eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مفهوم امت در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔹در این نوشتار به شیوه‌ای توصیفی و تحلیلی به این پرسش نظر افکنده‌ایم که «امت» در اندیشه‌ دینی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی چگونه فهمیده شده و چه گستره‌ شمولی دارد و چنین رهاوردی به دست داده‌ایم که این کلیدواژه در کاربردهای گوناگون خود در قانون اساسی، به‌رغم برخی همسانی‌ها، به یک معنا به‌کار نرفته است، بلکه حامل معانی مختلف و در پی آن دربردارنده‌ گروه‌های جمعیتی متفاوتی است. 🔹گستره جمعيتي دولت ها در نظام هاي سياسي امروزي، به طور معمول با عنوان «ملت» يا «مردم» شناخته مي شود. ملت، در رويكردي حقوقي و سياسي، آن گروه انساني است که اعضاي آن در اثر عوامل پيونددهنده‌ مادي و معنوي به يكديگر وابسته شوند و نسبت به جماعت احساس تعلق کنند و سرنوشت خود را با ساير اعضا يكي بدانند. 🔹ملت نمايانگر بُعد انساني جامعه‌ سياسي و عنصر جمعيتي دولت هاي مدرن است و رابطه‌ تنگاتنگي با مقوله تابعيت دارد. از اين‌رو محور بحث در بعد جمعيتي در حقوق اساسي کنوني همانا ملت است. اما در ادبيات ديني و به‌ويژه در انديشه سياسي اسلامي، براي اشاره به مجتمع اسلامي از اصطلاح «ملت» استفاده نشده و با وجود کاربرد ملت در متون ديني به معناي دين و آيين، هيچگاه براي اشاره به جامعه اسلامي، واژه «ملت» به کار نرفته است. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Ka 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین سید در نظام‌های اسلامی: 🔹 بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در یافتن نظام دو روش ارائه کرد: 🔹 شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹 روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد. ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی 🔹آیت الله #علیدوست تبیین کرد؛ در رابطه با این نشست که به جایگاه شناسی فقه در علوم اسلامی اختصاص یافته است، مقاله‌ای راجع به ظرفیت‌ شناسی فقه نوشته‌ام که مسلما برای کسانی که به تدریج وارد دروس فقه می‌شوند و قصد تلاش در این زمینه را دارند، می‌تواند با ایجاد یک گفتمان، رویکرد و نگاه همراه باشد. 🔹زمانی که جایگاه شناسی فقه گفته می‌شود، منظور از جایگاه شناسی، موقعیت فقه و منظور از منظومه علوم اسلامی این است که فقه در مجموعه علوم یعنی کلام، تفسیر، اصول فقه، تاریخ و ادبیات چه جایگاهی دارد، اما منظور از کلمه فقه باید مقداری توضیح داده شود. 🔹ممکن است کسی نظر یک مجتهد یا روایتی را حفظ کند که این فهم است، اما فقه نیست و اگر روایت یا فتوایی را با تدبر فهمید، مثل اینکه به دنبال سند آن رفت یا روایت را تحلیل و تدبر کرد، فقه می‌شود، بنابراین به هر فهمنده‌ای فقیه اطلاق نمی‌شود، بلکه به کسی که با تدبر و اندیشه به مطلبی دست پیدا کند، فقیه گفته می‌شود. 🌐 yon.ir/o54XI 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸معنای ولایت در کلام آیت الله مصباح یزدی #صوت 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام : 🔹إنَّ اللّهَ عز و جل ... أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ ولِلوالدَينِ، فَمَن لَم يَشكُر والِدَيهِ لَم يَشكُرِ اللّه 🔹بى ترديد ، خداوند عز و جل . . . انسان را به سپاسگزارى از خدا و پدر و مادر، فرمان داده است. پس كسى كه سپاسگذارِ (قدرشناسِ) پدر و مادرش نباشد، از خدا سپاسگزارى نكرده است 📚عيون أخبار الرضا علیه السلام :ج ۱، ص ۲۵۸، ح ۱۳ 🆔 @vasael_ir
