📣 قابل توجه اعضای محترم کتابخانه وزیری یزد
👈با توجه به بخشنامه کشوری در خصوص تعطیلی ادارات در روز یکشنبه مورخ ۷ مرداد ماه، کتابخانه نیز تعطیل و ارائه خدمات ندارد.
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📚معرفی کتاب اقناع سیاه : تاریخ شستشوی مغزی از زمان پاولوف تا رسانه های اجتماعی
✍نویسنده: جوئل دیمسدیل
✍مترجم: سید علی موسوی
🔺ناشر: نسل روشن
🔺سال چاپ: 1402
اگر سالها پیش کسی درباره مفهوم شستشوی مغزی سوال میکرد میگفتم مفهومی تاریخ مصرف گذشته است. اما تحقیق و پژوهش در زمینه سواد رسانهای به من فهماند که این مفهوم در قرن بیستم به دلیل پیشرفت درعلوم شناختی و حتی داروسازی شکوفا شد و مطمئناً درقرن ۲۱ با گسترش انواع مدیا، سبک زندگی دیجیتالی و نسل دیجیتالی، توسعۀ بیشتری خواهد یافت.
کتاب شستشوی مغزی روایتی تاریک از نقش فراگیر شستشوی مغزی در قرن بیستم و بیست و یکم است. شرح کامل شستشوی مغزی از ابتدای آن یعنی شکنجه تا عصر رسانه های اجتماعی.
جوئل دیمسدیل یک راهنمای موثق برای شناخت اقناع دارد و فهم آن آسان است. وی با بررسی تحولات، شستشوی مغزی را اینگونه روایت می کند: در جنگ جهانی دوم، دولتها به طور مخفیانه به دنبال توسعه داروهایی برای بازجویی از سربازان بودند. شستشوی مغزی همچنین در طول جنگ سرد، کانون توجه کره شمالی و چین بود. در واکنش به این موضوع پروژههای تحقیقاتی گستردهای برای مطالعه ذهن انسان، در طول خواب و توهمات انجام شد.
جوئل دیمسْدِیل در اثر خیره کننده خود با قلمی شیوا و پرانرژی ، خواننده را به دنیای اقناع اجباری میبرد و نشان میدهد درطول زمان چطور میشود با ارائه اطلاعات غلط و بازی با فرایند باورپذیری ذهن، زمینه اخاذی سایبری و فریب در رسانههای اجتماعی را فراهم کرد.
نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 دین و مذهب در ابرکوه: اعتقادی درباره یکی از اماکن مقدس به نام طاووس الحرمین
🔺 طاووس الحرمین یکی از اماکن مقدس و از زیارتگاههای مردم شهر بوده است. قدیمی ها اعتقاد داشتند در گذشته ها طاووس الحرمین دارای ۴۰ ستون بوده و از بدو احداث بانیان زیارتگاه خرج و هزینه کل حرم را برای روز مبادا و بروز حوادث احتمالی و یا تخریب در یکی از ستونها ذخیره کرده اند. واقعیت داشتن این امر را به این روایت قدیمی در مورد حرم استناد میکردند. از قدیم در این رابطه اصطلاح مشهوری وجود داشته با این جمله که میگفتند: «چهل ستون به یک ستون خرج طاووس به یک ستون بدین معنی که خرج و هزینه تمام چهل ستون حرم در یکی از ستونها به صورت اشیاء قیمتی و گرانبها پنهان و ذخیره شده و چنانچه زمانی طاووس دچار خرابی شود میتوان از داخل یکی از ستونها اشیائی پیدا کرد که برای بازسازی و مرمت کل حرم هزینه کرد بنا به گفته بعضی عوام عده ای از افراد طماع وحریص در زمان رژیم گذشته چشم طمع به سوی اشیاء قیمتی حرم دوختند و آب را بر ساختمان حرم جاری ساختند و باعث تخریب و ویرانی حرم شدند ولی چیزی را برای خود نیافتند.
منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص429) .
نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب: ویژگی حکومتِ امام حسین
🔺 آن حکومت دینی که حسین(ع) می خواست دوباره اقامه بشود ، همین حکومت بود . حکومتی که حاکمش ، علی (ع) ، مَصقَلَه بنِ هویره را که از کار گزاران خودش بود ، به جرم قوم و خویش بازی در حکومت ، گوشمالی داد ، حکومتی که با عَلاء بن زیاد ، یکی دیگر از مسئولین که خانه ای اشرافی برای خود ساخت ، برخورد کرد . حکومتی که وقتی مُنذِرِ بنِ جارود ، پارتی بازی کرد ، حضرت او را کوبید . حکومتی که وقتی عبدالله بن زَمعه ، سهم اضافی از اموال عموم و بیت المال برای خود خواست ، حضرت امیر (ع) او را پیش چشم مردم ، تحقیر کرد . حکومتی که وقتی عثمان بن حُنیف ، حاکم بصره ، در میهمانی سرمایه دارها شرکت کرد و فقط در میهمانی شرکت کرد و بر سر سفره آن ها نشست ، او را به شدت توبیخ کرد . حکومتی که وقتی ابن عباس ، پسر عموی خود علی (ع) ، در حاکمیت ، خطا کرد ، او را در هم کوبید و گفت : به خدا سوگند ، با شمشیری تو را خواهم زد که هر کس را با این شمشیر زدم ، به جهنم رفت . حکومتی که آهن گداخته به دست برادرش عقیل نزدیک کرد ؛ چون سهم اضافی از بیت المال می خواست . حکومتی که ابوالاسود دوئلی را از اصحاب درجه یک خود علی بن ابی طالب(ع) و آدم صالح و شریفی بود ، از قضاوت عزل کرد ؛ برای آن که صدایش را در جلسه دادگاه بلند کرده بود . حکومتی که حسین(ع) به خاطر آن شهید شد ، حکومتی بود که اهل سازش و سستی نباشد .
منبع: (حسین ، عقلِ سُرخ. تألیف: حسن رحیم پور ازغدی ، ص ۴۴).
نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 برشی از کتاب : یک ون شبهه
🔺 این کتاب به بخشی از شبهات در حوزه زن و آزادی پاسخ می دهد
چرا زنان در ایران نباید مانند زن غربی آزادی داشته باشند؟
در ابتدا باید سوال کردکه چه کسی گفته زنان در ایران آزادی ندارند بلکه دستاوردهای ایران در حوزه زنان نشان دهنده فراهم شدن زمینه های پیشرفت همه جانبه زنان است .
اما اگر منظور از آزادی زنان در غرب، آزادی در پوشش و روابط آن چیزهایی است که در فمینیسم تبلیغ پی شود ،باید گفت:
اولا در غرب آزادی برای زنان وجود ندارد بلکه دیکتاتوری رسانه ای و سبک زندگی تحکیم شده غربی توسط رسانه ها آنها را مجبور می کند که آن گونه باشند وگرنه مورد پذیرش واقع نمی شوند.
ثانیا مشکلاتی که برای زنان از ناحیه همین آزادی و فمینیسم به وجود آمده به وضوح نشان میدهد که در غرب آزادی زن معنا ندارد.
نوشته: محمد رادمنش(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ نمایشگاه مجازی کتاب به مناسبت 18 مرداد "روز تجلیل از شهدای مدافع حرم"
#تهیه و تنظیم: مژگان روحانی (کارمند کتابخانه وزیری یزد).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ "بزرگداشت شهدای مدافع حرم"
# تهیه و تنظیم: مژگان شکرریز (کارمند کتابخانه وزیری یزد).
61.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ "بزرگداشت شهدای مدافع حرم"
# تهیه و تنظیم: مریم تجملیان (کارمند کتابخانه وزیری یزد)
📱 اینفوگرافی"بزرگداشت شهدای مدافع حرم"
#تهیه و تنظیم: الهه شهبازی (کارمند کتابخانه وزیری یزد).
🔰تقدیر از رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در نخستین جشنواره «کتاب کودک و نوجوان»
کتاب «دانشنامه قرآن کریم»، اثر حجتالاسلاموالمسلمین مظفر سالاری، رئیس اداره کتابخانه و موزه وزیری یزد، در نخستین جشنواره ملی و بینالمللی «کتاب کودک و نوجوان» در تهران، شایسته تقدیر، شناخته شد.
🔹در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی و بینالمللی کتاب کودک و نوجوان که با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهل هنر و ادب در تالار وحدت در تهران برگزار شده بود، از این نویسنده و پژوهشگر بهعنوان تنها منتخب بخش کلیات جشنواره، تجلیل شد.
🔹دانشنامه قرآن کریم، دانشنامه الفبایی ویژه نوجوانان است که در ۱۴ جلد تدوین و روانه بازار نشر خواهد شد و تا کنون پنج جلد از آن توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شده است.
🔹این مجموعه بزرگترین دانشنامهای است که تاکنون کار شده و تابهحال در این موضوع، اثری با این کیفیت تولید نشده و ازآنجاییکه مرجع بسیار خوبی برای نوجوانان است، هر مدرسه و کتابخانهای باید آن را داشته باشد.
🔹از جمله آثار این نویسنده میتوان به کتابهای «رؤیای نیمهشب»، «دعبل و زلفا»، «مرا با خودت ببر»، «شب صورتی» و...، اشاره کرد. ایشان در حال حاضر در کتابخانه و موزه وزیری یزد وابسته به سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به اهل علم و پژوهش خدمت میکنند.
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔹 خواندنیهای یزد: بازار در ابرکوه
🔺 با توجه به اینکه ابرکوه بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته طبعاً مهمانسراها و بازارها که در آنها خريد وفروش كالاها وما يحتاج کاروانیان وجود داشته رونق می یافت؛ چون کاروانیان در هر شهر وارد می گشتند، زیاد اتفاق می افتاد چندین روز توقف نمایند؛ یا بعلت خستگی و بیماری مجبور می گشتند حتی یکسال یا بیشتر در آن شهر ماندگار شوند گاهی اتفاق می افتاد مسافری اجناسی را که همراه داشت برای فروش و مبادله آن، ناچار به توقفی زائد بر چندین ماه میشد و یا زمانی مجبور می گشت برای خرید مایحتاج خود در راه توقفی داشته باشد. پس هر مسافر ناگزیر بوده برای یک دفعه یا دفعات به این مکانها سر بزند و این دلیل بر وجود و رونق بازار در ابرقو بوده است.
در قرن هشتم در منطقه ای بنام نظامیه اماکنی چون بازار وجود داشته که اکنون اثری از آن باقی نمانده است.
بنا به گفته ی مطلعین محلی در حد فاصل مسجد جامع تا امامزاده احمد، بازاری بوده که مغازه های مختلفی چون نانوایی ،قصابی ارده گری، روغن گری ،نمدمالی، رنگرزی و غیره وجود داشته که اکنون با تغییراتی به عنوان محل مبادله مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر این در ابرکوه محله ای معروف به محله "درب قلعه" است که از محلات قدیمی و پرجمعیت و پررونق این شهر بوده است در مدخل ورودی این شهر یعنی دروازه درب قلعه بازاری قرار داشت که علاوه بر تأمین نیازهای ساکنین محله و محلات دیگر محل آمد و شد مردم شهرها و مناطق دیگر نیز بوده؛ در این محل مغازههای کوچکی به ابعاد ۱/۵ × ۱ متر با سقفی کوتاه در کوچه ای باریک و مسقف قرار داشته که بسیار پرورنق و پر رفت و آمد بوده است. مغازه هایی چون قصابی عباسقلی اکرمی، گیوه دوزی عباسقلی آدمی، لوازم التحریر سید محمد پورنجفی، خیاطی سید جلیل قائم محمدی، نانوایی استاد رضا خباز، رنگرزی استاد رضا فاتحی،آهنگری عباس روحی پناه، نمد مالی غلامحسین، روغن گری عصار، خوار بارفروشی احمد عبدالغفاری، خواربار فروشی محمد جواد قیومی، سلمانی حسین نجارزاده، پشم فروش حاج اسد قلی وغیره در این محله قرار داشته است.
علاوه بر اینها سکوهایی به عرضی ۲۵ الی ۷۰ سانتیمتر یا به گفته مردم محل ۳ خشتی یا ۶ خشتی درست کرده بودند که عده ای در آنجا به دستفروشی مشغول بودند در حال حاضر فقط دیوارهای بعضی از مغازه ها باقی مانده و بعضی از سباطها و بقیه مغازه ها تخریب و تبدیل به راه شده است.
منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص158-159).
نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📸 تصویری از حاج ملا علی اصغر مجد العلماء اردکانی - میرزا فتح الله خان مشیر الممالک یزدی( از سمت راست به چپ)/ موجود در مخزن اسناد تصویری کتابخانه وزیری یزد.
▫️علی اصغر مجدالعلمای یزدی اردکانی درگذشت ۱۲۴۵ ق/ از نوادگان ملا اسماعیل و ملقب به مجد العلماء عالم دینی سده سیزدهم. وی از فعالان سیاسی عصر مشروطیت و از روسای واقعه بابی کشی در یزد در زمان حکومت جلال الدوله به شمار می رفت. کتاب هدایت المهدویه در رد بهائیت تالیف اوست.
▫️میرزا فتح الله خان ملقب به "مشیر الممالک "و "مستوفی " در گذشت ۱۳۱۳ ش/ در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به مقام دیوانی و سپس مالیه یزد رسید و چون مدت زیادی مسولیت امور دیوانی را بر عهده داشت،به عناوین "مشیری و مستوفی "معروف شد.از خدمات وی: تاسیس نخستین مدرسه در یزد؛حفر قنوات و احداث مزارع در اطراف یزد از جمله: احمد آباد ( ملاباشی) حسن آباد مشیر، تقی آباد ، حجت آباد و امیرآباد.
نوشته: معصومه محمدی دشتکی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📚 معرفی کتاب: طریق الحب (جملات و اصطلاحات کاربردی ویژه اربعین).
✍ نویسنده : زهرا کثیری
🔺 ناشر : پیام عدالت
🔺 سال چاپ: 1401.
☑️ «طریق الحب»، کتاب آموزش لهجه عراقی، به روش کتابهای آموزشی مرسوم نیست. این کتاب جملات و اصطلاحات کاربردی ویژه اربعین به قلم زهرا کثیری است. او در مقدمهای برای معرفی کتابِ خود نوشته، این کتابِ کوچک پیشرویِ شما که اگر خوش اقبال باشد همسفری خواهد شد در راه عشق به دیار محبوب، حاصل دغدغه و دلدادگی جمعی است که خود، دلشان در «کربلا» گیر کرده است؛ و روز و شبی نیست که سر کنند، جز آنکه امید دوبارهی به «راه» زدن و دل به دریای «دیدار» سپردن، زنده شان نگه داشته است.
☑️ این همراه جمع و جور میخواهد برای مخاطب فارسی زبانی که هیچ آشنایی تخصصی با زبان عربی و لهجه عراقی ندارد، یک «کمککار» باشد برای «ارتباط گیری سریع» و «رفع نیازهای مهم» در سفر اربعین؛ کتابی که جایش در بین کتابها و مجموعههای آموزش لهجه عراقی واقعاً خالی بود؛ و این را کسی عرض میکند که خود مدرس و مؤلف کتب و بستههای متعدد لهجه عراقی است.
☑️ به اقتضاء این هدف، اسلوب این کتاب متفاوت از کتابهای دیگر، و بر پایه «تک پرسشها» و «تک پاسخها» است؛ «موضوعی» تدوین شده است؛ نمایهزنی شده و «فهرست واژگان» مفصلی دارد؛ با دقت «اعرابگذاری» شده؛ اسامی بخشها و موضوعات به فارسی است و... تا استفاده مخاطب کم آشنا با لهجه عراقی را آسانتر کند.
✔️ شیوه تألیف کتاب
به تعبیرِ نویسنده سطر سطر این کتاب براساس نیاز واقعی زائر در سفر کربلا است نه جملههای کلیشهای یا موقعیتهای آموزشی غیرواقعی و غیرمرتبط؛ با نگاهی به کتابِ «طریق الحب» میتوان به این نکته دست پیدا کرد که نویسنده اول به سراغ فراخوانی در صفحه اینستاگرام و کانالهای آموزشی دنیای عربی رفته و از کاربران و اعضا خواسته بنا بر تجربههایی که داشتهاند و شرایطی که در سفر با آن مواجه شدهاند، جملههای فارسی که مورد نیازشان بوده را بنویسند.
