🔴همه آنچه باید در باره کتاب الفائق و امتیازات علمی آن بدانید🔴
💥ویژه اساتید و طلاب سطوح عالی
✅ کتاب "الفائق فی الاصول" تاکنون توسط حدود 70 استاد سطح و خارج در جمع 2000 طلبه و محقق حوزوی تدریس گردیده است.
✅ در سال تحصیلی 1400-1399 نیز این درس با حفظ امتیازات حمایتی سابق ارائه می گردد و کلیه اساتیدی که مجوز تدریس کفایتین و درس خارج را دارا می باشند می توانند از هم اکنون ثبت این درس را در سامانه اساتید به انجام رسانند.
در وقت انتخاب دروس نیز کلیه طلاب پایه 9 و 10 و دروس خارج می توانند این درس را انتخاب نمایند.
✅ ویژگی های کتاب الفائق فی الاصول:
بررسی موضوعات اصولی مورد نیاز در مباحث اجتهادی فقه معاصر که در کتب دراسی رایج به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته اند؛ روش تعلیمی اجتهادی در آموزش و بررسی نظریات اصولی مطابق بر سنن اصیل حوزوی و در راستای تحول اجتهادی؛ بررسی نظریات علمی و نوآوری های اصولی فقهای شیعه و معرفی تراث ایشان؛ ادبیات روان و فصیح و باذکر مثال های عینی فقهی در موضوعات کاربردی
✅ موضوعات اصلی کتاب الفائق فی الاصول:
این اثر در ۱۱ موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تالیف گشته است که عبارتنداز: سیره عقلای قدیم و مستحدث؛ سیره متشرعه قدیم و مستحدث؛ قاعده لو کان لبان؛ تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه؛ الغاء خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت؛ مناسبت حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت، قیاس.
✅ شرایط طلاب و اساتید کتاب الفائق فی الاصول:
کلیه طلابی که پایه ۸ خود را به پایان رسانده (تنها ناقصی امتحان شفاهی مضر ثبت نام نیست) یا در درس خارج شرکت می کنند می توانند در این درس شرکت نموده و از امتیازات آن بهره مند گردند؛ تنها آن دسته دروس از الفائق از امتیازات زیر بهره مند می گردند که استاد مربوطه در سامانه اساتید آموزش مجاز به تدریس درس کفایه یا درس خارج فقه و اصول باشد.
✅ امتیازات درس الفائق فی الاصول (طلاب + اساتید) :
1⃣ طلاب پایه 9 و 10 که در درس الفائق 1 و 2 شرکت کرده و در امتحانات کتبی آن قبول شوند از امتحان شفاهی پایه 10 کفایه معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن امتحان شفاهی منظور می گردد.
تبصره: طلاب موضوع بند 1 در صورتی که تا قبل از نتیجه امتحانات الفائق 1 و 2 در امتحان شفاهی پایه 10 کفایه قبول شده باشند، مشمول امتیاز بند 2 خواهند شد.
2⃣ طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن مصاحبه منظور می گردد. و شرکت کامل در درس الفائق (یک سال تحصیلی) برای ایشان معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول می باشد.
تبصره: منظور از محاسبه یک سال درس خارج اصول در ازای تحصیل در درس الفائق و جایگزینی نمره الفائق به جای نمره امتحان شفاهی خارج اصول، هر کدام از چهارسال درس خارجی است که شخص تا اعلام نتیجه امتحانات الفائق هنوز امتحان آن را نداده است.
3⃣ طلاب پایه 9 و 10 و درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از امتیاز ویژه در شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزه های علمیه برخوردار می گردند.
4⃣ کلیه طلابی که در درس الفائق شرکت کرده اند از مزایای معيشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی برخوردار می گردند.
5⃣ اساتيد الفائق به عنوان استاد پایه دهم ثبت گشته و از تمام مزایای آن اساتید من جمله سنوات تدریسی بهره مند می شوند.
6⃣ تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق 1 و 2 را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره 12 را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمی شود.
7⃣ امتحانات الفائق در دو بخش کتبی همراه با سایر امتحانات حوزه برگزار می شود.
