eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کرسی ترویجی با موضوع «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولیّ خاص» ارائه بحث: حجت الاسلام و المسلمین امیر مهاجر میلانی (استادیار گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات زن و خانواده) کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی فاضل(استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه ) ⏳زمان: پنج‌شنبه 98.04.13 ساعت 11 📪 محل برگزاری: مرکز تحقیقات زن و خانواده طبقه2، سالن نشست‌ها 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹مُواساةُ الأَخِ فِي اللّهِ عز و جل يَزيدُ فِي الرِّزقِ . 🔹مواسات نسبت به برادر دينى ، روزى را مى افزايد . 📚 الخصال : ص ٥٠٤ ح ٢ 🆔 @vasael_ir
هدایت شده از وسائل
🔸 | بررسی آیه «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ » در مورد سوء ظن 🔹 آیت الله اعرافی در جلسه 22 درس فقه روابط اجتماعی که در تاریخ 3 بهمن ماه سال 97 در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، آیه ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾، را در مورد سوء ظن مورد بررسی قرار داد و گفت: همین سؤال در آیه سوم هم هست که ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾، بنا بر اینکه ما حکم تکلیفی را از آن استفاده بکنیم، بر خلاف آنکه جمعی از اصولیین می‌گویند: این همان ارشاد به عدم حجیت است، بنا بر آن وجهی که فی‌الجمله ترجیح دادیم و گفتیم ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾شامل سوءظن هم می‌شود، نسبت به سوءظن هم شمول دارد. 🔹چند معنای «قول» مسلّم است، یک معنای «قول»، یعنی حروف مرکبی است که از زبان شخص خارج می‌شود، یعنی به صورت صداها و آواها درمی‌آید و از زبان و لب خارج می‌شود، این مفهوم اولیه قول است که «ما یصدر من الشخص و یخرج من شفتی شخص»، همان حروف مرکبی است که یک‌صدا از دهان شخص بیرون می‌آید، قاعدتاً اولین معنای قول همین بوده است که به آن گفتار می‌گوییم. 🔹همیشه سخن بد گفتن ناشی از سوءظن نیست، آیه مطلق است، اما طبق این تفسیر می‌گوید: به این هم نظارت دارد، یعنی آیا آیه آنجایی که ناشی از سوءظن است را هم در بر می‌گیرد؟ اطلاقش آن را هم می‌گیرد. اگر احتمال اول را در روایت کافی بگوییم، اصلاً سوءظن را می‌گوید. 🌐 vasael.ir/0003Zg 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | مبانی اختصاصی حقوق جزا در قرآن کریم و تأثیر آن بر گزاره‌های حقوقی 🔹«مبانی اختصاصی حقوق جزا در قرآن کریم و تأثیر آن بر گزاره های حقوقی»، موضوعی است که حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا استاد حوزه و دانشگاه، آن را به عنوان موضوع پایان نامه دکتری خویش قرار داده است. در نگارش این پایان، حجت الاسلام دکتر عبدالعلی توجهی و حجت الاسلام دکتر حمید جزایری وی را به عنوان راهنما و مشاور کمک کرده اند. آنچه در ذیل ارائه شده است، بخشی از مقدمه پایان نامه مذکور است. 🔹«مبانی حقوق جزا»، آن دسته از واقعیت‌های انسان شناختی، هستی شناختی، ارزش شناختی است که شکل دهندۀ قواعد، اصول و احکام حقوق جزایی می‌باشد؛ و منظور از «مبانی اختصاصی حقوق جزا در قرآن کریم» آن مبانی است که اختصاص به حقوق جزا داشته و یا لااقل کاربردش در حقوق جزا بیشتر است و البته ممکن است در سایر شاخه‌های دیگر حقوق نیز کاربرد داشته باشد. 🔹خشی از آیات قرآن ناظر به روابط انسان‌ها با یکدیگر است و این آیات مهم‌ترین معیار در حقوق اسلامی است. آیات قرآن تنها محدود به رابطه انسان با خدا و یا رابطه انسان با انسان و جامعه نیست، بلکه تمامی این روابط در آیات قرآن تبیین و تحلیل شده است. 