eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پاسخ امام خمینی ره به شبهه روایی در مورد ولایت فقیه 🔴بعضی میگویند که قبل ظهور هر علمی بلند بشود و هر حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. 🔹 اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کرده‌اند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چی‌چی می‌گویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. 🔹ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست. ۶۷/۱/۱۴ 🆔 @vasael_ir
🔻امام جواد علیه السلام: إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلشَّرِيرِ فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُهُ 🔹از رفاقت با شرور بپرهیز که مانند شمشیر، ظاهری خوب و اثری بد دارد. 📚 بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۲۱۴ 🆔 @vasael_ir
🌕مکتب امام در بیان مقام معظم رهبری 🔹 عاملِ مهمّ تسلیم ناپذیری و ایستادگی ملّت ایران، در راه پُرافتخار خود، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام است، که ملّت ما از بُن دندان به آن اعتقاد دارند. 🔹در مکتب سیاسیِ امام، معنویّت با سیاست در هم تنیده است. 🔹حرف نوی مکتب سیاسیِ امام بزرگوار ما برای دنیا این است که در همه ی ارکانِ برنامه ریزی های یک قدرت سیاسی، سیاست با معنویّت، و قدرت با اخلاق همراه شود. 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴ 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹منظومه فکری امام خمینی (ره)/ بخش اول ⬅️استاد حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه گزیده بحث: ⬅️ برخی شکاک هستند مثل سوفسطائیان که روش‌شان سفسطه است. ⬅️برخی ایدئالیسم و نسبی گرا هستند و معیاری برای شناخت ندارند. 💥منطق فهم امام خمینی، رئالیست است. روش معرفتی درست، با حس(استقرا) و عقل (استدلال) است. 🌕از نظر امام معرفت دینی صحیح با روش ممکن است. تفسیر به رای، ، بدعت از موانع است. ❌گودرزی موسس گروه فرقان، تفسیر سوسیالیستی از قرآن ارائه می داد. بیست جلد! تفسیر سوسیالیستی قرآن در طول چند سال نوشت و مخالف آن را مهدور الدم می دانست. ✅منظومه فکری امام خمینی دارای هدف نظام است ۱_نظام جهان بینی/بینشی ۲_ نظام ارزشی/منشی ۳_ نظام اجتماعی/کنشی ۴_ اهداف اجتماعی. 🔹توضیحات افزون تر در ضمیمه شده، پیرامون منظومه‌فکری و مختصات اندیشه و مکتب امام خمینی ره 🆔 @vasael_ir
🔔 شماره‌ی ۲۳۸ نشریه‌ی در منتشر شد: ♨️ : با پهلو گرفتن در سواحل ادعای توخالی مشخص شد؛ در حیاط خلوت 🔶 : رهبرانقلاب از برای اصلاح خطوط اصلی ؛ راه درست تحقق : امام گفتند وقتی مثل دارید تردید نکنید 🔷 : در عمل کنید ❇️ : فقط و نیست. 🆔 @vasael_ir ⬇️⬇️⬇️⬇️
680315.pdf
1.03M
| متن کامل وصیتنامه حضرت امام خمینی (ره) 🔸رهبر معظم انقلاب: 🔹محتوای آن امامی که توانست دنیا را تکان بدهد، همین چیزهایی است که در این وصیّت‌نامه و مانند اینها هست؛ نمیشود امام را تأویل کرد، نمیشود امام را برخلاف آنچه بود معنا کرد، حرفهای او موجود است.۱۳۹۵/۰۸/۲۶ 📚بیانات در دیدار مردم اصفهان 🆔 @vasael_ir
🔸 | مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی 🔹اندیشه‌ی امام (ره) که دارای جهان بینی توحیدی و رویکردی فلسفی خاصی نسبت به نظام هستی و انسان بوده و از مبانی فقهی، عرفانی، فلسفی، تاریخی و کلامی سرچشمه گرفته است؛ در مقام مقایسه، بسیار متفاوت با دیدگاه‌های سایر رهبران سیاسی و مذهبی جهان در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است. 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در بیان اصول سیاست خارجى به ادامه راه انقلاب و خط امام راحل، حمایت از هویت نظام اسلامى و پافشارى بر اصول و ارزش‌ها طبق سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» تأکید دارند و همگان را به حفظ اصول و ارزش‎های انقلاب و جلوگیری از تحریف راه امام راحل سفارش می‌کنند. 🔹آنچه در میان اصول، مبانی و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دیدگاه امام (ره) بارز است و شاکله سیاست خارجی نظام اسلامی را ترسیم می‌کند، در آثار، بیانات و عملکرد ایشان و همچنین در بیانات و عملکرد رهبر معظم انقلاب به عنوان شاخص مسیر انقلاب اسلامی، قابل مشاهده است که تحت مفاهیمی زیر ترسیم شده است: «استقلال، صدور انقلاب، اتحاد امت اسلامی، احترام به حقوق متقابل، نفی ظلم، اصل نفی سبیل، روابط حسنه و مسالمت‌آمیز با دیگران، دفاع از کیان اسلام و مسلمین، سیاست نه شرقی، نه غربی، گسترش روابط بر مبانی اسلامی و انسانی و کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش» مجتبی عباسی (پژوهشگر فقه سیاسی) 🆔 @vasael_ir
رهرو رهبر.pdf
7.35M
🔸 | شخصیت، جایگاه و مکتب‌ امام خمینی از منظر امام خامنه ای🔻 🔹کتاب "ره رهرو رهبر"؛ مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مکتب و شخصیت حضرت امام خمینی(ره) 🆔 @vasael_ir
فهرست مطالب کتاب
🔸امام خمينی جامع شريعت و طريقت و حقيقت 🔹امام راحل(ره) شاخصه ای دارد كه نه شريعتيان صرف دارند، نه طريقتيان محض، و نه حقيقتيان خالی از شريعت و طريقت 🔹 شريعت و طريقت و حقيقت در اندیشه امام خمینی، عين سياست است. 🔹نباید مقام سلف صالح کم ارج شود ولی امام خمینی ره ، كاری كرد كه ديگران فقط از آن سخن گفته بودند و اين توفيق تنها نصيب ايشان گشت. بخشی از فصل ششم کتاب حضرت آیت الله جوادی آملی با عنوان" ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت" ♦️همراه‌ با دخل و تصرف🔻 🆔 @vasael_ir
🔸امام خمينی(ره)، جامع شريعت و طريقت و حقيقت 🔹عده ای فكر می كنند كه اهل طريقتند و لذا كاری با شريعت و احكام دين و ظواهر شرعی ندارند. 🔹امام امت (ره) كه هم اهل شريعت بود و هم اهل طريقت، در اين زمينه سخن دلپذيری دارد و می فرمايد: آنان كه فكر می كردند يا فكر می كنند كه بدون شريعت می توانند به مقصود برسند، هيچ شاهد و دليلی ندارند; زيرا ذاتاقدس اله كه راهنماست، تنها راه كمال و سعادت را عمل به شريعت می داند. 🔹اما آنان كه می پندارند از طريق عمل به شريعت نمی توان به طريقت رسيد، آنان نيز شريعت را درست نشناخته اند و درست و صحيح به آن عمل نكرده اند و كسانی كه با سير و سلوك و شريعت و طريقت هماهنگ شدند، ولی به قيقت بارنيافتند، برای آن است كه به درستی منازل پيشين سائران و سالكان را طی نكرده اند. 🔷امام خمينی(ره) اين سخن را در تعليقه بر كتاب فصوص الحكم، در ذيل آيه شريفه 《ولو انهم اقاموا التورية والانجيل وما انزل اليهم من ربهم لاكلوا من》آورده اند. ايشان در ذيل اين كريمه می فرمايد: از اين آيه به خوبی برمی آيد كه نيل به معرفت و باطن، جز از راه ظاهر و حفظ آن ميسر نيست و كسی نمی تواند بدون رعايت ظواهر شرعی، ادعای رسيدن به باطن داشته باشد. 🔹سيدنا الاستاد امام خمينی(ره) در شرح اين آيه، هم صوفيان عوامی را كه بدون شريعت، دم از طريقت می زنند محكوم می كند و هم به متحجران و مقدس مآب هايی كه می گويند شريعت، انسان را به طريقت و حقيقت نمی رساند فرمود كه شما درست به شريعت عمل نكرده ايد وگرنه می يافتيد آنچه را كه ديگران يافته اند. 🔹امام راحل(ره) شاخصه ای دارد كه نه شريعتيان صرف دارند، نه طريقتيان محض، و نه حقيقتيان خالی از شريعت و طريقت; زيرا اهل شريعت، شريعت منهای سياست را عرضه می كنند و اهل طريقت، طريقت منهای سياست را می خواهند و اهل حقيقت، حقيقت منهای سياست را باور دارند. 🔹ايشان، علاوه بر آنكه هماهنگی ميان شريعت و طريقت و حقيقت را لازم می شمرد، هر يك از آن سه را نيز عين سياست می دانست; البته ميان سياست در شريعت و سياست در طريقت و سياست در حقيقت، تفاوت خاص خود وجود دارد. 