🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ثلاثٌ مَنِ ابتُلِيَ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ تَمَنَّى المَوتَ : فَقرٌ مُتَتابِعٌ ، وحُرمَةٌ فاضِحَةٌ ، وعَدُوٌّ غالِبٌ .
🔹سه چيزند كه هركس به يكى از آن ها گرفتار شود ، مرگ را آرزو مى كند : فقر دنباله دار ، برباد رفتگى ناموس ، چيرگىِ دشمن .
📚 تحف العقول : ۳۱۸
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفتوگو | نگاهی به جایگاه حضرت معصومه
🔹پیش از حضور حضرت معصومه(س) در قم، این شهر مقدس اختصاصا دارای مکتب حدیثی بوده و حوزه حدیثی در قم وجود داشت، به طوری که بسیاری از محدثان قمی بودند که احادیث را بیواسطه و به صورت مستقیم از ائمه علیهمالسلام شنیده و نقل میکردند.
🔹نویسنده کتاب "دُر عصمت" اظهار کرد: جمله "فداها و ابوها" را پیش از اینکه امام کاظم(ع) در مورد دختر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) نقل کنند، تنها پیامبر(ص) در شان دخترشان حضرت زهرا(س) فرموده بودند و این تشابه نشان از مقام عظیم و والای حضرت معصومه(س) دارد.
🔹عبدی با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) یکی از راویان روایت "فاطمیات" است، گفت: این حدیث و احادیثی همچون حدیث "غدیر"، حدیث "دوستی آل محمد" و روایاتی از این دست، با واسطه و از حضرت معصومه(س) نقل شده که تمامی اینها نشان از مقام علمی کریمه اهل بیت(س) دارد.
🌐 vasael.ir/0003aR
🆔 @vasael_ir
🔸 #نظام_سیاسی | مدیریت مسئولیت است نه امتیاز / تفاوت زن و مرد در استحقاق ثروتهای اجتماعی
🔹آیت الله محسن اراکی در جلسه شصت و سوم درس خارج فقه سیاسی که در مدرسه عالی دارالشفاء در سال 97 برگزار شد، مدیریت از نگاه اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: از نگاه اسلام مدیریت، مسئولیت است و امتیاز نیست، اگر فردی مدیریتی را بر عهده گرفت و یا اگر مدیریتی را بر عهده کسی گذاشتند این یعنی او در برابر آنچه انجام میدهد و بقیه انجام میدهند مسئول است.
🔹آیت الله اراکی در مورد اینکه هر مدیر نسبت به عملکرد مجموعه خود مسئول است گفت: رسالت به معنای مدیریت جامعه بشر است. از این موضوع استفاده میکنیم که مدیر مسئول کار زیردستان خود است. حال وقتی مدیر اعلی مسئول باشد دیگر مدیران ردههای پایینتر بهطریقاولی مسئول هستند.
🔹مسئول است اما نه به معنایی که در برابر کوتاهی مردم او را مؤاخذه کنند. او مسئولیت خود را به درستی انجام داده است و مردم خود گوش نکردهاند. در برابر خداوند متعال باید پاسخ دهند همانطور که حضرت عیسی علیهالسلام در آیات پایانی سوره مائده پاسخ میدهد.
🌐 vasael.ir/0003Zt
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_رسانه | اهمیت دانش تخصصی در پیام رسان دینی
🔹حسینعلی رمضانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم انسانی در یادداشتی با عنوان «بحران اشتراکگذاری بدن زن در جامعه و کوچ عفّت از سرزمین غیرت و ناموسپرستی» به مسئله حجاب و عفاف پرداخته است.
🔹ایران اسلامی در کهن تاریخ خود، با غیرت مردانی مثالزدنی و عفت زنانی ستودنی همگام بوده و اسلام پس از نزول اجلال چه به جبر تصرف تاریخی و یا اختیار انقلاب پر شکوه چهل سال پیش، بر این غیرت و بر آن عفت مهر تأیید زده است، اما امروز چه بر سر جامعه ما آمده که شاهد بیبند و باری پوششی زنان و هرزهبینی و بیتقوایی مردان ایرانی هستیم؟!
