eitaa logo
گنجینه کتابخانه وزیری
216 دنبال‌کننده
451 عکس
55 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی کتاب: بررسی احوال فرزندان امام موسی کاظم (ع) و نقش آن ها در تاریخ تشیع. ✍ نویسنده: سید یاسین زاهدی. 🔺 دوره‌ای که امام کاظم علیه السلام و فرزندان ایشان در آن می‌زیستند، به‌ویژه برای جامعه شیعه از دوران‌های بسیار با اهمیت است. امروزه این امام‌زادگان در نقاط مختلف ایران و عراق مورد توجه خاص قرار دارند؛ از این ‌رو شناخت آنها و زندگی سیاسی و اجتماعی آنان در پی‌گیری تاریخ تشیع، مهم ارزیابی می‌شود. در دوره‌ی امام کاظم علیه السلام و فرزندان ایشان، فعالیت‌های شیعیان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و سیاسی وجود داشته و قیام‌های بسیاری بر ضد حکومت عباسی به وقوع پیوست که مهم‌ترین آنها قیام ابراهیم بن محمد بود که در آن برخی از فرزندان امام کاظم علیه السلام حضور داشتند. در عرصه فرهنگی نیز گستردگی شبکه وکالت در زمان امام کاظم علیه السلام ارتباط میان آن حضرت و شیعیان را آسان کرده بود؛ از این ‌رو حضور فرزندان امام در دوره‌های بعد در مراکز شهرهای مختلف ایران و عراق حایز اهمیت فراوان بود و می‌توانست در رشد فزاینده شیعیان مؤثر افتد. امام رضا علیه السلام به دلیل پذیرش اجباری و مشروط ولایت‌عهدی، از مدینه به مرو، مقرّ خلافت مأمون رفت؛ از این ‌رو بستری فراهم شد تا برخی فرزندان امام کاظم علیه السلام برای دیدار با وی به ایران مهاجرت کنند، حضور این امام‌زادگان در نقاط مختلف ایران، پیامدهای سیاسی و مذهبی بسیاری را در پی داشت و باعث شد تا مذهب تشیع در مناطقی که تا آن زمان، تشیع در آن نفوذ چندانی نداشت، گسترش یابد . گرچه در عصر امام رضا علیه السلام ، علویان از وضعیت مناسبی برخوردار بودند، ولی با شهادت ایشان در سال 203هجری وضع دوباره تغییر کرد و عمال مأمون به تعقیب و آزار علویان پرداختند. به همین سبب بسیاری از آنان برای حفظ جان خود راه شهرها و روستاهای دوردست را در پیش گرفتند و زندگی خود را در خفا سپری نمودند. در نتیجه، نسب آنها ناشناخته ماند و بعد از مرگشان قبور آنها بعد از سال‌ها برای محبین آنان شناخته شد؛ ولی به مرور زمان و در اثر عوامل طبیعی یا جنگ و نزاع‌ها بسیاری از آثار مکتوب که محل دفن علویان و امام‌زادگان را مشخص نموده بودند، از بین رفت و چنان شد که امروزه برای یک امام‌زاده، در شهرهای مختلف، بقعه و بارگاه‌های متعددی ساخته شده است. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: چگونگی پیدایش شهر تهران (بخش سوم) در زمان محمد شاه قاجار توسعه و دولت شهر تهران همچنان ادامه یافت و به دستور حاجی میرزا آقاسی که ظاهرا علاقه فراوانی به کارهای عمرانی داشته است محله‌ای به نام عباس آباد (منسوب به نام او زیرا نام اصلی حاجی میرزا آقاسی میرزا عباس ایروانی است )در جنوب منطقه بازار و یک باغ و ساختمان بزرگتر به نام عباس آباد در شمال تهران (محله عباس آباد کنونی) و محله دیگری به نام محمدیه که سابقاً میدان پاتقاپوق نامیده می‌شد بر محلات تهران افزود و آب رودخانه کرج را به وسیله نهری به نام نهر کرج به تهران منتقل ساخت .علاوه بر این اقداماتی چون نواحی قفقاز به دنبال جنگ ایران و روس به وسیله تزاری متصرف گردیده بود .