🔸تفاوت روش محاسباتی رِبح مرکب و رِبح ساده
حجتالاسلام #موسویان:
🔹ربح مرکب روشی برای محاسبه سود در مقابل روش محاسبه ساده است. تفاوت آن با ربح ساده در این است که در «ربح ساده» وقتی برای مثال گفته میشود که سود بانکی ۲۰ درصد است، یعنی هر سال ۲۰ درصد به اصل تسهیلات سود تعلق میگیرد، اما در سالهای بعدی به خود ۲۰ درصد سود دیگر سودی تعلق نخواهد گرفت.
🔹با این اوصاف اگر فرض کنیم قراردادی ۵ ساله با نرخ بهره یا سود ۲۰ درصد باشد، به روش ساده، بعد از پنج سال، ۱۰۰ میلیون تسهیلات تبدیل به ۲۰۰ میلیون میشود، اما اگر روش محاسباتی «رِبح مرکب» استفاده کنیم، معنایش این است که سال اول میزان تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تبدیل به ۱۲۰ میلیون میشود و در سال دوم ۲۰ درصد به ۱۲۰ میلیون سود تعلق میگیرد و تبدیل به ۱۴۴ میلیون میشود.
🌐 yon.ir/FoKni
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله | فقه معطوف به تمدن
🔹تعیین نسبت فقه و تمدن، با دو نگاه قابل بررسی است:
🔸نگاه توصیفی: در این نگاه فقه موجود در بستر زمان و در قالب احکام و مسائل موجود بررسی و کنکاش میشود.
🔸نگاه توصیه ای: این نگاه با تاکید بر فقه مطلوب ـ که از آن با عنوان «فقه حکومتی» یاد میکنیم ـ به بررسی نسبت فقه و تمدن میپردازد.
🔹بررسی نسبت فقه و تمدن، با دو نگاه توصیفی و توصیهای امکان پذیر است. در نگاه توصیفی، نگاه ما به فقه موجود است و در نگاه توصیهای فقه مطلوب مد نظر میباشد. اما نکته اینجاست که نگاه حاکم بر این منبع ارزشمند، نگاه فردی است و سراسر آن لبریز از اجکام فردی؛ در نتیجه به این صورت نمیتواند نظامهای اجتماعی مورد نیاز تمدن را پشتیبان باشد؛ زیرا شاکله و صبغه تمامی این نظامها اجتماعی بوده، نیازمند نگاه کلان، جامعه و نظام وار است.
🌐 vasael.ir/0003NH
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص)
🔹المَهدِيُّ مِن وُلدِي ، اسمُهُ اسمي ، وكُنيَتُهُ كُنيَتي ، أشبَهُ النّاسِ بي خَلقا وخُلُقاً ، تَكونُ لَهُ غَيبَةٌ وحَيرَةٌ ، حَتّى تَضِلَّ الخَلقُ عَن أديانِهِم ، فَعِندَ ذلِكَ يُقبِلُ كَالشَّهابِ الثّاقِبِ ، فَيَملَؤُها قِسطاً وعَدلاً ، كَما مُلِئَت ظُلماً وجَوراً .
🔹«مهدى» از فرزندان من است. نامش نام من، كنيه اش كنيه من ، و شبيهترينِ مردم در خلق و خو به من است . غيبت و حيرت او چنان به طول مىانجامد كه مردم، دين خود را گم مىكنند و در اين هنگام است كه مانند شهاب درخشان مىآيد و زمين را از عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است».
📚 كمال الدين : ص ۲۸۷ ح ۴
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸صحبت از تاریخ اجتهاد یعنی صحبت از تاریخ فقه، تاریخ اصول استنباط، حدیثشناسی و حتی بحثهای کلامی...
🔺حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسلامی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹خَيرُ النّاسِ مَن كانَ في عُسرِهِ مُؤثِرا صَبورا .
🔹بهترينِ مردم ، كسى است كـه در تـنگ دستى اش ايثارگـر و شكيبا باشد.
📚 غرر الحكم : ج ٣ ص ٤٣٥ ح ٥٠٢٨
🆔 @vasael_ir
🔸 فقه حقوق عامه؛ عرصهای مغفول در زمینه فقههای مضاف
حجت الاسلام محمد #قطبی:
🔹اگر بخواهیم فقه حکومتی را تعریف کنیم باید توجه داشته باشیم که در گذشته حوزههای علمیه و فعالیتهای فقهی که انجام میشده است، به چند دلیل عمده کارهای فقهی ما ناظر به استنباط احکام فردی بوده است. عبادات، عقود، ایقاعات و معاملات از جمله دسته بندیهای این عرصه بوده است،
🔹اگرچه بحثهای اجتماعی هم در این احکام بوده است اما عمده مباحث بر محوریت فرد بوده و بر مبنای وظایف و احکام مربوط به انسان مکلف بوده است، فرد مبنای پذیرش حکم الهی قرار میگرفت و فقیه موظف به استنباط حکم برای فرد بود و این موضوع از احکام مختلف جاری بود و دریافت کننده حکم فرد بود و به همین دلیل به آن حکم فردی گفته میشود.
🔹فقه اساسا سه مرحله دارد، ثبوت، اثبات و امتثال. در مرحله ثبوت میگوییم آیا برای همه بشریت وجود دارد؟ باور ما می گوید بله، خداوند برای همه بشریت در کل دورههای مختلف پیش بینی احکام دارد، این ثبوت است که ما بر مبنای اینکه خداوند همه نیازهای بشر را در نظر گرفته است ولو اینکه مسألهای جدید پدید آمده باشد، چراکه در تکوین همه اینها آفریده شده است.
گزارش کامل #گفتگو:
🌐 yon.ir/2jz9k
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله | مبانی و شاخصههای حکومت علوی
🔹حکومت تقریبا پنج ساله حضرت علی (ع) نمونهای ماندگار از نظام سیاسی اسلام و شیوه زمامداری مبتنی بر دین و عدالت و آزادی را به بشریت ارائه داد که میتوان با بازکاوی بایسته و سنجیده آن، رهیافتهایی مطلوب را برای مدیریت جامعه در دنیای کنونی بدست آورد و به کار بست.
🔹هدف والای امام علی (ع) از به دست گیری حکومت، ایجاد دگرگونیهایی در عرصه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی جامعه بود. امام علی (ع) در اندک مجالی که ورای همه مشکلات و جنگ افروزیهای مخالفان بدست آورد، اصلاحاتی مهم و اساسی پدید آورد و در پی آن بود که اصلاحات و تغییرات گسترده تری را نیز به سامان برساند.
🔹حکومت علوی بر مبانی دینداری، عدالت گرایی، قانون مداری و آزادی و امنیت جامعه استوار بود و مشروعیت آن در شریعت با نص الهی و پذیرش مردم از طریق حضور و بیعت همگانی تامین میشد. همچنین، در سیره نظری و عملی آن حضرت (ع) معیارها و شاخصههای راهبردی مهمی بدست داده شد که حکومت علوی را از دیگر حکومتها متمایز ساخته است.
🌐 vasael.ir/0003NJ
🆔 @vasael_ir
گفتمانسازي با ابزار فقه .docx
21.3K
🔹گفتمان با هدف ارائه بينشي جديد نسبت به گذشته شكل ميگيرد و گفتمانسازي شكلدهي به جهانبيني يك مجموعه نسبت به فرآيندهاي اطراف خود است. از اين منظر گفتمانها تعيينكننده نوع نگاه و حركت جوامع ميباشند و همين اهميت فوقالعاده گفتمان در يك جامعه را نشان ميدهد. هر گفتمان در درون خود مفاهيم و انديشههايي را نهفته است كه هر كدام ميتوانند يك گفتمان جزئي محسوب شوند كه در كنار هم گفتمان عمده و اصلي را ايجاد ميكنند
🔸در اين يادداشت كوشش شده تا اهميت گفتمانسازي در انقلاب اسلامي و تلاشهاي امام خمینی (ره) در راستاي گفتمانسازي مورد بررسي قرار گيرد.
@fekratt
🔸اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی
آیت الله #مصباح_یزدی:
🔹در اسلام حق و تکلیف براساس تکلیف در جامعه تعیین میشود، وقتی حقوق و تکالیف تعیین میشود، باید ببینیم هر کسی برای چه ساخته و به کجا برسد، حق و تکلیف در اسلام متعادل هستند.
