🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
🔹من طلب الشّهاده صادقا اعطیها و لولم تصبه
🔹هر کس از روی صدق شهادت را طلب کند، خداوند به او ((ثواب)) آن را عطا خواهد کرد، هر چند به شهادت نرسد.
📚کنز المعال، ج4، ص421، حدیث11210
🆔 @vasael_ir
🔸استنباط فقیه نباید تحت الشعاع جو اجتماعی قرار گیرد
نشست علمی فهم اجتماعی نصّ»، چهارشنبه 24 بهمن ماه به همّت گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تالار امام خمینی (ره) این مرکز برگزار شد.
🔹آیت الله محسن #اراکی: یکی از افتخارات علوم شیعی این است که در فنّ اصول استنباط ما برترین اندیشهها را تولید کردهایم و نه تنها در حوزه علوم اسلام و حتّی حوزه اسلامی، بلکه در جهان بشر علمی که در حوزههای ما در رابطه با اصول استنباط تولید شده است از برترین علوم و جدیدترین علوم و مفیدترن علوم است و متأسفانه در نتیجه ظلمی که به حوزه شده است این علم هم مظلوم واقع شده است.
🔹علم اصول ما بالخصوص از دوره وحید بهبهانی به بعد، تحولاتی در آن رخ داد که آنرا به یک علم نو و جدید تبدیل کرد. ما یک کتابچهای داریم تحت عنوان معالم الفکر الاصولی الجدید که در آن توضیح دادهایم که پس از مرحوم بهبهانی چه تحولی در علم اصول پدید آمد که آن را به یک علم ژرف و کاربردی تبدیل کرد.
🔹در علم اصول، هم اثبات الدلیل علمی است و طبق قواعد است و همچنین قواعد دلالت دلیل را نیز اثبات میکنیم که با هم دو عنصر علمی استنباط را تشکیل میدهند. ما در آنجا به اثبات رساندهایم که دخالت شرائط شخصی مستنبط یا دخالت شرائط اجتماعی مستنبط در استنباط خروج از قواعد علم اصول است یعنی یکی از شرائط شخص مستنبط این است که بریء باشد از تحت تأثیرقرار گرفتن شرائط شخصی و اجتماعی.
🌐 vasael.ir/0003JT
🆔 @vasael_ir
🔸امام مهدی علیه السلام :
🔹يا مَن إذا تَضايَقَتِ الاُمورُ فَتَحَ لَنا باباً لَم تَذهَب إلَيهِ الأَوهامُ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لِاُمورِيَ المُتَضايِقَةِ باباً لَم يَذهَب إلَيهِ وَهمٌ، يا أرحَمَ الرّاحِمينَ.
🔹«اى كه چون كارها به تنگنا مىافتد، درى به روى ما مىگشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتادهام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيمترين رحيمان!».
📚 قصص الأنبياء، راوندى ص ۳۶۵ ح ۴۳۷
🆔 @vasael_ir
🔸برخورد قوه قضاییه با مجرمان یقه سفید در سایه انقلاب اسلامی
گفتوگوی اختصاصی با رئیس یکی از شعب دیوان عالی کشور / ۲
🔹حجت الاسلام والمسلمین عزیز الله رزاقی: حقیقتا یکی از قواعد مهمی که در قوانین اسلامی بر اساس قواعد حاکم بر حقوق جزا وجود دارد، تساوی افراد در برابر قانون است. آنچه که برای دستگاه قضایی در برخورد با افراد چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی معیار است، این است که همه افراد در برابر قانون مساوی هستند.
🔹از نظر تفکر دینی، مشروعیت تشکیل یک حکومت در هر زمان به خاطر ارتباط با حجت خداست. در زمان غیبت وجود مقدس صاحب الزمان (ع)، ضرورت اجرای احکام الهی اقتضای تشکیل حکومت دینی را دارد که متصدی آن بر اساس شرایطی انتخاب میشود که در اصطلاح به آن، ولی فقیه گویند.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003JE
🆔 @vasael_ir
🔸مردمسالاری اقتصادی؛ راهکار اسلام در مقابل نظام سرمایهداری
در نشست علمی تبیین شد؛ بخش پایانی
🔹حجت الاسلام #یوسفی: مردمسالاری اقتصادی دینی بر اساس مبانی ذیل استوار است: 1ـ انسان اشرف تمام مخلوقات عالم است، 2ـ انسان جانشین در زمین است، 3ـ حفظ کرامت انسانی مورد تأکید آموزههای قرآنی است، 4ـ انسان مسجود ملائکه است، 5ـ آفرینش تمام نعمتهای الهی برای انسان است.
🔹بر اساس این مبانی باید ساختار اقتصادی طوری تنظیم شود که اشرفیّت انسان و سایر مبانی فوق خدشهدار نشده و همه مبانی فوق لحاظ شده باشد.
🔹این نوع نگاه به انسان، نگاه کاملا متفاوت از نگاه سرمایهداری به انسان و سرمایه است. ما بر اساس مبانی فوق، اهداف، اصول و مدلهای اقتصاد تعاونی را استخراج کردیم و به صورت تطبیقی مطرح کردهایم.
🌐 vasael.ir/0003JU
🆔 @vasael_ir
🔸گدایی محبت از حيوانات در عصر مدرنيته!
آسيبشناسی دلايل نگهداری از حيوانات وحشی در اماكن مسكونی / بخش دوم
🔹افراد به دلیل اینکه برای خود و تنهایی خود مونس و همدمی داشته باشد، به سمت حیوانات پناه میبرند و آنها را برای خود سنگ صبوری همیشگی میپندارند. اگر نیازهای عاطفی فرد مخصوصاً در درون خانواده پاسخ داده شود او به سمت این گونه دلبستگیها گرایش نخواهد یافت.
🔹«ویکتورفرانکل» برای اثبات مشکلات روحی ـ روانی برخی افراد جامعه و چرایی روی آوردن آنها به زندگی با حیوانات و دوری از زندگی اصلی بشری و اهداف انسانی، آن هم در عصر تکنولوژی و پیشرفت، نظریهای را مطرح میکند که بر اساس آن پوچگرایی و بیهدفی این قبیل افراد محرز است.
🔸نتایج یک پژوهش که بین 152 نفر از مردم شهر اصفهان صورت گرفت بیانگر آن بود که بین دو گروه دارای حیوان خانگی و بدون حیوان خانگی، تفاوت معنی داری در حیطههای ارتباط و آمیزش عاطفی وجود دارد؛ به گونهای که افراد دارای حیوان خانگی ارتباطات آشفتهتر و آمیزش عاطفی کمتری را در رابطه با سایر اعضای خانواده خود تجربه میکنند. این نتایج با یافتههای سیمون وکوهن وکورتیس، هالی و ولف؛ همخوانی دارد.
🌐 vasael.ir/0003J9
🆔 @vasael_ir
🔸بایدها و نبایدهای فقهی، حقوقی و اجتماعی کودک همسری
در نشست «کودکی گمشده» تبیین شد؛
🔹عباس #شیخ_الاسلامی: بعد از انقلاب نهضت فقهی کردن قوانین آغاز شد و در سال ۱۳۶۱ ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مطابق نظر مشهور فقها تغییر کرد که مطابق آن نکاح قبل از بلوغ ممنوع بود حال اگر ولی، مصلحت میدید ازدواج به شرط رعایت مصلحت مولی علیه صحیح بود ومطابق این قانون دختر ۹ ساله و پسر ۱۵ ساله میتوانستند ازدواج کنند و پدر هم میتوانست دختر کودک خود را با رعایت مصلحت تزویج کند.
🔹ما در قوانین خود برای شرکت در انتخابات، اخذ گواهینامه رانندگی و داشتن حساب بانکی سن ۱۸ سال را در نظر میگیریم، ولی وقتی دختری میخواهد با مردی تا آخر عمر زندگی کند حداقل سن ۱۸ سال را مد نظر قرار نمیدهیم که درست نیست.
🔹بیشتر دخترانی که در سن پائین ازدواج میکنند از تحصیل محروم و دچار مرگومیر ناشی از زایمان میشوند بنابراین با توجه به این واقعیات نمیتوان صرفا به مصلحتاندیشی ولایت پدر اکتفا کرد.
🌐 vasael.ir/0003JS
🆔 @vasael_ir
🔸 امام رضا علیه السلام:
🔹نحنُ نورٌ لِمَن تَبِعَنا ، وهُدىً لِمَنِ اهتَدى بِنا .
🔹 ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى .
📚 تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۰۴
🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
حجت الاسلام علی #فرحانی، در درسگفتار فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، در ادامه بحث پیرامون منابع استنباط و تجمیع منابع نقلی، به بیان موضوعات زیر پرداخت:
🔹 نباید منابع نقلی را به بخشی از کتب اربعه و بخشی از آیات قرآن منحصر کرد مثلاً روایات تفسیری ما از جمله کتاب تفسیر عیاشی که جایگاه مهمی دارند چند درصد آنها در کتب اربعه آمده است؟
🔹 همین نگاه را میتوان به روایات عامه داشت. شناخت منابع و محیط و روایات اهل سنت جایگاه مهمی در تجمیع منابع دارد. سیره فقهی آیت الله بروجردی این اهمیت را نشان میدهد که میتوان آن را بر روایت نبوی "تلقی الرکبان" با توجه به درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی، تطبیق نمود.
🔹 رجوع به روایات اهل سنت، یک اثر سلبی دارد، که همان "فان الرشد فی خلافهم" است. همچنین یک اثر ایجابی دارد که به توسعه فقه کمک میکند. اما یک اثر اجتهادی هم دارد و آن محیط شناسی خطاب شرعی است.
🆔 @vasael_ir