🔸#همایش«صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران 🔹حجت الاسلام والمسلمین #محقق_داماد: رای اینکه دوستی ملی رقم بخورد، باید اصول اخلاقی را نهادینه و فرهنگ سازی کنیم. ما جامعه را به تکثرگرایی آموزش می‌دهیم، اما تکثرگرایی در واقع متأخر از اصل دیگری به نام حق مداری است، که باید جامعه را در این زمینه تمرین دهیم که بدانند هر کس حقی دارد. 🔹تا قرن گذشته انسان ها تکلیف‌مدار بودند و احساس می‌کردند که در برابر پادشاهان و اربابان مکلف‌اند، اما قرن حاظر، قرن حق‌مداری است، و باید پذیرفت که همه حقی دارند، حتی حق خطا، که البته این خطا باید به گونه‌ای باشد که به دیگران آسیب نرسد. 🔹اینکه فقط خود را دارای حق بدانیم و حقی برای دیگران قائل نشویم، یک عقب افتادگی محض است؛ و در نهایت اگر اصل حق مداری را نهادینه کنیم، تکثرگرایی پدید می‌آید. تسامح دینی و ملی باید نهادینه شود و در درجه بالاتر باید به سمت تسامح انسانی رفت، اما باید احتیاط کرد که تسامح ملی را به سمت ناسیونالیستی نکشاند. 🌐 yon.ir/lS57k 🆔 @vasael_ir
🔸فقه شیعه بر خلاف فقه اهل تسنن و یهود ظرفیت‌ تمدن‌سازی دارد 🔹حجت الاسلام #رهدار: فقه تمدنی به این موضوع وابسته است که اجتهاد و غایت آن چگونه تعریف شود که با تعریف این دو دایره آن متغیر می شود و در فقه تمدنی اگر از موضوعات به سمت ادله حرکت کند پویش این فقه تضمینی است چراکه از همان خاستگاه خود مسأله های عینی را نشانه می رود و حل آن مسأله های عینی را در دستور کار خود قرار می دهد و به همین دلیل از این لحاظ فقه متفاوتی خواهد شد. 🔹مبانی این فقه تمدنی شامل حداکثری بودن دخالت قلمروهای دین در زندگی انسان است که در فقه حکومتی این را داریم و دیگری دلالت نصوص دینی بر ساخت نظام های سیاسی اجتماعی است که در این امر دعوا است و طبعا اگر فقیهی این دلالت را نپذیرد و استشمام نکند که از دل نصوص دینی می توان نظامات استخراج کرد، قطعا فقه او تمدن ساز نخواهد بود و در عین حال نمی توان ادعا کرد که فقه مأموریت تمدنی ندارد. 🔹در روش تأویل که در اجتهاد استفاده می شود این دغدغه جزو دغدغه های جدی است که فقیه باید کاری انجام دهد که بتواند هم از دایره ای که مجموعه روایات برای آن تعریف کرده اند فراتر نرود و در عین حال این مجموعه و دایره را نسبت به زندگی امروز باشد و حجیت زندگی امروز را تأمین کند. 🌐 vasael.ir/0003Kd 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی : 🔹بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔹شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. 🆔 @vasael_ir
🔸دیدار مدیرعامل با رییس دفتر تبلیغات اسلامی 🔹در این دیدار که شماری از مدیران و دبیران خبرگزاری رسا نیز حضور داشتند، حجت الاسلام محققی گزارشی از فعالیت ها، اهداف و اقدامات این رسانه حوزوی ارائه کرد. 🔹حجت الاسلام محققی از تبدیل شدن رسا به یک مؤسسه رسانه ای خبر داد و گفت: با مطالعه و نیازسنجی که صورت گرفت، رسا عرصه های فعالیت خود را گسترش داده و هم اکنون علاوه بر فعالیت خبرگزاری رسا، پایگاه تخصصی فقه حکومتی(وسائل) و نشریه رسائل نیز فعال هستند و هر کدام مخاطبان خاصی دارند. 🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از استماع گزارش های ارائه شده از سوی مدیرعامل و دیگر مدیران و دبیران خبرگزاری رسا، فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این رسانه حوزوی را امید بخش توصیف کرد. 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹 كَمالُ الأَدَبِ وَالمُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ : العَقلُ، وَالحِلمُ، وَالصَّبرُ، وَالرِّفقُ، وَالصَّمتُ، وحُسنُ الخُلُقِ، وَالمُداراةُ . 🔹 كمال ادب و مروّت، در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى، و مدارا. 📚 معدن الجواهر: ص ٥٩ 🆔 @vasael_ir