🔹اختلاف زن و مرد بهترین راه نفوذ دشمن و ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی است. با فعالیت رسانههای دشمن در فرافکنی این شبهات، مردم تحت تأثیر این شبهات قرار گرفته و فرهنگ انسانی اسلامی تضعیف شده است.
🌐 vasael.ir/0003Ki
🆔 @vasael_ir
🔸بایدها و نبایدهای امنیت زنان در جامعه
🔹سلجوقی: حجاب جز احکام فرعی اسلام است و حجاب را به اختیار خودم انتخاب کردم. زمانی که حجاب را انتخاب کردم برای من به معنای اقتدار بود.
🔹آیه حجاب سال پنجم هجری نازل شد. حجاب جز اصول دین نیست، اما جز یکی از شعائر التزام ما به یک آئین و مکتب و تفکر است
🔹ما معتقد هستیم، اسلام دین اجتماعی است نه فردی. حجاب را هم که مطرح کردیم بعد اجتماعی است. حجاب چه برای خانم ها و چه برای آقایان مجوز ورود به اجتماع است.
🌐 vasael.ir/0003ON
🆔 @vasael_ir
🔸تهیه شیوهنامهای برای ضبط وجهالکفاله و وجهالوثاقه
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح:
🔹اداره کل حقوقی برای حفظ حقوق متهم و شاکی و تسهیل در امور مراجعان تنظیم این شیوهنامه را منطبق با قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در دستور کار قرار داد که در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.
🔹اگرچه در حوزه تدوین لوایح و پاسخگویی به سؤالات حقوقی و قضایی همه کمیسیونها فعال هستند، اما یکی از کمیسیونهایی که فعالیت بیشتری دارد و هر هفته جلسات آن تشکیل میشود، کمیسیون قوانین جزایی است.
🌐 vasael.ir/0003OU
🆔 @vasael_ir
🔸نشست مناسبات علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی متعارف برگزار شد
حجت الاسلام والمسلمین واعظی:
🔹در غرب یک احساس خطری در عالم کلیسا اتفاق افتاد که برخی از کشیش ها و افراد به شدت مذهبی پس از این واکنشها در حوزههای دانشی ورود پیدا کردند و فیزیک دان وشیمی دان و زیست شناس شدند.
🔹دعوت به علم دینی یک ضلع آن و منشأ آن در علوم طبیعی میتواند این امر باشد که حوزویان و متعهدان دینی رسالت دارند که با زبان دانش روز در این عرصهها مسلط شوند و بتوانند هستی شناسی الهی و مبانی متافیزیکی و جهان شناسی اسلامی را به خدمت بگیرند.
🔹وقتی گفته میشود علم دینی در حوزه علوم طبیعی به این معنای سلب و نفی از همه علوم موجود نیست و ایجاب که به سراغ منابع دینی و کتاب و سنت رفت که فیزیک تولید شود در واقع این موضوع به معنای علم دینی نیست.
🌐 vasael.ir/0003OM
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹اُوصيكُم عِبادَ اللّهِ بِتَقوَى اللّهِ؛ فَإِنَّهَا الزِّمامُ وَالقِوامُ، فَتَمَسَّكوا بِوَثائِقِها، وَاعتَصِموا بِحَقائِقِها؛ تَؤُل بِكُم إلى أكنانِ الدَّعَةِ، وأوطانِ السَّعَةِ .
🔹بندگان خدا! شما را به تقواى خدا سفارش مىكنم؛ كه تقوا هم وسيله مهار و هم مايه استوارى شما است. پس به رشتههاى تقوا چنگ زنيد و به حقيقتهاى آن پناه آوريد تا شما را به سرمنزل آرامش و جايگاههاى وسيع برساند.