لذا جمعی از اهالی و محترمین آن سامان به ایران مهاجرت کردند و غالباً در تهران سکونت گزیدند و این امر به نوبه خود باعث توسعه و آبادانی بیشتر تهران شد . احداث باغ داوودیه (محل داوودیه فعلی) که به نام پسر حاجی میرزا آقاسی نامگذاری شده و همچنین بنای بخشی از مسجد جمعه و بازار بین الحرمین را نیز باید از جمله آثار زمان محمد شاه قاجار به شمار آورد. در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به همت میرزا تقی خان امیرکبیر تاسیساتی چون مدرسه دارالفنون ،بازار امیر،بازار کفاش‌ها ،سرای امیر پدید آمد و جمعیت تهران به حدود ۱۵۰ هزار نفر بالغ شد به همین مناسبت میرزا یوسف مستوفی الممالک صدر اعظم و میرزا عیسی وزیر از طرف شاه مامور شدند تا برای پایتخت طرح و محدوده جدیدی در نظر بگیرند در اجرای این دستور نقشه جدیدی طرح‌ریزی شده و اراضی وسیعی را داخل محدوده شهر وارد ساختند. و پیرامون شهر را به وسیله خندق‌ها و باروهای جدیدی به شکل هشت ضلعی محدود ساختند و ارتباط شهر با خارج را به وسیله ۱۲ دروازه به نام دروازه‌های شمیران, دولت , یوسف آباد, دوشان تپه, دولاب, خراسان ,باغشاه, قزوین ,گمرک, حضرت عبدالعظیم ,غار و خانی آباد تامین کردند. مقارن سال 1305 هجری قمری مهندس عبدالغفار نجم الملک معلم ریاضیات مدرسه دارالفنون به دستیاری عده‌ای از معلمان دیگر و ۲۰ نفر شاگردان مدرسه مزبور از شهر جدید به مقیاس ۲۰۰۰ یک نقشه برداری کردند و محیط شهر را به میزان ۱۹۲۰۰ متر اندازه‌گیری و جمعیت تهران را به حدود ۲۵۰ هزار نفر سرشماری کردند علاوه بر دوازده دروازه بالا که تا سال ۱۳۰۹ شمسی همچنان پابرجا بود پاره‌ای بناها و باغ‌ها و محلات دیگر در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ایجاد شد که بعضی از آنها هنوز پابرجاست و از بقیه جز نامی باقی نمانده است از جمله می‌توان اماکن زیر را نام برد. باغ و کاخ گلستان ،باغ و کاخ صاحب قرانیه، باغ قصر سلطنت آباد (محل فعلی سازمان صنایع دفاع) باغ و عمارت بهارستان (محل سابق مجلس شورای ملی )مدرسه و مسجد سپهسالار( مسجد شهید مطهری)پارک میرزا علیخان امین الدوله ،باغ و عمارت مسعودیه (محل سکونت مسعود میرزا ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه و محل فعلی وزارت آموزش و پرورش) باغ و عمارت علی قلی‌خان مخبر الدوله (میدان مخبرالدوله فعلی )پارک اتابک (محل سکونت میرزاعلی اصغر خان اتابک صدر اعظم و محل فعلی سفارت شوروی ) باغ حسن آباد (از آثار میرزا حسن مستوفی الممالک و محل فعلی میدان حسن آباد) باغ و عمارت امیریه (متعلق به امیرکبیر کامران میرزا فرزند ناصرالدین شاه و محل فعلی خیابان امیریه )باغ و عمارت منیریه (محل سکونت منیرالسلطنه مادر کامران میرزا و محله منیریه فعلی ) باغ و عمارت فرمانفرما (فرمانیه فعلی) باغ و عمارت کامران میرزا (محله کامرانیه فعلی ) بقعه معروف سر قبر آقا (مدفن سید زین العابدین امام جمعه داماد ناصرالدین شاه ) میدان امین السلطان (که هنوز هم به همین نام باقی و دایر است ) باغ فردوسی (محله کنونی باغ فردوس تجریش که به وسیله معیرالممالک ساخته شد ) بنای شمس العماره ، بازار آهنگرها ، مسگرها ،بازارچه‌های مروی و نایب السلطنه و محله‌های سنگلج، خانی آباد، قنات آباد، پاچنار، گود زنبورکخانه و بالاخره بازار بزرگ، گرچه بعد از ناصرالدین شاه تا پایان کار سلسله قاجار تهران همچنان دستخوش تغییر و توسعه بوده است ولی این تغییرات در مقایسه با گسترش زمان ناصری از اهمیت کمتری برخوردار است که علت آن را ضعف و بیماری مظفرالدین شاه قاجار ،انقلاب مشروطه و درگیری دولت مردان با انقلابیون و بالاخره بروز جنگ جهانی اول و اصطکاک منافع قدرت‌های بزرگ روز یعنی انگلستان با روسیه باید دانست. بدون تردید تحول اساسی و نوین سازی تهران را باید از آغاز قرن چهاردهم هجری شمسی یعنی حدود سال‌های ۱۳۰۰ محسوب داشت. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص ۵۸۴-۵۸۶ ). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی کتاب ندای درون : آموزه های وین دایر از زبان دخترش. ✍ نویسنده: سرنا وین دایر ✍ مترجم: رویا نوری 🔺 ناشر: انتشارات آثار برات 🔺 سال چاپ: 1402. اواخر دهه 1990 بود که وین دایر اواخر شب در یک مصاحبه در سیدنی استرالیا شرکت کرد. درآن برنامه سوالی از وی پرسیده شد که او را قبل از آنکه بخواهد به مجری جواب دهد به فکرفرو برد. وین دایر پس از رسیدن به خانه تصمیم گرفت کتابی بنویسد که به طور کامل و با وجدان به آنچه از او خواسته شده بود پاسخ دهد. سوال میزبان چیزی شبیه این بود:« بعد از این که زمین را ترک کردید چه میراثی برای هشت فرزند خود به جا خواهید گذاشت تا شما را یاد کنند؟ » وین دایر می گوید: « من کتاب 10 راز موفقیت و آرامش درونی را نوشتم تا فرزندانم بتوانند برترین ایده هایی که هسته ی اصلی آموزش زندگی ام در جهان است را در اختیار داشته باشند ». سرنا دختر وین دایر می گوید: سال های قبل پدرم کتابی با نام « 10 راز موفقیت و آرامش درونی » نوشته بود که در آن ده راز را گفته و امیدوار بود فرزندانش آن ها را در زندگی خود به کار گیرند. از آن جایی که من یکی از فرزندان او هستم و با این اسرار بزرگ شده ام، دیدگاهم به زندگی نسبت به نظر دوستان و همسالانم متفاوت است. اغلب می دیدم توصیه هایی که پدر و مادرم به من و هفت خواهر و برادرم می کردند نسبت به توصیه هایی که والدین دوستانم به آن ها می کردند، این که به حرف آن ها گوش دهند، راه آن ها را پیش بگیرند – متفاوت بود. والدین من به ما آموزش می دادند که سرنوشتمان را دنبال کنیم و به ندای درون خودمان اعتماد کنیم . آن ها به ما یاد می دادند که همه ما بخشی از خدا هستیم که با هدف مخصوص به خودمان در این جهان خلق شده ایم. پدرم هیچ وقت به من نگفت که چگونه زندگی کنم یا به چه چیزی فکر کنم یا چه چیزی را قبول کنم ؛ به جای آن نشان داد که چگونه هر قدم را یک دعا و هر کلمه را یک عشق قرار دهم . درباره مولوی ، سنت فرانسیس ، حافظ ، عیسی ، بودا، کریشنا، محمد، سنت ژرمن ، نویل و...به ما آموخت. بنابراین تجربه ای که در این سال ها از والدین معنوی ام کسب کرده ام آنقدر ویژه است که می خواهم بخشی از آن خرد را در اختیار دیگران بگذارم. نوشتن این کتاب راهی برای من بود تا بتوانم کاری را انجام دهم که بیش تر از داستان پردازی دوست دارم و احساس می کنم که با این کار می توانم چیزی به جهان اضافه کنم. ساختاراین کتاب به گونه ای است که اساسا دنباله رو کتاب « 10 راز موفقیت وآارامش درونی » است . من به آموزه هایی که پدر در آن کتاب آورده است پاسخ داده و سپس پدر در پایان هر فصل برداشت خود را اضافه می کند. ما احساس می کنیم که این یک دیدگاه منحصر به فرد هم از پدر و هم از دختر به شما خواهد داد. نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹 جاذبه های گردشگری و مذهبی ابرکوه: طاووس الحرمین 🔺 آثار قدیم این بنا که مردم آن را "مزار طاووس" می خوانده اند متاسفانه اکنون وجود ندارد. چندین سال پیش این بنای قدیمی به دلیل قرارا گرفتند در مجاورت خیابان و احتمال فروریختن به دستور بخشدار وقت تخریب شده است. چنانچه آندره گدار و آرتوپوپ ایران شناسان مشهور خارجی مشخصات آن بنای زیبا و بلند و نفیس را در کتب خود ذکر نکرده و عکسهای آن را به چاپ نرسانیده بودند احتماالا مانند هزاران ساختمان باستانی دیگر خبری از آن به دست ما نرسیده بود. حسن بن کیخسرو که درسال 718 هجری وفات یافته و مزار دختر او، بی بی عایشه ملکه خاتون هم بنا بر کتیبه بالای محراب در همان جاست. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص168). نوشته: مژگان شکرریز یزدی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: برگ جعفری و خواص آن 🔺معمولا جعفری را به عنوان چاشنی غذا می شناسند ولی این سبزی سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین سی، ویتامین ای، نیاسین، ویتامین ب شش، ویتامین ب دوازده، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و مس است و برای سلامتی مفید می باشد. جعفری تازه، برگی شکننده و ملایم دارد که می توان آن را به عنوان چاشنی به هر غذایی اضافه کرد. پاستا و ماکارونی از جمله غذاهای محبوبی هستند که در آن از جعفری استفاده می شود. علاوه بر طعم دار کردن می توانید از برگ های آن برای تزیین غذا نیز استفاده کنید. منبع: (نشریه سفره ایرانی. ش 104 (مهر 1399)). نوشته: محمد جواد جعفری(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب: اسرار مباهله. ✍ مولف: محمدرضا انصاری 🔺 این کتاب، ماجرای عظیم مباهله بین پیامبر (ص) و مسیحیان نجران و تاریخ هزار و چهارصد ساله آن است. جزئیات واقعه مباهله که بیش از یک ماه طول کشیده، برای نسل امروز ناشناخته است. «مباهله» یک ماجرای تاریخی بلند از وقایع سالهای آخر عمر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است، که با نامه‌ای از سوی آن حضرت به مسیحیان آغاز شد. پیرو آن در مجلسی عظیم و عمومی پیشگویی‌های کتب آسمانی درباره حضرت توسط مسیحیان قرائت شد. سپس نمایندگان نجران به مدینه سفر کردند و پس از مناظره با پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله محکوم شدند. پس از آن قرار بر مباهله بین آن حضرت و نجرانیان شد، که اثبات حقانیت خود را به خدا واگذار کردند تا هر کدام حق را دانسته کتمان می‌کند به عذاب الهی گرفتار شود. آیه قرآن به عنوان دستور مباهله نازل شد، و مقام با عظمت اهل بیت علیهم‌السلام را به همه فهمانید و علی علیه‌السلام را نفس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله معرفی کرد، تا همه بدانند که جانشینی حضرتش مخصوص علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. اینجا بود که مسیحیان چون صدق آن حضرت را به خوبی می‌دانستند، از مباهله و عذاب الهی وحشت کردند و سرباز زدند. اما پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آمادگی خود را اعلام کرد، و این گونه حقانیت اسلام نزد همگان ثابت شد. در پایان ماجرا، مسیحیان که قدرت جنگ با مسلمانان را نداشتند و در مباهله هم شکست خورده بودند، پرداخت مبالغی برای حفظ جان خود در سایه پرچم اسلام را پذیرفتند، و حکم جزیه برای اولین بار در اسلام اجرا شد. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب: روزی خواهم خفت برای همیشه؛ روایتی داستانی از زندگی شهید آیت الله محمد صدوقی (قهرمانان انقلاب ۱۲). ✍ مولف: شمسی خسروی. 🔺 «روزی خواهم خفت برای همیشه» روایتی داستانی از زندگی شهید آیت الله محمد صدوقی است که شامل ۱۷ داستان از زندگی ایشان می‌شود. «شهید آیت الله محمد صدوقی» دوست و همراه نزدیک آیت‌الله‌خمینی در دوران انقلاب و پس از آن امام جمعه‌ شهر یزد بود و در سال ۱۳۶۱ به شهادت رسید. داستان‌های این مجموعه طبق اسناد تاریخی و منابع مستند نوشته شده است و با ذکر جزئیات خواننده را درگیر داستان‌ها و حوادث پرحاشیه‌اش می‌کند. در میان داستان‌ها و خاطرات از سخنرانی‌ها و نامه‌های ایشان نیز استفاده شده‌است. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب: از خوراک و اجسام تا فرهنگ ✍ نویسنده : روهینا جهانی 🔺 ناشر: نسل روشن 🔺 سال چاپ: 1400 🔺 تعداد صفحه: 109 بنابر اساطیر ایرانی، هوشنگ نخستین پادشاه پیشدادی ایران، از بنیان گذاران نهادها و نظام های اولیه زندگی اجتماعی و نخستین کسی بود که مردم را با ذبح گاو و گوسفند و پختن خوراک از گوشت آن ها آشنا کرد. بنابر نظر دانشمندان احتمالا هنگامی که انسان نخستین برای اولین بار به طور اتفاقی گوشت بازمانده از حیوانی سوخته در آتش سوزی جنگل را یافت و خورد مزه آن به دهانش خوش آمد. آن گاه با قرار دادن گوشت حیواناتی که شکار کرده بود روی آتش و بریان و کباب کردن آن ، به پختن غذا دست یافت و آشپزی را آغاز کرد؛ با کباب کردن و پخت مواد خوراکی روی آتش ، تحول بزرگی در نظام تغذیه انسان پدید آمد و رفته رفته شیوه پخت و پز غذا شکل گرفت. در این کتاب می خوانیم: انسان های اولیه چگونه با پخت و ذبح آشنا شدند خوراک بادیه نشینان عرب اولین کتاب آشپزی تاثبر آشپزی ایران بر جهان از پیشینه اجاق تا قداست اجاق در ایران استفاده از میز و صندلی ، قاشق چنگال و کارد اقا محمد خان قاجار و رژیم غذای اصلی و آداب و رسوم ایرانیان در دوره قاجار فرهنگ صدا درآوردن دهان در مردم ژاپن قهوه چگونه رواج پیدا کرد رواج و توسعه قهوه خانه ها تاریخچه چای از چین تا ایران حضور سماور در ایران تاریخچه قلیان و چپق تاریخچه برنج و کاشت آن درایران چلو و ته دیگ و خورش تاریخچه کباب کوبیده تاریخچه کیک تولد تاریخچه کالباس و سوسیس ورود سیب زمینی و گوجه تاریخچه کشک و پنیر تاریخچه چیپس و پفک نمکی تا ورود آن به ایران و ... نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹ابعادی اززندگانی پر فروغ حجة الاسلام وزیری (ره). در خدمت به خلق وگره گشایی از مردم ومساعدت به فقرا در دورهٔ سال به خصوص فصل زمستان از تهیهٔ ذغال وپوشاک، رختخواب، غذا و غیره لحظه ای نمی آسود. خودشان می فرمودند: روزی که شادمان نشود خاطری زمن. آن روز من ز زندگی خود مکدّرم. هنوز صدای روح افزای آن مرحوم در گوشها است که با رها می فرمودند: صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند. کز کار خلق یک گرهٔ بسته باز کند. به تهی دستان شخصأ کمک و مساعدت می کرد و از احسان نیکوکا ران به مستحقان محبت می نمود. هزاران نفر مجرد را متأهل و صدها نفر ورشکسته را آبرومند وبه اعتبار اولیه باز گرداند. ذره ای حسد و بغض وکینه و بد بینی وعیب جوئی ودرشت گوئی وبد گوئی در قلب مبارکش وزبانش نبود. دلش مملو از عواطف و تفقّد و دلجويی ومحبّت بود می فرمودند. بس که من از ساده لوحی دوستدار مردمم. هر که دندان می کشد من درد دندان می کشم. هر گوینده غریبی وارد یزد می شد وزیری اورا ضیافت و به مردم می شناساند. هر واعظ مشهور و معروفی به یزد دعوت می شد مرحوم وزیری موافقت و همراهی می کرد. به اقوام و ارحامش سروری وسرپرستی و بزرگواری داشت. با آن همه مشاغل عمومی از رفت وآمد وپذیرایی از اقوام غفلت وکوتاهی نداشت. فامیل محترم و دودمان شریف او که در اعیاد وسایر مناسبت ها شرفیاب می شدند ازیکایک آنها بازدید به عمل می آورد. از مریضها عیادت واز زوّار ملاقات بعمل می آورد. در مجالس حضور پیدا می کرد، مردی روشن بود و از سلطه اجانب بر مسلمین رنج می برد و از خائنین به مملکت و ظالمین به مردم به دل وزبان اظهار تنفّر و انزجار می نمود. منبع:(سیمای فضیلت: نامواره حجة الاسلام حاج سید علی محّمد وزیری (ره) گرد آوری: دکتر سیّد ضیاء قریشی، ص۱۲۴). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 دویست و دهمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی: قهوه یزدی ⏰ زمان برگزاری: سه شنبه(۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳) 🔺 مکان برگزاری: کتابخانه وزیری یزد. 🔖 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/aqrlibrary/farhangi به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ تعزیه و سوگواری در ابرکوه ▪️ در صد و اندی سال پیش، برای اولین بار هیئت عزاداری به شکل امروزی توسط یکی از طلاب سرشناس ابر کوه بنام آقا سید احمد عزیزی به راه افتاد. ایشان تحصیلات حوزوی خود را در نجف اشرف به پایان رسانید و به مقام اجتهاد نائل شده و با ورود به ابر کوه عزاداری ایام محرم را به شکل هیئت عزاداری کربلا و نجف برای اولین بار در یکی از محلات این شهر به نام محله درب قلعه مرسوم گردانید، بطوریکه بعدها تمام محلات شهر برای شرکت در عزاداری امام حسین از روز هفتم محرم به آن محل حضور یافته و مشغول عزاداری می شدند. تدریجاً پس از چند سال هیئت هایی از محلات دیگر از هیئت مذکور انشعاب کردند و هر محل مستقلاً به تبعیت از محله درب قلعه به عزاداری پرداختند. اولین انشعاب در هیئت عزاداری توسط محله دروازه میدان صورت گرفت و بعدها محله های دیگری از آن انشعاب نمودند و در محل خود حسینیه ای بنا کردند. در آن زمان اثری از وجود تکیه برای عزاداری نبود تنها مکان تجمع عزاداران حسینیه ها بود. حسینیه عموماً مکانی بود که در یک چهار راه واقع شده بود و محل گذر عابرین محل از چهار سمت از هر کوچه ای به سمت حسینیه ختم می شد، و ساکنین محل هر جا که ساکن بودند راه عبوری به سمت حسینیه داشتند. هیئت های عزاداری با نظم خاصی از روز هفتم محرم به عزاداری مشغول میشدند که این رسم اکنون هم از روز هفتم آغاز میشود. هر هیئت از دو گروه تشکیل میشود یک گروه جماعت زنجیرزن و گروه سینه زنان بیشتر مردم برای شرکت در هیئت سینه زنی و یا زنجیر زنی نذر میکردند تا بچه هایشان سینه زن یا زنجیر زن شوند. از قدیم تا به حال هیئت زنجیر زنی در جلو جماعت سینه زنی قرار می گرفته است. در گذشته در روزهای نهم و دهم محرم در هیئتهای عزاداری وسایل و لوازم دیگری اضافه می گردید. مثلاً در شب عاشورا دسته تیع زنان به هیئت اضافه میشد. نقش دو طفلان مسلم همراه با ،حارس قاتل ،آنان به جماعت عزاداران اضافه میشد و به همراه هیئت به تکایا و حسینه حرکت میکردند. در روز عاشورا نقشهای دیگری بعنوان شبیه به هیئتها اضافه میگردید نظیر شمر ،شیر ،عرب ،کجاوه، سرهای بریده (در قدیم رسم بوده که سرهایی را از گل و یا گچ شبیه سرانسان می ساختند و بر چوبی بر می افراشتند و بین هیئت به منزله نماد و سمبل سرهای بریده یاران امام حسین (ع) به دنبال هیئت به راه می افتادند ) از جمله نقشهای دیگر، نقش امام زین العابدین بیمار بود که سوار بر شتری با خواندن اشعاری امام بیمار و سرگذشت و جریاناتی که در حوادث کربلا بر وی وارد شد، معرفی می گردید. همانطور که ذکر شد مراسم عزاداری در گذشته در محل حسینه ها که در مسیر چهار گذر محلات قرار داشت بر پا می شد. حسینیه ها دارای غرفه هایی بود و با طاق های هلالی ساخته شده بود که محل تجمع ونشمین عزاداران بود در کنار حسینیه ها معمولاً منبری از خشت و گل با ۳ پله ساخته بودند که روضه خوآن ها بر بالای آن قرار می گرفتند. در کنار منبر سکوی کوچکی وجود داشت که محل استقرار مداحان بوده است. در ایام محرم مجالس روضه خوانی در این حسینیه ها تشکیل می گردید و مردم پس از فراغت از کار وارد این مکانها شده و جهت عزادارای آماده می شدند پیش از بوجود آمدن هیئت ها شکل عزاداری مختص به همین حسینیه ها و برخی از منازل بزرگان محل بوده است. منبع : فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص413-414). نوشته: مژگان شکرریز یزدی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
