eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حرمت تسلیحات کشتار جمعی در فقه شیعی 🔻 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی، بر موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای تأکید کردند. 🔹همانطور که روشن است هر فتوایی باید مستند به ادله قطعی شرعی باشد و این فتوای مهم و تاثیرگذار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تردید بر ادله محکم شرعی استوار است. 🔹به مناسبت فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص این مهم، پایگاه فقه حکومتی وسائل در راستای تبیین ادله و چرایی فتوای ایشان اقدام به تولید یک پرونده ویژه کرده است. 🌐 vasael.ir/0003uD 🆔 @vasael_ir
🔸تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلام فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۱🔻 🌐 vasael.ir/0003uF 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلام فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۱🔻 🌐 vasael
🔹در این بحث لازم است سه دسته از روایات را مورد بحث قرار دهیم؛ دسته اول: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تعرّض به غیر جنگجویان یعنی کودکان، زنان، سالخوردگان، حیوانات، دیوانگان را دارد. این امر از امتیازات و ویژگی‌های اسلام است؛ چراکه در فکر یهود و روش آنان خلاف این مطلب آمده است. 🔹آنان معتقدند که در هنگام جنگ چنانچه سربازان بر شهری وارد شوند باید ساکنین آن را با لبه تیغ به قتل برسانند و هرچه را که یافتند حتی حیوانات را هم نابود کنند. در اسلام سربازان و لشکریان حق ندارند افراد غیر جنگجو را از بین ببرند. 🔹دسته دوم: روایاتی که مربوط به خود جنگجویان است اما، از سوزاندن آنان به وسیله آتش نهی کرده است. رسول خدا (ص) فرمود: کفار را به آتش نسوزانید؛ چرا که فقط خداوند به وسیله آتش عذاب می‌کند. 🔹از این روایت استفاده می‌شود که مسلمانان در مقام غلبه و از بین بردن دشمن، مجاز نیستند که از هر وسیله‌ای استفاده کنند، به عبارت دیگر مجاز نیستند کفار را بسوزانند. روشن است که سلاح‌های کشتار جمعی، به مراتب شدیدتر از سوزاندن است. 🔹از این روایت می‌توانیم ضابطه‌ای را استفاده کنیم و آن اینکه در استفاده از وسایل جنگی باید از آلات و وسایل متعارف استفاده نماییم و سلاح‌های کشتار جمعی عنوان متعارف را ندارد. 🔹دسته سوم: روایاتی که دلالت بر ممنوعیت و حرمت استفاده سم در بلاد مشرکین دارد. پیامبر (ص) نهی فرموده اند که مسلمانان برای از بین بردن کفار، سم را در بلاد مشرکین قرار دهند. از این روایت به طریق اولی حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003uF 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته. 🔹کسی که عبادت‌های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. 📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹ 🆔 @vasael_ir
🔸اصل ۱۱۳ و قضاوت غیر علمی از تفسیر شورای نگهبان 📝 حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🌐 vasael.ir/0003uK 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اصل ۱۱۳ و قضاوت غیر علمی از تفسیر شورای نگهبان 📝 حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🌐 vasael.ir/0003uK
