eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢کتاب «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» منتشر شد ✔️این کتاب که تألیف عبدالله محمدی است به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است. 🔹مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است. سالیان اخیر این موضوع در حوزه‌های فلسفه دین و معرفت شناسی دینی نیز بررسی شده است. در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی معتبر و در دیگر ساحت‌ها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و … نامعتبر است. 🔹کتاب «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفت شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده است. علاوه بر بررسی دیدگاه مخالفان و موافقان، تأثیر مصداقی و عینی این بحث در علوم انسانی نیز در انتهای کتاب نشان داده شده است. 🔹مسئله «حجیت خبر واحد در اعتقادات دینی» یکی از چالشی‌ترین مباحث در فلسفه دین و معرفت شناسی دینی است. برخی معتقدند تحصیل یقین در عقاید دینی ضروری است و خبر واحد از مصادیق «ظن» محسوب می‌شود، لذا خبر واحد شایستگی استفاده در عقاید دینی را ندارد، نویسنده اثر معتقد است این نظر ناصواب است. 🆔 @vasael_ir
🖼 | زوال سنت چگونه آغاز می شود؟ 🆔 @vasael_ir
💢جشنواره علمی«سیره امام رضا علیه السلام؛ آموزه‌ها و کارکردها» 🆔 @vasael_ir
🔸اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه ماشین امضای تمدن غرب می‌شود 🔹آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)، در قم برگزار گردید، مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: غفلت از این موضوع سبب می‌شود یا تفقه پیشرفتی نداشته باشد و یا پیشرفت آن انفعالی باشد. 🔹استاد میرباقری در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، مسأله مستحدثه امروز که بزرگتر و فراتر از نظامات است را تمدن برشمرد و گفت: اکنون تمدن جدیدی به وجود آمده که باید در برابر آن تمدنی ایجاد کرد. حال آیا فقه ما را ملزم می‌کند به ساخت تمدن و اینکه از دل فقه ساخت تمدن بیرون می‌آید؟ 🔹استاد حوزه استاد میرباقری اذعان داشت: چرا نباید تمدن از فقه استخراج شود؟ اگر بحث فقهی نیست چه کسی گفته ما باید تمدن بسازیم؟ آیا مأموریت فقه این است که اجازه دهیم دیگران تمدن بسازند و ما بانک، بیمه و… آن را اسلامی کنیم؟ ایجاد عصر جدید در برابر عصر رنسانس مأموریت ماست. 🌐 vasael.ir/0003aS 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ وتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى. فَإِذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، ولَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ. 🔹مردم پيوسته در آسايش به سر مى‌برند، تا وقتى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و يكديگر را بر نيكى و تقوا ياور باشند. هرگاه چنين نباشند، بركت‌ها از آنان گرفته مى‌شود و برخى بر برخى چيره مى‌شوند. آن‌گاه نه در زمين و نه در آسمان، ياورى نخواهند داشت . 📚 تهذيب الأحكام ج ۶ ص ۱۸۱ 🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از کرسی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص» 🔹کرسی علمی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص» روز پنجشنبه 13 تیر ماه در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد. 🔹حجت الاسلام دهقان به اهمیت موضوع نشست اشاره کرد و گفت: جدا از فایده فقهی که مترتب بر این بحث است، می تواند در تشکیل نظریه عام تر در ولایت حاکم در حوزه خانواده به طور خاص و حوزه خصوصی به طور عام کمک کند. 🔹شواهدی را که بر اساس آنها ولایت قصر و صغر شان اختصاصی امام(ع) نیست، مربوط به موارد جزئی و اضطراری دانست و گفت: در مورد شواهدی که نشان می دهد ولایت قصر و صغیر شان اختصاصی امام (ع) نیست، باید گفت مطمئنا صدور روایات در زمانی بوده که دست معصومین(ع) بسته بوده است و فقیه هم به معنای امروزی وجود نداشت تا امر را به آنها واگذارند. 🌐 vasael.ir/0003aU 🆔 @vasael_ir
🔸 | اسلام پیام تمدنی برای جهانیان دارد 🔹آیت الله عباس کعبی استاد درس خارج فقه جهاد حوزه علمیه قم 14 آذر ماه سال 1396 در صد و سی و دومین جلسه درس خارج فقه جهاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انواع شبهات در زمان رسول گرامي اسلام(ص) نيز وجود داشت. هم شبهه بود، هم افتراء و بدگويي. 🔹وی در جلسه گذشته گفت: در جاهايی که اصلا زمينه دعوت وجود ندارد، تبليغ و دعوت معقول نيست. بلکه بايد قبل از دعوت، زمينه سازي کرد. تبليغ يا دعوت الي الله بايد معقول و زمينه داشته باشد. وگرنه دعوت معنا ندارد. اين زمينه سازي، گاه واجب مي شود. 🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: يکي از روش‌ها، صبر تحمل است. از جمله همراهي با مستضعفين و محرمين است. در دعوت به خدا جبهه مستضعفان جهاني بايد تشکيل داد. امام راحل(ره) مکرر از «حزب مستضعفين جهاني» نام مي‌برد. خاستگاه حرکت انقلاب اسلامي، در اصل حرکت محروميت و مستضعفين بود. 🌐 yon.ir/zbRAx 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | نظام حکومت اسلامی 🔹جامعه‌ای که نظامات سیاسی و اجتماعی سالمی ندارد، قطعا نمی‌تواند ظرف مناسبی برای اقامه قسط و عدل باشد، زیرا در وهله نخست جریان سراسری و حیات بخش مجموعه امور مورد نیاز زندگی بشر که در تمام زمینه‌های مربوط به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، خدمات و امنیت می‌تواند ظهور داشته باشد، به طور جدی با مشکل روبرو می‌شود و چه بسا معطل می‌ماند. 🔹کتاب« نظام حکومت اسلامی» به قلم محمد علی رازانی، توسط انتشارات مام، به چاپ رسیده است. این کتاب در یک مقدمه و چهارده بخش تنظیم شده است. پایه‌های تشکیل نظام، ظهور دوره‌ای نظام، گسترش نظام اسلامی، امور اجرایی، استقرار نظامات شهری و ظهور جامعه امن ابراهیمی از بخش‌های مختلف این کتاب می‌باشند. 🌐 vasael.ir/0003ar 🆔 @vasael_ir
🔸 | مشروعیت بیت کوین منوط به اجازه استخراج و مبادله آن از سوی حاکمیت است 🔹بحث پول مجازی که اخیرا اهمّیت خیلی زیادی در مباحث اقتصادی و مباحث اجتماعی پیدا کرده، از موضوعاتی است که باید از منظر فقهی و نگاه فقهی هم به آن پرداخته شود. 🔹بیت‌کوین و سایر رمزارزها مدتی است که در فضای مباحث فقهی نیز جای خود را پیدا کرده است و در این زمینه صاحب‌نظران دیدگاه‌هایی را مطرح کرده‌اند. در هر حال چند موضوع است که به عنوان چالش‌های فقهی در این باره قابل مطرح شدن است. موضوع اول، ماهیت فقهی رمزارزهاست. اینکه آیا بیت‌کوین یا دیگر رمزارزها، پول هستند یا دارایی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های فقهی است که در استنباط احکام آن بسیار مؤثر است. 🔹بنابراین تنها در صورتی می‌توان قائل به مشروعیت بیت‌کوین شد که حاکمیت، اجازه استخراج و مبادله آن را داده باشد که البته به دلیل مشکلاتی که بیت‌کوین در عرصه پولی جامعه ایجاد می‌کند، به نظرم معقول نیست چنین اجازه داده شود. 🌐 vasael.ir/0003Y7 🆔 @vasael_ir
🔸 تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلام و آزادی خواهان جهان قابل تحمل نیست 🔹 آیت الله : کار آمریکا اقدام کاملا بی ارزش، حقیرانه و پستی است که ماهیت استکباری، استعماری و استدادری شیطان بزرگ را بیشتر نشان می دهد و معلوم می کند که اقدامات رهبری علیه شیطان بزرگان چقدر دقیق و کارساز بوده است. 🔹 وی اقدام ترامپ و آمریکا را توهین به مرجعیت طراز بالای شیعه و رهبری مسلمین دانست و ابراز داشت: این اقدام برای مقلدان، مسلمانان، وجدان های بیدار، آزادی خواهان جهان و نهضت های بیداری اسلامی قابل تحمل نیست و بر نفرت، اعلام بیزاری و برائت از ترامپ و سیاست های شیطانی آمریکا می افزاید. 🌐 vasael.ir/0003az 🆔 @vasael_ir
🔸روش تفسیر موضوعی شهید صدر پلی به سوی خوانش تمدنی قرآن 🔹«خوانش تمدنی قرآن؛ ضرورت‌ها و الزامات» از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه فقه حکومتی وسائل در خرداد ماه 98 با حضور حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح سخنان ایشان در نخستین جلسه است: 🔹كل امت اسلام با تماميت امت‌هاي ديگر مقايسه شدند؛ مقايسه كننده خداوند تعالي است؛ كنتم خير امة اخرجت للناس، وقتي خداي تعالي ما را با امت‌هاي ديگر مقايسه مي‌كند و در اين مقايسه به ما امتياز مي‌دهد، يك مقايسه تمدني اتفاق مي‌افتد، در اين گزاره، در اين قضيه كه خبري است، انشائي كه نيست، نگفته است كونوا خير امةٍ، امر كه نيست، فرمود كنتم خير امةٍ. 🔹اين آيه به ما مي‌گويد كه شما يك امت هستيد، امت يعني يك گروه كه يك هدف دارند؛ هدف مشخصي دارند، گروهي كه هدف مشخصي دارند؛ اصلاً براي گروه هم نيست، براي قاصد است، امت يعني قاصد، كه معمولاً بر گروه اطلاق مي‌شود، چون هدف اين‌ها را دور هم جمع مي‌كند، هدف است كه يك گروهي را دور هم جمع مي‌كند و ما به آن امت مي‌گوييم، اصل معناي امت در كسي است كه قاصد است. 🌐 yon.ir/WLlKH 🆔 @vasael_ir
🔸 | استناد به مشهوره ابی خدیجه برای عدم جواز قضاوت صغیر 🔹آیت الله در نهمین درس خارج فقه القضا، دلیل سوم بر عدم جواز قضاوت صغیر را بررسی کرد و گفت: دلیل سومی که برای عدم جواز قضاوت صغیر بدان استناد شده، مشهوره ابی خدیجه است؛ این حدیث در «من لا یحضره الفقیه» ذکر شده است؛ «قال ابو عبد الله جعفر بن محمد الصادق (ع): ایاکم أن یحاکم بعضکم بعضاً الی اهل الجور ولکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئاً من قضایانا فاجعلوه بینکم فإنی قد جعلتهُ قاضیا فتحاکموا الیه». 🔹وی در پایان، اشکال مختار بر استدلال به مشهوره ابی خدیجه را چنین تبیین کرد: استدلال ما، اشکال بر من علیه الدلیل است و نه نفس دلیل؛ در سابق گفته شد اولین چیزی که در فروع فقهی باید بدان توجه داشت این است که چه کسی باید دلیل اقامه کند؟ چنانچه ما اثبات کنیم که اصل، عدم ولایت است و قضاوت هم شعبه‌ای از ولایت است و اصل این است که این ولایت برای هیچکس جعل نشده است، اگرکسی بخواهد ولایت را برای صغیر اثبات کند، او باید دلیل اقامه کند. 🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: استدلال ما، اشکال بر من علیه الدلیل است و نه نفس دلیل؛ در سابق گفته شد اولین چیزی که در فروع فقهی باید بدان توجه داشت این است که چه کسی باید دلیل اقامه کند؟ چنانچه ما اثبات کنیم که اصل عدم ولایت است و قضاوت هم شعبه‌ای از ولایت است و اصل این است که این ولایت برای هیچکس جعل نشده است، اگرکسی بخواهد ولایت را برای صغیر اثبات کند، او باید دلیل اقامه کند. 🌐 vasael.ir/0003b1 🆔 @vasael_ir
