مصاحبه.mp3
1.52M
🔸 مصاحبه #علیرضا_داودی سردبیر پایگاه فقه حکومتی #وسائل با خبر #رادیو_معارف
🔹ارائه توضیحات پیرامون مجموعه #فقه_حکومتی وسائل و برگزاری آئین رونمایی از سایت جدید
🆔 @vasael_ir
🔸آیین #رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل آغاز شد
🔹آیین رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور علما، اساتید، شخصیتهای حوزوی و پژوهشگران و محققان حوزه در حال برگزاری است.
🔹در این برنامه ابتدا دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل به ارائه گزارشی از فعالیتهای این مجموعه میپردازد.
🔹در ادامه حجت الاسلام محقق مدیرعامل خبرگزاری رسا، فرآیند چگونگی شکلگیری پایگاه فقه حکومتی وسائل و هدف از تأسیس آن را تبیین میکنند.
🔹حجت الاسلام صبوری استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگر این مراسم با موضوع«چالشهای فقه حکومتی و راهکارهای برون رفت» به ایراد سخن میپردازد.
🔹حجت الاسلام سیدجوادی عضو شورای سیاستگذاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل نیز دیگر سخنران این مراسم است.
🌐 vasael.ir/0003U5
🆔 @vasael_ir
🔸آیین #رونمایی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🔻 حجت الاسلام و المسلمین #اسلامی:
🔹ظرفیت فقه الاولویات در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شود
🌐 vasael.ir/0003UI
🔻 حجت الاسلام والمسلمین #بهمنی:
🔹وسائل سعی کند به لوازم ادعای صاحبنظران عرصه فقه حکومتی دست یابد
🌐 vasael.ir/0003UA
🔻 دکتر #داودی مطرح کرد؛
🔹ارتباط مستمر پایگاه وسائل با مراکز علمی و پژوهشی حوزه
🌐 vasael.ir/0003UF
🔻 حجت الاسلام #حاج_سید_جوادی:
🔹تلاش پایگاه وسائل برای تضارب آراء در حوزه فقه حکومتی ستودنی است
🌐 vasael.ir/0003UB
🔻 حجت الاسلام #صبوری:
🔹حوزه باید فقیه متخصص تربیت کند
🌐 vasael.ir/0003UE
🔻 دکتر #دشتی:
🔹دبیرخانه دائمی نهادهای فقه حکومتی و فقه سیاسی تشکیل شود
🌐 vasael.ir/0003UG
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت ورود پایگاه تخصصی وسائل به مسائل کلامی و فلسفی
حجت الاسلام والمسلمین #مهاجرنیا:
🔹برخی معتقدند که فقه حکومتی منحصر به فقه سنتی نیست و همین طور منحصر به مواردی که ذاتا سیاسی هستند نیست بلکه هرآنچه در اقتصاد و فرهنگ و سیاست وارد می شود می تواند موضوع فقه حکومتی قرار بگیرد.
🔹به عقیده من پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل می تواند متصدی دانش سازی در فقه حکومتی و تفاوت های آن با فقه های مضاف دیگر شده و این بحث را ابتدا به خوبی تبیین کند.
🔹بنابراین امام راحل نیز با رویکرد کلامی و اعتقادی انقلاب اسلامی را بنیان گذاری کرد و به مرور زمان به رویکردهای فقهی روی آوردند.
🔹بنابراین کلام بر فقه حکومتی مقدم است که باید در این پایگاه این گونه مسائل نیز دیده شود.
🔹جای مباحثی از جمله فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی هنوز در این پایگاه خالی است.
🔹پایگاه وسائل در عین حالی که در ارتباط با نقش حکومت در فقه کار می کند باید در این مسائل هم وارد شود تا فعالیت هایش جامع تر و کامل تر بشود.
🔹حتی فقه حکومتی دوره امام راحل با رهبر معظم انقلاب مطالبش متنوع و متکثر و متفاوت است که نیاز به تأمل دارد و باید در این زمینه هم کارهای جدی صورت بگیرد.
#رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🌐 vasael.ir/0003U9
🆔 @vasael_ir
🔸فقه حکومتی فقه صرفا سیاسی نیست
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد:
🔹کسی که در میدان هست و با مسأله درگیر می شود در حوزه فقه حکومتی باید نظر بدهد، از این رو چون در مرحله ما قبل استناد هستیم مهم آن است که میز بازی و خروج بحث به دست یک فقیه باشد نه این که بحث در نهایت به کسی برسد که در این حوزه تخصصی ندارد.
🔹به عنوان مثال فمینیست های عمل گرا می گویند ما از میدان عمل نظریه تولید می کنیم مثلا مرد سالاری در ذهن ما است وقتی در میدان عمل درگیر می شویم می فهمیم این پدیده پیچیده تر از آن است که فکر می کردیم پس از این جا به حوزه نظر برمی گردند، نمونه این مسأله در فقه حکومتی نیز وجود دارد.
🔹این کار باید با مشارکت فقها و متفقهان شروع شده و ابتکار کار دست این افراد باشد.
🔹پیشنهاد ما این است که در گام نخست پرونده سازی کنیم که این کار را پایگاه وسائل تا الان انجام داده است، یعنی من وقتی می خواهم وارد بحث چیستی فقه حکومتی شوم و بر بستر این ها حرف نو بزنم اولیات این بحث را بدانم.
🔹در گام دوم به صورت پروژه ای به کسانی سپرده شود که با فقه آشنا هستند و مسائل را تنقیح کنند و کار دقیقی خارج شود و بعد در اختیار بزرگترها قرار بگیرد و بتوانند در این عرصه نظر بدهند.
#رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🌐 vasael.ir/0003UC
🆔 @vasael_ir
🔸وسائل سرفصلها و نظام موضوعات فقه حکومتی را استخراج کند
حجت الاسلام والمسلمین #رفعتی:
🔹پایگاه وسائل به نظر من چند کار مهم را می تواند در این عرصه داشته باشد، یکی باز نشر فقه حکومتی است که این کار را انجام می دهد و دوم ایجاد و فرهنگ سازی در میان حوزویان برای ترویج فقه حکومتی است.
🔹سوم حتی می تواند مولد و تولیدگر علم باشد چون جمع اساتیدی که با این پایگاه همراهی دارند فرهیختگانی هستند که می تواند تولید علم داشته باشد.
🔹کار چهارم فعالیت های پژوهشی و علمی فقه معاصر از قبیل موضوع شناسی است، چراکه اگر موضوع درست تبیین نشود فتوا و حکم طور دیگری صادر می شود، به همین جهت وقتی یک حکم را دو فقیه را دو جور فتوا می دهند برای این است که گاهی موضوع درست منقح نشده است چون در فقه معاصر و فقه حکومتی روی موضوع درست کار نشده است.
🔹تنظیم سرفصل ها و یا نظام موضوعات و تعیین مسائل میتواند کارکرد دیگر پایگاه وسائل باشد؛ تا سرفصل نباشد شروع کردن یک بحث علمی امکان پذیر نیست، از این رو این پایگاه می تواند در این عرصه وارد شود و کار دیگری که می تواند انجام بدهد استخراج منابع و ادله است.
🔹اگر بخواهیم فقه حکومتی در حوزه جا بیافتد حتما باید به شیوه فقه سنتی پیش برویم و به همین جهت باید از آیات و روایات استفاده شود و با همان شیوه فقه جواهری که نگاه حکومتی دارند حتی در مسائل معاملات و مسائل اجتماعی ادله و آیات و روایات استخراج شود.
#رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🌐 vasael.ir/0003U8
🆔 @vasael_ir
داودی-رادیو معارف.mp3
2.08M
🔸مصاحبه دکتر داودی، سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل با رادیو معارف پس از برگزاری جلسه رونمایی از سایت جدید پایگاه #وسائل
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| مراسم رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
🔹لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنة.
🔹اگر بنده «خدا» می دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست میداشت كه تمام سال، رمضان باشد.
📚بحار الانوار، ج 93، ص 346
🆔 @vasael_ir
🔸اهمیت سرمایه اجتماعی در #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔹سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی (مادّی) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.