🔸اصل ۱۱۳ و قضاوت غیر علمی از تفسیر شورای نگهبان 🔹تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی مبنی بر محدودیت نظارت رئیس جمهوری، درست است. از این اصل نمی‌توان وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی را استخراج کرد. بلکه باید به کمک اصول حاکمه قانون اساسی، آن اصل را تفسیر کرد. 🔹این گفته حقوق دان محترم: «هیچ تفسیری نمی‏‌تواند خارج از قانون اساسی باشد»، سخن درستی است. لیکن، اهل نظر خوب می‌دانند که برخی از اصول قانون اساسی بر دیگر اصول، حکومت دارند. یکی از ویژگی‌های اصل حاکمیتی، مفسر بودن آن است. 🔹شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی تفسیر قانون اساسی، مستند به همین اصول حاکمیتی است که قانون اساسی را تفسیر می‌کند. بر این اساس، اصل ۵۷ از اصول حاکمیتی قانون اساسی است که بر اصل ۱۱۳ حکومت دارد و مسئول نظارت بر اجرای قانون اساسی را تفسیر می‌کند. 🔹مطابق اصل ۵۷ وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی بر عهده، ولی فقیه است. زیرا تمام قوا زیر نظر او عمل می‌کنند. بنابر این، گمان نمی‌رود که شورای نگهبان اصل ۱۱۳ را خارج قانون اساسی تفسیر کرده است. 🔹با وصف این، حقوق دان محترم شورای نگهبان را به سیاسی کاری متهم کرده است: «تفسیری که شورای نگهبان بر طبق اصل ۹۸ قانون اساسی از اصل ۱۱۳ دارد، به نوعی تفسیری سیاسی است». 🔹وی توضیح سخنگوی شورای نگهبان را اینگونه تفسیر کرده است که: «ایشان موضع گیری سیاسی نسبت به این موضوع دارد. عضو شورای نگهبان است و طبیعی است که در این خصوص جانب شورای نگهبان را بگیرد. اما موضع ایشان درست نیست». 🔹این سخنان از یک حقوق دان برجسته بسیار عجیب است. وقتی ایشان می‌گویدکه: «من در این زمینه از منظر حقوقی صحبت می‏‌کنم»، انتظار این است که به این گفته خود وفادار بماند و تفسیر شورای نگهبان را از همان جنبه حقوقی نقد کند، نه آنکه مساله را از جنبه منازعات سیاسی تحلیل کند. 🔹این بخش از گفته‌های ایشان را نمی‌توان تحلیل حقوقی تلقی کرد. بلکه کاملاً ماهیت سیاسی دارد. چه دلیلی وجود دارد که تمام تحلیل‌های ایشان و برخی از حقوق دان‌های همسو با ایشان از منظر حقوقی است؛ لیکن تفسیر شورای نگهبان سیاسی است؟ 📝 حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🌐 vasael.ir/0003uK 🆔 @vasael_ir
🔸فقه حکومتی، فردی، پویا؛ تعریف‌ها و تفاوت‌ها حجت الاسلام #محمد_ذوالفقاری در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹منظور ما از فقه حکومتی یک رویکرد در رابطه با شیوه استنباط احکام فقهی است که مبتنی بر نگاه حداکثری به پیوند دین و سیاست و پیوند فقه و حکومت باشد. فقیه با این نگاه، مسائل را ناظر به نیازهای حکومت و جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد. 🔹در فلسفه سیاسی، فیلسوف سیاسی با نگاهی کلان و راهبردی مسائل بنیادین سیاسی را مورد کاوش قرار می‌دهد، کلیات را مشخص و راهبردی می‌کند. 🔹چون روش فقه سیاسی روشی تعقلی است از عقل استفاده می‌کند، ضرورت و قانون را بحث می‌کند و وقتی به این مرحله می‌رسد که نظام باید توسط قانون اداره شود فیلسوف سیاسی این مسئله را به فقه حکومتی واگذار می‌کند. 🔹تفاوت دیگر بین فقه حکومتی و فقه فردی از لحاظ تکلیف است. در فقه فردی وقتی فتوا صادر می‌شود، این فتوا در افراد انحلال پیدا می‌کند و یک رفتار فردی است. 🔹اما در فقه حکومتی یک تکلیف جمعی است و تکالیف ممکن است به هم ربط پیدا کنند؛ زیرا که فقه حکومتی از نظام‌وارگی برخوردار است؛ لذا اگر من به تکلیف خود عمل نکنم بر دیگران اثر گذاشته‌ام. 🌐 vasael.ir/0003uC 🆔 @vasael_ir
🔸سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد 🔹موضوع: کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی 🔹ارائه دهنده: دکتر علی اکبر علیخانی 🔹دبیر علمی: محسن جبارنژاد 🔹زمان: پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح 🔹مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @vasael_ir
