🔸 #یادداشت | نگاه تقلیدی به فرهنگ غرب عامل کاهش جمعیت / آثار مخرب تک فرزندی
🔹در بعضی از کشورهای غربی مطلقا کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده های پر جمعیت دارند، مثلا در برخی خانواده آمریکایی ده تا دوازده بچه هم به ثبت رسیده است. چطور خانواده ایرانی که می خواهد از او تقلید کند باید حتماً یک یا دو بچه داشته باشد؟!
🔹بچه هایی که تک فرزند بودند، به دلیل اینکه خواهر یا برادری نداشتند که رقابت کردن سالم را با او تمرین و تجربه کنند با مشکلاتی در زمینه پذیرش واقعیت های زندگی روبه رو شدند. آنها که از زبان والدینشان هیچ گاه کمتر از گل نشنیده بودند، با کوچکترین تشری می شکستند و پا پس می کشیدند.
🔹خواهر و برادر داشتن کمک می کند تا فرزندان بتوانند در موقعیت های مختلف خودشان را جای دیگری بگذارند و از منظر او به اتفاقات نگاه کنند. بچه ای که خواهر و برادر ندارد نسبت به بچه ای که یک یا چند خواهر و برادر دارد، فرصت کمتری برای همدلی کردن و گذاشتن خودش به جای دیگران پیدا می کند.
🔹بچه هایی که تک فرزند هستند، در مرکز توجه والدین قرار دارند و هر رفتار آنها توسط والدین پایش می شود. این توجه زیاد باعث می شود که این بچه ها همیشه با یک جور اضطراب زندگی کنند، اضطرابِ اینکه نکند آن کسی نباشند که والدین شان انتظار دارند.
🔹کنترل خانواده و تنظیم جمعیت امری است که نه می توان صددرصد با حکم حکومتی و توسط دولت درباره آن تصمیم گیری نمود و نه مسئله ای است که صرفا بتوان برعهده خانواده ها گذاشت. در این راه باید تعاملی صحیح و منطقی صورت بگیرد و جمیع جوانب سنجیده شود.
🔹از سویی حکومت بایستی توانایی اداره جمعیت و آماده سازی بسترهای مورد نیاز جهت تربیت نسلی صالح و مصلح که شایسته نام امت نبوی باشد را داشته باشد و از سوی دیگر خانواده نیز فرصت، توان، امکانات تربیت این نسل و آمادگی پذیرش مسئولیت آن را کسب کند. کنترل جمعیت در جایی معنا پیدا می کند که رشد جمعیت منفی نشود.
📝محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003U7
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام
🔹إنَّما أوجَبَ اللّهُ الفَرائِضَ عَلى أغلَبِ الأَشياءِ وأعَمِّ القُوى، ثُمَّ رَخَّصَ لِأَهلِ الضَّعفِ. وإنَّما أوجَبَ اللّهُ ورَغَّبَ أهلَ القُوَّةِ فِي الفَضلِ، ولَو كانوا يَصلُحونَ عَلى أقَلَّ مِن ذلِكَ لَنَقَصَهُم، ولَوِ احتاجوا إلى أكثَرَ مِن ذلِكَ لَزادَهُم .
🔹همانا خداوند واجبات را بر پايه چيزهاى غالبتر و نيروهاى فراگيرتر مقرّر داشته و سپس ناتوانان را رخصت داده است. خداوند بر توانمندان واجب ساخته و به بيشتر تشويق كرده است؛ و اگر شايسته كمتر از آن بودند از تكليفشان مىكاست و اگر به بيش از آن نياز داشتند بر تكليفشان مىافزود .
📚علل الشرايع ص ٢٧٠ ح ٩
🆔 @vasael_ir
🔸برخوردهای اصطکاکی با فرقهها موجب انشقاق اجتماعی میشود
حجتالاسلام #مرتضی_کربلایی:
🔹در جهان غرب معاصر، شاهد ظهور و بروز بسیاری از نحلههای معنوی و ادیان فراوان هستیم که در قالبهای مختلف ظهور نموده است؛ اوشو، سای بابا، اکنکار، عرفانهای سرخپوستی و آمریکایی نمونه هایی از این عرفان واره ها هستند.
🔹تاکید میکنم که حساب تصوف و عرفان جدای از معنویتهای نوپدید است. تصوف یک عقبهای به اندازه ۱۲۰۰ سال دارد و معنویتهای نوپدید، متاخر هستند و در ایران نیز اخیرا رشد و گسترش پیدا کرده است.