🔹بدون سرمایه اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه ای نمی رسد، به طوری که بسیاری از گروه ها، سازمان ها و جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته اند به موفقیت دست یابند، اما هیچ مجموعه انسانی، بدون سرمایه اجتماعی نمی تواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد.
🔹رهبر انقلاب به درستی نقطه قوت نظام را نشانه رفته و دلیل اینکه رک و شفاف در قبال ساختارهای موجود از عامل و اراده انسانی سخن می راند، این است که جوان، منشا و مبنای قدرت و اقتدار نظام می باشد، و این بیان و بیانیه نیز حرکت رو به جلویی است که گام های بعدی انقلاب را تسریع می بخشد.
🔹مدیریت محافظه کار و فرسوده فقط باعث درجا زدن و اتلاف فرصت ها و قدرت های نظام می شود و به جای سرعت بخشیدن به قطار انقلاب، نقش سرعت گیر و دست اندازهای درونی را برای نظام ایفا می نماید.
🔹بیانیه گام دوم اگر بخواهد توان عینی و تحقق خارجی خود را تجربه نماید و به منصه ظهور برسد و منشا تحول و اثر قرار گیرد، بایستی بی تعارف در سطح رسمی و قلمروهای غیررسمی و مردمی، شاهد حضور جوانان و نیروی مستعد مومن انقلابی باشیم تا کمترین اتلاف انرژی در خصوص منابع و توان و اقتدار و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و...در کشور داشته باشیم.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0003Tm
🆔 @vasael_ir
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
بخش سوم گفتوگوی دکتر #شریف_لک_زایی با خبرنگار #وسائل👇👇👇
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
3/ دکتر #شریف_لکزایی در گفتوگو با #وسائل:
🔹آثاری که بتواند ما را در زمینه فلسه سیاسی مستغنی کند وجود ندارد. البته امثال استاد مطهری تلاش بسیار کردند. آثار استاد مطهری عموما اجتماعی هست ولی به طور خاص مجموعه چهار جلدی فلسفه تاریخ ایشان به نوعی مباحثی است که در فلسفه سیاسی مطرح میشود.
🔹به تناسب زمانه که مباحث مارکسیستی مطرح بود، ایشان آن بحثها را با همین عنوان در فلسفه تاریخ بیان کرد ولی شما آنجا را ببینید که تقریبا نظرات مارکسیستها یا نظرات سرمایهداری را نقد میکند و بحثهای خود را به صورت ایجابی بیان میکند. ابتدا دیدگاههای رایج موجود را زیرتیغ میبرد و بعد، مباحث خود را به صورت ایجابی مطرح میکند و قابل استفاده است.
🔹اما خیلی از متفکرین ما این کار را نکردند. خیلی از کسانی که امروزه داعیه فلسفه اسلامی دارند، این کار را نکردند. علت اینکه بخش فلسفه سیاسی متعالی اسلامی لاغر مانده و فربه نشده است، میتوان گفت کمکاری است.
🔹بنابراین امثال علامه طباطبایی و استاد مطهری به بحثهای اجتماعی توجه خوبی دارند اما کافی هم نبوده و نیست. طبیعتاً پاسخ اینها به برخی از مسائل و نیازهایی بود که با آن مواجه داشتند ولی فرصت این را نداشتند که بنیاد یک فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی را برای ما ارائه کنند؛ اگرچه آثار اینها در این قسمت نسبت به دیگران قابل استفاده است.
🔹یک تعبیری حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند و در نشستهایی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. آنجا فرمودند که خیلی از علمای ما کار علمی و حوزوی خود را نمیتوانستند انجام دهند، تا چه رسد به اینکه فلسفه سیاسی بنویسند و یا در باب فلسفه سیاسی تامل کنند.
🌐 vasael.ir/0003Tw
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | گستره اختیارات ولی فقیه از نگاه #امام_خمینی
🔹در سالهای اولیه انقلاب به تدریج معضلات و مشکلاتی پیش آمد که حکایت از آن داشت که جامعه را تنها بر اساس احکام اولیه و ثانویهی شرع نمیتوان اداره نمود، بلکه معضلاتی وجود دارد که برای حل آنها لازم است فراتر از این احکام رفت.