🔹پوشش زن در سایه سار حجاب و چشم وحدتبین مردان، عفّت را در جامعه به ارمغان آورده و از کثرت وجودی او در تزلزل پرتگاه گناه و تلذذ قوه شهویه حرام سدّی قوی برپا میکند. ایران اسلامی شایسته مردانی غیور و زنانی عفیف است و او را سنخیتی با برهنگی مادی غرب نیست.
🌐 yon.ir/m9JlW
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق (ع):
🔹الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم؛
🔹آگاه باشيد كه حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است.
📚 بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦
🆔 @vasael_ir
💢کتاب «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» منتشر شد
✔️این کتاب که تألیف عبدالله محمدی است به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است.
🔹مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است. سالیان اخیر این موضوع در حوزههای فلسفه دین و معرفت شناسی دینی نیز بررسی شده است. در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی معتبر و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و … نامعتبر است.
🔹کتاب «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفت شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده است. علاوه بر بررسی دیدگاه مخالفان و موافقان، تأثیر مصداقی و عینی این بحث در علوم انسانی نیز در انتهای کتاب نشان داده شده است.
🔹مسئله «حجیت خبر واحد در اعتقادات دینی» یکی از چالشیترین مباحث در فلسفه دین و معرفت شناسی دینی است. برخی معتقدند تحصیل یقین در عقاید دینی ضروری است و خبر واحد از مصادیق «ظن» محسوب میشود، لذا خبر واحد شایستگی استفاده در عقاید دینی را ندارد، نویسنده اثر معتقد است این نظر ناصواب است.
🆔 @vasael_ir
🔸اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه ماشین امضای تمدن غرب میشود
🔹آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)، در قم برگزار گردید، مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: غفلت از این موضوع سبب میشود یا تفقه پیشرفتی نداشته باشد و یا پیشرفت آن انفعالی باشد.
🔹استاد میرباقری در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، مسأله مستحدثه امروز که بزرگتر و فراتر از نظامات است را تمدن برشمرد و گفت: اکنون تمدن جدیدی به وجود آمده که باید در برابر آن تمدنی ایجاد کرد. حال آیا فقه ما را ملزم میکند به ساخت تمدن و اینکه از دل فقه ساخت تمدن بیرون میآید؟
🔹استاد حوزه استاد میرباقری اذعان داشت: چرا نباید تمدن از فقه استخراج شود؟ اگر بحث فقهی نیست چه کسی گفته ما باید تمدن بسازیم؟ آیا مأموریت فقه این است که اجازه دهیم دیگران تمدن بسازند و ما بانک، بیمه و… آن را اسلامی کنیم؟ ایجاد عصر جدید در برابر عصر رنسانس مأموریت ماست.
🌐 vasael.ir/0003aS
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ وتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى. فَإِذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، ولَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ.
🔹مردم پيوسته در آسايش به سر مىبرند، تا وقتى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و يكديگر را بر نيكى و تقوا ياور باشند. هرگاه چنين نباشند، بركتها از آنان گرفته مىشود و برخى بر برخى چيره مىشوند. آنگاه نه در زمين و نه در آسمان، ياورى نخواهند داشت .
📚 تهذيب الأحكام ج ۶ ص ۱۸۱
🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از کرسی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص»
🔹کرسی علمی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص» روز پنجشنبه 13 تیر ماه در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد.
🔹حجت الاسلام دهقان به اهمیت موضوع نشست اشاره کرد و گفت: جدا از فایده فقهی که مترتب بر این بحث است، می تواند در تشکیل نظریه عام تر در ولایت حاکم در حوزه خانواده به طور خاص و حوزه خصوصی به طور عام کمک کند.
🔹شواهدی را که بر اساس آنها ولایت قصر و صغر شان اختصاصی امام(ع) نیست، مربوط به موارد جزئی و اضطراری دانست و گفت: در مورد شواهدی که نشان می دهد ولایت قصر و صغیر شان اختصاصی امام (ع) نیست، باید گفت مطمئنا صدور روایات در زمانی بوده که دست معصومین(ع) بسته بوده است و فقیه هم به معنای امروزی وجود نداشت تا امر را به آنها واگذارند.
🌐 vasael.ir/0003aU
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_جهاد | اسلام پیام تمدنی برای جهانیان دارد
🔹آیت الله عباس کعبی استاد درس خارج فقه جهاد حوزه علمیه قم 14 آذر ماه سال 1396 در صد و سی و دومین جلسه درس خارج فقه جهاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انواع شبهات در زمان رسول گرامي اسلام(ص) نيز وجود داشت. هم شبهه بود، هم افتراء و بدگويي.
🔹وی در جلسه گذشته گفت: در جاهايی که اصلا زمينه دعوت وجود ندارد، تبليغ و دعوت معقول نيست. بلکه بايد قبل از دعوت، زمينه سازي کرد. تبليغ يا دعوت الي الله بايد معقول و زمينه داشته باشد. وگرنه دعوت معنا ندارد. اين زمينه سازي، گاه واجب مي شود.
🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: يکي از روشها، صبر تحمل است. از جمله همراهي با مستضعفين و محرمين است. در دعوت به خدا جبهه مستضعفان جهاني بايد تشکيل داد. امام راحل(ره) مکرر از «حزب مستضعفين جهاني» نام ميبرد. خاستگاه حرکت انقلاب اسلامي، در اصل حرکت محروميت و مستضعفين بود.
🌐 yon.ir/zbRAx
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | نظام حکومت اسلامی
🔹جامعهای که نظامات سیاسی و اجتماعی سالمی ندارد، قطعا نمیتواند ظرف مناسبی برای اقامه قسط و عدل باشد، زیرا در وهله نخست جریان سراسری و حیات بخش مجموعه امور مورد نیاز زندگی بشر که در تمام زمینههای مربوط به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، خدمات و امنیت میتواند ظهور داشته باشد، به طور جدی با مشکل روبرو میشود و چه بسا معطل میماند.
🔹کتاب« نظام حکومت اسلامی» به قلم محمد علی رازانی، توسط انتشارات مام، به چاپ رسیده است. این کتاب در یک مقدمه و چهارده بخش تنظیم شده است. پایههای تشکیل نظام، ظهور دورهای نظام، گسترش نظام اسلامی، امور اجرایی، استقرار نظامات شهری و ظهور جامعه امن ابراهیمی از بخشهای مختلف این کتاب میباشند.
🌐 vasael.ir/0003ar
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از
🔸 #گفت_وگو | مشروعیت بیت کوین منوط به اجازه استخراج و مبادله آن از سوی حاکمیت است
🔹بحث پول مجازی که اخیرا اهمّیت خیلی زیادی در مباحث اقتصادی و مباحث اجتماعی پیدا کرده، از موضوعاتی است که باید از منظر فقهی و نگاه فقهی هم به آن پرداخته شود.
🔹بیتکوین و سایر رمزارزها مدتی است که در فضای مباحث فقهی نیز جای خود را پیدا کرده است و در این زمینه صاحبنظران دیدگاههایی را مطرح کردهاند. در هر حال چند موضوع است که به عنوان چالشهای فقهی در این باره قابل مطرح شدن است. موضوع اول، ماهیت فقهی رمزارزهاست. اینکه آیا بیتکوین یا دیگر رمزارزها، پول هستند یا دارایی، یکی از مهمترین چالشهای فقهی است که در استنباط احکام آن بسیار مؤثر است.
🔹بنابراین تنها در صورتی میتوان قائل به مشروعیت بیتکوین شد که حاکمیت، اجازه استخراج و مبادله آن را داده باشد که البته به دلیل مشکلاتی که بیتکوین در عرصه پولی جامعه ایجاد میکند، به نظرم معقول نیست چنین اجازه داده شود.
🌐 vasael.ir/0003Y7
🆔 @vasael_ir
🔸 تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلام و آزادی خواهان جهان قابل تحمل نیست
🔹 آیت الله #کعبی: کار آمریکا اقدام کاملا بی ارزش، حقیرانه و پستی است که ماهیت استکباری، استعماری و استدادری شیطان بزرگ را بیشتر نشان می دهد و معلوم می کند که اقدامات رهبری علیه شیطان بزرگان چقدر دقیق و کارساز بوده است.
🔹 وی اقدام ترامپ و آمریکا را توهین به مرجعیت طراز بالای شیعه و رهبری مسلمین دانست و ابراز داشت: این اقدام برای مقلدان، مسلمانان، وجدان های بیدار، آزادی خواهان جهان و نهضت های بیداری اسلامی قابل تحمل نیست و بر نفرت، اعلام بیزاری و برائت از ترامپ و سیاست های شیطانی آمریکا می افزاید.
