eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلام و آزادی خواهان جهان قابل تحمل نیست 🔹 آیت الله : کار آمریکا اقدام کاملا بی ارزش، حقیرانه و پستی است که ماهیت استکباری، استعماری و استدادری شیطان بزرگ را بیشتر نشان می دهد و معلوم می کند که اقدامات رهبری علیه شیطان بزرگان چقدر دقیق و کارساز بوده است. 🔹 وی اقدام ترامپ و آمریکا را توهین به مرجعیت طراز بالای شیعه و رهبری مسلمین دانست و ابراز داشت: این اقدام برای مقلدان، مسلمانان، وجدان های بیدار، آزادی خواهان جهان و نهضت های بیداری اسلامی قابل تحمل نیست و بر نفرت، اعلام بیزاری و برائت از ترامپ و سیاست های شیطانی آمریکا می افزاید. 🌐 vasael.ir/0003az 🆔 @vasael_ir
🔸روش تفسیر موضوعی شهید صدر پلی به سوی خوانش تمدنی قرآن 🔹«خوانش تمدنی قرآن؛ ضرورت‌ها و الزامات» از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه فقه حکومتی وسائل در خرداد ماه 98 با حضور حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح سخنان ایشان در نخستین جلسه است: 🔹كل امت اسلام با تماميت امت‌هاي ديگر مقايسه شدند؛ مقايسه كننده خداوند تعالي است؛ كنتم خير امة اخرجت للناس، وقتي خداي تعالي ما را با امت‌هاي ديگر مقايسه مي‌كند و در اين مقايسه به ما امتياز مي‌دهد، يك مقايسه تمدني اتفاق مي‌افتد، در اين گزاره، در اين قضيه كه خبري است، انشائي كه نيست، نگفته است كونوا خير امةٍ، امر كه نيست، فرمود كنتم خير امةٍ. 🔹اين آيه به ما مي‌گويد كه شما يك امت هستيد، امت يعني يك گروه كه يك هدف دارند؛ هدف مشخصي دارند، گروهي كه هدف مشخصي دارند؛ اصلاً براي گروه هم نيست، براي قاصد است، امت يعني قاصد، كه معمولاً بر گروه اطلاق مي‌شود، چون هدف اين‌ها را دور هم جمع مي‌كند، هدف است كه يك گروهي را دور هم جمع مي‌كند و ما به آن امت مي‌گوييم، اصل معناي امت در كسي است كه قاصد است. 🌐 yon.ir/WLlKH 🆔 @vasael_ir
🔸 | استناد به مشهوره ابی خدیجه برای عدم جواز قضاوت صغیر 🔹آیت الله در نهمین درس خارج فقه القضا، دلیل سوم بر عدم جواز قضاوت صغیر را بررسی کرد و گفت: دلیل سومی که برای عدم جواز قضاوت صغیر بدان استناد شده، مشهوره ابی خدیجه است؛ این حدیث در «من لا یحضره الفقیه» ذکر شده است؛ «قال ابو عبد الله جعفر بن محمد الصادق (ع): ایاکم أن یحاکم بعضکم بعضاً الی اهل الجور ولکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئاً من قضایانا فاجعلوه بینکم فإنی قد جعلتهُ قاضیا فتحاکموا الیه». 🔹وی در پایان، اشکال مختار بر استدلال به مشهوره ابی خدیجه را چنین تبیین کرد: استدلال ما، اشکال بر من علیه الدلیل است و نه نفس دلیل؛ در سابق گفته شد اولین چیزی که در فروع فقهی باید بدان توجه داشت این است که چه کسی باید دلیل اقامه کند؟ چنانچه ما اثبات کنیم که اصل، عدم ولایت است و قضاوت هم شعبه‌ای از ولایت است و اصل این است که این ولایت برای هیچکس جعل نشده است، اگرکسی بخواهد ولایت را برای صغیر اثبات کند، او باید دلیل اقامه کند. 🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: استدلال ما، اشکال بر من علیه الدلیل است و نه نفس دلیل؛ در سابق گفته شد اولین چیزی که در فروع فقهی باید بدان توجه داشت این است که چه کسی باید دلیل اقامه کند؟ چنانچه ما اثبات کنیم که اصل عدم ولایت است و قضاوت هم شعبه‌ای از ولایت است و اصل این است که این ولایت برای هیچکس جعل نشده است، اگرکسی بخواهد ولایت را برای صغیر اثبات کند، او باید دلیل اقامه کند. 🌐 vasael.ir/0003b1 🆔 @vasael_ir
🔸 | ادله حرمت خودکشی وجایگاه آن درحقوق کیفری ایران 🔹خودکشی یا انتحار عبارت است از قتلی که فاعل جرم (قاتل)، مفعول جرم (مقتول) نیز می باشد. به عبارت دیگر، هرگاه مجنی علیه (بزه دیده) قتل، خودش قاتل باشد عمل خودکشی تحقق می‌یابد. 🔹عمل خودكشي مختص به زمان حاضر نبوده و از دورانهاي بسيار قديم تا به حال وجود داشته است؛ امّا آنچه تازگي دارد گسترش و افزايش تعداد خودكشيها مي باشد. آمارهاي انتشار يافته در مورد خودكشي ها كامل نبوده و آن طور كه بايد تعداد واقعي خودكشيها را نشان نمي دهند. 🔹خودكشي نوعي قتل نفس همراه با وحدت قاتل (جاني يا بزهكار) و مقتول (مجني عليه يا بزه ديده) است. به عبارت ديگر، خودكشي يک نوع آدمكشي است كه تغيير سمت يافته و بجاي اينكه آدمي، فرد ديگري را بكشد خود را هدف قرار مي دهد. از اين نظر، خودكشي مهمترين نوع خشونت تغيير شكل داده شده است. 🌐 vasael.ir/0003b6 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹قِلَّةُ الأَكلِ يَمنَعُ كَثيراً مِن أعلالِ الجِسمِ . 🔹كم خورى ، از بسيارى دردها و بيمارى هاى بدن ، جلوگيرى مى كند . 📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٥٠٥ ح ٦٧٦٨ 🆔 @vasael_ir
🖼 #عکس_نوشت | آیا هدف علم کشف حقیقت است؟ 🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری «جشنواره مطبوعاتی با نام «مثل گوهرشاد» 🔹تمامی تحلیلگران، نویسندگان و خبرنگاران می‌توانند آثار خود را در سه قالب گزارش(حداقل1500 کلمه)،یادداشت( حداقل 1000 کلمه) و مصاحبه تفصیلی (حداقل 2000 کلمه)» از طریق شبکه‌های اجتماعی به شماره 09301666087 حداکثر تا تاریخ 27 تیرماه ارسال کنند. 🌐 vasael.ir/0003aw 🆔 @vasael_ir
🔸دعوت به سوی خدا؛ جان‌مایه تمدن اسلامی حجت الاسلام والمسلمین تبیین کرد؛ 🔹هدف تمدني رسالت پيامبر(ص) پيروزي بر همه اديان است و ما كنشگران داخل تمدن دين هستيم، ديني كه پيامبر خاتم آورده است و قرار است بر همه اديان پيروز شود. اين مقايسه تمدني را ديروز عرض كردم و تأكيد كردم كه اين يك مقايسه تمدني است «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ». 🔹تقويت ايمان جزئي‌تر از توليد است، ما درباره ايمان سه مطلب داريم، يكي خود ايمان، اينكه من عرض مي‌كنم، توليد، ايجاد ايمان، مانند اينكه شما ايمان بياوريد و يا ديگري را مؤمن كنيد، يكي تثبيت ايمان است كه در قرآن آمده است، و ديگري ازدياد ايمان است؛ ما همه اينها را توليد ايمان اسمش را مي‌گذاريم، اينجا به توليد تأكيد داريم، چون در تعامل با اقوام ديگر است، در تعامل با ديگران شما توليد ايمان مي‌كنيد، در درون خودتان تثبيت و ازدياد است. 🔹«در اين جهاد بزرگ كار اصلي شما اين خواهد بود كه چگونه يك تاريخ عقب‌ماندگي و غيره را در كوتاه‌ترين زمان‌ها ان‌شاء‌الله جبران كنيد و با رويكرد اسلامي و غيره جامعه‌سازي كنيد». من اين چگونه‌ها را برجسته و مؤكد كرده‌ام كه بگويم چگونگي نياز به دانش دارد. 🔹بايستگي‌هاي شرعي، تمدن‌سازي اسلامي در پرتوي دين شكل مي‌گيرد؛ «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ»، والسلام، يعني هيچ چيز ديگري موجود نيست، يك راه هم بيشتر نيست، كه اين راه هم ملازم صراط مستقيم است. 🔹حنيف مي‌دانيد كه چيست؟ اين افراد معلول كه پاهاي‌شان پيچ دارد، اينها موقع راه رفتن خيلي مراقب هستند كه متعادل بمانند، بر خلاف ما، ما خيلي بدون مراقبت حركت مي‌كنيم، ولي يك شخص معلول خيلي با ملايمت راه مي‌رود و مراقب است؛ اين خيلي مراقبت كردن حنيفيت است؛ وجود ما براي حنيفيت ساخته شده است كه مراقب باشيم، اين امر توصيفي و تكويني است، خود دين امر تشريعي است. 🌐 yon.ir/5CvdG 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | الزامات گفتمان‌سازی در عرصه فقه حکومتی ـ قسمت دوم 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام 🔹كَمالُ الأَدَبِ وَالمُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ : العَقلُ، وَالحِلمُ، وَالصَّبرُ، وَالرِّفقُ، وَالصَّمتُ، وحُسنُ الخُلُقِ، وَالمُداراةُ . 🔹كمال ادب و مروّت، در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى، و مدارا. 📚معدن الجواهر: ص ٥٩ 🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله از مجموعه «وسائل» بازدید کرد 🔹آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دقایقی پیش از مجموعه پایگاه فقه حکومتی وسائل بازدید کرد و نکات و توصیه‌هایی را به منظور جلوگیری از آفات پیش روی این حوزه بیان داشت. 🔹وی ضمن اشاره به اهمیت پرداختن به مسأله فقه حکومتی، گفت: طلاب جوان باید توجه داشته باشند که پایه فقه حکومتی همان فقه جواهری و سنتی و البته پویا است بنابراین نباید در ورود به این عرصه عجله کنند بلکه باید ابتدا زیربنای فقهی خود را محکم کنند و سپس بر روی آن فقه حکومتی را بنا کنند. 🔹نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به ضرورت پرداختن به فقه‌های مضاف تأکید کرد و اظهار داشت: فقه القرآن و فقه الحدیث نیز بسیار پر اهمیت هستند باید به این مسائل نیز توجه داشت و در این زمینه‌ها نیز کار کرد. 🔹آیت الله جزایری با ارج نهادن به کار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، گفت: سعی کنید در تبلیغ فقه حکومتی نکاتی را به طلاب جوان گوشزد کنید تا بتوانند مسیر درستی را برای ورود به عرصه فقه حکومتی انتخاب کنند و مراحل لازم برای دست‌یابی به این مهم را یکی یکی طی کنند. 🌐 vasael.ir/0003bU 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مبانی دینی قانون اساسی 🔹قانون اساسی به عنوان مهمترین سند حقوقی و سیاسی یک نظام حکومتی و منشور و میثاق حقوقی شکل‌گیری آن نظام، بیانگر بنیادها، نهادها، ساختارها، مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین تبیین‌کننده نوع تکالیف، حقوق و صلاحیت‌های افراد جامعه اعم از فرادست و فرودست می‌باشد. 🔹ویژگی دیگر آنکه محتوای قانون اساسی جمهوری اسلامی ضمن برخورداری و به کارگیری صحیح عبارات و کلمات حقوقی جدید و به چالش کشاندن تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین قوانین اساسی جهان مدرن، به تشخیص برجسته‌ترین عالمان و فقیهان اسلام، از احکام الهی ریشه گرفته است. 🔹کتاب مبانی دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قلم محمد ملک‌زاده، توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب در شانزده فصل تنظیم شده است. در فصل اول، تحت عنوان مرحله تدوین و تصویب قانون اساسی، نویسنده به مطالبی همچون شیوه‌های مختلف شکل‌گیری قانون اساسی از جمله وضع قانون اساسی از طریق مجلس موسسان و یا از طریق رفراندوم می‌پردازد. 🌐 vasael.ir/0003b5 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولان بانک ها به حوزه‌های علمیه توجه نمی‌کنند / فقه ظرفیت پاسخگویی به همه معاملات جدید را دارد : 🔹 در جمع مسئولان مؤسسه اقتصادی طیبات با اشاره به فعالیت‌های این موسسه اظهار داشت: یکی از آرزوهایم این بود که در مرکز فقهی طلاب و دانش‌آموختگانی که در فقه و اصول خیلی قوی هستند در زمینهٔ اصطلاحات اقتصادی روز مانند بورس و بیمه و سهام نیز فعال و کار بلد باشند. 🔹 ابراز داشت: یک‌وقتی یک نظریه‌ای را در بحث بیمه گفتم یک روش فقهی این است که یک معامله‌ای که در بازار امروز مطرح می‌شود تحت کدام‌یک از این عناوین درمی‌آید؟ بیع، اجاره، مضاربه، صلح یا شرکت؟ یک عده‌ای گفتند لازم نیست تحت یکی از این عناوین دربیاید، یک عقد عقلایی باید باشد، عقلا می‌گویند این‌یک عقد است. 🔹رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان داشت: شاید برخی از بزرگانی هم که می‌فرمایند ربا است همین را خدمتشان گفتند که این‌ها پول از یکدست می‌گیرند و به دست دیگر وام می‌دهند و سود کلانی می‌گیرند، مسلم این ربا است. اما اگر غیرازاین باشد و در کارهای تولیدی مصرف کنند ربا نیست. 🔹مسئولین بانکی کشور آن طوری که باید و شاید به حوزه توجه نکردند، من در یکی از صحبت‌هایم که در دیدار از افق حوزه داشتم، گفتم، حوزه ما هنوز برای مسئولین نظام جایگاهش مشخص نیست، ما نباید توجیه‌گر کارهای بانکی کشور باشیم، ما باید راه‌های صحیح را ارائه بدهیم این نمی‌شود، جز اینکه ارتباطات خیلی قوی بشود، یعنی مسئولین اقتصادی کشور حوزه را باور کنند، حوزه هم علم اقتصاد را باور داشته باشد، اگر حوزه‌ای بگوید ما اصلاً چیزی به نام علم اقتصاد نداریم و هر چه هست غلط است! این حوزه می‌تواند با نظام تعامل داشته باشد؟، با هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند تعامل داشته باشد. حوزه باید مجموعه نظام را باور کند، مجموعه نظام حوزه را باور کند، یک ارتباطی برقرار بشود که ان شا الله به نتایج خوبی برسیم. 🌐 vasael.ir/0003bS 🆔 @vasael_ir
🔸دوره تابستانی «سیر مطالعاتی امام موسی صدر» برگزار می‌شود 🔹دوره مطالعاتی با حضور و راهنمایی عادل پیغامی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد. 🔹این دوره در روز‌های ۲۵ و ۲۶ تیرماه، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود و هزینه شرکت در آن ۸۰ هزار تومان است و دانش‌آموختگان در پایان این دوره گواهی تکمیل دوره دریافت خواهند کرد. 🔹جلسات این دوره در محل مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، واقع در تهران، میدان هفت تیر، بالاتر از مسجد الجواد، کوچه شهید عبدالکریم شریعتی، پلاک ۱۰ واحد ۲ تشکیل خواهد شد. 🔹لاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام با شماره‌های ۰۲۱۸۸۴۹۴۱۶۲ و ۰۲۱۸۸۴۹۴۱۶۳ تماس بگیرند. 🌐 vasael.ir/0003bh 🆔 @vasael_ir
🔸 | ضرورت بازخوانی زی طلبگی در راستای الگوبرداری از سیره نبوی حجت‌الاسلام تاکید کرد؛ 🔹در دنیای پر از رمز و راز و ارتباطات پیچیده امروزی، طلبه در جامعه با مردم حضور و ظهور دارد و رفتار او زیر نظر کنجکاوانه مردم قرار گرفته و انتظارات زیادی را برای او رقم زده است. طلبه باید به درستی و منطقی رفتار نماید و رفتارهای او چه ظاهری و چه در باطن باید متصل به آموزه های دینی و اخلاقی باشد و در این مسیر گام های استواری را بردارد. 🔹اگر بخواهیم زی طلبگی را تعریف کنیم، آیه شریفه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» قطعا اسوه بودن پیامبر(ص) در تمام جهات فردی و اجتماعی، مسائل آداب و معاشرت با اهل و عیال و فرزندان خودشان بهترین اسوه بودند. به همین جهت تمام ابعاد شئونی را که یک انسان نیازمند است تماما در پیامبر(ص) ما هم وجود داشته است. یکی از جهات همین مسئله ساده زیستی است. به نظر من تعریف ساده زیستی، بهترین تعریف است. 🔹طلبه در هرجایی که هست باید تحصیل علم و ایمان کند و نباید به جایی وارد شود که به بسیاری از مسائل معتقد نیستند. البته بستگی به خود اشخاص دارد اینکه بعضی از اشخاص روحیاتی دارند که می توانند اثر گذار باشند تا اثر پذیر. لذا اگر طلبه به مرحله ای برسد که بتواند دچار مسائل حاشیه ای نشود و با افراد فاقد صلاحیت همراهی نکند، ورود به دانشگاه هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی کند. 