🔹بدین جهت طرح اختیارات گستردهتری برای فقیه عهدهدار اداره جامعه ضروری مینمود. ظهور و بروز اینگونه مسائل حکومتی ابعاد بیشتری از نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) را آشکار نمود.
🔹ایشان در مواجهه با چنین مسائلی به صراحت از اختیارات گسترده دولت اسلامی تحت ولایت فقیه جامعالشرایط سخن گفته و به اجرایی کردن نظریه ولایت مطلقه فقیه که سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدان قائل بود پرداخت.
🔹حضرت امام با عنایت به ضرورت حکومت و اداره دینی جامعه و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی ناشی از شکلگیری حکومت شیعی به این نتیجه رسیدند که اختیارات وسیعی را برای حاکم اسلامی بیان کنند که مبنای آن «مصلحت نظام» بوده و گفته میشود که در لابهلای کلمات فقهای پیشین نیز میتوان به مبانی و مبادی این نگرش دست یافت.
🔹به طور خلاصه ولایت مطلقه از دیدگاه امام خمینی(ره) سه قید عدمى و یک قید وجودى دارد که عبارتند از: 1. عدم تقید به امور حسبیه؛ 2. عدم تقید به چارچوب احکام فرعیه الهیه و ثانویه بلکه اگر مصلحت عمومى اقتضا کرد شامل فراتر آنها نیز مىشود؛ 3. عدم تقید به قوانین بشرى از جمله قانون اساسى؛ 4. تقید به مصلحت جامعه اسلامی.
📝 کاظم محدثی
🌐 vasael.ir/0003UU
🆔 @vasael_ir
🔸ملت اسلام اهل #سازش نیست
بازخوانی سخنرانی تاریخی #امام در #پانزده_خرداد ۴۲؛
🔹امام با آگاهی از این توطئه در نطق تاریخی خود در مسجد اعظم قم (26 فروردین 43 ) فرمود: «اگر کسی به من اهانت کرد، سیلی به صورت من زد، سیلی به صورت اولاد من زد، والله تعالی راضی نیستم در مقابل او کسی بایستد دفاع کند؛ راضی نیستم.
🔹من می دانم، من می دانم که بعض از افراد یا به جهالت یا به عمد می خواهند تفرقه مابین این مجتمع بیندازند... من که اینجا نشسته ام دست تمام مراجع را می بوسم؛ تمام مراجع اینجا، نجف، سایر بلاد، مشهد، تهران، هر جا هستند، دست همه علمای اسلام را من می بوسم.
🔹مقصد بزرگتر از این است آقا. من دست برادری دراز می کنم به تمام ملت های اسلام، به تمام مسلمین دنیا؛ در شرق و غرب عالم».
🔹امام از شاه به عنوان «مَردَک» یاد کرده و خطاب به او فرمود: اشتباه نکنید، اگر خمینی هم با شما سازش کند ملت اسلام با شما سازش نمی کند. اشتباه نکنید، ما به همان سنگری که بودیم، هستیم.
🔹اولین سالگرد قیام 15 خرداد در سال 1343 با صدور بیانیه مشترک امام خمینی و دیگر مراجع تقلید و بیانیه های جداگانه حوزه های علمیه گرامی داشته شد و به عنوان روز عزای عمومی معرفی شد.
🌐 vasael.ir/0003UZ
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹أيُّها النّاسُ، إنَّ يَومَكُم هذا يَومٌ يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ، و هُوَ أشبَهُ بِيَومِ قِيامِكُم،
🔹 اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه كاران زيان مى بينند و شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد.
📚 تنبیه الخواطر ج 2 ص 357
🆔 @vasael_ir
🔸باب فلسفه صدرا همچنان مفتوح است
بخش پایانی / دکتر #شریف_لک_زایی در گفتوگو با #وسائل:
🔹این حکمت، یک دستگاه فلسفهورزی است و ملاصدرا یکی از میراثداران مهم آن است که فلسفهاش به ما کمک میکند.
🔹طبیعی است که با توجه به طرح نظری حرکت جوهری در هستی و جامعهی خود، این دستگاه هم میتواند مشمول این حرکت جوهری باشد و هرچه جلوتر میرود، ابعاد و اضلاعش را بسط و تفصیل دهد و به ما کمک کند که پرسشهای جدید خود را با پاسخهایی از این حکمت همراه کنیم.
🔹این دستگاهی نیست که بگوییم خاتمه پیدا کرده است، برخلاف فلسفه مشا که دستگاهی است که تمام شده است. البته ممکن است امروزه به آن رجوع کنید و ظرفیتها را دوباره بشناسید ولی وقتی فلسفه ملاصدرا آمد، آن فلسفهها تمام شد و خاتمه یافته تلقی شد.
🔹بنابراین مشا دستگاهی است که ممکن است امروزه ظرفیتهای زیادی هم داشته باشد ولی نمونهاش در خارج بستهبندی و تمام شده است.
🔹ولی فلسفه ملاصدرا باز است و انتهای آن معلوم نیست، چون دستگاه جدیدی به وجود نیامده است که شما بگویید این فلسفه بستهبندی شد و آنجا است و صرفا به لحاظ تاریخی برای ما ارزشمند است. چنین نیست و به لحاظ وجودی برای ما ارزشمند است.
🔹در دوره معاصر، متفکران ما به این بحثها پرداختند. کما اینکه در همین سالهای اخیر، حضرت آیتالله جوادی آملی بحث سیاست متعالیه و فلسفه سیاسی متعالیه را به صورت خاص طرح میکند.
🔹اگر به باور برخی از اساتید، ملاصدرا موجد حکمت متعالی سیاسی است اما حضرت امام، آیتالله جوادی آملی، شهید مطهری و علامه طباطبایی واجد حکمت سیاسی متعالیه هستند و فلسفه سیاسی متعالی دارند.
🔹در واقع میتوان در این سالها گفت رشد خوبی داشته اگرچه همچنان نیازمند کار است. ما بخشی از مسیر را طی کردیم و تنها چند گام برداشتیم و هنوز بخشهای زیادی را باید دید و گامهای زیادتری را باید برداشت.
🌐 vasael.ir/0003Tx
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتارهای فقه
🔹فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده امر، نهی، بعث و زجر نرفته است (آیت الله شبزندهدار)
🌐 vasael.ir/0003Uq
🔹فقه جهاد | ویژگیهای رهبران و فرماندهان جهاد (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/Qeq5b
🔹فقه روابط اجتماعی | سوء ظن در روابط اجتماعی؛ گناه یا عیبی مهم (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003UX
🔹فقه القضا | قضاوت ولی خاص به نفع مولی علیه پذیرفته نخواهد بود (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003UD
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب | حکیمانهترین حکومت
🔹کتاب، حکیمانه ترین حکومت، کاوشی در نظریه ولایت فقیه، اثر آیت الله #محمدتقی_مصباح_یزدی، توسط انتشارات موسسه امام خمینی(ره) در سال 1394به زیور طبع آراسته شده است.
🔹این کتاب در یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است که در بخش اول مباحثی از قبیل، مفاهیم و پیش فرض های ولایت فقه را مطرح می کند.
🔹در بخش دوم سعی شده است که مباحث جامعی پیرامون، مباحث نظری ولایت فقیه، پیشینه نظریه ولایت فقیه، شرایط ولی فقیه، چگونگی تعیین ولی فقیه، محدوده وظایف و اختیارات ولی فقیه ودرنهایت ساختار حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه مورد بررسی قرار بگیرد.
🔹در بخش سوم از این کتاب، ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی، سازوکارهای تعیین ولی فقیه و نظارت بر او در نظام جمهوری اسلامی و نیز رابطه ولایت فقیه با قانون اساسی مورد مداقه واقع می شود.
🔹در بخش پایانی کتاب، نقش ولایت فقیه در کارآمدی نظام سیاسی، ظرفیت های تئوریک ولایت فقیه برای کارامدی نظام سیاسی و نیز جلوه هایی از کارامدی نظام جمهوری اسلامی در پرتو ولایت فقه مورد تبیین علمی واقع شده است.
