eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال "حجره‌" در مطلبی انتقادی با انتشار پستی از مصطفی تاجزاده که حاوی نقل قولی از سید مصطفی محقق داماد، است، نوشت: 🔴وقتی از سخن می گوئیم، منظورمان همان جایی است که مسافران قطار و ، در ایستگاه سیاست به هم رسیده اند! 🆔 @vasael_ir
🔸قهر زدایی مطلق با عدالت خواهی سازگار نیست کانال اندیشکده ایران و جهان، با انتشار مطلبی از استاد محمدرضا باقر‌زاده، نوشت: 🔻 🔹آقای محقق داماد گفت: ترویجِ تفکرِ دیگرپذیری باید از دوره دبستان شروع شود؛ در دانشگاه دیگر نمی‌توان کاری کرد! 🔹فکر می‌کنم امروز آنچه امام موسی صدر آغاز کرده در بحث آموزش و پرورش باید اجرا کنیم و آن این است که بچه‌ها را به دیگرپذیری عادت دهیم. آماده کنیم که تنها تو نیستی و همه حق دارند و همه ذی‌حق هستند. 🔹دشمنی و عداوت را نباید در دل بچه کاشت و این شیوه امام موسی صدر است. ایشان به کشوری به نام لبنان رفت که در درون آن چندین دین وجود داشت. یک عالم شیعی توانست در کلیسا همه را دور هم جمع کند. 🔹وی که به ایران می‌آمد نقل می‌کرد که چطور با یهودی‌ها و مسیحی‌ها می‌نشیند. این حالت را اگر از درون دوره دبستان شروع نکنیم موفق نخواهیم شد. اگر می‌خواهیم در بزرگسالی تزریق کنیم اثری ندارد. بعد از چندین سال فهمیدیم که اختیارات همه چیز در دست آموزش و پرورش است. در دانشگاه نمی‌توان کاری انجام داد. 🔹لبنانی‌ها با این اندیشه توانستند کنار هم زندگی کنند. باید از آموزش و پرورش تفکر دیگرپذیری را ترویج کنیم. چرا باید در قلوب تفتیش کنیم؟ آنچه هست این است که هر کسی قوانین را رعایت کند. 💥نقد: 🔹خلاصه مطلب آنکه اگر مقصود آقای محقق داماد تولرانس غربی باشد که برآمده از نسبی گرایی است هرگز با مبانی اسلامی سازگار نیست و همزیستی با فتنه گر و ظالم و استکبار در جامعه اسلامی امکان ندارد اما اگر مراد همزیستی با انسانهای غیر همکیش باشد سابقه تاریخی ملت ایران با مطالب آقای محقق داماد بیگانه است. 🔹مردم ایران در کنار مردم مسیحی و یهودی و زرتشتی زندگی کرده و می کنند و البته جایگاه هر جمعیتی به نسبت وزن آن باید در جامعه رعایت شود که اصل مقبول در دموکراسی و جمهوریت هم هست. در کنار این البته خشم علیه ظالم از ضمانت های اجرای عدالت است که رکن همزیستی مسالمت آمیز است و قهر زدایی مطلق با عدالت خواهی سازگار نیست. 🆔 @vasael_ir
| ماخذشناسی توصیفی فقهی، اصولی و حقوقی امام خمینی ناشر : پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی نویسنده : افسانه زمانی جباری سال نشر : 1382 🔻 🔹کتاب حاضر به عنوان کتابی مرجع کلیه آثار فقهی، اصولی و حقوقی امام خمینی (س) به دو زبان فارسی و عربی را جهت استفاده محققان و دانش پژوهان رشته های فقه و حقوق و تمامی علاقمندان آثار حضرت امام معرفی می نماید. 🔹این کتاب از دو بخش تشکیل شده است: 1️⃣در بخش اول کلیه کتابهای فقهی و اصولی امام خمینی (س) و همچنین شرح هایی که بر این کتابها نگاشته شده، آورده شده است. 2️⃣در بخش دوم عناوین و چکیده مقالات مرتبط با اندیشه های فقهی اصولی حضرت امام و پایان نامه هایی که در این حوزه نوشته شده ذکر گردیده است و همچنین تقریرات درس امام نیز که توسط شاگردان ایشان نگاشته شده در ادامه آمده است. 🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهشنامه علوم سیاسی» برای مشارکت علمی در ویژه نامه اختصاصی آتی پیرامون کرونا 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش 🌑 8 شوال سالروز تخریب بقیع به دست وهابیون 🆔 @vasael_ir
🔸با همکاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی برگزار می شود؛ 🔹دومین گعده‌ علمی فقه حکومتی با حضور:🔻 🔹آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، نظریه‌پرداز ایده «فقه فعال» و از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🔹زمان: دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹ ساعت ۸ صبح 🔹مکان: قم، نبش میدان روح الله، معهد الاجتهاد الفعّال 🆔 @vasael_ir
