🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹مَن أحزَنَ مُؤمِنا ثُمَّ أعطاهُ الدُّنيا لَم يَكُن ذلِكَ كَفّارَتَهُ ، ولَم يُؤجَر عَلَيهِ .
🔹هر كس مؤمنى را اندوهگين سازد و سپس همه دنيا را به او بدهد ، اين كار ، كفّاره (جبران كننده) گناه او نخواهد بود و براى آن ، اجرى به او داده نمى شود .
📚 جامع الأخبار : ص ۴۱۶ ح ۱۱۵۴
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی فقهی حقوقی حکم حکومتی
🔹هرچند در معضلات نظام، رهبری تصمیم نهایی را میگیرد و بالطبع میتواند در این جهت دست به صدور احکام حکومتی بزند، اما از دیدگاه حقوقی، رهبری تنها پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام میتواند نسبت به حل معضلات نظام اقدام نماید.
🔹به عبارت دیگر رهبری نمیتواند رأسا و بدون مشورت با مجمع، به حل معضلات نظام از راههای گوناگون، از جمله صدور احکام حکومتی اقدام کند.
🔹ولایت فقیه، تجلی اراده ملت برای رهبری جامعه است و تجربه تاریخی نیز نشان داده است که ما باید دارای فردی باشیم که در سیستم حکومتی حرف آخر را بزند؛ امری که بر خلاف صورت سازیهای ظاهری، در جوامع به اصطلاح دموکراسی نیز دیده میشود.
🔹در آمریکا رئیس جمهوری میتواند تحت شرایطی از حق «وتو» در مقابل مصوبات پارلمان استفاده کند؛ مثلاً با ارسال پیام سالیانه به کنگره، ضمن اثرگذاری بر تصویب قوانین، میتواند از کنگره بخواهد تا استراتژی ویژهای را در تصمیمهای تقنینی اتخاذ نماید.
🔹بر اساس بند سوم از اصل یکم قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس جمهور، ریاست مجلس سنا را بر عهده دارد. مطابق بند دوم از اصل دوم قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور، فرمانده کل قواست. همچنین مسؤول و طراح سیاست خارجی، رئیس سازمان اداری کشور و صاحب حق عفو و بخشودگی است.
🌐 vasael.ir/0003o3
🆔 @vasael_ir
🔸دو فصلنامه «مطالعات اسلام و روانشناسی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻
🔹دو فصلنامه مطالعات اسلام دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهو روانشناسی، عنوان نشریهای در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که از سال 1386 تا به امروز در قالب 12 دوره و 23 شماره به تعداد 161 مقاله در شهر قم به زبان فارسی چاپ می شود.
🔹بر اساس مصوبه شورای اعطای مجوزها و امتیازدهی علمی شورای عالی حوزههای علمیه در مورخ 21/3/1387 رتبه علمی ـ پژوهشی به این دو فصلنامه اعطا شده است.
🔹پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه؛ سید محمد غروی راد مدیر مسئول؛ محمد کاویانی سردبیر و مسعود آذربایجانی، محمد رضا احمدی، علیرضا اعرافی، محمد کریم خداپناهی، محمد رضا سالاری فر، محمد حسین شریفی نیا، سید محمد غروی راد، محمد کاویانی، علی فتحی آشتیانی و مهرداد کلانتری از اعضای هیئت تحریریه این نشریه هستند.
🔹اهدافی که این نشریه دنبال می کند بدین شرح است: انتشار تحقیقات انجامشده در زمینۀ مطالعات اسلام و روانشناسی، اطلاعرسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید، علم و اندیشه و نظریهپردازی در این زمینه، آماده کردن زمینۀ مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روانشناسی اسلامی است.
🌐 vasael.ir/0003ob
🆔 @vasael_ir
🔸شب زیستی، نیاز جامعه اسلامی یا حرکت برمدار سبک زندگی غربی
حجت الاسلام #یوسف_آخوندی کارشناس مشاوره اسلامی در گفتوگو با #وسائل:
🔹انسان با خوابیدن به نوعی آرامش میرسد که از راههای دیگر به دست نمیآید. امنیت همانطوری که از طریق قوه دافعه در برابر تهدیدهای بیرونی تامین میشود، از طریق خواب در برابر تهدیدهای بدنی نیز تامین میشود.
