eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔹و اِنَّما يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالحِينَ بِما يُجْرِى اللّهُ لَهُمْ عَلى اَلْسُنِ عِبادِهِ. فَلْيَكُنْ اَحَبُّ الذَّخائِرِ اِلَيْكَ ذَخيرَةَ الْعَمَلِ الصّالِحِ 🔹شایستگان را به ذکر خیرى که خداوند بر زبان بندگانش جارى مى کند مى توان شناخت. پس باید محبوبترین اندوخته ها در نزد تو عمل صالح باشد. 🆔 @vasael_ir
🔸 | مسائل کلامی مکتب امام خمینی (ره)؛ اصل توحید 🔹امام خمینی معتقد است «شاید یکى از بزرگ‏ترین ادله بر توحید همین فطرت باشد» (صحیفه امام، ج‏۱۷، ص. ۵۳۰). این بحث از ابتکارات و نوآوری‏‏‌های امام خمینی است که در حدیث یازدهم کتاب شرح چهل حدیث که در سال ۱۳۱۸ آن را تألیف نموده‏‏‌اند ذکر کرده‏‌‏اند. 🔹بر اساس تحلیل امام خمینی همه انسان‏ها به دنبال خدا هستند و با "عرفان فطری" خویش خدا را می‏‏‌طلبند، اما به دنبال چیز‌های دیگر می‏‌‏روند، چون تصور می‏‏‌کنند آن چیز کمال است و از اینجاست که درگیری‏‏‌ها و نزاع‏‌‏های خونین و فسادانگیز شکل می‏‌‏گیرد، چرا که با سوء اختیار انسان، فطرت الهی او به مسیر اصلی خویش هدایت نشده است. 🔹انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فطری است، چرا که وقتی فطرت مردم ایران از کمال‏‏‌های ناقص به سوی کمال مطلق تغییر جهت داد، توانست مسیر حرکت ایران و بلکه مسیر جریان تاریخ و جهان را متحول کند. 📝حجت الاسلام دکتر رضا لک ‏زایی (پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه) vasael.ir/0004LN 🆔 @vasael_ir
🔸موسسه فتوح اندیشه برگزار می کند؛ نشست «روش شناسی فقه دولت سازی اسلامی» باحضور:🔻 حجت الاسلام یحیی عبداللهی دبیر علمی:🔻 آقای محمد حسین فرج نژاد 🔹زمان: یکشنبه 25 خرداد، ساعت 18:30 🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 🔹لینک مشاهده نشست: 🌐https://bit.ly/2VTqupV 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام احسان مرادی:🔻 🔸در مکتب امام خمینی (ره) «عدالت» مطلوب بالذات است، «فقه» مطلوب بالعرض 🔹بخش سوم مشروح نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» منتشر شد 🔹مشروح سخنان حجت الاسلام احسان مرادی را در ببینید🔻 vasael.ir/0004La 🆔 @vasael_ir
🔹مولفه های اصلی مکتب امام خمینی چیست؟ 🔹تحریف مبانی اقتصادی مرحوم امام به چه شکل است؟ 🔹جایگاه فقه و عدالت در مکتب امام (ره) چگونه است؟ 🔹راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی با کمک مکتب امام (ره) چه فرآیندی دارد؟ حجت الاسلام احسان مرادی پاسخ می دهد🔻 🔹مشروح سخنان حجت الاسلام احسان مرادی را در ببینید🔻 vasael.ir/0004La 🆔 @vasael_ir
🔸توسعه گردشگری؛ از ضروریات فعلی جامعه اسلامی حجت الاسلام دکتر رحیم قربانی در نشست علمی «آسیب شناسی صنعت گردشگری»:🔻 🔹گردشگری ذاتاً آسیب‌زا نبوده و بسیاری از مشکلات موجود در گردشگری، بخاطر فقدان قوانین لازم در این زمینه می‌باشد. 🔹آسیب های اندک گردشگری در نسبت با آثار مثبتی که در جامعه اسلامی می‌تواند داشته باشد، قابل قیاس نبوده و می‌توان با تقویت زیرساخت‌ها و تدوین قوانین لازم، بروز چنین آسیب‌هایی را به حداقل رساند. 🔹با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع)، توسعه و پیشرفت گردشگری از ضروریات فعلی جامعه اسلامی است. http://vasael.ir/0004Ll 🆔 @vasael_ir
🔸 / وفاقی مبارک و ضرور یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی از پایگاه منتشر خواهد شد🔻 🆔 @vasael_ir
🔸 / وفاقی مبارک و ضرور بسم الله الرحمن الرحیم 🔹موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار می‌گیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد. و البته به دلائلی حقیر مصلحت در تاخیر آن میدید. 🔹1. در بسیاری از سال ها مراجع عظام تقلید نسبت به شوال (عيد فطر) اختلاف پیدا می‌کنند. و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌نمایند. 🔹2. منشا این اختلاف سه امر است: الف: اعتبار با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند. ب : اشتراط اتحاد افق و عدم آن، با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی می‌دانند؛ بنابر این رویت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلا) برای ایران کافی است. ج : آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر ایام است که صرفا تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان ندارد یا از حوزه‌ هایی است که حاکم شرع باید (یا می‌تواند) در مورد آن دخالت کند و صادر نماید. 🔹3. بر کسانی که نسبت به آشنا نیستند گاه این ابهام و سوال رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند و این اختلافات را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرآیند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه باهم مباحثاتی دارند لکن بنا نیست همه اختلافات نظری با نشست و مذاکره حل شود همانگونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم باهم اختلافاتی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. ادامه دارد ...🔻 🆔 @vasael_ir
