کودکان و وابستگی به فضای مجازی، راهکارهای درمانی و تربیتی
🔸به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛
🔹حجت الاسلام مصطفی #رشید :از مهمترین دلایل حضور در فضای مجازی احساس نیازهای اولیه و فراز از مشکلات دنیای واقعی است و با توجه به اینکه نمیتوان نیازهای اولیه را ازانسانها گرفت در برخی شرایط فضای مجازی زمینهای برای برآوردن این نیازها میشود.
🔹برآوردن این نیازها یا برآورده نشدن آنها منجر به ایجاد و شکل گیری شخصیتهایی با دلبستگی ایمن و ناایمن میشود، در شرایطی که نیازهای اولیه انسان پاسخ داده نشود اضطراب ایجاد میشود که اکثر اختلالات روانی، وسواس و اعتیاد به دلیل وجود اضطراب است.
🔹با توجه به اینکه کودک تفکر عینی دارد و این تفکر در مقابل تفکر انتزاعی است در گام نخست رفتارهای ارتباط با فضای مجازی را از والدین میآموزد که به همین دلیل بهتر است که والدین برای استفاده از موبایل در محیط خانواده قانون داشته باشند که در عین حال خود آنها به این قوانین عمل کنندو قوانین آنها تشویق و تنبیهات قابل اجرا داشته باشد.
#فرهنگ
🌐 vasael.ir/0003GV
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی چالشهای پیشروی زوجهایی که دین متفاوت دارند
نشست تربیت دینی در ادیان ابراهیمی؛بخش سوم
🔹 #حجت_الاسلام_جازاری : باتوجه به تاریخ گفتوگوی مکتب تشیع و مسیحیت کاتولیک، بعد عرفانی و معرفتی شیعه و بعد فلسفی قابل بررسی است. در بعد معرفتی نهضتی ایجاد شد که به لویی ماسینیون با سه اثر ختم شد؛ کتابهای «حضرت فاطمه (س)»، «رساله مباهله» و «سلمان فارسی» مقدمهای برای بحث شیعه شناسی شد.
🔹رسمیت پیدا کردن روابط اسلام، شیعه و مسیحیت کاتولیک را میتوان از سفر پاپ به ایران شروع شد؛ در سال ۱۹۷۰ میلادی پاپ سفری به آسیا و خاورمیانه داشت و در بین سفر به دعوت ایران در فرودگاه مهرآباد فرود آمد؛ اقامت پاپ در ایران ۹ ساعت طول کشید؛ دو نفر از علمای وقت مشهد و یک نفر از علمای تهران و اصفهان با ایشان جلسه ای داشتند و سه ساعت دیالوگ داشتند.
🔹 #هانری_دولهوگ : در شرایطی که زنان و مردانی از دو گروه مسیحیت و مسلمانان با یکدیگر ازدواج میکنند چالشهایی به وجود میآید که این چالشها نیاز به ساماندهی دارد.
🔹در واقع با گفتوگوی بین زنان و مردان مسلمان میتوان این مسأله را سامان داد؛ در این وضعیت خانوادههای مشترک و مختلط به عالمان دینی خود رجوع میکنند که برای اداره و نحوه زندگی با دو منظر دینی چه باید کرد و در عین حال بسیاری از آنها همزمان میخواهند که ازدواج آنها در کلیسا هم مشروعیت پیدا کند. ما به دنبال این هستیم که ازدواج و اهمیت را به کانون خانواده بدهیم و این چالش در مسیر درست قرار بگیرد.