🔹خداوند با اشاره به آرامش روحی مجاهدان در جنگ بدر با خوابی سبک، به این حقیقت اشاره کرده و فرموده است «اذ یغشیکم النعاس امنه منه؛ هنگامی که چرت و خوابی سبک، شما را دربر گرفت تا از آن خواب به آرامش و امنیت برسید». (انفال/ 11)
🔹از دیگر آثاری که در قرآن به آن اشاره شده، درمان غم و فشار روانی است. خداوند در قرآن بیان میکند با عارض شدن خوابی سبک بر گروهی از مجاهدان در جنگ احد، پس از عارض شدن غم بر آنان، این حالت از آنان برطرف شد و آنان به آرامش روانی و امنیت روحی رسیدند.
🔹خداوند میفرماید «ثم انزل علیکم من بعد الغم امنه نعاسا یغشی طائفه منکم؛ سپس خداوند به دنبال عارضه غم بر شما، امنیت و آرامش را با خوابی سبک که بخشی از شما را دربر گرفت، فرو فرستاد». (آل عمران/ 154؛ نگاه کنید: المیزان، ج4، ص 42)
🔹خواب، از عوامل تعطیلی فعالیتهای بدن است. در این حالت، بدن میتواند به بازسازی توانایی خود بپردازد و زمینه را برای فعالیتهای پس از خواب فراهم آورد. خداوند میفرماید: والنوم سباتا؛ خوابیدن را مایه تعطیلی بدن و فعالیتهای آن قرار داد. (فرقان/47 و نبا/ 9) باید توجه داشت که سبت به معنای تعطیلی است.
🌐 vasael.ir/0003oR
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸چگونه میتوان تهدیدهای بینالمللی را به فرصت تبدیل کرد؟ 🌐 yon.ir/Kgb4q 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«ظرفیت قواعد فقه در روابط بینالملل بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای تحقق بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محسن_قدیر:
🔹در سیاست خارجی، سیاستگذار صرفا دولت است. سیاست بینالملل سیاستی است که صرفا توسط بازیگران دولتی اتخاذ نمیشود مثل سازمانهای منطقهای از قبیل اکو و غیره.
🔹در روابط بینالملل بازیگران هم دولت ها هستند و سازمان های غیر دولتی و هم بعد سیاسی دارد و هم بعد غیر سیاسی دارد. حقوق بین الملل زاییده روابط بینالملل و سیاست بینالملل است و نقش تحدید کننده دارد.
حجت الاسلام والمسلمین #رضا_اسلامی:
🔹در بحث روابط بینالملل اگر توانستیم قواعد جدیدی تاسیس کنیم که خوب است و الا در حد احکام کلی باید اصولی را تاسیس کنیم که از قاعده کمتر است ولی حکم شرعی کلی است به همین خاطر در روابط بینالملل گاهی مواقع به عنوان قاعده و گاهی مواقع به عنوان اصل از آن یاد میشود. اصول بنیان شرعی دارد ولی توجیهات کافی برای قاعده شدن را ندارد.
🔹به طور کلی میتوان گفت ما نیاز به قاعدهسازی داریم. قواعد شناخته شده نیازی به جزئی سازی ندارد بلکه باید در روابط بینالملل مسائل آن را شناسایی کنیم یعنی ببینیم کدام مساله با کدام قاعده تطبیق میکند که البته همین تطبیق هم کار پیچیدهای است. یک بخش هم چیزهایی است که در معرض قاعده شدن هستند و باید از آنها بحث شود.
🔹باید بین سیاست بینالملل و روابط بینالملل تفاوت قائل باشیم. باید تاثیر سیاست بر تجارت و تجارت بر سیاست مشخص شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لک_زایی:
🔹امروزه بازیگری در عرصه بینالملل منحصر به دولتها نیست بلکه افراد و نهادهای فروملی و نیز فراملی به عنوان بازیگر ایفای نقش میکنند. نقطه مرکزی با دو مفهوم مشخص میشود تعارض و توافق، تعارض از واگرایی خفیف تا شدید را شامل میشود و توافق هم از خفیف تا شدید را شامل میشود.
🔹تعارض و توافق حول منافع و اهداف شکل میگیرد یک بازیگر به دنبال تحقق اهداف و منافع خود است و تحقق اهداف در راستای تامین منافع است. نقطه شروع نیاز است اگر نیاز نباشد به دنبال ارتباط با دیگران نمی رویم.
🔹از نیاز ضعف متولد میشود و از ضعف آسیب تولید میشود و آسیب توان تبدیل شدن به تهدید را دارد وقتی دیگری با شما همافق و همهدف نیست میخواهد با شما مقابله کند و نگاه میکند ببیند نیاز شما چیست.
🔹اینکه گفته میشود باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم یعنی اینکه باید از حالت ضعف خارج شویم و یا نیازمان را کاهش بدهیم.
🌐 yon.ir/Kgb4q
🆔 @vasael_ir
🔸زبان گنگ عرفانی دلیل عدم آشنایی جوانان با معنویت است
حجت الاسلام #باقر_طالبی_دارابی:
🔹معنویت پژوهی به معنای معنویتهای دوران مدرن با معنویت در درون اسلام تفاوت دارد. به رغم اشتراکهای این دو، اختلافهای بسیار و برجسته آنها باعث شده که ما معنویت مدرن را غیر دینی و انحرافی تلقی کنیم و پیام این نوع از معنویت را برای مخاطبین مناسب ندانیم.
🔹ما در ایران گفتمان معنویت گرایی را در کنار دو گفتمان سکولار (یا علمی) و گفتمان دینی تجربه میکنیم، گرچه گفتمان معنویت گرا، با وجود شاخصههای زبانی، به خاطر شرایط سیاسی اجتماعی به مرحله بروز و ظهور نرسیده است.
🔹برای اینکه این گفتمان تقویت شود و از طرف دیگر، معنویت بومی اسلامی رشد پیدا کند باید معنویت در سطح گفتمان و با شاخصههای زبانی «خاص خود» در جامعه مطرح شود.
🔹اینکه امروزه جوانها با زبان معنویت آشنا نیستند و اینکه پیرامون معنویت گرایی اسلامی گروهی شکل نمیگیرد بدین خاطر است که زبانی که در معنویت به کار میرود زبان گنگ عرفانی است.
🔹زبان معنویت امروزه گنگ و مبهم که یا برگرفته از زبان تصوف و یا برگرفته از زبان دینی سنتی است و این امر گاهی اوقات در قالب ایدئولوژی و گاهی اوقات در قالب آموزههای سنتی بیان میشود. در هر صورت، این گفتمان از حالت متعادلی که بتواند هویت سازی کند خارج شده است.
🌐 vasael.ir/0003or
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹لا يُبغِضُنا إلّا مَن خَبُثَت وِلادَتُهُ ، أو حَمَلَت بِهِ اُمُّهُ في حَيضِها .
🔹ما را دشمن نمى دارد ، مگر كسى كه ناپاك ، زاده شده باشد ، يا مادرش در زمان قاعدگى اش ، او را حامله شده باشد .
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۹۶ ح ۲۰۳
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸از سیر تکوین رشته مطالعات زنان در دانشگاههای آمریکا تا تصویب آن در وزارت علوم 🌐 yon.ir/eKmKK 🆔 @v
گزارش #وسائل از کرسی علمی«فرایند پژوهی تکوین رشته مطالعات زنان (مطالعه موردی دانشگاههای آمریکا)»🔻
دکتر #قاسم_پور:
🔹بسياری از تاريخ نگاران اولين بارقه های ورود دانشگاهيان به عرصه مطالعات زنان را در فعاليت فمینيست استراليايی مگ داوسون جست وجو می كنند كه در سال 1956 با ارائه واحد درسی «زنان در دنيای در حال تغيير» در دانشگاه سيدنی به صورت بسيار محدود در باب وضعيت اقتصادی و مشاركت سياسی زنان اروپای غربی به ارائه درس پرداخت.
🔹تأسيس رشته مطالعات زنان در غرب عمدتاً به پيوند دانشگاهيان با جنبش های مدنی پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1960 بازمی گردد. آليس گينزبرگ، وقايع نگار مطالعات زنان و ويراستار كتاب تكامل مطالعات زنان در امريكا، بازخورد پيروزیها، مجادلات و تغييرات، معتقد است تأسيس مطالعات زنان طبيعتاً از سياست زمان خود بيرون آمده است.