🔹4. سوگمندانه باید گفت: هرچه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن، به راحتی گذشت. 🔹ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود) در عید فطر امسال چه ها گفته شد. اولا توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف ها توجیه باشند. ثانیا سایت ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند در حالیکه آشنایان به امر استنباط می‌دانند ذره‌ای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی اثر نیست. ثالثا گروهی از داخل هجمه هایی را به ساحت برخی مراجع لازم الاحترام داشتند حتی صحبت از از مسئله را مطرح کردند. امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است. 🔹5. به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هرچند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است لکن جلو برخی سرگردانی ها و سوء استفاده ها را نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 🔹6. "راه " این است : مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسش گران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح: اگر مبنای فقهی فرد ارجاع دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است. 🔹و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره بداند چنانکه از برخی از روایات استفاده میشود) همگان می‌دانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد. البته به شرطی که مرجع اعلام، کند (در این باره به کتب فقهی قضا مراجعه شود). 🔹و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد. و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده هایی که متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. 🔹این که امام صادق علیه السلام در برخی روایات امر اعلام هلال را به مرجعی غیر معتبر واگذار می‌کنند و صریحا می‌فرمایند : "ای والله افطر يوما من شهر رمضان احب الي من أن يضرب عنقي" يا می‌فرمایند : "کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقي و لایعبد الله" می‌تواند الهام بخش، در این باره باشد. ادامه دارد ...🔻 🆔 @vasael_ir
🔹7. چنانکه ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحث های ماهوی راجع به اختلافات مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواسته‌ایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم، در واقع پیشنهاد دهنده معتقد است توجه به عنصر مورد نظر شارع و دفع مفسده می‌تواند آنچه را یک بن‌بست فقهی می‌نمایاند حل کند. 🔹مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاه ها - به حق - براساس برخی انظار فقهی () به اصدار رأي می‌پردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکوم له یا محکوم علیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه - به حق - با اعلام ایام عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمی‌پردازند و کار را به دیگران - که نظر آنها حجیت برای ایشان ندارد - واگذار می‌کنند. و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست. 🔹البته تصمیم نهایی در این‌باره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هرآنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت، لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفتگوی منضبط دیگران در این‌باره نیست. 🔹8. بسیار به جا - بلکه بايسته - است که رسانه ها به ویژه سیمای با اختصاص برنامه ها و ترجیحا میزگرد هایی کاملا علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست 25 خرداد 1399 🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔹فامْلِكْ هَواكَ، وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمّا لايَحِلُّ لَكَ، فَاِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفْسِ الاِْنْصافُ مِنْها فيما اَحَبَّتْ اَوْ كَرِهَتْ. 🔹بنابراین بر هواهایت مسلط باش، نسبت به خود از آنچه بر تو حلال نیست بخل بورز، زیرا بخل ورزیدن به خود، این است که نسبت به هرچیزی انصاف داشته باشی، چه آن چیز محبوب انسان باشد یا منفور. 🆔 @vasael_ir