eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ضرورت بررسی فقه حکومتی از سوی حوزه‌های علمیه حجت الاسلام مهدی نوروزی حوزه علمیه استان اردبیل: 🔹باید در نظر گرفت اگر ما بخواهیم به شیوه پیشینیان خود دقت کنیم می‌بینیم همین اتفاق افتاده است به عنوان مثال شیخ انصاری که وقتی بحث ولایت فقیه را شروع می‌کند مباحث اجتماعی را که وظیفه حاکم دینی است بسیار مهم‌تر از سایر امور می‌بیند و حتی تزاحم فقها را در بحث حاکمیت و حکومت دینی جایز نمی‌داند، و یک نفر را در راس قرار می‌دهد البته فقها اگر چه می‌توانند در بحث فقهی و فتوا با هم اختلاف نظر داشته باشند، ولی در بحث حکومت و حکم، هیچ یک از فقها نمی‌توانند تعارض با آن فقیهی که در راس حاکمیت قرار گرفته است داشته باشد. 🔹نسبت تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌ها بر اساس متون ترجمه‌ای غربی در حال فرا گیری علوم هستند خیلی به مراتب بیشتر از تحصیل طلاب در حوزه‌های علمیه است. البته خود دانشکده‌هایی که از حوزه دانشجو می‌پذیرند هم همین مسیر را تقریبا حرکت می‌کنند، یعنی غالبا متون، ترجمه‌ای است که اصلا صحیح نیست. #اختصاصی #گفتگو #مدیران_حوزه_های_استانی 🌐 vasael.ir/0003Hv 🆔 @vasael_ir
🔸سی‌ و یکمین پیش نشست همایش ملی نقش انقلاب اسلامی در تاسیس #علوم_انسانی 🔹 “گسترش و تحول نظریه اقتصاد تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در جمهوری اسلامی ایران” 🔹سه شنبه 23 بهمن ماه ساعت 13:00- قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی تحولات درون و برون فقهی در قبل و پسا انقلاب در نشست «انقلاب اسلامی و نقش آن در فراوانی مسائل نوپیدای فقهی»صورت گرفت؛ 🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی، مسائل بسیار متعددی در عرصه اجتماع ظهور و بروز کرد؛ گاهی موضوعات جدید، گاهی نگاه‌های جدید و گاهی قالب‌های متفاوت نمایان شد. شاید بشود تعبیر کرد که این نگاه، با نگاه استنباطی فقهی بسیاری از فقها در تقابل بود نه تفاوت! که نمونه‌هایش را بیان خواهیم کرد. 🔹از زاویه دیگر، بلاتشبیه همان‌طور که مرحوم شیخ اعظم انصاری در رسائل نسبت به مسئله اجماع و مسئله خلافت خلفا می‌گوید «هو الاصل لهم و هم الاصل له»، از زاویه صحیح و درستش تأثیر و تأثری متقابلی بین انقلاب اسلامی و فقه و فقها و جایگاه مرجعیت وجود دارد. 🔹نکته: فقه در ادوار مختلف، حالات، کیفیت‌ها و رویکردهای متفاوتی داشته است. مثلاً در عصر اول شاگردان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فقه را در قالب همان نگارش متون احادیث برای دیگران به تصویر می‌کشیدند. در متون و مراحل بعدی کم‌کم شیوه‌های استنباطی روی کارآمد. تداخل اصول در فقه و مسائل فقهی مطرح شد. تا زمان مرحوم شهیدین و علامه و محقق و تا می‌رسد به زمان مرحوم صاحب جواهر و سایر بزرگان تا این زمان حاضر. 🌐 vasael.ir/0003JH 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی بررسی مسائل اقتصاد ایران 🔹سخنران دکتر پرویز داودی 🔹پنجشنبه 25 بهمن ساعت 16 - بلوار جمهوری - کوچه 2 ساختمان انجمن های علمی حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸تحلیل عوامل استرس زا با رویکرد دینی ـ روانشناختی یادداشت سبک زندگی / بخش اول 🔹یکی از مولفه های سبک زندگی اسلامی، دور بودن و فاصله گرفتن از عوامل و مولفه های استرس آفرین و اضطراب زاست. لازم و ضروری است که این عوامل را به درستی شناسایی نموده و به سمت یک زندگی با کمترین دغدغه های روانی و جسمانی و محیطی حرکت کنیم. 🔹مولفه های درونی به آن دسته از عوامل تنش زا اطلاق می گردد که منشا درونی داشته علل خارجی در آن دخالتی ندارند و نحوه تاثیر آنها به برداشت و تلقی شخص از امور خارجی بستگی داشته باشد. عمده ترین عوامل درونی عبارتند از: 🔹یک) طرز نگرش - دو) بی هدفی - سه) رفتار های پرهیزی (اجتناب) - چهار) ارتکاب جرم - پنج) از دست دادن اعتماد به نفس - شش) فقدان ایمان و معنویت 🌐 vasael.ir/0003JC 🆔 @vasael_ir
🔸پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نقد رویه الشهید الصدر فی التوسع العقلایی فی الحیازه 🔹شنبه 27 بهمن - ساعت 18:30 🔹قم ابتدای خیابان معلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸فاطمه؛ الگوی کامل و کارآمد سبک زندگی اسلامی حجت الاسلام محمدجواد : 🔹زندگی ما می‌تواند در چهار رابطه کاملا مشخص تعریف و تنظیم شود: رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش، رابطه انسان با اجتماع و مردم و رابطه ما با جهان و عالم خلقت. در رابطه انسان با خدا، حضرت زهرا(س) در اوج رابطه با خداست. در مقام عبودیتی قرار گرفت که از رهگذر عبادت، بندگی و راز و نیاز حاصل شد. 🔹این رابطه با خدا را که در قالب عبادت و راز و نیاز که شکل و شاکله بخشید و به عبودیت محض الهی دست پیدا کرد از مصادیق اتم عباد مخلص الهی است:” قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ” یا فرمود:” إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ”همانطوری که فرمود:” سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ” از مصادیق بارز ” فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی” است. 🔹هیچ واژه‌ای شیرین تر از واژه عبد نیست. انسان به جایی برسد که خدا او را با این اصطلاح صدا کند و به اون اسم عبدالله اطلاق کند. عبد مطیع محض خدا است. 🌐 yon.ir/vasael1272 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #صوت| نشست علمی گسترش و تحول نظریه #اقتصاد_تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در #جمهوری_اسلامی_ایران 🔸حجت الاسلام #احمدعلی_یوسفی 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام: 🔹أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه شَأنا؛ 🔹آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد ودر رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است . 📚بحارالانوار ج 41 ص 55 🆔 @vasael_ir
🔸نظریه پردازی در فقه حکومتی باید ناظر به مقام عمل باشد حجت الاسلام امیر جوان #ملایوسفی مدیر کارگروه فقه و اصول حوزه علمیه مرند مطرح کرد؛ 🔹حوزه علمیه به عنوان یک مرکز اصلی برای شناخت عمیق دین محسوب می شود. حیطه های دینی به امور فردی منحصر نمی شود؛ و امور اجتماعی را در بر می گیرد. به عبارت دیگر دین، متکفل اداره امور معاش و معاد است و حوزه علمیه متکفل شناخت دین. 🔹آنچه موجب می شود یک امر با سرعت بالا محقق شود و به منصه ظهور برسد، شروع کار عملیاتی با پشتوانه نظری است. خیلی نباید در مقام نظر توقف کرد. فقه حکومتی اگر بخواهد سریع رشد کند، باید نظریه پردازی کند و ناظر به مقام عمل باشد. 🔹تدریس فقه و اصول با رویکرد فقه حکومتی و تمدنی، برگزاری کارگاه های تبیین فقه حکومتی، تولید مجموعه موضوعات مقالات با محوریت فقه حکومتی، نشست اساتید فقه و اصول جهت بررسی نحوه ایجاد رویکرد تمدنی در تحصیل فقه و اصول، سلسله نشست های نهضت انتظار. متن کامل #گفتگو 🌐 vasael.ir/0003J2 🆔 @vasael_ir