🌐 vasael.ir/0003UR
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نگاه تقلیدی به فرهنگ غرب عامل کاهش جمعیت / آثار مخرب تک فرزندی
🔹در بعضی از کشورهای غربی مطلقا کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده های پر جمعیت دارند، مثلا در برخی خانواده آمریکایی ده تا دوازده بچه هم به ثبت رسیده است. چطور خانواده ایرانی که می خواهد از او تقلید کند باید حتماً یک یا دو بچه داشته باشد؟!
🔹بچه هایی که تک فرزند بودند، به دلیل اینکه خواهر یا برادری نداشتند که رقابت کردن سالم را با او تمرین و تجربه کنند با مشکلاتی در زمینه پذیرش واقعیت های زندگی روبه رو شدند. آنها که از زبان والدینشان هیچ گاه کمتر از گل نشنیده بودند، با کوچکترین تشری می شکستند و پا پس می کشیدند.
🔹خواهر و برادر داشتن کمک می کند تا فرزندان بتوانند در موقعیت های مختلف خودشان را جای دیگری بگذارند و از منظر او به اتفاقات نگاه کنند. بچه ای که خواهر و برادر ندارد نسبت به بچه ای که یک یا چند خواهر و برادر دارد، فرصت کمتری برای همدلی کردن و گذاشتن خودش به جای دیگران پیدا می کند.
🔹بچه هایی که تک فرزند هستند، در مرکز توجه والدین قرار دارند و هر رفتار آنها توسط والدین پایش می شود. این توجه زیاد باعث می شود که این بچه ها همیشه با یک جور اضطراب زندگی کنند، اضطرابِ اینکه نکند آن کسی نباشند که والدین شان انتظار دارند.
🔹کنترل خانواده و تنظیم جمعیت امری است که نه می توان صددرصد با حکم حکومتی و توسط دولت درباره آن تصمیم گیری نمود و نه مسئله ای است که صرفا بتوان برعهده خانواده ها گذاشت. در این راه باید تعاملی صحیح و منطقی صورت بگیرد و جمیع جوانب سنجیده شود.
🔹از سویی حکومت بایستی توانایی اداره جمعیت و آماده سازی بسترهای مورد نیاز جهت تربیت نسلی صالح و مصلح که شایسته نام امت نبوی باشد را داشته باشد و از سوی دیگر خانواده نیز فرصت، توان، امکانات تربیت این نسل و آمادگی پذیرش مسئولیت آن را کسب کند. کنترل جمعیت در جایی معنا پیدا می کند که رشد جمعیت منفی نشود.
📝محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003U7
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام
🔹إنَّما أوجَبَ اللّهُ الفَرائِضَ عَلى أغلَبِ الأَشياءِ وأعَمِّ القُوى، ثُمَّ رَخَّصَ لِأَهلِ الضَّعفِ. وإنَّما أوجَبَ اللّهُ ورَغَّبَ أهلَ القُوَّةِ فِي الفَضلِ، ولَو كانوا يَصلُحونَ عَلى أقَلَّ مِن ذلِكَ لَنَقَصَهُم، ولَوِ احتاجوا إلى أكثَرَ مِن ذلِكَ لَزادَهُم .
🔹همانا خداوند واجبات را بر پايه چيزهاى غالبتر و نيروهاى فراگيرتر مقرّر داشته و سپس ناتوانان را رخصت داده است. خداوند بر توانمندان واجب ساخته و به بيشتر تشويق كرده است؛ و اگر شايسته كمتر از آن بودند از تكليفشان مىكاست و اگر به بيش از آن نياز داشتند بر تكليفشان مىافزود .
📚علل الشرايع ص ٢٧٠ ح ٩
🆔 @vasael_ir
🔸برخوردهای اصطکاکی با فرقهها موجب انشقاق اجتماعی میشود
حجتالاسلام #مرتضی_کربلایی:
🔹در جهان غرب معاصر، شاهد ظهور و بروز بسیاری از نحلههای معنوی و ادیان فراوان هستیم که در قالبهای مختلف ظهور نموده است؛ اوشو، سای بابا، اکنکار، عرفانهای سرخپوستی و آمریکایی نمونه هایی از این عرفان واره ها هستند.
