🔸 #معرفی_کتاب| جهاد اقتصادی از منظر قرآن
🔹بیشتر گروههای غیر متداول مذهبی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا و انگلستان ظهور و پیشرفت نمودند، با مرگ بنیان گذاران خود کاملا منقرض گردیدند و باقیمانده آنها نیز تأثیر خود را در این کشورها از دست دادند، ولی در دو دهه گذشته، این گروهها در کشورهای تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا پیشرفت کرده اند.
🔹بهترین نمونه آن، پیشرفت این گروهها در کشورهای ژاپن و کره جنوبی میباشد؛ در این مدت، نزدیک به دویست گروه در ژاپن ظهور نموده و فعالیت مینمایند. مرکز تمامی این گروهها در ایالات متحده آمریکا و انگلستان میباشد.
🌐 vasael.ir/0003Qr
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق عليه السلام :
🔹انما فرض الله الصيام ليستوي به الغني و الفقير.
🔹خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غني و فقير) مساوي گردند.
📚من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1
🆔 @vasael_ir
🔸تقدم جامعهسازی بر تمدن سازی
حجت الاسلام محسن الویری:
🔹داشتن درکی درست از مفهوم تمدن و فرایند دستیابی به آن میتواند معیار و راهنمای ما در هر نوع فعالیت معطوف به تمدن نوین اسلامی باشد. اظهارنظرها، نوشتهها و گفتههای برخی افراد که آثار آنها خالی از علاقمندی به دیدگاههای رهبر معظم انقلاب نیست، نشانگر آن است که ظاهراً درکی درست از دیدگاه ایشان وجود ندارد.
🔹گاه با نگاههایی سادهانگارانه به گونهای سخن گفته میشود که گویی تمدن نوین اسلامی تمدنی یکسره ایرانی است که دستیابی به آن به آسانی و سرعت محقق خواهد شد و همه جهان اسلام هم در برابر آن خضوع خواهند کرد و یا گاه چنین برداشت میشود که گویی قرار است در آینده نزدیک روزی از اخبار سراسری خبری بشنویم که دقایقی پیش تمدن نوین اسلامی محقق شد! این گفتار در پی آن است که تقدم جامعهسازی بر تمدن را از نگاه رهبر معظم انقلاب در ذهن مخاطبان برجسته سازد.
🌐 vasael.ir/0003RM
🆔 @vasael_ir
🔸سواد رسانه؛ راهبرد مقابله با لشکر روانشناسان سایبری
حجت الاسلام حمید برزگار:
🔹وقتی برای تماشا و سرگرمی با رسانهای مرتبط میشویم در واقع گارد و حفاظی نداریم و صرفا آمده ایم تا وقت بگذرانیم. کافی است قبل از ورود به تعامل با هر رسانه ای، هر بار از خود بپرسیم دنبال چه میگردم؟! اهمیت این رویکرد به جنس و ذات رسانههای مختلف برمی گردد که با هایپرلینکها و تبلیغات و ... سعی در نگه داشتن مخاطبان خود در پای رسانهها دارند و با بهره گیری از لشکر روانشناسان سایبری میتوانند مخاطبانشان را معتاد خود کنند و با لایک، کامنت و ریتوئیت و ... حس خوب سرخوشی را در آنها زنده کنند!
🔹وقتی برای تماشا و سرگرمی با رسانه ای مرتبط می شویم در واقع گارد و حفاظی نداریم و صرفا آمده ایم تا وقت بگذرانیم. کافی است قبل از ورود به تعامل با هر رسانه ای، هر بار از خود بپرسیم دنبال چه می گردم؟! اهمیت این رویکرد به جنس و ذات رسانه های مختلف برمی گردد که با هایپرلینک ها و تبلیغات و ... سعی در نگه داشتن مخاطبان خود در پای رسانه ها دارند و با بهره گیری از لشکر روانشناسان سایبری می توانند مخاطبانشان را معتاد خود کنند و با لایک، کامنت و ریتوئیت و ... حس خوب سرخوشی را در آنها زنده کنند!
🌐 vasael.ir/0003RB
🆔 @vasael_ir
🔸پاسخ به سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا:
🔹فقه با منابع فقه تفاوت دارد. فقه علمی است که در حال تحول و تکامل است اما منابع آن یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل در حال تکامل نیستند.
🔹بنابراین بسیار طبیعی است که فقه شیعه در طول قرون متمادی دچار تحولات در راستای کمال بیشتر شود؛ فقه اجتماعی باید در راستای حرکت تکاملی فقه شیعه ارزیابی شود.
🔹سروش می گوید مدیریت فقهی کارآمد نیست، این دیدگاه از آنجا نشأت گرفته است که می گویند در مدیریتهای امروزی به این نکته التفاط میشود که چه کنیم چنین جرمی واقع نشود اما در مدیریت فقهی برخوردهای پیشگیرانه جایگاهی ندارد؛ بله اگر نگاه ما به فقه فردی باشد این اشکال وارد است اما در فقه اجتماعی برای این دست از مسائل راه حل وجود دارد.
🌐 vasael.ir/0003RY
🆔 @vasael_ir
🔸عدم مطالبهگری خانواده یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت است
حجت الاسلام #تراشیون کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک:
🔹برای داشتن نظام تعلیم و تربیت موفق باید هدفگذاری قابل تحققی صورت گیرد، خانوادهها باید مطالبهگر باشند. یکی از مهمترین مشکلات جامعه ما این است که افراد مطالبهگر نیستند.
🔹باید بدانیم که یادگیری تنها نیاز انسان نیست بلکه مقدماتی لازم دارد. یعنی اگر میخواهیم یادگیری صورت گیرد باید به بقیه نیازها مانند زیستی، امنیتی، محبت، احترام و شکوفایی استعدادها توجه کنیم.
🔹بدون شک دانشآموزی که نیاز زیستی او مانند خوردن و آشامیدن مورد توجه قرار نگیرد مطلبی را یاد نمیگیرد.
🔹روش یاددهی بیشتر باید مشارکتی و شیوه بیان نیز قابل فهم باشد. در روش یاددهی مشارکتی از ظرفیت خود فرد نیز باید بهره برد.
🔹یکی از دلایل علاقهمندی دانش آموزان به اردو این است که از روش یاددهی مشارکتی بهره میبرند در حالی که در کلاسهای درس بر خلاف آن عمل میشود. یعنی فرد هیچ مشارکتی در یاددهی ندارد.
🆔 @vasael_ir
🔸کار ویژه نواندیش دینی اصیل؛ جمع میان اصالت و معاصرت
حجت الاسلام ملکزاده:
🔹نواندیش دینی اصیل حوزوی، اسلامشناس توانمند، زمانشناس و نوپردازی است که میان اصل و عصر جمع میکند آن هم جمعی از نوع سالم. یعنی در عین حال که عصر و زمانه را در نظر میگیرد اصولگراست، از اصول اساسی تخطی نمیکند.
🔹نواندیش دینی اصیل حوزوی سعی میکند براساس همان اصول به صورتی درست، منطقی، ضابطهمند و روشمند پاسخی متناسب با زمان و مکان حاضر برای مسائل و چالشهای جدید و حوادث واقع بیابد که به معنای برقرار کردن توازن و تعادل میان اصالت و معاصرت و رعایت کامل اعتدال در عصر تئوری پردازی در ساحت اجتهاد و نظریه پردازی است.
🔹فرزند زمانه خود بودن یکی از افتخارات و ویژگیهای نواندیش دینی اصیل و اجتهادی است، فرزند زمانه خود بودن بدین معنا نیست که انسان مقهور و منفعل نسبت به زمان خود باشد بلکه باید از زمان خود سر در بیاورد، از چالشها، مسائل و مشکلات زمان خود بی اطلاع نباشد.
🌐 vasael.ir/0003RZ
🆔 @vasael_ir
🔸 معرفی #مقاله | جرم عقیم سازی و مجازات آن
🔹عقیمسازی یکی از موضوعاتی است که از دیرباز در جوامع بشری در دانشهای پزشکی و حقوقی و فقهی مطالعه شده است.
🔹عقیمسازی انسان و به ویژه عقیمسازی اجباری از جمله مقطوع نمودن نسل سرخپوستها، فقرا و ضعفا و قومیتهای کوچک و متمرد توسط دولتهای قوی و بزرگ و قدرتهای سلطهگر از دیرباز مطرح بوده و اخته کردن زنان کنیز و مردان خادم از شیوههای عرفی رایج خانوادههای سلطنتی و اشرافی تلقی میشده است.
🔹عقیمسازی دائمی از نظر شرعی حرام است، زیرا بر بدن و منافع آن نقص وارد میکند. چنانچه ضرورت ملزمهای وجود نداشته باشد که به سبب احکام ثانوی مثل ضرورت یا عسروحرج جبرانناپذیر و مانند آن مجاز شود، اصولاً عقیمسازی دائمی مجاز نبوده و با رضایت هیچ یک از طرفین نیز مباح نمیباشد.
🌐 vasael.ir/0003RC
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلاّ ما يُطيقونَ ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ ، وكَلَّفَهُم مِن كُلِّ مِئَتَي دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ ، وكَلَّفَهُم صِيامَ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ .
🔹خداوند ، بندگان را به چيزى كه تاب نياورند ، موظّف نكرده است . همانا آنان را در شبانه روز ، به پنج نماز ، موظّف ساخته است و از هر دويست درهم ، به پنج درهم مكلّف نموده و در سال ، به روزه ماه رمضان تكليف كرده است .
📚المحاسن : ۱ / ۴۶۱ / ۱۰۶۹
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جلسه چهارم #درس_گفتارهای_رمضانی
🔸پاسخ به سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی
🔹 #فقه_اجتماعی؛ حجت الاسلام و المسلمین #ارسطا
🆔 @vasael_ir
🔸روش های تخصصی کردن فقه
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹یکی از مباحث مطرح شده در کلام رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و فضلای حوزه های علمیه تخصص گرایی به ویژه در عرصه فقه بود.
🔹تخصص گرایی از مباحثی است که خیلی وقت است که مطرح است و حتی قبل از انقلاب نیز مطرح شده ولی به شکل جدی رهبر معظم انقلاب بر این مسأله تأکید کردند و به نظر می رسد که فرصت خوبی است که روی این موضوع کار شود به ویژه حوزه های علمیه کار کارشناسی کنند تا گام هایی در این عرصه برداشته شود هرچند به صورت خودجوش نیز بخش هایی از انجام شده است.
🔹بسط و گسترش فقه های مضاف در حوزه مثل فقه سیاسی، فقه اقتصاد و فقه پزشکی خودش نشانه یک نوع تخصصی شدن فقه است، در مجموع دیدگاه کلی است که فقه تخصصی یعنی این که همه در خود فقه بدون شکست چارچوب فقه و متناسب علوم، کار کنند و در خود فقه متخصص شود، هرچند در دنیای امروز این کار بسیار دشواری است.
🆔 @vasael_ir
🔸سیاست عادلانه مبتنی بر قرآن است
حجتالاسلام لکزایی:
🔹تفسیر سیاسی، تفسیری است که میخواهد نقطه مرکزی خودش را سیاست قرار دهد. سیاست به هر شکلی که معنا شود جزو ذاتی قرآن است؛ اگر سیاست را به مثابه علم درنظر بگیریم میبینیم در قرآن از دولتهای مطلوب و نامطلوب سخن گفته شده و حتی مباحث هنجاری آن دولتها نیز تشریح شده است.
🔹همچنین اگر گفتیم علم سیاست، علم قدرت یا اطاعت است در واقع مشخص میکند مردم چه مسیری را بپیمایند. کافی است کلمه «اطیعو» را در قرآن جستجو کنیم این راه را مشخص میکند که از چه کسانی باید اطاعت کنیم و از چه کسانی نباید اطاعت کنیم.
🌐 vasael.ir/0003Ri
🆔 @vasael_ir
🔸دفاع میرزای شیرازی از شیعیان افغانستان
🔹همزمان با خاتمه جنبش ضد استعماری مردم ایران، امیرعبدالرحمن خان، پادشاه مستبد و وابسته افغانستان، به بهانه عدم پرداخت مالیات اقوام شیعه آن کشور، در ۱۳۰۹ ق با تحریک احساسات مذهبی مردم اهل سنت، به مناطق شیعه نشین افغانستان حمله کرد. این تهاجم وحشیانه که سه سال به طول انجامید موجب کشته شدن دهها هزار نفر از شیعیان، اسارت و بردگی هزاران مرد و زن و کودک و غارت املاک و اموال آنان شد. این جنایت به اندازهای هولناک و شرم آور است که زبان از بیان و قلم از نگارش آن شرم دارد.
🔹اخبار وحشتناک این جنایت توسط یکی از علمای شیعه افغانستان (ملا کاظم درفشای) به اطلاع میرزای شیرازی رسید. میرزا بلافاصله در تلگرافی به ناصرالدین شاه از او خواست تا از ملکه انگلستان بپرسد که امیرعبدالرحمن خان چرا به قتل عام شیعیان هزاره افغانستان پرداخته است؟ و خود نیز نامهای به ملکه انگلستان نوشت.
🔹میرزای شیرازی از میان یاران و شاگردانش، عدهای را برای مشاوره در امور دینی، سیاسی و اجتماعی مردم برگزید تا در شهرها و ولایات مختلف، نماینده او باشند و از همین طریق، واقعه تحریم تنباکو، تاراج چهارمحال، واقعه یهودیان همدان، سرکوب شیعیان افغانستان، خریدن زمینهای طوس توسط روسیه را به بهترین وجه حل و فصل کرد.
🌐 vasael.ir/0003Rj
🆔 @vasael_ir
🔸دفاع میرزای شیرازی از شیعیان افغانستان
🔹همزمان با خاتمه جنبش ضد استعماری مردم ایران، امیرعبدالرحمن خان، پادشاه مستبد و وابسته افغانستان، به بهانه عدم پرداخت مالیات اقوام شیعه آن کشور، در ۱۳۰۹ ق با تحریک احساسات مذهبی مردم اهل سنت، به مناطق شیعه نشین افغانستان حمله کرد. این تهاجم وحشیانه که سه سال به طول انجامید موجب کشته شدن دهها هزار نفر از شیعیان، اسارت و بردگی هزاران مرد و زن و کودک و غارت املاک و اموال آنان شد. این جنایت به اندازهای هولناک و شرم آور است که زبان از بیان و قلم از نگارش آن شرم دارد.
🔹اخبار وحشتناک این جنایت توسط یکی از علمای شیعه افغانستان (ملا کاظم درفشای) به اطلاع میرزای شیرازی رسید. میرزا بلافاصله در تلگرافی به ناصرالدین شاه از او خواست تا از ملکه انگلستان بپرسد که امیرعبدالرحمن خان چرا به قتل عام شیعیان هزاره افغانستان پرداخته است؟ و خود نیز نامهای به ملکه انگلستان نوشت.
🔹میرزای شیرازی از میان یاران و شاگردانش، عدهای را برای مشاوره در امور دینی، سیاسی و اجتماعی مردم برگزید تا در شهرها و ولایات مختلف، نماینده او باشند و از همین طریق، واقعه تحریم تنباکو، تاراج چهارمحال، واقعه یهودیان همدان، سرکوب شیعیان افغانستان، خریدن زمینهای طوس توسط روسیه را به بهترین وجه حل و فصل کرد.
🌐 vasael.ir/0003Rj
🆔 @vasael_ir
🔸نگهداشت بخشی از تسهیلات به بهانه توثیق یا هر عنوان دیگر خلاف قانون است
محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد:
🔹نگهداشت بخشی از مبلغ تسهیلات ارائه شده به شرکتهای سرمایه گذاری و افراد به بهانه توثیق یا هر عنوانی دیگر، این اقدام بر خلاف قانون و دستورالعملهای بانک مرکزی است و هیچ بانکی حق ندارد با عناوین مختلف به این امر مبادرت کند.
🔹مبلغ وام هر فرد یا شرکت یا واحد تولیدی مشخص و مبنای عددی اخذ وثیقه نیز تعیین شده است و اینکه بانک در یک اقدام غیر قابل توجیه به اخذ وثایق مختلف با عناوین متفاوت، بعضاً تا چندین برابر مبلغ اعطایی میکند، کار درستی نیست و در صورت درخواست به دستگاه قضائی این اقدام قابل پیگیری است.
🌐 vasael.ir/0003RQ
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
حجتالاسلام سید نقی موسوی در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹بحث ما ایقاظ متربی برای صلوة است و اینکه این ایقاظ چه حکمی دارد؟
🔹نکته 1: واژه ایقاظ به معنای بیدار نمودن است و نه هوشیار کردن لذا محل بحث، خواب است و نه نسیان و غفلت.
🔹نکته 2: از واژه متربی استفاده شده پس میتواند فرزند باشد و یا اینکه غیر فرزند باشد. در ضمن قصد داریم از لحاظ تربیتی به قضیه نگاه کنیم.