🔸هشتمین نشست هم‌اندیشی « فقه حکومتی» 🔹بیست و پنج بهمن ماه - ساعت 8 صبح 🔹جهت حضور در نشست با شماره 09100931081 تماس بگیرید 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بازخوانی اهداف انقلاب در 40 سالگی 🔹آیت الله میرباقری 🆔 @vasael_ir
📢 بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔴 نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 1⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 📚 درس هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند: ✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. ✌🏻 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما گام های بزرگی را طی کرد. 🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب: 1⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها. 2⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید. 4⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. 5⃣ کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. 6⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. 7⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان. 🔆 ماموریت های نسل جوان برای گام دوم انقلاب: 1⃣ علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. 2⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی 3⃣ اقتصاد: جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. 4⃣ عدالت و مبارزه با فساد: مّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. 5⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است. 6⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. 7⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : 🔹من طلب الشّهاده صادقا اعطیها و لولم تصبه 🔹هر کس از روی صدق شهادت را طلب کند، خداوند به او ((ثواب)) آن را عطا خواهد کرد، هر چند به شهادت نرسد. 📚کنز المعال، ج4، ص421، حدیث11210 🆔 @vasael_ir
🔸استنباط فقیه نباید تحت الشعاع جو اجتماعی قرار گیرد نشست علمی فهم اجتماعی نصّ»، چهار‌شنبه 24 بهمن‌ ماه به همّت گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تالار امام خمینی (ره) این مرکز برگزار شد. 🔹آیت الله محسن : یکی از افتخارات علوم شیعی این است که در فنّ اصول استنباط ما برترین اندیشه‌ها را تولید کرده‌ایم و نه تنها در حوزه علوم اسلام و حتّی حوزه اسلامی، بلکه در جهان بشر علمی که در حوزه‌های ما در رابطه با اصول استنباط تولید شده است از برترین علوم و جدیدترین علوم و مفیدترن علوم است و متأسفانه در نتیجه ظلمی که به حوزه شده است این علم هم مظلوم واقع شده است. 🔹علم اصول ما بالخصوص از دوره وحید بهبهانی به بعد، تحولاتی در آن رخ داد که آن‌را به یک علم نو و جدید تبدیل کرد. ما یک کتابچه‌ای داریم تحت عنوان معالم الفکر الاصولی الجدید که در آن توضیح داده‌ایم که پس از مرحوم بهبهانی چه تحولی در علم اصول پدید آمد که آن را به یک علم ژرف و کاربردی تبدیل کرد. 🔹در علم اصول، هم اثبات الدلیل علمی است و طبق قواعد است و همچنین قواعد دلالت دلیل را نیز اثبات می‌کنیم که با هم دو عنصر علمی استنباط را تشکیل می‌دهند. ما در آنجا به اثبات رسانده‌ایم که دخالت شرائط شخصی مستنبط یا دخالت شرائط اجتماعی مستنبط در استنباط خروج از قواعد علم اصول است یعنی یکی از شرائط شخص مستنبط این است که بریء باشد از تحت تأثیرقرار گرفتن شرائط شخصی و اجتماعی. 🌐 vasael.ir/0003JT 🆔 @vasael_ir
