بخش نخست گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻
حجتالاسلام #داود_فیرحی:
🔹ادبیات مدرن کوشش می کند که مجازات را پنهان کند تا آن جایی که همیشه رسانه ها فاش می کنند ولی دولت این مسئله را پنهان می کند. ادبیات کلاسیک استراتژی دولت فاش سازی خشونت بود یعنی از طریق برملا کردن و چیزی به نام استراتژی «هراس» ایجاد می شد.
🔹هراس از دیدن خشونت پیدا می شد. امام سجاد(ع) به همین مسئله اشاره می کند. زندگی آن حضرت همیشه با بیماری گره خورده بود به دلایلی این اتفاق افتاد و حتی مادرشان نیز از بیماری خاصی رنج می برد و زود از دنیا رفت.
🔹اما همین انسان که آدمی تصور نمی کند چنین ادبیات شفاف و کوبنده و ویرانگری داشته باشد به ناگاه فضا را تغییر می دهد. کسی امام سجاد(ع) را به آن مراسم دعوت نکرده است و به ایشان زمان صحبتی داده نشده است اما با چند دقیقه ایراد سخن اهل مجلس را وادار به احترام می کند. در حالی که تحت شدیدترین فشار روحی، ذهنی، جسمی و امنیتی قرار دارد و آن کلمات را مطرح می کند.
دکتر #ناصر_مهدوی:
🔹برخی تحصیل کردگان که در فضای مجازی بسیار سخنرانی می کنند و این روزها عادت کرده اند بی محابا به امام حسین(ع) بتازند و شگفت آور است که بخشی از این گویندگان معتقدند که از حسین(ع) نمی توان آموخت.
🔹برای من همیشه این سوال مطرح بود که بر اساس چه پشتوانه نظری می گویند که از حسین(ع) نمی توان آموخت و چقدر پژوهش و تحقیق در این زمینه انجام شده که در نهایت این نتیجه گیری حاصل شده است؟
🔹معتقدم عاشورا یک حادثه واقعا استثنایی است، حتی اگر منابعی هم نداشتیم که امروزه منابع غنی از عاشورا داریم، خود عاشورا رویداد عجیبی است یعنی اسنادی که از دوران شاگردان امام صادق(ع) به دست آمده و نقد هایی که در تاریخ مطرح شده که بخشی از آنها در تاریخ طبری ذکر شده است. در همان واقعه اگر نگاه کنیم ما با یک حادثه تحسین برانگیز و ماجرای شکوهمند مواجه هستیم.
🌐 yon.ir/otTOe
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم ، ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم : حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم ، وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم ، وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم.
🔹بهترين چيزى كه مردم به واسطه آن ، دل هاى دوستانشان را به دست مى آورند و كينه ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند ، اين است كه در هنگام برخورد با آنان ، خوش رو ، در غيابشان جوياى احوالشان ، و در حضورشان گشاده رو باشند .
📚 تحف العقول : ص ۲۱۸
🆔 @vasael_ir
🔸شماره ۷۰ فصلنامه علمی «فقه و حقوق خانواده» منتشر شد
🔹هفتادمین شماره فصلنامه علمی «فقه و حقوق خانواده» با ۸ مقاله و به همت دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران منتشر شد.
این فصلنامه در ۸ مقاله و در ۲۵۰ صفحه منتشر شده که عناوین مقالات بدین شرح است:
🔹جلوههای کیفرزدایی در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با تأکید بر جرایم خانوادگی
🔹آثار عقد فضولی در مصاهرت
🔹تبیین مؤلفههای قرآنی قوامیت مردان با تأکید بر کاربست «سنجههای مصلحت» در فقه شیعه
🔹واکاوی تحولات قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص قرارهای تأمین کیفری اطفال و نوجوانان
🔹حق سلطنت زن بر بدن خود و تزاحم با حقوق زوج
🔹ولایت حاکم بر تعلیم و تربیت اطلاف بی سرپرست
🔹واکاوی فقهی حقوقی شرایط اعمال ماده ۹۴۵ قانون مدنی (نکاح در بیماری منتهی به وفات)
🔹پیشگیری رشد مدار از جرم در پرتو تئوریهای نوین زیستی
چکیده مقالات مذکور:
🌐 vasael.ir/0003pw
🆔 @vasael_ir
🔸نباید نسبت به آموزههای حسینی نگاه تقلیلگرایانه داشت
بخش دوم گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻
دکتر #احمد_پاکتچی:
🔹مهم ترین پیام امام حسین(ع) در حوزه کلام این است که کلام را نباید از عمل جدا کرد. ساحت عمل اگر از ساحت نظر جدا شود و نظر به تنهایی باقی بماند مصیبت بار خواهد بود و در نهایت نتایج نامطلوبی حاصل می شود.
