🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹 إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي ؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي ؛
🔹 فاطمه پاره تن من و روشنى ديده و ميوه دل من است . آنچه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى كند و آنچه شادش كند ، مرا شاد مى كند ؛ او نخستين كس از اهل بيت من است كه به من مى پيوندد .
📚 أمالى صدوق، ص ٥٧٥
🆔 @vasael_ir
🔸عالم دینی انقلابی یعنی تولیدگر اندیشه اسلام ناب
حجت الاسلام مهاجرنیا:
🔹همانطور که میدانید منشور روحانیت موضوعی بسیار مهم است ولی قبل از این که وارد اصل پیام بشویم باید بدانیم که چند ویژگی در شخصیت امام راحل بود که منجر شد به نگارش این پیام تاریخی و بسیار مهمی شد که به منزله بیلان کار کل مبارزات امام راحل است و گزارشی از همه آن چیزی است که در طول تاریخ انقلاب اتفاق افتاد.
🔹امام در کنار ویژگیهای نظری یک سری خصوصیات عملی داشتند، از جمله این که شدیدا تکلیفگرا بود که بسیار مهم است شما در کنار هنرهای معرفتی و نظری کار خود را با وظیفهگرایی همراه کنی و همچنین در کنار وظیفهگرایی اخلاص در عمل برای ایشان بسیار برجسته بود و هیچ رفتار و مبارزهای را شروع نمیکرد مگر این که که واقعا اخلاص و قصد قربت برای خودش محرز میشد.
🔹امام راحل پیگیر بود و این طور نبود که کاری را شروع کرده و بعد رها کند و خود ایشان در سخنرانی معروف میفرماید من از مجتهدانی نیستم که یک فتوا بدهم و به خانه بروم. شجاعت امام نیز بسیار برجسته است، چراکه دقیقا در دوران مبارزه و قبل و بعد از انقلاب سخنان و رفتارهایی دارند که شجاعت ایشان را نشان میدهند.
🌐 yon.ir/cjyGY
🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام
🔹حجت الاسلام والمسلمین #سید_منذر_حکیم، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح کرد:
📝 بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است.
🔹شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیدهای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید.
روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد.
🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن میتوان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت.
🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح مینمایند و برای آن چند شاهدمثال میآورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه میکنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث میکنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد.
🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار میدهیم.
🔹شهید صدر در بحث سنتهای تاریخی و جامعهشناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است.
🔻وقتی نگاه و رویکرد متفاوت شود، روش نیز متفاوت خواهد بود و در نتیجه بر روی استنباط مجتهد اثر مستقیم میگذارد. این اثرگذاری از دو جهت خواهد بود:
🔹آنجا که نگاه منظومهای نداشته باشیم یک دسته از مسائل دیده نمیشوند و برای این مسائل چه بسا احکام جدید خواهیم داشت.
🔹از آنجا که حکم و فتوا نتیجه مقدمات است وقتی مقدمات دقیقتر دیده شود ممکن است احکام نیز متفاوت باشند. مانند احکام نزح بئر و 26 ذراع در مقدار مجاز طواف در حج.
🆔 @vasael_ir
🔸حفرههای تئوریک را در گام دوم انقلاب پُر کنیم
آیت الله #علیدوست:
🔹 فکر می کنم مهمترین بحثی که می تواند برای چله دوم انقلاب یا #گام_دوم_انقلاب که در خود بیانیه هم اشاره شده، مورد توجه باشد، بحث ارزیابی و آسیب شناسی گذشته است، به این معنا که چهل سال برای ارزیابی کفایت می کند، 10سال و پانزده سال نیست که بگوییم هنوز نمی شود برداشت و ارزیابی داشت.
🔹بعد از ارزیابی، وقت آن است که ببینیم که در طول این ۴۰ سال چه مشکلات و آسیب هایی را در مسیر داشته ایم و چه کاری را بهتر بود که انجام دهیم و انجام ندادیم، لذا به نظر من اگر ارزیابی دقیق هم داشتهباشیم می توانیم وارد مرحله نظام سازی و تمدن سازی شویم، این امکان تحقق دارد اما اگر رویه ای جز این داشته باشیم، متوقف خواهیم شد.
🔹برخی مباحث فرازمان و فرامکان است. در جهان هستی یک سری چیزها هستند که هرگز کهنه نمی شوند، چنان که نور و روشنایی و آفتاب را هرگز مشول مرور زمان نمی دانیم و نمی گوییم خورشید قدیمی شده و مفید نیست.
🌐 vasael.ir/0003KX
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» 🔹پایگاه تخصصی #فقه_حکومتی #وسائل #نشست_علمی «#پول_مجازی ا
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» هم اکنون در حال برگزاری است.
🆔 @vasael_ir
🔸عدالت سیاسی لازمه و پیش شرط حاکم و مسئول اسلامی
در نشست« پیوند قدرت و عدالت سیاسی» بررسی شد؛
🔹حجت الاسلام دکتر سید باقری: وقتی از عدالت سیاسی صحبت می کنیم یک بحث بسیار مهم و بحث از قدرت است، چراکه در جوهره سیاست و عدالت، قدرت حضوری همیشگی دارد. وقتی از نوع ارتباط میان حق و قدرت صحبت می شود می توان گفت که کارکرد بنیادین قدرت در اندیشه سیاسی اسلام این است که باید در راستای عدالت باشد و هرگاه از عدالت دور بشود به دامن فساد غلتیده و در آن فرو می رود.