🌐 vasael.ir/0003Zi 🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_رسانه | انتقاد پذیری؛ یکی از مهمترین شروط استحبابی پیام رسان دینی 🔹حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه 17 آذر سال 1397 برگزار گردید، به بیان یکی دیگر از شرایط استحبابی پیام رسانان دینی پرداخت و اظهار داشت: معنایی انتقاد داریم جدا کردن و تمیز دادن خوب از بد؛ کارشناسی عیب یابی، نقص یابی، اشکال یابی است و انتقادپذیری یک صفت برای یک انسانی است که نظر عیب یاب را بپذیرد. 🔹بتدا باید به معنای انتقاد پذیری توجه کنیم. بعد باید ببینیم از ادله فقهی می توانیم استفاده کنیم که این شرط اولویت دارد در کتاب لغت مثل لسان العرب عرب نگاه کنید انتقاد از نقد است و نقد به معنای سره کردن درهم هاست. 🔹یکی از روایات که استفاده می شود انتقاد پذیری یک صفت بسیار مهمی است این روایت است که مشهور است از مولا امیرالمومنین علیه السلام أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي. محبوب ترین دوستان من کسی است که عیب های من را به من هدیه دهد. 🌐 yon.ir/Km21d 🆔 @vasael_ir
🔰#رسانه_دانشجویان_دانش_آموختگان_اساتید bou.ac.ir 🌹#دانشگاه_باقرالعلوم https://eitaa.com/BouNEWS 🔹نشست‌های علمی؛ 🔹یادداشت‌ها و مقالات علمی؛ 🔹پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی؛ 🔹مصاحبه اساتید و اخبار دانشگاه؛ 📞 025-32136573 🆔 @vasael_ir
🔸 بین المللی چهل سال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد 🔹به مناسبت چهلمین سال تصویب قانون اساسی، همایش بین المللی چهل سال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (دستاورد ها، ظرفیت‌ها و چشم انداز ها) در آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد. 🔹این همایش به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری مراکز دانشگاهی و پژوهشی با اهدافی از جمله: ترویج و تقویت نظریه‌پردازی در خصوص قانون اساسی، زمینه‌سازی برای طرح نظریات اندیشمندان و متفکران در حوزه قانون اساسی، ارائه راهبرد‌های کلان در خصوص اجرایی شدن همه ظرفیت‌های قانون اساسی، تبیین جایگاه قانون اساسی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، بررسی ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی برگزار خواهد شد. 🔹مقالات برگزیده‌ی این همایش در فصلنامه علمی پژوهشی دانش حقوق عمومی به چاپ خواهد رسید. اطلاعات تکمیلی در مورد این همایش، متعاقباً اعلام خواهد شد. 🌐 vasael.ir/0003Zj 🆔 @vasael_ir
🔸 | چرا ائمه برخی اصحاب نزدیک خود را در علنی مذمت می‌کردند؟ 🔹آیت الله محسن اراکی در جلسه نوزدهم درس خارج فقه فرهنگ که در مدرسه دارالشفاء برگزار شد، مطلب چهارم از مطالب حرمت اظهاری را بیان کرد و حرمت به قول غیر علم است دانست و گفت: یعنی انسان حرفی که به آن علم ندارد را بزند. مگر ابداع احتمال باشد که در این صورت اشکال ندارد. 🔹آیت الله محسن اراکی اظهار داشت: اما اگر همین مطلب را بدون علم بگوید و مثلاً بگوید که فردا روز اول ماه رمضان است این کار شرعاً حرام است، «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» این را هم شامل می‌شود و کسی که علم ندارد بگوید که فردا اول ماه رمضان است و فردا روز عید است این درست نیست و خلاف شرع است. روایات در این باب هم زیاد است. 🔹رئیس مجمع تقریب مذاهب گفت: این موضوع در همه‌وقت نیست؛ مثلاً اگر منافقی است که کاری نمی‌کند [نباید او را لعن کرد] اما اگر منافقی است که در جمع مؤمنین به تفرقه‌افکنی و شایعه‌پراکنی می‌پردازد باید با او مقابله کرد. «لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَةِ» آیه می‌فرماید: اگر دست از کار خود نکشند آن‌ها را برای تو افشا می‌کنیم و دیگر آن‌ها حق ماندن در مدینه را نخواهند داشت. 