🔹تاکید میکنم که حساب تصوف و عرفان جدای از معنویتهای نوپدید است. تصوف یک عقبهای به اندازه ۱۲۰۰ سال دارد و معنویتهای نوپدید، متاخر هستند و در ایران نیز اخیرا رشد و گسترش پیدا کرده است.
🔹در این ۲۰ سال اخیر، کتب فراوانی در این حوزه ترجمه شده و حلقههای زیادی شکل گرفته است. باید توجه داشت که کنترل، نظارت و کارهای ایجابی خوب است، اما برخوردهای اصطکاکی موجب انشقاقهای اجتماعی میشود.
🔹همانطور که فرقهسازی، وحدت و انسجام جامعه را از بین میبرد، برخوردهای تند و اصطکاکی که برخاسته از عدم آگاهی و کمکاری باشد نیز مضر است و موجب میشود تا دچار سیاستزدگی شویم و فضای امنتیی پیش آید.
🔹کارهای امنیتی برای مراحل آخر مواجهه است. اگر متولیان فرهنگی کشور، وظیفه خود را انجام داده باشند و روال معمول طی شده باشد، شاهد اتفاقات ناگوار در صحنه اجتماع نخواهیم بود.
🌐 vasael.ir/0003Uu
🆔 @vasael_ir
🔸پرداخت #دیه از بیت المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات دادرسی
🔹«پرداخت دیه از بیت المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات دادرسی»، تألیف جناب آقای #حسینعلی_بای، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حوزه تمحض «جرایم علیه اشخاص» است.
🔹مولف در این اثر، پس از توضیح برخی از واژگان کاربردی و مهمی که میتواند در نوع نگاه مخاطب به مباحث این تحقیق موثر باشد، علل مسئولیت بیتالمال را تشریح و دامنه مسئولیت دولت در حوزههای مختلف را توضیح داده و در پایان مقررات دادرسی و تشریفات پرداخت دیه از بیت المال را تبیین کرده است.
🔹جبران خسارت از بزهدیده، از دیر باز مورد توجه جوامع انسانی و نظامهای حقوقی بوده است. در گذشته که سیاست کیفری، بیشتر معطوف به بزه و یا بزهکار بوده است.
🔹جبران خسارتها نیز از جهات متعددی محدودیت داشت، زیرا اولا: جبران خسارتها ناظر به خسارتهای مادی مانند قطع عضوی از اعضای یک شخص بود.
🔹ثانیا: جبران کننده خسارت تنها شخص بزهکار و نهایتا اقوام او بودند و دولتها و حکومتها در این زمینه مسئولیتی نداشتند و ثالثا: جبران خسارت تنها نسبت به شخصی که مستقیما از جرم متضرر شده بود، به عمل می آمد.
🌐 vasael.ir/0003Ux
🆔 @vasael_ir
🔸«ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی» اثر دکتر داودی
🔹کتاب «#فقه_هستهای» به کوشش آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست تدوین شده است. «ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی» عنوان مقاله دکتر #علیرضا_داودی سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل است که در این کتاب از آن استفاده شده است.
🔹قدرت مطلوب از نظر اسلام، سلاح هستهای و بازدارندگی، اثرات دستیابی ایران به سلاح هستهای، خطر تروریسم هسته_ای، تولید، نگاهداری و استفاده از سلاح هسته ای از منظر اسلام، تاثیرات سلاح هسته ایی، حکم فقهی تولید، نگاهداری و استفاده از سلاح هسته ای، از جمله عناوینی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
🔹کتاب «فقه هستهای» مجموعهای از مقالات ارائهشده به همایش ملی «فقه هستهای» میباشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخهای 1392/11/30 (تهران) و 1392/12/01 (قم) برگزار شده است.
🔹این مجموعه نتیجه تلاش علمی اساتید و محققان ارجمند آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر محمود حکمتنیا، شهید بزرگوار دکتر حاج ناصر قرباننیا، جناب آقای حسین علی یزدانی، جناب آقای علیرضا داودی لیمونی و بهنام خسروی بوده و در گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی تهیه شده که به موضوع فقه هستهای میپردازد.
🌐 vasael.ir/0003Ut
🆔 @vasael_ir