آقای گلپایگانی در قم حرف نزد.
به هرحال من قلباً به ایشان ارادت داشتم. خود ایشان هم شاید نمیدانست ما که مثلاً در جبههی داغها هستیم، به ایشان اینطور علاقه و ارادت داریم. آقای محمدی گلپایگانی به قم رفتند تا سلام و اظهار اخلاص ما را به ایشان برسانند. ایشان گفته بودند فلانی بداند من او را تأیید و حمایت خواهم کرد. اگر یک وقت چیزی به نظرم برسد، علنی نمیگویم، به خود ایشان میگویم؛ اگر گوش کرد، فبها؛ اگر گوش نکرد، دیگر نمیگویم.
@varesoon
قال امیرالمومنین (علیهالسلام):
رَفَاهِيَةُ الْعَيْشِ فِي الْأَمْنِ
خوشی و راحتی زندگی در سایه امنیت است.
غررالحکم/ حدیث ۱۰۲۵۳
@varesoon_najaf
کانال وارثون
کانال وارثون؛ کانال عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی علما و بزرگان تشیع است.
✅ تلگرام
t.me/Varesoon
✅ ایتا
eitaa.com/varesoon
✅ بله
ble.ir/varesoon
.
✅دو حديثي كه بايد آموخت و به خاطر سپرد
اينجا مناسب مي بينيم اين نكته را عرض كنيم:
هر فرد شيعي مذهب بايد حدّاقلّ اين دو حديث منقول از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را كه مورد پذيرش هر دو فرقه از شيعه و سنّي است ياد بگيرد و معناي آنها را خوب بفهمد و به عنوان يك دليل محكم براي حقّيّت مذهبش به خاطر بسپارد كه هم سبب استحكام عقيدهي خودش باشد و هم به هنگام لزوم از اصالت مذهب خود دفاع كند.
آن دو حديث كوتاه متقن يكي حديث ثَقَلين است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است :
(اِنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَيْن كِتابَ الله وَ عِتْرَتي اَهْلَ بَيْتي ما اِنْ تَمْسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا اَبَداً لَنْ يَفْتَرِقا حَتّي يَردا عَلَيَّ الْحَوض)
[ سفینه البحار ج ۱ ص ۱۳۲ (ثقل) ]
اين حديث، مرجعيّت انحصاري اهل بيت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) را در به دست آوردن حقايق دين همدوش با قرآن نشان مي دهد و اصالت منحصرهي مذهب شيعه را اثبات مي كند
و حديث دوّم حديث ايذاء فاطمه (علیها السلام) است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:
(فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنّي مَنْ آذاها فَقَدْ آذاني وَ مَنْ آذاني فَقَدْ آذَي اللهَ)
«فاطمه قطعهاي از من است! هر كه او را بيازارد، مرا آزرده است و هر كه مرا بيازارد خدا را آزرده است»!!
آنگاه قرآن نيز صريحاً نتيجهي شوم ايذاء خدا و رسول را نشان داده و فرموده است:
{إنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً}
[سوره احزاب آیه ۵۷]
«آنان كه خدا و رسولش را بيازارند؛ در دنيا و آخرت ملعون به لعنت خدا مي باشند و خداوند عذاب خواركننده اي براي آنان آماده كرده است»!
وقتي اين حديث را كنار آن آيهي قرآن بگذاريم نتيجه اين مي شود:
آن كساني كه پس از رحلت پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مسند حكومت اسلامي را غصب كرده و از طُرُق گوناگون موجبات ايذاء فاطمه (علیها السلام) را فراهم نمودند، ملعون به لعنت خدا در دنيا و آخرت و محكوم به عذاب مُهين (خوار کننده) در روز قيامت مي باشند و اينگونه كَسان به حكم عقل و شرع و عرف صلاحيّت حكومت بر امّت اسلامي و تصدّي امر ولايت بر مسلمين را ندارند.
دشنام دادن شيوهي مؤمنان نيست
ما هرگز سَبّ نمي كنيم و دشنام نمي دهيم!
امّا لعنت دشنام نيست!
لعنت نفرين و دعا عليه كسي است و اين كار خداست كه مي فرمايد:
{...ألا لَعْنَةُ اللهِ عَلَي الظَّالِمِينَ}
[سوره هود آیه ۱۸]
و
{...لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ...}
[سوره احزاب آیه ۵۷]
ما هم به پيروي از قرآن خدا لعنت مي كنيم و روي منطق عقل و قرآن و حديث سخن مي گوييم
⚠️و لذا فاطميّه در ميان ما شيعيان، تنها ايّام اشك و آه و عزا نيست بلكه عمدتاً براي اعلان بطلان مكتبي است كه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در مقابل مكتب اهل بيت رسالت (علیهم السلام) به وجود آمد و ضربت كارگري بر پيكر امّت اسلامي فرود آورد.
پس حديث ثقلين، سند حقّانيّت اهل بيت رسول (علیهم السلام) است و حديث ايذاء فاطمه (علیها السلام) سند ملعونيّت دستگاه حاكم پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است!!
حديث ثقلين رمز تولّي به اهل بيت رسول (علیهم السلام) و حديث ايذاء فاطمه (علیها السلام) رمز تبرّي از دشمنان اهل بيت رسول است!!
و لذا گفتيم بسيار لازم است كه هر فرد شيعي اين دو حديث را پيوسته ملازم باشد و آن دو را در عمق جان خود بنشاند و در شرايط مناسب به بحث دربارهي آن دو بپردازد.
📚صفیر هدایت شماره ۰۲۸ .سلسه مباحث معارفی آیت الله سید محمد ضیاءآبادی(ره)
@safirehedayaat
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️هندوستان و مداحی فوق العاده زیبا در سوگواری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
@varesoon
آیت الله محفوظی:
ملاک اول دوستی این است که با( عاقل) دوستی کنیم؛ زیرا دوستی با عاقل برای انسان آسایش روحی می آورد.
حضرت علی(ع)می فرماید:
مصاحبةُ العاقل مأمونةٌ
دوستی با خردمند،امنیت و آسایش نفس است.
ایشان در روایت دیگری می فرماید:
صُحبةُ الوليً اللبيبِ حياةُ الروح
مصاحبت با دوست عاقل،حیات روح و روان است.
ما اگر آبادانی قلب را می خواهیم باید دوستان عاقل انتخاب کنیم.
همان حضرت(ع) می فرماید:
عَمارَةُ القلوبِ في معاشَرةِ ذوي العقولِ
آبادی دل ها در معاشرت با صاحبان عقل و خرد است.
همنشینی با خوبان،صفات نیک آنان را به ما منتقل می کند و زندگی آبادمعنوی آن ها، زندگی ما را نیز معمور خواهد ساخت.
برگرفته از کتاب اندیشه های بنبادین در علم اخلاق
@varesoon
قالَتْ سیدتُنا فاطمة الزهراء علیها السلام: شیعَتُنا مِنْ خِیارِ اءهْلِ الْجَنَّةِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى اعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.
شیعیان و پیروان ما و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهایى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
بحارالا نوار/ ج ۶۸ / ص ۱۵۵
@varesoon_hadis
من دیگر در این عالم روزی ندارم!
.......
آقای برقعی در قم کتابفروشی داشتند، ایشان روحانی نبود ولی شاگرد اخلاق علامه و مرد شریفی بودند. ایشان تعریف میکردند:
علامه در اواخر عمرشان حال بدی داشتند. ما یک باغی در اطراف قم تهیه کردیم و ایشان را آنجا بردیم. صدای آب و پرندگان و قُل قُل سماور میآمد، بنده برای اینکه حال علامه بهتر شود از این صداهای طبیعی تعریف میکردم ولی با اینکه ایشان به طبیعت علاقه زیادی داشتند، توجهی نمیکردند. بعد از دقایقی همانطور که سرشان پایین بود فرمودند:
آقای برقعی سماورهای ما را آن طرف روشن کردهاند!
