eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت توجه حکومت نسبت به ملاک نفس حکم و ملاک رعایت احکام 🌐 b2n.ir/66261 🆔 @vasael_ir
گزارشی از اولین نشست ایده گفتارهای فقه حکومتی🔻 حجت الاسلام : 🔹حاکم اسلامی ممکن است برای حفظ یک مباح با حکم الزامی تزاحم کند، این تزاحم اصطلاحی است؛ مباحات می شوند موضوع برای «رعایت احکام اسلامی». در این صورت مباحات، احکام الزامی، احکام وضعی و... همگی به نحو یکسان «وجوب رعایت» دارند. 🔹در حقیقت این وجوب رعایت با وجوب رعایت دیگر تزاحم پیدا می کند، آنگاه باید اهم و مهم کنیم؛ بنابراین با این نظریه می توان گفت که احکام وضعی یا مقاصد شریعت نیز می توانند طرف تزاحم قرار بگیرند. 🔹این نظریه اقتضائاتی دارد؛ اول اینکه مرجحات آن فرق می کند، مثل ربا. ربا ملاکی دارد، اگر حرمت ربا را در بانکداری برداریم، اهم ملاکاً چیست؟ بین ملاک حرمت ربا و وجوب حفظ یک حکم دیگر تزاحم واقع می شود. 🔹در اصول، مباح هیچ گاه طرف تزاحم واقع نمی شود و هموارد در تنافی با حکم الزامی کنار می رود ولی در این نظریه چون حیثیت حکم شرعی ملاک است ممکن است وجوب رعایت یک مباح، از ملاک یک حکم الزامی هم اقوی باشد. مباحات گاه اقتضایی است و گاه لا اقتضائی، آنچه گفته شد درباره مباحات اقتضائی است. 🔹بنابراین حکومت می بایست دو چیز را رعایت کند؛ 1) ملاک نفس حکم 2) ملاک رعایت احکام. 🔹به عنوان مثال در جایی که حکم الزامی با حکم مباح تزاحم می کند، به لحاظ نفس حکم، ملاک حکم الزامی اقوی است اما ممکن است این حکم مباح، مبتلابه مردم باشد، در این صورت ممکن است ملاک رعایت حکم مباح، بر ملاک حکم الزامی غلبه پیدا کند. یا اینکه حکم الزامی چندان برای مردم واضح نباشد و اگر حکومت بخواهد به آن الزام کند مشکل ساز شود. 🌐 b2n.ir/66261 🆔 @vasael_ir
🔸ضمانت اجرایی نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی حجت‌الاسلام #علی_کشوری: 🔹یکی از ویژگی های مشترک نظریات فقهی در زمینه الگوی پیشرفت اسلامی این است که تقدیر را تغییر می دهد یعنی تحولات درون نظام اجتماعی تابع تقدیر است و تابع مفهوم رزق می باشد. 🔹ما معتقدیم رزق و تقدیر هم تابع مناسکی هستند لذا از نظر فقه ما، اولین ویژگی آنها این است که باعث تغییر در ابناء بشر می شود و رزق آنها توسعه پیدا می کند. 🔹ویژگی دوم این است که به تبویب تمام این نظریات بر اساس الگوی ساخت می پردازد. الگوی ساخت نیز خود شامل سه بخش می شود، بخش تعریف، بخش تصویر و بخش تصمیم. 🔹در بخش تعریف، موضوع را فقهی تعریف می کنیم. در بخش تصویر، فواید تعریف ارائه شده را برای سبک زندگی مردم بحث می کنیم و در نهایت در بخش تصمیم اقدامات عملیاتی را تشریح می نماییم. 🔹پس تمام نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی دارای بخش تصمیم است و اینکه ما ادعا می کنیم نقشه الگوی پیشرفت جامعه اسلامی همین الان قابلیت اداره جامعه را دارد به دلیل غلبه وجود تصمیم در این نظریات فقهی است. 🌐 b2n.ir/81119 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نگاهی بر حق مطالبه‌گری از مسئولان 🌐 b2n.ir/91786 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست «مسئولیت اجتماعی نگاهی به مطالبه گری از مسئولانو پیشگیری از آسیب های اجتماعی با رویکرد اسلامی»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹مسئولیت عبارت است از قرارگرفتن در هرگونه موقعیتی که قابلیت مواخذه و استیضاح را داشته باشد. یعنی زمانی که یک شخصی مسئول می شود می تواند مورد سوال قرار بگیرد. 