eitaa logo
تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی
3هزار دنبال‌کننده
207 عکس
75 ویدیو
120 فایل
تفکر و تمدن توحیدی ادمین: @Haghighat6
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⚪️ اربعین، الگوی انسانیت بین‌المللی. ▫️ ضرورت حداکثرسازی خدمت به بقیه. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ روش‌شناسی اجتهاد تمدنی. ▫️ مدرسه فقه و اصول دارالعلم ▫️ آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی ◽️ با حضور حضرات آیات و حجج اسلام درایتی، شب زنده دار، مبلغی، میرباقری، الهی خراسانی، واسطی، علیدوست، زمانی فرد و ... ▫️ ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ▫️ حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) دارالعلم ▫️پیوند شرکت مجازی: ▫️ https://lms2.hozehkh.com/ws/kalamfalsafe ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
⚪️ معنای هنر و سینمای اسلامی. هویت هنر: ابزار انتقال پیام موجود در حقایق به‌گونه‌ای که با تغییر احساس در مخاطب منجر به تغییر رفتار در او شود. بنابراین در مورد محتوای هنر باید گفت: علومی که کاشف حقایق هستند و افق دید و نگرش‌ساز برای هنرمند می‌باشند، نیاز حیاتی او هستند؛ مانند فلسفه و عرفان. از آنجایی که می‌خواهیم هنر اسلامی باشد باید مفاهیم وحیانی انتقال داده شوند پس ابزارهای کشف مراد و مقصود خداوند مانند قرآن و حدیث از نیازمندی‌های اساسی هنرمند است؛ این ابزار، ادبیات و بالخصوص بلاغت است. سوال: برخی می‌گویند سینمای اسلامی قابلیت تحقق ندارد و اصلا سینما قالبی برای مفاهیم دینی نمی‌تواند باشد! پاسخ: تعریف سینما چیست؟! اگر سینما فقط ابزار تحریک هیجان مخاطب بر اساس خشم و شهوت است، سینمای اسلامی مفهومی نخواهد داشت؛ اما اگر سینما،‌ تصویرسازی از مفاهیم معقول و حقایق است که با استفاده از ابزارهایی مانند تعلیق و برانگیختن کنجکاوی مخاطب و به مقایسه‌انداختن او و ایجاد تفکر انتقادی و تحلیلی،‌ به‌دنبال اثرگذاری بر مخاطب است، می‌توان گفت سینمای اسلامی داریم یعنی هم محتوا از وحی اخذ شده است هم قالب براساس ایجاد انگیزش عقلانی طراحی شده است. در سینمای معاصر نیز اکثر فیلم‌هایی که جایزه گرفته‌اند، فیلم‌های معناگرا یا مفهومی بودند گرچه در گیشه فروش چندانی نداشته‌اند. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
حاج آقای واسطی (1).mp3
30.26M
﷽ ⚪️ نیازهای تعلیم و تربیت در ده سال آینده. ▫️ سخنرانی در بیستمین اجلاس سالانه مدیران مدارس صدرا کشور، ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
استاد واسطی. امتداد حکمت متعالیه در علوم انسانی.mp3
50.65M
﷽ ⚪️ ظرفیت‌های حکمت متعالیه برای تولید علوم انسانی اسلامی. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ بسته مفاهیم بنیادین. ▫️ حق، عدل، ارزش، کمال، سعادت، توحید، هدایت، ولایت، عبودیت، قرب، رشد، ایمان، معنویت، حیات طیبه. ▫️ بی‌نهایت‌محوری. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
حجت الاسلام واسطی.mp3
23.58M