🔹نخستين واحدهای درسی مطالعات زنان در دانشگاه كورنل در سال 1969 ارائه شد؛ هرچند اولين گروه رسمی با اين نام در دانشگاه ايالتی سنديگو در سال 1970 تأسيس شد، دانشگاه كورنل سپس توانست مؤسس دومين گروه رسمی مطالعات زنان نيز باشد و اين آغاز رشد سريع گروه های مشابه در كالج های هنری ليبرال و انواع مؤسسات آموزشی خصوصی و فدرال در آمريكا بود كه حتی كالج های وابسته به كليسا را نيز دربر می گرفت.
🔹رشد سريع مطالعات زنان در آمريكا به گونه ای بود كه از تعداد 150برنامه آموزشی در، 1975 به سه برابر، يعنی 450 برنامه، تا نيمه دهه 1980 و بيش از 600 برنامه آموزشی در دهه 1990 رسيد.
دکتر #باقری_میاب:
🔹به عقیده من دکتر قاسم پور موضوع خوبی پرداختند چراکه هم به لحاظ نیازهای اجتماعی لازم است رشته مطالعات زنان در ایران مورد توجه قرار بگیرد، هرچند خاستگاه این رشته در ایران و سایر کشورها با هم متفاوت است ولی از این جهت که بخواهد این تفاوت ها را نشان بدهد که وضعیت خودمان را بازیابی کنیم و این که اگر بخواهیم پویایی علمی به این رشته و گرایش های مختلف آن بدهیم باید به این گونه رشته ها بپردازیم.
🔹رشته های تخصصی جدیدی مصوب شده است به عنوان مثال تصویب رشته دکتری جنسیت در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی حوزه زنان و خانواده و حقوق خانواده این عزم را نشان می دهد که این پویایی علمی در ایران حفظ شده است.
🔹این نشست نیز به تقویت همین جایگاه کمک میکند و اینکه بدانیم برای علمی بودن این رشته چه کاری باید بکنیم، البته رابطه کنش و دانش نیز عنصر مهمی است که پرده برداری میکند از این که نیازهای اجتماعی ما میتواند ایجاد کننده و توسعه دهنده رشته های علمی باشد.
🌐 yon.ir/eKmKK
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت توجه به فقه سینما و تئاتر
آیت الله #علیدوست:
🔹امروزه نقش سینما و تئاتر بر ایجاد گفتمان و اثر اخلاقی و انقلابی و حتی اثر ضد اخلاقی و ضد انقلابی بر فردی پوشیده نیست و هر چقدر پدیده زندهتر، باورپذیرتر و کاراتر باشد؛ توجه به مبانی فقه آن ضرورت دوچندان پیدا میکند.
🔹در حکومت اسلامی نیز باید پدیدههای آن مشروع باشد؛در زمان کنونی پدیده سینما و تئاتر امری زنده و در جامعه تأثیرگذار است.
🔹از این رو باید به وضعیت فقهی و شرعی آن توجه شود تا اینکه دغدغه شریعتمداران و هنرمندان را پاسخگو بوده و همچنین در این زمینه با واکنش و برخوردهای منفی در جامعه مواجه نخواهیم شد.
🔹در برگزاری این همایش ملی فقه هنر سعی شده است که فارغ از ملاحظات ویژه از همکاری هنرمندان عرصه سینما و تئاتر استفاده شود.
🔹پژوهشهای فقهی و حقوقی این همایش برعهده حوزه و دانشگاه است؛ در این عرصه بحثهای مصداق شناسی و موضوع شناسی مطرح است که در این راستا باید متخصصان فن و هنرمندان این موضوع را به گونه دقیق روشن کنند و پژوهشگران فقه و حقوق در این زمینه نظر بدهند.
🌐 vasael.ir/0003oz
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی
🔹حکومت اسلامی همانند دیگر معرفی مقاله | آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبویحکومت ها و تمدن ها در زمانی خاص متولد می شود، دوران بلوغ و جوانی دارد، و بالاخره به دلیل مواجه شدن با چالش ها و آسیب ها ممکن است به دوران پیری و حتی زوال برسد.
🔹مقصود از «آسیب شناسی»، شناخت موانع داخلی و خارجی بالقوه با بالفعلی است که یک حکومت را تهدید می کند. در این مقاله، از« حکومت»، معنای غیر مدرن آن قصد می شود تا شامل کلیه دولت ها ـ اعم از مدرن و پیشامدرن ـ شود. دولت پیامبر (ص) در مدینه نوعی دولت ـ شهر بود که در زمان خلیفه دوم به دولت ـ امپراتوری تبدیل شد.
