eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹یکی از خلأهای حوزه در بررسی فقهی مسائل مستحدثه، عدم شناخت کافی و تخصصی از موضوعات جدید است. اگرچه فقیه به دنبال ابعاد فقهی یک موضوع است و از این رو ممکن است چنین به نظر بیاید که نیازی به شناخت تخصصی از آن موضوع وجود ندارد و این خلأ را می‌توان با مشاوره با متخصصین پر کرد. 🔹با این حال به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن ملاحظات کارکردی و آثار و جایگاه آن پدیده جدید در نظامات اجتماعی جدید، فهم دقیقی از کارکرد آن موضوع حاصل نخواهد شد. 🔹به عنوان نمونه یکی از کارکردهای مهم نظام بانکی موجود، مسأله خلق پول است که غالباً در بررسی‌های فقهیِ مربوط به بانک، مغفول واقع شده است. 🔹پس از موضوع‌شناسی، لازم است فقیه در برخورد با این موضوع و پدیده جدید، با تحلیل و کالبدشکافی آن، تلاش کند ابعادی از آن موضوع را که بالقوه می‌تواند ابعاد فقهی داشته باشد، شناسایی کند. به تعبیر دیگر، فقیه پس از موضوع‌شناسی، باید تلاش کند مسألهِ عرفی را به یک مسأله پژوهشی تبدیل کند. 🔹به نظر می‌رسد یکی از ضعف‌های بررسی‌های فقهی موضوعات و مسائل مستحدثه، فقدان چنین تحلیل‌هایی است. تبدیل کردنِ یک مسأله عرفی به یک مسأله پژوهشی، خود کاری تخصصی است و تنها از عهده کسانی برمی‌آید که از یک سو موضوع را به خوبی شناخته باشد و از سوی دیگر به مبانی و چارچوب‌های فقهی آگاه باشد. 🔹متأسفانه فقدان چنین رویکردی سبب شده است در مواردی موضوعاتِ جدید در همان لایه فهم عرفی باقی مانده و به دلیل روشن نشدنِ درست ابعاد فقهیِ آن، به سادگی با استناد به اصل برائت یا برخی عمومات، حکم به جواز آن داده شود. 🔹خطای دیگری که در بررسی فقهی مسائل مستحدثه بسیار شایع است، عدم فحص کافی در ادله است. تصور اولیه در بسیاری از موارد این است که درباره موضوعات جدید به دلیلِ جدید بودنشان، نصّی وجود ندارد از این رو، فقیه خود را بی‌نیاز از فحص در ادله می‌بیند و در همان گام نخست، به عمومات و اصول عملیه رجوع می‌کند. 🔹این خطای روش‌شناسانه به این دلیل رخ می‌دهد که یا موضوع‌شناسی کافی صورت نگرفته و یا ابعاد فقهیِ آن موضوع به روشنی تبیین نگشته و مسأله عرفی در همان لایه عرفی خود باقی مانده است. 📝 مهدی مظهر 🌐 vasael.ir/0003xu 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | اندیشه سیاسی امام خمینی 🔹مؤلف در این اثر در 5 مقاله، افزون بر ارائه ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی(س)، ریشه‌های نظری تفکرات ایشان را در آموزه‌های دینی بررسی کرده و می‌کوشیده از خلأها و آسیب‌های پیش‌گفته دوری کند. 🔹در مطالعات مربوط به اندیشه سیاسی اسلام، آسیب‌شناسی گونه‌ای از تفاسیر اندیشه دینی نکته مورد توجه است که نوعی اصالت تسلیم، توقف نظری و رئالیسم سیاسی را برای جهان اسلام به ارمغان می‌آورد. 🔹حرکت امام خمینی(س) نقطه مقابل این تفاسیر، در برهه حساس از تاریخ معاصر است. از این رو، فهم زوایای این حرکت تنها پس از بازشناسی تاریخی اندیشه سیاسی اسلام و الگوهای عملی نهضت اسلامی، به‌ویژه نهضت عاشورا از یک سو، و شناخت جامع رویکردهای رقیب در جهان اسلام از دیگرسو امکان‌پذیر است. 🔹چارچوب تفکر و عمل امام خمینی(س) که مبتنی بر نحوه برداشت ایشان از مفاهیم عاشورایی به‌عنوان مفاهیم واسط برای تبیین حرکت مردمی علیه رژیم پهلوی، بوده است، حداقل در سال‌های دهه‌های 40 و 50، جدید و بکر بوده است. بنابراین نهضت امام‌خمینی(س) قابل پیش‌بینی و پیشگیری نبوده است. 