eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹من طَلَبَ الدُّنيا بِعَمَلِ الآخِرَةِ، طُمِسَ وَجهُهُ ، ومُحِقَ ذِكرُهُ ، واُثبِتَ اسمُهُ فِي النّارِ . 🔹هركس با كار آخرت، دنيا را بجويد ، چهره[ى انسانى]اش محو مى شود ، يادش نابود مى گردد و نامش در آتش ثبت مى شود. 📚 المعجم الكبير : ج ۲ ص ۲۶۸ ح ۲۱۲۸ 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مطالعات فقه سیاسی 🔹در دوره معاصر، با گسترش تحولات سیاسی- اجتماعی جوامع اسلامی، به ویژه وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، نظام فقه اسلامی با پرسش‌هایی جدید در زمینه شیوه اداره جامعه روبرو شد.بنابراین فعالیت فقهی در این دوره، با بازگشت به سنت‌ها و مکتب‌های فقهی گذشته آغاز گردید؛ ولی دیری نپایید که نارسایی آن در انجام رسالتی که برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود، آشکار شد. 🔹سخن مرحوم آیت الله عمید زنجانی این است تاکنون در تبیین فقه سیاسی، بیشتر توجهات به این نکته معطوف بوده تا سلسله مباحثی که در فقه سنتی به سیاست مربوط است، جمع آوری شود و بر اساس آن مجموعه مدون جدیدی پدید آید و نامش هم فقه سیاسی، فقه‌الحکومة یا فقه‌الدولة باشد؛ اما به نظر می‌رسد اگر ما به جمع‌آوری مباحث مربوط به سیاست در فقه بپردازیم اهمیت این کار در حد میراث فقهی است و به عنوان مساله‌ای تاریخی به تاریخ فقه مربوط است. 🔹کتاب مطالعات فقه سیاسی به کوشش محمود فلاح توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1397 به چاپ رسیده است. 🔹این کتاب که مجموعه‌ای از نشست‌ها و گفتگو‌هاست در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان کلیات و مبانی، مباحثی از قبیل فلسفه فقه سیاسی( فلسفه فقه، موضوعات فلسفه فقه، ماهیت فقه سیاسی و ماهیت فقه سیاسی)، تبار شناسی فقه سیاسی معاصر شیعه، مبانی و منابع فقه سیاسی( مبانی فقه سیاسی،منابع فقه سیاسی،جایگاه مبانی و منابع در فقه سیاسی)، اعتبار و قلمرو فقه سیاسی و نیز مبحثی تحت عنوان فقه سیاسی و فقه حکومتی مطرح می شود. 🌐 vasael.ir/0003Y9 🆔 @vasael_ir
🔸 | مرفوع القلم بودن صبی، دلیلی بر عدم جواز قضاوت صغیر 🔹آیت الله جواد حبیبی تبار در هشتمین درس خارج فقه القضا، دلیل دوم بر عدم جواز قضاوت صغیر را بررسی کرد و گفت: دلیل دومی که برای عدم جواز قضاوت صغیر بدان استناد شده، این است که صبی مرفوع القلم است؛ یعنی دخالت صغیر در کار‌های خود نیز مسموع نیست، حال چگونه می‌توان پذیرفت که او مسئول کار‌های دیگران باشد؟ 🔹وی در جلسه گذشته به بررسی دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر قضاوت صغیر ممیز پرداخت و گفت: ظاهرا دلالت حدیث بر مدعا ثابت نیست چرا که اطلاق لفظ «من کان» در حدیث برای اثبات قضاوت صغیر دچار اشکال است؛ أخذ به اطلاق، منوط به فقدان منشأ انصراف است. به عنوان مثال، چنانچه گفته شود که شخصی را در بین خودتان به عنوان حَکَم قرار دهید. هیچگاه به ذهن ما خطور نمی‌کند که یک پسر ۹ ساله را حَکَم قرار دهیم؛ بنابراین در این مورد ذهن انصراف به غیر صغیر دارد. 🔹آیت الله حبیبی تبار گفت: خلاصه آنکه، با اینکه «الناس مسلطون علی اموالهم»، ولیکن صغیرحق مداخله در مسائل خود را ندارد و در مورد وی گفته می‌شود «لایجوز ان یشتری لنفسه». حال چگونه می‌توان گفت: «یجوز أن یشتری من قبل الناس ولایتا عنهم» و به طریق اولی چگونه می‌توان قائل به جواز قضاوت او شد؟ 🌐 vasael.ir/0003YH 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹ثَلاثَةٌ تَجِبُ عَلَى السُّلطانِ لِلخاصَّةِ وَالعامَّةِ: مُكافَأَةُ المُحسِنِ بِالإِحسانِ؛ لِيَزدادوا رَغبَةً فيهِ، وتَغَمُّدُ ذُنوبِ المُسيءِ؛ لِيَتوبَ ويَرجِعَ عَن غَيِّهِ، وتَأَلُّفُهُم جَميعا بِالإِحسانِ وَالإِنصافِ. 🔹حكمران نسبت به همه مردم، از خاص و عام، سه وظيفه دارد: نيكوكار را پاداش نيك دهد تا رغبتشان به آن بيشتر شود، گناهان بدكار را بپوشاند تا توبه كند و از گم راهى اش برگردد، و با احسان و عدالت، همگان را به الفت (همدلى) كشاند . 📚 تحف العقول : ص ۳۱۹ 🆔 @vasael_ir
🔸 | ایمان و اخلاص؛ دو فاکتور مهم در پیام‌رسان‌های دینی 🔹حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه 11 آذر سال 1397 برگزار گردید، به بیان شرایط استحبابی پیام رسانان دینی پرداخت و اظهار داشت: ایمان شرط الزامی پیام رسان دینی است اما درجه اعلای آن که اخلاص باشد جزو شرایط استحبابی پیام رسان دینی است. 🔹امیر المومنین علی (ع) غایت عبادت را اخلاص معرفی می کند همچنین می فرماید اَلْإِخْلاَصُ أَعْلَى اَلْإِيمَانِ(1) اخلاص اعلی مراتب ایمان است. عرض کردیم که ایمان از شرایط الزامی است اما حالا درجه اعلای آن الزامی نیست می‌شود مستحب لذا این دال بر استحباب است. 🔹اخلاص مرتبه بسیار بالاتری از عدالت است. مراتب عملی ایمان تقواست ولی مراتب فکری ایمان اخلاص است بین اخلاص و تقوا خصوص من وجه است اگر کسی در کارهایش اخلاص دارد اما کاری مرتکب می شود که از گناهان کبیره است به این نمی گوییم متقی اما در آن اعمل اخلاص دارد ماده اجتماع این دو خیلی زیاد است دوتا ماده افتراق نیز دارد. 🌐 yon.ir/8VnXh 🆔 @vasael_ir
🔸 وجود سازمان ارتباطی میان حاکمیت و 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گویی، با اشاره به رابطه متقابل حوزه علمیه و نظام اسلامی گفت: پس از آن که امام خمینی (ره) به درستی نظریه ولایت فقیه را بیان کردند، اجرایی شدن آن در جامعه نیازمند شؤونات مختلفی اعم از سیاسی، فرهنگی اقتصادی و هنری است که تا به امروز نیز به درستی بیان نشده اند. 🔹موسویان اضافه کرد: امروزه به جهت تحولاتی که در عرصه زندگی اجتماعی انسان‌‌‌ها و دگرگونی‌‌‌هایی که درعرصه‌‌‌های مختلف شکل گرفته است در حوزه علمیه نیز باید تحولاتی صورت گیرد به عنوان مثال در دویست سال گذشته زمانی که از اقتصاد سخن گفته‌‌ می‌شد، معاملات به ذهن تبادر‌‌ می‌کرد و فقیه به بحث قراردادها در معاملات‌‌ می‌پرداخت اما با تحولاتی که در عرصه اقتصاد ایجاد شده است سازمان‌‌‌ها و نهادها طرف قرار داد هستند در حالی که در گذشته معاملات میان دو نفر بود. 🔹متأسفانه نه حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیت‌‌‌های حوزه علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد؛ درس‌‌‌های خارج باید تحولی متناسب با نیازهای جامعه داشته باشند و مسائل تحقیقی حوزوی نیز باید در مسیر حل مشکلات جامعه حرکت کنند اما عملا چنین موردی مشاهده‌‌ نمی‌شود که این نیز به دلیل عدم ارتباط سیستمی میان حوزه علمیه و حاکمیت است. 🌐 vasael.ir/0003YY 🆔 @vasael_ir
🔸 باید از دل فقه سنتی بجوشد | سه رساله مقام معظم رهبری پیرامون جهاد در طول تاریخ فقه شیعه بی‌سابقه است 🔹عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: چیزی که نظر امام راحل، رهبر انقلاب و بزرگان حوزه است، اینکه فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. 🔹 آیت‌الله کعبی اظهار داشت که فقه حکومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب : مقام معظم رهبری ضمن استقبال از تمامی فعالیت ها پیرامون فقه حکومتی، انتظار عمق بخشی و حفظ اصالت این مباحث را دارند؛ یعنی به اصالت و عمق مباحث تأکید داشته و نگرانند این مباحث به صورت سطحی بحث شوند و یا از اصالت‌های فقه سنتی فاصله بگیرند. 🔹وی تصریح کرد: برای نمونه از ایشان سه رساله «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» درباره جهاد چاپ شده که بسیار عمیق هستند. گویی فقیهی در گوشه‌ای از نجف یا مسجد اعظم نشسته و همانند مرحوم حضرت آیت‌الله میرزاجواد تبریزی، حضرت آیت‌الله وحید و دیگران درس فقهی می‌گوید و گویی اگر این بزرگواران نیز این مقالات را ببینند، می‌گویند یک بحث عمیق فقهی است. 🔹آیت الله کعبی با بیان این‌که فقه حکومتی نیازمند چندین پیش نیاز است، اظهار کرد: چند پیش نیاز غیر فقهی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این پیش نیازها تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. 🆔 @vasael_ir
🔶 برگزاری نشست بررسی اندیشه‌های اقتصادی شهید بهشتی 🔻 این نشست با سخنرانی مراد راهداری، استاد دانشگاه برگزار خواهد شد. ⏰زمان: پنج‌شنبه، ۶ تیرماه از ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🔹محل برگزاری: مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد، واقع در بلوار کشاورز، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان برادران مظفر، نبش کوچه شهید ذاکری، پلاک ۱۲۶ است. 🆔 @vasael_ir
🔸 | ادله حرمت وهن مقدسات دیگران 🔹آیت الله درجلسه هجدهم درس خارج فقه فرهنگ که در مدرسه دارالشفاء برگزار شد، درباره مورد سوم از موارد حرمت بیان اظهاری گفت: مورد سوم تکلّم به چیزی است که مورد آزار و اذیت اتباع سایر ادیان و مذاهب می‌شود و آن‌ها را علیه مسلمین یا شیعیان، وادار به عکس‌العمل می‌کند. 🔹رئیس مجمع تقریب مذاهب گفت: این موضوع در همه‌وقت نیست؛ مثلاً اگر منافقی است که کاری نمی‌کند [نباید او را لعن کرد] اما اگر منافقی است که در جمع مؤمنین به تفرقه‌افکنی و شایعه‌پراکنی می‌پردازد باید با او مقابله کرد. «لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَةِ» آیه می‌فرماید: اگر دست از کار خود نکشند آن‌ها را برای تو افشا می‌کنیم و دیگر آن‌ها حق ماندن در مدینه را نخواهند داشت. 🔹آیت الله اراکی گفت: البته این قاعده کلی است اما گاهی بر تقاص، مفسده‌ای بار می‌شود که در این حال نباید این کار را کرد. حال ما اصل حکم را بیان می‌کنیم. بنابراین این فرمایش روایت که می‌فرماید: «لَا تُؤْسِرُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَمْوَالَكُمْ بِشَهَادَاتِ الزُّورِ» یعنی اگر شهادت زوری یا شهادت دروغ به مال یا به نفس شما صدمه زد و حرمت مال و نفس شما را شکست اگر اقدام متقابل نکنید خود را اسیر کرده‌اید، یعنی مال و نفس شما اسیر او شده است و نمی‌توانید کاری کنید. 🌐vasael.ir/0003Yi 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹كُن عَفُوّا في قُدرَتِكَ، جَوادا في عُسرَتِكَ، مُؤثِرا مَعَ فاقَتِكَ؛ يَكمُل لَكَ الفَضلُ . 🔹در هنگامى كه قدرت دارى، باگذشت بـاش، و در گاهِ تنگ دستى ات بخشنده، و در وقت نيازمندى‌ات، ايثارگر باش تا فضل تو كامل گردد. 📚غرر الحكم : ج ٤ ص ٦١١ ح ٧١٧٩ 🆔 @vasael_ir
🔸 تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی 🔹 کرسی علمی ـ ترویجی «تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،  چهارشنبه 5 تیرماه 98 در سالن فرهنگ دفتر قم برگزار شد. 🔹 آن چه واجب کفایی مطابق رویکرد مورد اشاره در این نظریه را ذیل واجب حکومتی قرار می دهد، آن است که اولاً خطاب که اولاً و بالذات به جامعه، تعلّق می گیرد، ثانیاً و بالعرض به مدیران جامعه (حاکمان) تعلّق می­‌گیرد. ثانیاً مدیریّت امتثال تکالیف به واسطه حکومت (حاکمیّت سیاسی) صورت می پذیرد. به گونه‌­ای که تکلیف به صورت مطلوب از جانب شهروندان، امتثال شود. 🔹 عمده کتب فقه و اصول که به بحث واجب کفایی، عنایت ورزیده و مباحثی چون تعریف و متعلّق واجب کفایی را مورد بررسی قرار داده‌اند، را می‌توان به مثابه پیشینه تاریخی این نظریه برشمرد، ضمن این که با وجود همه مباحثی که در خصوص واجب کفایی ارائه شده است، اما عملاً مباحثی با محتوای ماهیّت و رویکرد واجب کفایی در نظام سیاسی، مورد بحث و اهتمام واقع نشده است. 🌐 vasael.ir/0003Yn 🆔 @vasael_ir
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار می‌کند؛ 💠 مدرسه تابستانه «منهاج» ✍️ محورها: ۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی ۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت 📌 با حضور اساتید برجسته حوزه 💫 (با ظرفیت محدود و گزینش) 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU ☎️ پاسخگویی: 09107660356 🆔 @vasael_ir
💢 با موضوع دولت اسلامی؛ 📌 پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود 🔹برگزار کننده: دانشگاه شاهد 🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: 20 مهرماه 98 🗓 مهلت ارسال اصل مقالات: 5 بهمن‌ماه 98 🗓 زمان برگزاری: 8 اسفندماه 98 🌐vasael.ir/0003Ys 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام: 🔹 قَد يَكونُ حُبٌّ فِي اللّهِ و رَسولِهِ، و حُبٌّ فِي الدُّنيا فَما كانَ فِي اللّهِ ورَسولِهِ فَثَوابُهُ عَلَى اللّهِ و ما كانَ فِي الدُّنيا فَلَيسَ بِشَيءٍ . 🔹 گاهى دوستى براى خدا و پيامبر اوست و [گاهى] براى دنيا. آنچه براى خدا و پيامبرش باشد، ثواب آن بر عهده خداست و آنچه براى دنيا باشد، ارزشى (ثوابى) ندارد. 📚 الكافي ج ٢ ص ١٢٧ ح ١٣ 🆔 @vasael_ir
🔸 اختلاف میان خودی ها موجب سقوط اندلس شد 🔹به مناسبت سالروز فتح اندلس به دست مسلمانان، نشریه حریم امام در شماره ۳۷۴ مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری انجام داده است که به لحاظ اهمیت آن باز نشر می شود. 🔹مسلمانان وقتی به مغرب اقصی رسیدند، زمینه برای ورود مسلمانان به یک سرزمین دیگر فراهم شد که تا آن زمان مسلمانان به چنین فتحی توجه نداشتند و آن منطقهای است که با مرز آبی از سرزمین های اصلی جدا میشد و اسمش اندلس بود. 🔹وقتی موسی ابن نصیر خبر فتح را شنید، به دنبال طارق ابن زیاد رفت. چون موسی ابن نصیر از سوی خلیفه والی مغرب بود و یکی از فرماندهان تحت امرش را برای فتح اسپانیا فرستاده بود. 🌐 vasael.ir/0003Yo 🆔 @vasael_ir
🔸 #آیت_الله_کعبی|فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد 🔹رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل(ره) معتقد به فقه سنتی پویا هستند و تأکید دارند فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. 🔹در سه رساله مقام معظم رهبری پیرامون جهاد(الامان، الصابئة و المهادنة) بحث‌های حکومتی بسیار عمیقی دیده می‌شود که مبتنی بر فقه سنتی است؛ بنده معتقدم در فقه شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان این سه رساله را به تحریر در نیاورده است. 🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیش‌نیاز است. یکی از این پیش‌نیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. 🌐 vasael.ir/0003Yp 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش کنگره چالش‌های در فیلیپین 🔹کنگره فیلیپین با درس گرفتن از معضلات بانک الامانه، لایحه شماره ۸۲۸۱ را در راستای تنظیم و ساماندهی بانک‌های اسلامی تصویب کرد. این لایحه انجام مبادلات بانکی را با اهداف و شیوه‌هایی مجاز می‌داند که فاقد هرگونه ربا بوده و منطبق با اصول شریعت باشد. 🔹هیئت مالی (MB)، مسئولیت اعلام قوانین برای تأسیس بانک‌های اسلامی یا بانک‌های متعارف را که یک واحد بانکداری اسلامی در آن‌ها وجود دارد، بر عهده خواهد داشت. در مورد اخیر، این بانک‌ها متعهد می‌شوند که یک سیستم منسجم برای تفکیک مبادلات واحد بانکداری اسلامی از کسب و کار بانکداری متعارف ارائه کنند. 🔹با معافیت بانک‌های اسلامی از مفاد برخی قوانین بانکی و نیاز به حصول اطمینان از قوانین مبتنی بر شریعت، هیئت مالی و سایر ادارات دولتی که با بانک‌های اسلامی سروکار دارند، ناگزیر به تفکیک برخی فعالیت‌های خود به موجب این قوانین می‌باشند. 🌐 vasael.ir/0003Yr 🆔 @vasael_ir
🔸سیاست زدگی باعث خروج قضات از دایره عدالت می‌شود 🔹حجت الاسلام حسن نوروزی در گفت و گویی، در مورد اظهارنظر رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مبنی بر اینکه قضات و کارمندان باید از هر نوع سیاست زدگی و دنیاطلبی پرهیز کنند، گفت: آنچه مسلم است کارگزاران جمهوری اسلامی ایران چه در لوای قانونگذار باشند، چه به عنوان مجری قانون در دولت یا قوه قضائیه فعالیت کنند، باید در عملکردشان نماد سلمان فارسی باشند. 🔹قضات و کارمندان دستگاه قضایی باید حقایق را برای مردم بشکافند، شبهه‌ها را رفع کنند و در روند فعالیت‌های خود امیرالمومنین علی (ع) را الگو قرار دهند. 🔹قضات و کارمندان دستگاه قضایی باید حقایق را برای مردم بشکافند، شبهه‌ها را رفع کنند و در روند فعالیت‌های خود امیرالمومنین علی (ع) را الگو قرار دهند و با ارباب رجوع رفتار مستبدی نداشته باشند و کرامت آن‌ها را حفظ کنند. 🌐 vasael.ir/0003Yt 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹المَسجُونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ . 🔹زندانى [واقعى ] كسى است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته باشد . 📚الكافي ج 4 ص 455 ح 9 🆔 @vasael_ir
🔸 و الگوی رفتاری یک مسلمان 🔹اگر مجموعه سخنان باقی مانده از امام صادق(ع) در دو ساحت اندیشه و رفتار دسته‌بندی کنیم، در هر یک از این دو ساحت می‌توان به منظومه‌ای کامل از آموزه‌ها دست یافت که پاسخگوی پرسش‌های بنیادی بشر در حیطه نظر و عمل است. و اگر دامنه رفتار را تا بدانجا بگسترانیم که اخلاق باطنی را نیز در بر بگیرد، خواهیم دید که منظومه برآمده از سخنان امام صادق علیه السلام در ساحت رفتار، گستره‌ای فراخ از ویژگی‌ها در امور مختلف را در بر می‌گیرد که مجموعه آنها الگویی برای سبک زندگی یک مسلمان در ابعاد و ادوار مختلف زندگی به دست می‌دهد. این ویژگی‌ها را می‌توان در چگونگی تعامل انسان با خود، با طبیعت، با دیگران و با خداوند جستجو کرد. 🔹امام صادق علیه السلام را می‌توان نخستین تدوین کننده اندیشه‌های مکتب اهل بیت علیهم السلام در جنبه اندیشه و رفتار شمرد. 🔹درباره اعتبار و درستی آیات قرآن هیچ یک از مسلمانان تردیدی ندارند ولی در باره سنت با توجه به اینکه احادیث جعلی فراوانی در آنها وجود دارد، باید با بررسی‌های سندشناسانه و نقدهای بیرونی و درونی روایات، ابتدا صحت صدور آنها را اثبات کرد، بنا بر این روشن است که تنها احادیثی که صدور آنها از سوی معصوم علیه السلام اثبات شده باشد دارای اعتبارند و در متن دینی به مفهومی که ذکر شد، قرار می‌گیرند. 🌐 vasael.ir/0003Yw 🆔 @vasael_ir
🔸به کارگیری زنان برای تامین نیروی ارزان کار در ازای متلاشی کردن بنیان اجتماعی و خانواده 🔹مفهوم سبک و فرهنگ زندگی به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نـوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و اوقات فراغت، کسب و کار، رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط های مـختلف و به عبارت دیگر بـه هـمه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند.پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است؛ اما باطن آن سبک زندگی مادی، شهوت آلود، گناه آفرین و هویت زدای ضد معنویت است.در این بخش به عوارض حاصل از این سبک زندگی در جوامع غربی از جنبه اقتصادی، اجتماعی و فردی پرداخته می‌شود. 🔹امروزه در فرهنگ مادی غرب مصرف گرایی به یک شعار اصلی تبدیل شده است و آن اینکه «تا می‌توانی بخر و هر چه بیشتر مصرف کن». با این شعار رقابت در خرید و مصرف به عنصر اصلی این فرهنگ تبدیل شده است. 🔹رهبر انقلاب اسلامی درباره اسراف در فرهنگ مصرفی مان در ابتدای سال اصلاح الگوی مصرف می‌فرمایند: « بخش مهمی از منابع کشور در همه‌ی زمینه‌ها صرف اسرافها و زیاده‌روی‌های ما در مصرف می‌شود. 🌐 yon.ir/M6UN2 🆔 @vasael_ir
🔸بایسته‌های پژوهش و آفت‌های آن در عرصه‌های علمی 🔹مراسم افتتاحیه دوره تربیت پژوهشگر درحوزه زن و خانواده با حضور حجت الاسلام کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید، مربیان و دانش آموختگان دوره‌های گذشته و داوطلبین دوره جدید پنجشنبه 6 تیر در مرکز تخصصی طوبی، مرکز پژوهش‌های خواهران حوزه علمیه خراسان برگزار شد. 🔹#حجت_الاسلام_کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان به بیان ویژگی‌ها و شرایطی که برای محققین لازم است و همچنین آفت‌های پژوهشگری پرداخت، گفت: بحث تحقیق مثل ابزار دو کاربرد است و در واقع همانند شمشیر دو لبه است که می‌تواند هم در راه مبارزه برای دین باشد و از طرفی به عنوان یک جریان تهاجمی بر علیه اندیشه دینی مورد استفاده قرار بگیرد به همین دلیل نیاز به رنگ و بوی الهی دارد. 🔹دوره مقدماتی تربیت پژوهشگر در حوزه زن و خانواده به مدت یک سال برگزار می‌شود و برگزیدگان این دوره به مدت دو ترم در دوره تخصصی شرکت می‌کنند که در اولین دوره ۴۰ پژوهشگر شرکت داشته و در دوره دوم نیز ۳۰ نفر شرکت کردند. 🌐 vasael.ir/0003Yz 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم؛ 🔹بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند. 📚 (دلال الامامه و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225) 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه سقراط در مقابل عظمت امام جعفر صادق(ع)/ بنیانگذار فقه جعفری به روایت ، مستشرق آمریکائی 🔹 پروفسور دانِلدسون، اسلام‌پژوه و مستشرق مسیحی آمریکایی، در بخشی از کتاب خود با عنوان «مذهب شیعه: تاریخ اسلام در ایران و عراق»، درباره شأن و جایگاه امام صادق(ع) می‌نویسد: مکتب فکری و علمی امام بسیار درخشان بود و همانند سقراط، در مدینه به تربیت شاگردان می‌پرداخت؛ فضائل و توانمندی‌هایش به میزانی بود که سقراط و مکتب سقراط را نمی‌توان با آن مقایسه نمود. 🔹 این نویسنده آمریکایی برخلاف بسیاری از تألیفات شرق‌شناسان، منابع حدیثی و تاریخی شیعیان را مطالعه نموده و دائماً در کتاب خود به آن‌ها مخصوصاً به آثار کلینی ارجاع داده است. 🔹امام جعفر صادق(ع) نزد شیعیان از مهم‌ترین مقامات دارای اعتبار و مشهور دینی است؛ فقه و حقوق شیعه نیز بر پایه اندیشه و گفته‌های او بنا شده است. عباسیان و مقامات حکومتی به شدت تلاش می‌کردند تا امام را از مسائل سیاسی دور بدارند و در همین راستا حتی به منزل او حمله نمودند و آن را به آتش کشیدند و در نهایت به قتل او اقدام کردند. مکتب فکری و علمی امام بسیار درخشان بود و همانند سقراط، در مدینه به تربیت شاگردان می‌پرداخت؛ فضائل و توانمندی‌هایش به میزانی بود که سقراط و مکتب سقراط را نمی‌توان با آن مقایسه نمود. امام محل رجوع و اتکای سایر مذاهب و مکاتب فکری بود و مراجعات مکرر ابوحنیفه یکی از مصادیق بارز آن محسوب می‌شود. شاگردان بسیاری با تمایلات و تفکرات متنوع در مکتب فکری امام تربیت شدند و این حد از تنوع فکری و تخصص در میان شاگردان یک شخصیت در طول تاریخ بی‌سابقه است. تئوری «امامت» و دکترین «نور محمدی‌(ص)» توسط امام استمرار یافت. 🆔 @vasael_ir