☑️ گروهی متشکل از 10 نفر، در دوازده موضوع اصلی، از موکبدار و کارواندار تا پزشک و هتلدار،که همه در حوزه کاری خودشان در سفر اربعین تجربههای باارزشی داشتند و نیازهای پرتکرار زائران و گیر و گرههایی که همیشه پیش میآید را با تمام وجود حسّ کرده بودند. حتی برخی در حین جمع آوری جملات فارسی، در سفر عتبات بودند و در لحظه، نیازهایی را که پیش میآمد مینوشتند و منتقل میکردند.
☑️ در برداشتن حدود دوهزار واژه در 12 موضوع پرکاربرد: (آشنایی، مرز، در راه، موکب، غذا و رستوران، وسایل نقلیه، آدرس، در کربلا، در حرم، اسکان، خرید، پزشکی) دسترسی آنلاین به صوت کتاب از طریق اسکن QR code، نگارش به زبان عامیانه، اعراب گذاری تمامی جمله ها، امکان جستجوی سریع متن از طریق فهرست واژگان و پشتیبانی توسط گروه آموزشی دنیای عربی، از ویژگیهای خاص این کتاب به شمار میرود.
نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
⁉️دانستنیها: درجه حرارت هوا و طرز اندازهگیری آن (بخش اول)
علت عمده اغلب پدیدههای هواشناسی درجه حرارت هوا است بنابراین لازم است که درجه حرارت هوا با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد.
مقادیریکه دماسنج ها تعیین میکنند تنها به درجه حرارت هوا بستگی ندارد بلکه به تشعشع اجسام مجاور نیز مربوط است از طرف دیگر ظرفیت حرارتی هوا با اجسام دیگر بسیار متفاوت است مثلاً اگر جسمی در هوا قرار گیرد تغییرات درجه حرارت هوا و تغییرات درجه حرارت جسم نسبت به یکدیگر دارای تاخیری خواهند بود برای رفع این معایب اولاً دماسنجهای مخصوص جهت اندازهگیری درجه حرارت هوا تهیه میکنند ثانیاً این دماسنجها را در پناهگاههای هواشناسی میگذارند دماسنج سنجهایی که در ایستگاههای هواشناسی به کار برده میشود بر سه قسم است یک دماسنج جیوهای ۲ دم و سنجه ماکزیموم و مینیموم ۳ دماسنج ثبات مای آتیکه در دماسنجها به کار برده میشود چهار گونه جیوه الکل اتیلیک تلوئن و نفت و به علل زیر در دماسنجها بیشتر جیوه بکار میبرند.
۱_ جیوه را میتوان خالص تهیه کرد و این شرط برای آنکه بتوان دو دماسنج را با هم سنجید بسیار لازم اس.
۲_ درجه انجماد جیوه از درجه غلیان آن بسیار دور است و درجههای حرارتی که اغلب اندازهگیری میشود میان درجه غلیان و درجه انجماد جیوه میباشد.
۳_ چون جیوه فلز است قابلیت هدایت حرارتی آن بسیار است و از این رو پس از اندک زمانی با محیطی که در آن واقع شده است به حال تعادل حرارتی قرار میگیر.
الکل اتیلیک برای اندازه گرفتن درجه حرارتهایی به کار میرود که مقدار آن نیز کمتر از ۴۰_ درجه سانتیگراد نقطه انجماد جیوه باشد زیرا نقطه انجماد الکل اتیلیک خالص در حدود منفی ۱۳۰ درجه سانتیگراد میباشد ولی تهیه الکل خالص چندان آسان نیست به همین جهت دو دماسنج الکلی ممکن است با یکدیگر مطابقت نکنند و به همین علت اغلب به جای الکل تولوئن یا نفت استعمال میکنند.
دماسنج جیوه ای: دماسنج جیوهای از یک مخزنی شیشهای تشکیل شده و در بالای مخزن لوله استوانه مدرجی قرار گرفته و انتهای مخزن سدود شده است در مخزن جیوه میریزند و سطح جیوه در لوله باریک استوانهای با کم و زیاد شدن حرارت پایین و بالا میرود و در نتیجه تغییرات درجه حرارت به واسطه تغییرات سطح جیوه در لول مدرج نشان داده میشود.
عیب دماسنج جیوهای آن است که مخزن دماسنج پس از برگشته حرارت محیطی که در آن قرار دارد به حالت نخستین خود دیگر حجم اولیه خود را پیدا نمیکند و کمی اضافه میشود و از این رو صفر دماسنج جابجا میشود باید در اندازهگیریهای دقیق این نکته را رعایت کرد برای رفع این عیب میتوان جهت دماسنجها شیشههای مخصوصی برگزید و یا آنکه درجه حرارتی را که دماسنج نشان میدهد یادداشت کرد و سپس دماسنج را در یخ ذوب شده فرو برد آنگاه اختلاف را با صفر دماسنج پیدا کرد و روی این اصل اغلب آدما سنگهایی که از کارخانه فرستاده میشود جدول تصحیحات نیز ارسال میشود .
اشکال اندازه گیری درجه حرارت هوا: برای اندازه گرفتن درجه حرارتی یک ناحیه کافی نیست که فقط دماسنج را در هوای آن قرار دهیم و سپس درجه حرارتی را که تعیین میکند بخوانیم در نواحی کوهستانی موقعی که آفتاب است هوا در سایه ملایم احساس میشود در صورتی که در آفتاب گرم به نظر میآید همچنین اگر دماسنج را در آفتاب بگذاریم و بیدرنگ آن را بجایگاه سایهای مجاور آفتاب ببریم و درجه مختلف نشان خواهد داد و حال اینکه هوا دارای یک درجه حرارت میباشد علت این اختلاف آن است که دماسنج چون مستقیماً در معرض تابش خورشید قرار میگیرد اشعه آن را جذب میکند و گرم میشود ولی در سایه اشعه خورشید مستقیماً به آن نمیرسد برای رفع این عیب باید دماسنجها را در پناهگاه قرار داد و یا آنکه کوشید سطح مخزن دماسنج با هوای بیشتری تماس یابد و برای این کار معمولاًدو نوع دماسنج استعمال میکنند.
۱_دماسنج فلاخنی: این نوع دماسنج مرکب از یک دماسنج جیوه معمولی کوچک میباشد که در انتهای آن در مقابل مخزن حلقهای قرار گرفته است و به داخل حلقه نخ محکمی به طول ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر وصل شده است برای اندازه گرفتن دمای هوا دماسنج را در هوای آزاد میچرخانند و فوراً درجه حرارت هوا را میخوانند و برای آنکه دقت بیشتری در اندازه گیری به کار رود میتوان این عمل را دو بار انجام داد و سپس متوسطه آن را حساب کرد ونیز باید کاملاً مواظبت بشود که مخزن دماسنج قبل از اندازهگیری خشک باشد .
۲_دماسنج بادزن دار: ممکن است یک یا دو دماسنج معمولی را در لولهای گذاشت و بالای لوله را یک باد زن قرار داد به طوری که دائماً هوا از بالا به پایین جریان داشته باشد.
منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص92 و 93و 94).
نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔺 خواندنیهای یزد: حمام در ابرکوه
🔹 از جمله بناهای تاریخی دیگر که در ابرکوه قدمت دیرینه دارد و به انحاء مختلف برای رفع نیازهای مردم ساخته شده بود حمام است که در مناطق و محله های مختلف بر حسب تعداد جمعیت با استفاده از ابزار مختلف بدست افراد خاصی یا عده ای از مردم ساخته شده است. حمام ها ابتدا بصورت خزینه ای بود و برای گرم کردن آنها از خار و خاشاک استفاده می شد. بعداً در طی زمان تغییراتی در آن صورت گرفته و تبدیل به دوش یا نمره شده است. بعضی از حمامها هنوز به همان سبک و دست نخورده باقی مانده بعضی دیگر به کلی تخریب شده و برخی نیز استفاده های دیگری از ساختمان هایشان می شود. از جمله این بناها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ .حمام درب قلعه معروف به حمام ابوالفضل
۲. حمام نبادان
3. حمام محله بالا معروف به حمام حاج کامل
4.حمام محله بازار معروف به حمام "کول کو" (لفظ محلى کلوخ کوب) بعداً به حمام شهرداری تغییر نام یافت.
۵.حمام دروازه میدان معروف به حمام حاج رمضان ارزانی
6.حمام سنه ای معروف به حمام اسفند یا رخان سالاری
7. حمام حاج ملا زین العابدين معروف به حمام عزیزی ها واقع در گود عزیزی ها
از حمام درب قلعه در حال حاضر با اندکی تغییر در ساختمان آن، به عنوان مکانی برای تشویق معتادان به ترک اعتیاد استفاده میشود.
حمام شهرداری با اندکی تغییر به عنوان کانون فرهنگی استفاده می شود. حمام سنه ای فقط خرابه ای از آن باقی مانده و حمام عزیزی ها و دروازه میدان بطور کلی تخریب و به مدرسه و مغازه تبدیل شده است.
حمام شهرداری مانند دیگر حمامها دارای ورودی، حجره انتظار، خزینه خلوتی و حمام سرد و گرم است. سر در ورودی این حمام دارای سیم گل یا قاب گچی و تزئینات مختصری است که با دو سکو در دو طرف در ورودی حمام به چشم می خورد.اتاق مربع شکلی نیز به ابعاد ۲/۵ × ۲/۵ و راهرویی با یک سکو در طرف چپ قرار گرفته است که همان رختکن است بعد از آن فضایی است مستطیل شکل باسکوهایی در اطراف که یک حوض در وسط آن قرار گرفته؛ گرمخانه بادرگاه کوتاهی از این محل جدا می شود. در مقابل درگاه ورودی گرمخانه سکویی پلکانی به ارتفاع حدود یک متر وجود دارد که خزینه را از گرمخانه جدا میکند. در پشت خزینه محل انبار چوب برای گرم کردن آب خزینه قرار دارد. مصالح بکار رفته در بنا سنگ ملات گل و گچ آجر پخته شده و خشت خام و پوشش داخلی آن ساورج است که در حال حاضر با تغییراتی به عنوان کانون فرهنگی و آموزشی استفاده می شود .
منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص156-157).
نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب
🔺عبرت های عاشورا: آدم های سازشکار, بی اصول و بوقلمون صفت
در كوفه آدمي داشتيم به نام "شبث ابن ربعي" تیپ خیلی جالبی داشت, كه فرمانده پياده نظام ابن سعد در كربلا بود كه برخي هم او را "شيث" خوانده اند، و نماد آدم هايي است كه ايدئولوژي شان را مثل لباسشان عوض مي كنند،آدم هاي سازش كار ، بي اصول، بوقلمون صفتی
كه هميشه امثال آنها در هر انقلابی هستند. در سفينة البحار نقل مي كند كه اين آقا از پولدار هاي كوفه بود، قبل از اينكه مسلمان بشود ، يك خانمي ادعاي نبوت كرد، به آن خانم ايمان آورد و شد مؤذن او، بعدا مسلمان شد، بعد سر خلافت حضرت اميرالمومنین علی(ع) جزء كساني بود كه آمد و با امير المؤمنين بيعت كرد و آمد در حكومت حضرت علي(ع)، بعد كه جريان خوارج پيش آمد، جزء خوارج شد و با علي(ع) درگير شد، بعد كه مردم با امام حسن(ع) بيعت كردند، آمد با امام حسن(ع) بيعت كرد و طرف ايشان را گرفت، بعد كه حكومت امام حسن(ع) سقوط كرد، شبث شد جزء افسران معاويه، بعد در كوفه جزء كساني بود كه نامه نوشتند به امام حسين(ع) كه آقا! بياييد کوفه تا قيام كنيد و رهبر ما باشيد تا عليه يزيد اقدام كنيم، حالا امام حسين(ع) به حرف اينها گوش كرده اند و آمده اند به سمت كوفه، همين آدم يك مرتبه مي بيند هوا پس است و جو سياسي كوفه يك مرتبه عوض شد و شايعات و جنگ رواني و حكومت نظامي شد ، با خودش گفت من از شهر فرار كنم بروم بيرون تا در اين درگيري نباشم، طرف حسين(ع) اگر باشم كه كشته مي شوم، طرف اينها هم اگر باشم ، دستم به خون پسر پيغمبر آلوده مي شود، بروم يك جايي گم و گور شوم، ابن زياد آدم زرنگي بود و دستور داد اين تيپ آدم ها و بزرگان را كه رفته بودند در باغ هايشان مخفي شده بودند، گوششان را بگيرند بياورند و در كربلا فرمانده شان كنند، يعني من نمي گذارم كه اين وسط دست من، ابن زياد، به خون حسين(ع) آلوده شود و اينها همه پاك بمانند، شبث شد فرمانده يكي از پياده نظام هاي ابن سعد، بعد كه سيدالشهداء شهيد شدند و اينها حمله كردند به حرم پيغمبر و زن ها و بچه ها ، اين آدم دلش مي سوزد و با شمر درگيري لفظي پيدا مي كند، بعد مي آيد در كوفه چند مسجد مي سازد به پاس خوابيدن فتنه حسين(ع) به علت نذري كه كرده بوده بابت خوابيدن فتنه حسين(ع) و حفظ حكومت يزيد.
اين تيپ آدمها در همه انقلابها بوده اند و هستند.
منبع: (حسین(ع)، عقل سرخ. نوشته حسن رحیم پور ازغدی، ص ۱۰۵).
نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📚 معرفی کتاب بدو دجله بدو : روایت سفر به عراق
✍ نویسنده: معصومه صفایی راد
🔺 ناشر: انتشارات سوره مهر
🔺 سال چاپ: 1402.
کتاب «بدو دجله بدو» روایتی متفاوت از پیاده روی اربعین، اثر معصومه صفاییراد است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
مخاطبان سوره مهر، صفاییراد را با سفرنامههایش «به صرف قهوه و پیتا» و «استانبولچی» میشناسند. او این بار در «بدو دجله بدو» سعی کرده روایتی از کشور عراق ارائه دهد که فقط مختص شهرهای زیارتی این سرزمین نباشد.
راوی به همراه همسرش علاوه بر حضور در شهرهای نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و کوفه به شهرهای بغداد، مدائن و بابل هم سفر کرده و نهایتا در آستانه اربعین از «طریق بغداد» راهی که برای بومیان شناختهشدهتر است، پیاده راهی کربلا میشود.
روایت کتاب، ابعاد مختلفی از تاریخ و فرهنگ عراق و مردمانش را به تصویر میکشد. به گفته نویسنده اثرش راههای کمتر رفتهای را در عراق نشان مخاطب میدهد و ایدههای جدیدی در ذهنش متبلور میکند و میتواند یک کتاب راهنمای اربعینی باشد.
نویسنده می گوید : من زمانی که برای اولین بار به پیادهروی اربعین رفتم، این حرکت برایم تبدیل به نیازی شد که هر سال منتظر رسیدن این لحظه هستم. انسان احساس میکند اگر نرود دچار خسران شدیدی شده است. از همان سفر ابتدایی دغدغه ثبت رویدادها و وقایع در مسیر سفر برایم مطرح شد و اگرچه تا به حال سفرنامهنویسی را تجربه نکرده بودم، اما همیشه دغدغه ثبت روایات را داشتم. در مواردی فکر میکردم که اعتماد به نفس این کار را ندارم و نگارش سفرنامه در توان من نیست، زیرا در مقوله نوشتن، سختترین کار نوشتن درباره مسائل اعتقادی است. ..
کتاب «بدو دجله بدو» در 26 فصل و 264 صفحه نوشته شده است.
نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════
📸 تصویری از مرحوم سید علی محمد وزیری در مراسم روضه خوانی و عزاداری امام حسین (ع) در سرای تهرانی یزد، (محرم و صفر ۱۳۷۵ ق)، موجود در مخزن اسناد تصویری کتابخانه وزیری.
◾️سرای تهرانی یزد در دوره ی قاجار در ابتدا کاربری کاروانسرا داشته و مخصوص استراحت و سکونت تجار و مسافرین و باراندازی و بارگیری بوده است و با گذشت زمان تغییر کاربری داده و تنها بعنوان سرا شناخته میشود. این سرا در بخش شمالی بازار یزد،با فاصله کمی از خیابان قیام در ضلع شرقی کوچه لب خندق قرار گرفته است. مالکیت این سرا وقفی است و درآمد حاصل از وقف، سالیان زیادی است که صرف مراسم عزاداری امام حسین (ع) میشود. این مراسم هر ساله در دهه ی اول محرم و صفر برگزار میشود.
نوشته: معصومه محمدی دشتکی(کارمند کتابخانه وزيری یزد).
به جمع ما بپیوندید👇
╔══════════╗
🆔 @vazirilibrary
╚══════════