eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸شرط ضمنی؛ بهترین راه‌حل برای مطالبه اجرت‌المثل در قبال کارهای خانه گزارش «اجرت‌المثل زوجه در قانون مدنی؛ چالش‌های نظری و مشکلات اجرایی»🔻 🌐 vasael.ir/00044u 🆔 @vasael_ir
🔸شرط ضمنی؛ بهترین راه‌حل برای مطالبه اجرت‌المثل در قبال کارهای خانه گزارش «اجرت‌المثل زوجه در قانون مدنی؛ چالش‌های نظری و مشکلات اجرایی»🔻 دکتر : 🔹امروزه مسئله خشونت در برابر زنان مسئله کشور ما نیست، بلکه مسئله‌ای جهانی است که به نهضت‌های اجتماعی در کشور‌های به اصطلاح توسعه یافته منجر شده است. 🔹حل این مسائل، منوط به انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی است. تردیدی نیست که تعالیم و ذخیره‌های بسیار درخشان دینی ما، زمینه‌های خوبی را برای کارآمدی بیش‌تر قوانین و سیاست‌ها ما فراهم کند. 🔹یکی از هجمه‌هایی که امروزه بر علیه کشور ما وارد می‌شود، بحث واپس‌گرایی و ناکارآمدی است. 🔹ما باید بتوانیم به این چالش‌ها پاسخ دهیم و به جوانان امروز نشان دهیم که اگر قوانین با فقه پویا تعمیر شوند می‌توانند جوابگوی مسائل و چالش‌های روز باشند و در این صورت است که می‌توان راهی برای آینده ترسیم کرد. حجت الاسلام دکتر : 🔹اولین چالش نظری، تعارض اصل عدم تبرع با ظهور عرفی تبرعی بودن خدمات زوجه است. شورای نگهبان به همین دلیل مصوبه شورای نگهبان را رد کرده بود. در روابط زن و شوهری خصوصیتی وجود دارد و آن، ظهور عرفی تبرعی بودن این اعمال است. 🔹اگر طبق تبصره، برای تعیین خدماتی که به عهده زن هست، بخواهیم به شریعت مراجعه کنیم و بگوییم که هر یک از قضات با توجه به سلیقه و برداشت خود تصمیم قضایی بگیرند، یا حضانت از فهرست خدماتی که اجرت آن باید محاسبه شود، حذف و یا تثبیت می‌شود. این اختلاف در برداشت در آراء صادره بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود. 🔹به نظر می‌رسد که استفاده از شرط ضمن عقد روش صحیح تری باشد. به تعبیر دیگر، می‌توان این مشکل را مثلا با اصلاح ادبیات شرط اول سند ازدواج، یعنی شرط انتقال تا نصف دارایی که ویژه طلاق واهی و بدون دلیل است، حل کرد. 🔹با توجه به فلسفه تقنینی این شرط، می‌توان آن را بدون قیودی که انتقال را ویژه طلاق کرده است، مقرر کنیم و به طور کلی بگوییم که اگر زنی، به خواست شوهر از فرصت‌های شغلی صرف نظر کند و به خانه داری و گرم کردن کانون خانواده مبادرت ورزد، بخشی از درآمد شوهر به وی تعلق می‌گیرد. 🌐 vasael.ir/00044u 🆔 @vasael_ir
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | یکی از حقوق عامه حل و فصل مشکلات فقهی سند ۲۰۳۰ است 🔸حجت الاسلام والمسلمین / 2 🆔 @vasael_ir
🏴 شهادت جانسوز سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی را تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم. 🔸خط خون نقطه پایان سلیمانی نیست بهراسید که این اولِ بسم اللّه است... 🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری آیین یادبود سردار سلیمانی و شهدای مقاومت با حضور اصحاب رسانه در قم 🆔 @vasael_ir
🔸دومین کرسی آزاداندیشی 🔹 با موضوع: شهادت سپهبد قاسم سلیمانی؛‌ آینده خاورمیانه 🔹با حضور: #عبدالوهاب_فراتی #محمد_ملک_زاده #علیرضا_داودی 🔹زمان: چهارشنبه 18 دی ماه 98 ساعت 15 🔹محل برگزاری: قم، #خبرگزاری_رسا 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| پاسخ به استاد موسویان در مورد تنزّل جایگاه شورای فقهی در طرح جدید بانکداری 🔹جایگاه شورای فقهی در طرح بانکداری مصوب 1398 نسبت به آنچه در نسخه سال 1395 ذکر شده بود تنزل پیداکرده است. 🔹تردیدی نیست که با این وضعیت هدف از شورای فقهی که در ابتدای ماده 21 درج شده است یعنی «حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور و انطباق با موازین فقه اسلامی» محقق نمی شود و تنها خاصیت آن زینت المجالس بودنش خواهد بود. 🔹پیشنهاد می شود که مطابق دستور مقام معظم رهبری شورای فقهی به عنوان رکن اصلی بانک مرکزی قرار داده شود تا در قواره یک شورای فقهی مقتدر، کارآمد، دارای اختیارات کافی و ساختار سازمانی مناسب بتواند اهداف ذکر شده در صدر ماده 21 را محقق نماید. 🔹در صورتی که به هر دلیلی این امکان وجود ندارد، حداقل مواد و تبصره هایی که در نسخه سال 1395 در مورد شورای فقهی ذکر شده بود جایگزین ماده 21 طرح فعلی گردد و ابهامات باقی مانده آن نیز شفاف سازی شود. در غیر این صورت نبود شورای فقهی بهتر از شورای فقهی ناکارآمد است. 📝حجت‌الاسلام #جواد_عبادی 🌐 vasael.ir/00045F 🆔 @vasael_ir
🔸نظریه اندیشه مدون؛ طرحی که از سوی رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفت گزارش نهمین نشست«هم‌اندیشی فقه حکومتی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹سال های پیش حضرت آقا نظریه اندیشه مدون را مطالعه کرده اند و البته اظهار لطف هم داشتند. 🔹شاید بتوان گفت، اصطلاح «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» مُلهم از این نظریه بوده است. زیرا اساس این نظریه آن است که اسلام به صورت جهان­‌شمول نگاهی دارد که شما باید آن‌را در موقعیت ایران امروزی مورد مطالعه قرار بدهید. 🔹ما امیدواریم فضلای حوزه با مطالعه دقیق و نقادانه نظریه «اندیشه مدون»، انگیزه پیدا کنند در راستای تمدن سازی اسلامی تلاش کنند. 🔹کما اینکه تمدن غرب از ریشه‌­های کاملا تئوریک نشأت گرفته است و کسانی­ که معماران تمدن ­غرب هستند، در خواب هم نمی‌دیدند که اندیشه ­های فلسفی آنان روزی چنین آثار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد خواهد کرد. 🔹ما امیدواریم که همت­ های این مجموعه و فضلای حوزه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک کند؛ زیرا این نظام، نظامی‌است که برخاسته از زحمات طولانی نه فقط قبل و بعد از انقلاب، بلکه صدها سال مجاهدت انبیاء و اولیاء الهی است. 🔹ما باید از این نظام صیانت کنیم تا خدای ناکرده این نظام تضعیف نشود؛ وظیفه ما به ­عنوان طلبه در درجه اول آن است که عقبه علمی، زیرساخت های فکری و پشتوانه های مبنایی نظام را تامین نماییم و در درجه­ های بعدی نیز اگر کار دیگری از دستمان بر می‌آید دریغ نکنیم. 🌐 vasael.ir/00045B 🆔 @vasael_ir
🔹کرسی آزاد اندیشی«شهادت سپهبد قاسم سلیمانی؛ آینده خاورمیانه» در حال برگزاری است. 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حداقل و حداکثرهای تشکیل دولت اسلامی / سبقت فقه از فلسفه در تمدن‌سازی گزارش دومین نشست درس گفتار الزامات فقهی دولت اسلامی🔻 🌐 vasael.ir/00045J 🆔 @vasael_ir