🔹البته در هر موقعیتی نمی شود افراد را مورد سوال قرار داد چراکه شرایط و ویژگی های خاص خودش را دارد. 🔹مهم‌ترین تفکر فلسفی در پشتوانه قرار دادن مطلوبیت مسئولیت که می تواند به ما کمک کند، ادیان وحیانی و دین است. 🔹در دین مبین اسلام زمانی که به کتاب و سنت مراجعه می کنیم آموزه های بسیاری را می بینیم که دلالت بر مسئولیت پذیری دارند. حجت‌الاسلام دکتر : 🔹مطالبه در دو عرصه رسمی و غیررسمی امکان پذیر است نهادهای رسمی اگر بخواهند مطالبه گری در بین مسئولان خود داشته باشند باید بر اساس قانون عمل کنند اما در عرصه غیر رسمی اولین کار این است که بر اساس ترتب امر به معروف عمل کنند، تذکر مشفقانه و بیان خیرخواهانه داشته باشند، گفت‌وگوی هوشمندانه و گفتمان سازی دقیق و موثر برای مطالبات حق از جمله موارد دیگر است. 🔹در عرصه اجتماعی می توان از احزاب سیاسی، نخبگان، مطبوعات، صدا و سیما، هیئت های مذهبی و سازمان های مردم نهاد نام برد. مهم ترین بخش، تشکل های نخبگانی هستند که به اعتقاد بنده باید ابتدا تشکل حوزه و دانشگاه در مجموعه های کوچک شکل بگیرد و سپس به عنوان یک ائتلاف بزرگ و شناخته شده مطرح شود. 🔹اما در این بین یک سری مزایا و آسیب هایی وجود دارد؛ از جمله مزایای آن عبارت اند از: یکپارچه سازی و هدفمندی فعالیت ها، افزایش قوت آمریت و بازدارندگی، ورود در عرصه های قدرت، سازماندهی و انسجام بخشی بین نیروها، سرعت بخشیدن به نتیجه گیری، ایجاد هراس در بین مفسدان و رانت خواران، ایجاد تحرک در میان قشر خاکستری. 🔹سیاست زدگی افراطی، شخصیت زدایی و شخصیت زدگی، ضعف تبلیغی شدید، ابهام در خاستگاه مطالبات و عوام زدگی، نیز از جمله آسیب هایی است که می‌توان در این عرصه برشمرد. 🌐 b2n.ir/91786 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹قالَ اللّهُ عز و جل :... يا أحمَدُ .. . إنَّ أهلَ الآخِرَةِ قُلوبُهُم في أجوافِهِم قَد قُرِحَت ، يَقولونَ : مَتى نَستَريحُ مِن دارِ الفَناءِ إلى دارِ البَقاءِ؟ 🔹خداوند عز و جل فرمود : « ... اى احمد! ... همانا اهل آخرت ، دل هايشان در درونشان مجروح گشته است و مى گويند : كِى از سراى نيستى آسوده مى شويم و به سراى ماندگارى مى رويم؟» . 📚بحار الأنوار : ج ٧٧ ص ٢١ و ٢٥ ح ٦ نقلاً 🆔 @vasael_ir
🔸 | جايگاه فقه در ترسیم الگوی اسلامی پیشرفت 🔹این مقاله اثر آیت الله علیرضا اعرافی است که در نشریه پژوهش‌نامه علوم انسانی اسلامی در سال 1393 به چاپ رسیده است. در بخشی از این مقاله آمده است: 🔹ما به فقه پیشرفت نیاز داریم؛ اما فقه پیشرفت شاید مانند فقه محیط زیست یا فقه پزشکی یا فقه روابط اجتماعی یا فقه تربیت نباشد؛ چون پیشرفت یک مفهوم انتزاعی بسیار کلان است. 🔹بنابراین نمی‌توان گفت فقه پیشرفت بابی در کنار ابواب دیگر فقه است؛ در حال حاضر فقه ما از پنجاه و چند باب تشکیل شده است؛ پیشنهاد ده تا پانزده باب جدید وجود دارد که چهار تا پنج مورد آن را بنده پیشنهاد دادم و کم و بیش دوستان نیز این کار را کردند. 🔹ابواب جدید فقهی باید پایه ریزی شود؛ اما به نظر من فقه پیشرفت بابی است که قسیم ابواب دیگر نیست، چرا؟ برای اینکه پیشرفت مقوله‌ای انتزاعی و کلان مفهومی است که یک باب را تولید نمی‌کند؛ این مانتد نظریات کلان اقتصاد اسلامی است که نمی‌توان گفت: آن نظریه همچون کتاب اجاره یا بیع است. مجموعه ابواب معاملات را باید کنار هم چید؛ آنگاه در این سطح کلان‌تر نظر داد؛ فقه پیشرفت از این قبیل خواهد بود. 🔹اگر این نکته را بپذیریم که پیشرفت یک مفهوم انتزاعی کلان است و در عِداد و قسیم سایر مفاهیمی که ابواب فقهی را تشکیل می دهند نیست، آنگاه باید بپذیریم که فقه پیشرفت بر چند باب دیگر مبتنی است که این ابواب یا موجود است یا باید تأسیس کرد. 🌐 plink.ir/4AmKH 🆔 @vasael_ir
🔸 | اربعین، تجلّی اراده‌ متصرّفانه‌ الهی در جهان اجتماعی 🌐 plink.ir/sWYRg 🆔 @vasael_ir
🔸 | اربعین، تجلّی اراده‌ متصرّفانه‌ الهی در جهان اجتماعی 🔹مناسک به عنوان سپهری که قرار است فکر، اندیشه و ایمان را به عرصه زندگی عملی وارد کند در هر دینی مشهود و موجود است. عملکرد مناسکی و نزدیکی به امر قدسی برای یک شیعه در فضاهای مناسکی عاشورا و مناسبت‌های پس از آن به بهترین وجه مهیا می‌شود به طوری که برای یک مشارکت‌کننده بیرونی هم به خوبی قابل درک و تجربه نمودن است. 🔹یکی از مهم‌ترین این فضاهای مناسکی مربوط به «پیاده‌روی و زیارت اربعین» است که در منابع روایی شیعی فراوان به آن توصیه شده است - در واقع در تشیع زیارت از جمله مهم‌ترین مناسک‌ دسته جمعی درحرکت محسوب می‌شود - و سابقه ذهنی کلی در مورد آن وجود دارد. 🔹پیاده‌روی اربعین، به عنوان یک «پدیده» و «مناسکی درحرکت» مرزهای جغرافیایی و اجتماعی را در نوردیده و در محدوده «زمان مناسکی» خود برروی زمین «اتصالی قدسی» را برای انسان مؤمن امکان‌پذیر ساخته است. 🔹در این میان مکان اهمیتی ویژه دارد، از آنجا که «احساس حضور امر قدسی» در اماکن مقدس پررنگ تر می‌شود بنابراین قرار گرفتن در مکان و حتی مسیری که به یک مکان مقدس منتهی است نیز برای انسان درک معنویت و تجربه مقدس را رقم می زند. 🔹پیاده‌روی اربعین اگر چه از جمله مناسک دینی است که به لحاظ ریشه‌های تاریخی به شیعیان عراق تعلق دارد ولی اکنون بعد از گذشت سال‌ها با افزایش معنادار تعداد مشارکت‌کنندگان از ملیت‌های مختلف به حرکت جهانی شیعی تبدیل شده است. 🔹رشد سریع جمعیتی این مناسک و گستردگی آن در سطح جهان آن را به عنوان یک پدیده نوظهور مطرح نموده؛ پدیده ای که به سرعت توجه بسیاری از تحلیلگران و صاحبان اندیشه را به خود جلب نمود و پیرامون آن رویکردهای مختلف تحلیلی و تفسیری نضج گرفت. 🔹راهپیماییِ مراسمِ اربعین، دست‌مایه‌ی‌ تحلیل‌های اجتماعی قرار گرفته است، به‌طوری‌که برخی بزرگان و متفکّران، به تبیینِ این واقعیّتِ اجتماعی، اهتمام ورزیده و نکات و لطایفِ متعمّقانه‌ای را درباره‌ آن مطرح کرده‌اند. 🌐 plink.ir/sWYRg 🆔 @vasael_ir