🌐 vasael.ir/0003Yj 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) 🔹إنَّ خَيرَ الكَسبِ كَسبُ يَدَي عامِلٍ إذا نَصَحَ . 🔹همانا بهترين درآمد ، از آنِ دستان كارگرى است كه كارش بى آلايش باشد . 📚 مسند ابن حنبل ج ٣ ص ٢٧٨ ح ٨٦٩٩ 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹نشست علمی «جایگاه عدالت در سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، با حضور حجت الاسلام دکتر سید کاظم سید باقری عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مدرس درس خارج حوزه علمیه قم و دکتر حسین رمضانی، سه شنبه یازدهم تیر 98 در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم برگزار شد. 🔹عدالت به عنوان وصفی از انسان است که به عنوان موجب تعالی و کمال انسان مورد توجه قرار می گیرد و این مساله در مبانی انسان‌شناسی سند آمده است. علاوه بر اینها عدالت در مبانی جامعه‌شناسی هم آمده است. 🔹حجت الاسلام دکتر سید باقری: من با رویکر عدالت سیاسی به سند می‌پردازم. ما باید به سمت و سوی عدالت سیاسی برویم. من هم معتقدم که روح حاکم بر سند عدالت محور است، و اگر در جایی عدالت نباشد ناقص و ضعیف است و باید تقویت شویم. 🌐 vasael.ir/0003Zz 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی «رویکرد تمدنی به سیره امام رضا» برگزار می‌شود 🔹کرسی ترویجی «رویکرد تمدنی به سیره امام رضا(ع)» چهارشنبه، ۱۲ تیرماه برگزار می شود. 🔹این کرسی با حضور حجج الاسلام «محسن الویری»، «حبیب‌الله بابایی»، «هادی‌منش» و «علیرضا واسعی» در شهر مقدس قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، دفتر بنیاد پژوهش‌های علوم اسلامی رضوی برگزار می شود. 🌐 yon.ir/XbgpB 🆔 @vasael_ir
🔰#پایانامه با عنوان «تأثیر متقابل فقه و اخلاق در استنباط احکام فقهی و احکام اخلاقی» دفاع شد حجت الاسلام#سید_رضی_قادری 🔹دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف گرایش فلسفه اخلاق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، جامع نگری، نگاه کلان و حکومتی به فقه و ژرف نگری در مباحث فقهی و اخلاقی را دستاورد پایان نامه خود اعلام کرد و گفت: آنچه که امروزه مورد نیاز جامعه اسلامی است، همان فقه مورد توجه امام و رهبری است، فقهی که پاسخگوی تمامی احکام شرعی از گهواره تا گور باشد، با جامعیت و ژرف نگری، پتانسیل اداره حکومت دینی را داشته باشد و تبعات منفی در جامعه نداشته باشد. 🔹امروزه از تعامل و هم افزایی علوم نسبت به یکدیگر و قواعد مسلم بحث می شود؛ بنابراین مباحث فقهی نیز باید روزآمد، کاربردی و مورد ابتلا باشد و به تأثیر متقابل فقه و اخلاق در استنباط احکام فقهی و احکام اخلاقی توجه شود. 🆔 @vasael_ir
✅🔴✅ #اردوی_تابستانه_وسف 🔻نشست علمی باموضوع "فقه اجتماعی" 🔻با حضور "استاد شمس الله مریجی" ▪️زمان: چهارشنبه 12تیر ساعت 9صبح ▪️مکان: نمازخانه اردوگاه وسف قم 🌐 @madresah57ac 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی و واکاوی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹هنگامی که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه شد، رهبری معظم، در اقدامی مناسب در ابتدای آن «دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.» این اقدام از آن جهت حائز اهمیت است که قریب صد‌ها استاد حوزه و دانشگاه ساعت‌ها درباره بندبند این سند، جلسات متعدد تخصصی برگزار کردند و پس از ۷ سال، حاصل تلاش آن‌ها به منصه ظهور رسید. 🔹نقلاب اسلامی ایران، ادبیات ویژه‌ای در سپهر سیاست خلق کرد. گذری کوتاه بر فرمایشات امام راحل و رهبران انقلاب این مطلب را عیان می‌کند. 🔹در بخش بهداشت و سلامت، شایسته این است به طب سنتی و اسلامی که دستاورد ایرانی و اسلامی است اشاره شده و به عنوان یکی از تدابیر خاص و منحصر ذکر شود. 🌐 vasael.ir/0003a3 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش اجمالی؛ 🔹درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 🔸موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی 🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی مطرح کرد: 🔹 انسان در جهان‌بینی لیبرالیستی، دارای ویژگی‌های فردگرایانه بوده و مالک علی‌الاطلاق وجود و اموال خویش است. در این نگرش، عقل اهداف را تعیین نمی‌کند بلکه صرفاً ابزاری برای دستیابی به آن اهداف است. 🔹 در نگرش اسلامی، هدف از آفرینش انسان عبودیت است «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»؛ هدف از بعثت انبیاء هم رساندن انسان به این قله عبودیت است. 🔹 در نظام اقتصادی اسلام اهداف نظام اقتصادی، باید به گونه‌ای باشد که هدف غایی نظام اسلامی را که عبودیت است، تأمین کند. لذا هدف نظام اقتصادی اسلام، هدف غایی نیست بلکه وسیله دستیابی به هدف غایی یعنی عبودیت است. 🔹 انسان در نگاه اسلامی، مختار است. «الْعَقْلُ صَاحِبُ جَيْشِ الرَّحْمَنِ وَ الْهَوَى قَائِدُ جَيْشِ الشَّيْطَانِ وَ النَّفْسُ مُتَجَاذِبَةٌ بَيْنَهُمَا فَأَيُّهُمَا غَلَبَ كَانَتْ فِي حَيِّزِهِ». این برخلاف نگاه لیبرالیستی است که می‌گوید انسان مجبور است. 🔹 در حالت افراطی لیبرالیستی؛ انسان مطلوب، همان انسانی است که در نگاه اسلامی، بدترین انسان و اضل از حیوان است. لذا برای تعیین راهبرد پیشرفت یک جامعه، ابتدا باید به وسیله شاخصه‌ها انسان درون جامعه را دسته‌بندی کرد و بر اساس فاصله‌اش تا انسان کامل و جامعه آرمانی، دولت متناسب با آن را طراحی کرد. 🔹 هر چقدر مردم یک جامعه به انسان کامل نزدیک‌تر باشند دولت حداقلی‌تر می‌شود تا جایی که در نقطه ایده‌آل، کوچکترین دولت را خواهیم داشت و بالعکس هر چقدر مردم به حیوان انسان‌نما نزدیکتر باشند دولت باید قویتر و بزرگتر باشد تا بتواند آن‌ها را به سمت انسان کامل هدایت کند. 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛ 🔹همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد . 📚بحارالانوار ج ۶۰ ص ۲۱۶ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به رأی شماره ۷۷۷ وحدت رویه دیوان عالی کشور 🔹در اواخر اردیبهشت ماه امسال دیوان عالی کشور اقدام به صدور رأی وحدت رویه شماره ۷۷۷ با موضوع «تکلیف صندوق تامین خسارت های بدنی به پرداخت مابه التفاوت دیه کلیه جنایات علیه زنان اعم از نفس یا اعضا» کرد. 🔹«با عنایت به مفاد ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در نحوه تقسیم‌بندی جنایات علیه نفس یا عضو یا منفعت و عمومیت مقررات تبصره ذیل ماده ۵۵۱ این قانون، نظر به اینکه مکلف شدن صندوق تأمین خسارت‌های بدنی به پرداخت معادل تفاوت دیه اناث تا سقف دیه ذکور امتنانی است لذا در کلیه جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابه‌التفاوت دیه مربوط به آنان، باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود و بر این اساس آراء دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌های لرستان و گلستان در حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد. این رأی به استناد قسمت اخیر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است». 🔹خسارت‌های پرداخت شده توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی بصورت وام پرداخت می شود و مقصر حادثه موظف است پس از دادن تضامین و وثیقه معتبر کل مبلغ دریافتی را در اقساط بلند مدت تا ۲۰ سال و بانرخ بهره صفر درصد به صندوق بازگرداند. در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر اداره وصول مطالبات صندوق با دادن دادخواست به دادگاه جهت وصول مطالبات اقدام قانونی خواهد کرد. 🌐 vasael.ir/0003Zu 🆔 @vasael_ir