🔹در این ۲۰ سال اخیر، کتب فراوانی در این حوزه ترجمه شده و حلقههای زیادی شکل گرفته است. باید توجه داشت که کنترل، نظارت و کارهای ایجابی خوب است، اما برخوردهای اصطکاکی موجب انشقاقهای اجتماعی میشود.
🔹همانطور که فرقهسازی، وحدت و انسجام جامعه را از بین میبرد، برخوردهای تند و اصطکاکی که برخاسته از عدم آگاهی و کمکاری باشد نیز مضر است و موجب میشود تا دچار سیاستزدگی شویم و فضای امنتیی پیش آید.
🔹کارهای امنیتی برای مراحل آخر مواجهه است. اگر متولیان فرهنگی کشور، وظیفه خود را انجام داده باشند و روال معمول طی شده باشد، شاهد اتفاقات ناگوار در صحنه اجتماع نخواهیم بود.
🌐 vasael.ir/0003Uu
🆔 @vasael_ir
🔸پرداخت #دیه از بیت المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات دادرسی
🔹«پرداخت دیه از بیت المال؛ مبانی، قلمرو و تشریفات دادرسی»، تألیف جناب آقای #حسینعلی_بای، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حوزه تمحض «جرایم علیه اشخاص» است.
🔹مولف در این اثر، پس از توضیح برخی از واژگان کاربردی و مهمی که میتواند در نوع نگاه مخاطب به مباحث این تحقیق موثر باشد، علل مسئولیت بیتالمال را تشریح و دامنه مسئولیت دولت در حوزههای مختلف را توضیح داده و در پایان مقررات دادرسی و تشریفات پرداخت دیه از بیت المال را تبیین کرده است.
🔹جبران خسارت از بزهدیده، از دیر باز مورد توجه جوامع انسانی و نظامهای حقوقی بوده است. در گذشته که سیاست کیفری، بیشتر معطوف به بزه و یا بزهکار بوده است.
🔹جبران خسارتها نیز از جهات متعددی محدودیت داشت، زیرا اولا: جبران خسارتها ناظر به خسارتهای مادی مانند قطع عضوی از اعضای یک شخص بود.
🔹ثانیا: جبران کننده خسارت تنها شخص بزهکار و نهایتا اقوام او بودند و دولتها و حکومتها در این زمینه مسئولیتی نداشتند و ثالثا: جبران خسارت تنها نسبت به شخصی که مستقیما از جرم متضرر شده بود، به عمل می آمد.
🌐 vasael.ir/0003Ux
🆔 @vasael_ir
🔸«ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی» اثر دکتر داودی
🔹کتاب «#فقه_هستهای» به کوشش آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست تدوین شده است. «ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی» عنوان مقاله دکتر #علیرضا_داودی سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل است که در این کتاب از آن استفاده شده است.
🔹قدرت مطلوب از نظر اسلام، سلاح هستهای و بازدارندگی، اثرات دستیابی ایران به سلاح هستهای، خطر تروریسم هسته_ای، تولید، نگاهداری و استفاده از سلاح هسته ای از منظر اسلام، تاثیرات سلاح هسته ایی، حکم فقهی تولید، نگاهداری و استفاده از سلاح هسته ای، از جمله عناوینی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
🔹کتاب «فقه هستهای» مجموعهای از مقالات ارائهشده به همایش ملی «فقه هستهای» میباشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخهای 1392/11/30 (تهران) و 1392/12/01 (قم) برگزار شده است.
🔹این مجموعه نتیجه تلاش علمی اساتید و محققان ارجمند آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر محمود حکمتنیا، شهید بزرگوار دکتر حاج ناصر قرباننیا، جناب آقای حسین علی یزدانی، جناب آقای علیرضا داودی لیمونی و بهنام خسروی بوده و در گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی تهیه شده که به موضوع فقه هستهای میپردازد.
🌐 vasael.ir/0003Ut
🆔 @vasael_ir
🔸رشتههای فقه قانون و مطالعات حقوقی پارلمان تاسیس میشود
آیت الله #احمد_مبلغی:
🔹پیش از این در دانشگاههای ما، رشتهای به نام مطالعات حقوقی مربوط به پارلمان و قانونگذاری وجود نداشته و امروزه این رشته نیز با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حال شکل گیری است.
🔹دو رشته فقه قانون و مطالعات حقوقی پارلمان به مثابه دو بال برای تقویت حرکت قانون پژوهی دینی هستند؛ ما به این دو بال برای تقویت جریان قانون گذاری در کشور نیازمند هستیم.
🔹نقشی که دانشگاهها میتوانند در زمینه قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایفا کنند، آن است که از خاستگاه اشراف بر حقوق، به موضوع شناسى موضوعات در دست قانون گذاری اقدام نمایند.