🔸 | ادله حرمت خودکشی وجایگاه آن درحقوق کیفری ایران 🔹خودکشی یا انتحار عبارت است از قتلی که فاعل جرم (قاتل)، مفعول جرم (مقتول) نیز می باشد. به عبارت دیگر، هرگاه مجنی علیه (بزه دیده) قتل، خودش قاتل باشد عمل خودکشی تحقق می‌یابد. 🔹عمل خودكشي مختص به زمان حاضر نبوده و از دورانهاي بسيار قديم تا به حال وجود داشته است؛ امّا آنچه تازگي دارد گسترش و افزايش تعداد خودكشيها مي باشد. آمارهاي انتشار يافته در مورد خودكشي ها كامل نبوده و آن طور كه بايد تعداد واقعي خودكشيها را نشان نمي دهند. 🔹خودكشي نوعي قتل نفس همراه با وحدت قاتل (جاني يا بزهكار) و مقتول (مجني عليه يا بزه ديده) است. به عبارت ديگر، خودكشي يک نوع آدمكشي است كه تغيير سمت يافته و بجاي اينكه آدمي، فرد ديگري را بكشد خود را هدف قرار مي دهد. از اين نظر، خودكشي مهمترين نوع خشونت تغيير شكل داده شده است. 🌐 vasael.ir/0003b6 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹قِلَّةُ الأَكلِ يَمنَعُ كَثيراً مِن أعلالِ الجِسمِ . 🔹كم خورى ، از بسيارى دردها و بيمارى هاى بدن ، جلوگيرى مى كند . 📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٥٠٥ ح ٦٧٦٨ 🆔 @vasael_ir
🖼 #عکس_نوشت | آیا هدف علم کشف حقیقت است؟ 🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری «جشنواره مطبوعاتی با نام «مثل گوهرشاد» 🔹تمامی تحلیلگران، نویسندگان و خبرنگاران می‌توانند آثار خود را در سه قالب گزارش(حداقل1500 کلمه)،یادداشت( حداقل 1000 کلمه) و مصاحبه تفصیلی (حداقل 2000 کلمه)» از طریق شبکه‌های اجتماعی به شماره 09301666087 حداکثر تا تاریخ 27 تیرماه ارسال کنند. 🌐 vasael.ir/0003aw 🆔 @vasael_ir
🔸دعوت به سوی خدا؛ جان‌مایه تمدن اسلامی حجت الاسلام والمسلمین تبیین کرد؛ 🔹هدف تمدني رسالت پيامبر(ص) پيروزي بر همه اديان است و ما كنشگران داخل تمدن دين هستيم، ديني كه پيامبر خاتم آورده است و قرار است بر همه اديان پيروز شود. اين مقايسه تمدني را ديروز عرض كردم و تأكيد كردم كه اين يك مقايسه تمدني است «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ». 🔹تقويت ايمان جزئي‌تر از توليد است، ما درباره ايمان سه مطلب داريم، يكي خود ايمان، اينكه من عرض مي‌كنم، توليد، ايجاد ايمان، مانند اينكه شما ايمان بياوريد و يا ديگري را مؤمن كنيد، يكي تثبيت ايمان است كه در قرآن آمده است، و ديگري ازدياد ايمان است؛ ما همه اينها را توليد ايمان اسمش را مي‌گذاريم، اينجا به توليد تأكيد داريم، چون در تعامل با اقوام ديگر است، در تعامل با ديگران شما توليد ايمان مي‌كنيد، در درون خودتان تثبيت و ازدياد است. 🔹«در اين جهاد بزرگ كار اصلي شما اين خواهد بود كه چگونه يك تاريخ عقب‌ماندگي و غيره را در كوتاه‌ترين زمان‌ها ان‌شاء‌الله جبران كنيد و با رويكرد اسلامي و غيره جامعه‌سازي كنيد». من اين چگونه‌ها را برجسته و مؤكد كرده‌ام كه بگويم چگونگي نياز به دانش دارد. 🔹بايستگي‌هاي شرعي، تمدن‌سازي اسلامي در پرتوي دين شكل مي‌گيرد؛ «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ»، والسلام، يعني هيچ چيز ديگري موجود نيست، يك راه هم بيشتر نيست، كه اين راه هم ملازم صراط مستقيم است. 🔹حنيف مي‌دانيد كه چيست؟ اين افراد معلول كه پاهاي‌شان پيچ دارد، اينها موقع راه رفتن خيلي مراقب هستند كه متعادل بمانند، بر خلاف ما، ما خيلي بدون مراقبت حركت مي‌كنيم، ولي يك شخص معلول خيلي با ملايمت راه مي‌رود و مراقب است؛ اين خيلي مراقبت كردن حنيفيت است؛ وجود ما براي حنيفيت ساخته شده است كه مراقب باشيم، اين امر توصيفي و تكويني است، خود دين امر تشريعي است. 🌐 yon.ir/5CvdG 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | الزامات گفتمان‌سازی در عرصه فقه حکومتی ـ قسمت دوم 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام 🔹كَمالُ الأَدَبِ وَالمُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ : العَقلُ، وَالحِلمُ، وَالصَّبرُ، وَالرِّفقُ، وَالصَّمتُ، وحُسنُ الخُلُقِ، وَالمُداراةُ . 