﷽ ⚪️ روش امتدادگیری از فلسفه برای علوم انسانی اسلامی. ▫️ استاد واسطی، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ▫️ آن‌چه که به عنوان عصاره تعاریف مختلف در مورد دانش فلسفه می توان مطرح کرد این است که؛ فلسفه عبارت است از؛ هستی شناسی برهانی و به عبارت دیگر فلسفه یعنی پاسخ به این سوال که "در این هستی چه خبر است؟؟" ▫️ مرحوم ملاصدرا در حکمت متعالیه تلاش کرده است بین برهان، قرآن و عرفان و بین وحی، عقل و شهود یک جمعی ایجاد کند و برآیندی را بدست آورد. در فلسفه وحیانی یا اسلامی فیلسوف تلاش می کند آموزه های وحیانی را به شکل برهانی عرضه کند. ▫️ علوم انسانی، علومی است که به فهم، توصیف و تبیین رفتار های انسان در حیطه فردی،جمعی، تاریخی و تمدنی و ماورایی می پردازد و این پردازش در لایه های رفتاری، فکری و احساسی و گفتاری گسترده شده است. ▫️ اگر بخواهیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم باید براساس هستی شناسی اسلامی حرکت کنیم، زیرا هستی شناسی اسلامی جهت گیری خود را از وحی اخذ کرده است. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ تحول در علوم انسانی. ▫️ مفهوم: بازتعریف تحلیل‌های وجودی در علوم انسانی موجود، بر اساس روش‌ها، نگرش‌های زیرساختی در فضای جمعی تخصصی مطلوب. ▫️ نقطه شروع: تغییر رویکرد از خردنگری به کلان‌نگری شبکه‌ای برای بازتعریف هستی‌شناسی، و بر اساس هستی‌شناسی؛ بازتعریف انسان‌شناسی بر اساس دید شبکه‌ای ▫️ مرکز ثقل: بازتعریف عدل با ملاحظه شبکه هستی؛ عدل شبکه‌ای. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
4_5893500092882618839.pdf
624.8K
﷽ ⚪️ نظریه عدل شبکه‌ای. ▫️ توصیف و تبیینی از عدالت با اقتباس از مبانی معرفتیِ اسلام ▫️ پیشنهادی برای «نظریه پایه در حیطه‌های مختلف عدالت» ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
پیشنهادی برای نظام‌نامه تربیت اخلاقی معنوی.pdf
532.9K
﷽ ⚪️ پیشنهادی برای نظام‌نامه تربیت اخلاقی معنوی حوزه‌های علمیه. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ نمونه جدول تعیین هدف زندگی. ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ معنی زندگی| بخش اول. ▫️ مساله بحث: « معنی زندگی » چیست؟ چرا لازم است؟ و چگونه حاصل می‌شود؟ ◽️ پیش‌فرض‌ها: ▫️ زندگی= مجموعه فعالیت‌های فکری، احساسی و رفتاری فردی و جمعی که برای رفع نیازها و رسیدن به اهداف صورت می‌پذیرد. ▫️ معنی= ادراکی از یک پدیده که با ادراکات قبلی فرد ارتباط برقرار کرده باشد (در منظومه فکری فرد، جایگاهش مشخص شود). ◽️ فرضیه بحث: 1. معنی زندگی= ادراکی از وضعیت خود، که سبب می‌شود فرد تصمیم بگیرد و برای حرکت در زندگی فعال شود. 2. شاخص زنده بودن و زندگی کردن، فعال بودن ادراک است و هر چه این ادراک گسترده‌تر می‌شود شدت زنده بودن و حیات فرد بیشتر می‌شود و از سطحی از زندگی به سطحی دیگر ارتقاء می‌یابد. 3. فقط «خروج از محدودیت و اتصال به نامحدود» می‌تواند معنای واقعی زندگی بشر باشد. ◽️ تبیین بحث: ▫️ ملاك زنده بودن يك چيز به اين است كه اثر مورد انتظار از او، در او ديده شود. مثلاً وقتی می‌گوييم «زمينِ زنده» يعنی زمين بتواند گياه را بروياند و سرسبز گردد، برخلاف زمينِ مرده كه اين اثر از آن ظاهر نمی‌شود. زنده بودن يك «سخن» به اين است كه اثر مورد نظر را در شنونده بگذارد در حالی كه «سخن مرده» سخنی است كه اثر لازم را ندارد. از يك انسان، انتظار می‌رود چه اثري را از خود بروز دهد تا بتوان به او گفت: «انسانِ زنده»؟! ▫️ اگر تمام شاخص‌های سلامت جسمی و رفاه، در یک فرد موجود باشد ولی او بیهوش باشد و ادراکش فعال نباشد آیا او را «زنده» می‌دانیم؟ (البته نه در اصطلاح پزشکی) ▫️ در سنّت منطقی و فلسفی، انسان را «حیوان ناطق» تعریف کرده‌اند و مقصود از این نطق، صِرف سخن گفتن نیست بلکه توانایی تفکر، ارتقاء و توسعه ادراکی است. ▫️ زنده بودن انسان به «فعال بودن ادراک» اوست؛ هر چه ادراک او فعال‌تر باشد میزان زنده بودن انسانیِ‌ او بیشتر خواهد شد. ▫️ از آنجايی‌كه دين، باعث می‌شود فكر، روح و رفتار انسان در جهت كمال قرار گيرد و فعال شود، قرآن، «دين» را حيات بشريت خوانده است. ▫️ ولايت و زيارت نيز حقيقتی اين‌گونه دارند؛ زيارت، به زندگی معنی می‌بخشد يعنی برقراری ارتباط با محتويات درونی امام عليه‌السلام، نيرويی در انسان ايجاد می‌كند و مسائلی را برای انسان ملموس می‌كند كه محور زندگی را تغيير می‌دهند، اولويت‌های انسان را جابه‌جا می‌كنند، تعريف جديدی از نفع و ضرر ارائه می‌نمايند و وجود انسان را به سوی دست‌يابی به حقايقی ديگر سوق می‌دهند؛ چرا كه امام عليه‌السلام با حقيقت بی‌نهایت در هستی مرتبط است و در آن فضا تنفس می‌كند. ▫️ «معنی زندگی» يعنی جهت‌دار شدن زندگی به‌سوی يك هدف، هدفی كه منفعتی بيشتر از اهداف ديگر دارد؛ افعال و رفتارهای انسان، تابع افکار و احساس‌های اوست و با تغییر فکر یا احساس، جهت حرکت انسان نیز تغییر می‌کند؛ «معنی زندگی» فضای ادراکی است که سبب ایجاد احساس و میل می‌شود (فرآیند باور-میل) و در نتیجه رفتارها را تنظیم می‌کند. ▪️ معنای زندگی يك نفر «پول» است يعنی جهت اصلی زندگی او برای رسيدن به پولِ بيشتر است، يعنی او منفعتِ «پول درآوردن» را بيشتر و بهتر از منفعت هرگونه تلاش و فعاليت ديگر می‌داند. ▪️ معنای زندگی يك نفر «زن و بچه‌اش»است، يعنی بيشترين تلاش فكری، روحی و رفتاری او برای ارتباط با خانواده‌اش می‌باشد؛ يعنی او احساس خوشايندی را كه از ارتباط با آن‌ها دارد بر منافع ديگر ترجيح می‌دهد. ▪️ معنای زندگی يك نفر «شغل و كارِ»اوست يعني اگر شغلش را از دست بدهد، ديگر هيچ مساله و موضوعی نيست كه فكر و روح ورفتار او را به حركت و تلاش وادارد. ▪️ زندگی برخی «بی‌معنی» است زيرا هيچ موضوعی در زندگی نيست كه برای آن‌ها اولويت و اهميتی بيشتر از ديگر موضوعات داشته باشد. بنابراين هر روز به روزمره‌گی و رفع نيازهای اوليه جسمی و روحی می‌گذرد. دورنمايی از زندگی ندارند، زندگی آن‌ها جهت خاصی ندارد و هيچ نقطه روشن و قابل اتكايی نيز در آينده آن‌ها به‌چشم نمی‌خورد. ▫️ معنی زندگی شما چيست؟ چه چيزی در زندگی شما نقش محوری را به عهده دارد كه اگر از بين برود ديگر زندگی برای شما بی‌معنی خواهد شد؟ ▫️ تمام تلاش‌های انسان برای «خروج از محدویت» است (از قوّه به فعل در آمدن - حرکت به‌سوی کمال)؛ این حرکت، تا نامحدود امتداد می‌یابد یعنی تا وقتی روح انسانی، علم و قدرت و حیات بی‌نهایت را در درون خود لمس نکند خود را ناقص خواهد دید و توقف در آن موقعیت را بی‌معنی تلقی می‌کند. ▫️ معنی حقیقی در زندگی انسان، تلاش برای اتصال به «بی‌نهایت» است؛ وجود بی‌نهایت در هستی، فقط یک وجود است و شریک ندارد. (وجود بی‌نهایت = خدا) ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti