🔸رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
🔹اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجه ِها وَ اصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَ تَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛
🔹صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مى كند.
📚نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869
🆔 @vasael_ir
🔸دولت ها نقش #علوم_انسانی در فرهنگ سازی را درک نکرده اند
#آیت_الله_غروی در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
🔹علوم انسانی دارای اهداف بسیار مفید است اما در عین حال اگر به همان صورتی که دیگران داشته اند، مسائل آن دنبال شود و پیش رود می تواند فرهنگ ما را در جهت منفی تغییر دهد.
🔹در عمل به این نتیجه رسیده ایم افرادی که از تعادل فکری برخوردار هستند و دارای دو حوزه دانشی باشند می توانند با علوم انسانی به صورت صحیح برخورد کنند.
🔹هیج دولتی نقش علوم انسانی در فرهنگ سازی را درک نکرده است؛ در حالی که گروه های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی کارهای فراوانی انجام داده اند.
🔹از وزارت علوم انتظار داریم به ما کمک کنند تا بتوانیم نقش خود را به خوبی انجام دهیم به همراه تجاربی که به دور از افراط و تفریط است.
🌐 http://www.rasanews.ir/002V70
🆔 @vasael_ir
🔸امام على علیه السلام :
🔹إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذا نَظَرَ اعْتَبَرَ... وَ الْمُنافِقُ إِذا نَظَرَ لَها؛
🔹نگاه مؤمن عبرتآميز و نگاه منافق سرگرمى است.
📚تحف العقول ص 212
🆔 @vasael_ir
🔸حکومت، فلسفه عملی تمامی فقه است
🔹در همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران و با همکاری مجمع مدیران حوزه علمیه تهران برگزار شد، آیت الله رشاد، به بیان ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت.
🔹 #آیت_الله_رشاد: امام خمینی (ره) معتقد بودند که حکومت فلسفه عملی تمامی فقه است، که باید غایت فقه به این سو چرخش پیدا کند، و با تغییر غایت فقه عوض نمی شود؛ امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را بر فقه تنگ کرده است.
🔹پس از انقلاب اسلامی ایران، مراکز تحقیقاتی متعددی تأسیس شد و موسسات تحقیقاتی تخصصی در زمینه فقه فعالیت خود را آغاز نمودند، همچنین موسوعه های بزرگی تألیف شدند و کرسیهای دروس خارج فقه توسعه پیدا کردند و مدارس تخصصی فقهی نیز تأسیس شدند.
🌐 vasael.ir/0003Id
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی مبانی فقهی حزب در نظام سياسی اسلام
از سوی رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه صورت گرفت؛
🔹دكتر #علی_شيرخانی: حزب یک واژهای است مدرن؛ ولی میتوانیم آن واژه را در منابع و متون خودمان و متون تاریخی دنبال کنیم که همین واژه در قرآن ذکر شده است، حزب الشیطان و حزب الله، کل حزب بما لدیهم فرحون و امثال اینها ذکر شده است.
🔹اجمالاً باید حزب را به دسته و گروه معنا کنیم؛ حالا معانی متعددی در لغت وجود دارد، آنکه مورد بحث ما است، دسته و گروه است.
🔹مجمع روحانیون از جامعه روحانیت جدا شد؛ امام (ره) گفتند که اشکالی ندارد. این اجتهاد است و در مقابل آن تخطئه هم وجود دارد. این مصوبه نیست که بگوییم باید یکی باشد؛ امام(ره) در نامهای که به آقای انصاری مینویسد میگوید که اینها دو اجتهاد متفاوت هستند.
🔹منتها حالا بعد بحث خواهیم کرد که آیا کسب قدرت ما هم مانند همانها باید باشد یا یک ترمزها و ایستگاههایی وجود دارد؟ ولی اصل موضوع که حزب، گروه، تشکل و مانند آن است، در اینها پذیرفته و مطرح شده است.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003IW
🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی؛ مفهوم بنیادین حکمرانی تمدنی مهدوی برگزار می شود
🔹ششمین کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاههای علمی با موضوع «مفهوم بنیادین حکمرانی تمدنی مهدوی» توسط دانشگاه شاهد و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه شنبه ۲۳ بهمن ماه ساعت ۱۳:۳۰ در دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد برگزار میشود.
🆔 @vasael_ir
🔸 تبیین ماهیّت روش در نظریهپردازی شبکهای
کرسی علمی ـ ترویجی روش نظریهپردازی شبکهای؛
🔹چگونگی برقراری ارتباط منسجم بین گزارههای پایه و روش ترکیب برای تولید جدید در مقیاس علم. با توجه به این تبیین مسئله ما در روش نظریهپردازی شبکهای این میشود که چگونه و با چه روشی بین گزارههای پایه و اصول موضوعه ارتباط برقرار کنیم و اینکه اینها چگونه با هم ترکیب شوند که یک گزاره جدید تولید شود.
🔹محور دوم این است که ما این مسئله را به چه روشی قرار است پاسخ دهیم؟ یک روش استقراء میدانیِ عملکردِ نظریهپردازان است برای درک الگوی مشترک. روش دیگر، روش تحلیل منطقی مفهومی است به این معنا که ما بر اساس روش تحلیل مفهومی منطق بحث میکنیم که گزارههای پایه چطور با هم ترکیب شوند تا مفهومسازی جدید صورت بگیرد؟ ما در این محور نظریهپردازی شبکهای را ضابطهمند میکنیم.
🌐 vasael.ir/0003J6
🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #صوت| اصول راهبردهای الگوی اسلامی ایرانی #پیشرفت بر مبنای نظام #سنت_های_الهی
🔸حجت الاسلام #قاسم_ترخان
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی استخراج نظریات سبک زندگی از تفسیر اجتهادی جامع
در نشست علمی "سبک زندگی در تفسیر اجتماعی، مبانی استخراج نظریات سبک زندگی از تفسیر اجتهادی جامع" تشریح شد؛
🔹زندگی انسان ها قاعده های هدفمند است و رفتار آنها الگوی مقبول اجتماعی دارد. سبک زندگی قالب بندی زندگی است. سبک زندگی به این معنا جزء ارتکازات همه بزرگان است.
🔹سبک زندگی آگاهانه است، سبک زندگی ارزش، بینش و نگرش دارد هر چند که به زبان آورده نشود. هر شخص سبکی را انتخاب می کند که با اقتضائات زندگی او تناسب داشته باشد. سبک زندگی از اموری تاثیر می پذیرد و تحت تاثیر فرهنگ حاکم بر جامعه است.
گزارش #نشست:
🌐 vasael.ir/0003J8
🆔 @vasael_ir
🔸حوزه باید بیش از این نسبت به فقه حکومتی اهتمام ورزد
حجت الاسلام محمد باقری کوشه:
🔹می شود گفت با پیدایش انقلاب اسلامی که حوزه و روحانیت نقش محوری در شکل گیری آن داشتند، و خواستگاه انقلاب به اعتبار نقش رهبری حضرت امام خمینی (ره) حوزه و روحانیت بود، طبیعی است که برای اداره این حکومت باید فقه حکومتی طراحی و زیر ساخت های آن لحاظ می شد.
🔹با توجه به اینکه کارهای فراوان و پراکنده ای در این حوزه انجام شده، اما به عنوان یک کار منسجم و مدون که باید به تناسب ضرورت های این نظام در عرصه های مختلف لحاظ شود صورت نگرفته است.
🔹لذا در حال حاضر که در انتهای دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم و بناست شکوه و عظمت انقلاب را پاس بداریم حتما در بازبینی موقعیت حکومت توجه به این امر به عنوان یک امر حیاتی و زیر ساختی ضرورت تام و تمام دارد.
#اختصاصی
#گفتگو
#مدیران_حوزه_های_استانی
🌐 vasael.ir/0003Hc
🆔 @vasael_ir
🔸رسول خدا (ص):
🔹فاطمه حورإ انسيه فكلما اشتقت الى رائحه الجنه شممت رائحه ابنتى فاطمه؛
🔹فاطمه فرشته اى در سيماى انسان است, هرگاه مشتاق بوى بهشت مى شوم دخترم فاطمه را مى بويم.
📚بحارالانوار, ج43, ص4
🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام خمینی: فقط به انشاالله و بسم الله اکتفا نکنید باید عمل بکنید
#کلیپ_صوتی
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹إنَّ فاطِمَةَ عليهاالسلام لَم تَزَل مَظلُومَةً ، مِن حَقِّها مَمنوعَةٌ و عَن مِيراثِها مَدفوعَةٌ ؛
🔹فاطمه همواره مظلوم و از حق و ميراث خود محروم بود .