🔹سياست، در هر يك از اين سه مرحله، مناسب با همان مرحله می باشد; زيرا خود سياست نيز از ره آوردهای وحی تشريعی الهی است و آنچه با وحی تشريعی تنزل كرده است، در قوس صعود، دارای مراحل سه گانه مزبور می باشد. 🔹در سخنرانی هايی كه به مناسبت دو عيد سعيد فطر و قربان كه از برجسته ترين و مهم ترين ايام سال می باشند اولين سخن ايشان، همان راهنمايی طريقت بود و پس از آن مساله سياست; نخست به تبيين معنای «ضيافت الله » يا شرح «مناجات شعبانيه » می پرداختند و سپس بحث از سياست را مطرح می كردند و البته تهذيب، مقدم بر ياست بود و وقتی خواص از مسؤولان يا اخص از آنان به حضور ايشان بارمی يافتند كه فكر می شد آنان اهل حقيقتند، حقيقت را با سياست هماهنگ می كردند. 🔹به دليل همين ويژگی ايشان، به اندازه سعه وجودی خويش، جهانی شد كه در همه جا حضور و ظهور پيدا كرد و همه چيز را زيرپوشش و اشراب و اشراف خود قرار داد و گاهی غرب متجاوز را به استيضاح می كشاند و زمانی شرق ملحد را به توحيد ناب فرامی خواند. 🔹آنكه نامش كاخ كرملين را به رعب می اندازد، امام خمينی(ره) است؛ آنكه قهر ولايی اش كاخ سفيد را روسياه می سازد، امام خمينی(ره) است; آنكه به طور مكرر از «مناجات شعبانيه » و «كمال انقطاع » دم می زند، امام راحل(ره) است; و آنكه در اوج عروج مناجات، از محرومين غافل نيست، امام است. 🔹او همچون ديگر حكيمان و فقيهان و عارفان، «جهانی بنشسته در گوشه ای » نشد; او جهانی شد كه می گويد اگر از فرودگاهی به فرودگاه ديگر روانه ام كنيد و در روی زمين جايی برای استقرار نداشته باشم، دست از هدف خود نمی كشم ; زيرا هدف ايشان، همان مقصد سالار شهيدان حضرت حسين بن علی بن ابی طالب(ع) می باشد و لذا همان منطق سيدالشهداء(ع) را كه فرمود: «لو لم يكن ملجا ولا ماوی، لما بايعت يزيدبن معاويه » بازگو می كند. 🔹تذكر اين نكته لازم است كه آنچه گفته شد، به معنای كم ارج بودن مقام سلف صالح نيست; زيرا حضرت امام(ره) نيز از بركات علمی و عملی عالمان وارسته گذشته بهره مند گرديد و به اين مقام منيع رسيد، ولی حضرتش، كاری كرد كه ديگران فقط از آن سخن گفته بودند و اين توفيق تنها نصيب ايشان گشت; البته شرائط محيط، رشد فرهنگی جامعه، تحول اوضاع بين الملل و مهم تر از همه، قضای الهی بر پايا دادن به دوران ستم در ايران، با گذشته تفاوت يافته بود. ♦️نقل با ذکر منبع بلامانع است. 🆔 @vasael_ir
🔸 | روش شناسی فقه سیاسی شیعه با تاکید بر اندیشه‌های امام خمینی 🔹مدل سازی در خصوص مباحث فقه سیاسی و فقه حکومتی با توجه به ابعاد گسترده، پیچیدگی روابط، شاخص ها و ویژگی های فراوان از راه های موثر برای درک ساختار و ابعاد مختلف آن در مباحث درجه دوم (روشی) و درجه اول (احکام و مسایل) آن در این عرصه است. 🔹با تاسیس نظام و حکومت اسلامی با مجاهدت های امام خمینی، بحث های بدیعی از جمله حجیت قوانین و احکام حکومتی صادره و اجرای آن، نظامات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روابط میان آنها، نقش ولی فقیه، دولت و مردم و نحوه توزیع قدرت و ثروت و جریان عدالت در سراسر بخش ها و نظام های مختلف و ... مطرح شدند که نیازمند توسعه دانشی و گرایشی متنوع بر اساس مدل های نوآورانه بود. 🔹برای ساختن این مدل تحلیلی از روش فرضی ـ قیاسی استفاده شده است به این بیان که بحث فقه سیاسی و فقه حکومتی امام خمینی به عنوان یک مفهوم کلی در نظر گرفته شد، یک منظومه سه لایه روشی به عنوان مدل طراحی شد (شامل مبادی روشی فقه سیاسی، نظریه فقه سیاسی، اصول و قواعد فقه سیاسی) تا توانمندی لازم را برای فهم و تحلیل روش فقه سیاسی امام خمینی به وجود آورد. 🆔 @vasael_ir
