🔸رشتههای فقه قانون و مطالعات حقوقی پارلمان تاسیس میشود
آیت الله #احمد_مبلغی:
🔹پیش از این در دانشگاههای ما، رشتهای به نام مطالعات حقوقی مربوط به پارلمان و قانونگذاری وجود نداشته و امروزه این رشته نیز با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حال شکل گیری است.
🔹دو رشته فقه قانون و مطالعات حقوقی پارلمان به مثابه دو بال برای تقویت حرکت قانون پژوهی دینی هستند؛ ما به این دو بال برای تقویت جریان قانون گذاری در کشور نیازمند هستیم.
🔹نقشی که دانشگاهها میتوانند در زمینه قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایفا کنند، آن است که از خاستگاه اشراف بر حقوق، به موضوع شناسى موضوعات در دست قانون گذاری اقدام نمایند.
🌐 vasael.ir/0003Uy
🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق علیه السلام:
🔹 فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ :كَثرَةُ النَّومِ يَتَوَلَّدُ مِن كَثرَةِ الشُّربِ ، وكَثرَةُ الشُّربِ مِن كَثرَةِ الشِّبَعِ ؛ وهُما يُثقِلانِ النَّفسَ عَنِ الطّاعَةِ ، ويُقسِيانِ القَلبَ عَنِ التَّفَكُّرِ وَالخُضوعِ .
🔹 در سخنى كه به امام صادق عليه السلام نسبت داده شده است ـ :پُرخوابى از پُرنوشى زاده مى شود ، و پرنوشى از پرخورى ، و اين دو ، جان را در طاعت سنگين مى كنند و دل را از انديشيدن و خضوع باز مى دارند .
📚 مصباح الشريعة : ص ٢٥٣
🆔 @vasael_ir
🔸پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام؛ مهمترین نتیجه تخصصی شدن / رشتههای تخصصی، اصول فقه خاص خود را میطلبد
حجتالاسلام #مهدی_ابوطالبی:
🔹بهترین وجه برای تخصصی شدن فقه، تخصصی کردن آن بر حسب موضوعات است. یعنی موضوعاتی که با آنها مواجه میشویم را براساس مسائل فقهی دستهبندی کنیم و هر فردی در حیطه موضوعی خود تخصص پیدا کند.
🔹در تخصصی شدن فقه اولاً، فرد باید اشراف کافی نسبت به ابواب فقهی داشته باشد، ثانیاً، فقههای تخصصی حالت میان رشتهای پیدا کنند و ثالثاً، فرد در رشته تخصصی خود ممحض باشد. اینها ورای توانایی استنباط است.
🔹پاسخ به مسائل جامعه و نظام از جمله نتایج تخصصی شدن است. امروزه مسائل جدید و متعددی مطرح میشود که پاسخگویی به آنها زمان زیادی لازم دارد. به همین دلیل تخصصی شدن امکان پاسخگویی به مسائل مبتلابه، متنوع و متعدد را فراهم میکند.
🔹یکی از مهمترین نتایج تخصصی شدن فقه پاسخگویی فقهی به نیازهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومت، دولت و تمدن اسلامی است. در حالی که یا این موضوع مطرح نشده و یا از این زوایه فقهی به آن نگاه نشده است.
🌐 yon.ir/bKMIz
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نگرشی روان شناختی به بلوغ دختران
🔹نوجوانی به دلیل تغییرات سریع جسمانی، جنسی، روانی، شناختی و اجتماعی، دورانی دشوارتر از دوران کودکی محسوب میشود، لذا بهداشت نوجوانی نیز اهمیت قابل ملاحظهای یافته است؛ زیرا سلامت همه جانبه نوجوانان در این دوره، اثرات زیادی برالگوهای سازگاری روانی ـ رفتاری فرد در بزرگسالی خواهد داشت.
🔹نقش حیاتی #خانواده و #جامعه در این دوران به قرار زیر میباشد: 1. شناخت و درک خصوصیات و شرایط زیستی و فیزیولوژیک بلوغ دختران و دادن آگاهیهایی از حقایق جسمی بلوغ به آنان.
🔹2. ارائه اطلاعات دقیق و روشن مربوط به فلسفه جنسیت به دختران تا در سایه آن بتوانند به تشخیص مسائل مربوط به جنسیت خود نائل شده و بدانند در رابطه با آن چه وظایف و مسئولیتهایی دارند (آموزش تربیت جنسی).
🔹3. شناخت مسائل و مشکلات بلوغ دختران و نحوه برخورد صحیح با آنها؛ 4. کمک به تقویت اعتماد به نفس و تلقین ناپذیری به نحوی که نوجوان توان تجزیه و تحلیل شرایط و شهامت گفتن «نه» را داشته باشد.
🔹5. برنامهریزی جامع، همهجانبه و پایدار، متناسب با روحیات، تعلقات، شرایط و خواستههای دختران نوجوان با توجه به کلیه عوامل و عناصر تربیتی، روانشناسی و جامعهشناسی.
🔹6. بررسی نحوه تطبیق، تبلیغ و ترویج آموزههای دینی متناسب با شرایط روحی، سنی و اجتماعی دختران نوجوان، با توجه به تحولات سریع جهانی؛ 7. برنامهریزی برای مشارکت نسل نوجوان در امور اجتماعی و مسئولیتپذیری آنان.
🌐 vasael.ir/0003V1
🆔 @vasael_ir
🔸سیر تکاملی فقه فردی تا فقه نظاممند اجتماعی
آیت الله #سید_منذر_حکیم:
🔹شهید صدر یک نگاه اجتماعی نظاممند به فقه دارد. ایشان همانند فقهای دیگر شرح عروة و رساله عملیه و حاشیه منهاج دارد اما رویکرد اجتماعی هم به فقه دارد.
🔹به نظر شهید صدر ما از نصوص، استظهار داریم و این سبب حداقلی شدن فقه میشود، اما وقتی حکومت و نظامهای مختلف میخواهیم باید استنطاق داشته باشیم. باید نظر دین را در این نظامها از نصوص بفهمیم. ما اصول فقه استظهاری داریم اما اصول فقه نظام نداریم.
🔹امام در ۲۲ بهمن به مردم میگوید بیرون بریزند، اگر کشته هم شوند خونشان گردن من باشد. این تکلیف و فتوای شرعی برای آحاد مکلفین است اما بالواقع یک حکم اجتماعی است.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی از قوانین فرانسه الگو گرفته بود، بنابراین تغییرات جزئی یافته بود؛ اما مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه شهید صدر و نظریه ولایت فقه امام خمینی تغییراتی در آن ایجاد کرد که با کل نظام فقه اسلامی هماهنگ بود.
🔹نظریه ولیّ فقیه که ولایت الله بر عالم است، کل قوا و ارتباطات حکومت را عوض کرد و یک سیستم جدید ارائه کرد.
🌐 vasael.ir/0003V7
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹 إيّاكَ وَالتَّغايُرَ في غَيرِ مَوضِعِ غَيرَةٍ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ يَدعُو الصَّحيحَةَ إلَى السُّقمِ ، وَالبَريئَةَ إلَى الرَّيبِ .
🔹«از غيرت ورزيدن بيجا [ نسبت به زنان ] بپرهيز كه اين كار ، زن سالم [و درستكار] را به بيمارى [ و نادرستى ] مى كشانَد و پاك دامن را به گناه.»
📚 نهج البلاغة : نامه ٣١
🆔 @vasael_ir
🔸هماندیشی «ظرفیت فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» برگزار می شود
🔹این نشست از سوی مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده فقه و حقوق در روز پنجشنبه 1398/03/23 به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالار امام مهدی(عج) برگزار می گردد.
🔹با حضور و سخنرانی: آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی، آیت الله محمدمهدی شبزندهدار جهرمی، آیت الله محمد قائینی و حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد صالحی مازندرانی و دکتر نجاتا... ابراهیمیان، دکتر سیدحسین میرحسینی
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتارهای فقه
🔹فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف تَکُن من أهلِهِ، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک» (آیت الله شب زنده دار)
🌐 vasael.ir/0003Us
🔹فقه جهاد | مؤمن مظلوم اذن قتال دارد (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/pCrJn
🔹فقه روابط اجتماعی | ظهور اثم در ترک واجب و فعل حرام (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003UY
🔹فقه فرهنگ | حفظ یا هتک حرمت امری متقابل است / بررسی قاعده «الحُرُماتُ قصاص» (آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003VD
🔹فقه القضاء | دیدگاه حضرت آیت الله سبحانی پیرامون قضاوت ولی خاص به نفع مولی علیه (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003VC
🆔 @vasael_ir
💢از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد؛
🔸متن کامل آیین نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام
🔹غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در چهارمین نشست خبری خود از تصویب، ابلاغ و اجرایی شدن آیین نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس قوه قضاییه خبر داد.
