eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آیت الله علیدوست: نیازمند دو توضیح‌المسائل هستیم #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸راه‌اندازی پویش «به قلم شما» از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی 🔹طلاب و فضلای حوزه و دانشجویان علوم دینی می‌توانند با ارسال یادداشت‌ها و مقالات علمی خود با موضوع فقه حکومتی در این پویش شرکت کنند. 🔹هر ماه به مطالب برگزیده کارت هدیه 💯 هزار تومانی اهدا خواهد شد. 🔹راه‌های ارتباطی: پیام رسان ایتا: 🆔 @beghalameshoma ایمیل: 📧 be.ghalame.shoma@gmail.com 🆔 @vasael_ir
🔸امام باقر علیه السلام : 🔹 كفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ... 🔹 آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمى‌تواند آن را تغيير دهد... 📚 الكافي : ج ٢ ص ٤٦٠ ح ٣ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پویش «به قلم شما»؛ حرکتی در مسیر تحول حوزه 🔹شرح ماهیت و اهداف پویشی که از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل راه‌اندازی شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸تاریخ یکی از ریز اجزای دستگاه استنباط است/ راهکار امام برای حل مسأله تورم علم اصول 🔹حجت الاسلام علی ، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: علم رجال یکی از ابزارهای کشف حجت از لاحجت در صدور روایات است. پس در رجال به عنوان یکی از ریز اجزای این دستگاه مادر، تاریخ دخالت دارد. اگر تاریخ حجت نباشد، نتیجه تابع اخس مقدمات می‌شود و کل این سیستم به هم می‌ریزد و ارزشش را از دست می‌دهد. 🔹مشکلی که امروز در دستگاه‌های استنباطی داریم، این است که محیط شناسی خطاب را انجام نمی‌دهیم. اکنون علم اصول به عنوان واسط، دستگاه نظام‌ساز و منطق زبان‌شناسی دین مطرح است. یک عده مشکلشان با علم اصول این است که علم اصول، متورم است. پس باید علم اصول را تهذیب کنیم. 🆔 @vasael_ir
🔸 |فقه حکومتی و خط مشی عمومی 🔹برای بررسی مفهوم فقه حکومتی تذکر این نکته لازم است که اضافه شدن وصف حکومتی به این علم از همان جهت علم بودن آن، چندان روشن نیست و مثلا معنا ندارد که گفته شود ریاضیات حکومتی یا اقتصاد حکومتی بنابراین اصطلاح فقه حکومتی نیازمند تبیین و توضیح بیشتر است. 🔹از این رو در این قسمت به طرح و بررسی احتمالات ممکن درباره اصطلاح فقه حکومتی پرداخته می‌شود: الف) فقه حکومتی به معنای علم فقه یا احکام فقهی مورد حمایت حکومت ب) فقه حکومتی به معنای احکام مربوط در فقه موجود ج) فقه حکومتی به معنای احکام مورد نیاز حکومت و رفتار حکومتی. 🔹د) فقه حکومتی به معنای فقه دستورات حاکم ه) فقه حکومتی به معنای یک رویکرد متمایز به فقه و) فقه حکومتی به معنای بررسی مباحث علمی و اعتقادی مربوط به حکومت از منظر اسلام. 🌐 vasael.ir/0003JW 🆔 @vasael_ir
🔸نشست «تأملات نظری در باب صلح» برگزار شد 🔹نشست علمی «تأملات نظری در باب صلح» به همت کمیته آموزش انجمن علمی مطالعات صلح ایران و یا همکاری بنیاد ایران برگزار شد. 🔹حجت‌الاسلام #فیرحی: صلح به عنوان نوعی از عقود در نظام ما پذیرفته شده است و متفکران شیعه گفته‌اند که صلح تابع قراردادهای معقود نیست بلکه خود یک قرارداد مستقل است و حتی بعضی اظهار کرده‌اند که صلح سید العقود است و آن را اشرف قراردادها بیان کرده‌اند. 🔹فقهای اسلام بیان نموده‌اند که صلح نوعی انتخاب و ترجیح عقلانی است که با تسلیم فرق دارد، بلکه تصمیمی عقلانی برای حیات و زندگی شناخته‌ می‌شود. 🌐 yon.ir/vasael2765 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی تکمیل و ارتقاء الگوی پیشرفت 🔹 چهارشنبه 1 اسفند ماه 97 ساعت 18:30 - قم، ساختمان انجمن های علمی حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت 🔹حجت الاسلام حسین بستان، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹موضوع بحث این جلسه ازدواج کودکان و تفاوت میان دو جنس در این زمینه است. اصل این موضوع در اسلام امضاء شده و مورد قبول است. هرچند توجه به این نکته لازم است که در موضوع ازدواج کودکان تمتع جنسی مطرح نیست و تا پیش از بلوغ امکان این امر وجود ندارد. 🔹 صورت مسئله این است که درصورت به ازدواج درآوردن دختر یا پسر قبل از رسیدن به بلوغ توسط پدر یا جد پدری این ازدواج صحیح است یا خیر؟ 🔹اقوالی که در این زمینه مطرح شده اجمالا به دو دسته تقسیم می‌شود. عده زیادی از فقها قائل به این هستند که ازدواج صحیح است و هیچ تفاوتی میان دختر و پسر نیست و در این مورد ادعای شهرت نیز شده است. نظر دوم که شیخ طوسی از قائلین به آن هستند میان دختر و پسر فرق گذاشته و ازدواج دختر را صحیح دانسته اما معتقدند در مورد پسر ازدواج مراعا می‌ماند و نهایی نمی‌شود تا اینکه پسر به بلوغ رسیده و سپس قبول یا رد کند. 🆔 @vasael_ir
🔸سیر تحول و پیشرفت حقوق جزا در بستر انقلاب 🔹حجت الاسلام #پیوندی تبیین کرد؛ اولین تغییر در حوزه حقوق جزاء پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ بود که «قانون راجع به مجازات اسلامی» تصویب شد. این قانون مشتمل بر ۴۱ ماده و ۳۸ تبصره تنها به بخش کلیات می‌پرداخت و در واقع اصول کلی و تعریف مجازات‌ها را بیان می‌کرد و در آن به بحث حدود، دیات و قصاص پرداخته نشد. 🔹همچنین در سال ۱۳۶۱ دو قانون دیگر به نام «قانون حدود و قصاص» مشتمل بر ۲۱۵ ماده و ۵۰ تبصره و «قانون دیات» مشتمل بر ۲۱۱ ماده و ۹ تبصره تصویب شد. در واقع «قانون راجع به مجازات اسلامی» به اضافه «قانون حدود و قصاص» و «قانون دیات» جایگزین «قانون مجازات عمومی» سابق شد. 🌐 vasael.ir/0003JV 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نکته‌های اقتصادی در اسلام 🔹حجت الاسلام دکتر رفیعی 🆔 @vasael_ir