🔸 | «مصلحت»، نوآوری امام (ره) در فقه شیعی حجت الاسلام دکتر عبد الحسین :🔻 🔹مصلحت، ملاک احکام حکومتی است و شریعت فقط مشتمل بر احکام اولیه نیست، بلکه احکام ثانویه و احکام حکومتی نیز در قلمرو شریعت جای دارند؛ بنابراین جریان احکام حکومتی و ثانویه نشانگر دین حداکثری و فقه حداکثری است و این نشانه غنای حکمتی است که در فقه شیعه تجلی نموده است. 🔹دین تنها با امور ثابت سر و کار ندارد، احکام شرعی به دو قسم ثابت و متغیر منشعب میشود و متغیر دانستن پار‌ه ای از احکام ثانویه و حکومتی، منافاتی با قدسی بودن و نقدناپذیری و حجیت ندارد. 🔹بنابراین وجود عنصر مصلحت در نظام اسلامی به معنای عرفی شدن فقه شیعه یا سکولار کردن دین، یا معنای انتقال از ساحت قدسی به ساحت عرفی و به حاشیه راندن دین از متن زندگی نیست بلکه به گستره حداکثری دین و شریعت دلالت میکند. 🔹در رویکرد عملی امام (ره) میبینیم در یک جایی مصلحت اسلام و مسلمین اقتضا کرد حکم دفاع نظامی یا مقابله با مخالفان انقلاب را صادر کرد و در جایی دیگر قطعنامه را پذیرفت؛ یعنی دیگر به مصلحت نیست که با این وضعیت جنگ ادامه پیدا کند. 🆔 @vasael_ir
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند: «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» 🔹با حضور:🔻 ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی ▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی ◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی 🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓 🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا 🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است: ▶️ aparat.com/rasa_news 🆔 @vasael_ir
کانال "حجره‌" در مطلبی انتقادی با انتشار پستی از مصطفی تاجزاده که حاوی نقل قولی از سید مصطفی محقق داماد، است، نوشت: 🔴وقتی از سخن می گوئیم، منظورمان همان جایی است که مسافران قطار و ، در ایستگاه سیاست به هم رسیده اند! 🆔 @vasael_ir
🔸قهر زدایی مطلق با عدالت خواهی سازگار نیست کانال اندیشکده ایران و جهان، با انتشار مطلبی از استاد محمدرضا باقر‌زاده، نوشت: 🔻 🔹آقای محقق داماد گفت: ترویجِ تفکرِ دیگرپذیری باید از دوره دبستان شروع شود؛ در دانشگاه دیگر نمی‌توان کاری کرد! 🔹فکر می‌کنم امروز آنچه امام موسی صدر آغاز کرده در بحث آموزش و پرورش باید اجرا کنیم و آن این است که بچه‌ها را به دیگرپذیری عادت دهیم. آماده کنیم که تنها تو نیستی و همه حق دارند و همه ذی‌حق هستند. 🔹دشمنی و عداوت را نباید در دل بچه کاشت و این شیوه امام موسی صدر است. ایشان به کشوری به نام لبنان رفت که در درون آن چندین دین وجود داشت. یک عالم شیعی توانست در کلیسا همه را دور هم جمع کند. 🔹وی که به ایران می‌آمد نقل می‌کرد که چطور با یهودی‌ها و مسیحی‌ها می‌نشیند. این حالت را اگر از درون دوره دبستان شروع نکنیم موفق نخواهیم شد. اگر می‌خواهیم در بزرگسالی تزریق کنیم اثری ندارد. بعد از چندین سال فهمیدیم که اختیارات همه چیز در دست آموزش و پرورش است. در دانشگاه نمی‌توان کاری انجام داد. 🔹لبنانی‌ها با این اندیشه توانستند کنار هم زندگی کنند. باید از آموزش و پرورش تفکر دیگرپذیری را ترویج کنیم. چرا باید در قلوب تفتیش کنیم؟ آنچه هست این است که هر کسی قوانین را رعایت کند. 💥نقد: 🔹خلاصه مطلب آنکه اگر مقصود آقای محقق داماد تولرانس غربی باشد که برآمده از نسبی گرایی است هرگز با مبانی اسلامی سازگار نیست و همزیستی با فتنه گر و ظالم و استکبار در جامعه اسلامی امکان ندارد اما اگر مراد همزیستی با انسانهای غیر همکیش باشد سابقه تاریخی ملت ایران با مطالب آقای محقق داماد بیگانه است. 🔹مردم ایران در کنار مردم مسیحی و یهودی و زرتشتی زندگی کرده و می کنند و البته جایگاه هر جمعیتی به نسبت وزن آن باید در جامعه رعایت شود که اصل مقبول در دموکراسی و جمهوریت هم هست. در کنار این البته خشم علیه ظالم از ضمانت های اجرای عدالت است که رکن همزیستی مسالمت آمیز است و قهر زدایی مطلق با عدالت خواهی سازگار نیست. 🆔 @vasael_ir