متن آیین نامه را در لینک زیر بخوانید:
🌐 vasael.ir/0003VF
🆔 @vasael_ir
🔸تخریب بارگاه ائمه بقیع؛ دردناکترین حادثه تاریخ معاصر
🔹نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی روی داد، پس از این واقعه تاریخی ـ اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و به کار بردن امکانات ویژهای، مراقد تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی ـ سیاحتی مسلمانان تبدیل شد.
🔹دومین و در واقع دردناکترین حادثه تاریخی ـ اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط میشود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل بیت پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه خود قراردادند و بقیع را به مقبرهای ویران شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل کردند.
🔹وهابیون در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب(ع)، ابیطالب(ع)، خدیجه (س) و زادگاه پیامبر(ص) و فاطمه زهرا(س) و «خیزران» عبادتگاه سری پیامبر(ص) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر «حوا» و دیگر قبور را تخریب کردند.
🔹در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند آنها همچنین در شوال ۱۳۴۴ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد پدر و مادر پیامبر(ص) و دیگر قبور را هم خراب کردند.
🔹وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهر حضرت امام حسین(ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.
🌐 vasael.ir/0003Uk
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به شیوه رجالی امام خامنهای در شماره جدید «اجتهاد معاصر»
🔹چهارمین شماره از سال پنجم فصلنامه «اجتهاد معاصر» با مقالهای درباره شیوه رجالی آیتالله خامنهای در ۲۴۰ صفحه به شرح ذیل منتشر شده است:
💢بخش پرونده این شماره از نشریه «اجتهاد معاصر» شامل چهار مقاله به شرح ذیل است:
1️⃣ اجتهاد کنونی و اجتهاد متمدن، در پرتو نیاز به تخصص در فقه و توسعه فقه و اجتهاد، نوشته دکتر علیرضا اعرافی، رئیس هیئت امنای دانشگاه جامعة المصطفی
2️⃣ تخصص فقهی، نگاهی به محدوده مفهوم و معرفی انگیزههای آن، نگارش شیخ توفیق عجمی، پژوهشگر مسائل اسلامی از لبنان
3️⃣ اجتهاد گروهی، مفهوم و حجیت آن، کار مشترک دکتر حسن مبینی و دکتر حسین ناصری مقدم از ایران
4️⃣ دیدگاهی جدید در چارچوب علم فقه بر اساس مقتضیات زمان، نوشته امین کرباسی زاده پژوهشگر مسائل اسلامی از ایران
🔹در بخش پژوهشها و مطالعات نیز چهار مقاله با عناوین زیر است:
1️⃣ حکم اسلامی و فقه حکومتی معاصر، مطالعهای تحلیل گرانه از دیدگاه نوآورانه امام خمینی، نگارش حجت الاسلام مصطفی جعفر پیشه، عضو شورای مشاوران فصلنامه
2️⃣ نگاهی به شیوه رجالی امام خامنهای، اثر شیخ امین ترمس پژوهشگر علم رجال و حدیث از لبنان
3️⃣ ازدواج مدنی، مطالعهای منتقدانه و تطبیقی درباره طرح قانون ثبت احوال لبنان، نوشته حجت الاسلام دکتر محمد شقیر، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه لبنان
4️⃣ نگاهی علمی به کتاب: شورا در فتوا، اثر شیخ حسنین الجمال، دانشجوی ارشد جامعة المصطفی در قم
🔹در بخش لنگرگاه اجتهاد عناوینی که در شماره بعد برای پذیرش مقالات پژوهشگران مطرح شدهاند معرفی میشود که شامل عناوین زیر است:
1️⃣ مالکیت فکری
2️⃣ مبانی فقهی مالکیت معنوی در فقه شیعه
3️⃣ مالکیت فکری، سیری در دلایل موافقان و مخالفان
4️⃣ قانون مالکیت فکری، مطالعهای تطبیقی، برای نمونه کشوهای مصر، لبنان، ایران و تونس
5️⃣ نتایج حمایت از مالکیت فکری، مطالعهای اقتصادی و اجتماعی
🔹در پایان فصلنامه خلاصهای از مقالات این شماره به زبانهای عربی و انگلیسی ارائه شده است.