🌐 vasael.ir/0003GX
🆔 @vasael_ir
🔸شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «#فقه» منتشر شد
🔹در این شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» مقالاتی با عناوین «الگووارهای نوین در ساختارشناسی فقه» نوشته محمدهادی یعقوبنژاد؛ «جبران خسارت عدمالنفعِ ناشی از تأخیر تأدیه در نظام بانکی» به قلم سیدامرالله حسینی؛ «نگرشی نو به حکم فقهی ربا در بیع معاطاتی» تالیف محمدرضا کیخا، سمیه نوری و سیدحسین آلطاها؛ «ضرورت برگشت قانون به فقه در جرم ترک نفقه» نوشته اسماعیل آقابابائیبنی؛ «بازپژوهی مقتضای ذات عقد نکاح از منظر فقه فریقین و حقوق مدنی ایران» نوشته رضا دهقاننژاد، سیدسجاد محمدی و حسن پورلطفالله و «حکم خوف خیانت دشمن در مهادنه با رویکرد فقه مقارن و امکان تسری آن» محمدرسول آهنگران و مهدی نوروزی منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003Gj
🆔 @vasael_ir
🔸فقه عفاف؛ حلقه مفقوده در تبویب فقه
نشست الگوی مفهومی عفاف جنسی - بخش اول
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_بستان : ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه شود، زیرا این مسئله قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد، از این رو هدف اصلی ترسیم این چارچوب کلی است. قبل از ورود به بحث چند نکته درباره ضرورت و چرایی دنبال کردن این بحث باید گفت.
🔹همانطور که مشخص است، بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و دادههایی که در آیات و روایات در موضوعات مختلف مورد توجه قرار گرفته، چارچوبها و دستهبندی هایی که فقها و قدما در ذهن داشته و به صورت قالبی در نظر گرفتند، روایاتی که به طور پراکنده در منابع و اصول اولیه ما وارد شده و روند نزول آن متناسب با شرایط بوده است، دارای چینش و دسته بندی اولیه نبوده است.
🔹عوامل مؤثر بر عفاف دو قسمت شده که ممکن است به صورت مستقیم عنوان عفاف بر آنها منطبق نشود، اما مؤثر در عفاف هستند، یک محور، بحث اخلاق جنسی و محور دیگر بحث ازدواج است. اخلاقیات، ویژگیهای اخلاقی و فضائل یا رذایلی که در بروز رفتارهای غیرعفیفانه انسان مؤثر بوده، جنبه فردی است، بحثهایی همچون حیا، غیرت، صبر، عشق، رهبانیت و محبت که در روایات به آن توجه شده است، بخشی از مباحث را پوشش میدهد.
#فرهنگ
گزارش کامل #نشست :
🌐 vasael.ir/0003Gn
🆔 @vasael_ir
🔸دوره تربیت کودک
حجت الاسلام #سید_علیرضا_تراشیون، در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹 یکی از راههای ایجاد هوشمندی در کودکان، فعال کردن حواس پنجگانه است. دیداری 65 درصد، شنیداری 30 درصد و لامسه 5 درصد در هوشمندی افراد تأثیرگذار است.
🔹برای فعال کردن حواس پنجگانه؛ آموزشهای متناسب از طُرق دیداری، شنیداری و لامسه به افراد آموزش داده شود. ایجاد زمینههای تجربهاندوزی یکی دیگر از راهکارهای ایجاد هوشمندی در افراد است. تجربهاندوزی باید در کارهای مثبت باشد نه منفی.
🆔 @vasael_ir
🔸تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه دچار ضعف روششناسی است
نشست روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی، مبانی و رویکردها؛ - بخش اول
🔹حجت الاسلام والمسلمین #سعید_بهشتی : تعلیم دو موضوع دارد که یکی عبارت است از تعلیم کتاب که خود قرآن است و دیگری حکمتهای الهی است که از راه وحی برآنها الهام میشود و سه وظیفه و مأموریت وجود دارد که یکی تلاوت قرآن کریم، آیات قرآن کریم و دیگری تزکیه و تعلیم است و تزکیه بر تعلیم مقدم شده است.