8⃣ طلاب پایه نهم که ناقصی پایه 8 دارند مشمول امتیازات الفائق نمی شوند به جز اشخاصی که فقط امتحان شفاهی پایه 8 را ناقص دارند. ایشان در صورتی که تا پایان سال تحصیلی 1400 – 1399 امتحان شفاهی خود را داده و قبول شوند؛ در صورت دارا بودن سایر شرایط مشمول امتیازات الفائق می گردند.
9⃣ ارزیابی میزان حضور الزامی در دروس الفائق بر اساس آیین نامه حضور و غیاب سایر دروس سطح عالی می باشد.
🔟 درس الفائق 1 و 2 مترتب بر هم نیست و به عنوان مثال طلاب محترم می توانند در یکسال نیم سال تحصیلی الفائق 2 و نیم سال بعد الفائق 1 را بخوانند.
1⃣1⃣ درس الفائق از سال تحصیلی 1400 – 1399 در کل کشور امکان برگزاری رسمی را خواهد داشت و کلیه اساتیدی که در قم یا شهرستان ها از نظر بخش های ستادی و صفی آموزش حوزه های علمیه امکان تدریس رسمی کفایتین را دارا می باشند،
می توانند این درس را برگزار نمایند. و همه شرایط تحصیل و امتیازات آن در سراسر کشور یکسان خواهد بود.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ده هشدار مهم #امام_خمینی در مورد لیبرال ها و خطرات آنها
🎥وقتی از #مکتب_امام_خمینی صحبت می کنیم، باید جریان شناسی دقیقی از مخالفان اندیشه امام داشته باشیم.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#خطر_لیبرال_ها
#دشمن_شناسی
#حسینعلی_منتظری
🆔 @vasael_ir
⁉️آیا می توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم
💢 مملکت ما وقتی مملکت اسلامی است که #تعالیم_اسلام در آن باشد. اگر #تعالیم_اسلامی در آن نباشد، اسلامی نیست؛ هر چه [هم] ما بگوییم «جمهوری اسلامی»، جمهوری اسلامی لفظ نیست.
❌ با #رأی ما جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمیکند. بله، رژیم رسمی رژیم جمهوریت میشود لکن اسلامی نمیشود مگر آنکه #احکام_اسلام در او جاری بشود. با جریان #قانون_اساسی هم اسلامی نمیشود؛ با #مجلس_شورا هم اسلامی نمیشود. اینها همه مقدمه است.
⏺ وقتی میتوانید بگویید که #مملکت_اسلامی است که بازار، اسلامی بشود؛ #تهذیب_نفس باشد؛ نه مثل بازار ما که سنگر گرانفروشی و تعدی است! وقتی اسلامی میشود که مرد و زن اسلامی بشوند؛ #همه_افراد اسلامی باشند. ... وقتی میتوانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم، که تمام این معانی که در اسلام است تحقق پیدا بکند.
⏹ ما الآن اول راه هستیم. ما جمهوری اسلامی را به رأی اثبات کردیم؛ دست خیانتکاران هم بریدیم و میبریم؛ لکن این کافی نیست. بعد از آن باز راه زیاد است.
امام خمینی(ره)، ۸ خرداد ۱۳۵۸
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#فقه_حکومتی
#جمهوری_اسلامی
🆔 @vasael_ir
📸 نشست علمی «مکتب فکری سیاسی امام خمینی»
@rasanewsagency
🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کوخ نشینی و کاخ نشینی
💠 فرازی از سخنان امام خمینی (ره)
⛔️ آن موقعی که دولت به کاخ نشینی توجه کند، باید فاتحه دولت و ملت را خواند.