📷 | فقیه و مجتهد زن؛ نیاز ضروری جامعه 🔸حضرت آیت الله 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام: 🔹اِنَّ رَأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شَئٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمَّ؛ 🔹فكر تو گنجايش هر چيز را ندارد، پس آن را براى آنچه «مهم» است، فارغ گردان. 📚غررالحكم: ج۲، ص۶۰۶ 🆔 @vasael_ir
🔸شاخصه‌های تمدن و دولت اسلامی 🔹در اندیشه رهبر معظم انقلاب شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی، بهره‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی‌ است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. 🔹محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت، حکومت مردمی و اندیشه پیشرفته، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوین بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت، خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه‌خواری، ربا، تکاثر و دفاع از مظلومان عالم است که وجه مشترک شاخصه‌های تمدن اسلامی در دیدگاه معظم‌له و سایر اندیشمندان اسلامی است. 🔹ایشان از ابتکار و خلاقیت، توجه به رسانه‌های مدرن، هنر، سینما، بهبود روابط بین‌الملل، صدور احکام فقهی متناسب با نیازهای جدید بشری به عنوان شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی یاد می‌کنند که همین شاخصه‌ها قابلیت این را دارند که جهان‌بینی مادی ظالمانه غرب را به سوی سعادت برهاند. 🔹در اندیشه مقام معظم رهبری، قرآن و جایگاه قوانین آن در تمدن اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است. به اعتقاد ایشان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باید با توجه به «مبانی مشترک همه مذاهب اسلامی» و نه ایران شیعی باشد. 🔹در درجه اوّل، نیاز تمدن نوین اسلامی به ایمان مطرح است. ایشان معتقدند جدایی دیانت از سیاست از مظاهر شرک است که تا مسلمانان به همه ابعاد اسلام که سیاست نیز یک بعد مهم آن است، ایمان نیاورند، وارد اسلام واقعی نمی‌شوند. 🌐 vasael.ir/0003uY 🆔 @vasael_ir
🔹نقش هیات در اعتلای فرهنگ جامعه 🔹حجت الاسلام دکتر هاشمیان 🔹امشب ساعت 23 🔹از شبکه افق 🆔 @vasael_ir
🔸هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی 🔹با ارائه نظریه توسط دکتر #رضا_داوری_اردکانی ریاست فرهنگستان علوم 🔹زمان: چهارشنبه 1 آبان ماه 98 ساعت 14:30 تا 17 🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی علم دینی (09100931082) تماس گیرند. 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹 إنَّ السَّرَفَ يورِثُ الفَقرَ وَ إِنَّ القَصدَ يورِثُ الغِنى؛ 🔹 اسراف باعث فقر و ميانه روى موجب بى نيازى مى شود. 📚 کافی ج 4 ، صفحه 53 ، حدیث 8 🆔 @vasael_ir
🔸کنفرانس ارتباطات در فلسفه، دین و جامعه برگزار می شود 🔹این کنفرانس بین المللی شلیماخر در پاریس ۲۰۲۰ در روزهای ۲ – ۵ ژوئن ۲۰۲۰ در پاریس- فرانسه برگزار می‌شود. 🔹محور کلی موضوعات شامل فلسفه قرن ۱۷/۱۸، فلسفه قرن نوزدهم، فلسفه قرن بیستم، معرفت شناسی، فلسفه زبان، فلسفه ذهن، فلسفه دین، فلسفه قاره، فلسفه اروپا، ارتباطات در فلسفه، دین و جامعه و فلسفه اجتماعی و سیاسی است. 🔹علاقمندان به موضوعات فوق می‌توانند با ارسال چکیده آثار خود به آدرس ایمیل sschmidt@bbaw.de در این کنفرانس مشارکت نمایند. 🔹مهلت ارسال آثار تا پایان روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ است. 🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://philevents.org/event/show/۷۵۱۱۴ مراجعه می‌شود. 🆔 @vasael_ir