🔹برای اسلامی سازی دانش تخصصی، نیاز به فلسفه تعلیم و تربیت داریم. معتقدم فلسفه تعلیم و تربیت جزء فلسفههای مضاف است و در زمره فلسفههای مضاف است که فلسفههای مضاف گروهی از دانشهای فلسفی است که فلسفه در آنها حالت مضاف و در جایگاه مضاف قرار میگیرند و مضاف الیه آنها یک دانش خاص و یا یک پدیده خاص است که فلسفه اخلاق، هنر، علم و سیاست است که فلسفههای مضاف شناخته میشوند.
🔹رشته تعلیم و تربیت در دانشگاهها با کار فیلسفوفان با نگاه و رویکرد فلسفی شروع شد بنابراین مبنای فکری و پیش فرض بنده این است که فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی یکی از شاخههای فلسفه اسلامی است و برای اینکه دانشی برای تولید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشیم.
گزارش کامل #نشست :
🌐 vasael.ir/0003Gt
🆔 @vasael_ir
🔸 65 درصد یادگیریها به وسیله دیدن صورت میگیرد/ تأثیر حواس پنجگانه در هوشمندی
#حجت_الاسلام_تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت:
🔹فعال کردن حواس پنجگانه سبب فهم و تحلیل درست مسائل و در نتیجه یادگیری میشود. البته هر کدام از این حواس تأثیرات خاص خود را دارد. برای نمونه دیداری 65 درصد، شنیداری 30 درصد و لامسه 5 درصد در یادگیری افراد أثر میگذارد.
🔹بخش عمدهای از هوشمندی زمانی آشکار میشود که انسان بتواند در مواجه با سختیها و مشکلات سربلند بیرون آید به همین دلیل بهتر است خانوادهها فرزندان خود را مقداری در معرض مشکلات قرار دهند.
🆔 @vasael_ir
🔸علوم انسانی اسلامی مقدمهای برای ایجاد تمدن نوین اسلامی
در رونمایی از جلد سوم « #کتاب_نظریه » عنوان شد؛
🔹 #حجت_الاسلام_رضا_غلامی : جلد سوم «کتاب نظریه» کتابی است که در عالی ترین سطح علم و تحقیق منتشر می شود و از این جهت جای تبریک دارد چرا که ما چنین چیزی در گذشته نداشته ایم. در این کتاب، نظریه های علوم انسانی و اسلامی پس از شناسایی و داوری، جمع آوری می شود.
🔹نهال علوم انسانی- اسلامی، نهال جوانی است که شاید زود باشد که ما از آن مطالبه محصول کنیم، اما امروز درشرایطی هستیم که این نهال جوان به ثمر دهی رسیده و محصول می دهد و محصولش قابل رقابت با نظریه های موجود است و هیچ چیز به اندازه تولد این نظریه ها مهم نیست. ما وظیفه داریم به جای کارهای تشریفاتی، بسترهای نوآوری را فراهم کنیم. متأسفانه در حال حاضر مسیر روشنی برای بهره گیری از ظرفیت های موجود مشاهده نمی شود.
🔹ما کرسی های نظریه پردازی هم ایجاد کرده ایم، اما مقدم بر شکل گیری کرسی ها فراهم کردن بستر های لازم برای تولد نظریه های برجسته در ساحت علوم انسانی است. تفاوت اصلی فعالیت کنگره علوم انسانی- اسلامی با سایر نهادها و کنگره های این حوزه، در سرمایه گذاری هدفمندی است که برای شکل گیری نظریه های برجسته می کند. نظریه یک امر پروژه ای نیست، بلکه باید طی یک فرآیند شکل بگیرد و به پختگی برسد، اما سرمایه گذاری هدفمند می تواند به شکل گیری این نظریه ها کمک کند.
🌐 vasael.ir/0003Gl
🆔 @vasael_ir
🔸نگاه مقایسهای میان دموکراسی اسلامی و لیبرالی
🔹 #حجتـالاسلام_والمسلمین_واعظی : در واقع تطبیق اصول شریعت و استقرار آنها در جامعه به معنای دینی بودن حکومت است و این امر که عدهای مسلمان حکم به اسم اسلام داشته باشند و از طرفی در ابعاد مختلف حاکمیت روحانیت حضور داشته باشند از جمله شروط لازم برای حکومت دینی محسوب میشود، اما شرط کافی نیست.