📚 نهج البلاغة خطبه ۱۹۵
🆔 @vasael_ir
🔸بدون فلسفه دین، فقه نیز متحول نمیشود
آیت الله علی اکبر رشاد:
🔹بدون فلسفه دین، فقه نیز متحول نمیشود و علم دینی پیش نمیرود. فقه و اجتهاد نیازمند بحث و مطالعه در مورد فلسفه دین است، کلام ما در واقع متأثر از فلسفه دین است و اصول فقه ما که متأثر از کلام است، متأثر از فلسفه دین خواهد بود. اگر بناست فقه ما مدیریت جامعه را برعهده بگیرد بدون اندیشیدن در حوزه غایات دین و فلسفه دین این مهم فراهم نخواهد شد. نظام سازی ما در گرو نظاممند دیدن دین است و توجه به دین در حد ارتکازات ما از دین کافی نیست.
🔹نزد قدمای اصحاب ما کسی که در کلام مجتهد نبود مجتهد فقهی تلقی نمیشد و قدمای ما توجه داشتند که مجتهد باید براساس مبانی کلامی خود فتوا بدهد و مقلد در کلام، در فتوا نیز مقلد است. امروز نیز به نظر ما اگر کسی در کلام و فلسفه دین مجتهد نباشد در آن بخش از مبانی اجتهاد خود مقلد است و این عملاً مساوی با اجتهاد و فقه تقلیدی است! اینها همه ضرورت پرداختن به فلسفه دین را برای ما حوزویان را روشن میکند! تا مسائل ما در فلسفه دین به صورت جدی و عالمانه حل نشود فقه حکومتی و فقه تمدنی و فقه پیشرفت نیز تحول جدی نخواهد داشت.
🌐 vasael.ir/0003OQ
🆔 @vasael_ir
🔸مقایسه عقلانیت مدرن با عقلانیت جهان اسلام
در نشست «عقلانیت، تمدنسازی و نظام انقلابی» تبیین شد؛
🔹حجت الاسلام والمسلمین #پارسانیا: قلانیتی که در جهان امروز حضور دارد و تمدنی که به طبع آن وجود دارد و دارای سیطره است تمدن و عقلانیتی است که انقلاب اسلامی در تقابل با آن قرار گرفته است و معلوم می شود که عقلانیت دیگری است و می خواهد یک فراخوان داشته باشد.
🔹اگر سخن از عقلانیت به معنای بخشی از عقل انسانی است که فعلیت پیدا کرده است، باید به تطورات و تحولات تاریخی آن نگاه کرد که چطور و چگونه پدید آمده است .
🔹آن چیزی که ماکس وبر در اوایل قرن بیستم از آن به عنوان عقلانیت ابزاری نام برد به عنوان ویژگی مدرنیته و جهان مدرن از آن یاد می کند که یکی از مهمترین آثار او درباره عقل و علم برنامه هائی است که با پیروی از افکار او در قرن حاضر برگزار می شود.
🌐 vasael.ir/0003Oa
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی فقهی و سیره عملی شیخ بهایی در مسأله ولایت فقیه
🔹مسأله ولایت فقیه از اساسیترین مسائل در علم فقه و کلام است که از نظر نظری پیشینهای به قدمت فقه شیعه دارد. برخی از علمای بزرگ از جمله مرحوم «محقق اردبيلی» در كتاب مجمع الفائده و «محقق كركی» در رسائل محقق الكركی و «محقق نراقی» در عوائد الايام و «مير فتاح مراغی» در العناوين و فقيه نامدار «محمد حسن نجفی» در جواهر الكلام بر پذيرش نيابت عامه فقها و ولايت فقيه ادعای اجماع نمودهاند.
🔹مرحوم صاحب جواهر مساله ولایت فقیه را از مسلمات و ضروريات فقهی برشمردهاند و مینویسد: «كسى كه در ولايت فقيه وسوسه كند، گويا طعم فقه را نچشيده است و معنا و رمز كلمات معصومين(علیهمالسلام) را نفهميده است».
ادامه #یادداشت در ادامه مطلب:
🌐 vasael.ir/0003Oi
🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السلام :
🔹اَلشاكِرُ أسعَدُ بِالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ الَّتي أوجَبَتِ الشُّكرَ لِأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبى؛
🔹شكرگزار را، به جهت شكرگزارى، سعادتى است بزرگ تر از نعمتى كه شكرگزارى را بر او واجب كرده است؛ زيرا نعمت، كالايى است و شكر، نعمتى همراه با آخرت .