🔸حداقل و حداکثرهای تشکیل دولت اسلامی / سبقت فقه از فلسفه در تمدن‌سازی گزارش دومین نشست درس گفتار الزامات فقهی دولت اسلامی🔻 حجت الاسلام : 🔹اینکه بخواهیم کل نظام و دولت را از دین استخراج کنیم کار بسیار دشواری است، و البته در منطق دین کار غیرممکن وجود نخواهد داشت. 🔹ما در ابتدا قرار نیست از متن دین آغاز کنیم، بلکه مدل های مختلف ساختار دولت و بخش‌های مختلف دولت را باید در جهان بررسی کنیم و سپس هرکدام را به دین عرضه کنیم و انطباق آن را بسنجیم، در بسیاری از حوزه‌ها به همین صورت عمل کرده‌ایم و هر عرصه‌ای عرضه شده و در صورت عدم مغایرت اجرایی شده است، این حداقل و کف اسلامی سازی است و نباید به این حداقل قناعت کنیم. 🔹اما مهم در این زمینه این است که مبانی و اصول را کشف و از آنها نظریه‌های کلان درست کنیم و بر اساس آن کلیت دستگاه‌ها و ساختارها و نهادها را تشکیل دهیم، ما باید نظام‌ها و نظریه های کلی را استخراج کرده و نظام واره کلی را در نظر گرفته و آن را در بخش‌های مختلف جاری کرده و به تطابق آنها بپردازیم. 🔹در این زمینه که ما تمام مسائل دولت و ساختارهای کشور را از دین استخراج کنیم مسائل مختلف و دیدگاه‌های مختلفی مطرح است که نظریه علم دین از جمله این مباحث است، این رویکرد می‌تواند در حداقل یا حداکثر انطباق باشد یا رویکرد میانه رو داشته باشد، نکته مهم این است که در تمام این مراحل فقه نقش تعیین کننده، زیربنایی، تأثیرگذار و حیاتی دارد. 🔹در گذشته این دعوای علمی بود که با ابتناء بر فقه باید به سمت تمدن سازی رفت یا بحث‌های فلسفی که اخیرا برخی از علما و محققین قم به محضر رهبر معظم انقلاب رسیدند و ایشان در این زمینه صحبت‌های دقیقی فرمودند، از جمله اینکه ما در حوزه فلسفه اسلامی ناکارآمد بودیم و نتوانستیم فلسفه را به صورت کاربردی در زندگی جامعه ایجاد کنیم. 🔹در این جلسه رهبر معظم انقلاب فرمودند فقه این کارایی را دارد و ما با ابتناء بر فقه می‌توانیم تمدن اسلامی را بسازیم و فقه به میدان عمل بسیار نزدیک‌تر است اگرچه در این عرصه بی نیاز از فلسفه نیستیم. 🌐 vasael.ir/00045J 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸آیا به لحاظ فقهی می‌توان به کشور ثالثی برای حمله به دشمن پول داد؟ گزارش نشست الزامات فقه دولت🔻 حجت الاسلام #احمد_رهدار: 🔹برخی مفسرین ادعا کرده‌اند آیات تألیف قلوب از آیات محکمه است و نسخ نشده است، مثلا کفار ممکن است قرار داد صلح داشته باشند، در این حالت تألیف قلوب موضوعیت ندارد، نسخ اینجا معنی ندارد و نمی‌توان آن را در نظر گرفت. 🔹سؤال دیگر این است که می‌توان پول تألیف قلوب را به کشوری داد تا به کشور دیگر حمله کند و در نهایت منفعت این ماجرا به دوست های ما تقویت است. 🔹به عنوان مثال از سهم تألیف قلوب پولی به کشور بدهیم تا به یک کشور متخاصم ما حمله کند، این مسأله باید مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد و ابعاد گسترده آن در نظر گرفته شود. 🔹ضرورتا پول تألیف قلوب برای دفع شر نیست بلکه گاهی برای توسعه کشور اسلامی هم محسوب می‌شود و به کار گرفته خواهد شد. 🔹سؤال بعدی این است که آیا می‌توان پول تألیف قلوب را به کشوری کمک کرد که به آن نیاز دارد و ممکن است به افراد هموطن خارج نشین این نوع حمایت یاری رسان باشد. 🔹مثلا در بحث تألیف قلوب اگر کسی به نیازمندان کمک کرد آیا می‌توان پرداختن آن را به جای زکات یا خمس یا مالیات در نشر گرفت. 🌐 vasael.ir/00045K 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه معاملات ربوی | بررسی شرط جبران و ضمان کاهش ارزش پول(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/00044w 🔹فقه القضا | دیدگاه مختار در مراجعه غیر مسلمانان به قاضی ذمی در کشور اسلامی(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/00044h 🔹اقتصاد مقاومتی | مرجع تشخیص مصداق سلطه و سبیل اقتصادی(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/00044E 🆔 @vasael_ir
14.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 |نشست علمی «رابطه فقه و حقوق در نظام کلان اسلامی» 🔸حجت الاسلام دکتر 🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری آیین یادبود سردار سلیمانی و شهدای مقاومت با حضور اصحاب رسانه در قم 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| نبرد جمل 🔹کتاب «نبرد جمل» برگردان فارسی کتاب الجمل شیخ مفید است که از ارزنده‌ترین منابع کهن درباره‌ آن جنگ است. این کتاب توسط انتشارات نی، در 280 صفحه، قطع وزیری به چاپ رسیده است. 🔹شیخ مفید کتاب جمل را در دو بخش تنظیم کرده است: او تمامی آرا و عقاید اسلامی را در نخستین بخش کتاب آورده و با دلیل‌های محکم و استوار و براهین قوی، نظرات و شبهات فرقه‌ها و مذاهب گوناگون را پاسخ گفته و نظریه‌ حقیقت‌‌گرای شیعه را مبنی بر اینکه امیرالمؤمنین(ع) و پیروان او بر حق بودند و گروه مقابل بر باطل و اهل خلافت هستند اثبات کرده است. 🔹بخش دوم، تاریخ جنگ جمل و گزارش آن است. مؤلف در این بخش، چکیده و عصاره‌ ماجرا را از لحظه‌ انعقاد نطفه و شروع آن تا پایان کار براساس منابع و مآخذ دست اول و معتبر، بدون تعصب و طرفداری بی‌مورد به طور دقیق نقل کرده است. 🔹در خاتمه‌ کتاب، اسباب بغض عایشه، طلحه و زبیر را نسبت به امیرالمؤمنین(ع) به طور گسترده شرح و توضیح داده است. 🔹وی در مقدمه‌ کتاب می‌گوید: «خداوندت مؤید دارد، از من خواسته‌ای که برای تو اختلاف نظر و آرای اهل قبله را در مورد فتنه‌ بصره (جنگ جمل)، خونریزی و کشتار میان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و طلحه و زبیر و عایشه و اعتقاد هر گروه را در این باره بیان کنم و شرح دهم و سبب این فتنه را بازگو کنم و اخبار آن و آنچه را که میان ایشان اتفاق افتاده است فراهم آورم». 🌐 vasael.ir/00045N 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به بینش سیاسی و محورهای مبارزات حضرت زهرا 🌐 vasael.ir/00045a 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به بینش سیاسی و محورهای مبارزات حضرت زهرا 🔹آنچه بیان گردید، بخش بسیار کوچکی از انحرافات فکری و فرهنگی بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) در جامعه اسلامی رخ داد، حال باید ببینیم که حضرت در برابر این انحرافات، به خصوص ضایع شدن حق امامت و ولایت چه اقداماتی انجام می دهد. 🔹۱- عدم قبول مشروعیت حکومت: حضرت زهرا(س) به عنوان تنها دختر رسول خدا که در جامعه اسلامی جایگاه منحصر به فردی داشت و پیامبر(ص) در فرصت ها و مناسبت های مختلف با الگوهای عملی و رفتار و بیانات خود وی را مورد ستایش قرار داده بود، در برابر حکومتی که مستقر شده بود بیعت نکرد. 🔹این مسئله خود گویای نکته ای بسیار مهم می باشد و عملا با این اقدام به حکومت شکل گرفته اعتراض کرده و مشروعیت آن را زیر سوال برد. با این حال حضرت تنها به این خموضوع اکتفا نکرد و در ادامه با روش های مختلفی به مقابله و مواجهه با حکومت مستقر شده پرداخت. 🔹۲- تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی جامعه: حضرت زهرا(س) برای اینکه افکار عمومی را متوجه اتفاق و انحرافی که در جامعه رخ داده بود، بکند از دو روش مختلف استفاده کرد: الف. گریه و نوحه سرایی ب. اتمام حجت با انصار و مهاجرین. 🔹۳.مبارزه با تساهل خواص: یکی از بخش های مهم مبارزات حضرت زهرا(س) مبارزه با خواص بود. خواصی که نقش مهم و تعیین کننده در جامعه اسلامی داشتند. از این‌رو بخش دیگری از مبارزات حضرت در جهت روشنگری خواص، و به چالش کشاندن اقدامات صورت گرفته توسط آنها بود. 🔹دختر گرامی رسول خدا می دید که با خروج رهبری از محور حقیقت و حق، چه بسا ممکن است امور مهم دیگر نیز چار آفت شود و هرگونه ساکت ماندن، نوعی مهر تایید بر کارهای ناروا باشد و یا حتی برای همیشه کار قانونی جلوه داده سود و نشانی بر حقانیت مدعیان خلافت تلقی گردد. 🔹۴.خطبه فدکیه؛ تحلیل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه: حضرت چندین خطبه بعد از رحلت پیامبر (ص) داشتند که مهمترین آن، خطبه فدکیه بود. حضرت از این خطبه در جهت اعتراض سیاسی و استیضاح حاکم وقت پرداخت و به مسجد رفت و خطبه خواند. 🔹در این خطبه، چند فراز و نمود خاص وجود دارند. فاطمه(س) در ابتدا، با یادآوری رسالت پیامبر(ص) و دفاع از رهبری و امامت بر حق حضرت علی(ع) و حق مالکیت خویش بر فدک از لحاظ قانون ارث در اسلام، با سازش کاران سیاسی اتمام حجت کرد. 🌐 vasael.ir/00045a 🆔 @vasael_ir
🔸نخستین شماره نشریه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر شد 🔹ظرفیت دروس خارج برای تدوین الگوی اقتصاد اسلامی، ضمان قدرت؛ مسئولیت مدنی کارگزاران حکومت اسلامی، روش‌شناسی درس خارج علمای معاصر شیعه با رویکرد فقه حکومتی، بررسی فقهی جریمه دیرکرد، فقه و گردشگری و زنان و خانواده از جمله موضوعاتی است که در این شماره می‌خوانید. 🔹به منظور تهیه این نشریه و ارائه انتقادات و پیشنهادات خود می‌توانید با شماره 09207510214 تماس حاصل فرمایید. 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | تروریسم بین المللی از دیدگاه اسلام 🔹تروریسم از پدیده‌های نوظهور و در عین حال، از معضلات روز جامعه جهانی و از مباحث مهم حقوق بین‌الملل و روابط بین‌المللی است. 🔹در تعریف «تروریسم» اتفاق نظری، حتی در میان خود نویسندگان و اندیشمندان غربی، وجود ندارد و تلاش سازمان‌های بین‌المللی نیز به جایی نرسیده است، جز آنکه برخی مصادیق را به عنوان اقدامات تروریستی معرفی کرده‌اند، در حالی که هرگونه موضع‌گیری متوقف بر ارائه مفهومی روشن و شفّاف از «تروریسم» است. 🔹اسلام مانند هر نظام حقوقی دیگر، خشونت قانونی در قالب مجازات برای جرایم و یا دفاع مشروع را تجویز می‌کند، اما خشونت غیرقانونی و خودسرانه را ناروا دانسته و تحت عناوین گوناگون، از جمله «محاربه، فتک، غدر و اغتیال» با آن مقابله نموده است. 