🔹نکته 3: بیان داشتیم ایقاظ متربی للصلوة؛ که هم میتواند نماز واجب باشد و هم مستحبی.
🔹نکته 4: در مورد پیشینه بحث در کتب روائی داریم که شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بابی در جلد هشتم دارد به نام «استحباب الایقاظ للصلوة» و یا در کتاب هدایة الامه که تلخیص وسائل الشیعة شیخ حر عاملی است فرمودهاند: کسی که به پشت (دمر) خوابیده است مستحب است که وی را بیدار نمود. این در کتابهای روایی بود.
🔹نکته 5: در کتب فقهی نیز بدین مسئله پرداخته شده است؛ به عنوان مثال مرحوم کاشف الغطاء، تظاهر به عباداتِ واجب و مستحب با هدف الگوگیری را مستحب میداند و یکی از اهداف اجهار(بلند خواندن) را تنبیه الغافلین و ایقاظ النائمین دانسته که آن را جایز میداند و از استحباب آن چیزی ذکر ننموده است. محقق اردبیلی در مجمع الفوائد ذیل روایات ارتفاع صوت میفرماید، ایقاظ نائم للصلوة جایز است.
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی(عام و خاص)
حجتالاسلام ولیالله نقی پورفر در درسگفتار نظامهای اسلامی :
1️⃣ تبیین نظام خانواده، مقدم بر تبیین نظام وجودی انسان است؛ چراکه هر انسانی باید با یک پیوست خانوادگی سالم همراه باشد تا به عنوان یک انسان قابل قبول اسلامی پذیرفته شود. برنامه متعالی معنوی برای انسانی در نظر گرفته میشود که دارای پیوست خانوادگی باشد.
2️⃣ از منظر اسلام، تنها سازمان اصیل، خانواده است و علت وجود تمام سازمانها، ضروریات و اقتضائات وجودی خانوده است. بنابراین اگر بخواهیم ببینیم که سازمانهای اجتماعی در مسیر درست قرار دارند، باید آنها را با اقتضائات کلان مسألهی سازمان اصیل خانواده ارزیابی نمائیم.
3️⃣ اگر استعاره سازمان را برای خانواده در نظر نگیریم، برخی احکام اسلامی، ضد انسانی تلقی خواهد شد. برای مثال در دعوای میان زن و شوهر، در حدیث آمده است که زن و شوهر نباید بیش از سه روز با هم قهر باشند! در چنین حالتی اگر مشاهده شود که قهر بیش از سه روز میخواهد طول پیدا کند، به زن توصیه شده است که علی رغم ظالم بودن مرد، از مرد عذرخواهی کند! سند این سخن، تفاوت در حکم نشوز زن و مرد است که در قرآن کریم بیان شده است. در مورد نشوز مرد قرآن دعوت به صلح مینماید و در نشوز زن تا تنبیه بدنی پیش میرود. دلیل این حکم نیز، جایگاه فرماندهی مرد است که قرآن کریم میفرماید: «للرجال علیهن درجة»(بقرة/228)؛ این حق که مقابلی ندارد، همان حق فرماندهی است.
4️⃣ زن و مرد در خانواده و اجتماع نقش مکمل دارند نه مساوی؛ ایشان در این نقشِ مکمل به رشد رسیده و سازمان خانواده در مسیر درست خود تشکیل و به تعالی میرسد ولی باید توجه داشت که زن، محور سلامت خانواده است.
5️⃣ راه منطقی همگرایی بینشی متفکران دینی، توجه به مبانی شخصیت زنان و مردان است.
6️⃣ اشتراکات معنوی زن در قیاس با مرد:
🔸رشد معرفتی
🔸رشد ایمانی
🔸مراتب رشد و کمال
7️⃣ تمایزات مادی زن و مرد:
🔻ویژگیهای جسمی؛
🔹ظرافت جسمی(المرأة ریحانة لَیست بِقهرمانة) (قدرت جسمی زن، 40 درصد مرد است)
🔹زیبایی و جمال
🔻ویژگی روانی؛
🔹تخیل قوی(خانمها حافظه درازمدت بسیار قویای دارند)
🔹عاطفه سرشار(ناظر به همه عرصهها است)
🔹حساسیت روحی شدید(ناظر به صحنههای دلخراش است)
🔻ویژگی جسمی روانی؛
🔹بلوغ زودتر(3 الی 5 سال)
🔹امکانات مادری و پرورش نسل
🔹ایام ماهانه
🔹یائسگی
8️⃣ زنان بدون تأهل، حفاظت اجتماعی درستی نخواهند داشت؛ چراکه قرآن کریم میفرماید:«محصِنین غیر مسافحین ... محصَنات غیر مسافحات ...»(نساء/24،25) در اینجا نقش اسم فاعلی به مرد و نقش اسم مفعولی به زن داده شده است؛ یعنی حصن، توسط مرد برای زن ایجاد میشود.
9️⃣ محصنات به سه گروه اطلاق میشود:
🔸زنان پاکدامن
🔸زنان آزاد
🔸زنان متأهل
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| فقه مدیریت شهری (جلد اول، مقدمات و کلیات)
🔹اگر مدیریت، به درختی تشبیه شود که دارای شاخه های گوناگونی مانند مدیریت صنعتی، مدیریت مالی و ... است، یکی از شاخه های جدید این درخت، مدیریت شهری محسوب می شود.
🔹البته بدیهی است که مشخصات و ساختار نهادهای قانونی اداره کننده شهر، از کشوری به کشور دیگر تفاوت دارد و هر جامعه ای، با توجه به ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود تعریف یا تلقی ویژه ای از مدیریت شهری دارد.
🔹وظایف کنونی مدیریت شهری (صرف نظر از تنوع و اختلاف در نظام های اجتماعی و سیاسی گوناگون)، تنها محدود به مواردی از قبیل برنامه ریزی، خدمات رسانی، مدیریت فرهنگ محلی، انجام پروژه های عمرانی و .... نمی شود بلکه جهت دهی فعالیت های شهری و ترسیم چشم انداز شهر در راستای دست یابی به توسعه پایدار، از جمله مهمترین وظایف مدیران شهری به شمار می رود.
🌐 vasael.ir/0003RI
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مشروعیت الزام به فراگیری #زبان_عربی
🔹در خصوص مبانی مشروعیت الزام به فراگیری زبان عربی شایان ذکر است که دین مبین اسلام در راستای مصالح مادی و معنوی شهروندان، بر همه شئون مسلمین، از پوشش آنها گرفته تا خورد و خوراک و امور عادی روزمره، الزاماتی قرار داده است.
🔹لازم به ذکر است که یکی از وظایف دولت از منظر اسلام بسترسازی برای رشد فرهنگی و معنوی شهروندان است و برخلاف دولتهای لیبرال، دولت اسلامی در این زمینه دولتی بی طرف و خنثی نیست، بلکه برای رشد فرهنگی و معنوی شهروندان خود مکلف است برنامه ریزی کرده و اقدامات لازم را انجام دهد و موانع این هدف را نیز مرتفع سازد.
🔹الزام به فراگیری زبان عربی نیز از همین منظر تبیین میگردد. اختیاری بودن انتخاب دین و اجباری نبودن آن که فی نفسه گزاره صحیحی است مانع الزام این گونه اقدامات دولت اسلامی نمیگردد، چراکه اولاً دولت اسلامی است دولتی است که به انتخاب و اختیار اکثریت ساکنین مسلمان یک کشور تشکیل شده است و الزامی در کار نبوده است.
🌐 vasael.ir/0003Qq
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | پیامدهای نبود نظارت شرعی بر #نظام_بانكی ایران، دلالتهای سیاستی
🔹در ایران هرچند قانون عملیات بانکی بدون #ربا از سال 1362 حاکم است، اما به دلیل نبود نهادها و استانداردهای مشخص برای نظارت شرعی، موارد متعددی از عدم انطباق عملیات، قراردادها و روشهای حسابداری بانکها با شرع مشاهده میشود.
🔹منظور از نظارت شرعی، کلیه اقدامات احتیاطی و نظارتی به منظور اطمینان از انطباق فعالیت های بانک یا مؤسسه مالی اسلامی با اصول و قوانین شریعت اسلام است. هدف از این نظارت در نهایت دستیابی به اقدامات، فعالیتها، تدابیر، اصول و روشهایی است که به وسیله آنها بتوان ریسک شریعت در نظام بانكی و یا یک مؤسسه مالی اسلامی و یا بانک اسلامی را حداقل نمود و یا کاهش داد.
🔹مهمترین پیامدهای نبود نظارت شرعی عبارتاند از:
1. عدم پایبندی بانکها به لوازم عقد وکالت و برخورد مالکانه با اموال وکالتی
2. محتوازدایی از عقود مشارکتی و استفاده صوری از آنها
3. محتوازدایي از عقود مبادلهای و استفاده صوری از آنها
4. عدم انطباق ضوابط حسابداری بانکها در بخش ارزی و نیز صورت سود و زیان بر بانکداری بدون ربا
5. نواقص ضوابط حسابداری صورت سود و زیان بانکها
6. نبود روش مناسب برای امهال و جریمه تأخیر تسهیلات
🆔 @vasael_ir
🔸رفتار و سبک زندگی خانواده ایرانی در نگاه آماری
🔹گزارش رصدی فرهنگ رفتاری خانواده ایرانی در سال 96 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
🔹نتایج این طرح که در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی خانواده ایرانی در سال 1396 است و رفتارهایی مثل مطالعه و سرانۀ مطالعه، سینما و تئاتر، ورزش، موسیقی و تماشای تلویزیون داخلی را شامل میشود.
🔹همچنین در این طرح پژوهشی سرانۀ مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فستفود، چگونگی انتخاب پوشاک و نظرات در مورد ازدواج جوانان مورد مطالعه، بررسی و سنجش قرار گرفته است.
🌐 vasael.ir/0003Rb
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹 من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛
🔹 هر كس یك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مىشود
📚 وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5
🆔 @vasael_ir
🔸 بررسی چالشهای فقهی بانکداری اسلامی در ایران
حجت الاسلام والمسلمین #سید_عباس_موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی:
🔹 طبق نظر شهید صدر ما میتوانیم بانکهائی را داشته باشیم، در عین حال که سپرده گذاری انجام شود، بانکها وکیل مردم شوند.
🔹در آموزههای اسلامی بانکداری اسلامی منحصر به حذف ربا نیست و باید موارد دیگر را هم مد نظر قرار داد.
🔹از بانکداری بدون ربا میتوان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد.
🔹مسائل چالشی در حوزه پول به اندازهای فراوان و پیچیده است که دانشمندان غربی از حل آن ناتوان هستند.
🔹درباره قانونهای بانکداری در ایران در مقام قانون هیچ اعتراضی نیست، اما در مقام اجرا اعتراض هائی وجود دارد.
🌐 vasael.ir/0003S2
🆔 @vasael_ir
🔸 راهکارهای عملی گسترش #حجاب
🔹با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، مساله حجاب در کشور از جایگاه خوبی برخوردار نیست و هنوز با مشکلات فراوانی روبروست.
🔹به نظر میرسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه شدن آن نیاز به هم سویی و وحدت عمل موسسات و ادارات به خصوص رسانه و مراکز آموزشی میباشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند.
🔹حجاب و پوشش اسلامی از جمله باورها و ارزشهای اسلامی است که باید در رسانه بیش از پیش به آن پرداخته شود. استاد مطهری رسانه را همانند مسجد، یک مرکز مذهبی ـ تربیتی قلمداد کرده و میگوید: لازم است در کنار مسجد، رادیو و تلویزیون هم برنامههای مذهبی داشته باشند.
🔹باید هرگونه حالت و حرکتی از هنرمندان و بازیگران سینما مطابق با موازین شرعی باشد. متاسفانه، تهیه کنندگان و کارگردانان فیلم و سریال به خصوص در سالهای اخیر نگاهی ابزاری به حضور زن در اجتماع داشتند و با پوشاندن لباسهای تحریک کننده و چهره پردازیهای نامناسب سعی در جلب افکار عمومی و در نتیجه رونق اقتصادی خویش نمودهاند.
🔹آموزش و پرورش باید با جذب معلمان عفیف و با حجاب تبلیغ عملی حجاب را در مدارس داشته باشد. دختران به خصوص در دوران دبستان و راهنمایی به شدت سعی میکنند خود را از نظر ظاهری به معلم خویش نزدیک کنند، معلم متعهد به راحتی میتواند پوشش خویش را به دانش آموزان انتقال دهد و در راه ترویج حجاب گام بردارد.
#یادداشت
🌐 ytre.ir/vasael.ir
🆔 @vasael_ir