🔸امام مهدی علیه السلام : 🔹يا مَن إذا تَضايَقَتِ الاُمورُ فَتَحَ لَنا باباً لَم تَذهَب إلَيهِ الأَوهامُ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لِاُمورِيَ المُتَضايِقَةِ باباً لَم يَذهَب إلَيهِ وَهمٌ، يا أرحَمَ الرّاحِمينَ. 🔹«اى كه چون كارها به تنگنا مى‌افتد، درى به روى ما مى‌گشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتاده‌ام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيمترين رحيمان!». 📚 قصص الأنبياء، راوندى ص ۳۶۵ ح ۴۳۷ 🆔 @vasael_ir
🔸برخورد قوه قضاییه با مجرمان یقه سفید در سایه انقلاب اسلامی گفت‌وگوی اختصاصی با رئیس یکی از شعب دیوان عالی کشور / ۲ 🔹حجت الاسلام والمسلمین عزیز الله رزاقی: حقیقتا یکی از قواعد مهمی که در قوانین اسلامی بر اساس قواعد حاکم بر حقوق جزا وجود دارد، تساوی افراد در برابر قانون است. آنچه که برای دستگاه قضایی در برخورد با افراد چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی معیار است، این است که همه افراد در برابر قانون مساوی هستند. 🔹از نظر تفکر دینی، مشروعیت تشکیل یک حکومت در هر زمان به خاطر ارتباط با حجت خداست. در زمان غیبت وجود مقدس صاحب الزمان (ع)، ضرورت اجرای احکام الهی اقتضای تشکیل حکومت دینی را دارد که متصدی آن بر اساس شرایطی انتخاب می‌شود که در اصطلاح به آن، ولی فقیه گویند. متن کامل #گفتگو: 🌐 vasael.ir/0003JE 🆔 @vasael_ir
🔸مردم‌سالاری اقتصادی؛ راهکار اسلام در مقابل نظام سرمایه‌داری در نشست علمی تبیین شد؛ بخش پایانی 🔹حجت الاسلام : مردم‌سالاری اقتصادی دینی بر اساس مبانی ذیل استوار است: 1ـ انسان اشرف تمام مخلوقات عالم است، 2ـ انسان جانشین در زمین است، 3ـ حفظ کرامت انسانی مورد تأکید آموزه‌های قرآنی است، 4ـ انسان مسجود ملائکه است، 5ـ آفرینش تمام نعمت‌های الهی برای انسان است. 🔹بر اساس این مبانی باید ساختار اقتصادی طوری تنظیم شود که اشرفیّت انسان و سایر مبانی فوق خدشه‌دار نشده و همه مبانی فوق لحاظ شده باشد. 🔹این نوع نگاه به انسان، نگاه کاملا متفاوت از نگاه سرمایه‌داری به انسان و سرمایه است. ما بر اساس مبانی فوق، اهداف، اصول و مدل‌های اقتصاد تعاونی را استخراج کردیم و به صورت تطبیقی مطرح کرده‌ایم. 🌐 vasael.ir/0003JU 🆔 @vasael_ir
🔸برنامه زمانی همایش ها و نشست های تخصصی چهارمین هفته علمی #تمدن_نوین_اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸گدایی محبت از حيوانات در عصر مدرنيته! آسيب‌شناسی دلايل نگهداری از حيوانات وحشی در اماكن مسكونی / بخش دوم 🔹افراد به دلیل اینکه برای خود و تنهایی خود مونس و همدمی داشته باشد، به سمت حیوانات پناه می‌برند و آنها را برای خود سنگ صبوری همیشگی می‌پندارند. اگر نیازهای عاطفی فرد مخصوصاً در درون خانواده پاسخ داده شود او به سمت این گونه دلبستگی‌ها گرایش نخواهد یافت. 🔹«ویکتورفرانکل» برای اثبات مشکلات روحی ـ روانی برخی افراد جامعه و چرایی روی آوردن آن‌ها به زندگی با حیوانات و دوری از زندگی اصلی بشری و اهداف انسانی، آن هم در عصر تکنولوژی و پیشرفت، نظریه‌ای را مطرح می‌کند که بر اساس آن پوچ‌گرایی و بی‌هدفی این قبیل افراد محرز است. 🔸نتایج یک پژوهش که بین 152 نفر از مردم شهر اصفهان صورت گرفت بیان‌گر آن بود که بین دو گروه دارای حیوان خانگی و بدون حیوان خانگی، تفاوت معنی داری در حیطه‌های ارتباط و آمیزش عاطفی وجود دارد؛ به گونه‌ای که افراد دارای حیوان خانگی ارتباطات آشفته‌تر و آمیزش عاطفی کمتری را در رابطه با سایر اعضای خانواده خود تجربه می‌کنند. این نتایج با یافته‌های سیمون وکوهن وکورتیس، هالی و ولف؛ همخوانی دارد. 🌐 vasael.ir/0003J9 🆔 @vasael_ir
🔸باید‌ها و نباید‌های فقهی، حقوقی و اجتماعی کودک همسری در نشست «کودکی گمشده» تبیین شد؛ 🔹عباس : بعد از انقلاب نهضت فقهی کردن قوانین آغاز شد و در سال ۱۳۶۱ ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مطابق نظر مشهور فق‌ها تغییر کرد که مطابق آن نکاح قبل از بلوغ ممنوع بود حال اگر ولی، مصلحت می‌دید ازدواج به شرط رعایت مصلحت مولی علیه صحیح بود ومطابق این قانون دختر ۹ ساله و پسر ۱۵ ساله می‌توانستند ازدواج کنند و پدر هم می‌توانست دختر کودک خود را با رعایت مصلحت تزویج کند. 🔹ما در قوانین خود برای شرکت در انتخابات، اخذ گواهینامه رانندگی و داشتن حساب بانکی سن ۱۸ سال را در نظر می‌گیریم، ولی وقتی دختری می‌خواهد با مردی تا آخر عمر زندگی کند حداقل سن ۱۸ سال را مد نظر قرار نمی‌دهیم که درست نیست. 🔹بیشتر دخترانی که در سن پائین ازدواج می‌کنند از تحصیل محروم و دچار مرگ‌ومیر ناشی از زایمان می‌شوند بنابراین با توجه به این واقعیات نمی‌توان صرفا به مصلحت‌اندیشی ولایت پدر اکتفا کرد. 🌐 vasael.ir/0003JS 🆔 @vasael_ir
🔸 امام رضا علیه السلام: 🔹نحنُ نورٌ لِمَن تَبِعَنا ، وهُدىً لِمَنِ اهتَدى بِنا . 🔹 ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى . 📚 تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۰۴ 🆔 @vasael_ir
🔸هم اندیشی #فقه_نظام_ساز 🔹درآمدی بر همایش ملی فقه نظام ساز 🔹پنجشنبه 9 اسفند ماه 97 ساعت 08:00 - تهران، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) 🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی حجت الاسلام علی ، در درس‌گفتار فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، در ادامه بحث پیرامون منابع استنباط و تجمیع منابع نقلی، به بیان موضوعات زیر پرداخت: 🔹 نباید منابع نقلی را به بخشی از کتب اربعه و بخشی از آیات قرآن منحصر کرد مثلاً روایات تفسیری ما از جمله کتاب تفسیر عیاشی که جایگاه مهمی دارند چند درصد آن‌ها در کتب اربعه آمده است؟ 🔹 همین نگاه را می‌توان به روایات عامه داشت. شناخت منابع و محیط و روایات اهل سنت جایگاه مهمی در تجمیع منابع دارد. سیره فقهی آیت الله بروجردی این اهمیت را نشان می‌دهد که می‌توان آن را بر روایت نبوی "تلقی الرکبان" با توجه به درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی، تطبیق نمود. 🔹 رجوع به روایات اهل سنت، یک اثر سلبی دارد، که همان "فان الرشد فی خلافهم" است. همچنین یک اثر ایجابی دارد که به توسعه فقه کمک می‌کند. اما یک اثر اجتهادی هم دارد و آن محیط ‌شناسی خطاب شرعی است. 🆔 @vasael_ir