🔸سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد
🔹موضوع: کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی
🔹ارائه دهنده: دکتر علی اکبر علیخانی
🔹دبیر علمی: محسن جبارنژاد
🔹زمان: پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح
🔹مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام:
🔹اِنَّ رَأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شَئٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمَّ؛
🔹فكر تو گنجايش هر چيز را ندارد، پس آن را براى آنچه «مهم» است، فارغ گردان.
📚غررالحكم: ج۲، ص۶۰۶
🆔 @vasael_ir
🔸شاخصههای تمدن و دولت اسلامی
🔹در اندیشه رهبر معظم انقلاب شاخصههای تمدن نوین اسلامی، بهرهمندی انسانها از همه ظرفیتهای مادی و معنوی است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است.
🔹محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت، حکومت مردمی و اندیشه پیشرفته، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوین بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت، خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژهخواری، ربا، تکاثر و دفاع از مظلومان عالم است که وجه مشترک شاخصههای تمدن اسلامی در دیدگاه معظمله و سایر اندیشمندان اسلامی است.
🔹ایشان از ابتکار و خلاقیت، توجه به رسانههای مدرن، هنر، سینما، بهبود روابط بینالملل، صدور احکام فقهی متناسب با نیازهای جدید بشری به عنوان شاخصههای تمدن نوین اسلامی یاد میکنند که همین شاخصهها قابلیت این را دارند که جهانبینی مادی ظالمانه غرب را به سوی سعادت برهاند.
🔹در اندیشه مقام معظم رهبری، قرآن و جایگاه قوانین آن در تمدن اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است. به اعتقاد ایشان شکلگیری تمدن نوین اسلامی باید با توجه به «مبانی مشترک همه مذاهب اسلامی» و نه ایران شیعی باشد.
🔹در درجه اوّل، نیاز تمدن نوین اسلامی به ایمان مطرح است. ایشان معتقدند جدایی دیانت از سیاست از مظاهر شرک است که تا مسلمانان به همه ابعاد اسلام که سیاست نیز یک بعد مهم آن است، ایمان نیاورند، وارد اسلام واقعی نمیشوند.
🌐 vasael.ir/0003uY
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹 إنَّ السَّرَفَ يورِثُ الفَقرَ وَ إِنَّ القَصدَ يورِثُ الغِنى؛
🔹 اسراف باعث فقر و ميانه روى موجب بى نيازى مى شود.
📚 کافی ج 4 ، صفحه 53 ، حدیث 8
🆔 @vasael_ir
🔸کنفرانس ارتباطات در فلسفه، دین و جامعه برگزار می شود
🔹این کنفرانس بین المللی شلیماخر در پاریس ۲۰۲۰ در روزهای ۲ – ۵ ژوئن ۲۰۲۰ در پاریس- فرانسه برگزار میشود.
🔹محور کلی موضوعات شامل فلسفه قرن ۱۷/۱۸، فلسفه قرن نوزدهم، فلسفه قرن بیستم، معرفت شناسی، فلسفه زبان، فلسفه ذهن، فلسفه دین، فلسفه قاره، فلسفه اروپا، ارتباطات در فلسفه، دین و جامعه و فلسفه اجتماعی و سیاسی است.
🔹علاقمندان به موضوعات فوق میتوانند با ارسال چکیده آثار خود به آدرس ایمیل sschmidt@bbaw.de در این کنفرانس مشارکت نمایند.
🔹مهلت ارسال آثار تا پایان روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ است.
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://philevents.org/event/show/۷۵۱۱۴ مراجعه میشود.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاه جامعه شناختی به پیاده روی اربعین
گزارشی از نشست «آیین در آیینه» 🔻
#محمدرضا_پویافر:
🔹اگر منظور ما از عظیمترین اجتماع تعداد جمعیت است در واقع این طور نیست چراکه تعداد زیادی آیینهای پیاده روی زیارتی در دنیا وجود دارد که برخی از این پیاده رویها مربوط به کشورهای اروپایی است که این پیاده رویها از نظر جمعیت از اربعین بزرگتر هستند. در مکزیک یک مراسم پیاده روی به سمت مکان مقدس دارند که جمعیت آن بالای ۲۰ میلیون نفر است.