🔸 | اهمیت دانش تخصصی در پیام رسان دینی 🔹حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه 18 آذر سال 1397 برگزار گردید، به بیان یکی دیگر از شرایط استحبابی پیام رسانان دینی پرداخت و رسانه اظهار داشت: یکی از اولویت ها در گزینش پیام رسان و عوامل رسانه دینی این است که نسبت به کاری که می خواهد انجام دهد دانش حرفه ای داشته باشد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در استدلال به روایات این باب گفت: حضرت می فرماید اگر بنا شد کاری را انجام بدی و بر عهده تو گذاشتند بپرهیز از اینکه کار را به غیر تدبر و علم انجام دهید. از مجموع روایات استفاده می شود که داشتن تخصص یک اولویت است. 🔹اگر انسان بدون علم کاری را انجام داد این کار آسیب می‌زند. پیام رسان اگر این کار را کند و بعد بگوید این فیلم خراب شد این کار خراب شد و یک فیلم دیگری درست کنیم عیبی ندارد، این شدنی نیست! پیام رسان وقتی که تولید کرد و در اختیار مخاطبان قرار داد اگر اشتباه باشد دیگران را به اشتباه می‌اندازد (و راه جبران ندارد) 🌐 yon.ir/qZCSE 🆔 @vasael_ir
🔸 #نظام_سیاسی | مدیریت مسئولیت است نه امتیاز / تفاوت زن و مرد در استحقاق ثروت‌های اجتماعی 🔹 آیت الله محسن اراکی در جلسه شصت و سوم درس خارج فقه سیاسی که در مدرسه عالی دارالشفاء در سال 97 برگزار شد، مدیریت از نگاه اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: از نگاه اسلام مدیریت، مسئولیت است و امتیاز نیست، اگر فردی مدیریتی را بر عهده گرفت و یا اگر مدیریتی را بر عهده کسی گذاشتند این یعنی او در برابر آنچه انجام می‌دهد و بقیه انجام می‌دهند مسئول است. 🔹در نظام اجتماعی اسلام زن چه قبل و چه بعد از ازدواج مسئولیت تأمین معاش ندارد. البته در شرایط استثنایی عهده‌دار خواهد شد؛ برای مثال اگر یک‌وقتی زنی بی‌سرپرست شد حال در این صورت چاره‌ای ندارد زیرا مردی را برای این کار ندارد. 🔹البته این موضوع مربوط به همه‌جا نیست و ارث هم به همین شکل است؛ در ارث همیشه و همه‌جا سهم مرد دو برابر نیست و مثلاً برادر دو برابر خواهر از ارث پدری بیشتر می‌برد. در برخی از موارد هم زن بیشتر می‌گیرد که این خود نشان‌دهنده این است که بحث برتری ارزش مرد بر زن نیست. این هم مقدمه سوم بود. 🌐 vasael.ir/0003Zt 🆔 @vasael_ir
🔸باید‌ها و نباید‌های جریان نواندیشان دینی در حوزه زنان 🔹«جریان نواندیشان دینی در حوزه زنان» با حضور حجت الاسلام مهاجر میلانی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده قم به همت هیأت اندیشه ورز خانواده و تعلیم و تربیت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) پنجشنبه ۶ تیرماه در سالن جلسات این مرکز با حضور جمعی از اساتید و نخبگان و پژوهشگران حوزوی برگزار شد. 🔹حجت الاسلام مهاجر میلانی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده قم در این نشست به بیان کلیاتی از جریان‌های مطالعات زنان در جهان اسلام اشاره کرد، گفت: جهان اسلام مثل دنیای غرب از ۱۷۰ تا ۱۸۰ سال قبل مسئله زنان جزئی از مطالعات و دغدغه‌های آنان شده است و این امر که مسائل مربوط به حوزه جنسیت و زنان، مسأله و وارد ادبیات علمی بشود و رویکرد‌های مختلفی در بررسی این مباحث به وجود بیاید تقریبا سابقه‌ای به حدود ۱۸۰ سال به قبل دارد و کسانی که رشته‌های مختلف حوزوی را گذرانده باشند می‌بینند که تقریبا حوزه مباحث جنسیت، زنان و خانواده به عنوان یک موضوع علمی مستقل مورد پژوهش و کاوش قرار نگرفته است. 