eitaa logo
گنجینه کتابخانه وزیری
215 دنبال‌کننده
461 عکس
58 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی کتاب: از خوراک و اجسام تا فرهنگ ✍ نویسنده : روهینا جهانی 🔺 ناشر: نسل روشن 🔺 سال چاپ: 1400 🔺 تعداد صفحه: 109 بنابر اساطیر ایرانی، هوشنگ نخستین پادشاه پیشدادی ایران، از بنیان گذاران نهادها و نظام های اولیه زندگی اجتماعی و نخستین کسی بود که مردم را با ذبح گاو و گوسفند و پختن خوراک از گوشت آن ها آشنا کرد. بنابر نظر دانشمندان احتمالا هنگامی که انسان نخستین برای اولین بار به طور اتفاقی گوشت بازمانده از حیوانی سوخته در آتش سوزی جنگل را یافت و خورد مزه آن به دهانش خوش آمد. آن گاه با قرار دادن گوشت حیواناتی که شکار کرده بود روی آتش و بریان و کباب کردن آن ، به پختن غذا دست یافت و آشپزی را آغاز کرد؛ با کباب کردن و پخت مواد خوراکی روی آتش ، تحول بزرگی در نظام تغذیه انسان پدید آمد و رفته رفته شیوه پخت و پز غذا شکل گرفت. در این کتاب می خوانیم: انسان های اولیه چگونه با پخت و ذبح آشنا شدند خوراک بادیه نشینان عرب اولین کتاب آشپزی تاثبر آشپزی ایران بر جهان از پیشینه اجاق تا قداست اجاق در ایران استفاده از میز و صندلی ، قاشق چنگال و کارد اقا محمد خان قاجار و رژیم غذای اصلی و آداب و رسوم ایرانیان در دوره قاجار فرهنگ صدا درآوردن دهان در مردم ژاپن قهوه چگونه رواج پیدا کرد رواج و توسعه قهوه خانه ها تاریخچه چای از چین تا ایران حضور سماور در ایران تاریخچه قلیان و چپق تاریخچه برنج و کاشت آن درایران چلو و ته دیگ و خورش تاریخچه کباب کوبیده تاریخچه کیک تولد تاریخچه کالباس و سوسیس ورود سیب زمینی و گوجه تاریخچه کشک و پنیر تاریخچه چیپس و پفک نمکی تا ورود آن به ایران و ... نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹ابعادی اززندگانی پر فروغ حجة الاسلام وزیری (ره). در خدمت به خلق وگره گشایی از مردم ومساعدت به فقرا در دورهٔ سال به خصوص فصل زمستان از تهیهٔ ذغال وپوشاک، رختخواب، غذا و غیره لحظه ای نمی آسود. خودشان می فرمودند: روزی که شادمان نشود خاطری زمن. آن روز من ز زندگی خود مکدّرم. هنوز صدای روح افزای آن مرحوم در گوشها است که با رها می فرمودند: صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند. کز کار خلق یک گرهٔ بسته باز کند. به تهی دستان شخصأ کمک و مساعدت می کرد و از احسان نیکوکا ران به مستحقان محبت می نمود. هزاران نفر مجرد را متأهل و صدها نفر ورشکسته را آبرومند وبه اعتبار اولیه باز گرداند. ذره ای حسد و بغض وکینه و بد بینی وعیب جوئی ودرشت گوئی وبد گوئی در قلب مبارکش وزبانش نبود. دلش مملو از عواطف و تفقّد و دلجويی ومحبّت بود می فرمودند. بس که من از ساده لوحی دوستدار مردمم. هر که دندان می کشد من درد دندان می کشم. هر گوینده غریبی وارد یزد می شد وزیری اورا ضیافت و به مردم می شناساند. هر واعظ مشهور و معروفی به یزد دعوت می شد مرحوم وزیری موافقت و همراهی می کرد. به اقوام و ارحامش سروری وسرپرستی و بزرگواری داشت. با آن همه مشاغل عمومی از رفت وآمد وپذیرایی از اقوام غفلت وکوتاهی نداشت. فامیل محترم و دودمان شریف او که در اعیاد وسایر مناسبت ها شرفیاب می شدند ازیکایک آنها بازدید به عمل می آورد. از مریضها عیادت واز زوّار ملاقات بعمل می آورد. در مجالس حضور پیدا می کرد، مردی روشن بود و از سلطه اجانب بر مسلمین رنج می برد و از خائنین به مملکت و ظالمین به مردم به دل وزبان اظهار تنفّر و انزجار می نمود. منبع:(سیمای فضیلت: نامواره حجة الاسلام حاج سید علی محّمد وزیری (ره) گرد آوری: دکتر سیّد ضیاء قریشی، ص۱۲۴). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 دویست و دهمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی: قهوه یزدی ⏰ زمان برگزاری: سه شنبه(۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳) 🔺 مکان برگزاری: کتابخانه وزیری یزد. 🔖 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/aqrlibrary/farhangi به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ تعزیه و سوگواری در ابرکوه ▪️ در صد و اندی سال پیش، برای اولین بار هیئت عزاداری به شکل امروزی توسط یکی از طلاب سرشناس ابر کوه بنام آقا سید احمد عزیزی به راه افتاد. ایشان تحصیلات حوزوی خود را در نجف اشرف به پایان رسانید و به مقام اجتهاد نائل شده و با ورود به ابر کوه عزاداری ایام محرم را به شکل هیئت عزاداری کربلا و نجف برای اولین بار در یکی از محلات این شهر به نام محله درب قلعه مرسوم گردانید، بطوریکه بعدها تمام محلات شهر برای شرکت در عزاداری امام حسین از روز هفتم محرم به آن محل حضور یافته و مشغول عزاداری می شدند. تدریجاً پس از چند سال هیئت هایی از محلات دیگر از هیئت مذکور انشعاب کردند و هر محل مستقلاً به تبعیت از محله درب قلعه به عزاداری پرداختند. اولین انشعاب در هیئت عزاداری توسط محله دروازه میدان صورت گرفت و بعدها محله های دیگری از آن انشعاب نمودند و در محل خود حسینیه ای بنا کردند. در آن زمان اثری از وجود تکیه برای عزاداری نبود تنها مکان تجمع عزاداران حسینیه ها بود. حسینیه عموماً مکانی بود که در یک چهار راه واقع شده بود و محل گذر عابرین محل از چهار سمت از هر کوچه ای به سمت حسینیه ختم می شد، و ساکنین محل هر جا که ساکن بودند راه عبوری به سمت حسینیه داشتند. هیئت های عزاداری با نظم خاصی از روز هفتم محرم به عزاداری مشغول میشدند که این رسم اکنون هم از روز هفتم آغاز میشود. هر هیئت از دو گروه تشکیل میشود یک گروه جماعت زنجیرزن و گروه سینه زنان بیشتر مردم برای شرکت در هیئت سینه زنی و یا زنجیر زنی نذر میکردند تا بچه هایشان سینه زن یا زنجیر زن شوند. از قدیم تا به حال هیئت زنجیر زنی در جلو جماعت سینه زنی قرار می گرفته است. در گذشته در روزهای نهم و دهم محرم در هیئتهای عزاداری وسایل و لوازم دیگری اضافه می گردید. مثلاً در شب عاشورا دسته تیع زنان به هیئت اضافه میشد. نقش دو طفلان مسلم همراه با ،حارس قاتل ،آنان به جماعت عزاداران اضافه میشد و به همراه هیئت به تکایا و حسینه حرکت میکردند. در روز عاشورا نقشهای دیگری بعنوان شبیه به هیئتها اضافه میگردید نظیر شمر ،شیر ،عرب ،کجاوه، سرهای بریده (در قدیم رسم بوده که سرهایی را از گل و یا گچ شبیه سرانسان می ساختند و بر چوبی بر می افراشتند و بین هیئت به منزله نماد و سمبل سرهای بریده یاران امام حسین (ع) به دنبال هیئت به راه می افتادند ) از جمله نقشهای دیگر، نقش امام زین العابدین بیمار بود که سوار بر شتری با خواندن اشعاری امام بیمار و سرگذشت و جریاناتی که در حوادث کربلا بر وی وارد شد، معرفی می گردید. همانطور که ذکر شد مراسم عزاداری در گذشته در محل حسینه ها که در مسیر چهار گذر محلات قرار داشت بر پا می شد. حسینیه ها دارای غرفه هایی بود و با طاق های هلالی ساخته شده بود که محل تجمع ونشمین عزاداران بود در کنار حسینیه ها