🔸اهمیت سرمایه اجتماعی در #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔹سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی (مادّی) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.
🔹بدون سرمایه اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه ای نمی رسد، به طوری که بسیاری از گروه ها، سازمان ها و جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته اند به موفقیت دست یابند، اما هیچ مجموعه انسانی، بدون سرمایه اجتماعی نمی تواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد.
🔹رهبر انقلاب به درستی نقطه قوت نظام را نشانه رفته و دلیل اینکه رک و شفاف در قبال ساختارهای موجود از عامل و اراده انسانی سخن می راند، این است که جوان، منشا و مبنای قدرت و اقتدار نظام می باشد، و این بیان و بیانیه نیز حرکت رو به جلویی است که گام های بعدی انقلاب را تسریع می بخشد.
🔹مدیریت محافظه کار و فرسوده فقط باعث درجا زدن و اتلاف فرصت ها و قدرت های نظام می شود و به جای سرعت بخشیدن به قطار انقلاب، نقش سرعت گیر و دست اندازهای درونی را برای نظام ایفا می نماید.
🔹بیانیه گام دوم اگر بخواهد توان عینی و تحقق خارجی خود را تجربه نماید و به منصه ظهور برسد و منشا تحول و اثر قرار گیرد، بایستی بی تعارف در سطح رسمی و قلمروهای غیررسمی و مردمی، شاهد حضور جوانان و نیروی مستعد مومن انقلابی باشیم تا کمترین اتلاف انرژی در خصوص منابع و توان و اقتدار و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و...در کشور داشته باشیم.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0003Tm
🆔 @vasael_ir
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
بخش سوم گفتوگوی دکتر #شریف_لک_زایی با خبرنگار #وسائل👇👇👇
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
3/ دکتر #شریف_لکزایی در گفتوگو با #وسائل:
🔹آثاری که بتواند ما را در زمینه فلسه سیاسی مستغنی کند وجود ندارد. البته امثال استاد مطهری تلاش بسیار کردند. آثار استاد مطهری عموما اجتماعی هست ولی به طور خاص مجموعه چهار جلدی فلسفه تاریخ ایشان به نوعی مباحثی است که در فلسفه سیاسی مطرح میشود.
🔹به تناسب زمانه که مباحث مارکسیستی مطرح بود، ایشان آن بحثها را با همین عنوان در فلسفه تاریخ بیان کرد ولی شما آنجا را ببینید که تقریبا نظرات مارکسیستها یا نظرات سرمایهداری را نقد میکند و بحثهای خود را به صورت ایجابی بیان میکند. ابتدا دیدگاههای رایج موجود را زیرتیغ میبرد و بعد، مباحث خود را به صورت ایجابی مطرح میکند و قابل استفاده است.
🔹اما خیلی از متفکرین ما این کار را نکردند. خیلی از کسانی که امروزه داعیه فلسفه اسلامی دارند، این کار را نکردند. علت اینکه بخش فلسفه سیاسی متعالی اسلامی لاغر مانده و فربه نشده است، میتوان گفت کمکاری است.
🔹بنابراین امثال علامه طباطبایی و استاد مطهری به بحثهای اجتماعی توجه خوبی دارند اما کافی هم نبوده و نیست. طبیعتاً پاسخ اینها به برخی از مسائل و نیازهایی بود که با آن مواجه داشتند ولی فرصت این را نداشتند که بنیاد یک فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی را برای ما ارائه کنند؛ اگرچه آثار اینها در این قسمت نسبت به دیگران قابل استفاده است.
🔹یک تعبیری حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند و در نشستهایی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. آنجا فرمودند که خیلی از علمای ما کار علمی و حوزوی خود را نمیتوانستند انجام دهند، تا چه رسد به اینکه فلسفه سیاسی بنویسند و یا در باب فلسفه سیاسی تامل کنند.
🌐 vasael.ir/0003Tw
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | گستره اختیارات ولی فقیه از نگاه #امام_خمینی
🔹در سالهای اولیه انقلاب به تدریج معضلات و مشکلاتی پیش آمد که حکایت از آن داشت که جامعه را تنها بر اساس احکام اولیه و ثانویهی شرع نمیتوان اداره نمود، بلکه معضلاتی وجود دارد که برای حل آنها لازم است فراتر از این احکام رفت.