🔸مفهوم اجتهاد در اندیشه فقهای امامیه #بهروز_آقاجانی در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹آنچه در کتاب اجتهاد و تقلید حضرت امام(ره) آمده این است که مجتهد به چه میزان تفریع فروع کرده باشد؛ مثلاً اگر 10 هزار مسئله فقهی داشته باشیم یک مجتهد چقدر این مسائل را حل کرده و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. 🔹اجتهاد غیر از اینکه یک علم است، یک نوع مهارت است و با تکرار حاصل می‌شود. به‌طور کلی، در هر کاری تکرار و ممارست حرف اول را می‌زند؛ مانند یادگیری زبان که با یادگیری گرامر و یکسری لغات اشراف حاصل نمی‌شود و با تمرین، تکرار و ممارست در موقعیت‌های مختلف می‌توان متبحر شد. بنابراین، مهارت و توانایی، یکی از شروط اجتهاد است. 🔹به همین دلیل، باید برای اجتهاد شروطی در نظر گرفته شود؛ به این معنا که فرد باید از نظر علمی و مهارتی به یکسری از مراتب رسیده باشد. 🔹شخصی که می‌خواهد یک حکم شرعی را استنباط کند، چه‌کاری انجام می‌دهد؟ آیا همین‌که قواعدی بلد باشد کافی است؟ خیر، اجتهاد ‌چیزی بیشتر از علم به فقه، رجال و اصول است. 🔹اجتهاد به یکسری از مهارت‌ها، دانش‌ها و ویژگی‌های شخصی و درونی نیاز دارد که به‌مرور زمان به دست می‌آید. ما این مسائل را به معنای فنی، آموزش نمی‌دهیم و طلبه لابه‌لای کار فقهی به آن دست می‌یابد. 🌐 plink.ir/NlPrA 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به درس‌گفتار بانکداری اسلامی 🔹حجت الاسلام از مدرسین حوزه علمیه مشهد می باشند. ایشان بحث بانکداری اسلامی را در چند بخش در سال های متوالی مطرح کردند. 🔹وی ابتدا مقدمه تاریخی بحث را مطرح کردند بعد وارد مقاصد شدند که مقصد اول ضرورت بانکداری، مقصد دوم پول و ماهیت آن، مقصد سوم ماهیت قرار گرفتن پول نزد بانک ها بود که این مقصد خود چند فصل دارد. 🔹فصل اول آن قرض الحسنه، فصل دوم التزام به محتوای قرض و فصل سوم قرض دادن بانک ها بود و فصل اخیر که خلاصه آن را در ذیل می آوریم به بحث ماهیت اخد و اعطا در بانک ها پرداخته شده است. 🌐 vasael.ir/0003sx 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | در بهره‌گیری فقه از مقاصد شریعت نباید مقاصد بسنده بود 🔸آیت الله #علیدوست 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسین علیه‌السّلام: 🔹أیُّهَا النّاس إنَّ رَسولَ الله قالَ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ. 🔹ای مردم! پيامبر خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: هر كس فرمان‌روايی ستمكار را ببيند كه حرام‌های خداوند را حلال می‌شمارد، پيمان خدا را می‌شكند و با سنّت پيامبر خدا مخالفت می‌كند و در ميان مردمان به گناه و تجاوز، اقدام می‌نمايد و با كردار و گفتار بر او نياشوبد، حقّ خداست كه او را در همان جايی وارد كند كه آن فرمان روا را وارد می‌كند. 📚 تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۴ 🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه مراجع تقلید درباره رمز ارزها در سال ۱۳۹۶ استفتائی از برخی مراجع عظام تقلید پیرامون حکم شرعی استفاده از بیت کوین در معاملات، صورت گرفته که نتیجه آن به شرح زیر است🔻 🔹دفتر حضرت آیت الله خامنه‌ای متذکر شدند که معظم له در این باره اظهار نظری چه به صورت نفیا یا اثباتا ندارند. حضرت آیت الله سیستانی اجازه فعالیت مذکور را نمی‌دهند. 🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی می گوید با توجه به ابهامات، معامله آن اشکال دارد. حضرت آیت الله علوی گرگانی استفاده از آن را منوط به حفظ استقلال کشور و با رعایت نظر مقام معظم رهبری بلامانع دانسته است. 