🔹نظام اسلامی علاوه بر پای‌بندی به معاهدات بین‌المللی در مبارزه با تروریسم، درصدد ریشه‌یابی عوامل این بزه‌کاری و برخورد با آن برآمده است. 🔹از دیدگاه اسلام، اصولاً انسان‌ها محقون‌الدم هستند؛ جانشان محترم است و تعرّض به آن‌ها برای هیچ‌کس روا نیست، مگر کسانی که بر اثر ارتکاب جرایمی مانند قتل نفس یا اهانت به انبیا و ائمّه اطهار علیهم‌السلام خونشان بر اساس حکم شرعی و الهی هدر است. اما کشتن همین افراد هم به حکم قانون و علنی است و نه غافلگیرانه و خودسرانه. 🌐 vasael.ir/00045g 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه عدالت در تمدن‌سازی از منظر امام خمینی حجت الاسلام #کارگر در گفتگو با #وسائل: 🔹معرفت ­بخشی امام خمینی(ره) در زمینه عدالت جهانی، از انسان شروع و تعالی، تکامل و رشد عدالت در اجتماع بشری، با انقلاب درونی افراد آغاز می­‌شود. 🔹نگرش و توجهی که امام خمینی(ره) به مسئله قسط و عدالت در جامعه و نهادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی آن داشته بیانگر این امر است که عدالت را نه صرفا ملکه فردی، بلکه خصلت و حالتی اجتماعی می­‌داند. 🔹در این نگرش عدالت خصلت و ویژگی قوانین سیاسی و اجتماعی و نیز ویژگی گروه‌ها و نهادهای اجتماعی و سیاسی و مهم­تر از آن، خصلت و ویژگی جامعه انسانی است. 🔹به عنوان مثال، یکی از مهم­ترین و شاید ویژگی اصلی حکومت جمهوری اسلامی را تحقق عدالت می‌­داند. 🔹به صورت کلی عدالت در نگاه معمار کبیر انقلاب در سه بعد فردی اجتماعی و الهی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹عدالت اجتماعی یکی از خصلت‌­های مهم حکومت اسلامی است که همه نهاد­ها و سازمان­‌ها و ... باید بر اساس آن شکل گرفته و برای عدالت برنامه­‌های فکری و عملیاتی اجراء نمایند. 🌐 vasael.ir/00043u 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| وجوب استفاده از هر وسیله ای برای دفاع از بلاد مسلمین 📝 علی علوی 🌐 vasael.ir/00045m 🆔 @vasael_ir
🔸 | وجوب استفاده از هر وسیله ای برای دفاع از بلاد مسلمین 🔹با مستنداتی که وجود دارد می‌توان استنباط کرد که دفاع از مسلمانان در شرایطی که مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرند بر سایر ممالک اسلامی و نیز سایر مسلمانان واجب است. 🔹اما مساله‌ای که به خصوص در وقایع اخیر کشور اسلامی از سوی برخی از معاندین داخلی زمزمه می‌شود این است که کشتن غافلگیرانه دشمن جایز نمی‌باشد. و یا اگر جایز است باید به همان اندازه جنایتی باشد که مرتکب شده‌اند. 🔹در پاسخ به شبهه فوق باید گفت قضایای تاریخی متعددی از سیره رسول اعظم اسلام(ص) وجود دارد که دستور به کشتن غافلگیرانه بعضی از دشمنان سرسخت اسلام داده است که با تجاوز فیزیکی و یا فکری خود امنیت و آسایش جامعه اسلامی را به خطر می انداخته‌اند. 🔹در اینجا چند نمونه از این قضایای تاریخی را از منابع معتبر تاریخی بیان می‌کنیم: کعب بن اشرف یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام بود در اشعارش پیامبر اسلام(ص) را هجو می‌کرد. کعب در یثرب اقامت گزیده بود و اشعارش شرف و کرامت زنان مسلمان را مورد هجو قرار داده بود و به آنها ناسزا می‌گفت و در جهت ایجاد شورش در مدینه منوره تلاش می‌کرد. 