🔹از اندیشمندان معاصر می‌توان به دکتر سروش در دیدگاه عرف گرا اشاره کرد که نوع نگرش او به مباحث فلسفی و معرفت شناسانه است و صانعی در حوزه سنت گرائی که رویکرد اجتهادی دارد و نص محور است و مثل شیخ فضل الله لبنانی که ایشان در سنت گرای اجتهادگرای نص گرا طبقه بندی می‌شود که این‌ها آموزه‌ها و تعالیم متعددی دارند. 🌐 vasael.ir/0003a9 🆔 @vasael_ir
🔸نقش رسانه‌ها در تربیت دینی خانواده‌ها 🔹نشست «نقش رسانه ها در تربیت دینی خانواده ها» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. 🔹این نشست با سخنرانی سید محمود نجاتی حسینی و مهدی فتوره چی، سه شنبه ۲۵ تیر ساعت ۱۴ الی ۱۶ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، نبش خیابان آئینه وند (۶۴ غربی) برگزار خواهد شد. 🌐 yon.ir/uDvlA 🆔 @vasael_ir
🔸 کارگاه های مهارتی ویژه طلاب برادر برگزار می شود 🔹کارگاه های مهارتی تابستانی رایانه، روش تحقیق، روش پایان نامه نویسی از سوی معاونت پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم(ع) ویژه برادران طلبه برگزار می شود. 🔹یک قطعه عکس و تصویر کارت ملی هر روز از ساعت 9 تا 16 جهت ثبت نام به مدرسه علمیه امام کاظم(ع) یا با شماره تلفن 37109139 تماس بگیرید. 🆔 @vasael_ir
🔸 راه حل تعارض قوانین و فتاوا درباره دیه زنان تبیین مبانی فقهی رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور درباره #دیه_زنان؛ 🔹در مساله تنصیف دیه زن جانب «احتیاط» رعایت شده و بر خلاف فتاوای مشهور حکم نشده، بلکه تنها تکلیف به لزوم پرداخت مابه التفاوت دیه از سوی صندوق تامین خسارت‌های بدنی شده است. 🔹در فرض تعارض قوانین و حکم قضایی با فتاوای فقهی، باور عموم فقیهان بر تقدم حکم قضایی بر فتاوای فقهی است و نقض حکم قضایی را حتی از سوی مجتهد دیگر جایز نمی‌دانند. (عروه الوثقی، ج ۱، ص ۲۰، مساله ۵۷). ♨️ ادامه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002ZAA 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹ثلاثٌ مَنِ ابتُلِيَ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ تَمَنَّى المَوتَ : فَقرٌ مُتَتابِعٌ ، وحُرمَةٌ فاضِحَةٌ ، وعَدُوٌّ غالِبٌ . 🔹سه چيزند كه هركس به يكى از آن ها گرفتار شود ، مرگ را آرزو مى كند : فقر دنباله دار ، برباد رفتگى ناموس ، چيرگىِ دشمن . 📚 تحف العقول : ۳۱۸ 🆔 @vasael_ir
🔸 | نگاهی به جایگاه حضرت معصومه 🔹پیش از حضور حضرت معصومه(س) در قم،‌ این شهر مقدس اختصاصا دارای مکتب حدیثی بوده و حوزه حدیثی در قم وجود داشت، ‌به طوری که بسیاری از محدثان قمی بودند که احادیث را بی‌واسطه و به صورت مستقیم از ائمه علیهم‌السلام شنیده و نقل می‌کردند. 🔹نویسنده کتاب "دُر عصمت" اظهار کرد: جمله "فداها و ابوها" را پیش از اینکه امام کاظم(ع) در مورد دختر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) نقل کنند، تنها پیامبر(ص) در شان دخترشان حضرت زهرا(س) فرموده بودند و این تشابه نشان از مقام عظیم و والای حضرت معصومه(س) دارد. 🔹عبدی با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) یکی از راویان روایت "فاطمیات" است، ‌گفت: این حدیث و احادیثی همچون حدیث "غدیر"، حدیث "دوستی آل محمد" و روایاتی از این دست،‌ با واسطه و از حضرت معصومه(س) نقل شده که تمامی این‌ها نشان از مقام علمی کریمه اهل بیت(س) دارد. 🌐 vasael.ir/0003aR 🆔 @vasael_ir