🔹سعادتمند آنهایی بودند که در کوخ ها بودند.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#انقلاب_اسلامی
#مانور_تجمل
#مستضعفان_یا_اقشار_آسیب_پذیر
🆔 @vasael_ir
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند:
«مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹با حضور:🔻
▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی
▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی
◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی
🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓
🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا
🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است:
▶️ aparat.com/rasa_news
🆔 @vasael_ir
📣 ثبت نام شروع شد
⬅️ دومین دوره تخصصی
تربیت #استاد و #پژوهشگر در عرصه تربیت دینی
🔰 فرصتی فوق العاده برای فراگیری #مبانی و مباحث #کاربردی تربیت دینی
🔰 با حضور #اساتید مجرب و متخصص حوزوی و دانشگاهی
🔰 با اعطاء #مدرک معتبر و #بکارگیری برگزیدگان در پروژه های پژوهشی و آموزشی
⛔ ظرفیت محدود
⛔ مهلت ثبت نام #مصاحبه_علمی
👇👇👇👇
فقط تا ۲۰ خرداد
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مصاحبه به کانال ذیل مراجعه کنید
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/652607525C6fef61ec32
🔸رهبر معظم انقلاب:
🔹امام یك قاعدهی محكم و مستحكمی را به وجود آورد كه بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.
📚(۱۳۹۰/۰۳/۱۴، بیانات در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی).
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔹از بررسی کلمات حضرت امام (ره) استنباط می شود که مقصود ایشان از «تمدن»، پیشرفت و ترقّی است که تعالی مادی و معنوی انسان را در پی داشته باشد و منظورشان از تمدن اسلامی، پیشرفتی است که مبتنی بر معیارها و شاخص های اسلامی باشد. حضرت امام تمدن اسلامی را مقدم بر دیگر تمدنها میشمارد.
🔹به عقیده ایشان، «اگر قوانین اسلام -که پیش قدم همه قانونها است- جریان پیدا کند، کشورهای اسلامی و به تبع آن تمدن اسلامی برآمده از این جریان نیز پیشرو و پیشقدم در تمدن جهان خواهند بود».
🔹ایشان معتقد بود: «ماهیت و کیفیت قوانین مترقی اسلام، برای تکوین یک دولت و اداره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه تشریع شده است و هر کشوری که به قوانین اسلام عمل کند، رو به پیشرفت و تمدن (مادی و معنوی) خواهد رفت».
🔹حضرت امام بازگشت و توجه به دین اسلام در همه حوزه ها، پیوند دیانت و سیاست، تشکیل حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه، نفی سلطه بیگانگان و استقلال، نقد تمدن غرب، آزادی، وحدت مسلمین و تشکیل امت واحده اسلامی را از بایستههای سیاسی تمدن اسلامی میدانست.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اندیشه جدایی دین از سیاست و نقش امام (ره) در احیای پیوند دین و سیاست
آیت الله سید مجتبی حسینی در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:🔻
🔹«دموکراسی» به عنوان شیوهٔ حکومت ایدهآل برای برقراری عدالت اجتماعی ظهور یافت گرچه در برقراری آن توفیقی حاصل نکرد. امروزه نوعی بازگشت به دین و معنویت و اخلاق در جهان غرب مشاهده میشود.
🔹نگاهی به تاریخ حکومتهایی که در اسلام با نام دین و تحت عنوان حکومت اسلامی ایجاد شدند، بیانگر این است که روی آوردن سیاستها به دین ناگزیر بوده است اما به جای «دینی کردن سیاست» به «سیاست کاری دینی» و «سیاست بازی دینی»! اقدام میکردند.
🔹یکی از تلاشهای ارزندهٔ امام خمینی (ره) تفهیم موضوع پیوند دین و سیاست است، امام در حالی دست به این حرکت و نهضت فکری زد که اندیشه جدایی دین از سیاست، سالها در بین مسلمانان حتی در بین روحانیون مطرح شده بود و به صورت اعتقاد و باور درآمده بود.
🔹امام تنها فقیهی بود که در تاریخ تشیع توانست حکومت اسلامی را در قالب فلسفه سیاسی تئوریزه کرده و ارائه دهد و سپس از مقام نظر و تئوری به مقام عمل درآورد. امام حکومت را فلسفه عملی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت و نشان دهندهٔ جنبهٔ عمل فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی میداند.
🔹امام (ره)، انکار ضرورت تشکیل حکومت را انکار دین مبین اسلام میداند و میفرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.»
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
«گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال»
آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻
🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده و منع کردهاند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت میکند. ممکن است فاسق هم نباشد.
🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع میگویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد.
🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظاممند میکند، روح فقه را بر فقه حاکم میکند و فقیه در یک فرع جزئی که میخواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
🆔 @vasael_ir