معمولاً منبری از خشت و گل با ۳ پله ساخته بودند که روضه خوآن ها بر بالای آن قرار می گرفتند. در کنار منبر سکوی کوچکی وجود داشت که محل استقرار مداحان بوده است. در ایام محرم مجالس روضه خوانی در این حسینیه ها تشکیل می گردید و مردم پس از فراغت از کار وارد این مکانها شده و جهت عزادارای آماده می شدند پیش از بوجود آمدن هیئت ها شکل عزاداری مختص به همین حسینیه ها و برخی از منازل بزرگان محل بوده است. منبع : فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص413-414). نوشته: مژگان شکرریز یزدی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
58.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 قـهـوه یـزدی| 210 مین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی رضوی 🔺 کتابخانه و موزه وزیری یزد، وابسته به آستان قدس رضوی به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
✍ دویست و دهمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت روز ثبت جهانی یزد و ثبت ملی قهوه یزدی در روز سه شنبه ۱۹ تیرماه در سالن اجتماعات کتابخانه و موزه وزیری یزد برگزار شد. 🔹 این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا و مداحی آقای احرامیان شروع شد و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری، رئیس کتابخانه و موزه وزیری، آقای دکتر سید مصطفی فاطمی، معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، آقای مرادی زاده، قهوه پز و احیاگر قهوه یزدی و آقای مرتضی وزیری، مدیر صفحه یزد کهن به ایراد سخنرانی در زمینه تاریخچه و ثبت ملی قهوه یزدی پرداختند. همچنین در پایان مراسم، از آثار اهدا شده (ظروف قهوه یزدی) توسط جناب آقای مرادی زاده رونمایی شد. 🔹 لازم به ذکر است، از آنجایی که مصرف قهوه در یزد به دلیل طبع سرد، مرسوم نبوده، یزدی ها با افزودن نبات، هل و گلاب، طبع سرد قهوه را به گرم تبدیل کرده اند. قهوه یزدی در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده و بیشتر در مراسم عزاداری و به ویژه ۱۳ محرم مصرف می‌شود. ارسال خبر توسط: مژگان روحانی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: چگونگی پیدایش شهر تهران (بخش چهارم) تحولات و تغییرات مزبور را که تا زمان حاضر همچنان ادامه دارد می‌توان در چهار مرحله به شرح زیر مورد بررسی قرار داد. الف -سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ که طی آن خندق‌ها و دروازه‌های دوران ناصری از میان رفت و با ایجاد خیابان‌ها و بناهای جدید شهر از هر سو گسترش یافت و با اصلاح کوچه‌ها و خیابان‌های قدیم و احداث خیابان‌ها و بلوارهای جدید تهران از یک چهره نامنظم به یک چهره تقریباً هندسی و حساب شده دگرگون شد و جمعیت آن طی دو بار سرشماری یکی در سال ۱۳۱۰ به ۳۰۰ هزار نفر و دیگری در سال ۱۳۱۹ به رقم ۵۴۰ هزار نفر بالغ شد. از ساختمان‌ها و تاسیسات مهم این دوره می‌توان بانک ملی ایران وزارت امور خارجه شهربانی کل کشور ایستگاه راه آهن تهران دانشگاه تهران ایستگاه فرستنده رادیو تهران باشگاه افسران و چند بیمارستان نام برد. ب_ سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ که به دلیل بروز جنگ جهانی دوم و مشکلات و مسائل سیاسی تغییرات چشمگیری ایجاد نشد و تحولات تهران تا حدی به توسعه شهر از اطراف محدود شد. و جمعیت آن مطابق سرشماری سال ۱۳۲۵ به حدود ۸۸۰ هزار نفر بالغ شد . پ_ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ طی این سال‌ها شهر تهران به سرعت رو به توسعه رفت و با احداث خیابان‌های جدید و بزرگراه‌ها و محله‌ها و شهرک‌های نوبنیاد و همچنین ساختمان‌های بزرگ در ردیف شهرهای عظیم آسیا قرار گرفت و جمعیت آن طی سرشماری سال ۱۳۳۵ به یک میلیون و هشتصد هزار نفر و برابر سرشماری سال ۱۳۴۵ به ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تن و بالاخره مطابق سرشماری سال ۱۳۵۵ به ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر بالغ شد و در سرشماری سال ۱۳۶۵ جمعیت شهر تهران از ۵ میلیون نفر تجاوز کرد و شهرستان تهران بیش از ۶ میلیون نفر سرشماری شد. ت_ سال‌های انقلاب و بعد از آن طی سال‌های مزبور تهران به طرز فوق العاده چشمگیری توسعه یافته و شهر از هر سو گسترده شده است. گسترش شدید تهران را طی سال‌های مزبور بایستی زاییده عوامل چندی چون تجاوز عراق و بروز جنگ و روی آور شدن جنگ زدگان به شهرها ایجاد خانه‌های ارزان قیمت و اختصاص پاره اراضی به تعاونی‌ها برای خانه‌سازی محسوب داشت . با توجه به اینکه مساحت تهران حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع است لذا انبوهش جمعیت تراکم جمعیت تهران متجاوز از ۱۰ هزار نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد که نشانگر یکی از انبوه‌ترین و متراکم‌ترین شهرهای جهان است. تهران کنونی از طریق یک فرودگاه بین المللی و چند راه اتومبیل رو و راه آهن به خارج از کشور و همچنین به شهرها و نواحی مختلف کشور مرتبط است و مرکز کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات و مراکز علمی کشور می‌باشد و علاوه بر اینکه مرکز ثقل سیاسی و اداری کشور محسوب می‌شود از نظر ژئوپولیتیک و بسیاری مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص ۵۸۴-۵۸۶ ). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب: برپا (روایت زندگی اصغر بمانی معلم، هنرمند و مربی پرورشی دهه 60). ✍ تحقیق و تدوین: سید مرتضی میرعزآبادی. 🔺 ناشر: راه یار 🔺 سال چاپ: 1401 🔹 کتاب «برپا» اثری‌ست در سبک زندگی‌نامه، که خاطرات شفاهی «اصغر بمانی» معلم، هنرمند و مربی پرورشی تأثیرگذار کشورمان در سال‌های ابتدایی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، را از زبان خود او روایت می کند. این کتاب هشتمین جلد از مجموعه کتاب‌های خاطرات شفاهی مدارس و مربیان پرورشی دهۀ شصت است که به کوشش انتشارات راهیار و به حمایت جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. اصغر بمانی آموزگار گمنامی است که نه برای شهرت و پول و مقام، که برای ادای دین خود به نسل‌های جدیدی که پا به میدان انقلاب اسلامی می‌گذارند، زندگی خود را وقف پرورش فرهنگی کودکان کرد. کتاب برپا تماماً براساس خاطره‌گویی‌های شفاهی این مربی مهربان نوشته شده و توسط دانش‌آموزی قدیمی روی کاغذ آمده است. «سید مرتضی میر عزآبادی» گرچه هیچوقت مستقیماً شاگرد استاد بمانی نبود، اما همیشه گرمای کلام و نفوذ نگاه او را مانند تمام شاگردان آن مدرسه، از او به یادگار داشت؛ همین محبت هم در دل او باقی ماند و سال‌ها بعد، طی یک اتفاق جالب، این فرصت بدست آمد تا با این جهادگر فرهنگی دیداری شکل بگیرد. حاصل مصاحبه‌های مکرّر و مفصّل این دو تبدیل شد به کتاب برپا؛ برپا به احترام یکی از صدها و هزاران معلم و نویسنده و هنرمند و انسان وظیفه‌شناسی که از دوران سخت پیش از انقلاب، در شکل‌گیری تجمّعات مردمی، در تبلیغات فرهنگی، در جنگ هشت‌ساله و مبارزه با متجاوزان و... همیشه به عنوان یک شهروند وظیفه‌شناس حضور داشت و در این کتاب خاطرات خود را از ابتدای زندگی شخصی، شروع کار فرهنگی، شیوۀ تعامل با کودکان، رفتن به جبهه و برگشت به مدرسه، تجربۀ روش‌های تربیتی و ده‌ها بخش پررنگ دیگر کارنامه‌اش، به شکل کامل برای شما خوانندگان شرح می‌دهد. نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی کتاب: تشنه‌لبان ✍ نوشته: حمید گروگان 🔺 ناشر: انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان کتاب حاضر در واقع از کتاب‌های «مقتل» وی‍ژه‌ نوجوانان و مخاطبان عمومی به‌شمار می‌رود و در آن، وقایع کربلا و حماسه‌آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. همچنین شعرهایی متناسب با هر مطلب از شاعران مختلف نظیر حافظ انتخاب شده است. تصویرگری و صفحه‌آرایی چشمگیرِ این كتابِ منحصر به فرد، به گونه‌ای است كه نمونه‌ای زیبا و به یاد ماندنی از هنر گرافیك و تصویرسازی را به نمایش گذاشته است. تصویرگری كتاب تشنه‌لبان را هاجر سلیمی نمین و طراحی گرافیكی آن را كوروش پارسانژاد بر عهده داشته‌اند. نویسنده با رجوع به معتبرترین منابع تاریخی عاشورا، حوادث این روز بزرگ را آن چنان با دقت و جز‌ به ‌جز روایت كرده ‌كه خواننده خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان علیه‌السلام با سپاه كفر می یابد و از مشاهده دلاوری های شهیدان كربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی ‌پیامبر(ص) اشك می ریزد. مقتل بلند عاشورایی تشنه‌لبان پاسخی به نیاز جامعه، به ویژه نوجوانان برای خواندن یک اثر مناسب مذهبی است. در نگارش این کتاب، بیش از ۳۰ منبع استفاده شده است و تا‌جایی كه به منابع و مآخذ دسترسی داشته‌اند، تلاش شده به معرفی آن گروه از اصحاب عاشورا پرداخته شود كه از آنان، یافته‌هایی روشن، مستند و تقریباً خالی از ابهام در دست است. در انتهای كتاب نیز نَسَب‌نامه امام حسین(ع) ذكر شده است. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی کتاب: حماسه امام سجاد (ع) 🔺 ناشر: انقلاب اسلامی. کتاب «حماسه‌ امام سجاد (ع)» مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری، توسط انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)) و در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست که در کتاب با عنوان «به جای مقدمه» آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در کنگره‌ جهانی امام رضا(علیه‌السلام) است. ایشان در این سخنرانی که در سال 1365 ایراد شده است، به تبیین نظریه‌‌ انسان 250 ساله پرداخته‌اند. بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال 1352 در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران «مسجد کرامت» شهر مشهد مقدس پس از اقامه‌ نماز مغرب و عشا بیان شده است. همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظّم له در موضوع زندگی امام سجّاد(علیه‌السلام)، مجموعه مصاحبه‌های مجلّه‌ پاسدار اسلام با ایشان که در سال 1361 صورت گرفته و در شماره‌های شش تا 12 آن نشریه منتشر شده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب: دقایقی از قتلگاه(ظهور و قتلگاه). 🔺 چهار چیز در عوض شهادت حضرت حق چهار چیزدر عوض شهادت به امام حسين عليه السلام داد: امامت را در ذریه او نهادند، شفا را در تربتش قرار دادند، اجابت دعا را در زیر قبه او قبول فرمودند و ایام زائران آن حضرت از عمر آن حساب نمی شود. منبع: (دقایقی از قتلگاه. سید علی اصغر علوی. تهران: انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۹۸). نوشته: محمد جواد جعفری(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب: حماسه حسینی 🔺 فلسفه عاشورا پس اگر از ما بپرسند شما در روز عاشورا که دائماً حسین حسین می کنید و به سر خودتان می زنید ، چه می خواهید بگویید ؟ باید بگوییم : ما می خواهیم حرف آقایمان را بگوییم ، ما هر سال می خواهیم تجدید حیات کنیم. باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست . در این روز می خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم ، تجدید حیات کنیم ، روح خودمان را شستشو بدهیم ، خودمان را زنده کنیم ، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم ، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم . ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر ، احساس شهادت ، احساس جهاد ، احساس فداکاری در راه حق ، در ما فراموش بشود ؛ نمی خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد . این فلسفه عاشوراست ، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن ! گناه کنیم ، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد . گناه آن وقت بخشیده می شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد ؛ اگر پیوند بخورد ، گناهان ما قطعاً بخشیده می شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دو مرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی رویم . اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم ، نشانه این است که روح ما با روح حسین بن علی پیوند نخورده است . منبع: (حماسه حسینی. تالیف: مرتضی مطهری ، ص۱۸۹). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: درباره فیل ها فیل بزرگترین حیوانی است که در روی کره زمین زندگی می کند. فیل ها معمولا در سرزمین های سر سبز و بیشه زارهای آفریقا و آسیا زندگی میکنند. ولی گونه فیل آفریقایی با فیل هندی تفاوت بسیار دارد. لاله گوش و دندان های فیل آفریقایی بزرگتر از فیل های هندی است . وزن این نوع فیل ها به بیش از 6000 گیلوگرم می رسد . گوش ها به حیوان کمک می کند که خنک بماند. دندان های نیش یا عاج فیل ها بسیار خارق العاده است. بدین ترتیب که دندان های نیش فک پایین از بین رفته و در عوض دندان های نیش آرواره فوقانی به طور عجیبی رشد کرده و تشکیل عاج بسیار بزرگی داده است . طول بزرگ ترین عاج بدست آمده تا کنون 3/45 متر می باشد . این عاج ها دارای وزنی معادل 175 کیلوگرم بوده اند. فیل ها دارای خرطوم بزرگی هستند که بوسیله آن غذای مورد نیاز خود را به دهان خود می برند و می توانند با آن اشیاء بزرگ را جابجا کنند. حتی فیل به کمک خرطوم خود می تواند ضربه هایی به فیل های دیگر وارد آورده . علاوه بر موارد یاد شده فیل می تواند از خرطوم خود برای نوشیدن آب و استحمام نیز استفاده کند. فیل آفریقایی در دشت ها و بیشه های آن سرزمین زیست می کند اما فیل هندی در جنگل های هند بسر می برد . هر دو گونه فیل به صورت گله های کوچکی با همنوعان خود بسر می برد. با این وجود فیل ماده ممکن است تنهایی را ترجیح دهد . غذای این حیوان میوه و برگ های درختان است و می تواند درخت را برای استفاده از شاخه های فوقانی آن پایین بیاندازد . هزاران سال است که فیل هندی اهلی شده است و در کارهای بسیاری از جمله بلند کردن الوارها کشاندن گاری ها و یا شرکت در مراسم رژه و جشن ها از وجود آن استفاده می شود. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص 9 و 10 ). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 دین و مذهب در ابرکوه: مراسم سنگ زنی 🔺 در ایام قدیم در منطقه ابرکوه عزاداری به سبک و روش امروزی مرسوم نبوده و بیشتر سینه زنی و اجرای مراسمی مثل جوش زنی رواج داشته و یکی از مراسم هم سنگ زنی بوده است که اکنون دیگر در این منطقه رایج نیست و مردم هم چندان آشنایی با آن ندارند. اما به روایت افراد کهنسال در قدیم رسم عزاداری در قالب سنگ زنی وجود داشته که با نزدیک شدن ماه محرم افراد علاقمند به شرکت در این برنامه خود را آماده نموده و لباس مخصوص و سنگهای جفتی مربوط به هر فرد را آماده می نمودند. آنچه در این مراسم مهم به نظر میرسید اجرای دقیق آن بوده است که کار افراد خاص محسوب شده که در این زمینه مهارت داشته اند و طبعاً تمرینات زیادی هم نیاز بوده است. از این رو این هیئت از پنجاه نفر تجاوز نمیکرد و نوحه خوان هم میبایست به سبک خاصی بخواند بیشتر افراد این هیئت را افراد میانسال تشکیل میدادند و خیلی هم مورد توجه مردم قرار داشتند. محتوای نوحه و عزاداری این هیئت بیشتر به وداع حضرت ابا عبد الله با اهل حرم بویژه با خواهر گرانقدرشان حضرت زينب (س) اختصاص داشته است حرکتها به طور موزون و هماهنگ با زدن سنگهایی به هم همراه بوده است. این سنگها بعداً به - به چوبهای ساخته شده به شکل سنجهای کوچک (البته با ضخامت لازم که صدای مورد نظر را تولید نماید بوده و افراد در این هیئت دو به دو در مقابل هم قرار گرفته و با خواندن ،نوحه سنگها را به هم میزدند که به سمت مقابل سینه، بالای سر، پشت سر و حتی زیر پاه سنگها به هم میخورد و صدای خاص و محزونی را به وجود میآورد مراسم سنگ زنی در منطقه ابرکوه علیرغم توجه مردم به واسطه ظهور وسایل و ادوات جدید و رواج سنت سینه زنی و زنجیر زنی امروزی منسوخ گردیده است. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص420-421) . نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📣 قابل توجه اعضای محترم کتابخانه وزیری یزد 👈با توجه به بخشنامه کشوری در خصوص تعطیلی ادارات در روز یکشنبه مورخ ۷ مرداد ماه، کتابخانه نیز تعطیل و ارائه خدمات ندارد. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚معرفی کتاب اقناع سیاه : تاریخ شستشوی مغزی از زمان پاولوف تا رسانه های اجتماعی ✍نویسنده: جوئل دیمسدیل ✍مترجم: سید علی موسوی 🔺ناشر: نسل روشن 🔺سال چاپ: 1402 اگر سال‌ها پیش کسی درباره مفهوم شستشوی مغزی سوال می‌کرد می‌گفتم مفهومی تاریخ‌ مصرف گذشته است. اما تحقیق و پژوهش در زمینه سواد رسانه‌ای به من فهماند که این مفهوم در قرن بیستم به دلیل پیشرفت درعلوم شناختی و حتی داروسازی شکوفا شد و مطمئناً درقرن ۲۱ با گسترش انواع مدیا، سبک زندگی دیجیتالی و نسل دیجیتالی، توسعۀ بیشتری خواهد یافت. کتاب شستشوی مغزی روایتی تاریک از نقش فراگیر شستشوی مغزی در قرن بیستم و بیست و یکم است. شرح کامل شستشوی مغزی از ابتدای آن یعنی شکنجه تا عصر رسانه های اجتماعی. جوئل دیمسدیل یک راهنمای موثق برای شناخت اقناع دارد و فهم آن آسان است. وی با بررسی تحولات، شستشوی مغزی را اینگونه روایت می کند: در جنگ جهانی دوم، دولت‌ها به طور مخفیانه به دنبال توسعه داروهایی برای بازجویی از سربازان بودند. شستشوی مغزی همچنین در طول جنگ سرد، کانون توجه کره ‌شمالی و چین بود. در واکنش به این موضوع پروژه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای برای مطالعه ذهن انسان، در طول خواب و توهمات انجام شد. جوئل دیمسْدِیل در اثر خیره کننده خود با قلمی شیوا و پرانرژی ، خواننده را به دنیای اقناع ‌اجباری می‌برد و نشان می‌دهد درطول زمان چطور می‌شود با ارائه اطلاعات غلط و بازی با فرایند باورپذیری ذهن، زمینه اخاذی سایبری و فریب در رسانه‌های اجتماعی را فراهم کرد. نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 دین و مذهب در ابرکوه: اعتقادی درباره یکی از اماکن مقدس به نام طاووس الحرمین 🔺 طاووس الحرمین یکی از اماکن مقدس و از زیارتگاههای مردم شهر بوده است. قدیمی ها اعتقاد داشتند در گذشته ها طاووس الحرمین دارای ۴۰ ستون بوده و از بدو احداث بانیان زیارتگاه خرج و هزینه کل حرم را برای روز مبادا و بروز حوادث احتمالی و یا تخریب در یکی از ستونها ذخیره کرده اند. واقعیت داشتن این امر را به این روایت قدیمی در مورد حرم استناد میکردند. از قدیم در این رابطه اصطلاح مشهوری وجود داشته با این جمله که میگفتند: «چهل ستون به یک ستون خرج طاووس به یک ستون بدین معنی که خرج و هزینه تمام چهل ستون حرم در یکی از ستونها به صورت اشیاء قیمتی و گرانبها پنهان و ذخیره شده و چنانچه زمانی طاووس دچار خرابی شود میتوان از داخل یکی از ستونها اشیائی پیدا کرد که برای بازسازی و مرمت کل حرم هزینه کرد بنا به گفته بعضی عوام عده ای از افراد طماع وحریص در زمان رژیم گذشته چشم طمع به سوی اشیاء قیمتی حرم دوختند و آب را بر ساختمان حرم جاری ساختند و باعث تخریب و ویرانی حرم شدند ولی چیزی را برای خود نیافتند. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص429) . نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب: ویژگی حکومتِ امام حسین 🔺 آن حکومت دینی که حسین(ع) می خواست دوباره اقامه بشود ، همین حکومت بود . حکومتی که حاکمش ، علی (ع) ، مَصقَلَه بنِ هویره را که از کار گزاران خودش بود ، به جرم قوم و خویش بازی در حکومت ، گوشمالی داد ، حکومتی که با عَلاء بن زیاد ، یکی دیگر از مسئولین که خانه ای اشرافی برای خود ساخت ، برخورد کرد . حکومتی که وقتی مُنذِرِ بنِ جارود ، پارتی بازی کرد ، حضرت او را کوبید . حکومتی که وقتی عبدالله بن زَمعه ، سهم اضافی از اموال عموم و بیت المال برای خود خواست ، حضرت امیر (ع) او را پیش چشم مردم ، تحقیر کرد . حکومتی که وقتی عثمان بن حُنیف ، حاکم بصره ، در میهمانی سرمایه دارها شرکت کرد و فقط در میهمانی شرکت کرد و بر سر سفره آن ها نشست ، او را به شدت توبیخ کرد . حکومتی که وقتی ابن عباس ، پسر عموی خود علی (ع) ، در حاکمیت ، خطا کرد ، او را در هم کوبید و گفت : به خدا سوگند ، با شمشیری تو را خواهم زد که هر کس را با این شمشیر زدم ، به جهنم رفت . حکومتی که آهن گداخته به دست برادرش عقیل نزدیک کرد ؛ چون سهم اضافی از بیت المال می خواست . حکومتی که ابوالاسود دوئلی را از اصحاب درجه یک خود علی بن ابی طالب(ع) و آدم صالح و شریفی بود ، از قضاوت عزل کرد ؛ برای آن که صدایش را در جلسه دادگاه بلند کرده بود . حکومتی که حسین(ع) به خاطر آن شهید شد ، حکومتی بود که اهل سازش و سستی نباشد . منبع: (حسین ، عقلِ سُرخ. تألیف: حسن رحیم پور‌ ازغدی ، ص ۴۴). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════