🔹آسیب شناسی حکومت، بحثی جدید نیست. علاوه بر ابن خلدون، ابوالاعلی مودودی در مقایسه عصر پیامبر با زمان پایان حکومت امویان، تغییراتی را برشمرد که به نوعی آسیب شناسی حکومت اسلامی تلقی می شود.
🔹در این مقاله، سعی می شود مهم ترین آسیب های حکومت اسلامی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس سیره نبوی توصیف و تحلیل شود. آسیب های حکومت در ابعاد مختلف با هم ارتباط دارد، بنابراین نمی توان یکی را بدون در نظر گرفتن دیگری تحلیل کرد.
🌐 vasael.ir/0003nJ
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
🔹ترکیب شناختها، بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آناحساسها و آمادگی برای عمل نسبت به یک چیز معین را گرایش شخص نسبت به آن چیز میگویند گرایش به باروری نیز، گرایش و تمایل به داشتن فرزند از نظر اجتماعی و بیولوژیکی در بین خانوادههاست. هم از منظر فردی و هم از منظر اجتماعی هیچ نهادی نیست که همانند نهاد خانواده جهانی و از نظر غایت ثابت پایدار باشد.
🔹از اینرو هیچ نهادی نیز همانند آن تحت تأثیر دگرگونیهای اجتماعی قرار نمیگیرد. زمانی که دگرگونیهای ساختاری (مانند صنعتی شدن، شهرنشینی و نظایر آن) در سطح کلان رخ میدهد، دگرگونیهای ایدئولوژیکی نیز در سطح کلان به وجود میآید، در سطح خرد نیز خانوادهها خود را با دگرگونیها در سطح کلان انطباق میدهند.
🔹باروری و فرزندآوری به عنوان عامل منحصربهفرد افزایش جمعیت در سطح جهانی، از اهمیت بیشتری برخوردار است و مهمترین عاملی که میتواند ساختار سنی یک جمعیت را دگرگون سازد سطح باروری زنان است، همچنین دسترسی بهینه به شاخصهای اجتماعی نظیر خانواده، ازدواج، باروری و غیره همگی درگرو وضعیت جمعیتی است، دسترسی به شاخصهای بهتر اقتصادی نیز همینگونه با جمعیت جامعه در ارتباط است.
🔹از اینرو پرداختن به پدیده جمعیت و گرایش به باروری پیشنیاز هرگونه توسعه اجتماعی- اقتصادی در جامعه است. بر طبق اطلاعات آماری، متوسط رشد سالانه جمعیت 9/3 درصدی سالهای 65-55، طبق آخرین سرشماری 1390 به 29/1 درصد کاهشیافته است.
🌐 yon.ir/ptoD4
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#یادداشت | قیام امامحسین از نگاه روانشناسی مثبت 📝 محرم آتش افروز 🌐 yon.ir/fU4iq 🆔 @vasael_ir
🔹نهضت حسینی را میتوان از جنبههای گوناگون در علوم انسانی معاصر مطالعه کرد؛ بهخصوص شرکتکنندگان مستقیم در آن رویداد بزرگ از نظر روانشناسی اجتماعی و تحلیل و بازشناسی شخصیت و اختلالهای شخصیتی سران کفر از دیدگاه روانشناسی بالینی بخشی از کارهایی است که انتظار میرود پژوهشگران دینباور و ژرفاندیش دانشگاه و حوزه به آن بپردازند.
🔹بعد از شهادت مظلومانه مسلم بن عقیل و یک ماه پیش از عاشورای خونین، علاوه بر امام حسین (ع)، همراهان آن حضرت میدانستند که بهزودی با مزدوران سیهدرون و خونخوار یزید روبهرو میشوند.
🔹در چنین شرایطی، اضطراب عادیترین هیجانی است که به سراغ افراد میآید و پس از آن بروز حالاتی از تحریکپذیری، گمگشتگی و پرخاشگری.