🔹بدین جهت طرح اختیارات گستردهتری برای فقیه عهدهدار اداره جامعه ضروری مینمود. ظهور و بروز اینگونه مسائل حکومتی ابعاد بیشتری از نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) را آشکار نمود.
🔹ایشان در مواجهه با چنین مسائلی به صراحت از اختیارات گسترده دولت اسلامی تحت ولایت فقیه جامعالشرایط سخن گفته و به اجرایی کردن نظریه ولایت مطلقه فقیه که سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدان قائل بود پرداخت.
🔹حضرت امام با عنایت به ضرورت حکومت و اداره دینی جامعه و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی ناشی از شکلگیری حکومت شیعی به این نتیجه رسیدند که اختیارات وسیعی را برای حاکم اسلامی بیان کنند که مبنای آن «مصلحت نظام» بوده و گفته میشود که در لابهلای کلمات فقهای پیشین نیز میتوان به مبانی و مبادی این نگرش دست یافت.
🔹به طور خلاصه ولایت مطلقه از دیدگاه امام خمینی(ره) سه قید عدمى و یک قید وجودى دارد که عبارتند از: 1. عدم تقید به امور حسبیه؛ 2. عدم تقید به چارچوب احکام فرعیه الهیه و ثانویه بلکه اگر مصلحت عمومى اقتضا کرد شامل فراتر آنها نیز مىشود؛ 3. عدم تقید به قوانین بشرى از جمله قانون اساسى؛ 4. تقید به مصلحت جامعه اسلامی.
📝 کاظم محدثی
🌐 vasael.ir/0003UU
🆔 @vasael_ir
🔸ملت اسلام اهل #سازش نیست
بازخوانی سخنرانی تاریخی #امام در #پانزده_خرداد ۴۲؛
🔹امام با آگاهی از این توطئه در نطق تاریخی خود در مسجد اعظم قم (26 فروردین 43 ) فرمود: «اگر کسی به من اهانت کرد، سیلی به صورت من زد، سیلی به صورت اولاد من زد، والله تعالی راضی نیستم در مقابل او کسی بایستد دفاع کند؛ راضی نیستم.
🔹من می دانم، من می دانم که بعض از افراد یا به جهالت یا به عمد می خواهند تفرقه مابین این مجتمع بیندازند... من که اینجا نشسته ام دست تمام مراجع را می بوسم؛ تمام مراجع اینجا، نجف، سایر بلاد، مشهد، تهران، هر جا هستند، دست همه علمای اسلام را من می بوسم.
🔹مقصد بزرگتر از این است آقا. من دست برادری دراز می کنم به تمام ملت های اسلام، به تمام مسلمین دنیا؛ در شرق و غرب عالم».
🔹امام از شاه به عنوان «مَردَک» یاد کرده و خطاب به او فرمود: اشتباه نکنید، اگر خمینی هم با شما سازش کند ملت اسلام با شما سازش نمی کند. اشتباه نکنید، ما به همان سنگری که بودیم، هستیم.
🔹اولین سالگرد قیام 15 خرداد در سال 1343 با صدور بیانیه مشترک امام خمینی و دیگر مراجع تقلید و بیانیه های جداگانه حوزه های علمیه گرامی داشته شد و به عنوان روز عزای عمومی معرفی شد.
🌐 vasael.ir/0003UZ
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹أيُّها النّاسُ، إنَّ يَومَكُم هذا يَومٌ يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ، و هُوَ أشبَهُ بِيَومِ قِيامِكُم،
🔹 اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه كاران زيان مى بينند و شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد.
📚 تنبیه الخواطر ج 2 ص 357
🆔 @vasael_ir
🔸باب فلسفه صدرا همچنان مفتوح است
بخش پایانی / دکتر #شریف_لک_زایی در گفتوگو با #وسائل:
🔹این حکمت، یک دستگاه فلسفهورزی است و ملاصدرا یکی از میراثداران مهم آن است که فلسفهاش به ما کمک میکند.