🌐 yon.ir/Ef8be 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | تامین بهداشت روانی اقتصاد و تقویت آن از منظر آموزه‌های دینی 🔹از جمله بیماری روانی که دامنگیر جوامع گشته، بیماری دهشتناک اقتصادی است. این بیماری روح و روان جوامع را هدف قرار داده و آشفتگی روانی اقتصادی و پریشان حالی را به دنبال خواهند داشت. 🔹دین مبین اسلام، از دیر باز این معضل را پیش بینی کرده وضمن تشریح علل آرامش روحی و روانی، راهکار‌هایی برای پاسخ به این نیاز اساسی بشر ارائه داده است تا جوامع بشری در برابر فشار‌های روانی اقتصادی دچار آشفتگی نگشته و افراد انسجام شخصیتی و بهداشت روانی خود را حفظ کنند. اسلام، به روابط اقتصادی سالم انسان‌ها توجه داشته و خواستار این مهم است که روابط اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که سلامت و بهداشت روان افراد به خطر نیفتد. 🔹فقر مادی احساس حقارت و خود کمتر بینی را به دنبال دارد، گونه‌ای که حتی فقیر، در میان خانواده خود نیز نمی‌تواند شخصیت حقیقی و عزت نفس خویش را بازیابد. 🔹حاکمیت ارزش‌های اترافی و رفاه زدگی بر یک جامعه در کنار ضعف بنیان‌های اعتقادی، بستر مناسبی برای گسترش روحیه اترافی، به وجود می‌آورد. بنابراین نخستین گام برای مقابله با آن همچون دیگر مفاسد اقتصادی تقویت باور‌ها و تحکیم ارزش‌های اصیل در جامعه است. از این رو قرآن کریم، پیوسته مترفان را به فرجام دردناک اخروی آن بیم می‌دهد و به ارزش‌های اخلاقی، اصالت می‌بخشد. 🌐 vasael.ir/0003bD 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹 خيارُكُم أحاسِنُكُم أخلاقا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ. 🔹« بهترين هاى شما ، خوش اخلاق ترين هاى شما هستند ؛ آنان كه با ديگران ، و ديگران با آنان ، الفت مى گيرند.» 📚 تحف العقول : ص ٤٥ 🆔 @vasael_ir
🔸ديدگاه‌های مختلف پیرامون قلمرو داده‌های تمدنی قرآن حجت الاسلام والمسلمین تبیین کرد؛ 🔹جلسه «خوانش تمدنی قرآن؛ ضرورت‌ها و الزامات» از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه فقه حکومتی وسائل در خردادماه 98 با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ 🔹از شما بپرسم جهاد يعني چه؟ جهاد اصطلاحي چيست؟ جهاد از اول طلبگي تا چند وقت پيش من جهاد را فقط با قتال فهم مي‌كردم؛ اگر رهبري مي‌فرمود جهاد اقتصادي، مي‌گفتيم كه اين جهاد مجازي است، اقتصادي هم قرينه آن است، اين جهاد جهاد هست اما مجازاً اينطور فهم مي‌كرديم. 🔹بعضي معتقد به اين‌هماني دين و تمدن هستند یعنی دين و تمدن يكي هستند، و اين را به شما بگويم كه اين را من تمامش را از مطالب حضرت آيت‌الله جوادي جمع آوري كردم كه ايشان خيلي اين را تكرار مي‌كند كه دين اسلام همان تمدن است. 🌐 vasael.ir/0003bO 🆔 @vasael_ir
🔸 | دعوت کننده به سوی خدا باید اهل مقاوت باشد 🔹آیت الله عباس استاد درس خارج فقه جهاد حوزه علمیه قم 18 آذر ماه سال 1396 در صد و سی و سومین جلسه درس خارج فقه جهاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: يکي از واجباتي که به عهده دعوت کننده است، صبر و تحمل اذيت و آزارهاست. به تعبير امروز، اهل مقاومت باشد و به دعوت ادامه دهد. 🔹حال مي گوييم مرز دعوت تا کجاست؟ اکنون به ايات مکي استناد مي کنيم که مرز آن تا هدايت استمرار دارد حتي اگر توام با اذيت و آزار باشد. اگر گفته شود که آيات مکي نسخ شده يا خاص زمان پيامبر(ص) يا شخص ايشان است، پاسخ مي دهيم: خير؛ اگر ظرف و ظرايط مکه، تکرار شود، اين آيات شامل آنها مي شود. 🔹اکيد مي کند که صبر کن. يعني در عين اينکه دستور به عقاب داده شده است، نهي نمي شويد. نهي ارشادي تنزيهي است. اما باز مي فرمايد صبر کنيد. اينقدر سخت است که مي فرمايد: مگر اينکه خدا قدرت صبر بدهد. در عين حال، ناراحت نباشيد. 🌐 vasael.ir/0003ax 🆔 @vasael_ir