🌐 vasael.ir/0003az
🆔 @vasael_ir
🔸روش تفسیر موضوعی شهید صدر پلی به سوی خوانش تمدنی قرآن
🔹«خوانش تمدنی قرآن؛ ضرورتها و الزامات» از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه فقه حکومتی وسائل در خرداد ماه 98 با حضور حجت الاسلام والمسلمین #سعیدبهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ آنچه در ادامه میخوانید مشروح سخنان ایشان در نخستین جلسه است:
🔹كل امت اسلام با تماميت امتهاي ديگر مقايسه شدند؛ مقايسه كننده خداوند تعالي است؛ كنتم خير امة اخرجت للناس، وقتي خداي تعالي ما را با امتهاي ديگر مقايسه ميكند و در اين مقايسه به ما امتياز ميدهد، يك مقايسه تمدني اتفاق ميافتد، در اين گزاره، در اين قضيه كه خبري است، انشائي كه نيست، نگفته است كونوا خير امةٍ، امر كه نيست، فرمود كنتم خير امةٍ.
🔹اين آيه به ما ميگويد كه شما يك امت هستيد، امت يعني يك گروه كه يك هدف دارند؛ هدف مشخصي دارند، گروهي كه هدف مشخصي دارند؛ اصلاً براي گروه هم نيست، براي قاصد است، امت يعني قاصد، كه معمولاً بر گروه اطلاق ميشود، چون هدف اينها را دور هم جمع ميكند، هدف است كه يك گروهي را دور هم جمع ميكند و ما به آن امت ميگوييم، اصل معناي امت در كسي است كه قاصد است.
🌐 yon.ir/WLlKH
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_القضا | استناد به مشهوره ابی خدیجه برای عدم جواز قضاوت صغیر
🔹آیت الله #جواد_حبیبی_تبار در نهمین درس خارج فقه القضا، دلیل سوم بر عدم جواز قضاوت صغیر را بررسی کرد و گفت: دلیل سومی که برای عدم جواز قضاوت صغیر بدان استناد شده، مشهوره ابی خدیجه است؛ این حدیث در «من لا یحضره الفقیه» ذکر شده است؛ «قال ابو عبد الله جعفر بن محمد الصادق (ع): ایاکم أن یحاکم بعضکم بعضاً الی اهل الجور ولکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئاً من قضایانا فاجعلوه بینکم فإنی قد جعلتهُ قاضیا فتحاکموا الیه».
🔹وی در پایان، اشکال مختار بر استدلال به مشهوره ابی خدیجه را چنین تبیین کرد: استدلال ما، اشکال بر من علیه الدلیل است و نه نفس دلیل؛ در سابق گفته شد اولین چیزی که در فروع فقهی باید بدان توجه داشت این است که چه کسی باید دلیل اقامه کند؟ چنانچه ما اثبات کنیم که اصل، عدم ولایت است و قضاوت هم شعبهای از ولایت است و اصل این است که این ولایت برای هیچکس جعل نشده است، اگرکسی بخواهد ولایت را برای صغیر اثبات کند، او باید دلیل اقامه کند.
🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: استدلال ما، اشکال بر من علیه الدلیل است و نه نفس دلیل؛ در سابق گفته شد اولین چیزی که در فروع فقهی باید بدان توجه داشت این است که چه کسی باید دلیل اقامه کند؟ چنانچه ما اثبات کنیم که اصل عدم ولایت است و قضاوت هم شعبهای از ولایت است و اصل این است که این ولایت برای هیچکس جعل نشده است، اگرکسی بخواهد ولایت را برای صغیر اثبات کند، او باید دلیل اقامه کند.
🌐 vasael.ir/0003b1
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ادله حرمت خودکشی وجایگاه آن درحقوق کیفری ایران
🔹خودکشی یا انتحار عبارت است از قتلی که فاعل جرم (قاتل)، مفعول جرم (مقتول) نیز می باشد. به عبارت دیگر، هرگاه مجنی علیه (بزه دیده) قتل، خودش قاتل باشد عمل خودکشی تحقق مییابد.
🔹عمل خودكشي مختص به زمان حاضر نبوده و از دورانهاي بسيار قديم تا به حال وجود داشته است؛ امّا آنچه تازگي دارد گسترش و افزايش تعداد خودكشيها مي باشد. آمارهاي انتشار يافته در مورد خودكشي ها كامل نبوده و آن طور كه بايد تعداد واقعي خودكشيها را نشان نمي دهند.
🔹خودكشي نوعي قتل نفس همراه با وحدت قاتل (جاني يا بزهكار) و مقتول (مجني عليه يا بزه ديده) است. به عبارت ديگر، خودكشي يک نوع آدمكشي است كه تغيير سمت يافته و بجاي اينكه آدمي، فرد ديگري را بكشد خود را هدف قرار مي دهد. از اين نظر، خودكشي مهمترين نوع خشونت تغيير شكل داده شده است.
🌐 vasael.ir/0003b6
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹قِلَّةُ الأَكلِ يَمنَعُ كَثيراً مِن أعلالِ الجِسمِ .
🔹كم خورى ، از بسيارى دردها و بيمارى هاى بدن ، جلوگيرى مى كند .
📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٥٠٥ ح ٦٧٦٨
🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری «جشنواره مطبوعاتی با نام «مثل گوهرشاد»
🔹تمامی تحلیلگران، نویسندگان و خبرنگاران میتوانند آثار خود را در سه قالب گزارش(حداقل1500 کلمه)،یادداشت( حداقل 1000 کلمه) و مصاحبه تفصیلی (حداقل 2000 کلمه)» از طریق شبکههای اجتماعی به شماره 09301666087 حداکثر تا تاریخ 27 تیرماه ارسال کنند.
🌐 vasael.ir/0003aw
🆔 @vasael_ir
🔸دعوت به سوی خدا؛ جانمایه تمدن اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #بهمنی تبیین کرد؛
🔹هدف تمدني رسالت پيامبر(ص) پيروزي بر همه اديان است و ما كنشگران داخل تمدن دين هستيم، ديني كه پيامبر خاتم آورده است و قرار است بر همه اديان پيروز شود. اين مقايسه تمدني را ديروز عرض كردم و تأكيد كردم كه اين يك مقايسه تمدني است «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ».
🔹تقويت ايمان جزئيتر از توليد است، ما درباره ايمان سه مطلب داريم، يكي خود ايمان، اينكه من عرض ميكنم، توليد، ايجاد ايمان، مانند اينكه شما ايمان بياوريد و يا ديگري را مؤمن كنيد، يكي تثبيت ايمان است كه در قرآن آمده است، و ديگري ازدياد ايمان است؛ ما همه اينها را توليد ايمان اسمش را ميگذاريم، اينجا به توليد تأكيد داريم، چون در تعامل با اقوام ديگر است، در تعامل با ديگران شما توليد ايمان ميكنيد، در درون خودتان تثبيت و ازدياد است.
🔹«در اين جهاد بزرگ كار اصلي شما اين خواهد بود كه چگونه يك تاريخ عقبماندگي و غيره را در كوتاهترين زمانها انشاءالله جبران كنيد و با رويكرد اسلامي و غيره جامعهسازي كنيد». من اين چگونهها را برجسته و مؤكد كردهام كه بگويم چگونگي نياز به دانش دارد.
🔹بايستگيهاي شرعي، تمدنسازي اسلامي در پرتوي دين شكل ميگيرد؛ «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ»، والسلام، يعني هيچ چيز ديگري موجود نيست، يك راه هم بيشتر نيست، كه اين راه هم ملازم صراط مستقيم است.
🔹حنيف ميدانيد كه چيست؟ اين افراد معلول كه پاهايشان پيچ دارد، اينها موقع راه رفتن خيلي مراقب هستند كه متعادل بمانند، بر خلاف ما، ما خيلي بدون مراقبت حركت ميكنيم، ولي يك شخص معلول خيلي با ملايمت راه ميرود و مراقب است؛ اين خيلي مراقبت كردن حنيفيت است؛ وجود ما براي حنيفيت ساخته شده است كه مراقب باشيم، اين امر توصيفي و تكويني است، خود دين امر تشريعي است.
🌐 yon.ir/5CvdG
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام
🔹كَمالُ الأَدَبِ وَالمُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ : العَقلُ، وَالحِلمُ، وَالصَّبرُ، وَالرِّفقُ، وَالصَّمتُ، وحُسنُ الخُلُقِ، وَالمُداراةُ .
🔹كمال ادب و مروّت، در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى، و مدارا.
📚معدن الجواهر: ص ٥٩
🆔 @vasael_ir