58.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 قـهـوه یـزدی| 210 مین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی رضوی 🔺 کتابخانه و موزه وزیری یزد، وابسته به آستان قدس رضوی به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
✍ دویست و دهمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت روز ثبت جهانی یزد و ثبت ملی قهوه یزدی در روز سه شنبه ۱۹ تیرماه در سالن اجتماعات کتابخانه و موزه وزیری یزد برگزار شد. 🔹 این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا و مداحی آقای احرامیان شروع شد و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری، رئیس کتابخانه و موزه وزیری، آقای دکتر سید مصطفی فاطمی، معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، آقای مرادی زاده، قهوه پز و احیاگر قهوه یزدی و آقای مرتضی وزیری، مدیر صفحه یزد کهن به ایراد سخنرانی در زمینه تاریخچه و ثبت ملی قهوه یزدی پرداختند. همچنین در پایان مراسم، از آثار اهدا شده (ظروف قهوه یزدی) توسط جناب آقای مرادی زاده رونمایی شد. 🔹 لازم به ذکر است، از آنجایی که مصرف قهوه در یزد به دلیل طبع سرد، مرسوم نبوده، یزدی ها با افزودن نبات، هل و گلاب، طبع سرد قهوه را به گرم تبدیل کرده اند. قهوه یزدی در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده و بیشتر در مراسم عزاداری و به ویژه ۱۳ محرم مصرف می‌شود. ارسال خبر توسط: مژگان روحانی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: چگونگی پیدایش شهر تهران (بخش چهارم) تحولات و تغییرات مزبور را که تا زمان حاضر همچنان ادامه دارد می‌توان در چهار مرحله به شرح زیر مورد بررسی قرار داد. الف -سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ که طی آن خندق‌ها و دروازه‌های دوران ناصری از میان رفت و با ایجاد خیابان‌ها و بناهای جدید شهر از هر سو گسترش یافت و با اصلاح کوچه‌ها و خیابان‌های قدیم و احداث خیابان‌ها و بلوارهای جدید تهران از یک چهره نامنظم به یک چهره تقریباً هندسی و حساب شده دگرگون شد و جمعیت آن طی دو بار سرشماری یکی در سال ۱۳۱۰ به ۳۰۰ هزار نفر و دیگری در سال ۱۳۱۹ به رقم ۵۴۰ هزار نفر بالغ شد. از ساختمان‌ها و تاسیسات مهم این دوره می‌توان بانک ملی ایران وزارت امور خارجه شهربانی کل کشور ایستگاه راه آهن تهران دانشگاه تهران ایستگاه فرستنده رادیو تهران باشگاه افسران و چند بیمارستان نام برد. ب_ سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ که به دلیل بروز جنگ جهانی دوم و مشکلات و مسائل سیاسی تغییرات چشمگیری ایجاد نشد و تحولات تهران تا حدی به توسعه شهر از اطراف محدود شد. و جمعیت آن مطابق سرشماری سال ۱۳۲۵ به حدود ۸۸۰ هزار نفر بالغ شد . پ_ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ طی این سال‌ها شهر تهران به سرعت رو به توسعه رفت و با احداث خیابان‌های جدید و بزرگراه‌ها و محله‌ها و شهرک‌های نوبنیاد و همچنین ساختمان‌های بزرگ در ردیف شهرهای عظیم آسیا قرار گرفت و جمعیت آن طی سرشماری سال ۱۳۳۵ به یک میلیون و هشتصد هزار نفر و برابر سرشماری سال ۱۳۴۵ به ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تن و بالاخره مطابق سرشماری سال ۱۳۵۵ به ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر بالغ شد و در سرشماری سال ۱۳۶۵ جمعیت شهر تهران از ۵ میلیون نفر تجاوز کرد و شهرستان تهران بیش از ۶ میلیون نفر سرشماری شد. ت_ سال‌های انقلاب و بعد از آن طی سال‌های مزبور تهران به طرز فوق العاده چشمگیری توسعه یافته و شهر از هر سو گسترده شده است. گسترش شدید تهران را طی سال‌های مزبور بایستی زاییده عوامل چندی چون تجاوز عراق و بروز جنگ و روی آور شدن جنگ زدگان به شهرها ایجاد خانه‌های ارزان قیمت و اختصاص پاره اراضی به تعاونی‌ها برای خانه‌سازی محسوب داشت . با توجه به اینکه مساحت تهران حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع است لذا انبوهش جمعیت تراکم جمعیت تهران متجاوز از ۱۰ هزار نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد که نشانگر یکی از انبوه‌ترین و متراکم‌ترین شهرهای جهان است. تهران کنونی از طریق یک فرودگاه بین المللی و چند راه اتومبیل رو و راه آهن به خارج از کشور و همچنین به شهرها و نواحی مختلف کشور مرتبط است و مرکز کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات و مراکز علمی کشور می‌باشد و علاوه بر اینکه مرکز ثقل سیاسی و اداری کشور محسوب می‌شود از نظر ژئوپولیتیک و بسیاری مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص ۵۸۴-۵۸۶ ). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب: برپا (روایت زندگی اصغر بمانی معلم، هنرمند و مربی پرورشی دهه 60). ✍ تحقیق و تدوین: سید مرتضی میرعزآبادی. 🔺 ناشر: راه یار 🔺 سال چاپ: 1401 🔹 کتاب «برپا» اثری‌ست در سبک زندگی‌نامه، که خاطرات شفاهی «اصغر بمانی» معلم، هنرمند و مربی پرورشی تأثیرگذار کشورمان در سال‌های ابتدایی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، را از زبان خود او روایت می کند. این کتاب هشتمین جلد از مجموعه کتاب‌های خاطرات شفاهی مدارس و مربیان پرورشی دهۀ شصت است که به کوشش انتشارات راهیار و به حمایت جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. اصغر بمانی آموزگار گمنامی است که نه برای شهرت و پول و مقام، که برای ادای دین خود به نسل‌های جدیدی که پا به میدان انقلاب اسلامی می‌گذارند، زندگی خود را وقف پرورش فرهنگی کودکان کرد. کتاب برپا تماماً براساس خاطره‌گویی‌های شفاهی این مربی مهربان نوشته شده و توسط دانش‌آموزی قدیمی روی کاغذ آمده است. «سید مرتضی میر عزآبادی» گرچه هیچوقت مستقیماً شاگرد استاد بمانی نبود، اما همیشه گرمای کلام و نفوذ نگاه او را مانند تمام شاگردان آن مدرسه، از او به یادگار داشت؛ همین محبت هم در دل او باقی ماند و سال‌ها بعد، طی یک اتفاق جالب، این فرصت بدست آمد تا با این جهادگر فرهنگی دیداری شکل بگیرد. حاصل مصاحبه‌های مکرّر و مفصّل این دو تبدیل شد به کتاب برپا؛ برپا به احترام یکی از صدها و هزاران معلم و نویسنده و هنرمند و انسان وظیفه‌شناسی که از دوران سخت پیش از انقلاب، در شکل‌گیری تجمّعات مردمی، در تبلیغات فرهنگی، در جنگ هشت‌ساله و مبارزه با متجاوزان و... همیشه به عنوان یک شهروند وظیفه‌شناس حضور داشت و در این کتاب خاطرات خود را از ابتدای زندگی شخصی، شروع کار فرهنگی، شیوۀ تعامل با کودکان، رفتن به جبهه و برگشت به مدرسه، تجربۀ روش‌های تربیتی و ده‌ها بخش پررنگ دیگر کارنامه‌اش، به شکل کامل برای شما خوانندگان شرح می‌دهد. نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا