🔸مشابهتها و تفاوتهای قاعده «اهم و مهم» با «ماکیاولیسم» / بخش اول
🔹آیت الله #علیدوست تبیین کرد؛ در فقه وقتی بین دو مصلحت یا (دو واجب) یا تزاحم دو مفسده یا (دو حرام) یا تزاحم مصلحت و مفسده یا (واجب و حرام)، تزاحم و ناهمسویی در میگیرد، بحث قاعده اهم و مهم مطرح میشود، بنابراین قاعده اهم و مهم در باب تعارض نیست، بلکه در باب تزاحم است.
🔹البته بنابراین که ما باب تزاحم و تعارض را از یکدیگر جدا کنیم، از این جهت وقتی ته قاعده فقهی اهم و مهم را باز کنیم، به لزوم تقدیم اهم به مهم بر میگردد، اما مقداری مختصرتر میکنند و قاعده اهم و مهم عنوان میکنند، اما منظور لزوم تقدیم اهم بر مهم است.
🔹چنانچه بحث لزوم دفع افسد به فاسد نیز همین جا قرار دارد، زیرا قرار شد در قاعده اهم و مهم تزاحم دو مفسده و دو حرام باشد و بگوییم آن بخشی مقدم باشد که از مفسده کمتری برخوردار بوده یا فاسد در مقابل افسد باشد که از آن به لزوم دفع افسد به فاسد تعبیر میشود، همه اینها در قاعده اهم و مهم داخل میشود.
🌐 yon.ir/vasael57
🆔 @vasael_ir
🔸 ایران؛ بهشت پولهای #رمزپایه
نشست «موضوعشناسی ارزهای رمزپایه و بررسی چالشهای فقهی و حقوقی آن» / بخش دوم
🔹حجتالاسلام #یوسفی: نهاد ناآرام پول همیشه در حال دگرگونی بوده است. زمانی مبادله کالا به کالا و بعد کالا پول قرار گرفت، بعد درهم، دینار، طلا و نقره، بعد سکه، بعد پولهای اسکناس، بعد پولهای الکترونیکی و الآن هم که با پولهای مجازی یا رمزپایه مواجه هستیم.
🔹دلیل این تحوّلات چیست؟ این نکته را باید توجه داشته باشیم که عرف عقلای عالم در صدد است که پول را با امنترین، سهلترین و کمهزینهترین راه ممکن منتقل کند. خوب این دلیل شد که وضع پول از مبادله کالا به کالا به پولهای مجازی کشیده شود.
🔹حجتالاسلام :شفیعی_نژاد : اگر فرض کنیم که یک پدیدهای عنوان پول نداشته باشد، آیا نباید از حیث فقهی بررسی شود؟ عنوان پول یک موضوع است و ممکن است یک پدیدهای هم مطرح شود مثل پولهای رمزپایه، بر فرض که پول نباشد باز هم جا دارد که در فقه از آن صحبت شود مگر فقه اقتصادی مختص به عنوان پول است؟
🔹بله این بحث مهم است که آیا این پدیده پولهای رمزپایه مال است یا نه؟ فقه اصلاً کاری به امضای موضوع ندارد. فقه به دنبال بیان احکام تکلیفی و وضعی انواع رفتارها و روابط در قالب انواع پدیدههای اقتصادی است.
🌐 vasael.ir/0003IJ
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| نشست "امام موسی صدر در ساحت علم و سیاست"
🆔 @vasael_ir
🔸پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ۲۵ سال پژوهش و دفاع از حریم دین
🔹حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه رسمی و به عنوان دستگاه غیردولتی حسب امر مقام معظم رهبری در سال 1373 تاسیس شده است و اساسنامه آن نیز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
🔹پژوهشگاه با هدف تامین نظریهپردازی و نوآوری در جهت توسعه و تعمیق معرفت دینی و بسط مطالعات راهبردی و کاربردی و گرهگشایی در قلمروی حکمت و اندیشه دینی و معارف دینی و علوم اسلامی تاسیس شده است.
🌐 vasael.ir/0003Ie
🆔 @vasael_ir
چه بسا تولید بازیهای رایانهای از واجبات نظامیه باشد
🔸در نشست«بازیهای رایانهای در آیینه فقه» مطرح شد؛ / بخش دوم
🔹دکتر #مینایی: درج نشان و لگوی esra چیزی بود که ما در سال 87 ابلاغ کردیم و در آن شیوه ردهبندی سنّی بازیها را در آن تبیین کردیم.
🔹حجت الاسلام خادمی کوشا: امروزه مسائل جدید، دنیای جدیدی را در برابر دانشجویان فقه قرار داده است، روز و شب نمیگذرد مگر اینکه مسائل و موضوعات جدید مطرح میشود.
🔹یکی از موضوعات جدید بازیهای رایانهای است. امروزه وقتی مواجه میشویم با بازیهای رایانهای پیچیده که در فضای مجازی گسترش پیدا کردهاند متوجه میشویم که خیلی از مسائل روز عقب هستیم.
🌐 vasael.ir/0003IR
🆔 @vasael_ir
🔸چگونه مشاور خود باشیم؟
🔹کرسی آزاد اندیشی با عنوان «مشورت با خود، رویکردی تازه در مهارت حل مسأله» در پژوهشکده سبک زندگی اسلامی قم برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #آتشین_صدف: یکی از راهکارهایی که در مهارت حل مسأله هم در منابع اسلامی و هم در منابع غیر اسلامی پیشنهاد شده است این است که در چالشها و مشکلات مختلف زندگی، با انسانهای متعدد مشورت کنیم.
🔹ایده و پیشنهاد بنده این است که خودمان نقش مشاوره را برای خودمان ایفا کنیم. از آنجا که یکی از دلائل و فوائد مشورت کردن این است که در اثر مشورت کردن با افراد متعدد که نگاهها و اطلاعات متفاوتی دارند از تجربیات دیگران استفاده کنیم، با این روش خود مشورتی ما با ابعاد گوناگون از یک مسأله آشنا می شویم.
گزارش کامل:
🌐 vasael.ir/0003IY
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔹حجت الاسلام سید نقی #موسوی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹 تاکنون در بحث وجوب یا عدم وجوب تعلیم استدلالی عقاید دو استدلال را بیان کردهایم.
🔹 استدلال سوم: «تعلیم غیر استدلالی حرام فینتج وجوب تعلیم الاستدلالی»
🔹با دو روش میتوان به این استدلال رسید:
🔹 تعلم غیر استدلالی بر متربی حرام است لذا تعلیم آن توسط مربی نیز حرام است در نتیجه تعلیم استدلالی واجب است. اشکال وارد بر این روش در این است که ملازمهای بین حکم تعلیم و تعلم نیست درحالیکه ما این ملازمه را در استدلال فرض گرفتهایم و این موضوع استدلال ما را دچار خدشه میکند.
🔹 بر تعلیم غیر استدلالی عنوان اعانه بر اثم، اضلال یا اضرار بار میشود. این عناوین حرام است. تعلیم غیر استدلالی حرام است. در نتیجه تعلیم استدلالی واجب میشود.
🆔 @vasael_ir