📚 الأمالى ، طوسى ، ص ۱۵۵
🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت
نشست علمی «جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #نجفی_عمران: یکی از راهکارهای تکثیر جمعیت این است که زیر ساختهای اقتصادی کشور ساخته شود. که متاسفانه الان خبری از تولیدهای قدیم در بخشهای مختلف اعم از کشاورزی و دامداری نیست. یکی دیگر از برنامهها و راهکارها کار فرهنگی است. دشمن با القاء شعار فرزند کمتر زندگی بهتر جامعه را به سمت آسایش و راحت طلبی برده است.
🔹ما یک وقت جایگاه حاکم را از طریق قاعده اولی مورد بحث قرار می دهیم و یک وقت از باب قاعده ثانویه مورد بحث قرار می دهیم. در این بحث از آیات و روایات استفاده می کنیم از حکم عقل هم می توان در این بحث استفاده کرد.
🔹حجت الاسلام #بهرامی_نسب: شما حاکم را به معنای حاکم عادل گرفته اید در حالی که حاکم مشروع می بتواند اعم از عادل و جائر باشد. و مراد از حاکم عادل خصوص ولی فقیه جامع الشرایط نیست. عبارت تذکره این است که یکی از مصادیق حاکم عادل می تواند فقیه جامع الشرایط باشد.
🌐 vasael.ir/0003JA
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب |شورای نگهبان، پرسشها و پاسخها
🔹حیات جامعه به وجود قانون بسته است. اگر انسانها تاکنون توانستهاند در کنار هم دوام بیاورند به دلیل پادرمیانی قانون است. هر تمدنی که قوانین دقیق و جامعتری داشته باشد، از مرزهای تاریخ و پیشینه نشینی می گذرد.
🔹قانون اساسی وظایف دیگری نیز به شورای نگهبان واگذرا کرده است که مهمترین آنها، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی است. بعضی از وظایف شورای نگهبان همچون کنترل مصوبات مجلس شورای اسلامی یا تفسیر قانون اساسی از حیث ماهیت، کارشناسی است و به همین دلیل، در این گونه موارد این نهاد بر جایگاه کارشناسی می نشیند.
🔹نظریات کارشناسانه یا تصمیمهای شورای نگهبان که در مقام داوری میان رقبای سیاسی اتخاذ می شود. مخالفتها و مقاومتهایی را از سوی نهادهای حکومتی یا اشخاص حقیقی و حقوقی سیاسی در پی دارد که دور از انتظار نیست.
🔹این کتاب 184 صفحه ای به قلم فرج الله هدایت نیا توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، به رشته تحریر درآمده است.
🌐 vasael.ir/0003Go
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸منشاء اختلاف در مساله ولایت فقیه
🔹حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹لَوكانَ الدِّينُ مُعَلَّقا بِالثُّرَيّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناء فارِسَ ؛
🔹اگر دين به ستاره ثريّا آويزان باشد، مردمانى از ايرانيان آن را به زير خواهند كشيد .
📚كنزالعمّال ، ح ۳۴۱۳۰
🆔 @vasael_ir
🔸ظهور و بروز کارآمدی فقه حکومتی همکاری مسؤولان اجرایی را میطلبد
حجت الاسلام #رحیمی_صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران:
🔹از آن جایی که رسالت اصلی فقه رسیدگی به تمام جزئیات زندگی بشر است و به درستی در طول تاریخ از عهده آن برآمده توانسته در تمام حوزهها احکام لازم در جهت زندگی بهتر بشر ارائه کند.
🔹طبیعی است که توجه به فقه حکومتی از رسالت حوزههای علمیه است به خصوص در زمانی که حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه استوار شده و از آنجایی که فقه متکفل اداره جامعه است، ضروری است فقه حکومتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
🔹حوزه باید پاسخگوی همه مسائل مورد نیاز جامعه اعم از احکام فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مباحث جدید مانند بحث فضای مجازی و تجارت در فضای مجازی باشد، همه اینها مسائل مستحدثهای هستند که دین نسبت به همه آنها حکمی دارد و وظیفه اینها را روشن میکند.
#اختصاصی
#گفتگو
#مدیران_حوزه_های_استانی
🌐 vasael.ir/0003Hv
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹بررسی اجماع در ادله امر به معروف و نهی از منکر (آیت شبزندهدار)
🌐 yon.ir/vasael1919
🔹جواز جهاد ابتدایی با آمریکا (آیت الله کعبی)
🌐 vasael.ir/0003Iq
🔹دلبستگی به یک باور موجب تسلیم در برابر آن خواهد شد (آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003I9
🔹تعیین قلمرو روابط اجتماعی و اصول معاشرتی (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003IT
🔹حکم پرداخت رشوه در صورت ناچاری (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003I6
🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام
حجت الاسلام والمسلمین #سید_منذر_حکیم در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹 نظام جامع خانواده دارای خرده نظامهای متعددی در درون خود است. بحث ما در مورد نظريه و نظام تربیتی اسلام است كه در نظام جامع خانواده تأثيرگذار میباشد.
🔹 تربیت هر شیء متناسب با ماهیت و کموکیف وجود آن و هویت، اجزا و ابعاد تشکیل دهنده آن شی است. در نظریه تربیتی اسلام باید انسان را به خوبی شناخت سپس متناسب با شناخت بدست آمده نسبت به رشد و تربیت او به نظریه و نظام رسید.
🔹 قرآن بهترین راهنما برای شناخت انسان و استعدادها و ظرفیتهای انسان است.
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹 أنَا أديبُ اللّهِ وعَلِيٌّ أديبي، أمَرَني رَبّي بِالسَّخاءِ وَالبِرِّ ونَهاني عَنِ البُخلِ وَالجَفاءِ
🔹 من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است. پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت .
📚 مكارم الأخلاق: ج ١ ص ٥١ ح ١٩
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت بررسی فقه حکومتی از سوی حوزههای علمیه
حجت الاسلام مهدی نوروزی حوزه علمیه استان اردبیل:
🔹باید در نظر گرفت اگر ما بخواهیم به شیوه پیشینیان خود دقت کنیم میبینیم همین اتفاق افتاده است به عنوان مثال شیخ انصاری که وقتی بحث ولایت فقیه را شروع میکند مباحث اجتماعی را که وظیفه حاکم دینی است بسیار مهمتر از سایر امور میبیند و حتی تزاحم فقها را در بحث حاکمیت و حکومت دینی جایز نمیداند، و یک نفر را در راس قرار میدهد البته فقها اگر چه میتوانند در بحث فقهی و فتوا با هم اختلاف نظر داشته باشند، ولی در بحث حکومت و حکم، هیچ یک از فقها نمیتوانند تعارض با آن فقیهی که در راس حاکمیت قرار گرفته است داشته باشد.
🔹نسبت تعداد دانشجویانی که در دانشگاهها بر اساس متون ترجمهای غربی در حال فرا گیری علوم هستند خیلی به مراتب بیشتر از تحصیل طلاب در حوزههای علمیه است. البته خود دانشکدههایی که از حوزه دانشجو میپذیرند هم همین مسیر را تقریبا حرکت میکنند، یعنی غالبا متون، ترجمهای است که اصلا صحیح نیست.
#اختصاصی
#گفتگو
#مدیران_حوزه_های_استانی
🌐 vasael.ir/0003Hv
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی تحولات درون و برون فقهی در قبل و پسا انقلاب
در نشست «انقلاب اسلامی و نقش آن در فراوانی مسائل نوپیدای فقهی»صورت گرفت؛
🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی، مسائل بسیار متعددی در عرصه اجتماع ظهور و بروز کرد؛ گاهی موضوعات جدید، گاهی نگاههای جدید و گاهی قالبهای متفاوت نمایان شد. شاید بشود تعبیر کرد که این نگاه، با نگاه استنباطی فقهی بسیاری از فقها در تقابل بود نه تفاوت! که نمونههایش را بیان خواهیم کرد.
🔹از زاویه دیگر، بلاتشبیه همانطور که مرحوم شیخ اعظم انصاری در رسائل نسبت به مسئله اجماع و مسئله خلافت خلفا میگوید «هو الاصل لهم و هم الاصل له»، از زاویه صحیح و درستش تأثیر و تأثری متقابلی بین انقلاب اسلامی و فقه و فقها و جایگاه مرجعیت وجود دارد.
🔹نکته: فقه در ادوار مختلف، حالات، کیفیتها و رویکردهای متفاوتی داشته است. مثلاً در عصر اول شاگردان مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) فقه را در قالب همان نگارش متون احادیث برای دیگران به تصویر میکشیدند. در متون و مراحل بعدی کمکم شیوههای استنباطی روی کارآمد. تداخل اصول در فقه و مسائل فقهی مطرح شد. تا زمان مرحوم شهیدین و علامه و محقق و تا میرسد به زمان مرحوم صاحب جواهر و سایر بزرگان تا این زمان حاضر.
🌐 vasael.ir/0003JH
🆔 @vasael_ir