🔹طبیعی است که با توجه به طرح نظری حرکت جوهری در هستی و جامعهی خود، این دستگاه هم میتواند مشمول این حرکت جوهری باشد و هرچه جلوتر میرود، ابعاد و اضلاعش را بسط و تفصیل دهد و به ما کمک کند که پرسشهای جدید خود را با پاسخهایی از این حکمت همراه کنیم.
🔹این دستگاهی نیست که بگوییم خاتمه پیدا کرده است، برخلاف فلسفه مشا که دستگاهی است که تمام شده است. البته ممکن است امروزه به آن رجوع کنید و ظرفیتها را دوباره بشناسید ولی وقتی فلسفه ملاصدرا آمد، آن فلسفهها تمام شد و خاتمه یافته تلقی شد.
🔹بنابراین مشا دستگاهی است که ممکن است امروزه ظرفیتهای زیادی هم داشته باشد ولی نمونهاش در خارج بستهبندی و تمام شده است.
🔹ولی فلسفه ملاصدرا باز است و انتهای آن معلوم نیست، چون دستگاه جدیدی به وجود نیامده است که شما بگویید این فلسفه بستهبندی شد و آنجا است و صرفا به لحاظ تاریخی برای ما ارزشمند است. چنین نیست و به لحاظ وجودی برای ما ارزشمند است.
🔹در دوره معاصر، متفکران ما به این بحثها پرداختند. کما اینکه در همین سالهای اخیر، حضرت آیتالله جوادی آملی بحث سیاست متعالیه و فلسفه سیاسی متعالیه را به صورت خاص طرح میکند.
🔹اگر به باور برخی از اساتید، ملاصدرا موجد حکمت متعالی سیاسی است اما حضرت امام، آیتالله جوادی آملی، شهید مطهری و علامه طباطبایی واجد حکمت سیاسی متعالیه هستند و فلسفه سیاسی متعالی دارند.
🔹در واقع میتوان در این سالها گفت رشد خوبی داشته اگرچه همچنان نیازمند کار است. ما بخشی از مسیر را طی کردیم و تنها چند گام برداشتیم و هنوز بخشهای زیادی را باید دید و گامهای زیادتری را باید برداشت.
🌐 vasael.ir/0003Tx
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتارهای فقه
🔹فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده امر، نهی، بعث و زجر نرفته است (آیت الله شبزندهدار)
🌐 vasael.ir/0003Uq
🔹فقه جهاد | ویژگیهای رهبران و فرماندهان جهاد (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/Qeq5b
🔹فقه روابط اجتماعی | سوء ظن در روابط اجتماعی؛ گناه یا عیبی مهم (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003UX
🔹فقه القضا | قضاوت ولی خاص به نفع مولی علیه پذیرفته نخواهد بود (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003UD
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب | حکیمانهترین حکومت
🔹کتاب، حکیمانه ترین حکومت، کاوشی در نظریه ولایت فقیه، اثر آیت الله #محمدتقی_مصباح_یزدی، توسط انتشارات موسسه امام خمینی(ره) در سال 1394به زیور طبع آراسته شده است.
🔹این کتاب در یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است که در بخش اول مباحثی از قبیل، مفاهیم و پیش فرض های ولایت فقه را مطرح می کند.
🔹در بخش دوم سعی شده است که مباحث جامعی پیرامون، مباحث نظری ولایت فقیه، پیشینه نظریه ولایت فقیه، شرایط ولی فقیه، چگونگی تعیین ولی فقیه، محدوده وظایف و اختیارات ولی فقیه ودرنهایت ساختار حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه مورد بررسی قرار بگیرد.
🔹در بخش سوم از این کتاب، ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی، سازوکارهای تعیین ولی فقیه و نظارت بر او در نظام جمهوری اسلامی و نیز رابطه ولایت فقیه با قانون اساسی مورد مداقه واقع می شود.
🔹در بخش پایانی کتاب، نقش ولایت فقیه در کارآمدی نظام سیاسی، ظرفیت های تئوریک ولایت فقیه برای کارامدی نظام سیاسی و نیز جلوه هایی از کارامدی نظام جمهوری اسلامی در پرتو ولایت فقه مورد تبیین علمی واقع شده است.
🌐 vasael.ir/0003UR
🆔 @vasael_ir