🔸نگاه جامعه شناختی به پیاده روی اربعین گزارشی از نشست «آیین در آیینه» 🔻 #محمدرضا_پویافر: 🔹اگر منظور ما از عظیم‌ترین اجتماع تعداد جمعیت است در واقع این طور نیست چراکه تعداد زیادی آیین‌های پیاده روی زیارتی در دنیا وجود دارد که برخی از این پیاده روی‌ها مربوط به کشور‌های اروپایی است که این پیاده روی‌ها از نظر جمعیت از اربعین بزرگتر هستند. در مکزیک یک مراسم پیاده روی به سمت مکان مقدس دارند که جمعیت آن بالای ۲۰ میلیون نفر است. 🔹اما از نظر خصلت‌ها و ویژگی‌هایی پیاده روی اربعین می‌تواند منحصر به فرد باشد چراکه در دیگر پیاده روی‌ها بسیاری از افراد به دلیل خشونت کشته می‌شوند در حالی که امنیت نسبی از ویژگی‌های خاص پیاده روی اربعین است. 🔹مشارکت خیّر دینی، خدمات رایگان به زائر، تنوع قومی، مذهبی و ملتی از دیگر ویژگی‌های مختص این پیاده روی است. در این صورت اگر پیاده روی اربعین چند وجهی دیده شود از جهاتی می‌تواند خاص باشد. 🔹پیاده روی اربعین پدیده‌ اجتماعی چند بعدی و به هم فشرده است که ابعاد چند گانه دارد؛ به طوری که حتی در فاز جدیدی به نام اقتصاد اربعین یا بازار اربعین بازخواهد شد. 🔹سیاست در اربعین، هویت، تعامل و یا تقابل هویت‌ها، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی از جمله ابعاد دیگر اربعین است؛ البته پول سازی از اربعین پر خطر و مسأله دار است. برخی پژوهش‌ها از اربعین نگاه درون دینی و درون گفتمانی دارند و برخی نگاه نظری تاریخی دارند و برخی نگاه تجربی دارند. 🌐 vasael.ir/0003uj 🆔 @vasael_ir
🔸دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود 🔹مؤسسه نورالمجتبی(ع) با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و نهاد‌های علمی و دانشگاهی، اقدام به برگزاری این دوره آموزش مجازی با حضور اساتید علوم دینی کرده است. 🔹در این دوره که سه ماه و طی ۵۰ جلسه برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان در سه حوزه سیره زندگی معصومین(ع)، اخلاق بندگی در قرآن و حدیث و اخلاق رفتاری در قرآن و حدیث به صورت مجازی آموزی می‌بینند. 🔹سیدمحسن میرباقری و حجج اسلام رفیعی و حسینی قمی از اساتید این دوره سه ماهه آموزشی سبک زندگی اسلامی هستند. 🔹یادآور می‌شود، طبق فراخوان اعلام شده از سوی مؤسسه نورالمجتبی(ع)، گواهینامه شرکت در این دوره از سوی دانشگاه تهران به شرکت‌کنندگان در دوره اعطا می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره می‌تواند به سامانه آموزشی «ایما» به نشانی http://bit.ly/۳۵JVa۱۳ مراجعه کنند. 🆔 @vasael_ir
🔸پول اسلامی مبنای تاریخی ندارد / کاملا واضح است طلا ثبات قیمت ندارد حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با : 🌐 vasael.ir/0003ui 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پول اسلامی مبنای تاریخی ندارد / کاملا واضح است طلا ثبات قیمت ندارد حجت الاسلام والمسلمین #سید_عباس
حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با : 🔹این طور نیست که اگر پول طلایی باشد حتما ثبات قیمت خواهیم داشت، در صدر اسلام که این گونه نبوده و الان هم که دیگر کاملا واضح است که طلا ثبات قیمت ندارد. 🔹به طور مثال شما همین ده یا بیست سال اخیر را اگر مطالعه کنید می توانید نوسانات قیمت طلا را ملاحظه کنید؛ تقریبا هر انس طلا از 600 دلار به 1800 دلار و بعد از 1800 دلار به 1100 دلار نوسان قیمت داشته و الان هم تقریبا رسیده به 1490 دلار که یعنی طلا بین 600 تا 1800 دلار نوسان قیمت داشته است. 🔹بنابراین اینطور نیست که قیمت طلا همیشه بتواند بیانگر ارزش واقعی کالاها باشد. حتی همین امسال میلادی را اگر شما ملاحظه کنید بازهم نوسان قیمت حداقل 10 درصدی را در طلا مشاهده خواهید کرد، آن هم فقط در یک سال. 🔹پس این طور نیست که اگر ما پول را به طلا پیوند زدیم حتما ثبات قیمت و ارزش خواهیم داشت. این نکته هم به شهادت تاریخ و هم از گزارش های ماهیانه و سالانه سایت های اعلام نرخ طلا که نوسانات قیمت آن را به صورت نموداری نمایش می‌دهند قابل فهم است. 🔹البته کنترل قیمت طلا در داخل کشور ممکن است اما بعد با دو پدیده بسیار خطرناک مواجه خواهید شد، چون طلا یک فلز گران‌قیمت جهانی است و فقط کاربرد داخلی ندارد. اگر شما به زور ارزش طلای داخلی را کم تر از قیمت جهانی آن نگاه دارید، نتیجه آن خروج گسترده طلا از کشور می شود. 🔹اینکه طلا در هزار سال قیمت خود را حفظ می کند به درد معاملات روزمره با مهلت پرداخت یک تا پنج سال نمی خورد. این دوستان باید به دنبال پولی باشند که در این معاملات شش ماهه و دو ساله و ... بتواند ارزش خود را حفظ کند حال آنکه قیمت طلا الان روزمره عوض می‌شود و نوسان دارد. 🔹اگر قیمت سکه بهار آزادی و طرح امامی را در همین یک سال اخیر ملاحظه کنید می بینید چه میزان نوسان داشته است، از پنج میلیون صد هزار تومان الان رسیده به سه میلیون و نهصد هزار تومان. 🌐 vasael.ir/0003ui 🆔 @vasael_ir
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻 🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف ممنوع است. 🔹این منع، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد. 🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاح‌های غیرمتعارف موجود نیست. تنها برخی گمانه‌زنی‌های غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد که قابل اتکا در فقه نیست. 🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در این‌باره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحت‌اندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است. 🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بین‌المللی دارد. 🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بین‌المللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است. 🌐 vasael.ir/0003v1 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام: 🔹من رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل. 🔹هر کس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود. 📚بحارالانوار،ج ۷۸،ص ۳۵۷ 🆔 @vasael_ir
🔸مزایای جدید شرکت در دروس خارج فقه معاصر + لیست اساتید 🔹طلاب برای استفاده از این امتیازات باید حضور مستمر و فعال در دروس اعلامی ذیل داشته و از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۳ آبان ماه ۹۸ نیز در سامانه نجاح به ثبت نام در حداقل یکی از این دروس اقدام کرده باشند. 🔻امتیازات عمومی شرکت در دروس خارج فقه معاصر شامل: ◽️امتیاز ویژه در کتاب سال و جشنواره علامه حلی؛ ◽️بهره مندی در اجرای بسته حمایتی درس خارج در تعلق گرفتن ۴ نمره تشویقی برای تقریر نویسی و ۵ نمره تشویقی در ازای انتشار مقاله علمی طبق ضوابط مصوب به اضافه یک نمره اضافه در موارد فوق در موضوعات مصوب فقه معاصر؛ ◽️امکان برگزاری مصاحبه درس خارج از دروس فقه معاصر در صورت تمایل طلاب حاضر در درس. ◽️طلاب دروس خارج فقه معاصر با ارائه تقریرات مناسب برای شرکت در مصاحبه شفاهی درس خارج، به