🔹از نمونههای برجسته لیبرال دموکرات نظام آمریکا است، اما همین نظام در عینیت اتفاقاتی میافتد که امثال بوش و ترامپ به قدرت میرسند و در این راستا فاصله معنا داری بین حوزه نظری و حوزه عمل در عرصه نظامهای سیاسی وجود دارد.
🔹در حال حاضر چیزی به اسم جمهوری اسلامی تأسیس کرده ایم و یک کلان نظریه نوپدیدی در قانون اساسی ما متجلی شده است که متفاوتترین نظام سیاسی در دنیا است. سایر کلان نظریههای این عرصه از ما دو چیز میخواهند که در فضای تئوری و نظری بتوانیم با رقبای نظریه خودمان این نظام سیاسی را موجه کنیم و بگوییم چرا ولایت فقیه یک نظام سیاسی معقول است و دلایل توجیهی ما برای آن چه چیزهایی است و بتوانیم برای آن همزبانی و هم آوردی فکری و نظری داشته باشیم.
🌐 vasael.ir/0003Gx
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | جهاد اقتصادی از منظر قرآن
🔹مفهوم عدالت در گفتمان انقلاب اسلامی طی چند سال به اجمال، عدالت را در اندیشه اسلامی و غرب بررسی و نظرگاه تنی چند از معماران انقلاب اسلامی را در این باره مطرح کرده است. در فصل پایانی هم جلوههای عدالت و ظهور و بروز آن را در اصول و مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باز گفته است.
🔹در بحث مشروعیت حکومت دینی تقریبا همگان عدالت را به عنوان عنصر اصلی پذیرفته اند. عدالت به زمان یا مکان ویژهای محدود نیست و متعلق به همیشه و از آن همه است و ژرف کاوی درباره آن، به یک مکتب و مسلک یا یک گروه ویژه اختصاص ندارد.
🔹در حقیقت، حکومتی عادلانه است که ساختار آن بر پایه عدالت شکل گرفته باشد. با رجوع به قانون اساسی یک کشور میتوان پی برد که دست کم از نظر تئوری، حکومت آن کشور به چه میزان به مسئله عدالت توجه داشته است.
🔹این کتاب ۱۳۷ صفحه ای به قلم محمد علی ندائی و به همت موسسه بوستان کتاب به رشته تحریر در آمده است.
🌐 vasael.ir/0003Fe
🆔 @vasael_ir
🔸سهم حوزه و دانشگاه در تمدن سازی اسلامی
در نشست «کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛
🔹دکتر #علیرضا_صدرا : یکی از لوازم ارتقاء کارآمدی جمهوری اسلامی ایران داشتن الگو است در این 40 سال انقلاب به دلیل اینکه بدون الگو حرکت می کردهایم حرکت مان پاندولی بوده است و بدون الگو کارآمدی بالا نمی رود. هر دولت با اولویت قرار دادن یک مسأله مسیر خود را ادامه می داد و پیش می رفت، در حالی که پیشرفت، توسعه متوازن در همه ابعاد را می طلبد.
🔹کارآمدی و داشتن الگو دو روی یک سکه هستند و ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. الگو کارآمدی را بالا می برد و کارآمدی باعث می شود الگو تحقق پیدا کند و ماندگار شود. الگو باعث می شود پلکانی حرکت کنیم و هم افزایی داشته باشیم و به آرامش مدنی برسیم.
🔹اگر بهترین، کاملترین و برترین الگوها را داشته باشیم ولی اگر کارآمدی را ارتقا ندهیم به قول مولانا نقش شیر گرمابه هستیم( ما همه شیرانیم ولی شیر علم، حملهمان از باد باشد دم به دم).
🌐 vasael.ir/0003Gd
🆔 @vasael_ir