🔹حضرت آیت الله وحید خراسانی معتقد است چنانچه در فرآیند خلق آن کار نامشروعی صورت نگیرد و در استفاده از این پول نیز کار نامشروعی صورت نگیرد و بیت کوین در قالب عقد صلح منتقل شود اشکال ندارد. 🔹حضرت آیت الله شبیری زنجانی می گوید اگر اعتبار دریافتی در قبال کار حلال داده شود و بر خلاف قانون نباشد، اشکال شرعی ندارد. 🔹حضرت آیت الله نوری همدانی معتقد است مساله مذکور موضوعا مبین نیست. مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی با توجه به ابهاماتی که این نوع معامله دارد استفاده از آن را جایز نمی‌دانستند. 🌐 vasael.ir/0003se 🆔 @vasael_ir
🔸ماهیت‌شناسی فقه حکومتی حجت الاسلام #مجتبی_زارعی در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹علما در دوره‌هایی مثل دوره صفویه درباره مسائل حکومتی، فتوا دادند و کتاب‌ها نوشتند. نمونه ساده آن متن لمعه است؛ این کتاب به‌عنوان یک دستورالعمل و قانون حکومتی برای حکومت فاطمی‌ها تنظیم شده و آن نگاه و فضای خاص حکومتی در سراسر کتاب لمعه موج می‌زند. 🔹تلقی من راجع به فقه حکومتی این است که ماهیتاً با سایر مسائل فقهی متفاوت نیست؛ اما در فقه حکومتی در نگاه به ادله، مسائلی مدنظر قرار می‌گیرد که در مسائل فردی یا عبادی ملاحظه نمی‌شود. 🔹پیش از انقلاب، یکی از ادله‌ای که بعضی از فقها برای ضرورت تشکیل حکومت اسلامی مطرح می‌کردند، بحث امربه‌معروف و نهی از منکر بود. آنان معتقد بودند که این مسئله باید سامان‌دهی شود و اقتضای آن تشکیل حکومت است. نظر اشخاصی مانند شهید مطهری این بود که ما نیاز به تشکیلاتی مثل وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر داریم. 🔹فقه حکومتی و فقه نظام به‌لحاظ مفهومی به هم مرتبط‌اند؛ یعنی به حمل شایع مساوق‌اند، ولی به حمل اولی، دوتا مفهوم هستند. در فقه فردی هم این نظامات وجود دارد به این سبب که انسان نیز یک دستگاه و نظام دارد. 🔹حتی اگر فردی نگاه کنیم، نظامات حکومت دارند؛ اما نظامات هر مسئله را بر حسب خودش باید دید و به این نگاه نظام‌یافته دقت کرد. فقهی که ناظر بر مسائل حکومتی است، حتماً نظام‌مند‌است؛ چون دین نظام‌مند ‌است. 🌐 vasael.ir/0003tB 🆔 @vasael_ir
🔸ماهیت شناسی فقه نظام/ بیانیه گام دوم افقی نو در عرصه حکومت‌داری گشود گزارشی از نشست علمی «مناط»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹بیانیه گام دوم بر اساس تجارب ناب و بی بدیل با زیرساخت‌های اندیشه‌ای فقهی نوشته شده تا افقی نو به روی فقیهان و حوزه فقهی بگشاید تا آن‌ها هم با افق جهانی و با اندیشه‌های فقهی، زیرساخت‌های تمدن نوین اسلامی را در عرصه‌های مختلف زندگی چاره‌جویی کنند. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظام‌وار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است. پس فقه نظام با فقه حکومتی متفاوت است. ادبیات فقه حکومتی 20 سال است که وارد فقه شده، ولی فقه نظام کاملاً تازه است و باید محدوده کارکرد و... آن مشخص شود. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹نزاع اصلی بین دو تعریف «فقه نظام به مثابه قواعد اداره جامعه» و «فقه نظام ناظر به تمدن‌سازی، اجرا و تاسیس سازمان‌ها و نهادها» در می‌گیرد. در اولی نگاه حاکم و محکوم که مکلف خرد و کلان را موضوع قرار می‌دهد، مبنا است و در معنای دومی باز تعریف شالوده‌های فقه بر اساس نظامات حاکمیتی مد نظر است. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹وقتی ما درباره فقه اصغر صحبت می‌کنیم، می‌خواهیم که احکام رفتاری دولت و مردم را در یک جامعه استنباط کنیم. 🌐 vasael.ir/0003tC 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : 🔹حَرامٌ على كُلِّ قَلبٍ عزّي بِالشَّهَواتِ أن يَجُولَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ؛ 🔹بر هر دلى كه به شهوت‏ها آرام گرفته باشد، حرام است كه در ملكوت آسمان‏ها گردش كند. 📚تنبيه الخواطر: ج۲، ص۱۲۲ 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | رقیب زدایی از دلار با عملیات فریب بیت کوین 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 ytre.ir/pKx 🆔 @vasael_ir
🔹برای بررسی فقهی بیت کوین باید علاوه بر سطح فقه فردی، موضوع را در عمق فقه حکومتی با نگاهی کلان و سیستماتیک بررسی و پردازش نمود. 🔹در منظر فقه حکومتی باید دید که رواج بیت کوین در کشور چه تحولاتی برای نظام اقتصادی اسلام در پی خواهد داشت، چراکه چالش ها و آسیب‌های ارزمجازی، نظام اقتصادی کشور را در سطح کلان درگیر خواهد نمود؛ به همین جهت، شناخت موضوع و ابعاد و اثرات مختلف آن در نظام اقتصادی، قدم نخست در موضع گیری مناسب و ارائه احکام لازم در این خصوص است. 🔹صرف نظر از بررسی وجود مالیت یا توهم مالیت بیت کوین، معامله با پول بی پشتوانه ای که نوسانات گسترده قیمت آن مناشئ عقلایی ندارد در فقه اقتصادی اسلام به جهت وجود غرر و ریسک غیرمعقول باطل است. 🔹از طرفی خروج ارز از کشور معضل دیگر این پدیده دیجیتال است که نظم کنونی پول را تهدید می‌کند، زیرا کاربران با تصریف ارز حقیقی به دنبال دستیابی به پول مجازی اند. 🔹علاوه بر این برق ارزان یارانه‌ای در ایران باعث شده که این کشور به بهشت مزارع بیت کوین مبدل شود در صورتی که آینده مبهم و رمزآلود این رمزارز برای ایجاد جهنم سرمایه های ملی از پتانسیل بالایی برخوردار است. 🔹از این رو اگر سیاست‌گذاران پولی با عدم رعایت مصلحت غاطبه مسلمین در سیاست‌گذاری های اقتصادی خود موجب تضییع اموال مسلمین و کاهش ارزش ثروت و تضییع حقوق ایشان گردند، مطابق قاعده اتلاف ضامن است و فعل ضرری او به استناد قاعده لاضرر و اصل حرمت تضییع اموال مسلمین عنوان حرمت دارد. 🔹بنابراین چنانچه پول مجازی به تغییر حجم پول، تضییع اموال عمومی و پدیده‌های خلاف امنیت سیاسی و اقتصادی چون خروج ارز و تسهیل جرایم بیانجامد، به استناد این قواعد فقهی که بیشتر ناظر به فقه حکومتی است، نهادینه کردن بیت کوین در سیستم مالی کشور به لحاظ شرعی دچار اشکال است. 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0003rZ 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام: 🔹اجمَعوا يَجمَعِ اللّهُ شَملَكُم، وتَبارّوا يَصِلِ اللّهُ اُلفَتَكُم. 🔹گرد هم آييد تا خداوند، جمع شما را گرد هم آورد، و به يكديگر نيكى كنيد تا خداوند، شما را به هم الفت دهد. 📚 مصباح المتهجّد، ص ۷۵۷، ح ۸۴۳ 🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت در اصطلاح فقهی #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۱🔻 🔹برخی از فقیهان بزرگوار، از «تغییر جنسیت» تعریفی ارائه نداده‌اند. شاید دلیل این امر، بداهت و وضوح معنای این اصطلاح باشد. در این حالت، منظور آنان از «تغییر جنسیت» همان معنای موجود در نزد عرف است؛ یعنی تبدیل مرد به زن یا تبدیل زن به مرد. 