ازای هر سال شرکت در آن دروس از ۲ نمره تشویقی در یک مصاحبه درس خارج بدون نیاز به اخذ نمره قبولی بهره مند میگردند. ◽️تسهیل در تصویب موضوع پایان نامه سطح ۳ و ۴ ؛ ◽️امتیاز ویژه در خدمات ارائه شده در مرکز خدمات؛ ◽️امتیاز ویژه در شهریه هدفمند طلاب؛ ◽️امتیاز ویژه در امتیاز شهرک مهدیه؛ ◽️اعطای گواهی پایان دوره؛ ◽️امتیازات طلاب منتخب حاضر در دروس خارج فقه معاصر؛ 🔹تنها طلابی می توانند از امتیازات فوق بهره‌مند گردند که حداقل نمره ۱۴ در امتحانات فقه و اصول پایه ۱۰ خود کسب نموده باشند. جزئیات بیشتر + لیست اساتید 👇 🌐 vasael.ir/0003vB 🆔 @vasael_ir
🔸فاصله بسیاری تا تحقق تمدن نوین اسلامی داریم گزارشی از نشست هم‌اندیشی علم‌دینی🔻 🌐 vasael.ir/0003vC 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸فاصله بسیاری تا تحقق تمدن نوین اسلامی داریم گزارشی از نشست هم‌اندیشی علم‌دین
دکتر : 🔹هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر می‌کنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر می‌کردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است. اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل می‌دانید ولی من آن را بسیار دور می‌بینم. 🔹من هر چند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقع‌گرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیت‌ها را نمی‌بینید؛ البته این واقعیت­‌ها برابر با جمهوری اسلامی نیست. 🔹مثلاً آیا این آموزش و پرورش، این بانک، این اقتصاد و این دزدی‌ها و غارت‌ها برای تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی است؟ این مشکلات در برابر همه اهداف مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد. این طور نیست که من قبلا از جمهوری اسلامی دفاع می‌کردم و اکنون نمی‌کنم. 🔹مسأله من از سی سالگی و بلکه زودتر وضع تفکر در ایران بوده است؛ به وضع علم و فرهنگ، نظم اداری، راسیونالیته (که وبر به آن پرداخته است)، مدیریت و مسائل جامعه فکر کنید و بسنجید که در چه وضعی است! اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مساله نمی‌تواند بر عکس باشد. 🔹با فارابی، ابن سینا و ملاصدرا نمی‌توانید مسائل این زمان که همگی مسائل غربی است را حل کنید. الان همه چیز غربی و متجدد است و باید این دید چگونه می‌توان با آن مواجهه کرد. از بانک، فضای مجازی، مدرسه، دانشگاه مدرن و پست مدرن و .... نمی‌توانیم صرف نظر کنیم و آنها را می‌پذیریم. 🔹اما آیا مثلاً فضای مجازی را ما استفاده می‌کنیم یا اینکه او از ما استفاده می‌کند؟ ما دلمان خوش است که این وسیله‌ای است که ما آن را در راه مقصودمان به کار می‌بریم در حالی که تکنیک و قانون آن دارد دنیا را اداره می‌کند. امروز تکنیک و قانون تکنیک، همه دنیا را اداره می‌کند. 🔹عالم جدید پوششی است بر دین و نمی‌خواهد شما به حقیقت دین برسید؛ جهان جدید جهان سکولار است و این، جهان نمود خدایی بشر و قدرت بشر است. این ادعای أنا الحقی از ابتدای قرن 15 سابقه دارد. 🔹شما می‌گویید با سکولاریسم مخالفید و در استدلال‌های آن خدشه کرده‌اید، اما باید توجه کنید که سکولاریسم یک وجود است و قانون جهان امروز، سکولاریسم است پس این مخالفت یک بحث منطقی نیست!». 🌐 vasael.ir/0003vC 🆔 @vasael_ir
🔸امام سجاد عليه ‏السلام : 🔹لايَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوى وَكَيْفَ يَقلُّ ما يُتقَبَّلُ؛ 🔹كارى كه با تقوا همراه باشد اندك نيست، چگونه آنچه مقبول خدا قرار گرفته، اندك محسوب شود. 📚 تحف العقول، ص ۳۱۸ 🆔 @vasael_ir