🔹تا دیروز شمار زیادی از مردان به ظاهر مبارز و حقطلب همراهت بودند، با دورنمایی از چهره گشاده و آغوش باز مسلم بن عقیل و استقبال گرم هزاران نفر از دوستداران خود در کوفه و بصره، و اینک گروهی کمتر از صدنفر در راه بین مکه و عراق، آرام آرام حرکت میکنند با داغی که از خبرکشته شدن مسلم و هانی و عبدالله بر دل دارند.
🔹چگونه میتوان شب را زیر این آسمان غمزده، بدون اندوه و هراس به روز آورد و روز را آرام و بانشاط با حرکت به سوی قتلگاه نامعلوم خود سپری کرد؟
🔹به واقع، هیچ میدان و زمان آزمایشی برای درک و ابراز هیجانهای منفی نمایانتر از مسیر مکه و کوفه و فاصله زمانی عید قربان و عاشورا نیست. اما امام حسین علیهالسلام و یاران باوفایش اینجا نیز همه معادلات علمی بشر را به هم میریزند و با گفتار و کرداری، فراتر از تبیینهای روانشناختی انسان مدار، مثبتترین حالتها و فرایندهای توحیدی را به نمایش میگذارند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 yon.ir/fU4iq
🆔 @vasael_ir
🔸ارزﻳﺎبی اﺛﺮ ارزش اﻓﺰوده ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ
🔹ﻫﻤﻮاره اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن از ﻧﻈﺮ اﻫﺪاف(ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دادهﻫﺎی ﭘﺎﻧﻞ ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺎنی) ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﻛﻼن اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮ اﺷﺘﻐﺎل ﻛﺎﻣـﻞ، ﺛﺒـﺎت ﻗﻴﻤـﺖﻫـﺎ، ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ و رﺷﺪ ﭘﺎﻳﺪار اﻗﺘـﺼﺎدی ﺗﺎﻛﻴـﺪ دارﻧـﺪ.
🔹از اﻳـﻦ ﻣﻴـﺎن ﺗﻮزﻳـﻊ درآﻣـﺪ در ﺟﺎﻳﮕـﺎه یکی از ﻫﺪفﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻛﻼن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻮده اﺳـﺖ. در اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻛﻮﺷـﻴﺪه ﺷـﺪه ﺗـﺎ ﺑـﻪ ﻧﻘـﺶ و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺴﻬﻴﻼت ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ در اﺳﺘﺎنﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻛﺸﻮر ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد.
🔹ﺑــﺮاي ارزﻳــﺎبی اﺛــﺮ ارزش اﻓــﺰوده ﻗــﺮض اﻟﺤــﺴﻨﻪ ﺑــﺮ ﺗﻮزﻳــﻊ درآﻣــﺪ از دادهﻫــﺎی ﭘــﺎنلی (ﺗﺮﻛﻴﺒــی) ﺑﻴﻦاﺳﺘﺎنی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﻮع ﻣﺪل، آزﻣﻮن F ﻟﻴﻤـﺮ اﺟـﺮا ﺷـﺪه اﺳـﺖ.
🔹ﻧﺘﻴﺠﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ، ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺻﻨﺪوقﻫﺎی ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ، ﺑﺎ ﻓﺮض ﺛﺎﺑﺖﻣﺎﻧﺪن دﻳﮕـﺮ ﻋﺎﻣﻞﻫﺎ، در اﻛﺜﺮ اﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻛﺸﻮر اﺛﺮ ﻛﺎهشی ﺑـﺮ ﻧـﺎﺑﺮاﺑﺮی ﺗﻮزﻳـﻊ درآﻣـﺪ داﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ.
🔹اﻓـﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ در 19 اﺳﺘﺎن ﺑﺮ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی اﺛﺮ کاهشی دارد ﻛﻪ در 15 مورد از ﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. در ﺑﺮاﺑـﺮ، در 8 اﺳﺘﺎن اﺛﺮ اﻓﺰایشی دارد ﻛﻪ اﻳﻦ اﺛﺮ ﻓﻘﻂ در اﺳﺘﺎنﻫﺎی اﺻﻔﻬﺎن، زﻧﺠـﺎن، ﮔﻠـﺴﺘﺎن، ﮔـﻴﻼن و ﻣﺮﻛـﺰی ﻣﻌﻨـﺎدار اﺳﺖ.
🌐 yon.ir/SLepy
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹اُطلُبُوا العِلمَ ... لِأَنَّهُ مَعالِمُ الحَلالِ وَالحَرامِ، ومَنارُ سُبُلِ الجَنَّةِ، وَالمُؤنِسُ فِي الوَحشَةِ، وَالصّاحِبُ فِي الغُربَةِ وَالوَحدَةِ، وَالمُحَدِّثُ فِي الخَلوَةِ .
🔹دانش بجوييد...؛ چرا كه نشانههاى (وسيله شناخت) حلال و حرام است، و چراغ راهنماى راههاى بهشت، و همدم بىكسى، و يار غربت و تنهايى، و همسخن در خلوت.
📚 الأمالی للطوسی: ص ۴۸۸ ح ۱۰۶۹
🆔 @vasael_ir
🔸در اندیشه حکومت جهانی واحد
🔹نظام لیبرال دموکراسی خواسته و آزادی معنوی اکثریتی نسبی را هر چیز به بهای پایمال کردن خواسته ها و آزادی خواهی عده ای دیگر از شهروندان محق تامین می کند.
🔹هنگامی که به اصطلاح این برترین شیوه حاکمیت در اندیشه غرب حتی در میان خود جوامع غربی نتوانست موقعیت لازم را به دست آورد، باید سراغ راه دیگری رفت و آن را به محک تجربه گذاشت. ما مدعی هستیم که سیستم و شیوه ای به جز آنچه که نظام سیاسی اسلام ارائه می دهد، نمی تواند جانشین نظام های سیاسی حاکم بر غرب و جهان باشد.
🔹ممکن است گفته شود که اسلام نیز طی قرون متمادی نتوانسته است پاسخگوی بسیاری از نیازهای جوامع بشری از جمله نیاز انسان ها به عدالت و رفع تبعیض باشد همانگونه که نظام لیبرال دموکراسی از عهده این مهم بر نمی آید.
🔹بحران فرهنگی در جهان که خود به بحران سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی انجامیده است، بشر را بر آن می دارد تا به راهکارها و راهبردهای سازنده و کارآمد متوسل شود. به هر حال مسلم است که انسان در تکاپوی رسیدن به راه حل بحران های جاری، راهی جز فرهنگ و تعالیم اسلام پیش روی خود نمی یابد.
🔹اقامه عدالت اجتماعی در گستره جهان از شاخص ترین اهداف الهی ظهور آن شخصیت برجسته (عج) و والا به شمار می رود. تجدید حیات اسلام و گسترش آن در جهان و در نتیجه، ایجاد دگرگونی در زندگی مادی و معنوی انسان و تامین رفاه عمومی جوامع بشری، از برکات این ظهور الهی است.
🌐 vasael.ir/0003nW
🆔 @vasael_ir
🔸مهلت ارسال مقاله به پنجمین همایش «مالی اسلامی» تمدید شد
🔹محور اصلی این همایش «بازار مالی اسلامی ـ رونق تولید ـ چالشها و راهکارها» است. «نقش بازار پول در رونق تولید» و «نقش بازار بیمه در رونق تولید» نیز دو محور مهم دیگر است.
🔹مهلت ارسال چکیده مقالات: مهلت ابتدایی ارسال چکیده مقالات تا ۱ مهر ماه ۹۸ بود که با درخواست مخاطبان تا ۱۰ مهرماه تمدید شد.
🔹مهلت ارسال مقاله کامل نیز تا ۲۰ مهر ماه ۹۸ بود که با درخواست مخاطبان تا پایان مهرماه ۹۸ تمدید شد.
🔹یادآور میشود دبیرخانه اجرایی همایش در تهران، بزرگراه شهید چمران، دانشگاه امام صاق(ع)، ساختمان مرکزی، انجمن مالی اسلامی ایران قرار دارد.
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۹۵۱۱۸۶۰۱ تماس برقرار کرده یا به سایت www.iaif.ir مراجعه کنید.
🌐 yon.ir/92F2J
🆔 @vasael_ir
🔸تضعیف بنیان خانواده، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی
🔹یکی از سؤالاتی که ممکن است به ذهن برسد این است که چرا تضعیف بنیان خانواده در جامعه اسلامی بسیار خطرناک تلقی میشود درحالیکه در جوامع غربی، دهها سال است که باوجود تضعیف نهاد خانواده، مشکل بزرگی پیش نیامده است؟
🔹در پاسخ به این سؤال دو نکته قابلتوجه است، نکته اول این است که فروپاشی به دو صورت شکل میگیرد؛ یک نوع فروپاشی دفعی است و نوع دیگر آن فروپاشی تدریجی.