چند دقیقه بعد گفتم حاج آقا چایی سرد میشود، بفرمایید! فرمودند: من دیگر در این عالَم، روزی ندارم! دیدم چیزی نمیخورند. عرض کردم اگر خسته شدید برگردیم قم.
و ما به قم برگشتیم و حالشان خراب شد و به بیمارستان رفتند. چند روزی که بیمارستان بودند، یک قطره آب هم از گلویشان پایین نرفت.
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با امیر حسین مناقبی- نوه علامه طباطبایی- ۱۴۰۱/۸/۲۶.
@varesoon
.
حضرت آیتالله بهجت:
امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هم اگر بیاید با او همان معامله را میکنیم که با آبای طاهرینش کردیم!
آیا میشود امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف چهارصد میلیون یاور داشته باشد و ظهور نکند؟!
.
📚 کتاب حضرت حجت(عج)، ص١٧٢ مجموعه بیانات آیتالله بهجت(ق) پیرامون حضرت ولی عصر(عج)
.
✅ @varesoon
.
وصیتنامه علامه طباطبایی گم شده بود، ولی بعدا در بین دستخطهای ایشان پیدا شد.
علامه وصیت کرده بودند که اگر من نزدیکِ عَتَباتِ عالیات مُردم و از دنیا رفتم گ، مرا زیر کفشکنِ مرقدِ امیرالمومنین(سلاماللهعلیه) در نجف و زیر پای زائران، دفن کنید!
.
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با امیر
حسین مناقبی- نوه علامه طباطبایی- ۱۴۰۱/۸/۲۶.
.
#نجف_اشرف
#علامه_طباطبایی
@varesoon
🏴انالله و اناالیه راجعون🏴
▪️روح بلند معلم اخلاق و خادم آستان مقدس اهل بیت عصمت و طهارت (صلواتاللهعلیهماجمعین)، ابوالشهید حضرت آیت الله سید مجتبی معصومی لاری به ملکوت اعلی پیوست .
ایشان سالها امام جماعت مسجد المهدی(عج) کرمانشاه بوده و جوانان مومن بسیاری از انفاس قدسی آن عزیز بهزه بردند.
شادی روح ایشان فاتحه ای قرائت بفرمایید.
۱۴۰۱/۰۹/۲۰
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
براحوالم ببار ای اشک از آسمان امشب
که من با دست خود سازم گُلم در گِل نهان امشب
پیشنهاد ویژه به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی مظاهری
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طراحی و نقشه از بین بردن حضرت زهرا (سلام الله علیها) پیش از رحلت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) صورت گرفته است.
مرحوم حضرت آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی
@varesoon
📝 كسى كه عملش پذيرفته مى شود
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ في وَصِيَّتِه لِأبي ذَرٍّ ـ : يا أبا ذرٍّ ، كُن بِالعَمَلِ بِالتَّقوى أشَدَّ اهتِماما مِنكَ بالعَمَلِ ؛ فَإنَّهُ لا يَقِلُّ عَمَلٌ بِالتَّقوى ، و كَيفَ يَقِلُّ عَمَلٌ يُتَقَبَّلُ ؟ ! يَقولُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «إنَّما يَتَقَبَّلُ اللّه ُ مِنَ المُتَّقينَ» .[المائدة : 27 .]
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) در سفارش به ابوذر فرمود:
اى ابوذر! در به كار بستن تقوا اهتمام بيشترى به خرج ده تا در خود عمل؛ زيرا هيچ عملى با وجود تقوا اندك نيست.
چگونه اندك باشد عملى كه پذيرفته مى شود؟
خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : «جز اين نيست كه خداوند از تقوا پيشگان مى پذيرد».
📚مكارم الأخلاق : 2/375/2661.
@varesoon
♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️