eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @vasael_ir
🔸 | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🔹رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به اعتبار اصل فقهی اعانه مظلوم و ارتباط آن با مساله تبلیغ اسلام و تقویت دولت اسلامی، موضوع مهم است. 🔹مساله مطرح در این رساله این است که رفتار حمایتی در سیاست خارجی دولت اسلامی چیست و گونه ها و راهکارهای آن کدامند و چه اهداف و پیامدهای را در سیاست خارجی دولت اسلامی به دنبال دارد؟ 🔹با توجه به آیات و روایات و سیره، رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به لحاظ فقهی، از قواعد فقهی است و در مفهوم اعانه مظلوم جای می گیرد و در بعد اثباتی از مصادیق امر به معروف و در بعد سلبی از مصادیق نهی از منکر شمرده می شود. 🔹موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. این موضوع از زوایا و ابعاد مختلف قابل بررسی است. 🔹در این رساله به لحاظ گونه شناسی رفتار حمایتی در گونه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار گرفته است و برای عملیاتی شدن آن به لحاظ فقهی راهکارهای مشخص نظیر تألیف قلوب، احسان، تعاون و جهاد بررسی و تبیین شده است. 🔹یافته های تحقیق نشان می دهد به لحاظ فقهی حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی نسبت به جوامع اسلامی وجوب است. از این رو رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی و سازمان‌های آزادی بخش و دولت‌های مسلمان تحت ستم واجب است. 🔹حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به جوامع غیر اسلامی جواز است اما اگر رفتار حمایتی نسبت به جوامع غیر اسلامی دارای مصلحت باشد واجب است. 🔹رفتارحمایتی به لحاظ آثار و اهداف خاصیت تبیینی دارد و منجر به اقناع و رضایت می‌گردد و ایجاد نفوذ می‌کند. از این رو رفتارحمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی برخی اهداف نظیر تبلیغ اسلام، جلب مردمان غیرمسلمان به اسلام، تقویت دولت اسلامی، ایجاد ائتلاف‌های مورد نیاز و تضعیف دشمن را موجب می شود. 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | زينب؛ الگوى سلامت روان 🔹در دنياى امروز سلامت روان يكى از مهم ترين دغدغه هاى بشرى است. اين امر در ديدگاه شناختى (كه از معروف ترين ديدگاه هاى سلامت روان است)، به تفسير واقعى و توجه به جنبه هاى مثبت حوادث جهان به دست مى آيد. 🔹ارائه يك الگوى موفق، باعث ارتقاى سلامت روان افراد جامعه مى شود. ازاين رو، در چارچوب جهان بينى اسلامى، حضرت زينب عليهاالسلام يك الگوى موفق معرفى مى گردد، كه در شرايط بحرانى و حوادث بسيار جانكاه كربلا، بهترين نگرش و تفسير را ارائه مى نمايد. 🔹در ديدگاه شناختى بك، سه مؤلفه سلامت روان عبارتند از: نگرش فرد به خود، نگرش فرد به جهان و نگرش فرد به آينده. 🔹اين مقاله نشان مى دهد در واقعه كربلا، حضرت زينب عليهاالسلام بهترين تفسيرها و نگرش ها را در سه زمينه فوق ارائه دادند كه مى تواند نقش الگويى موفق تربيتى در سلامت روان و كنترل تكانه باشد. 🔹اين امر مى تواند در حوادث و پيشامدهاى زندگى، چراغ راه مؤمنان باشد و افراد با تبعيت از ايشان و نوع تفسير صحيح‌شان، خود را از آسيب هاى روانى ناشى از حوادث بر حذر دارند. 🌐 vasael.ir/00049D 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند حجت الاسلام #ذبیح_الله_نعیمیان در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0003o4 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹یک وظیفه اخلاقی شرعی است که هر کسی به عملکرد خود، صلاحیت‌ها و توانمندی‌های خود نگاه کند و دایره وسیعی در تصدی یک کار است، وظیفه دارم ببینم که آیا من صلاحیت این کار را دارم یا نه و آیا دیگری هم وجود دارد که توانمندی و صلاحیت بیشتری برای تصدی آن کار داشته باشد؟ 🔹البته صرفا یک وظیفه اخلاقی نیست، بلکه وظیفه ای جدی است که اگر من می‌بینم کسی صلاحیت بیشتری دارد و من بخواهم نماینده مجلس شوم، ریاست جمهوری را عهده دار شوم، این بدین معناست که من جامعه را در معرض ناکارآمدی قرار داده ام. 🔹اگر کسی متصدی مسئولیتی شود و آن کار دچار مشکلاتی شود، به خاطر اینکه خود را بر فرد اصلح ترجیح داده است، طبیعتا باید در محضر خداوند پاسخگو باشد؛ اما به صورت عادی در فضای جامعه طبق آیه «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه جامعه موظف و مسئول هستند که در راستای فرد اصلح گام بردارند. 🔹متناسب با هر منصب و هر کاری فرد اصلح را ترجیح دهند نه اینکه بروند سراغ کسی که صلاحیت آن کار را ندارد؛ اما پس از تصدی، خود آن فرد هم باز باید عملکرد خود در آن منصب را مورد محاسبه نفس قرار دهد که آیا عملکرد من درست بوده یا نه؛ منتها مقوله نظارت داخلی یک مسئله شخصی است و یک وظیفه شخصی، وظیفه اخلاقی است؛ اما مسئله عمده این است که نظارت بیرونی چگونه باشد؟ 🔹یک شکل از نظارت، نظارت مردمی است که عمده بحث ما الان متوجه این قسمت شد و ما خواستیم تحلیل فقهی ارائه دهیم که آیا این نظارت حق من است یا وظیفه است، حق شرعی وظیفه عقلی است، با هر دو شکل عقلی و شرعی بودن می‌توانیم سراغ بگیریم و بستگی به مورد دارد. 🔹اگر دلیل شرعی داشته باشیم مانند دلیل عام امر به معروف و نهی از منکر، اگر این امر به معروف را یک شکل از نظارت بگیریم، این به عنوان وظیفه است که البته حق هم می‌توانیم به او بگوییم، ولی بیش از حق است؛ یعنی قابل اثبات نیست. 🔹اگر ولی امر منصبی را به‌ کسی می دهد، باید واجد شرایط آن منصب باشد، باید بر اساس اهداف الهی تعریف شود؛ بر اساس اهداف نظام سیاسی ‌دینی مشخص شود و صلاحیت این فرد برای منصب در راستای رسیدن اجرایی کردن و تحقق اهداف نظام اسلامی محقق شود. 🌐 vasael.ir/0003o4 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir