🔸نشست «تأملات نظری در باب صلح» برگزار شد
🔹نشست علمی «تأملات نظری در باب صلح» به همت کمیته آموزش انجمن علمی مطالعات صلح ایران و یا همکاری بنیاد ایران برگزار شد.
🔹حجتالاسلام #فیرحی: صلح به عنوان نوعی از عقود در نظام ما پذیرفته شده است و متفکران شیعه گفتهاند که صلح تابع قراردادهای معقود نیست بلکه خود یک قرارداد مستقل است و حتی بعضی اظهار کردهاند که صلح سید العقود است و آن را اشرف قراردادها بیان کردهاند.
🔹فقهای اسلام بیان نمودهاند که صلح نوعی انتخاب و ترجیح عقلانی است که با تسلیم فرق دارد، بلکه تصمیمی عقلانی برای حیات و زندگی شناخته میشود.
🌐 yon.ir/vasael2765
🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت
🔹حجت الاسلام حسین بستان، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹موضوع بحث این جلسه ازدواج کودکان و تفاوت میان دو جنس در این زمینه است. اصل این موضوع در اسلام امضاء شده و مورد قبول است. هرچند توجه به این نکته لازم است که در موضوع ازدواج کودکان تمتع جنسی مطرح نیست و تا پیش از بلوغ امکان این امر وجود ندارد.
🔹 صورت مسئله این است که درصورت به ازدواج درآوردن دختر یا پسر قبل از رسیدن به بلوغ توسط پدر یا جد پدری این ازدواج صحیح است یا خیر؟
🔹اقوالی که در این زمینه مطرح شده اجمالا به دو دسته تقسیم میشود. عده زیادی از فقها قائل به این هستند که ازدواج صحیح است و هیچ تفاوتی میان دختر و پسر نیست و در این مورد ادعای شهرت نیز شده است. نظر دوم که شیخ طوسی از قائلین به آن هستند میان دختر و پسر فرق گذاشته و ازدواج دختر را صحیح دانسته اما معتقدند در مورد پسر ازدواج مراعا میماند و نهایی نمیشود تا اینکه پسر به بلوغ رسیده و سپس قبول یا رد کند.
🆔 @vasael_ir
🔸سیر تحول و پیشرفت حقوق جزا در بستر انقلاب
🔹حجت الاسلام #پیوندی تبیین کرد؛ اولین تغییر در حوزه حقوق جزاء پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ بود که «قانون راجع به مجازات اسلامی» تصویب شد. این قانون مشتمل بر ۴۱ ماده و ۳۸ تبصره تنها به بخش کلیات میپرداخت و در واقع اصول کلی و تعریف مجازاتها را بیان میکرد و در آن به بحث حدود، دیات و قصاص پرداخته نشد.
🔹همچنین در سال ۱۳۶۱ دو قانون دیگر به نام «قانون حدود و قصاص» مشتمل بر ۲۱۵ ماده و ۵۰ تبصره و «قانون دیات» مشتمل بر ۲۱۱ ماده و ۹ تبصره تصویب شد. در واقع «قانون راجع به مجازات اسلامی» به اضافه «قانون حدود و قصاص» و «قانون دیات» جایگزین «قانون مجازات عمومی» سابق شد.
🌐 vasael.ir/0003JV
🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نکتههای اقتصادی در اسلام
🔹حجت الاسلام دکتر رفیعی
🆔 @vasael_ir
🔸کرسی علمی ـ ترویجی “نقش برداشتهای نادرست از گزارههای اسلامی در خشونت خانوادگی علیه زنان”، چهارشنبه 1 اسفند ماه از ساعت 10:30 تا 12:00 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانشپژوهان در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی برگزار خواهد شد.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پویش «به قلم شما»؛ حرکتی در مسیر تحول حوزه
🔹شرح ماهیت و اهداف پویشی که از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل راهاندازی شده است.
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹اَحسنوا تلاوَةَ الْقرْآنِ فاِنَّهُ اَنفعُ الْقصصِ وَاستشفوا بهِ فاِنَّهُ شفاءُ الصُّدُورِ؛
🔹قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين داستانها است و از آن شفا بجوييد كه شفاى سينه ها است.
📚 شرح غررالحكم : ج ۲، ص ۶۵۷
🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
🔹حجت الاسلام احمدعلی #یوسفی در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹برای تحلیل فقهی رقابت باید تعریف آن را از دیدگاه اقتصاددانان بدانیم.
🔹به تلاش هر فعال اقتصادی برای محروم نمودن دیگر فعال اقتصادی و به انحصار در آوردن منافع مادی که هدف مورد نظر هردوی آنهاست، رقابت آزاد اقتصادی به مفهوم متداول آن میگوییم.
🔹همانطور که نظام کمونیستی یک نظام بیطبقه آرمانی دارد نظام لیبرال نیز یک بازار رقابت کامل آرمانی دارد که از لحاظ عقل عرفی غیرقابل دستیابی است.
🆔 @vasael_ir