📚 گزیده تحف العقول ص ۶۶
🆔 @vasael_ir
🔸فراهم سازی امکان معرفی نماینده حقوقی بنگاههای خصوصی در دادگاه با اصلاح قانون
هادی بهادری نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
🔹بالا بودن هزینه اجرای قراردادها در کشور یکی از موانعی است که منجر به تضعیف روابط اقتصادی و مختلشدن جریان سرمایهگذاری مولد در اقتصاد، زیرا پیگیری امور حقوقی و قضایی شرکتها و فعالان بخش خصوصی در دادگاهها مستلزم صرف هزینههای بالایی است که عمده آن در قالب حقالوکاله به وکیل پرداخت میشود.
🔹طبق قوانین فعلی، دادگاه فقط وکیل را به رسمیت میشناسد و بنگاههای اقتصادی خصوصی اگر وکیل نگیرند، عملاً ممکن است پروندهشان به نتیجه نرسد. اما در هر صورت، نماینده حقوقی مدنظر بنگاههای اقتصادی هم باید بتواند در دادگاه حاضر شود و امور مربوطه را پیگیری کند.
🔹معرفی نماینده حقوقی توسط بنگاههای خصوصی جهت حضور در دادگاهها، از نظر ما ایرادی ندارد، ولی از نظر دادگاهها محدودیت وجود دارد.
🌐 vasael.ir/0003OX
🆔 @vasael_ir
🔸نقش برجسته شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به پروندهها
حجت الاسلام علی #مظفری:
🔹شوراهای حل اختلاف یک مجموعه پویا و پرتلاش است و بخش قابل توجهی از موفقیتهای مجموعه قضایی به شوراهای حل اختلاف باز میگردد.
🔹اهمیت کار شوراهای حل اختلاف در فرآیند رسیدگیها و تسهیل امور؛ بر کسی پوشیده نیست و در سالهای اخیر با تدابیر ریاست مرکز شوراهای حل اختلاف کشور شاهد روند خوبی در زمینه ارائه خدمات به مراجعان هستیم و امیدورایم انشاء الله این روند با شتاب بیشتری استمرار پیدا کند.
🔹امروزه شوراهای حل اختلاف یک نهاد قضایی است و باید توجه بیش از پیشی به آن مبذول داشته شود چراکه همانگونه که گفته شد تأثیر گذاری خوبی بر روند کنترل ورودیها و کاهش موجودیها به محاکم دادگستری داشته است.
🌐 vasael.ir/0003Of
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خلاصه ای از جلسات خارج فقه "ماهیت و احکام پول"
🔹استاد شهیدی
🆔 @vasael_ir
🔸 معرفی #مقاله | نقدی بر دستور کار 2030 برای توسعه پایدار
🔹دستورکار 2030 برای توسعه پایدار، نقشه راه تحقق این نوع از توسعه را در سطح جهان مشخص کرده و بر استفاده بهینه از آن برای تبدیل جهان به مکانی بهتر تا سال 2030 تأکید میکند. این منشور قرن بیستویکم برای «مردم و کره زمین» آشکارا تبلیغ میکند که ما میتوانیم اولین نسلی باشیم که فقر را پایان داده است، همانطور که شاید آخرین نسلی باشیم که شانس نجات دادن زمین را دارد.
🔹ادعای مقاله این است که «دستورکار 2030» کشتی نوح نجاتبخش نسل بشر از انقراض و «پایان تاریخ» نیست؛ بلکه تداوم پروژه «غربیسازی» و نقشه راه جهانیسازی و حاکمیت سرمایهسالاری به دست تمامی کشورهای عضو سازمان ملل میباشد. اثبات میشود که «قبلهسازی» کشورهای توسعهیافته بهطور عام و «الگوسازی» این کشورها در زمینه تولید و مصرف بهطور خاص هدف واقعی این دستورکار است؛ هرچند اهداف ظاهری آن هفده هدف باشد.
🔹یافتههای مقاله نشان میدهد که مشکل اصلی در راهحلهای ارائهشده در «دستورکار 2030» یعنی «قبلهسازی» و «الگوسازی» نهفته است.