🔹اما از نظر خصلتها و ویژگیهایی پیاده روی اربعین میتواند منحصر به فرد باشد چراکه در دیگر پیاده رویها بسیاری از افراد به دلیل خشونت کشته میشوند در حالی که امنیت نسبی از ویژگیهای خاص پیاده روی اربعین است.
🔹مشارکت خیّر دینی، خدمات رایگان به زائر، تنوع قومی، مذهبی و ملتی از دیگر ویژگیهای مختص این پیاده روی است. در این صورت اگر پیاده روی اربعین چند وجهی دیده شود از جهاتی میتواند خاص باشد.
🔹پیاده روی اربعین پدیده اجتماعی چند بعدی و به هم فشرده است که ابعاد چند گانه دارد؛ به طوری که حتی در فاز جدیدی به نام اقتصاد اربعین یا بازار اربعین بازخواهد شد.
🔹سیاست در اربعین، هویت، تعامل و یا تقابل هویتها، محیط زیست و آسیبهای اجتماعی از جمله ابعاد دیگر اربعین است؛ البته پول سازی از اربعین پر خطر و مسأله دار است. برخی پژوهشها از اربعین نگاه درون دینی و درون گفتمانی دارند و برخی نگاه نظری تاریخی دارند و برخی نگاه تجربی دارند.
🌐 vasael.ir/0003uj
🆔 @vasael_ir
🔸دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی برگزار میشود
🔹مؤسسه نورالمجتبی(ع) با همکاری دستگاههای فرهنگی و نهادهای علمی و دانشگاهی، اقدام به برگزاری این دوره آموزش مجازی با حضور اساتید علوم دینی کرده است.
🔹در این دوره که سه ماه و طی ۵۰ جلسه برگزار میشود، شرکتکنندگان در سه حوزه سیره زندگی معصومین(ع)، اخلاق بندگی در قرآن و حدیث و اخلاق رفتاری در قرآن و حدیث به صورت مجازی آموزی میبینند.
🔹سیدمحسن میرباقری و حجج اسلام رفیعی و حسینی قمی از اساتید این دوره سه ماهه آموزشی سبک زندگی اسلامی هستند.
🔹یادآور میشود، طبق فراخوان اعلام شده از سوی مؤسسه نورالمجتبی(ع)، گواهینامه شرکت در این دوره از سوی دانشگاه تهران به شرکتکنندگان در دوره اعطا میشود. علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در دوره میتواند به سامانه آموزشی «ایما» به نشانی http://bit.ly/۳۵JVa۱۳ مراجعه کنند.
🆔 @vasael_ir
🔸پول اسلامی مبنای تاریخی ندارد / کاملا واضح است طلا ثبات قیمت ندارد
حجت الاسلام والمسلمین #سید_عباس_موسویان در گفتگو با #وسائل:
🌐 vasael.ir/0003ui
🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام والمسلمین #سید_عباس_موسویان در گفتگو با #وسائل:
🔹این طور نیست که اگر پول طلایی باشد حتما ثبات قیمت خواهیم داشت، در صدر اسلام که این گونه نبوده و الان هم که دیگر کاملا واضح است که طلا ثبات قیمت ندارد.
🔹به طور مثال شما همین ده یا بیست سال اخیر را اگر مطالعه کنید می توانید نوسانات قیمت طلا را ملاحظه کنید؛ تقریبا هر انس طلا از 600 دلار به 1800 دلار و بعد از 1800 دلار به 1100 دلار نوسان قیمت داشته و الان هم تقریبا رسیده به 1490 دلار که یعنی طلا بین 600 تا 1800 دلار نوسان قیمت داشته است.
🔹بنابراین اینطور نیست که قیمت طلا همیشه بتواند بیانگر ارزش واقعی کالاها باشد. حتی همین امسال میلادی را اگر شما ملاحظه کنید بازهم نوسان قیمت حداقل 10 درصدی را در طلا مشاهده خواهید کرد، آن هم فقط در یک سال.
🔹پس این طور نیست که اگر ما پول را به طلا پیوند زدیم حتما ثبات قیمت و ارزش خواهیم داشت. این نکته هم به شهادت تاریخ و هم از گزارش های ماهیانه و سالانه سایت های اعلام نرخ طلا که نوسانات قیمت آن را به صورت نموداری نمایش میدهند قابل فهم است.
🔹البته کنترل قیمت طلا در داخل کشور ممکن است اما بعد با دو پدیده بسیار خطرناک مواجه خواهید شد، چون طلا یک فلز گرانقیمت جهانی است و فقط کاربرد داخلی ندارد. اگر شما به زور ارزش طلای داخلی را کم تر از قیمت جهانی آن نگاه دارید، نتیجه آن خروج گسترده طلا از کشور می شود.
🔹اینکه طلا در هزار سال قیمت خود را حفظ می کند به درد معاملات روزمره با مهلت پرداخت یک تا پنج سال نمی خورد. این دوستان باید به دنبال پولی باشند که در این معاملات شش ماهه و دو ساله و ... بتواند ارزش خود را حفظ کند حال آنکه قیمت طلا الان روزمره عوض میشود و نوسان دارد.
🔹اگر قیمت سکه بهار آزادی و طرح امامی را در همین یک سال اخیر ملاحظه کنید می بینید چه میزان نوسان داشته است، از پنج میلیون صد هزار تومان الان رسیده به سه میلیون و نهصد هزار تومان.
🌐 vasael.ir/0003ui
🆔 @vasael_ir
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻
🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاحهای غیرمتعارف ممنوع است.
🔹این منع، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد.
🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاحهای غیرمتعارف موجود نیست. تنها برخی گمانهزنیهای غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد که قابل اتکا در فقه نیست.
🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در اینباره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحتاندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است.
🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بینالمللی دارد.
🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بینالمللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است.
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/0003v1
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام:
🔹من رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل.
🔹هر کس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.
📚بحارالانوار،ج ۷۸،ص ۳۵۷
🆔 @vasael_ir
🔸مزایای جدید شرکت در دروس خارج فقه معاصر + لیست اساتید
🔹طلاب برای استفاده از این امتیازات باید حضور مستمر و فعال در دروس اعلامی ذیل داشته و از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۳ آبان ماه ۹۸ نیز در سامانه نجاح به ثبت نام در حداقل یکی از این دروس اقدام کرده باشند.
🔻امتیازات عمومی شرکت در دروس خارج فقه معاصر شامل:
◽️امتیاز ویژه در کتاب سال و جشنواره علامه حلی؛
◽️بهره مندی در اجرای بسته حمایتی درس خارج در تعلق گرفتن ۴ نمره تشویقی برای تقریر نویسی و ۵ نمره تشویقی در ازای انتشار مقاله علمی طبق ضوابط مصوب به اضافه یک نمره اضافه در موارد فوق در موضوعات مصوب فقه معاصر؛
◽️امکان برگزاری مصاحبه درس خارج از دروس فقه معاصر در صورت تمایل طلاب حاضر در درس.
◽️طلاب دروس خارج فقه معاصر با ارائه تقریرات مناسب برای شرکت در مصاحبه شفاهی درس خارج، به ازای هر سال شرکت در آن دروس از ۲ نمره تشویقی در یک مصاحبه درس خارج بدون نیاز به اخذ نمره قبولی بهره مند میگردند.
◽️تسهیل در تصویب موضوع پایان نامه سطح ۳ و ۴ ؛
◽️امتیاز ویژه در خدمات ارائه شده در مرکز خدمات؛
◽️امتیاز ویژه در شهریه هدفمند طلاب؛
◽️امتیاز ویژه در امتیاز شهرک مهدیه؛
◽️اعطای گواهی پایان دوره؛
◽️امتیازات طلاب منتخب حاضر در دروس خارج فقه معاصر؛
🔹تنها طلابی می توانند از امتیازات فوق بهرهمند گردند که حداقل نمره ۱۴ در امتحانات فقه و اصول پایه ۱۰ خود کسب نموده باشند.
جزئیات بیشتر + لیست اساتید 👇
🌐 vasael.ir/0003vB
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸فاصله بسیاری تا تحقق تمدن نوین اسلامی داریم
گزارشی از نشست هماندیشی علمدینی🔻
🌐 vasael.ir/0003vC
🆔 @vasael_ir
دکتر #رضا_داوری_اردکانی:
🔹هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر میکنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر میکردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است. اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل میدانید ولی من آن را بسیار دور میبینم.
🔹من هر چند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقعگرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیتها را نمیبینید؛ البته این واقعیتها برابر با جمهوری اسلامی نیست.
🔹مثلاً آیا این آموزش و پرورش، این بانک، این اقتصاد و این دزدیها و غارتها برای تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی است؟ این مشکلات در برابر همه اهداف مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد. این طور نیست که من قبلا از جمهوری اسلامی دفاع میکردم و اکنون نمیکنم.
🔹مسأله من از سی سالگی و بلکه زودتر وضع تفکر در ایران بوده است؛ به وضع علم و فرهنگ، نظم اداری، راسیونالیته (که وبر به آن پرداخته است)، مدیریت و مسائل جامعه فکر کنید و بسنجید که در چه وضعی است! اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مساله نمیتواند بر عکس باشد.
🔹با فارابی، ابن سینا و ملاصدرا نمیتوانید مسائل این زمان که همگی مسائل غربی است را حل کنید. الان همه چیز غربی و متجدد است و باید این دید چگونه میتوان با آن مواجهه کرد. از بانک، فضای مجازی، مدرسه، دانشگاه مدرن و پست مدرن و .... نمیتوانیم صرف نظر کنیم و آنها را میپذیریم.
🔹اما آیا مثلاً فضای مجازی را ما استفاده میکنیم یا اینکه او از ما استفاده میکند؟ ما دلمان خوش است که این وسیلهای است که ما آن را در راه مقصودمان به کار میبریم در حالی که تکنیک و قانون آن دارد دنیا را اداره میکند. امروز تکنیک و قانون تکنیک، همه دنیا را اداره میکند.
🔹عالم جدید پوششی است بر دین و نمیخواهد شما به حقیقت دین برسید؛ جهان جدید جهان سکولار است و این، جهان نمود خدایی بشر و قدرت بشر است. این ادعای أنا الحقی از ابتدای قرن 15 سابقه دارد.
🔹شما میگویید با سکولاریسم مخالفید و در استدلالهای آن خدشه کردهاید، اما باید توجه کنید که سکولاریسم یک وجود است و قانون جهان امروز، سکولاریسم است پس این مخالفت یک بحث منطقی نیست!».
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0003vC
🆔 @vasael_ir
🔸امام سجاد عليه السلام :
🔹لايَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوى وَكَيْفَ يَقلُّ ما يُتقَبَّلُ؛
🔹كارى كه با تقوا همراه باشد اندك نيست، چگونه آنچه مقبول خدا قرار گرفته، اندك محسوب شود.
📚 تحف العقول، ص ۳۱۸
🆔 @vasael_ir
🔸درس فقه تربیتی «بازیهای رایانهای»
🔹حجتالاسلام علی زینتی در راستای ترسیم الگوی اسلامی بازیهای رایانهای در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مسائل تربیتی بازیهای رایانهای را با روش فقهی مورد بررسی قرار میدهد.
🔹این درس روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۸:۱۵ تا ۹ صبح و روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۸:۳۰ در مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس ۲۱۹ برگزار میشود.
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔹لِيَكُن لَكَ في كُلِّ شَىءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ حَتَّى النَّومِ و الأكلِ؛
🔹در هر چيز بايد نيّتى نيك داشته باشى، حتّى در خوردن و خواب.
📚بحار الأنوار ، ج ۴۵ ، ص ۹۵
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان در اسلام به روایت تاریخ
گزارشی از نشست«به وقت زن؛ با موضوع زن در عاشورا»🔻
#محمد_باغستانی_کوزه_گر:
🔹اسلام حقوق اجتماعی زنان را به رسمیت شناخته و جواز این کار از سوی پیامبر(ص) صادر شده است. ماجرای کربلا در ذیل همین چارچوبها قرار گرفت.
🔹زنان قبل، حین و پس از آن نقشهای متفاوتی را ایفا کردند؛ زنان عاشورایی در اسارت که بسیار مهمتر از حضور در جنگ بود در میدان گفتگو و بیان جزئیات نقش آفرینی کردند.
🔹در پیمان عقبه اول، نام زنانی در گزارشهای تاریخی آمده است؛ در بیعت رضوان زمانی که پیامبر(ص) سال ششم بازگشت اجباری از مکه داشتند نیز حضور زنان گزارش شده است.
🔹در مورد زنانی که از مکه به سوی مدینه مهاجرت کرده اند جداگانه آیاتی نازل شد که در آیات ۱۳ سوره ممتحنه آمده است.
🔹زنان نقشهایی جدی داشتند؛ حتی برخی زنان در وسط سپاه برای دفاع از خودشان سلاح حمل میکردند که پیامبر(ص) آنها را تأیید میکرد.
🌐 vasael.ir/0003vU
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تشکیل حکومت اسلامی؛ بزرگترین هدف مبارزات سیاسی ائمه
🔹مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است.
🔹از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهلبیت(ع) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند.
🔹این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.
🔹پس از واقعهٔ عاشورا، یکی از حساسترین مقاطع تاریخ شیعه، زندگانی حضرت رضا(ع) است. شرایط زمانهٔ حضرت با ائمه پیش از خودشان در عین اشتراک در بسیاری از زمینهها، تفاوتهای اساسی دارد.
🔹رویارویی دستگاه حاکم (خلیفه) با امام در زمان پدر بزرگوارشان آشکار است و طرف حق و باطل بر پیروان ایشان پوشیده نیست؛ اما در زمان امام رضا(ع) از حیث اوضاع کلی جهان اسلام و وضعیت شیعیان، خلفای حاکم و روشهای امام نوعی پیچیدگیهای خاص به چشم میخورد.
🔹حوادث این روزگار از برخی جهتها با نرمش قهرمانانهٔ امام حسن(ع)، موقعیت امام سجاد(ع) و انقلاب فکری، علمی و فرهنگی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مقایسه پذیر و نشان دهنده اهمیت خاص و چند بعدی این مقطع است.
🌐 vasael.ir/0003vK
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی پولطلا سست و بیاساساند
بخش دوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0003vb
🆔 @vasael_ir
بخش دوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل🔻
🔹مبنای سوم طرح ایده پولطلا، توهم ذاتی بودن نوسان قیمت برای پول اعتباری است.
🔹یعنی این دوستان فکر می کنند که تورم و نوسان قیمت یک امر ذاتی و درونی برای پول های اعتباری هستند و هر کجا پول اعتباری باشد تغییرات ارزش واقعی پول در مقابل کالاها و خدمات را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن باید ناچار به پدیده تورم و کاهش ارزش پول و بی عدالتی و توزیع ناعادلانه درآمد، تن بدهیم که به اعتقاد بنده این مبنا هم بی اساس است.
🔹در حال حاضر کشورهایی هستند که پولشان اعتباری است ولی به جهت انضباط مالی دولت و بانک مرکزی تورم ندارند. نه فقط بانک مرکزی بلکه دولت و بانک مرکزی هر دو باید سیاست های پولی و مالی درستی در این جهت اتخاذ کنند.
🔹تغییرات ارزش پول از کجا به دست می آید؟ یا دست دولت و یا دست بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پول است.
🔹برای مثال دولت ها گاهی کسری بودجه می آورند برای سال مالی آینده خودشان، سازمان برنامه و بودجه در دولت امورات کشور را مطالعه میکند و هزینه های خود را میبندد و متوجه میشود برای مخارج خود، مثلا صد واحد پول لازم است و بعد که منابع خود را مطالعه می کند میبیند نود واحد درآمد دارد و ده واحد کم میآورد که برای پوشش این ده واحد، راه های مختلف و متنوعی وجود دارد.
🔹در کشورهای پیشرفته معمولا این کسری بودجه را از درآمدهای مالیاتی پوشش میدهند؛ این روش هیچ اثر تورمی ندارد، چون اگر کسی صد هزار واحد درآمد داشت الان با کسر مالیات 99 هزار واحد درآمد خواهد داشت، یعنی هزار واحد کم تر مصرف می کند اما از طرفی هزار واحد از رفاهیات عمومی دولت بیشتر برخوردار می شود از آموزش و پرورش و صدا و سیما و حمل و نقل و ...
🌐 vasael.ir/0003vb
🆔 @vasael_ir