🌐 vasael.ir/0003xK 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸توسعه فقهی؛ حاصل همکاری فقاهت با حکومت 🌐 vasael.ir/0003xz 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی، بایسته ها و نقشه راه🔻 حجت الاسلام و المسلمین : 🔹توسعه فقه با تحولات فقه تفاوت دارد. سیر تحول فقه گاهی ابتنائی بوده است، یعنی فقهای جدید مبتنی بر نظریات فقهای گذشته استنباط کرده اند؛ گاهی اختراعی بوده است، یعنی فقهای جدید نظریه ای را اختراع کرده اند؛ و گاهی نیز تخریبی و اصلاحی بوده است، یعنی مثلا فقهای جدید نظریه ای را محو کرده اند. اما توسعه فقه این است که رو به پیشرفت باشد. 🔹به اعتقاد ما، توسعه شگرفی که پس از انقلاب اسلامی پیرامون فقه اتفاق افتاده، این است که به برکت انقلاب و در پی درهم‌آغوشی فقاهت با حکومت، فقه ما از رویکرد فردی به رویکرد اجتماعی مبدل شده است. 🔹این توسعه، خاصیت همکاری فقه و حکومت است. در طول تاریخ، هرگاه سیستم فقاهت به دولت نزدیک شده، این توسعه اتفاق افتاده است اما آنچه در این عصر بی سابقه و بی نظیر است، مدیریت دولت توسط یک فقیه است. 🔹اما در پاسخ به این سوال که، آیا سیستم فقاهت می تواند پاسخگوی همه نیاز ها (مخصوصا اداره جامعه) در تمام اعصار باشد؟ آنچه ما می فهمیم این است که فقه به معنای دقی و حقیقی، دانشی است که قادر به پاسخگویی به تمام نیازمندی ها و توانا بر اداره جامعه در تمام شرائط، زمان ها و مکان ها است. اصولا ما در فقه برای اداره جامعه، مفهومی به نام به نام بن‌بست، سکوت و توقف نداریم. حجت الاسلام : 🔹پس براساس فرمایش حضرت امام(ره)، نقطه مطلوب و توقع ما از فقه این است که تئوری اداره جامعه به دست فقه عملیاتی شود. اگر دیدگاه ایشان پذیرفته شود نشان می دهد که علی‌رغم مجالی که انقلاب اسلامی برای فقه و فقها ایجاد کرده، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله طولانی داریم، چراکه شاید تلقی ما از فقه درست نبوده است. 🔹شاید ما گمان می کردیم که فقه با همین ابزار و دانش های وابسته موجود، می تواند تامین‌کننده این نظریه باشد در حالی که چنین نیست. 🔹به نظر می رسد که این مبانی نیاز به نگاه جدید دارد و باید بازنگری شوند و یا اینکه برخی از مبانی که قبلا مفغول مانده بودند، تقویت شوند. البته پس از انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت هایی آغاز شده است که به طور طبیعی تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله فراوانی وجود دارد. 🔹از برکات انقلاب توجه به فقه های مضاف بود که قبل از انقلاب، در این قالب و ترکیب چیزی وجود نداشت. البته بحث هایی در مورد فقه های مضاف وجود دارد؛ مثل اینکه آیا فقه های مضاف تنها در مورد مسائل جدید هستند و می توان آنها را، با یک قاعده و مبنا حل کرد یا اینکه در این مباحث، برای پاسخگویی علاوه بر مشترکات نیازمند اختصاصاتی نیز هستیم؟ 🔹همچنین پس از انقلاب، تولیدات فقهی در حجم گسترده ای انجام شد که علاوه بر کمّیت، بعضا کیفیت قابل توجهی دارند. آری، شاید پس از انقلاب شخصیت های فقهی نظیر مرحوم امام(ره) کمتر آمده، ولیکن در بدنه فضای جوان حوزه و نگاه به فقه فعال در صحنه اجتماع، امروزه نسبت به قبل رشد داشته ایم. 🌐 vasael.ir/0003xz 🆔 @vasael_ir
