eitaa logo
گنجینه کتابخانه وزیری
215 دنبال‌کننده
461 عکس
58 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی کتاب: حماسه امام سجاد (ع) 🔺 ناشر: انقلاب اسلامی. کتاب «حماسه‌ امام سجاد (ع)» مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری، توسط انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)) و در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست که در کتاب با عنوان «به جای مقدمه» آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در کنگره‌ جهانی امام رضا(علیه‌السلام) است. ایشان در این سخنرانی که در سال 1365 ایراد شده است، به تبیین نظریه‌‌ انسان 250 ساله پرداخته‌اند. بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال 1352 در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران «مسجد کرامت» شهر مشهد مقدس پس از اقامه‌ نماز مغرب و عشا بیان شده است. همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظّم له در موضوع زندگی امام سجّاد(علیه‌السلام)، مجموعه مصاحبه‌های مجلّه‌ پاسدار اسلام با ایشان که در سال 1361 صورت گرفته و در شماره‌های شش تا 12 آن نشریه منتشر شده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب: دقایقی از قتلگاه(ظهور و قتلگاه). 🔺 چهار چیز در عوض شهادت حضرت حق چهار چیزدر عوض شهادت به امام حسين عليه السلام داد: امامت را در ذریه او نهادند، شفا را در تربتش قرار دادند، اجابت دعا را در زیر قبه او قبول فرمودند و ایام زائران آن حضرت از عمر آن حساب نمی شود. منبع: (دقایقی از قتلگاه. سید علی اصغر علوی. تهران: انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۹۸). نوشته: محمد جواد جعفری(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب: حماسه حسینی 🔺 فلسفه عاشورا پس اگر از ما بپرسند شما در روز عاشورا که دائماً حسین حسین می کنید و به سر خودتان می زنید ، چه می خواهید بگویید ؟ باید بگوییم : ما می خواهیم حرف آقایمان را بگوییم ، ما هر سال می خواهیم تجدید حیات کنیم. باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست . در این روز می خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم ، تجدید حیات کنیم ، روح خودمان را شستشو بدهیم ، خودمان را زنده کنیم ، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم ، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم . ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر ، احساس شهادت ، احساس جهاد ، احساس فداکاری در راه حق ، در ما فراموش بشود ؛ نمی خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد . این فلسفه عاشوراست ، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن ! گناه کنیم ، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد . گناه آن وقت بخشیده می شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد ؛ اگر پیوند بخورد ، گناهان ما قطعاً بخشیده می شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دو مرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی رویم . اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم ، نشانه این است که روح ما با روح حسین بن علی پیوند نخورده است . منبع: (حماسه حسینی. تالیف: مرتضی مطهری ، ص۱۸۹). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: درباره فیل ها فیل بزرگترین حیوانی است که در روی کره زمین زندگی می کند. فیل ها معمولا در سرزمین های سر سبز و بیشه زارهای آفریقا و آسیا زندگی میکنند. ولی گونه فیل آفریقایی با فیل هندی تفاوت بسیار دارد. لاله گوش و دندان های فیل آفریقایی بزرگتر از فیل های هندی است . وزن این نوع فیل ها به بیش از 6000 گیلوگرم می رسد . گوش ها به حیوان کمک می کند که خنک بماند. دندان های نیش یا عاج فیل ها بسیار خارق العاده است. بدین ترتیب که دندان های نیش فک پایین از بین رفته و در عوض دندان های نیش آرواره فوقانی به طور عجیبی رشد کرده و تشکیل عاج بسیار بزرگی داده است . طول بزرگ ترین عاج بدست آمده تا کنون 3/45 متر می باشد . این عاج ها دارای وزنی معادل 175 کیلوگرم بوده اند. فیل ها دارای خرطوم بزرگی هستند که بوسیله آن غذای مورد نیاز خود را به دهان خود می برند و می توانند با آن اشیاء بزرگ را جابجا کنند. حتی فیل به کمک خرطوم خود می تواند ضربه هایی به فیل های دیگر وارد آورده . علاوه بر موارد یاد شده فیل می تواند از خرطوم خود برای نوشیدن آب و استحمام نیز استفاده کند. فیل آفریقایی در دشت ها و بیشه های آن سرزمین زیست می کند اما فیل هندی در جنگل های هند بسر می برد . هر دو گونه فیل به صورت گله های کوچکی با همنوعان خود بسر می برد. با این وجود فیل ماده ممکن است تنهایی را ترجیح دهد . غذای این حیوان میوه و برگ های درختان است و می تواند درخت را برای استفاده از شاخه های فوقانی آن پایین بیاندازد . هزاران سال است که فیل هندی اهلی شده است و در کارهای بسیاری از جمله بلند کردن الوارها کشاندن گاری ها و یا شرکت در مراسم رژه و جشن ها از وجود آن استفاده می شود. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص 9 و 10 ). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 دین و مذهب در ابرکوه: مراسم سنگ زنی 🔺 در ایام قدیم در منطقه ابرکوه عزاداری به سبک و روش امروزی مرسوم نبوده و بیشتر سینه زنی و اجرای مراسمی مثل جوش زنی رواج داشته و یکی از مراسم هم سنگ زنی بوده است که اکنون دیگر در این منطقه رایج نیست و مردم هم چندان آشنایی با آن ندارند. اما به روایت افراد کهنسال در قدیم رسم عزاداری در قالب سنگ زنی وجود داشته که با نزدیک شدن ماه محرم افراد علاقمند به شرکت در این برنامه خود را آماده نموده و لباس مخصوص و سنگهای جفتی مربوط به هر فرد را آماده می نمودند. آنچه در این مراسم مهم به نظر میرسید اجرای دقیق آن بوده است که کار افراد خاص محسوب شده که در این زمینه مهارت داشته اند و طبعاً تمرینات زیادی هم نیاز بوده است. از این رو این هیئت از پنجاه نفر تجاوز نمیکرد و نوحه خوان هم میبایست به سبک خاصی بخواند بیشتر افراد این هیئت را افراد میانسال تشکیل میدادند و خیلی هم مورد توجه مردم قرار داشتند. محتوای نوحه و عزاداری این هیئت بیشتر به وداع حضرت ابا عبد الله با اهل حرم بویژه با خواهر گرانقدرشان حضرت زينب (س) اختصاص داشته است حرکتها به طور موزون و هماهنگ با زدن سنگهایی به هم همراه بوده است. این سنگها بعداً به - به چوبهای ساخته شده به شکل سنجهای کوچک (البته با ضخامت لازم که صدای مورد نظر را تولید نماید بوده و افراد در این هیئت دو به دو در مقابل هم قرار گرفته و با خواندن ،نوحه سنگها را به هم میزدند که به سمت مقابل سینه، بالای سر، پشت سر و حتی زیر پاه سنگها به هم میخورد و صدای خاص و محزونی را به وجود میآورد مراسم سنگ زنی در منطقه ابرکوه علیرغم توجه مردم به واسطه ظهور وسایل و ادوات جدید و رواج سنت سینه زنی و زنجیر زنی امروزی منسوخ گردیده است. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص420-421) . نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📣 قابل توجه اعضای محترم کتابخانه وزیری یزد 👈با توجه به بخشنامه کشوری در خصوص تعطیلی ادارات در روز یکشنبه مورخ ۷ مرداد ماه، کتابخانه نیز تعطیل و ارائه خدمات ندارد. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚معرفی کتاب اقناع سیاه : تاریخ شستشوی مغزی از زمان پاولوف تا رسانه های اجتماعی ✍نویسنده: جوئل دیمسدیل ✍مترجم: سید علی موسوی 🔺ناشر: نسل روشن 🔺سال چاپ: 1402 اگر سال‌ها پیش کسی درباره مفهوم شستشوی مغزی سوال می‌کرد می‌گفتم مفهومی تاریخ‌ مصرف گذشته است. اما تحقیق و پژوهش در زمینه سواد رسانه‌ای به من فهماند که این مفهوم در قرن بیستم به دلیل پیشرفت درعلوم شناختی و حتی داروسازی شکوفا شد و مطمئناً درقرن ۲۱ با گسترش انواع مدیا، سبک زندگی دیجیتالی و نسل دیجیتالی، توسعۀ بیشتری خواهد یافت. کتاب شستشوی مغزی روایتی تاریک از نقش فراگیر شستشوی مغزی در قرن بیستم و بیست و یکم است. شرح کامل شستشوی مغزی از ابتدای آن یعنی شکنجه تا عصر رسانه های اجتماعی. جوئل دیمسدیل یک راهنمای موثق برای شناخت اقناع دارد و فهم آن آسان است. وی با بررسی تحولات، شستشوی مغزی را اینگونه روایت می کند: در جنگ جهانی دوم، دولت‌ها به طور مخفیانه به دنبال توسعه داروهایی برای بازجویی از سربازان بودند. شستشوی مغزی همچنین در طول جنگ سرد، کانون توجه کره ‌شمالی و چین بود. در واکنش به این موضوع پروژه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای برای مطالعه ذهن انسان، در طول خواب و توهمات انجام شد. جوئل دیمسْدِیل در اثر خیره کننده خود با قلمی شیوا و پرانرژی ، خواننده را به دنیای اقناع ‌اجباری می‌برد و نشان می‌دهد درطول زمان چطور می‌شود با ارائه اطلاعات غلط و بازی با فرایند باورپذیری ذهن، زمینه اخاذی سایبری و فریب در رسانه‌های اجتماعی را فراهم کرد. نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 دین و مذهب در ابرکوه: اعتقادی درباره یکی از اماکن مقدس به نام طاووس الحرمین 🔺 طاووس الحرمین یکی از اماکن مقدس و از زیارتگاههای مردم شهر بوده است. قدیمی ها اعتقاد داشتند در گذشته ها طاووس الحرمین دارای ۴۰ ستون بوده و از بدو احداث بانیان زیارتگاه خرج و هزینه کل حرم را برای روز مبادا و بروز حوادث احتمالی و یا تخریب در یکی از ستونها ذخیره کرده اند. واقعیت داشتن این امر را به این روایت قدیمی در مورد حرم استناد میکردند. از قدیم در این رابطه اصطلاح مشهوری وجود داشته با این جمله که میگفتند: «چهل ستون به یک ستون خرج طاووس به یک ستون بدین معنی که خرج و هزینه تمام چهل ستون حرم در یکی از ستونها به صورت اشیاء قیمتی و گرانبها پنهان و ذخیره شده و چنانچه زمانی طاووس دچار خرابی شود میتوان از داخل یکی از ستونها اشیائی پیدا کرد که برای بازسازی و مرمت کل حرم هزینه کرد بنا به گفته بعضی عوام عده ای از افراد طماع وحریص در زمان رژیم گذشته چشم طمع به سوی اشیاء قیمتی حرم دوختند و آب را بر ساختمان حرم جاری ساختند و باعث تخریب و ویرانی حرم شدند ولی چیزی را برای خود نیافتند. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص429) . نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از یک کتاب: ویژگی حکومتِ امام حسین 🔺 آن حکومت دینی که حسین(ع) می خواست دوباره اقامه بشود ، همین حکومت بود . حکومتی که حاکمش ، علی (ع) ، مَصقَلَه بنِ هویره را که از کار گزاران خودش بود ، به جرم قوم و خویش بازی در حکومت ، گوشمالی داد ، حکومتی که با عَلاء بن زیاد ، یکی دیگر از مسئولین که خانه ای اشرافی برای خود ساخت ، برخورد کرد . حکومتی که وقتی مُنذِرِ بنِ جارود ، پارتی بازی کرد ، حضرت او را کوبید . حکومتی که وقتی عبدالله بن زَمعه ، سهم اضافی از اموال عموم و بیت المال برای خود خواست ، حضرت امیر (ع) او را پیش چشم مردم ، تحقیر کرد . حکومتی که وقتی عثمان بن حُنیف ، حاکم بصره ، در میهمانی سرمایه دارها شرکت کرد و فقط در میهمانی شرکت کرد و بر سر سفره آن ها نشست ، او را به شدت توبیخ کرد . حکومتی که وقتی ابن عباس ، پسر عموی خود علی (ع) ، در حاکمیت ، خطا کرد ، او را در هم کوبید و گفت : به خدا سوگند ، با شمشیری تو را خواهم زد که هر کس را با این شمشیر زدم ، به جهنم رفت . حکومتی که آهن گداخته به دست برادرش عقیل نزدیک کرد ؛ چون سهم اضافی از بیت المال می خواست . حکومتی که ابوالاسود دوئلی را از اصحاب درجه یک خود علی بن ابی طالب(ع) و آدم صالح و شریفی بود ، از قضاوت عزل کرد ؛ برای آن که صدایش را در جلسه دادگاه بلند کرده بود . حکومتی که حسین(ع) به خاطر آن شهید شد ، حکومتی بود که اهل سازش و سستی نباشد . منبع: (حسین ، عقلِ سُرخ. تألیف: حسن رحیم پور‌ ازغدی ، ص ۴۴). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔖 برشی از کتاب : یک ون شبهه 🔺 این کتاب به بخشی از شبهات در حوزه زن و آزادی پاسخ می دهد چرا زنان در ایران نباید مانند زن غربی آزادی داشته باشند؟ در ابتدا باید سوال کردکه چه کسی گفته زنان در ایران آزادی ندارند بلکه دستاوردهای ایران در حوزه زنان نشان دهنده فراهم شدن زمینه های پیشرفت همه جانبه زنان است . اما اگر منظور از آزادی زنان در غرب، آزادی در پوشش و روابط آن چیزهایی است که در فمینیسم تبلیغ پی شود ،باید گفت: اولا در غرب آزادی برای زنان وجود ندارد بلکه دیکتاتوری رسانه ای و سبک زندگی تحکیم شده غربی توسط رسانه ها آنها را مجبور می کند که آن گونه باشند وگرنه مورد پذیرش واقع نمی شوند. ثانیا مشکلاتی که برای زنان از ناحیه همین آزادی و فمینیسم به وجود آمده به وضوح نشان می‌دهد که در غرب آزادی زن معنا ندارد. نوشته: محمد رادمنش(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ نمایشگاه مجازی کتاب به مناسبت 18 مرداد "روز تجلیل از شهدای مدافع حرم" و تنظیم: مژگان روحانی (کارمند کتابخانه وزیری یزد).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ "بزرگداشت شهدای مدافع حرم" # تهیه و تنظیم: مژگان شکرریز (کارمند کتابخانه وزیری یزد).
61.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ "بزرگداشت شهدای مدافع حرم" # تهیه و تنظیم: مریم تجملیان (کارمند کتابخانه وزیری یزد)
📱 اینفوگرافی"بزرگداشت شهدای مدافع حرم" و تنظیم: الهه شهبازی (کارمند کتابخانه وزیری یزد).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تقدیر از رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در نخستین جشنواره «کتاب کودک و نوجوان» کتاب «دانشنامه قرآن کریم»، اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظفر سالاری، رئیس اداره کتابخانه و موزه وزیری یزد، در نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی «کتاب کودک و نوجوان» در تهران، شایسته تقدیر، شناخته شد. 🔹در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان که با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهل هنر و ادب در تالار وحدت در تهران برگزار شده بود، از این نویسنده و پژوهشگر به‌عنوان تنها منتخب بخش کلیات جشنواره، تجلیل شد. 🔹دانشنامه قرآن کریم، دانشنامه الفبایی ویژه نوجوانان است که در ۱۴ جلد تدوین و روانه بازار نشر خواهد شد و تا کنون پنج جلد از آن توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شده است. 🔹این مجموعه بزرگ‌ترین دانشنامه‌ای است که تاکنون کار شده و تابه‌حال در این موضوع، اثری با این کیفیت تولید نشده و ازآنجایی‌که مرجع بسیار خوبی برای نوجوانان است، هر مدرسه و کتابخانه‌ای باید آن را داشته باشد. 🔹از جمله آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های «رؤیای نیمه‌شب»، «دعبل و زلفا»، «مرا با خودت ببر»، «شب صورتی» و...، اشاره کرد. ایشان در حال حاضر در کتابخانه و موزه وزیری یزد وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به اهل علم و پژوهش خدمت می‌کنند. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹 خواندنیهای یزد: بازار در ابرکوه 🔺 با توجه به اینکه ابرکوه بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته طبعاً مهمانسراها و بازارها که در آنها خريد وفروش كالاها وما يحتاج کاروانیان وجود داشته رونق می یافت؛ چون کاروانیان در هر شهر وارد می گشتند، زیاد اتفاق می افتاد چندین روز توقف نمایند؛ یا بعلت خستگی و بیماری مجبور می گشتند حتی یکسال یا بیشتر در آن شهر ماندگار شوند گاهی اتفاق می افتاد مسافری اجناسی را که همراه داشت برای فروش و مبادله آن، ناچار به توقفی زائد بر چندین ماه میشد و یا زمانی مجبور می گشت برای خرید مایحتاج خود در راه توقفی داشته باشد. پس هر مسافر ناگزیر بوده برای یک دفعه یا دفعات به این مکانها سر بزند و این دلیل بر وجود و رونق بازار در ابرقو بوده است. در قرن هشتم در منطقه ای بنام نظامیه اماکنی چون بازار وجود داشته که اکنون اثری از آن باقی نمانده است. بنا به گفته ی مطلعین محلی در حد فاصل مسجد جامع تا امامزاده احمد، بازاری بوده که مغازه های مختلفی چون نانوایی ،قصابی ارده گری، روغن گری ،نمدمالی، رنگرزی و غیره وجود داشته که اکنون با تغییراتی به عنوان محل مبادله مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این در ابرکوه محله ای معروف به محله "درب قلعه" است که از محلات قدیمی و پرجمعیت و پررونق این شهر بوده است در مدخل ورودی این شهر یعنی دروازه درب قلعه بازاری قرار داشت که علاوه بر تأمین نیازهای ساکنین محله و محلات دیگر محل آمد و شد مردم شهرها و مناطق دیگر نیز بوده؛ در این محل مغازههای کوچکی به ابعاد ۱/۵ × ۱ متر با سقفی کوتاه در کوچه ای باریک و مسقف قرار داشته که بسیار پرورنق و پر رفت و آمد بوده است. مغازه هایی چون قصابی عباسقلی اکرمی، گیوه دوزی عباسقلی آدمی، لوازم التحریر سید محمد پورنجفی، خیاطی سید جلیل قائم محمدی، نانوایی استاد رضا خباز، رنگرزی استاد رضا فاتحی،آهنگری عباس روحی پناه، نمد مالی غلامحسین، روغن گری عصار، خوار بارفروشی احمد عبدالغفاری، خواربار فروشی محمد جواد قیومی، سلمانی حسین نجارزاده، پشم فروش حاج اسد قلی وغیره در این محله قرار داشته است. علاوه بر اینها سکوهایی به عرضی ۲۵ الی ۷۰ سانتیمتر یا به گفته مردم محل ۳ خشتی یا ۶ خشتی درست کرده بودند که عده ای در آنجا به دستفروشی مشغول بودند در حال حاضر فقط دیوارهای بعضی از مغازه ها باقی مانده و بعضی از سباطها و بقیه مغازه ها تخریب و تبدیل به راه شده است. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص158-159). نوشته: مژگان شکرریز یزدی (کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📸 تصویری از حاج ملا علی اصغر مجد العلماء اردکانی - میرزا فتح الله خان مشیر الممالک یزدی( از سمت راست به چپ)/ موجود در مخزن اسناد تصویری کتابخانه وزیری یزد. ▫️علی اصغر مجدالعلمای یزدی اردکانی درگذشت ۱۲۴۵ ق/ از نوادگان ملا اسماعیل و ملقب به مجد العلماء عالم دینی سده سیزدهم. وی از فعالان سیاسی عصر مشروطیت و از روسای واقعه بابی کشی در یزد در زمان حکومت جلال الدوله به شمار می رفت‌. کتاب هدایت المهدویه در رد بهائیت تالیف اوست‌. ▫️میرزا فتح الله خان ملقب به "مشیر الممالک "و "مستوفی " در گذشت ۱۳۱۳ ش/ در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به مقام دیوانی و سپس مالیه یزد رسید و چون مدت زیادی مسولیت امور دیوانی را بر عهده داشت،به عناوین "مشیری و مستوفی "معروف شد.از خدمات وی: تاسیس نخستین مدرسه در یزد؛حفر قنوات و احداث مزارع در اطراف یزد از جمله: احمد آباد ( ملاباشی) حسن آباد مشیر، تقی آباد ، حجت آباد و امیرآباد. نوشته: معصومه محمدی دشتکی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب: طریق الحب (جملات و اصطلاحات کاربردی ویژه اربعین). ✍ نویسنده : زهرا کثیری 🔺 ناشر : پیام عدالت 🔺 سال چاپ: 1401. ☑️ «طریق الحب»، کتاب آموزش لهجه عراقی، به روش‌ کتاب‌­های آموزشی‌ مرسوم نیست. این کتاب جملات و اصطلاحات کاربردی ویژه اربعین به قلم زهرا کثیری است. او در مقدمه‌ای برای معرفی کتاب‌ِ خود نوشته، این کتابِ کوچک پیش‌رویِ شما که اگر خوش اقبال باشد هم‌سفری خواهد شد در راه عشق به دیار محبوب، حاصل دغدغه و دلدادگی جمعی است که خود، دل‌شان در «کربلا» گیر کرده است؛ و روز و شبی نیست که سر کنند، جز آنکه امید دوباره­ی به «راه» زدن و دل به دریای «دیدار» سپردن، زنده شان نگه داشته است. ☑️ این همراه جمع و جور می‌خواهد برای مخاطب فارسی زبانی که هیچ آشنایی تخصصی با زبان عربی و لهجه عراقی ندارد، یک «کمک‌کار» باشد برای «ارتباط گیری سریع» و «رفع نیازهای مهم» در سفر اربعین؛ کتابی که جایش در بین کتاب­‌ها و مجموعه­‌های آموزش لهجه عراقی واقعاً خالی بود؛ و این را کسی عرض می‌کند که خود مدرس و مؤلف کتب و بسته­های متعدد لهجه عراقی است. ☑️ به اقتضاء این هدف، اسلوب این کتاب متفاوت از کتاب­‌های دیگر، و بر پایه «تک پرسش‌ها» و «تک پاسخ­ها» است؛ «موضوعی» تدوین شده است؛ نمایه‌زنی شده و «فهرست واژگان» مفصلی دارد؛ با دقت «اعراب‌گذاری» شده؛ اسامی‌ بخش­ها و موضوعات به فارسی است و... تا استفاده مخاطب کم آشنا با لهجه عراقی را آسان‌تر کند. ✔️ شیوه تألیف کتاب به تعبیرِ نویسنده‌ سطر سطر این کتاب براساس نیاز واقعی زائر در سفر کربلا است نه جمله­‌های کلیشه‌ای یا موقعیت‌های آموزشی غیرواقعی و غیرمرتبط؛ با نگاهی به کتابِ «طریق الحب» می‌توان به این نکته دست پیدا کرد که نویسنده اول به سراغ فراخوانی در صفحه‌ اینستاگرام و کانال‌­های آموزشی دنیای عربی رفته‌ و از کاربران و اعضا خواسته بنا بر تجربه‌هایی که داشته‌اند و شرایطی که در سفر با آن مواجه شده‌اند، جمله‌­های فارسی که مورد نیازشان بوده را بنویسند. ☑️ گروهی متشکل از 10 نفر، در دوازده موضوع اصلی، از موکب‌دار و کاروان‌دار تا پزشک و هتل­دار،که همه در حوزه کاری خودشان در سفر اربعین تجربه‌های باارزشی داشتند و نیاز‌های پرتکرار زائران و گیر و گره­‌هایی که همیشه پیش می‌‌آید را با تمام وجود حسّ کرده بودند. حتی برخی در حین جمع آوری جملات فارسی، در سفر عتبات بودند و در لحظه، نیاز‌هایی را که پیش می‌‌آمد می‌‌نوشتند و منتقل می‌کردند. ☑️ در برداشتن حدود دوهزار واژه در 12 موضوع پرکاربرد: (آشنایی، مرز، در راه، موکب، غذا و رستوران، وسایل نقلیه، آدرس، در کربلا، در حرم، اسکان، خرید، پزشکی) دسترسی آنلاین به صوت کتاب از طریق اسکن QR code، نگارش به زبان عامیانه، اعراب گذاری تمامی جمله ها، امکان جستجوی سریع متن از طریق فهرست واژگان و پشتیبانی توسط گروه آموزشی دنیای عربی، از ویژگی‌های خاص این کتاب به شمار می‌رود. نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️دانستنیها: درجه حرارت هوا و طرز اندازه‌گیری آن (بخش اول) علت عمده اغلب پدیده‌های هواشناسی درجه حرارت هوا است بنابراین لازم است که درجه حرارت هوا با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد. مقادیریکه دماسنج ها تعیین می‌کنند تنها به درجه حرارت هوا بستگی ندارد بلکه به تشعشع اجسام مجاور نیز مربوط است از طرف دیگر ظرفیت حرارتی هوا با اجسام دیگر بسیار متفاوت است مثلاً اگر جسمی در هوا قرار گیرد تغییرات درجه حرارت هوا و تغییرات درجه حرارت جسم نسبت به یکدیگر دارای تاخیری خواهند بود برای رفع این معایب اولاً دماسنج‌های مخصوص جهت اندازه‌گیری درجه حرارت هوا تهیه می‌کنند ثانیاً این دماسنج‌ها را در پناهگاه‌های هواشناسی می‌گذارند دماسنج سنج‌هایی که در ایستگاه‌های هواشناسی به کار برده می‌شود بر سه قسم است یک دماسنج جیوه‌ای ۲ دم و سنجه ماکزیموم و مینیموم ۳ دماسنج ثبات مای آتیکه در دماسنج‌ها به کار برده می‌شود چهار گونه جیوه الکل اتیلیک تلوئن و نفت و به علل زیر در دماسنج‌ها بیشتر جیوه بکار می‌برند. ۱_ جیوه را می‌توان خالص تهیه کرد و این شرط برای آنکه بتوان دو دماسنج را با هم سنجید بسیار لازم اس. ۲_ درجه انجماد جیوه از درجه غلیان آن بسیار دور است و درجه‌های حرارتی که اغلب اندازه‌گیری می‌شود میان درجه غلیان و درجه انجماد جیوه می‌باشد. ۳_ چون جیوه فلز است قابلیت هدایت حرارتی آن بسیار است و از این رو پس از اندک زمانی با محیطی که در آن واقع شده است به حال تعادل حرارتی قرار می‌گیر. الکل اتیلیک برای اندازه گرفتن درجه حرارت‌هایی به کار می‌رود که مقدار آن نیز کمتر از ۴۰_ درجه سانتیگراد نقطه انجماد جیوه باشد زیرا نقطه انجماد الکل اتیلیک خالص در حدود منفی ۱۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد ولی تهیه الکل خالص چندان آسان نیست به همین جهت دو دماسنج الکلی ممکن است با یکدیگر مطابقت نکنند و به همین علت اغلب به جای الکل تولوئن یا نفت استعمال می‌کنند. دماسنج جیوه ای: دماسنج جیوه‌ای از یک مخزنی شیشه‌ای تشکیل شده و در بالای مخزن لوله استوانه مدرجی قرار گرفته و انتهای مخزن سدود شده است در مخزن جیوه می‌ریزند و سطح جیوه در لوله باریک استوانه‌ای با کم و زیاد شدن حرارت پایین و بالا می‌رود و در نتیجه تغییرات درجه حرارت به واسطه تغییرات سطح جیوه در لول مدرج نشان داده می‌شود. عیب دماسنج جیوه‌ای آن است که مخزن دماسنج پس از برگشته حرارت محیطی که در آن قرار دارد به حالت نخستین خود دیگر حجم اولیه خود را پیدا نمی‌کند و کمی اضافه می‌شود و از این رو صفر دماسنج جابجا می‌شود باید در اندازه‌گیری‌های دقیق این نکته را رعایت کرد برای رفع این عیب می‌توان جهت دماسنج‌ها شیشه‌های مخصوصی برگزید و یا آنکه درجه حرارتی را که دماسنج نشان می‌دهد یادداشت کرد و سپس دماسنج را در یخ ذوب شده فرو برد آنگاه اختلاف را با صفر دماسنج پیدا کرد و روی این اصل اغلب آدما سنگ‌هایی که از کارخانه فرستاده می‌شود جدول تصحیحات نیز ارسال می‌شود . اشکال اندازه گیری درجه حرارت هوا: برای اندازه گرفتن درجه حرارتی یک ناحیه کافی نیست که فقط دماسنج را در هوای آن قرار دهیم و سپس درجه حرارتی را که تعیین می‌کند بخوانیم در نواحی کوهستانی موقعی که آفتاب است هوا در سایه ملایم احساس می‌شود در صورتی که در آفتاب گرم به نظر می‌آید همچنین اگر دماسنج را در آفتاب بگذاریم و بی‌درنگ آن را بجایگاه سایه‌ای مجاور آفتاب ببریم و درجه مختلف نشان خواهد داد و حال اینکه هوا دارای یک درجه حرارت می‌باشد علت این اختلاف آن است که دماسنج چون مستقیماً در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرد اشعه آن را جذب می‌کند و گرم می‌شود ولی در سایه اشعه خورشید مستقیماً به آن نمی‌رسد برای رفع این عیب باید دماسنج‌ها را در پناهگاه قرار داد و یا آنکه کوشید سطح مخزن دماسنج با هوای بیشتری تماس یابد و برای این کار معمولاًدو نوع دماسنج استعمال می‌کنند. ۱_دماسنج فلاخنی: این نوع دماسنج مرکب از یک دماسنج جیوه معمولی کوچک می‌باشد که در انتهای آن در مقابل مخزن حلقه‌ای قرار گرفته است و به داخل حلقه نخ محکمی به طول ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر وصل شده است برای اندازه گرفتن دمای هوا دماسنج را در هوای آزاد می‌چرخانند و فوراً درجه حرارت هوا را می‌خوانند و برای آنکه دقت بیشتری در اندازه گیری به کار رود می‌توان این عمل را دو بار انجام داد و سپس متوسطه آن را حساب کرد ونیز باید کاملاً مواظبت بشود که مخزن دماسنج قبل از اندازه‌گیری خشک باشد . ۲_دماسنج بادزن دار: ممکن است یک یا دو دماسنج معمولی را در لوله‌ای گذاشت و بالای لوله را یک باد زن قرار داد به طوری که دائماً هوا از بالا به پایین جریان داشته باشد. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص92 و 93و 94). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════