🔸 #گفت_وگو | فقه حکومتی؛ متصدی اصلی تعیین وظایف نظام در قبال حقوق عامه 🔹مسأله «حقوق عامه» یکی از مهمترین مسائل در قوانین هر کشوری است که گره‌گشای بسیاری از مشکلات به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تخلفات نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، اشخاص و حتی دولت‌ها است، چراکه اتکای جامعه به دستگاه قضایی برای پیگیری حقوق عامه و دفاع مستحکم دستگاه قضایی از حقوق مردم مسیر سوء استفاده از ظرفیت‌های جامعه و عبور از حقوق افراد به منظور نیل به اهداف و منافع شخصی و گروهی را در تنگنا قرار می‌دهد و موجب می‌شود تا کار برای متخلفین و متقلبین دشوار و عواقب آن خطرناک باشد. 🔹امروزه یکی از مشکلات عرصه اشتغال همین نظرهای کارشناسی است که به صورت سلیقه‌ای و با اعمال نظرات شخصی و نه براساس قوانین مانع تراشی در مسیر اشتغال می‌کنند. 🔹متأسفانه بیشتر توان و ظرفیت قوه قضائیه متمرکز بر حل دعوای و اختلافات جامعه شده است و به عقیده من اگر به دستگاه قضایی به جای تمرکز بر بند یکم وظایف خود به بند دوم یعنی حقوق عامه توجه بیشتری داشت شاهد حل بسیاری از مشکلات جامعه از طریق احیای حقوق جامعه بودیم که این مسأله بار وظایف قوه قضائیه در زمینه پرونده‌های اختلافات و دعاوی و تخاصمات را بسیار سبک‌تر می‌کرد. 🌐 yon.ir/6CGY0 🆔 @vasael_ir
🖼 #عکس_نوشت | ناتوانی علم گسسته از دین در ارائه راه حل 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسین عليه‌السلام: 🔹لايَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛ 🔹عقل، جز با پيروى از حقّ، كامل نمى شود. 📚 أعلام الدين، ص۲۹۸ 🆔 @vasael_ir
پرفروش ترین کتاب حوزه حجاب و عفاف برای کودکان با تخفیف ویژه برای بیش از 10نسخه فقط امروز و فردا(19و20تیر) لینا لونا نوشته کلر ژوبرت نویسنده مسلمان فرانسوی در این کتاب با یک داستان تخیلی که هم زبان کتاب کودکانه هست و هم بیان داستان کودکانه و با تصاویر زیبا و رنگ آمیزی دلنشین که کار خود نویسنده هست مفهوم حجاب به صورت کاملا قابل فهم به مخاطب منتقل می شود. بسیار مناسب برای مسابقات کتابخوانی هفته عفاف و حجاب(21تیر)و مراسمات این هفته هدیه ای مناسب برای کودکان 💠قابل تهیه از مرکز کتاب وارثین با قابلیت ارسال به تمام نقاط کشور با ارسال پیام به: @BookMan (👈 کلیک کنید) 🆔 @vasael_ir
علت تاکید بیشتر اسلام بر روی عفاف زنان 💠رهبر انقلاب: هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام می‌گیرد، باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد. در غرب به خاطر این‌که به این نکته توجه نشد کار به این بی‌بند و باری‌ها کشید. نباید بگذارند عفت زن - که مهمترین عنصر برای شخصیت زن است - مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد. عفت در زن، وسیله‌ای برای تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتی در چشم خودِ مردان شهوتران و بی‌بند و بار است. البته مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون مرد به خاطر برتری جسمانی، میتواند به زن ظلم کند، روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است. (۱۳۷۶/۰۷/۳۰) 🆔 @vasael_ir