| ماخذشناسی توصیفی فقهی، اصولی و حقوقی امام خمینی ناشر : پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی نویسنده : افسانه زمانی جباری سال نشر : 1382 🔻 🔹کتاب حاضر به عنوان کتابی مرجع کلیه آثار فقهی، اصولی و حقوقی امام خمینی (س) به دو زبان فارسی و عربی را جهت استفاده محققان و دانش پژوهان رشته های فقه و حقوق و تمامی علاقمندان آثار حضرت امام معرفی می نماید. 🔹این کتاب از دو بخش تشکیل شده است: 1️⃣در بخش اول کلیه کتابهای فقهی و اصولی امام خمینی (س) و همچنین شرح هایی که بر این کتابها نگاشته شده، آورده شده است. 2️⃣در بخش دوم عناوین و چکیده مقالات مرتبط با اندیشه های فقهی اصولی حضرت امام و پایان نامه هایی که در این حوزه نوشته شده ذکر گردیده است و همچنین تقریرات درس امام نیز که توسط شاگردان ایشان نگاشته شده در ادامه آمده است. 🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهشنامه علوم سیاسی» برای مشارکت علمی در ویژه نامه اختصاصی آتی پیرامون کرونا 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش 🌑 8 شوال سالروز تخریب بقیع به دست وهابیون 🆔 @vasael_ir
🔸با همکاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی برگزار می شود؛ 🔹دومین گعده‌ علمی فقه حکومتی با حضور:🔻 🔹آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، نظریه‌پرداز ایده «فقه فعال» و از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🔹زمان: دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹ ساعت ۸ صبح 🔹مکان: قم، نبش میدان روح الله، معهد الاجتهاد الفعّال 🆔 @vasael_ir
🔸 | بررسی رابطه با آمریکا در فقه سیاسی شیعه با محوریت اندیشه امام خمینی(ره) 🔹مسئله استکبار در اندیشه امام به عنوان یک دال مرکزی، تعامل با کشورهای مستکبر و غیر مستکبر به عنوان یک متغیر محوری در استنباط حکم فقهی باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در اندیشه امام اولاً مبتنی بر حمایت از مستضعفین تمام جهان می‌باشد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت بیان شده است، راهبرد دیگر مبارزه با سلطه‌گران تا برچایی نظام عدل جهانی به دست قائم آل محمد است. 🔹بر اساس آیه «ولله العزه و لرسوله و للمؤمنین و لکن المنافقین لا یعلمون» صراحت در ضرورت حفظ عزت مسلمین در عرصه تعامل با کشورهای غیر مسلمان دارد، لذا چنانچه رابطه‌ای با کشورهای مستکبر مستلزم عدم عزت مسلمانان باشد، این رابطه تحریم می‌شود. 🆔 @vasael_ir
🔸 | آرمان گرایی واقع بینانه در اندیشه امام خمینی (ره) 🔹یکی از اصول قطعی در اندیشه امام (ره) آرمان گرایی واقع بینانه بود که می‌توان از آن، به مفهوم "مصلحت" تعبیر کرد، بدین معنا که مصلحت بر محور تأکید بر آرمان‌ها، در عین توجه به واقعیت‌ها می‌چرخد. 🔹اهمیت این اصل در اندیشه امام (ره) تا آنجاست که ایشان، بی‌توجهی به مصلحت را موجب شکست اسلام و سر برآوردن اسلام آمریکایی می‌دانند. 🔹امام خمینی (ره) همواره تاکید بر محوریت و اصالت تکلیف، صرف نظر از حصول یا عدم حصول نتیجه داشتند و می‌فرمودند: هیچگاه علم مکلف به عدم حصول نتیجه ظاهری، رافع تکلیف نیست، تا چه رسد به ظن و شک نسبت به آن. 🔹از مهمترین موارد آرمان‌گرایی و واقع بینی در سیره عملی ایشان می توان به تحریم تقیه در دوران مبارزات، عزل آقای منتظری، فتوای قتل سلمان رشدی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد. 📝دکتر سید مهدی بیضائی (عضو هیئت علمی دانشگاه ولیّ عصر) 🆔 @vasael_ir