🔸امام جواد علیه السلام : 🔹اِنَّ الْقائِمَ مِنّا هُوَ الْمَهْدِىُّ الَّذى يَجِبُ اَنْ يُنْتَظَرَ فى غَيْبَتِهِ وَ يُطاعَ فى ظُهُورِهِ؛ 🔹همانا قائم ما مهدى (عليه ‏السلام) است كه بر مسلمان واجب است در زمان غيبت او منتظرش باشد و هنگام ظهورش از او اطاعت كند. 📚منتخب الأثر: ص ۲۲۳ 🆔 @vasael_ir
🔸روزانه 12500 تومان با خلق پول از جیب هر ایرانی برداشت می‌شود / ناکارآمدی پولطلا در مبادلات جهانی گزارش نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «» /1🔻 🌐 vasael.ir/0003xy 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام : 🔹مشکل در خلق پول بانکی است و این مساله عامل سقوط ارزش دو میلیون ریالی پول ملی است. 🔹طبق گزارش خود بانک مرکزی از سال 97 تا 98 پنجاه درصد به پایه پولی اضافه شده است و روزانه هزار میلیارد ریال سیستم بانکی خلق پول می کند که به عبارتی روزی 12500 تومان از جیب هر ایرانی برداشته می شود. 🔹به خاطر خلق پول آقای روحانی 3 میلیون و 125 هزار تومان از ارزش اموال هر ایرانی کاسته شده است. آیا شورای فقهی بانک مرکزی در این اتفاق موضعی دارد یا ندارد؟ 🔹قانون نقض شده است و پول ملی با ارزش واقعی آن برابری نمی کند، آیا فقه در این جریان هیچ طرح و برنامه ای ندارد؟ دولت روزی 12500 تومان از جیب هر ایرانی برداشت می کند اما متولیان فقه و شورای فقهی نه تنها برخوردی نمی کنند بلکه هیچ موضعی هم اتخاذ نمی کنند و این روند هم خیلی عادی طی می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹بنده قبول دارم که وضعیت پولی موجود قابل دفاع نیست و شکی در این نیست و بنده هم قبول دارم اما این مطلبی که آقای متولی امامی مطرح کردند مبنی بر اینکه بانک هر روز اموال مردم را می دزدد، صحیح نیست. 🔹اموال برخی از مردم که صاحبان پول اند دزدیده می شود، اما کسی که پول نقد نگهداری نمی کند و ثروت او کالا است، خیلی منتفع هم می شود. 🔹شما فرمودید اگر پول اعتباری باشد ناچار ما باید ذلت تحریم را بپذیریم، در حالی که در پول اعتباری ملی، بحث از تحریم مطرح نیست اما در رابطه با پول اعتباری بین المللی هم که این پول دست ما نیست که آن را به پولطلا تغییر دهیم و دنیا هم به دلایل مختلفی از این پول فلزی گذشته اند و دیگر هم بازنمی گردند. 🔹در داخل هم اگر شما پولطلا را معیار قرار دادید در سطح بین الملل به مشکل خواهید خورد چون همانطور که شما از کشورها مطالبه طلا در ازای کالای صادراتی دارید، آن کشورها نیز طلای شما را در واردات و مبادلات بین المللی به رسمیت نخواهند شناخت، در نتیجه شما نمی توانید پول بین المللی را از مبادلات بین المللی خود حذف کنید. 🌐 vasael.ir/0003xy 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «بررسی و نقد طرح جامع قانون بانکداری اسلامی با تاکید بر عقد مرابحه» 🔹سلسله نشست‌های علمی در محضر آیت الله اشرفی شاهرودی 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی نیا 🔹زمان: چهارشنبه، 22 آبان ماه، ساعت 18 🔹مکان: مشهد مقدس، انتهای شیرازی 16، مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 🔹آيَةُ المُنافِقِ ثَلاثٌ : إذا حَدَّثَ كَذَبَ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ، و إذا ائتُمِنَ خانَ. 🔹نشانه منافق سه چيز است، هر گاه سخن گويد دروغ گويد، هرگاه وعده دهد وفا نكند و هرگاه به او اعتماد شود خيانت كند. 📚 الترغيب و الترهيب : 4 / 9 / 13 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست‌های تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی 🔹اساتید نشست اول: حجج اسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم و سیدعباس موسویان 🔹زمان: پنج شنبه(۲۳ آبان ۹۸)، ساعت ۱۵ 🔹اساتید نشست دوم: حجج اسلام احمدعلی یوسفی، غلامعلی معصومی نیا، جواد عبادی 🔹زمان: پنج شنبه(۳۰ آبان ۹۸)، ساعت ۱۴ 🔹مکان: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، انتهای کوچه، سمت چپ، بعد از دفتر آقای گرامی، پلاک ۸۲، ساختمان مفتاح 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه ششم از سلسله جلسات مباحثه هم اندیشی فقه حکومتی 🔹با موضوع: فقه نظامات اسلامی برگرفته از نظریه "اندیشه مدون اسلامی" (ایده فقه حکومتی حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی) 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام حسن عابدی 🔹پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ساعت ۱۲:۳۰ 🆔 @vasael_ir
نظریه اندیشه مدون ـ مختصر.pdf
509.7K
🔹این فایل حاوی مطالب مختصری از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی است که در نشست فوق پیرامون آن مباحثی ارائه خواهد شد. 🆔 @vasael_ir
نظریه اندیشه مدون در اسلام - متن مفصل.pdf
826.4K
🔹در این فایل به صورت مفصل تر به دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی پیرامون موضوع«اندیشه مدون اسلام» پرداخته شده است که در نشست فوق پیرامون آن مباحثی ارائه خواهد شد. 🆔 @vasael_ir
🔸ارزیابی مدل‌های ارائه شده در بانکداری اسلامی / ناکارآمدی روش مغایرت با شرع 🌐 vasael.ir/0003yD 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست تخصصی طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی🔻 حجت‌الاسلام‌ : 🔹رویکرد جدیدی که در پژوهشگاه فقه نظام دنبال می شود این است که از اساس و بنیان طراحی مدل اسلامی باشد به گونه ای که مقاصد شریعت و اغراض شریعت در حوزه اقتصاد تامین شود. حجت‌الاسلام : 🔹شیوه بحث ما در این مقاله اینگونه بود که سعی کردیم دفاع حداکثری از این روش داشته باشیم و ادله مختلفی را ذکر کردیم و بعضی از این ادله ها هم که در آثار محققین وجود نداشت ما این روش ها را برایشان بازگو کردیم. 🔹در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش عدم مغایرت در طراحی نظام های اجتماعی و من جمله نظام بانکی به هیچ عنوان مشروعیت و کارآمدی ندارد زیرا نمی توان مشکلات را با آن حل کرد بنابراین این شیوه بانکداری را نمی توان اسلامی نامید. آیت الله : 🔹مقوله بانک، مقوله رفتار اجتماعی است؛ اگر جامعه ای وجود داشته باشد و این جامعه نظامی داشته باشد این جامعه منظم یکی از رفتارهایی که دارد گردش پولی است که در قانون بانک انجام می گیرد و اصولا این رفتار یک رفتار اجتماعی است لذا این رفتار در حوزه فقه کلان قرار می گیرد. 🔹بر همین اساس باید با منطق فقه کلان مسئله بانکداری را بررسی کرد نه با منطق خرد و در نهایت با روش عدم مغایرت نیز نمی توان مشکل بانکداری را حل کرد. حجت‌الاسلام : 🔹در نقد و ارزیابی روش مطلوب به این نتیجه رسیدیم که در بعضی از روش هایی که گفته شد امتیازاتی وجود داشت و راه درست استفاده از امتیازات همه روش ها است یعنی ما یک روش را به نام روش جامع استنباط بر فقه نظام گذاشتیم. 🔹یعنی اولا حرکت را از مبانی آغاز کنیم و بعد به سراغ تفکر فلسفی برویم هر مقدار که توانستیم از نظام بانکی و اقتصادی و قواعد ارائه شده استفاده می کنیم و در کنار آن روش شهید صدر را ضمیمه می کنیم سپس به سراغ احکام شریعت می رویم هر مقداری که از احکام شریعت به صورت حرکت به زیر بنا توانستیم از قواعد استفاده می کنیم. 🌐 vasael.ir/0003yD 🆔 @vasael_ir
🔸درس‌گفتار فقه اقتصاد مقاومتی(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔹 حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی 🔹 زمان برگزاری: ‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۹ صبح 🔹 مکان برگزاری: قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 🆔 @vasael_ir
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/0003yF 🆔 @vasael_ir
🔹بر خلاف غرب جدید که نگاهی سکولار به جنگ دارد، ماهیت جنگ و اخلاق نظـامی در جهان اسلام خاستگاهی مذهبی دارد. بنابراین نصوص دینی تعیین کننده رفتار انسان مسلمان در خصوص جنگ و اخلاق نظامی در گذشته و امروز می‌باشد. درست به همین دلیل است که بحث جنگ و صلح در جهان اسلام در قلمرو دانشی به نـام «دانش فقه» قرار دارد. 🔹فقه در تمدن اسلامی اعم از شیعه و سنی چنان دستگاه دانایی است که رابطه نص و زندگی تاریخی را برقرار می‌کند؛ وظیفه فقه آن است که پرسش‌های تاریخی انسان مسلمان را، مدام به نصوص دینی ارجاع داده و احکام الزام آور برای رفتار و کردار انسان مسلمان تدارک نماید. 🔹در چنین شرایط معرفت شناختی است که نسبتی گسست ناپذیر بین فقه و جنگ به عنوان بخشی از پرسش‌های جامعه اسلامی ایجاد شده است. بخشی از فقه که فقه الجهاد نامیده می‌شود. 🔹فقه اسلامی در باب جهاد، به اعتبار تحولات تاریخی، و نیز تفاوت در مبانی شیعه و سنی، دو تقسیم دو گانه و مهم دارد؛ ۱) تقسیم فقه الجهاد به قدیم و جدید؛ ۲) و تقسیم دیدگاه‌های فقهی جهاد به فقه شیعه و سنی. 🔹در این مقاله اشاره کردیم که فقه قدیم اسلامی اصالت را به جهاد می داد و آیات مطلق جهادی را که در قرآن آمده اند، «ناسخ» آیات مقید دانسته اند که جهاد را مشروط به تهاجم دیگران می‌نمود. 🔹به همین دلیل هم حکم جهاد را حکم عمومی می‌دانستند که تا قیامت باقی است و دلیلی بر نسخ آن دیده نمی‌شود. برعکس، نظریه‌های جدید فقهی از اصالت صلح صحبت می‌کنند و در تفسیر آیات جهادی قرآن به قاعده عقلانی و جهان‌شمولی استناد می‌کنند که امر مقید و مشروط مفسر امر مطلق و نامشروط است. 🌐 vasael.ir/0003yF 🆔 @vasael_ir
🔸درس گفتار اخلاق محیط زیست برگزار می شود 🔹این دوره با ارائه اردشیر منصوری روزهای یکشنبه ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می شود. 🔹مدت زمان دوره ۱۲ ساعت ( ۶ جلسه ) و تاریخ شروع دوره ۳ آذر ماه ۹۸ و هزینه دوره ۸۰ هزار تومان خواهد بود. 🔹این دوره در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل‌لوشاتو، خیابان آراکلیان ، پلاک ۴، مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تبدیل امر جنسی به یک چالشِ پرآداب در دوران پسامدرنیته گزارش نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی / شماره ۲🔻 دکتر #محمد_تقی_کرمی: 🔹الیاس معتقد است در فرآیند متمدن شدن به معنای مدرن آن ما یک مفهومی را آوردیم به معنای فرهنگ والا (در مقابل فرهنگ توده‌ها) که حرف آن این است که اشرافیّت مستلزم یک‌سری آداب و مناسکی است که لزوماً باید رعایت شوند. 🔹این آداب متضمّن آن است که هر حرفی نباید به زبان آورده شود، هر چیزی نباید خورده شود و به هر نحو ممکن نباید ازدواج صورت گیرد. 🔹این‌ها همه در حالی است که قرآن به راحتی از امر جنسی سخن می‌گوید و حتّی رساله توضیح المسائل یکی از بی‌پرده‌ترین کتب در مسئله جنسی است و به راحتی همه مسائل را بیان کرده است. 🔹در خانواده‌های ما کتاب حلیة المتّقین که در آن آداب مجامعت نیز به وضوح و صراحت یافت می‌شود، در کنار نهج البلاغه و قرآن در طاقچه‌ها بود. 🔹ادب مدرن به علاوه سرکوب غریزه جنسی باعث شد که دست‌یابی به یک رابطه جنسی در جوامع مدرن تبدیل به یک امر پرتنش و پراضطراب شود تا انسان در دوره‌ای که تنش بلوغ را طیّ می‌کند باید حتماً درگیر عشق رمانتیک شود. 🔹این عشق در واقع اگر به آستانه فعلّیت رسید، آنگاه شاید انسان بتواند فعلّیت غریزه جنسی را تجربه کند. متأسفانه این داستان همیشه با یک تنشی همراه است که عشق رمانتیک در بسیاری از موارد به ازدواج منجر نمی‌شود. 🌐 vasael.ir/0003yQ 🆔 @vasael_ir
📷 | نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «» ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/0003yV 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم: 🔹اتقوا دعوة المظلوم فإن‌ها تصعد الی السماء کأن‌ها شرارة. 🔹از نفرین مظلوم بترسید که، چون شعله آتش بر آسمان می‌رود. 📚کنز العمال، ج. ۳، ص. ۵۰۰، ح. ۷۶۰۱ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه القضا | مرافعه به دادگاه‌های عرفی در کشور‌ غیر مسلمان چه حکمی دارد؟(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0003y9 🔹فقه رسانه | زمان شناسی؛ نخستین وظیفه پیام‌رسان دینی(حجت الاسلام والمسلمین رفعتی) 🌐 vasael.ir/0003y4 🔹فقه القضا | بررسی حالت‌های نقض حکم قاضی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003xH 🔹اقتصاد مقاومتی | ارائه الگوی فقهی به منظور حمایت از کالای ایرانی(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/0003yY 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت_اختصاصی | ظرفیت‌های قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی 🔹صدا و سیما یکی از ابزارهای مهم امر به معروف و نهی از منکر در هر سه حوزه مورد نظر اصل هشتم می‌باشد. صدا و سيما اگر عزم جزمي در اين زمينه داشته باشد مي تواند با اختصاص شبكه اي بدين منظور به صورت سازمان يافته و موثر، تجلي نظارت مردمي بر دولت شود. 🔹همان گونه كه مي‌تواند به منزله دانشگاهي بزرگ، تعليم و تربيت اسلامي و انساني جامعه را بردوش گيرد و در هنجارسازي جامعه نقش بي بديل خود را ايفاكند. 🔹يكي از كاركردهاي مهم احزاب نقد و ارزیابی اعمال دولت و مقامات دولتي است. احزاب سیاسی را مي توان از مجموعه‌هايي به شمار آورد كه بیشترین خلاقیت‌ها را نسبت به حل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه دارا می‌باشند. 🔹به رسميت شناختن آزادي تجمعات و تظاهرات بدين معناست كه مردم و گروه‌ها و احزاب، در مواجهه با كاستي‌ها يا تخلفاتي كه در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي مي بيينند، جداي از انعكاس آنها در مطبوعات و رسانه‌هاي ديداري يا شنيداري، مي توانند صداي اعتراض خود را با حضور در صحنه به گوش مقامات دولت برسانند. 🔹ترديدي نيست كه چنين حضوري، هشدار جدي‌تري را متوجه مسئولان خواهد كرد. امر به معروف و نهي از منكرهايي كه اين گونه انجام مي شوند، تاثيرگذارتر و ماندگارترند. 📝 حجت الاسلام #حسین_جوان_آراسته 🌐 vasael.ir/0003yd 🆔 @vasael_ir