🔹عمل به نظر بهبود می بخشد و زمینه تکامل باور و ایمان را فراهم می کند و در نهایت نگاه ما به آموزه های امام حسین(ع) نباید تقلیل گرایانه باشد.
دکتر #علی_اکبر_ثبوت:
🔹سید بن طاووس می گوید با توجه به آنچه که ما از آیه کریمه می فهمیم وقتی شهیدان به عالم دیگر منتقل شدند غرق شادمانی هستند و ما هم در شادی آنها باید شاد باشیم.
🔹هنگامی که سید بن طاووس در مقابل سنت عزاداری شیعه قرار می گیرد، در جمع بین سنت عزاداری با آنچه که در آن آیات مشاهده کردیم، می گوید: بله از آغاز محرم تا روز عاشورا که روزها و ساعات و دقایق هجوم مصائب و بلیات بر سیدالشهدا(ع) است باید ما هم به تبع آنها محزون باشیم ولی پس از شهادت، یعنی پس از عاشورا آنها در مقامی قرار می گیرند که غرق شادی هستند و از آن پس ما هم باید به آنها در شادی اقتدا کنیم.
🌐 yon.ir/Vu0Af
🆔 @vasael_ir
🔸کودک همسری؛ آدرس غلط دشمن
#نیلچی_زاده در نشست «ازدواج اسلامی»:
🔹سختگیری در ازدواج با معیارهای مادی و ژست خواهی، احمقانه است؛ علاوه بر این معیارها در شرایط فعلی مدرک علمی افراد دارای اهمیت بسیاری شده است که توجه به این معیار در صورت افراط آسیبها و آفتهایی را برای ازدواج دختران و پسران به دنبال خواهد داشت.
🔹این سختگیریهای احمقانه در حال حاضر در بین نخبگان جامعه وجود دارد؛ این افراد جاه طلبی علمی دارند؛ در شرایطی که موقعیت افراد متفاوت میشود کسانی که در دایره انتخاب قرار خواهند داشت به مراتب کاهش مییابند و فرآیند ازدواج دشوارتر خواهد شد.
🔹سختگیریهای احمقانه یکی از مهمترین دلایل تأخیر در ازدواج دختران و پسران است و این درحالی است که نیاز است تا بلوغ فکری، جنسی، عاطفی و اقتصادی افراد بررسی شود.
🔹در شرایط فعلی حرف درستی وجود دارد که عدهای باطل به دنبال آن هستند؛ پدیده کودک همسری از سوی افرادی دنبال میشود که بازیچه دست دشمنان شده اند چراکه امروز مشکل اصلی دختران ایرانی تأخیر در امر ازدواج است.
🔹اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمیشود، اما این امر بستگی به تواناییهای جسمی و عاطفی افراد متفاوت است؛ گاه این تفاوتها زمان ازدواج را مشخص میکند و در برخی موارد به سن ارتباط چندانی ندارد.
🌐 vasael.ir/0003py
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام:
🔹تجَنَّبوا البَوائقَ يُمَدَّ لَكُم في الأعمارِ؛
🔹از بديها دورى كنيد تا عمرتان طولانی شود.
📚 عيون أخبار الرضا(ع) : ج۲، ص۳۶، ح۹۰
🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین(ع)»/بخش اول🔻
دکتر #محمد_حسن_ضیائی_فر:
🔹یکی از مسائلی که به نظر میرسد تبیین آن باعث روشن گری مخاطبین نسبت به رویکرد جامعه ما میشود، این است که در پرتو سیره امام حسین (ع)، ما به عنوان یک شهروند چه وظیفهای در قبال حکومت داریم؟ آیا میتوانیم هر حکومتی را بپذیریم؟
🔹در صورت عدم پذیرش، آیا باید از همان ابتدا در مقابل آن حکمران برخیزیم؟ فقه ما نسبت به این موضوع چه نگاهی دارد؟ تفاوت دیدگاه ما و اهل سنت در این موضوع چیست؟ دیدگاه ما با دیدگاههایی که در ادبیات حقوق بشر جهانی وجود دارد، چه وجه اشتراک و تمایزی دارند؟ پاسخ به این سوال ها، مقصودی است که ما از این جلسه اراده کرده ایم.
حجت الاسلام #سید_ابراهیم_حسینی:
🔹نکته شایان توجه، این است که آیا در اینجا، بین مردم و خداوند تقابلی وجود دارد؟ در واقع، سوال همان اشکالی است که آقای سروش مطرح کرد، مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟ از پایین به بالا یا از بالا به پایین؛ اگر از بالا به پایین است، اقتدار گرا میشود و اگر از پایین به بالاست دموکراتیک میشود.
🔹در کتاب مرحوم آیت الله منتظری خواندم که حکومت اسلامی، حکومت دموکراتیک نیست، بلکه تئوکراتیک است. البته این ادعا اشتباه است؛ به نظر ما حکومت اسلامی نه دموکراتیک است و نه تئوکراتیک.
🔹رهبر معظم انقلاب در ابتدای بیانیه گام دوم نظام سیاسی جدیدی را مطرح میکنند. البته توجه شود که این نظریه را انقلاب مطرح نمیکند، بلکه اسلام ناب مطرح کننده این نظریه است. بر اساس این نظریه، حکومت اسلامی مثل تئوکراتیک مسیحی نیست که به نام خداوند حق حاکمیت را از مردم سلب کند.
🌐 vasael.ir/0003pz
🆔 @vasael_ir
🔸امام موسى كاظم عليه السلام:
🔹اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
🔹چنان براى زندگى دنيا تلاش كن كه گويا تا ابد زنده هستى و براى آخرت خويش آنچنان كار كن كه گويى فردا از دنيا خواهى رفت.
📚 من لايحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج ۳، ص ۱۵۶
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | فرآیند مشروعیتسازی در حکومت اموی
🔹در این تحقیق ابتدا نظر گذرایی به مفاهیم مشروعیت و اصول گوناگون مشروعیت در علوم سیاسی و دیدگاههای فقهای شیعه و اهل سنت به منشا پیدایش مشروعیت و تفاوتهای مشروعیت اولیه با مشروعیت ثانویه داشته است.
🔹بعد به انساب امویان و چگونگی پذیرش اسلام توسط این خاندان، روی کار آمدن اولین فرد از این خاندان به طریق تایید خلیفه دوم و سوم و مبارزه برای دستیابی به قدرت بعد از خلیفه سوم، به خونخواهی او در جهت مشروعیتآرایی و به چالش کشیدن دنیای اسلام، میپردازد.
🔹این پایاننامه در چهار فصل و یک نتیجه گیری تدوین شده است. در فصل اول، نویسنده تاریخ و پیشینه امویان، تکاپوی نظامی و سیاسی معاویه، وضعیت اجتماعی، مذهبی دوران معاویه و نیز اقدامات معاویه در راستای مشروعیتسازی برای حکومت خود را مورد واکاوی قرار میدهد.
🔹در فصل دوم وضعیت سیاسی و مذهبی دوران عبدالملک و نیز تشکیلات اجتماعی در دوران عبدالملک مورد بررسی واقع میشود.
🔹در فصل سوم نویسنده فرآیند مشروعیتسازی امویان در عهد عبدالملک تا پایان امویان را مورد بررسی قرار میدهد و در نهایت در فصل چهارم به مساله اختلاف درونی در خاندان بنی امیه و شکلگیری اعتراضات در مقابل آنها میپردازد.
🌐 vasael.ir/0003q3
🆔 @vasael_ir
🔸لزوم بازآرایی نظام معنوی / معنویت موازی جایگزین معنویت خطی شود
حجت الاسلام دکتر #محمد_جواد_رودگر:
🔹عنوان این نشست معنویت اسلام است نه معنویت اسلامی. به نظر من بین این دو فرق است. معنویت اسلام معنویت استنادی و اصطیادی است ولی معنویت اسلامی معنویت استنباطی و اجتهادی است.
🔹در معنویت اسلامی با متون اسلامی مواجهه داریم و در این مواجهه باید معنویت را استنباط کنیم. ولی در بحث معنویت اسلام خود اسلام معنویتی را خالص و زلال عرضه می کند که آن محکوم به احکام بشری نیست که نقض پذیر باشد.
🔹ولی معنویت اسلامی یعنی شما آن نوع مواجهه معرفتی که در مقام فهم و دریافت در بخش های تفسیری و تاویلی به آن دست پیدا می کنید که گاهی به جهت کثرت نظرها تعارض میان آنها می بینیم. همین الان هم عالمان اسلامی ما از معنویت، تعریفی را ارائه می دهند بسیار باهم افتراق دارند.
حجت الاسلام دکتر #محمد_شیخ_الاسلامی:
🔹در جمع بندی می خواهم دو چیز را وضع کنم؛ یکی معنویت های موازی جایگزین معنویت های خطی شود یعنی در واقع ترجمه این عبارت است«الطرق الی الله بعدد انفس الخلائق».
🔹شما برای رسیدن به حق باید از استعداد خودت استفاده کنی و دنیای خود را کشف کنی و در دنیای خود کسب معنویت کنید. در عرفان، معنویت خطی است به این گونه که یک نسخه برای همه استفاده می شود. بنابراین ما به بازآرایی نظام معنوی نیاز داریم.
🔹وضع دوم اینکه ما معنویت تخصصی را درست کنیم که معنویتی است برآمده از اختصاصات آدم ها به علاوه دانش این معنویت. این می تواند چالش انسان معاصر در طلب فردیت در عین تکثر گرایی باشد.
🌐 vasael.ir/0003q0
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس حوزه علمیه نجف اشرف در سال تحصیلی جاری
🔹در عالیترین سطح درسی حوزه نجف، درس خارج، امسال نیز برخی از مراجع و علمای نجف همچون آیات فیاض، بشیر النجفی، شیخ محمدباقر الایروانی، شیخ الیعقوبی، سید محمدرضا سیستانی، شیخ هادی آل راضی، شیخ محمد السند و ... حلقه بحث خارج را تشکیل دادند.
🔹از میان این دروس، درس آیت الله اسحاق فیاض، از شنبه تا چهارشنبه صبح ها در دفتر ایشان، واقع در شارع المدینه، برگزار میگردد. درس خارج فقه و اصول شیخ محمد باقرالایروانی روزهای شنبه تا چهارشنبه در مدرسه الغرویه واقع در حرم مطهر حضرت علی(علیه السلام) یکی دیگر از حلقههای شلوغ بحث خارج است.
🔹درس خارج شیخ الیعقوبی نیز همه روزه ساعت پنج عصر در دفتر ایشان برگزار می گردد. شیخ محمد السند نیز بحث خارج اصول، فقه، عقائد و خارج تفسیر نیز از ساعت 8 تا 10 در مسجد عمران بن شاهین حرم مطهر، تشکیل می شود.
🔹درس خارج سید محمدرضا سیستانی فرزند حضرت آیت الله سیستانی نیز به صورت اختصاصی هر روز صبح برای برخی از طلاب در شارع الرسول برگزار می شود.
🌐 vasael.ir/0003q8
🆔 @vasael_ir
🔸رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند
🔹حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».
متن سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی نظام قانونگذاری
١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام.
۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سیاستها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.
۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.
۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیشبینی درآمدها، هدفگذاریها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آییننامه داخلی مجلس.
۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری، از طریق تصویب قانون.
۹-رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.
۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.
۱۲- ضابطهمندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.
۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.
۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیشبینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانونگذاری برای نیروهای مسلح.
۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.
🆔 @vasael_ir
🔸پولطلا راه حل نیست / بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده است
حجتالاسلام والمسلمین #احمد_علی_یوسفی در گفتوگو با #وسائل:
🔹وظیفه اصلی رئیس کل بانک مرکزی حفظ ارزش پول از طریق کنترل تورم و حجم نقدینگی است در حالی که بانک مرکزی به هیچ کجا در خصوص وظایفش پاسخگو نیست.
🔹بانک مرکزی باید یک نهاد فرا قوه ای باشد در حالی که ذیل رئیس جمهور است و متاسفانه به ابزار دست رؤسای جمهور تبدیل شده است؛ مجلس هم نظارتی بر عملکرد آن ندارد.
🔹بانک مرکزی باید از نهادهای زیرمجموعه مدیریت رهبری تعریف شود. مشکل اینجاست که بانک مرکزی مبدّل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده و آنها در بزنگاه های سیاسی آن را ابزاری برای مقاصد سیاسی خودشان قرار می دهند.
🔹رمز ارزهای غیرمتمرکز واسطه بانک را حذف می کنند و لذا می توانند تحریم ها را به راحتی دور بزنند.
🔹اگر مسئولان کشور واقعا اراده اصلاح نظام روابط اقتصادی را داشته باشند می توانند بدون نیاز به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، با کشورهای همسو و دارای منافع مشترک همچون چین، هند، روسیه و ... که دارای جمعیت میلیاردی هستند، روابط تجاری خود را تنظیم کنند و آن کشورها هم متقابلا حاضرند در این زمینه همکاری کنند.
🌐 yon.ir/v9e8x
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹لا يَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ رَبَّهُ وَ لا يَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ؛
🔹هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و جز از گناه خود نترسد.
📚نهج البلاغه: ح۸۲، ص۱۱۲۳
🆔 @vasael_ir
🔸اربعین؛ بستری مناسب برای اصلاح سبک زندگی
گزارشی از نشست«ابعاد تمدنی، تربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده روی اربعین»🔻
#لاله_افتخاری:
🔹اربعین الگوی جامعه توحیدی، عدالت محور با نفی طبقات اجتماعی است که در این آئین تفاوتی بین انسانها وجود ندارد؛ در این مراسم جامعه یکرنگ است و زبان و آئین افراد مهم نیست.
🔹در حقیقت اربعین اصلاح سبک زندگی است؛ در این شرایط زمینه آشنایی همه کسانی که در این آئین حضور دارند فراهم میشود.
🔹اربعین تولدی جدید برای سبک زندگی اسلامی است که متفاوت از سبک و شیوهای است که از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به جهان ارائه میشود.
🔹در واقع سبک زندگی که در بستر اربعین فراهم میشود به دنبال ارائه زنی کامل و پیشرفته و تاریخ ساز است که متفاوت از الگوهای سنتی و غربی است.
🌐 vasael.ir/0003qK
🆔 @vasael_ir
📂امکان سنجی پولطلا💰؛ جایگزینی برای پول اعتباری💵
🔸موضوع تورم، تحریم پذیری، کاهش ارزش پول و لزوم یا عدم لزوم جبران کاهش ارزش پول در دهههای اخیر، از مباحث مورد ابتلا و چالشبرانگیز محافل اقتصادی و فقهی بوده است که به عقیده برخی کارشناسان بی ارتباط با اعتباری بودن پول رایج کشور نیست.
🔹به همین خاطر برخی صاحب نظران برای برون رفت از این معضلات ایده به کارگیری انواع دیگر پول همانند پولطلا به جای پول اعتباری را مطرح نموده اند.
🔸پایگاه فقه حکومتی وسائل، در پروندهای با عنوان "پولطلا" ضمن گفتوگو با کارشناسان اقتصادی حوزوی و دانشگاهی ابعاد علمی ـ فقهی این موضوع را بررسی می کند.
🌐 yon.ir/IHPvU
🆔 @vasael_ir
🔸نشریه «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» جامعه المصطفی العالمیه
معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻
🔹جامعه المصطفی العالمیه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه، آیت الله علیرضا اعرافی سردبیر؛ حسین متقی مدیر مسؤول، رضا لطفی مدیر اجرایی این نشریه هستند.
🔹در بخش اهداف این نشریه آمده است؛ اهداف بنیادین و کلان نشریه «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» به شرح ذیل میباشد:
۱. تبیین و نشر معارف دینی در حوزه علوم انسانی
۲. ایجاد زمینه برای اسلامی سازی علوم انسانی
۳. تحلیل، نقد و بررسی اندیشههای مطرح در علوم انسانی اسلامی و تبیین ظرفیتها و محدودیتهای علوم انسانی اسلامی و تبیین مناسبات آن با سایر علوم
۴. ایجاد بستر مناسب برای طرح نظریههای نو و ابداعات پژوهشی بین نخبگان در حوزه علوم انسانی
۵. ارائه راهکارهای تولید علوم انسانی اسلامی
۶. پاسخگویی به شبهات در زمینه علوم انسانی اسلامی
🔹لازم به ذکر است؛ این نشریه با تعداد 2662 مقاله و 395 شماره و 68 نشریه در راستای اهداف کلان «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» آماده پذیرش مقالات در حوزههای مختلف میباشد که دسترسی به متن کامل مقالات آزاد و رایگان است.