🔹برخی از فقیهان در تعریف واژه فوق، تنها به تبدیل مرد به زن بسنده کرده اند و از تبدیل زن به مرد سخنی به میان نیاورده اند؛ البته این نوع اخیر نیز، مورد نظر آنان بوده است، هرچند بدان تصریح نکرده اند. عده دیگری از فقیهان، تغییر جنسیت را شامل تبدیل مرد به زن و برعکس می‌دانند و درباره تغییر جنسیت فرد خنثی به مرد یا زن اظهار نظر نکرده اند. 🔹به نظر می‌رسد واژه «تغییر جنسیت» در مفهوم اعم و گسترده آن، شامل تبدیل خنثی به مرد یا تبدیل زن به مرد نیز می‌شود، ولی در تعریف اخص و محدود آن، تنها شامل تبدیل مرد به زن، یا تبدیل زن به مرد است. 🔹از آنجایی که در عمل جراحی پزشکان، گاه افراد دو جنسی به مرد یا زن تبدیل می‌شوند، باید تعریف فقهی به گونه‌ای باشد که شامل این قسمت از تغییر جنسیت هم بشود. 🔹بنابراین، تعریف فقهی بیان شده از سوی فقیهان بزرگوار، جامعه افراد نیست و تنها شامل بخشی از تغییر جنسیت مرسوم میان پزشکان جراح است. 🌐 vasael.ir/0003tV 🆔 @vasael_ir
🔸قیام امام حسین، قاعده یا استثناء؟ 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0003sv 🆔 @vasael_ir
🔹جریان قیام امام حسین(ع)، واقعه ای است که بسیار مهم و قابل تحلیل و بررسی است. آن حضرت به عنوان امام سوم شیعیان، لازم الاتباع است اما کدام رفتار ایشان. 🔹این یادداشت در صدد پرداختن به گقتارهای امام(ع) در دوران امامت ایشان نیست بلکه در صدد این است که عملکرد ایشان در جریان عاشوراء و مقدمات آن را مورد بررسی قرار دهد. اساسا انقلاب و قیامی که سید الشهداء بر علیه حکومت وقت انجام داد، برای ما در مقام الگو گیری یک قاعده است یا استثناء؟ 🔹اگر عمل امام حسین(ع) را در این جریان برای خود الگو بدانیم، عملکرد بقیه ائمه را در مواجهه با حاکمان وقت خود، که سکوت کردند و نه تنها قیام نکردند بلکه اصحاب خود را نیز بعضا نهی از قیام می کردند، مستثنی است و قابل تبعیت نیست، و همچنین بالعکس. 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار حکم به وجوب تشکیل حکومت اسلام، نوع نگاه به این مساله است. افرادی همچون مرحوم امام خمینی، قیام سید الشهداء را قاعده می دانند و سکوت بقیه ائمه را استثناء و ناشی از فراهم نبودن شرایط جامعه آن روز می پندارند و بر مبنای همین عقیده انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. 🔹حضرت امام علل شکل گرفتن و بقای انقلاب اسلامی را مدیون و مرهون عاشورا و نهضت اباعبدالله(ع) می‌دانند و معتقدند که مردم درس قیام و مبارزه را از امام حسین(ع) فرا گرفته‌اند: «رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد 42 سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرّم حسینی جست‌وجو کند، که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.» (صحیفه امام؛ ج‏17، ص 482) 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0003sv 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ﻧﻘﺶ ﺷﻮرای تخصصی فقهی در ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ و ﻛﺎرایی ﺑﺎنکﻫﺎی اﺳﻼمی 🌐 vasael.ir/0003sF 🆔 @vasael_ir
🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ دﻳﻦ اﺳﻼم دﻳﻦ ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮل اﺳـﺖ اﻧﺘﻈـﺎر می‌رود در ﻋﺮﺻـﻪ ﻣـﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨـﺎوری و ﭘﺪﻳـﺪار ﺷـﺪن ﻧﻴﺎزﻫـﺎ و رواﺑـﻂ اﻗﺘـﺼﺎدی ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻘﺶ ﻫﺪایتی ﺧﻮد را اﻳﻔﺎ ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ اراﺋﻪ راﻫﻜﺎرﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ و راﺑﻄـﻪﻫـﺎی ﺣﻘـﻮقی ﻣﺠﺎز زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎﺷﺪ. 🔹اﺟﺮای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻋﻤﻠﻴﺎت بانکی ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖﻛﺮدن ﺿـﻮاﺑﻂ فقهی در ﺗﻨﻈـﻴﻢ آﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎی اﺟﺮایی به آﻣﻮزش ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﻈـﺎم ﺑانکی و ﻣـﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧـﻚﻫـﺎ اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺴﺆوﻻن و ﻛﺎرﮔﺰاران ﻧﻈﺎم بانکی به اجرای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ وﺟـﻮد ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﻧﻈﺎرتی ﻛﺎفی ﻣﻨﻮط اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ اﻧﻄﺒﺎق ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎی بانکی ﺑـﺎ ﻣـﻮازﻳﻦ ﺷـرعی ﻣﻬﻤ‌‌ﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋگی ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﺳﻼمی اﺳﺖ وﺟﻮد ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در ﺗﺤﻘﻖ اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﻬـﻢ ﺑﻪ وﻳﮋه در دو بعد ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎ و ﻃﺮاحی ﻋﻘـﺪﻫﺎ و اﺑﺰارﻫـﺎی ﺟﺪﻳـﺪ ﺑـﺴﻴﺎر ﺣـﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ . 🔹ﻧﻈﺎم بانکی اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼمی از ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻚ ﻧﻬﺎد ﻧـﺎﻇﺮ ﺷـﺮعی در ﺳـﻄﺢ ملی دولتی ﻳﺎ درون ﻣﺆﺳﺴﻪای ﻳﺎ ﻫﺮ دو ﺑﻪﻃـﻮر ﻫﻤﺰﻣـﺎن و ﺑـﺎ رﻋﺎﻳـﺖ ﺳﻠـﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗـب ﺗﺤـﺖ ﻋﻨﻮانﻫﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﺷﻮرای ﺷﺮﻳﻌﺖ (فقهی) و ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ اﺻـﻞ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﺑﻬﺮه میﺑﺮﻧﺪ. 🔹به ﻧﻈﺮ می‌رﺳﺪ ﻓﻘﺪان ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻬﺎدی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﺳﻼمی ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﻳﺮان زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮوز ﺷﺒﻬﻪ ﻫﺎی ﺷﺮعی درﺑﺎره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی پولی و مالی آن ﻛﺸﻮر در ﺳﻄﺢ ملی ﻣﻨﻄﻘﻪای و ﺑﻴﻦالمللی را ﻓﺮاﻫﻢ میﺳﺎزد از اﻳﻦرو ﺗﺄﺳﻴﺲ و ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪﺳﺎزی ﭼﻨﻴﻦ ﺗـﺸﻜﻴﻼتی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﻓﺰون ﺑﺮ ﻣﺰﻳﺖﻫﺎی دﻳﮕﺮ وﺟﻬﻪ و ﺟﺎﻳﮕـﺎه ﻧﻈـﺎم ﺑـﺎنکی را در ﺳـﻄﺢ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻧﻴﺰ ارﺗﻘﺎ میﺑﺨﺸﺪ. 🌐 vasael.ir/0003sF 🆔 @vasael_ir