🔹قبله سازی به معنای رسیدن به توسعه یافتهها از روح و محتوای مادی گرایانه از روشها و ابزارهای سیاستی مرجع ساز توسعه یافتهها و از شاخصهای مرجع معرفی شده در این سند برای ارزیابی کشورها آشکار شده است. این قبلهسازی در تضاد با استقلال خواهی، روحیه کرامت و آزادگی کشورها و به ویژه در تضاد با اسلام خواهی ملتها میباشد.
🌐 yon.ir/4D0f5
🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
حجتالاسلام #یوسفی در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹 اگر رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه باشد و رفتار انحصارگرانه حرام باشد پس رقابت اقتصادی حرام است.
🔹علت حرمت انحصارگری:
1⃣ پیامبر اکرم (ص): «من دخل فی شیء من اسعار المسلمین لیغلبه علیهم کان حقا علی الله ان یقذفه فی معظم من النار»؛ این روایت «قطعیالدلالة» اما «ظنیالصدور» است.
2⃣ سیره عملی امیرالمؤمنین(ع) در بازار کوفه:
🔹در بازار حضور داشتند و بازاریان را موعظه و نصیحت میکردند.
🔹ایجاد بازارهای متفاوت برای هر صنف مانند بازار ماهی فروشان، شتر فروشان و...
🔹در بازار با شلاق حضور داشتند. بازاریان را از کم فروشی و گران فروشی نهی میکردند و در صورت نیاز بازاریان را تأدیب مینمودند اگر رفتار انحصارگرانه مباح و مجاز بود امیرمؤمنان با انواع اقدامات، مانع شکلگیری انحصار نمیشد.
3⃣ انحصار مانع تحقق هدف نظام اقتصاد اسلامی؛
🔹رفاه عمومی و رفع فقرِ کامل از جامعه اسلامی از اهداف نظام اسلامی است؛ در جواب میگوییم امر به شی مقتضی نهی از ضد عام است ولی نهی از ضد خاص نیست و در نهی از ضد عام هم صحبت است.
4⃣ تراکم ظنون، ظنّ معتبرِ عقلایی؛
🔹در خصوص عمل به خبر واحد و ظن معتبر دو مبنا داریم؛ یک مبنا قائل است که وثاقت صدوری مهم نیست و وثاقت سندی کفایت میکند. مبنای دیگر میگوید وثاقت صدوری باید حاصل شود و وثاقت سندی کافی نیست. اگر تک تک ادله وثاقت سندی نداشتند اما تراکم ظنونی حاصل شد که وثاقت صدوری را نتیجه میدهد.
🔹تراکم ظنون، مصداقی از اطمینان است که شارع اطمینان را ردع نکرده است.
🆔 @vasael_ir
🔸نبود نقشه راه و مطالعات توسعهای؛ گمشده مطالعات علوم انسانی اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین واعظی:
🔹ما در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به افرادی که مسأله حل کنند احتیاج داریم که بر روی مبانی و مطلوبیت ها و وجوه حقوقی و فقهی کار کنند و گمشده ما مطالعات توسعه ای است که خروجی آن تولید دانشی است که نقشه راه برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب باشد و از طرفی حوزه های علمیه در واقع کارهای گسترده ای در این راستا انجام می دهند اما کارهایی نیست که ذائقه مردم شیرین شود و بر روی مبانی و مطلوبیت ها است که حل مسأله نیست و مسأله آفرین است.
🔹آن چیزی که کام مردم را شیرین می کند این است که ما بتوانیم براساس مبانی اسلامی و ارزش ها و وضعیت شناسی دانشی تولید کنیم که نقشه راه توسعه و پیشرفت ایجاد کند و حل مسأله اتفاق بیفتد؛ ایجاد آن فقط با متد اجتهاد نیست.
🔹ما احتیاج به فعالیت های ترکیبی داریم که عالم دینی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متخصص شود و یا به کسانی که در این رشته ها هستند گره بخورد تا بتوانند یک نقشه راه و برنامه عملیاتی طراحی کنند.
🌐 vasael.ir/0003Ol
🆔 @vasael_ir