🔹البته مقالات ارسالی به این نشریه نباید قبلا در جای دیگری ارائه یا منتشر شده باشد یا همزمان جهت انتشار به نشریات دیگر ارسال شود.
🌐 vasael.ir/0003qS
🆔 @vasael_ir
🔹طبیعی است که هر کدام از دو وضعیت جامعه طبیعی و جامعه مدنی و به بیان دیگر، وضعیت قبل از انقلاب و وضعیت بعد از انقلاب نرم افزار و فقه متناسب با اهداف خود را نیازمند است.
🔹بعد از انقلاب تا استقرار انقلاب اسلامی، جامعه انقلاب ایران، همچنان در جامعه مدنی به سر می برد، تنها تفاوت مرحله استقرار با مرحله ایجاد، مواجهه انقلاب با مسائل فزونتر و جدیتر نسبت به قبل و نیز همراه با بالاتر رفتن توقعات آحاد است و همین فزونی مسائل و توقعات نیز نرم افزار و فقه متناسب با خود را می طلبد.
🔹پس از جامعه مدنی، نوبت به جامعه جهانی می رسد و در آینه جامعه جهانی، انقلاب اسلامی به مرحله توسعه وارد میشود، نهاد و نهان جامعه جهانی با جامعه مدنی متفاوت بوده و بالتبع نهاد و نهادن مرحله توسعه انقلاب اسلامی با مرحله استقرار آن تفاوت خواهد داشت؛ در این مرحله نرم افزار مربوط به مراحل گذشته فاقد کارآمدی و اثربخشی لازم در جامعه جهانی و مرحله توسعه انقلاب اسلامی خواهد بود.
🔹بدیهی است که اگر مسئله بسیار مهم بقاء و توسعه انقلاب اسلامی در دستور کار باشد، امکان اکتفاء به نرم افزارهای پیشین وجود ندارد، اکتفاء به نرم افزارهای پیشین در واقع تجویز انحطاط از جامعه جهانی به جامعه مدنی و یا طبیعی و نیز ایستا کردن حرکت پویای انقلاب اسلامی و به انحراف کشاندن آن میباشد.
🔹با این حساب در دروازه جامعه جهانی و در مرحله توسعه انقلاب اسلامی، ما نیازمند تولید فقه متناسب با این مرحله و بازسازی، نوسازی و آماده سازی نهادها و ارکان نظام اسلامی برای توسعه انقلاب اسلامی از نظام و دولت اسلامی به کشور و تمدن اسلامی هستیم، تا بتوانیم در پرتو آن نیازهای عمومی و مهمی همچون عدالت، امنیت، پیشرفت و... را در گستره و سطحی همگون با وضعیت و شرایط روز جامعه و انقلاب اسلامی تأمین نماییم و با استفاده از آن به برنامهریزی و طراحی الگوهای مختلف مورد نیاز نظام و جامعه بپردازیم؛ نرم افزار نهائی و کارآمد در مرحله نهائی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی به ابتکار رهبر انقلاب، «فقه حکومتی» عنوان یافته است.
📝 حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری
🌐 yon.ir/dKPHm
🆔 @vasael_ir
🔸لوازم تخصصی شدن رشتههای حوزه
حجت الاسلام والمسلمین #مقیمی_حاجی در گفتوگو با #وسائل:
🔹طلبه باید به نحو سنتی پای درس استاد برود که این فرآیند درس خارج حدود ده سال طول میکشد که طی این زمان، یک دوره استدلالی اصول، فقه و رجال را با روش سنتی و فقاهتی و فقه جواهری طی کرده و در عین حال با یک حوزه تخصصی هم آشنا میشود.
🔹بعد از این دوره اگر ایشان به فقاهت دست پیدا کرد فقیهی است که در یک حوزه تخصصی اطلاعات دقیقتر و مبسوطتر دارد و این اطلاعات همراه است با موضوعشناسی کاملتر و نیز آشنایی با مسائل آن حوزه، و از این به بعد میتواند در این حوزه اجتهاد و پژوهش کند و به حل مسائل بپردازد و به مرور زمان تخصص بیشتری کسب کند و کمکم ادبیات این رشته شکل میگیرد، بعد از سالها تدریس میتواند نظام سازی کند.
🔹اگر این مسیر طی بشود امید است که بتوان مجتهدانی را تربیت کرد که به گونهای متخصص باشند که بتوانند به نحو استدلالی به حل مسائل بپردازند و اگر در هر یک از این مقدمات تسریع و یا تعجیل شود و یا اگر هر یک از این مقدمات حذف شود طبیعی است که یا فرد متخصص نمیشود و یا فقیه نمیشود و طراحی ما لغو خواهد شد.
🔹البته باید گفت که ما طلابی داریم که در این حوزهها زحمت کشیدهاند ولی چون این مسیر را طی نکردهاند فقه و تخصص آنها به وزان بزرگانی همچون آیت الله خویی و سایر فقهای بزرگ نمیرسند.
🔹هدف ما این است که این مسیر با تأنی در یک دوره درس خارج ده ساله طی شود و افراد بعد از این دوره وارد پژوهش بشوند تا بتوانند ادبیات لازم آن حوزه تخصصی را تولید کنند.
🌐 yon.ir/s5ZPs
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام:
🔹لوْ لاَ الدّینُ وَ التُّقى، لَكُنْتُ أدْهَى الْعَرَبِ.
🔹چنانچه دین دارى و تقواى الهى نمى بود، هر آینه سیاستمدارترین افراد بودم(ولى دین و تقوا مانع سیاست بازى مى شود).
📚بحارالأنوار: ج 41، ص 150
🆔 @vasael_ir
🔸درس گفتارهای فقه دولت اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🔹حجت الاسلام قطبی با موضوع«الزامات فقهی دولت سازی اسلامی در بیانیه گام دوم»
🔹حجت الاسلام رهدار با موضوع «ظرفیتهای فقه در روابط بینالملل براساس بیانیه گام دوم»
🔹زمان : چهارشنبهها از ساعت 15 تا 17:30 ـ شروع دوره از 10 مهر 1398
🔹مکان: اصفهان،خ کاوه،جنب ترمینال بابلدشت ک شهید مقارزاده،ک شهیدان شفیعی،بن بست سادات ،ساختمان فتوح،موسسه فتوح اندیشه
ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
dte.bz/fde
09135556863
🆔 @vasael_ir
🔸قیام امام حسین؛ الگویی فقهی و عملی برای تمام ادوار
گزارشی از نشست«نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین(ع)»/بخش دوم🔻
دکتر #سید_علی_میرموسوی:
🔹مرحوم امام خمینی(ره)معتقد بود که قیام امام حسین(ع)، یک حجت شرعی و الگوی فقهی و عملی برای همه دورهها و تمامی سرزمین هاست، نه تکلیف مختص آن حضرت؛ و در تعارض مصلحت فرد با جامعه، تقدم با جامعه است و فرد باید فدای جامعه شود.
🔹قواعد نفی عسر و حرج و نفی ضرر در امور مهمی که اسلام عنایت ویژهای به آنها دارد، وارد نیستند و حتی با فرض صدق عنوان و القا نفس در مهلکه، دلیل حرمت آن شامل مواردی مثل جهاد و ضرورت تشکیل نظام عدل نمیشود.
🔹ایشان به اصل امر به معروف و نهی از منکر استناد میکند و قیام عاشورا را به عنوان الگویی مطرح میکند. این مباحث، خلاصه ای است از تفسیری که مرحوم امام نسبت به عاشورا داشته است.
🔹اتفاقی که در دوره انقلاب میافتد این است که گرایش فقاهتی اسلام سیاسی، با تاکید بر ولایت فقیه، حکومت فقیه را به عنوان معیار حکمرانی شایسته مطرح میکند و نبود فقیه در راس حکومت را، به عنوان معیار غیرشایسته بودن حکومت میداند. بر این اساس است که بحث لزوم تبعیت از فقیه مطرح میشود.
🌐 vasael.ir/0003qX
🆔 @vasael_ir