🔹با دقت در وضعیت جوامع غربی میتوان گفت مغرب زمین در حال فروپاشی تدریجی است و هر چه زمان میگذرد مظاهر فروپاشی در جوامع غربی آشکارتر میشود که میتوان افزایش آمار جرم و جنایت را یکی از نشانههای آن دانست.
🔹نکته دومی که در پاسخ به این سؤال باید مورد توجه قرار گیرد این است که در مغرب زمین عاملی دیگر وجود دارد که این فروپاشی تدریجی را با تأخیر مواجه میکند و آن عامل نهادینه شدن رابطه حقوقی در بسیاری از جوامع غربی است برخلاف جوامع شرقی که روابط مردم در آنها نوعاً بر مبنای عاطفه شکلگرفته است.
🔹بدین ترتیب در جوامع اسلامی تضعیف بنیان خانواده زودتر منجر به آسیب دیدن مردم و حاکمیت خواهد شد اما در جوامع غربی به دلیل ضمانت اجراهایی که روابط حقوقی متقابل دارند و همچنین به دلیل گستردگی این روابط در بسیاری از لایههای اجتماع، تحقق خطر مزبور سرعت کمتری دارد.
📝 حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا
🌐 vasael.ir/0003pD
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت ایجاد دو رشته «فقه وحدت» و «کلام وحدت» در حوزه علمیه
آیت الله #مبلغی:
🔹تحقق بخشیدن به هر یک از این 2 رشته، نیاز به تحقق رشته دیگر را نفی نمیکند، از این رو حوزههای علمیه باید این دو رشته را ایجاد کنند.
🔹کلام وحدت به اعتقادهای پایهای که به وضعیتهای جعل شده از سوی خداوند برای امت نظر دارد، می پردازد.
🔹مانند جعل وسطیت که از قرآن «جعلناکم امه وسطا» که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده، استفاده می شود و جعل «واحده بودن» برای امت که از آیه شریفه «ان هذه امتکم امة واحدة» استفاده میشود.
🔹ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و ... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیقهای متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.
🔹فضلا و فرهیختگان هر کشور باید شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع به اصول وحدت، نسخههای متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.
🌐 vasael.ir/0003pE
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸زبان گنگ عرفانی دلیل عدم آشنایی جوانان با معنویت است حجت الاسلام #باقر_طالبی_دارابی: 🔹معنویت پژوه
🔸معنویت اسلامی یعنی معنویت اصیل و کامل، نه دین داری فرمالیسم
دکتر #بهزاد_حمیدیه:
🔹معنویت اسلامی یعنی دینداری بالغ آلپورت. البته نمی خواهم بگویم معنویت اسلامی همان دینداری بالغ است، بلکه مقصود استفاده از این دینداری در تعریف معنویت اسلامی است.
🔹در واقع معنویت اسلامی همان دینداری اصیل و کامل است؛ دینداری که قشری نیست؛ دینداری که صرفا مبتنی بر مناسک صرف نیست؛ دینداری که تنها فقهی نیست؛ دینداری که تنها ظواهر احکام نیست.
🔹البته ما نمی خواهیم بگوییم که ظواهر احکام اهمیت ندارند بلکه ما نیز معتقدیم که در دینداری شریعت، طریقت و حقیقت مطرح هستند.
🔹ما می گوییم اینکه شخصی تنها به مستحباتی نظیر زیارت ها اهمیت دهد و تنها به قالب هایی برسد که در شریعت به عنوان قالب معنویت بیان شده اند، دچار فرمالیسم و قشری گری شده است و این، منجر می شود که ما از پتانسیل عظیم ظواهر دین هیچ استفاده ای نکنیم.
🔹اربعین با این عظمت رخ می دهد و آثار شگرفی دارد ولیکن می تواند بسیار بیش از این اثر گذار باشد. البته تاکید می کنم که زیارت اربعین بسیار خوب است و ما باید آن را تقویت کنیم ولیکن سخن این است که ما باید معنویت اصیل را به آن تزریق کنیم. دینداری مبتنی بر صرف مناسک، معنویت نیست.
🌐 vasael.ir/0003pK
🆔 @vasael_ir