🔸 | بررسی رابطه با آمریکا در فقه سیاسی شیعه با محوریت اندیشه امام خمینی(ره) 🔹مسئله استکبار در اندیشه امام به عنوان یک دال مرکزی، تعامل با کشورهای مستکبر و غیر مستکبر به عنوان یک متغیر محوری در استنباط حکم فقهی باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در اندیشه امام اولاً مبتنی بر حمایت از مستضعفین تمام جهان می‌باشد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت بیان شده است، راهبرد دیگر مبارزه با سلطه‌گران تا برچایی نظام عدل جهانی به دست قائم آل محمد است. 🔹بر اساس آیه «ولله العزه و لرسوله و للمؤمنین و لکن المنافقین لا یعلمون» صراحت در ضرورت حفظ عزت مسلمین در عرصه تعامل با کشورهای غیر مسلمان دارد، لذا چنانچه رابطه‌ای با کشورهای مستکبر مستلزم عدم عزت مسلمانان باشد، این رابطه تحریم می‌شود. 🆔 @vasael_ir
🔸 | آرمان گرایی واقع بینانه در اندیشه امام خمینی (ره) 🔹یکی از اصول قطعی در اندیشه امام (ره) آرمان گرایی واقع بینانه بود که می‌توان از آن، به مفهوم "مصلحت" تعبیر کرد، بدین معنا که مصلحت بر محور تأکید بر آرمان‌ها، در عین توجه به واقعیت‌ها می‌چرخد. 🔹اهمیت این اصل در اندیشه امام (ره) تا آنجاست که ایشان، بی‌توجهی به مصلحت را موجب شکست اسلام و سر برآوردن اسلام آمریکایی می‌دانند. 🔹امام خمینی (ره) همواره تاکید بر محوریت و اصالت تکلیف، صرف نظر از حصول یا عدم حصول نتیجه داشتند و می‌فرمودند: هیچگاه علم مکلف به عدم حصول نتیجه ظاهری، رافع تکلیف نیست، تا چه رسد به ظن و شک نسبت به آن. 🔹از مهمترین موارد آرمان‌گرایی و واقع بینی در سیره عملی ایشان می توان به تحریم تقیه در دوران مبارزات، عزل آقای منتظری، فتوای قتل سلمان رشدی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد. 📝دکتر سید مهدی بیضائی (عضو هیئت علمی دانشگاه ولیّ عصر) 🆔 @vasael_ir
🔸 | اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) 🔹امام در رأس نهضتی انقلابی توانستند، نظام سیاسی شاهنشاهی را متزلزل و سرنگون کرده و بر اساس مبانی فکری سیاسی خود طرح نظام سیاسی جدیدی را ترسیم و پیاده نمایند. 🔹مولف در این اثر، تمام کوشش خود را در نشان دادن پیوند دین و سیاست در اندیشه امام، به کار گرفته است و درصدد اثبات این مدعاست که منشاء قدرت سیاسی در اندیشه امام برگرفته از اصول اساسی دین یعنی امامت و نبوت است که البته بنیادهای فقهی، معرفتی، فلسفی و عرفانی نیز دارد. 🆔 @vasael_ir
💥امام خمینی و نگرانی از فقه زدایی از انقلاب 🔴نگرانی امام خمینی در سال ۱۳۶۶ چه بود؟ 🔴 اشخاص مدعی اسلام، روحانی نمایان و کج اندیشان، از منظر امام خمینی ره، چه نقشی در مهجور کردن فقه و خلل در مسیر جمهوری اسلامی دارند؟ 🔹در مکتب امام، فقه جایگاه اصلی و محوری و کلیدی دارد. امام خمینی نگران این هستند که انقلاب اسلامی، اسلام زدایی شود. در اندیشه امام خمینی اسلام همه اش سیاست است و محور استخراج اسلام، اجتهاد و فقاهت است و این وظیفه و رسالت بر دوش حوزه های علمیه و روحانیت متعهد است. 🆔 @vasael_ir 🔻🔻🔻🔻🔻
🔹فرازهایی از هشدارهای امام خمینی در تاریخ 28 آذر 1366 🛑اکنون همه خصوصاً جهان خوار طرفدارانی در جهان و بین ملتهای دربند و غافل از قدرت اسلام و بین افراد بسیاری از ملت ما که دل باخته آنان یا قدرت آنانند موجود و شمشیرها را بر ضد این جمهوری و سران آن از نیام کشیده و در انتظار محو این جمهوری به سر می‌برند و چون منافع غرب در خطر است و تنها قدرتی‌ است که این خطر را پیش آورده است و همین‌طور بلوک شرق ملحد که با هر صدایی که منافی قدرت آنان است مخالف و نصفی از جهان به دست آنان است و احساس خطر بزرگ از برای خود و دوستان خود می‌کنند و در داخل و خارج نیز دل باختگانی دارند که آنان نیز به تبع معبودشان با اسلام بزرگ و جمهوری اسلامی و دست اندرکاران آن در دشمنی بسر می‌برند و در فکر محو آثار آنند، با این اوضاع و احوال توقع این دارید که دست جمهوری اسلامی را بفشارند و «اهلاً وَ سَهْلاً» گویان به مداحی جمهوری اسلامی و گردانندگان آن برخیزند! 