🔹كمال ادب و مروّت، در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى، و مدارا. 📚معدن الجواهر: ص ٥٩ 🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله از مجموعه «وسائل» بازدید کرد 🔹آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دقایقی پیش از مجموعه پایگاه فقه حکومتی وسائل بازدید کرد و نکات و توصیه‌هایی را به منظور جلوگیری از آفات پیش روی این حوزه بیان داشت. 🔹وی ضمن اشاره به اهمیت پرداختن به مسأله فقه حکومتی، گفت: طلاب جوان باید توجه داشته باشند که پایه فقه حکومتی همان فقه جواهری و سنتی و البته پویا است بنابراین نباید در ورود به این عرصه عجله کنند بلکه باید ابتدا زیربنای فقهی خود را محکم کنند و سپس بر روی آن فقه حکومتی را بنا کنند. 🔹نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به ضرورت پرداختن به فقه‌های مضاف تأکید کرد و اظهار داشت: فقه القرآن و فقه الحدیث نیز بسیار پر اهمیت هستند باید به این مسائل نیز توجه داشت و در این زمینه‌ها نیز کار کرد. 🔹آیت الله جزایری با ارج نهادن به کار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، گفت: سعی کنید در تبلیغ فقه حکومتی نکاتی را به طلاب جوان گوشزد کنید تا بتوانند مسیر درستی را برای ورود به عرصه فقه حکومتی انتخاب کنند و مراحل لازم برای دست‌یابی به این مهم را یکی یکی طی کنند. 🌐 vasael.ir/0003bU 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مبانی دینی قانون اساسی 🔹قانون اساسی به عنوان مهمترین سند حقوقی و سیاسی یک نظام حکومتی و منشور و میثاق حقوقی شکل‌گیری آن نظام، بیانگر بنیادها، نهادها، ساختارها، مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین تبیین‌کننده نوع تکالیف، حقوق و صلاحیت‌های افراد جامعه اعم از فرادست و فرودست می‌باشد. 🔹ویژگی دیگر آنکه محتوای قانون اساسی جمهوری اسلامی ضمن برخورداری و به کارگیری صحیح عبارات و کلمات حقوقی جدید و به چالش کشاندن تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین قوانین اساسی جهان مدرن، به تشخیص برجسته‌ترین عالمان و فقیهان اسلام، از احکام الهی ریشه گرفته است. 🔹کتاب مبانی دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قلم محمد ملک‌زاده، توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب در شانزده فصل تنظیم شده است. در فصل اول، تحت عنوان مرحله تدوین و تصویب قانون اساسی، نویسنده به مطالبی همچون شیوه‌های مختلف شکل‌گیری قانون اساسی از جمله وضع قانون اساسی از طریق مجلس موسسان و یا از طریق رفراندوم می‌پردازد. 🌐 vasael.ir/0003b5 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولان بانک ها به حوزه‌های علمیه توجه نمی‌کنند / فقه ظرفیت پاسخگویی به همه معاملات جدید را دارد : 🔹 در جمع مسئولان مؤسسه اقتصادی طیبات با اشاره به فعالیت‌های این موسسه اظهار داشت: یکی از آرزوهایم این بود که در مرکز فقهی طلاب و دانش‌آموختگانی که در فقه و اصول خیلی قوی هستند در زمینهٔ اصطلاحات اقتصادی روز مانند بورس و بیمه و سهام نیز فعال و کار بلد باشند. 🔹 ابراز داشت: یک‌وقتی یک نظریه‌ای را در بحث بیمه گفتم یک روش فقهی این است که یک معامله‌ای که در بازار امروز مطرح می‌شود تحت کدام‌یک از این عناوین درمی‌آید؟ بیع، اجاره، مضاربه، صلح یا شرکت؟ یک عده‌ای گفتند لازم نیست تحت یکی از این عناوین دربیاید، یک عقد عقلایی باید باشد، عقلا می‌گویند این‌یک عقد است. 🔹رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان داشت: شاید برخی از بزرگانی هم که می‌فرمایند ربا است همین را خدمتشان گفتند که این‌ها پول از یکدست می‌گیرند و به دست دیگر وام می‌دهند و سود کلانی می‌گیرند، مسلم این ربا است. اما اگر غیرازاین باشد و در کارهای تولیدی مصرف کنند ربا نیست. 🔹مسئولین بانکی کشور آن طوری که باید و شاید به حوزه توجه نکردند، من در یکی از صحبت‌هایم که در دیدار از افق حوزه داشتم، گفتم، حوزه ما هنوز برای مسئولین نظام جایگاهش مشخص نیست، ما نباید توجیه‌گر کارهای بانکی کشور باشیم، ما باید راه‌های صحیح را ارائه بدهیم این نمی‌شود، جز اینکه ارتباطات خیلی قوی بشود، یعنی مسئولین اقتصادی کشور حوزه را باور کنند، حوزه هم علم اقتصاد را باور داشته باشد، اگر حوزه‌ای بگوید ما اصلاً چیزی به نام علم اقتصاد نداریم و هر چه هست غلط است! این حوزه می‌تواند با نظام تعامل داشته باشد؟، با هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند تعامل داشته باشد. حوزه باید مجموعه نظام را باور کند، مجموعه نظام حوزه را باور کند، یک ارتباطی برقرار بشود که ان شا الله به نتایج خوبی برسیم. 🌐 vasael.ir/0003bS 🆔 @vasael_ir
🔸دوره تابستانی «سیر مطالعاتی امام موسی صدر» برگزار می‌شود 🔹دوره مطالعاتی با حضور و راهنمایی عادل پیغامی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد. 🔹این دوره در روز‌های ۲۵ و ۲۶ تیرماه، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود و هزینه شرکت در آن ۸۰ هزار تومان است و دانش‌آموختگان در پایان این دوره گواهی تکمیل دوره دریافت خواهند کرد. 🔹جلسات این دوره در محل مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، واقع در تهران، میدان هفت تیر، بالاتر از مسجد الجواد، کوچه شهید عبدالکریم شریعتی، پلاک ۱۰ واحد ۲ تشکیل خواهد شد. 🔹لاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام با شماره‌های ۰۲۱۸۸۴۹۴۱۶۲ و ۰۲۱۸۸۴۹۴۱۶۳ تماس بگیرند. 🌐 vasael.ir/0003bh 🆔 @vasael_ir
🔸 | ضرورت بازخوانی زی طلبگی در راستای الگوبرداری از سیره نبوی حجت‌الاسلام تاکید کرد؛ 🔹در دنیای پر از رمز و راز و ارتباطات پیچیده امروزی، طلبه در جامعه با مردم حضور و ظهور دارد و رفتار او زیر نظر کنجکاوانه مردم قرار گرفته و انتظارات زیادی را برای او رقم زده است. طلبه باید به درستی و منطقی رفتار نماید و رفتارهای او چه ظاهری و چه در باطن باید متصل به آموزه های دینی و اخلاقی باشد و در این مسیر گام های استواری را بردارد. 🔹اگر بخواهیم زی طلبگی را تعریف کنیم، آیه شریفه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» قطعا اسوه بودن پیامبر(ص) در تمام جهات فردی و اجتماعی، مسائل آداب و معاشرت با اهل و عیال و فرزندان خودشان بهترین اسوه بودند. به همین جهت تمام ابعاد شئونی را که یک انسان نیازمند است تماما در پیامبر(ص) ما هم وجود داشته است. یکی از جهات همین مسئله ساده زیستی است. به نظر من تعریف ساده زیستی، بهترین تعریف است. 🔹طلبه در هرجایی که هست باید تحصیل علم و ایمان کند و نباید به جایی وارد شود که به بسیاری از مسائل معتقد نیستند. البته بستگی به خود اشخاص دارد اینکه بعضی از اشخاص روحیاتی دارند که می توانند اثر گذار باشند تا اثر پذیر. لذا اگر طلبه به مرحله ای برسد که بتواند دچار مسائل حاشیه ای نشود و با افراد فاقد صلاحیت همراهی نکند، ورود به دانشگاه هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی کند. 🌐 yon.ir/Ef8be 🆔 @vasael_ir