🔹لرد اکتون، می گوید« قدرت فساد آور است و قدرت مطلق فساد مطلق می آورد». در اندیشه دینی هم این مباحث وجود دارد. وقتی از قدرت مطلق صحبت می کند مصداق آن را طاغوت و فرعون می داند که در فساد و بی عدالتی فرو رفته است. و نیز قرآن بیان می کند که شما وقتی بحث از فساد قدرت می کنید به قدرت نامطلوب رسیدهاید.
🔹حجت الاسلام ایزدهی: اولین مساله ای که باید مورد مداقه و کنکاش و بررسی قرار بگیرد این است که قدرت و عدالت سیاسی چگونه باهم پیوند دارند و نیز اینکه بالانس قدرت و عدالت سیاسی چگونه ایجاد می شود.
🔹تعریف شما از قدرت و عدالت سیاسی چیست و اینکه این دو چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ آیا قدرت ابزار عدالت است؟ آیا بحث ما بر منبع مشروعیت و عدالت است؟ آیا قدرت و عدالت دو امر خیر است یا امر خیر و شر ذاتی؟ اگر تعیین تکلیف نکنیم مسیر را اشتباه می رویم.
🌐 vasael.ir/0003Kc
🆔 @vasael_ir
Webp.net-gifmaker.gif
2.8M
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» هم اکنون در حال برگزاری است.
🆔 @vasael_ir
🔸جلسه نقد و برسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی»، برگزار شد
🔹دکتر شریف #لک زایی: موضوع آزادی جز اولین موضوعاتی بوده که بنده نگارش کردهام و یکی از مهمترین خلأها در انقلاب اسلامی، نبود نظریه آزادی است.
🔹در این کتاب به مبنای فلسفه آزادی اشاره شده است؛ اینکه نگاه فلسفی، فقهی و کلامی امام خمینی(ره) به بحث آزادی چیست، و اینکه این بحث فقط در حوزه انتزاعی و نظریه نباید باقی بماند، بلکه به موضوع چگونگی تحقق آن در جامعه نیز پرداخته شده است.
🔹دکتر محمدحسین #جمشیدی: اهمیت تألیف این کتاب از دو منظر قابل بررسی است، نخست اینکه موضوع آزادی برای همه انسانها مطرح و دارای اهمیت است و به عنوان آرمانی همگانی شناخته میشود و از وجه دیگر، بررسی اندیشه امام خمینی(ره) بر اهمیت و ارزش اینکار افزوده چراکه قلم زدن در این حوزه کار بسیار سختی است.
🌐 yon.ir/c3xMv
🆔 @vasael_ir
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸پاسخ آیت الله #مؤمن به شبهه قانونی نبودن انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری
🆔 @vasael_ir
🔸روانشناسی اسلامی جهان را در دو بُعد غیب و شهود میبیند
معصومه اسماعیلی تبیین کرد؛
🔹مشکلات #روان_شناسی در ایران به انسداد جدی رسیده چون تعدادی از افرادی که در اوایل انقلاب به عنوان روان شناس و مشاور وارد شده اند، به عنوان عالِمان این رشته قلمداد می شوند. لزوما با سوادترین انسان های این رشته، آن را پایه گذاری نکردند بلکه عده ای علاقمند یا تحصیل کرده، این رشته را پایه گذاری کردند.
🔹#روان_شناسی_اسلامی قرار نیست به ما بگوید فن تخصصی ایجاد ارتباط چه باشد بلکه به ما جهت می دهد و می گوید انسان کیست و رابطه اش با جهان هستی چیست و با چه غایتی آفریده شده است. با توجه به غایت ها و مبدا برای طی مسیر، چه استراتژی هایی را دنبال کند تا به هدف نهایی و غایی که برای آن آفریده شده دسترسی پیدا کند.
🌐 vasael.ir/0003KV
🆔 @vasael_ir
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم | نشست تخصصی«پول مجازی از منظر فقه حکومتی
🔸حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی
🆔 @vasael_ir
🔸#معماری_اسلامی با اصول و باورها معنا پیدا میکند
🔹علی محمد #رنجبر_کرمانی: معماری ارتباط مستقیم با دولت و حکومت دارد و از چند هزار سال قبل آثار معماری از سوی دولت و حکومت پشتیبانی می شدند. اما در مقابل در طول این سالها، معماری مردمی، سنتی و فروتن بوده است.
🔹کسانی که برای معماری کشور و شهرها تصمیم می گیرند، مسئولان حکومتی هستند که اکثرا معمار نیستند اما تصمیم گیرنده اند. در حالی که باید از معماران و شهرسازان در جریان تصمیم گیری ها استفاده شود اما امروز برای معماری و طراحی از معماران مشورت گرفته نمی شود.
🔹معماری اسلامی دارای رنگ، ظاهر و شکل مشخصی نیست بلکه با اصول و باورها و بایدها و نبایدها مشخص می شود. باید تعریف مشخصی از معماری اسلامی مطرح شود. این تعریف میسر است و آن مسائلی که در تعریف نمی گنجند را به آینده حواله می دهیم اما آن را رها نمی کنیم.
🌐 vasael.ir/0003KW
🆔 @vasael_ir