🔹پیامبر در مورد قتل وی با یارانش مشورت کرد و چند نفر این مسئولیت را به عهده گرفتند و در سال سوم هجری در محلی نزدیکی قلعه وی به نام شعب العجوز در خارج یثرب به قتل رسید. 🔹دستور به کشتن غافلگیرانه سفیان بن خالد، ابو عفک و عصمأ، ابورافع سلام بن ابی حقیق و . . . را که در سیره ابن هشام، مغازی واقدی، تاریخ طبری و نیز سایر منابع آمده است مویدی بر مشروعیت این مطلب است. 📝 علی علوی 🌐 vasael.ir/00045m 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در واکنش به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی 🔹این نشست علمی در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۹۸ با ارائه دکتر مصطفی فضائلی عضو هیات علمی دانشگاه قم، دکتر سید احمد طباطبایی عضو هیات علمی دانشگاه پردیس فارابی و دکتر محمد حبیبی مجنده عضو هیات علمی دانشگاه مفید و با دبیری این حقیر و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان گرانقدر در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار گردید. 🔹در برگزاری این نشست، گروه حقوق عمومی و بین الملل پردیس فارابی از همکاری دانشگاه قم، دانشگاه مفید، دانشگاه حضرت معصومه(س) و انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه بهره برد و إن شالله قرار است این نشست‌ها ادامه پیدا نماید. 🔹در جلسه فوق ماهیت این عمل ددمنشانه از منظر دانش حقوق بین الملل و در چارچوب ترمینولوژی این رشته مورد بررسی قرار گرفت که آیا تجاوز است یا عمل تروریستی و نیز نظریه اعلام شده دفاع پیشگیرانه از سوی دولت آمریکا مورد نقد و رد قرار گرفت. 🔹همچنین در خصوص امکان استفاده از ظرفیت‌هایی مانند دیوان بین المللی کیفری به دلیل عدم پیوستن ایران و عراق به اساسنامه آن و یا شورای حقوق بشر و یا مجمع عمومی سازمان ملل و مانند آن بحث و گفتگو شد. 🌐 vasael.ir/00045o 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | هدف از تشکیل خانواده 🔹مهمترین نکته قرآنی در تبیین حکمت ازدواج در قرآن، این است که خداوند وقتی می‌خواهد حکمت ازدواج و تشکیل خانواده را بیان کند، نمی‌گوید: حکمت خلقت همسر و تشکیل خانواده، بقای نسل یا فرزند صالح یا پیشگیری از فساد یا سازندگی اخلاقی و اجتماعی و یا توسعه ارزشهای اسلامی است؛ بلکه به حکمتی اشاره می‌فرماید که بدون آن، هیچ یک از اهداف خلقت انسان، قابل تحقق نیست و آن، عبارت است از: آرامش روانی. 🔹بدون آرامش روانی، نمی‌توان از جوان انتظار تقوا داشت. بدون آرامش روانی، نه نسل سالم و صالح پدید می‌آید، و نه سازندگی اخلاقی و اجتماعی اتفاق می‌افتد و نه ارزش‌های دینی و آرمان توحید، گسترش می‌یابد. 🔹کاوش های میدانی نشان می‌دهند که اضطراب روانی و عدم تعادل روحی، نقش عمده‌ای در فساد‌های اخلاقی و اجتماعی دارد و بیشتر جنایات هولناک و خودکشی‌ها در میان مجردها و به دست آنها صورت می‌گیرد. 🔹از این رو تشکیل خانواده می‌تواند سهمی اساسی در آرامش روانی و سازندگی‌های اخلاقی و اجتماعی ایفا نماید و این، رمز تاکید قرآن و احادیث اسلامی بر تشکیل خانواده و تحکیم آن و پیشگیری از فروپاشی این کانون مقدس است. 🌐 vasael.ir/00045n 🆔 @vasael_ir