🌐 vasael.ir/0003Uy
🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق علیه السلام:
🔹 فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ :كَثرَةُ النَّومِ يَتَوَلَّدُ مِن كَثرَةِ الشُّربِ ، وكَثرَةُ الشُّربِ مِن كَثرَةِ الشِّبَعِ ؛ وهُما يُثقِلانِ النَّفسَ عَنِ الطّاعَةِ ، ويُقسِيانِ القَلبَ عَنِ التَّفَكُّرِ وَالخُضوعِ .
🔹 در سخنى كه به امام صادق عليه السلام نسبت داده شده است ـ :پُرخوابى از پُرنوشى زاده مى شود ، و پرنوشى از پرخورى ، و اين دو ، جان را در طاعت سنگين مى كنند و دل را از انديشيدن و خضوع باز مى دارند .
📚 مصباح الشريعة : ص ٢٥٣
🆔 @vasael_ir
🔸پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام؛ مهمترین نتیجه تخصصی شدن / رشتههای تخصصی، اصول فقه خاص خود را میطلبد
حجتالاسلام #مهدی_ابوطالبی:
🔹بهترین وجه برای تخصصی شدن فقه، تخصصی کردن آن بر حسب موضوعات است. یعنی موضوعاتی که با آنها مواجه میشویم را براساس مسائل فقهی دستهبندی کنیم و هر فردی در حیطه موضوعی خود تخصص پیدا کند.
🔹در تخصصی شدن فقه اولاً، فرد باید اشراف کافی نسبت به ابواب فقهی داشته باشد، ثانیاً، فقههای تخصصی حالت میان رشتهای پیدا کنند و ثالثاً، فرد در رشته تخصصی خود ممحض باشد. اینها ورای توانایی استنباط است.
🔹پاسخ به مسائل جامعه و نظام از جمله نتایج تخصصی شدن است. امروزه مسائل جدید و متعددی مطرح میشود که پاسخگویی به آنها زمان زیادی لازم دارد. به همین دلیل تخصصی شدن امکان پاسخگویی به مسائل مبتلابه، متنوع و متعدد را فراهم میکند.
🔹یکی از مهمترین نتایج تخصصی شدن فقه پاسخگویی فقهی به نیازهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومت، دولت و تمدن اسلامی است. در حالی که یا این موضوع مطرح نشده و یا از این زوایه فقهی به آن نگاه نشده است.
🌐 yon.ir/bKMIz
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نگرشی روان شناختی به بلوغ دختران
🔹نوجوانی به دلیل تغییرات سریع جسمانی، جنسی، روانی، شناختی و اجتماعی، دورانی دشوارتر از دوران کودکی محسوب میشود، لذا بهداشت نوجوانی نیز اهمیت قابل ملاحظهای یافته است؛ زیرا سلامت همه جانبه نوجوانان در این دوره، اثرات زیادی برالگوهای سازگاری روانی ـ رفتاری فرد در بزرگسالی خواهد داشت.
🔹نقش حیاتی #خانواده و #جامعه در این دوران به قرار زیر میباشد: 1. شناخت و درک خصوصیات و شرایط زیستی و فیزیولوژیک بلوغ دختران و دادن آگاهیهایی از حقایق جسمی بلوغ به آنان.
🔹2. ارائه اطلاعات دقیق و روشن مربوط به فلسفه جنسیت به دختران تا در سایه آن بتوانند به تشخیص مسائل مربوط به جنسیت خود نائل شده و بدانند در رابطه با آن چه وظایف و مسئولیتهایی دارند (آموزش تربیت جنسی).
🔹3. شناخت مسائل و مشکلات بلوغ دختران و نحوه برخورد صحیح با آنها؛ 4. کمک به تقویت اعتماد به نفس و تلقین ناپذیری به نحوی که نوجوان توان تجزیه و تحلیل شرایط و شهامت گفتن «نه» را داشته باشد.
🔹5. برنامهریزی جامع، همهجانبه و پایدار، متناسب با روحیات، تعلقات، شرایط و خواستههای دختران نوجوان با توجه به کلیه عوامل و عناصر تربیتی، روانشناسی و جامعهشناسی.
🔹6. بررسی نحوه تطبیق، تبلیغ و ترویج آموزههای دینی متناسب با شرایط روحی، سنی و اجتماعی دختران نوجوان، با توجه به تحولات سریع جهانی؛ 7. برنامهریزی برای مشارکت نسل نوجوان در امور اجتماعی و مسئولیتپذیری آنان.
🌐 vasael.ir/0003V1
🆔 @vasael_ir