🛑 این طبیعی افکار فاسد بشر است که باید به هر وسیله خار راه را از سر راه برداشت؛ و یک وسیله بزرگ علاوه بر وسائل نظامی و اقتصادی و قضایی همان بُعْد فرهنگی است. ⬅️فرهنگ فاسد غرب و شرق اقتضا می‌کند که با وسائل عظیمی که در دست دارند در تمام ساعات روز به دروغ پردازی و تهمت و افتراء بر اسلام بتازند، و در هر فرصتی جمهوری اسلامی و را بکوبند و وابستگان به آن را مرتجع کهنه پرست فاقد شعور سیاسی بخوانند، و را کافی برای این زمان ندانند. به بهانه آنکه قوانینی که هزار و چهارصد سال بر آن گذشته قدرت اداره امور را ندارد، که دنیا نوآوردهایی دارد که در آن اعصار نبوده و بعض اشخاص مدعی اسلام نیز این مطلب را تکرار کرده و می‌کنند. ⬅️در این محیط باید به حسب ، در مقابل این توطئه‌های دامنه‌دار استقامت کرد و از این فرصت الهی که به دست آمده است نویسندگان متعهد و گویندگان و هنرمندان استفاده کرده و به مدد روحانیون آشنا به و قرآن کریم، را - که برای همه قرون است - با صحیح از قرآن کریم، سنت نبی اکرم (ص) و اخبار سرشار از الهی و استخراج کرد و به عالم عرضه داشت. و از خرده گیری کج روشان و آخوندهای درباری و وعاظالسلاطین نهراسید و به آن روحانی نمایان یا روحانیان که از روی عمد یا کج فهمی، یا حسد و دسیسه‌های شیطانی [مخالفت می‌کنند] با موعظه حسنه و طریقه نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم – و امیرالمؤمنین و سایر ائمه معصومین - علیهم صلوات الله - فهماند که این کجرَوی‌ها اگر خدای نخواسته بجایی برسد و خللی در جمهوری اسلامی - که می‌خواهد اسلامِ مظلومِ در طول تاریخ را تجدید کند - وارد شود، اسلام چنان سیلی از غرب و شرق و وابستگان به آنان می‌خورد که قرنها فسادی بالاتر از عصر ستمشاهی را شاهد خواهیم بود. 🆔 @vasael_ir
🔸با همکاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی ؛ دومین گعده علمی فقه حکومتی، با ارائه ایده «فقه فعال» 🔹هم اکنون در حال برگزاری است ... 🆔 @vasael_ir
🔸 | اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی(ره) 🔹براساس بیانات امام خمینی (ره) اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی عبارتند از: 1️⃣نفی سبیل و عزت اسلامی 2️⃣استکبارستیزی 3️⃣حمایت از مستضعفان و محرومان 4️⃣حمایت ودفاع ازحقوق مسلمانان 5️⃣همزیستی مسالمت آمیز و صلح طلبی 6️⃣عدم مداخله در امورداخلی کشورها واحترام متقابل 7️⃣اصل نه شرقی نه غربی 8️⃣تعهد به قرار دادها، معاهدات و قوانین بین المللی 🔹اهداف بلندمدت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در گفتمان امام خمینی(ره) را می توان در پنج هدف کلی خلاصه کرد: حفظ موجودیت و پاسداری از «کیان اسلام ناب»، ایجاد جامعه واحد جهانی اسلامی، اتحاد و وحدت اسلامی و صدور انقلاب اسلامی. 🔹هدف های میان مدت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی که برگرفته از اندیشه امام خمینی(ره) است عبارتنداز: کسب اعتبار بین المللی، کسب و افزایش قدرت ملی. 🔹هدف های کوتاه مدت از منظر امام خمینی (ره) عبارتنداز: حفظ امنیت ملی و موجودیت کشور، استقلال ، توسعه و رفاه اقتصادی. 🔹سیاست خارجی مهم ترین وجه زندگی اجتماعی ـ سیاسی ملت‎ها و کشورها به شمار می رود، چون بقا و حیات آنها به سیاست خارجی بستگی دارد و مهمترین نوآوری و کانون مکتب سیاسی امام خمینی، ترکیب سنت دیرپای شیعی با یافته‌های عقلانی دنیای جدید است. مجتبی عباسی (پژوهشگر فقه سیاسی) 🆔 @vasael_ir
🔴همه آنچه باید در باره کتاب الفائق و امتیازات علمی آن بدانید🔴 💥ویژه اساتید و طلاب سطوح عالی ✅ کتاب "الفائق فی الاصول" تاکنون توسط حدود 70 استاد سطح و خارج در جمع 2000 طلبه و محقق حوزوی تدریس گردیده است. ✅ در سال تحصیلی 1400-1399 نیز این درس با حفظ امتیازات حمایتی سابق ارائه می گردد و کلیه اساتیدی که مجوز تدریس کفایتین و درس خارج را دارا می باشند می توانند از هم اکنون ثبت این درس را در سامانه اساتید به انجام رسانند. در وقت انتخاب دروس نیز کلیه طلاب پایه 9 و 10 و دروس خارج می توانند این درس را انتخاب نمایند. ✅ ویژگی های کتاب الفائق فی الاصول: بررسی موضوعات اصولی مورد نیاز در مباحث اجتهادی فقه معاصر که در کتب دراسی رایج به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته اند؛ روش تعلیمی اجتهادی در آموزش و بررسی نظریات اصولی مطابق بر سنن اصیل حوزوی و در راستای تحول اجتهادی؛ بررسی نظریات علمی و نوآوری های اصولی فقهای شیعه و معرفی تراث ایشان؛ ادبیات روان و فصیح و باذکر مثال های عینی فقهی در موضوعات کاربردی ✅ موضوعات اصلی کتاب الفائق فی الاصول: این اثر در ۱۱ موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تالیف گشته است که عبارتنداز: سیره عقلای قدیم و مستحدث؛ سیره متشرعه قدیم و مستحدث؛ قاعده لو کان لبان؛ تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه؛ الغاء خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت؛ مناسبت حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت، قیاس. ✅ شرایط طلاب و اساتید کتاب الفائق فی الاصول: کلیه طلابی که پایه ۸ خود را به پایان رسانده (تنها ناقصی امتحان شفاهی مضر ثبت نام نیست) یا در درس خارج شرکت می کنند می توانند در این درس شرکت نموده و از امتیازات آن بهره مند گردند؛ تنها آن دسته دروس از الفائق از امتیازات زیر بهره مند می گردند که استاد مربوطه در سامانه اساتید آموزش مجاز به تدریس درس کفایه یا درس خارج فقه و اصول باشد. ✅ امتیازات درس الفائق فی الاصول (طلاب + اساتید) : 1⃣ طلاب پایه 9 و 10 که در درس الفائق 1 و 2 شرکت کرده و در امتحانات کتبی آن قبول شوند از امتحان شفاهی پایه 10 کفایه معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن امتحان شفاهی منظور می گردد. تبصره: طلاب موضوع بند 1 در صورتی که تا قبل از نتیجه امتحانات الفائق 1 و 2 در امتحان شفاهی پایه 10 کفایه قبول شده باشند، مشمول امتیاز بند 2 خواهند شد. 2⃣ طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن مصاحبه منظور می گردد. و شرکت کامل در درس الفائق (یک سال تحصیلی) برای ایشان معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول می باشد. تبصره: منظور از محاسبه یک سال درس خارج اصول در ازای تحصیل در درس الفائق و جایگزینی نمره الفائق به جای نمره امتحان شفاهی خارج اصول، هر کدام از چهارسال درس خارجی است که شخص تا اعلام نتیجه امتحانات الفائق هنوز امتحان آن را نداده است. 3⃣ طلاب پایه 9 و 10 و درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از امتیاز ویژه در شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزه های علمیه برخوردار می گردند. 4⃣ کلیه طلابی که در درس الفائق شرکت کرده اند از مزایای معيشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی برخوردار می گردند. 5⃣ اساتيد الفائق به عنوان استاد پایه دهم ثبت گشته و از تمام مزایای آن اساتید من جمله سنوات تدریسی بهره مند می شوند. 6⃣ تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق 1 و 2 را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره 12 را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمی شود. 7⃣ امتحانات الفائق در دو بخش کتبی همراه با سایر امتحانات حوزه برگزار می شود. 8⃣ طلاب پایه نهم که ناقصی پایه 8 دارند مشمول امتیازات الفائق نمی شوند به جز اشخاصی که فقط امتحان شفاهی پایه 8 را ناقص دارند. ایشان در صورتی که تا پایان سال تحصیلی 1400 – 1399 امتحان شفاهی خود را داده و قبول شوند؛ در صورت دارا بودن سایر شرایط مشمول امتیازات الفائق می گردند. 9⃣ ارزیابی میزان حضور الزامی در دروس الفائق بر اساس آیین نامه حضور و غیاب سایر دروس سطح عالی می باشد. 🔟 درس الفائق 1 و 2 مترتب بر هم نیست و به عنوان مثال طلاب محترم می توانند در یکسال نیم سال تحصیلی الفائق 2 و نیم سال بعد الفائق 1 را بخوانند. 1⃣1⃣ درس الفائق از سال تحصیلی 1400 – 1399 در کل کشور امکان برگزاری رسمی را خواهد داشت و کلیه اساتیدی که در قم یا شهرستان ها از نظر بخش های ستادی و صفی آموزش حوزه های علمیه امکان تدریس رسمی کفایتین را دارا می باشند، می توانند این درس را برگزار نمایند. و همه شرایط تحصیل و امتیازات آن در سراسر کشور یکسان خواهد بود. 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ده هشدار مهم در مورد لیبرال ها و خطرات آنها 🎥وقتی از صحبت می کنیم، باید جریان شناسی دقیقی از مخالفان اندیشه امام داشته باشیم. 🆔 @vasael_ir
⁉️آیا می توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم 💢 مملکت ما وقتی مملکت اسلامی است که در آن باشد. اگر در آن نباشد، اسلامی نیست؛ هر چه [هم] ما بگوییم «جمهوری اسلامی»، جمهوری اسلامی لفظ نیست. ❌ با ما جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند. بله، رژیم رسمی رژیم جمهوریت می‌شود لکن اسلامی نمی‌شود مگر آنکه در او جاری‌ بشود. با جریان هم اسلامی نمی‌شود؛ با هم اسلامی نمی‌شود. اینها همه مقدمه است. ⏺ وقتی می‌توانید بگویید که است که بازار، اسلامی بشود؛ باشد؛ نه مثل بازار ما که سنگر گرانفروشی و تعدی است! وقتی اسلامی می‌شود که مرد و زن اسلامی بشوند؛ اسلامی باشند. ... وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم، که تمام این معانی که در اسلام است تحقق پیدا بکند. ⏹ ما الآن اول راه هستیم. ما جمهوری اسلامی را به رأی اثبات کردیم؛ دست خیانتکاران هم بریدیم و می‌بریم؛ لکن این کافی نیست. بعد از آن باز راه زیاد است. امام خمینی(ره)، ۸ خرداد ۱۳۵۸ 🆔 @vasael_ir
📸 نشست علمی «مکتب فکری سیاسی امام خمینی» @rasanewsagency 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کوخ نشینی و کاخ نشینی 💠 فرازی از سخنان امام خمینی (ره) ⛔️ آن موقعی که دولت به کاخ نشینی توجه کند، باید فاتحه دولت و ملت را خواند. 🔹سعادتمند آنهایی بودند که در کوخ ها بودند. 🆔 @vasael_ir
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند: «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» 🔹با حضور:🔻 ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی ▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی ◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی 🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓 🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا 🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است: ▶️ aparat.com/rasa_news 🆔 @vasael_ir
📣 ثبت نام شروع شد ⬅️ دومین دوره تخصصی تربیت و در عرصه تربیت دینی 🔰 فرصتی فوق العاده برای فراگیری و مباحث تربیت دینی 🔰 با حضور مجرب و متخصص حوزوی و دانشگاهی 🔰 با اعطاء معتبر و برگزیدگان در پروژه های پژوهشی و آموزشی ⛔ ظرفیت محدود ⛔ مهلت ثبت نام 👇👇👇👇 فقط تا ۲۰ خرداد برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مصاحبه به کانال ذیل مراجعه کنید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/652607525C6fef61ec32
🔸رهبر معظم انقلاب: 🔹امام یك قاعده‌ی محكم و مستحكمی را به وجود آورد كه بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد. 📚(۱۳۹۰/۰۳/۱۴، بیانات در مراسم بیست‌ و دومین سالگرد رحلت امام خمینی). 🆔 @vasael_ir
🔸 | اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) 🔹از بررسی کلمات حضرت امام (ره) استنباط می­ شود که مقصود ایشان از «تمدن»، پیشرفت و ترقّی­ است که تعالی مادی و معنوی انسان را در پی داشته باشد و منظورشان از تمدن اسلامی، پیشرفتی است که مبتنی بر معیار‌ها و شاخص ه­ای اسلامی باشد. حضرت امام تمدن اسلامی را مقدم بر دیگر تمدن­ها می­شمارد. 🔹به عقیده ایشان، «اگر قوانین اسلام -که پیش ­قدم همه قانون­‌ها است- جریان پیدا کند، کشور‌های اسلامی و به تبع آن تمدن اسلامی برآمده از این جریان نیز پیش­رو و پیش­قدم در تمدن جهان خواهند بود». 🔹ایشان معتقد بود: «ماهیت و کیفیت قوانین مترقی اسلام، برای تکوین یک دولت و اداره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه تشریع شده است و هر کشوری که به قوانین اسلام عمل کند، رو به پیشرفت و تمدن (مادی و معنوی) خواهد رفت». 🔹حضرت امام بازگشت و توجه به دین اسلام در همه حوزه ­ها، پیوند دیانت و سیاست، تشکیل حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه، نفی سلطه بیگانگان و استقلال، نقد تمدن غرب، آزادی، وحدت مسلمین و تشکیل امت واحده اسلامی را از بایسته­‌های سیاسی تمدن اسلامی می­دانست. 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اندیشه جدایی دین از سیاست و نقش امام (ره) در احیای پیوند دین و سیاست آیت الله سید مجتبی حسینی در گفتگوی اختصاصی با :🔻 🔹«دموکراسی» به عنوان شیوهٔ حکومت ایده‌آل برای برقراری عدالت اجتماعی ظهور یافت گرچه در برقراری آن توفیقی حاصل نکرد. امروزه نوعی بازگشت به دین و معنویت و اخلاق در جهان غرب مشاهده می‌شود. 🔹نگاهی به تاریخ حکومت‌هایی که در اسلام با نام دین و تحت عنوان حکومت اسلامی ایجاد شدند، بیانگر این است که روی آوردن سیاست‌ها به دین ناگزیر بوده است اما به جای «دینی کردن سیاست» به «سیاست کاری دینی» و «سیاست بازی دینی»! اقدام می‌کردند. 🔹یکی از تلاش‌های ارزندهٔ امام خمینی (ره) تفهیم موضوع پیوند دین و سیاست است، امام در حالی دست به این حرکت و نهضت فکری زد که اندیشه جدایی دین از سیاست، سال‌ها در بین مسلمانان حتی در بین روحانیون مطرح شده بود و به صورت اعتقاد و باور درآمده بود. ‌ 🔹امام تنها فقیهی بود که در تاریخ تشیع توانست حکومت اسلامی را در قالب فلسفه سیاسی تئوریزه کرده و ارائه دهد و سپس از مقام نظر و تئوری به مقام عمل درآورد. امام حکومت را فلسفه عملی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت و نشان دهندهٔ جنبهٔ عمل فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی می‌داند. 🔹امام (ره)، انکار ضرورت تشکیل حکومت را انکار دین مبین اسلام می‌داند و می‌فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.» 🆔 @vasael_ir
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه‌‎گانه فقه نظام‌‎مند «گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال» آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻 🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. 🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده‎ و منع کرده‎اند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت می‌کند. ممکن است فاسق هم نباشد. 🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع می‎گویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. 🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظام‎مند می‌‎کند، روح فقه را بر فقه حاکم می‎‌کند و فقیه در یک فرع جزئی که می‎خواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سه‎گانه را بکند. 🆔 @vasael_ir