🌐 yon.ir/24yLA
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ويَحِقُّ عَلَى المُسلِمينَ الاِجتِهادُ فِي التَّواصُلِ وَالتَّعاوُنُ عَلَى التَّعاطُفِ وَالمُواساةُ لِأَهلِ الحاجَةِ وتَعاطُفُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ..
🔹بر مسلمانان است كه در راه همبستگى بكوشند، و با هم همدلى كنند، و نسبت به نيازمندان مواسات (از خود گذشتگى) داشته باشند و به يكديگر مهرورزى كنند تا با يكديگر مهربان گرديد.
📚 الكافي: ج ۲ ص ۱۷۴ ح ۱۵
🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی در خانواده اسلامی
🔹امروزه جنگ نرم تغییر سبک زندگی ایرانیان را هدف قرار داده و تلاش می کند از طرق مختلف از جمله پخش برنامه از شبکه های ماهواره ای میان مردم و باورهای دینی آنها فاصله ایجاد کند و بر پوشش، روش غذا خوردن و انتخاب وسایل خانه تاثیر گذارد تا با ایجاد این تغییرات به نیات فرهنگی خود برسد.
🔹 در دنیای امروز کشورهای غربی تلاش فراوانی دارند تا با تغییر سبک زندگی کشورهای اسلامی(بخصوص در جمهوری اسلامی به دلیل ایجاد شیوه جدیدی از حکومت مداری که مدل لیبرال دموکراسی را به چالش کشیده است) زمینه بسط نفوذ و استیلای خود را فراهم نمایند.
🔹دشمن تلاش خود را در حوزه جنگ نرم و پروژه اقناع سازی افکار عمومی و سوق دادن نسل جوان به تقلید از ارزش های غربی قرار داده است تا این گونه زمینه استحاله ارزش های اسلامی و یکسان سازی فرهنگی در سطح جهانی را فراهم آورد.
🔹تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت سبک زندگی به عنوان بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی، باید مشوق مهمی برای تلاش مسئولان دولتی، دانشگاهیان و نخبگان برای ایجاد و گسترش سبک زندگی متناسب با فرهنگ اسلامی گردد.
🌐 vasael.ir/0003V6
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| قلمرو مصلحت اندیشی حاکم اسلامی در جرم انگاری و تعیین مجازات
🔸حجت الاسلام دکتر #محمدی_جورکویه
🆔 @vasael_ir
🔸مزایای اجرای «عملیات بازارِ باز» از سوی بانک مرکزی
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان:
🔹از نظر شریعت، موضوع مهم اوراق پایه است. اگر اوراق پایه، اوراق مشروعی همانند صکوک و اسناد خزانه اسلامی و به عبارت کلیتر، اوراق بهادار اسلامی باشد خرید و فروش آن از سوی بانک مرکزی اشکال شرعی نخواهد داشت و بانک مرکزی میتواند از طریق خرید و فروش آن سیاست پولی را اعمال کند.
🔹اما اگر ورقه بهادار از نظر شرعی مقبولیت و مشروعیت نداشته باشد، خرید و فروش اوراق نامشروع هم سیاست نامشروعی خواهد بود.
🔹خوشبختانه چون در حدود پانزده سال اخیر انواعی از اوراق بهادار اسلامی و به ویژه اسناد خزانه اسلامی و اوراق اجاره اسلامی در کشور منتشر شده، زمینه برای اجرای عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی کاملاً فراهم شده است.
🔹گذشته از اینکه این عملیات منافع کلان اقتصادی در راستای کنترل حجم نقدینگی دارد و به بانک مرکزی در انجام سیاستهای پولی خود کمک میکند و نوعی هدایت نقدینگی به سمت فعالیتهای مفید و مولد اقتصادی هم به حساب میآید.
🔹نقدینگی جامعه از طریق عملیات بازار باز به سمت فعالیتهای مفید اقتصادی هدایت میشود و از این جهت هم به نفع اقتصاد کشور است و باعث رشد و رونق تولید ملی میشود.
🌐 vasael.ir/0003VW
🆔 @vasael_ir
🔰بازتاب آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در روزنامه صدای حسینی هندوستان
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
🔹 إنَّ لِلمُنافِقينَ عَلاماتٍ يُعرَفونَ بِها ... لا يَألَفونَ ولا يُؤلَفونَ .
🔹منافقان را نشانه هايى است كه با آنها شناخته مى شوند : ... با ديگران الفت نمى گيرند و ديگران نيز با آنها الفت نمى گيرند.
📚 مسند ابن حنبل : ج ٣ ص ١٤٧ ح ٧٩٣١
🆔 @vasael_ir
🔸فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سید_حسین_میرمعزی، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹عدم ربوبیت خداوند در جهان، از قرنها پیش توسط یهودیان مطرح بوده است و بعدها نیز در اقتصاد سرمایهداری به عنوان مبنا قرار گرفت.
🔹بررسی و تلاش برای تحقق صفات خداوند در جامعه و انسان در سه مرحله به تحقق اقتصاد اسلامی کمک میکند: مرحله ترسیم وضعیت مطلوب، ترسیم وضعیت موجود و روش رسیدن از موجود به مطلوب.
🔹نوع نگاه به جهان یا همان هستی شناسی، در توصیههای اقتصاددانان برای رشد و توسعه کشور بسیار پراهمیت است. به عنوان مثال در نگاه توحیدی یکی از دلایل عدم توفیق در فراهم سازی رفاه مادی برای آحاد مردم، رواج گناه در جامعه است در حالی که در نگاه غیر توحیدی اصلاً این مباحث مطرح نمیشود؛ چرا که معنا و مفهومی ندارد.
🔹نگاه غیر توحیدی منابع موجود در جهان را برای رفع نیازهای انسان، ناکافی میداند و معتقد است العیاذ بالله انسان باید برای این کار غیرحکیمانه خداوند، چارهجویی کند.
🔹نعمتهای خداوند در زمین به خزائن غیبی در عالم غیب متصل است و خداوند این نعمتها را به قَدَر معینی نازل میکند.
🆔 @vasael_ir
🔸 #حریم_خصوصی در اسلام و نسبت آن با امر به معروف و #نهی_از_منکر👇👇👇
🔸 #معرفی_مقاله | حریم خصوصی در اسلام و نسبت آن با امر به معروف و نهی از منکر
🔹میتوان گفت رفتارها و اعتقادات افراد سه صورت دارد: در مواردی، این باورها و رفتارها کاملاً شخصی است و به هیچوجه جنبه اجتماعی ندارد؛ مانند اینکه فرد در منزل شخصی، نوع خاصی غذا میخورد یا لباس میپوشد.
🔹در این صورت راهی برای ورود به این ساحت وجود ندارد و هرگونه ورود، مصداق تجسس و در نتیجه تحقق نهی الهی (لا تجسسوا) خواهد بود؛ زیرا تنها راه فهمیدن این نوع مسائل، تجسس و تحسس است. صورت دیگر، رفتار یا باوری است که میتواند اثر اجتماعی داشته باشد، ولی فرد تلاش میکند رفتار یا باورش اثر اجتماعی نداشته باشد؛ از اینرو، مانع تسری آثار آن در جامعه میشود.
🔹این مورد هم مصداق حریم خصوصی و متعلق به فرد است و ورود دیگران به آن و افشای آن، مصداق اشاعه فحشا خواهد بود. اگر شبهه یا پرسشی ایجاد شود که چرا این بخش، متعلق به حریم خصوصی شده است، پاسخ این خواهد بود که آیات قرآنی درباره عدم تجسس، عدم ورود به منزل و عدم تعدی به آبرو، عام است و تخصیص، دلیل میخواهد.
🔹صورت سوم، مواردی را شامل میشود که عمل، کاملاً جنبه عمومی پیدا میکند. این صورت جای اجرای فریضة امربهمعروف و نهیازمنکر است؛ زیرا این حوزه، متعلق به حریم عمومی است. عمومیت یافتن عمل یا به دلیل آثار و نتایج آن است و یا به دلیل ذات عمل و ماهیت آن؛ چنانچه میتواند به اعتبار موقعیت و ویژگی خاص آن باشد.
🔹هر فرد وظیفه دارد در هر حال، دستورهای الهی را رعایت کند؛ ولی آنگاه که از حدود الهی تجاوز کرد و در واقع حریم الهی را شکست و در نتیجه آن، حریم عمومی از بین رفت، وظیفه آن است که با ابزارهای دفاعی و منطقی تعبیه شده در دین، یعنی امربهمعروف و نهیازمنکر، با آن مقابله کرد. در این حالت، فرد نمیتواند ادعای حریم خصوصی داشته باشد.
🌐 vasael.ir/0003Vb
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام:
🔹من فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللهُ عَن قَلبهِ یَومَ القِیامَةِ.
🔹هر کس گِرِه از کارِ مؤمنی بگشاید (و غمی را از او بزداید)، خداوند هم در قیامت، کار بسته او را می گشاید (و اندوهش را می زداید).
📚اصول کافی، ج 2، ص 200
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی
🔹آخوند خراسانی در دلالت روایات مورد بحث، به عمومیت ولایت فقیه، خدشه وارد کرده است؛ اما ازسوی دیگر دلالت این ادله را تا این اندازه می پذیرد که با توجه به مشخص نبودن متولی امور عمومی در عصر غیبت، قدر متیقن از کسانی که تصرفشان در این حیطه جایز است، فقها هستند.
🔹همچنین شاگرد و صحابی خاص آخوند، میرزای نایینی نیز در رسالۀ تنبیه الامه به کرات و در موارد متعدد، تصرف در امور حسبیه به معنای عام را از اختیارات فقیهان بیان کرده، آن را از «قطعیات مذهب» ذکر می کند.
🔹عملکرد آخوند خراسانی در نهضت مشروطه نیز می تواند مؤیدی بر مشروعیت تصرفات فقیهان در حوزه عمومی و سیاسی باشد.
🔹چنان که در بخش حیات سیاسی آخوند گفته شد، ایشان در مراحل گوناگون مشروطه با عمل خود نشان می دهد که برای خود و هم مسلکانش، حق دخالت در امور مختلف سیاسی را به رسمیت می شناسد.
🔹هرچند مشروعیت چنین دخالت هایی، در مواد قانون مصوبه نمایندگان مردم گنجانده نشده باشد و ازاین رو، موجب خرده گیری طرف داران مکتب لیبرال دموکراسی شود.
🌐 vasael.ir/0003Vc
🆔 @vasael_ir
🔸 #سلبریتی، الگوی مصرف پست مدرن
🔹اصولا نگاه ابژکتیو و عینی گرا دلالت دارد بر این که سوژه های واقعی را از آثاری که در عالم واقع بر جای می گذارند شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
🔹از جمله موضوعات مهمی که لباس ضرروت به تن کرده و از اعتباریات مابعد الاجتماع شمرده می شود و این روزها به برکت عصر ارتباطات، توانسته گوی سبقت از هر چه شهرت و ترند را برباید، سلبریتی های وطنی است.
🔹سوالات متعددی پیش پای این پدیده پست مدرن وجود دارد. اینکه اساسا فلسفه وجودی شان چیست و کارویژه شان چه می باشد؟ آیا به لحاظ ارزشی مثبت هستند یا منفی؟ تفاوت آنها با الگوها و اسوه های سنتی در چیست؟ آیا باعث همبستگی اجتماعی می شوند یا یا عامل شکاف اجتماعی و طبقاتی هستند؟ در رابطه با سبک زندگی مردم و جامعه چه جایگاه و منزلتی را دارا می باشند؟
🔹ده ها سوال دیگر نیز به ذهن میرسد که پاسخ به هر کدام مجال مفصلی می طلبد تا تحلیل مناسبی را در پی داشته باشد. اما در حد این یاداشت می خواهیم به برخی از این سوالات پاسخ های درخوری بدهیم و بصیرتی فرهنگی در رابطه با این موضوع چندوجهی و چندعاملیتی بدست آوریم.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0003Vd
🆔 @vasael_ir