eitaa logo
گنجینه کتابخانه وزیری
218 دنبال‌کننده
448 عکس
54 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سرامیک🔹 یکی از صنایع دستی ایران«سرامیک» نام دارد. سرامیک واژه ای است یونانی واز واژه «کراموس» مشتق شده است. در یونان باستان به فرآورده هایی که به طور عمده با خاکهای ترکیبی (خاک های اولیه) تهیه شده، سپس در کوره پخته شده و لعاب خورده و دوباره به کوره برود، سرامیک می گویند.(خاک های اولیه خاک هایی هستند که بدو پیدایش در مکان خود ثابت مانده اند و از جایی به جایی دیگر منتقل نشده اند و لذا دارای خلوص بیشتر و چسبندگی کمتری هستند و برای پخت به درجه حرارت حدود۱۲۰۰درجه سانتی گراد نیاز دارند. مشهورترین این نوع خاکها: خاک سفید (گِل چینی) و خاک اِستون وِر می باشند. (خاک سفید، ترکیبی است از کائولین +کوارتز+سیلیس). امروزه هنر سرامیک به اشکال مختلف از قبیل گلدان، بشقاب با لعابهای مختلف، تراش خورده، نقاش شده درکشور رایج است و از استقبال خوبی نیز بر خورداراست. شهرهایی همچون میبد یزد، استهبان فارس، زنوز آذربایجان در سرامیک سازی فعالیت دارند. منبع: (دایرةالمعارف هنرهای صنایع دستی. تألیف: سید ابوالقاسم سید صدر، ص۱۹۵). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹خانه افراد مشهور در ابرکوه:خانه صولت 🔺خانه صولت از جمله بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان ابرکوه می باشد که در بافت قدیم واقع گردیده است. این خانه با سردری بلند و با شکوه دارای گچبری ها و مقرنسکاریهای بسیار زیباست با عبور از سر در به راهرویی می رسیم که به ورودی اصلی منتهی می شود. بر بالای آن، برج بلند مراقبت قرار دارد. مساحت خانه حدود یکهزار مترمربع است که 150 متر آن شامل حیاط مرکزی است و پیرامون آن عمارتی در دو طبقه و گاه سه طبقه و (با احتساب زیر زمین) قرار گرفته است. از خصوصیات بارز بنا می توان ستونهای تزئینی گچبری شده زیبا، پرکار و پرنقش و نگار که بصورت برجسته و با نقوش اسلیمی گل و بوته وصفه هایی بصورت گوشواره مانند که دورتا دورحیاط را در بر گرفته نام برد که ظرافت، سلیقه و هنرمند را به معرض نمایش گذاشته است. خانه صولت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده وقدمت آن به اوایل دوره قاجاریه می رسد. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص162). نوشته: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرّفی کتاب: آموزه‌ی امر بین الامرین ✍ نویسنده: سیّد حسین طالقانی 🔺 ناشر: مؤسّسه انتشاراتی دارالحدیث بعضی بر این باورند که انسان در زندگی اش هیچ اراده و اختیاری از خود ندارد و خداوند او را در مسیری مشخص به حرکت وا می دارد و انسان هیچ راهی برای تغییر این مسیر و دگرگونی در سرنوشت خود ندارد. به این ها «جبریّون» گفته می شود. عدّه ای دیگر بر این اعتقادند که خدا پس از آفرینش انسان، او را به حال خود رها کرده است تا هرگونه که می خواهد زندگی و سرنوشت خود را بسازد. به این ها «مفوّضه» گفته می شود. به گمان این گروه خداوند در تغییر سرنوشت انسان ها نقشی ندارد. شیعه به برکت هدایت های ائمّه اطهار (ع) راه میانه ای را در پیش گرفته است که درست ترین باور است. به اعتقاد شیعه، انسان نه کاملا مجبور است و نه کاملا آزاد و مختار، بلکه در برخی کارها مجبور است و در برخی مختار. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که نه انسان کاملا مجبور است و نه کاملا آزاد، بلکه چیزی بینابین است. «چیزی بینابین» ترجمه عبارت عربی «امر بین الامرین» است. نویسنده در این کتاب به پیشینه مباحث جبر و اختیار و رابطه کارهای خدا با کارها انسان پرداخته و بعد نظریه بینابینی را توضیح داده است که در خلال آن مسائل مرتبط با قضا و قدر و سرنوشت نیز مشخّص می شود. این کتاب به بسیاری از پرسش های شما درباره‌ی سرنوشت انسان پاسخ می دهد. نوشته: مظفر سالاری (ریاست کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔺 برگزاری "جشن الفبا" دبستان کوچک زاده در آمفی تئاتر کتابخانه وزیری ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در این مراسم که به مناسبت آموختن حروف الفبای فارسی دانش آموزان کلاس اول دبستان کوچک زاده برگزار شد، پس از قرائت قرآن و سرود ملی، جناب آقای محمّدی مدیر این دبستان به سخنرانی پرداختند و مراسم با برگزاری مسابقه، اجرای سرود کودکانه و پخش کلیپ کارکرد و پیشرفت مدرسه ادامه یافت و در انتها با اهدای لوح تقدیر و جوایز به پایان رسید. ارسال کننده خبر: حمیدرضا گلوردی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹خانه افراد مشهور در ابرکوه: خانه ارزانی 🔺 خانه ارزانی یکی از خانه خانه های زیبا و از آثار ارزشمند شهرستان ابرکوه می باشد که قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد. در بافت قدیم و خیابان منشعب از خیابان نسفی در مجاورت خانه سالاری واقع گردیده است. ورودی بنا در ضلع غربی قرار دارد که پس از ورود به خانه فضاهایی شامل: عمارت شاه نشین، انبار غله، اصطبل، فضای سبز و . . . به چشم می خورد.همچنین این خانه دارای فضاهای جانبی گاراژ و درشکه خانه است. ستونهای گچ بری شده، مقرنس کاریهای گچی و گچ بری های زیبا، اتاق های پنج دری، سه دری، حیاط مرکزی، حوض سنگی باغ مصفا و . . . از مشخصه های دیگر این بنای با ارزش می باشد. مصالح به کار رفته در این بنا خشت خام، گل سنگ و گچ است. هم اکنون گاراژ خانه فوق به عنوان کارگاه مرمت آثار هنری چوب اداره میراث فرهنگی مورد استفاده می باشد. مقدمات ملی ثبت اثر مذکور صورت پذیرفته است. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص162). نوشته: مژگان شکرریز یزدی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
برشی از کتاب زندگانی امام رضا علیهاالسلام (برگزیده از کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی): مختصری از مناقب و مفاخر و مکارم اخلاق ثامن الائمه علی بن موسی الرضا علیه السلام در کثرت علم حضرت 🔺 شیخ طبرسی روایت کرده ازابوصلت هروی که گفت ندیدم عالم تری از علی بن موسی الرضا علیه السلام و ندید او را عالمی مگر آنکه شهادت داد به مثل آنچه من شهادت دادم و به تحقیق که جمع کرد مأمون درمجلس های متعدد، جماعتی از علما ادیان و فقها و متکلمین را تا با آن حضرت مناظره و تکلم کنند و آن حضرت بر تمام ایشان غلبه کرد و همگی اقرار کردند بر فضیلت او و قصور خودشان و شنیدم از آن حضرت که می فرمود من می نشستم در روضه منوره و علما در مدینه بسیار بودند و هرگاه از مسئله ای عاجز می شدند جمیعا به من رجوع می دادند و مسائل مشکله خود را برای من می فرستادند و من جواب می گفتم. نوشته: محمد جواد جعفری(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 برگزاری نشست تخصصی "جاده ولایت" در آمفی تئاتر کتابخانه وزیری یزد 🔺 نشست تخصصی میراث دینی، میراث رضوی به مناسبت هفته میراث فرهنگی و ولادت با سعادت امام رضا (ع) با عنوان "جاده ولایت" در سالن اجتماعات کتابخانه و موزه وزیری یزد برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام والمسلمین واعظ شهیدی در باره کتاب عیون اخبار الرضا (ع) و جناب آقای حمیدرضا امیری در موضوع گذرگاه امام رضا (ع) در یزد به ایراد سخنرانی پرداختند. همایش با ورود خادمان حرم رضوی و زمزمه صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و مدیحه سرایی مزین گردید. ارسال کننده خبر: مژگان روحانی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
سوم خرداد، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر گرامی باد. با تشکیل کشور عراق در 1299ش، این کشور همواره بر سر نواحی مرزی ادعاهایی داشت. این ادعاها سبب شد تا قرارداد مرزی میان ایران و عراق به امضا برسد. این قرارداد در اثبات این واقعیت که اروند رود عملا در حاکمیت مشترک هر دو کشور ایران و عراق قرار دارد، به امضا رسید. با این حال دولت های بعدی عراق، که با کودتاهای خونین جایگزین یکدیگر می شدند، هرازگاهی ادعاهای ارضی مطرح می کردند و در روابط دو کشور تشنّج ایجاد می کردند که گاهی این تشنج ها به درگیری های نظامی منجر می شد. در سال 1353 ش، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در جلسه های شورای امنیت، ضمن رد ادعاهای عراق و متهم ساختن آن کشور به برخی تجاوزها، علاقه دولت ایران را برای مذاکره مستقیم با عراق به منظور انعقاد قرارداد جدید اعلام کرد. در 1354ش، با میانجی گری هواری بومدین، رئیس جمهور الجزایر، در الجزیره عهدنامه ای میان ایران و عراق به امضا رسید. در یکی از ماده های این عهدنامه، مرزهای زمینی، رودخانه ای و امنیت مرزها، قطعی و غیر قابل نقض اعلام شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دولت قراق به بهانه اینکه انعقاد قرارداد الجزیره در شرایط ضعف دولت عراق به آن کشور تحمیل شده است، قرارداد را نقض کرد و در پی آن نیروهای عراقی از مرزهای ایران گذشتند و در 4 آبان 1359 خرمشهر را اشغال کردند، سرانجام در 3 خرداد 1361 نیروهای نظامی ایران در عملیات بیت المقدس نیروهای عراقی را از خرمشهر بیرون راندند. نوشته: الهه شهبازی(کارمند کتابخانه وزیری). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: چگونگی پیدایش شهر تهران (بخش اول) 🔺 پایتخت جمهوری اسلامی ایران شهر تهران در دامنه جنوبی کوه‌های البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران در دشتی نسبتا هموار واقع شده است که شیب آن از شمال به جنوب است و به وسیله دو رود اصلی کرج در باختر و جاجرود در خاور همراه با رودهای فصلی جعفرآباد یا دربند دارآباد (شاه آباد) درکه و کن که همگی از شمال به جنوب جریان دارند مشروب می‌شود. شهر تهران از نظر جغرافیایی در ۵۱ درجه و ۱۷ دقیقه تا ۵۱ درجه ۳۳ دقیقه طول خاوری و ۳۵ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن در جنوب ۱۱۰۰ در نواحی مرکزی ۱۲۰۰ و در شمال ۱۷۰۰ متر است . دشت تهران به طور کلی دارای آب و هوای گرم و خشک است و فقط نواحی شمالی آن در دامنه‌های کوهستان البرز واقع است که اندکی معتدل و مرطوب است. هوای تهران در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل و گاه سرد است حداکثر دمای ثبت شده حدود ۴۲ و نیم و حداقل آن منفی ۲۰ و نیم و متوسط سالیانه آن 16/5درجه سانتیگراد می‌باشد. و میزان بارندگی سالانه آن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است و از نظر زمین لرزه جزو مناطق پرزیان( ۸ تا ۱۰ درجه مرکالی) محسوب می‌گردد. نام تهران برای نخستین بار در یکی از نوشته‌های تئودوسیوس یونانی در حدود اواخر سده دوم پیش از میلاد به عنوان یکی از توابع راگس (ری) ذکر شده و قدیمی‌ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران نشان می‌دهد که تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است. زیرا نویسنده‌ای به نام ابوسعد سمعانی در کتاب خود از شخصی به نام ابو عبدالله محمد ابن حامد تهرانی رازی نام می‌برد که اهل تهران ری بوده و در سال ۲۶۱ هجری قمری برابر ۸۷۴ میلادی در گذشته است. ابوالقاسم محمد ابن حوقل به سال ۳۳۱ هجری قمری در توصیف تهران می‌نویسد : تهران در شمال شهر ری واقع است دارای باغ‌های فراوانی است و میوه آن بسیار متنوع و مردم قریه بیشتر اوقات در زیرزمین زندگی می‌کنند به حرفه بسیاری از آنان راهزنی است . حمدالله مستوفی در کتاب معروف نزهه القلوب ه سال ۷۴۰ هجری قمری می‌نویسد: تهران یکی از ییلاقات شهر ری است باغ‌های میوه فراوان دارد و آب و هوای آن از ری سالم‌تر است. سابقاً جمعیت کثیری داشته است هنگام حمله مغول گروه کثیری از اهالی شهر ری به تهران فرار کردند و در سرداب‌ها و زیرزمین‌های آن پناهنده شدند. در زمان پادشاهان صفوی کم کم تهران شهرتی پیدا کرد و آبادی و رونق این شهر به ویژه در دوره سلطنت شاه طهماسب اول آغاز شد. شاه طهماسب اول به علت وجود آب‌های گوارا و باغ‌های فراوان و شکارگاه‌های مناسب اطراف شهر اساساً تهران را دوست می‌داشت.و تدریجا در این محل به سکونت‌های نسبتا طولانی می‌پرداخت به حدی که دستور داد پیرامون تهران را باروی مستحکمی بکشند و بناهای تازه کاروانسراها و برج‌های محکم در آن بنا کنند.به همین مناسبت در سال ۹۶۱ هجری قمری حصاری به دور شهر بنا نهادند که از چهار دروازه و ۱۱۴ برج به تعداد سوره‌های قرآن تشکیل می‌یاب می‌یافت و مصالح آن را از معادنی تامین کردند که بعدها به چال میدان و چال حصار موسوم گردید. حدود تقریبی بارویی که به فرمان شاه طهماسب اول به دور شهر کشیده شد تقریباً ۶ هزار قدم و به شرح زیر بود : از سوی جنوب حدود خیابان مولوی فعلی از طرف خاور خیابان ری فعلی از سوی باختر حدود خیابان وحدت اسلامی (شاهپور) کنونی سمت خیابان‌های امیرکبیر و امام خمینی (سپه) فعلی و محوطه ارگ با داشتن حصار مخصوص و خندق جداگانه در وسط شمالی شهر قرار داشت . از چگونگی محلات و موقعیت آنها چنین برمی‌آید که قسمت مغرب و شمال غربی شهر داخل باروی عهد شاه طهماسب غالباً باغستان بوده و خانه‌های مسکونی بیشتر در اودلا جان و چال میدان قرار داشته است و قسمت بازار محل کسب و کار بازرگانان و پیشه‌وران آن زمان بوده است. شاه عباس اول نیز تا چندی به پیروی از شاه طهماسب همین رویه را تعقیب کرد و به آبادانی تهران همت گماشت و دستور داد باغ بزرگی به نام چهارباغ در تهران احداث کنند و ساختمانی برای سکونت موقتی خاندان سلطنتی بنا نهادند. اما در سال ۹۹۸ هجری قمری که به جنگ عبدالمومن خان ازبک عازم بود در تهران به سختی بیمار شد در بستر افتاد و در نتیجه ازبک‌ها مشهد را گرفتند. منبع : (فرهنگ دانستنیها مجموعه اطلاعات عمومی تالیف : محمدنژد، صفحه 581 و 582 ) نوشته : محمدرضاباغشاهی (کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرّفی کتاب: مواجهه مثبت با خوشی و ناخوشی. ✍ مشخصات کتاب: مواجهه مثبت با خوشی و ناخوشی/ تالیف دکتر عبّاس پسندیده. قم: دارالحدیث. 🔺قرآن و حدیث، قابلیت فراوانی در علوم انسانی و به ویژه روان شناسی دارند. از ضرورت های امروز ما نظریه پردازی و تولید علم در علوم انسانی است که بارها مورد تأکید مقام معظّم رهبری قرار گرفته است. این مهم نیازمند پژوهش های روشمند و عمیق بر اساس منابع اسلامی است. از موضوعات کاربردی در دانش روان شناسی و زندگی عموم مردم، شیوه رو به رو شدن با موقعیت های خوشایند و ناخوشایند زندگی است. شیوه رو به رویی با خوشی و ناخوشی جزئی از پژوهش های دکتر عبّاس پسندیده در موضوع شادکامی است. ویراست نخست این پژوهش در سال 1392 در کتاب "الگوی اسلامی شادکامی" ارائه شد که توانست در سال 1393 عنوان کتاب شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه و در سال 1394 عنوان اثر برگزیده جشنواره علّامه طباطبایی را کسب کند. برای آسانی استفاده از کتاب، بخشی که مربوط به عوامل رضامندی در موقعیت های شاد و غم انگیز است با تغییراتی و به شکل مستقل در کتاب حاضر به چاپ رسیده است. لازم به یادآوری است که این کتاب و کتابهایی دیگر توسّط انتشارات دارالحدیث به کتابخانه وزیری اهدا شده است. نوشته: مظفر سالاری (ریاست کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹هنر تذهیب ریشه کلمه تذهیب «ذهب» است وهمان طور که از نام آن پیداست هنری است که میتوان ازطلا استفاده نمود بدین صورت است که از طلا یارنگ های طلایی بر روی کاغذ به وسیله قلم مو وبا استفاده از خطوط اسلیمی ویا گل های ختایی نقوشی زیبا را طراحی کنند. معمولأ تذهیب برای تزئین صفحات قرآن خطاطی ها، مینیاتور ویا نقاش های گرانبها استفاده می شود وحالت یک قاب تصویری برای یک اثر هنری را دارد. گاهی تذهیب از ابتدا بدوریک کار مینیاتور انجام می شود وگاهی کار تذهیب را انجام می دهند وبعد آن را به صورت آما ده به فروش می رسانند (البته مدتی است که بعضی چاپخانه ها تذهبب آماده را چاپ کرده وبه صورت انبوه به فروش می رسانند.) شخص تذهیب کار معمولأ یک برگ کاغذ معمولی را آغشته به نشاسته می کند (به وسیله یک لایه نازک نشاسته پخته روی کاغذ را آهار می زنند) سپس محدوده ای دایره یا بیضی ویا مستطیل در وسط کاغذ را خالی گذاشته وبا استفاده از پَر گاریک طراحی اسلیمی وختایی را( معمولأ۸بار) بر روی کاغذ تکرار می کنند تا محدوده کاغذ پر شود وسپس با استفاده از رنگ های مختلف وعمد تأ طلایی نقوش به وجود آمده را رنگ می کنند. هر چه تذهیب ریز تر و گرانبها تر است. چه بسا یک خطا طی زیبا به وسیله تذهیب یک اثر هنری شود ورنگ وحالی تازه پیدا کند. درقدیم رنگ های مورد مصرف درتذهیب عبارت بودند از رنگ گیاهی ومعدنی که به عنوان مثال پود زعفران برای رنگ زرد وپود روناس برای قرمز اکسیدهای فلزی برای انواع آبی وسبز وگرد طلا ونقره برای رنگ های طلا یی و نقره ای که پودرهای ذکر شده را به همراه سریشم در کاسه های کوچک سفالی مخلوط کرده وپس از رسم ونقاشی روی کاغذ برای جلا وثبات رنگ بر روی کاغذ وگیرایی بیشتر به وسیله سنگ عقیق آن را مهره می کردند که در این صورت نقاشی رو ح بدست می آورد. اما امروزه از رنکهای آماده وبعضأ خارجی برای رنگ های تذهیب استفاده می شود وحتی برای تهیه قلم مو از موی گربه وسمور وبرای غلاف قلم مو از انتهای بال کبوتر استفاده می کرده اند. ولی امروزه قلم موهای داخلی وخارجی در دسترس می باشند وهمگان برای سهولت وتسریع در کار از آن استفاده می کنند. منبع: (دایرةالمعارف هنر های صنایع دستی. تألیف: سید ابوالقاسم سید صدر، ص ۵۰۷). نوشته: ابوالفضل هادی(کارمند کتابخانه وزیری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚معرفی کتاب ابعاد و زوایای هنر کاربافی در یزد ✍مولفان: ویدا سادات انوشه، رضا جعفری ندوشن، مریم شیردلی، سیدحسین موسوی، محمدرضا دهقان مهرجندی 🔺ناشر: اندیشمندان یزد سال چاپ: 1398 کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی است که در شهر تاریخی میبد بافته می شود و ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم میبد دارد. این هنر دستی که به « کارتوفی » ، « کارششوک » و « کارکرباس » معروف است ، توسط هنرمندان میبد از روزگار دور تا به حال در خانه ها بافته می شده است. قدمت کاربافی به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه ، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و ... استفاده می شود. رونق کاربافی در گذشته به حدی زیاد بود که در هر خانه ای حداقل یک یا دو چاله کاربافی وجود داشته است و محصولات این هنر دستی به سایر شهرهای کشور صادر می شد اما متاسفانه در طول دهه های اخیر به دلیل ورود ماشین های بافت پارچه صنعتی و جایگزین شدن تولیدات آن با پارچه های بافت سنتی کاربافی رونق بازار خود را از دست داده است. در این کتاب می خوانیم: تاریخچه پارچه بافی محصولات کاربافی نساجی سنتی اصول بافت دستگاه های بافتندگی سنتی کارگاه های بافندگی کوچک طرز کار ماشین بافندگی اجزای تشکیل دهنده دستگاه بافندگی سنتی اجزای دستگاه و ماکو کاربافی آماده کردن نخ پود برای بافندگی الیاف مصرفی در کاربافی طرح ها و نقش های رایج پیشه های مرتبط با کاربافی و ... نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔹خانه افراد مشهور در ابرکوه: خانه حاجی خان 🔺خانه حاجی خان یکی ازخانه های تاریخی دوران قاجاریه شهرستان ابرکوه می باشد که در بافت قدیم شهر واقع گردیده است. این خانه زیبا نظیر سایر خانه های تاریخی شهرستان با مصالح خشت وخام و گل بنا گردیده است. دارای حیات مرکزی بوده که اتاق ها در 4 طرف حیاط بنا گردیده است. آثار گچ بری به جا مانده نشانی ازعظمت و زیبایی خانه مذکور دارد. متاسفانه واقع شدن این خانه درمسیر خیابان باعث ویرانی خانه گردیده که به لحاظ اهمیت بازسازی گردیده است و خانه تحت شماره 6310 به ثبت آثار ملی رسیده است. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص163). نوشته: مژگان شکرریز(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
📚 معرفی کتاب چشمانت برای آخرین بار ✍ نویسنده: حسین عبداللهیان بهابادی 🔺 ناشر: انشارات چشم و چراغ 🔺 سال چاپ: 1400. کتاب «چشمانت برای آخرین بار» روایتی از حیات طیبه سردار سپاه اسلام شهید محمد رفیعیان فرمانده لجستیک و پشتیبانی تیپ همیشه پیروز 18 الغدیر یزد می باشد که به قلم حسین عبدالهیان بهابادی به نگارش در آمده است. این کتاب توسط انتشارات چشم و چراغ در بهار 1400 در 171 صفحه به چاپ رسید. در مقدمه کتاب از زبان نویسنده می خوانیم: کوچه مان خاکی بود و قدیمی. منزل حاج حسن رفیعیان در همسایگی ما قرار داشت. محمد رفیعیان را چون درگیر جبهه و جنگ بود کمتر می دیدیم. اما مواقعی هم که برای دیدن پدر و مادر و فامیل می آمد حضورش مغتنم بود. راه رفتنش خاص بود و چهره اش مردانه و دوست داشتنی... عملیات کربلای 5 برای من تا ابد خاطره انگیز شد. هر روز اخبار جنگ را پیگیری می کردیم و آنچه به وجدمان می آورد زدن هواپیماهای عراقی بود که روزی چند تایشان به وسیله ضد هوایی های ما ساقط می شدند. در همان زمان در لابه لای این اخبار شهادت محمد شوکه مان کرد. لیاقتش شهادت بود اما برای ما سخت بود. محمد رفیعیان همیشه مظلوم بود و زحمتکش . از بچگی با این که عضوی از خانواده متمول بود ، اما همیشه روی پای خودش ایستاد. در سال های بعد از شهادتش مظلومیت او همیشه ذهنم را مشغول می کرد و آزارم می داد. با اینکه مسئولیت بالایی در تیپ الغدیر داشت اما هیچ گاه ندیدم خیابانی، بلواری یا مکانی به نامش باشد و همین عزمم را برای نوشتن از خلق و خو و مرامش جزم کرد تا شاید بتوان او را بهتر به جوانان و مردم این مرزو بوم معرفی کرد. جالب اینکه در تیپ و لشکرهای دیگر برای خودش اسم و رسمی داشت و به نیکی از او یاد می کردند. آنچه در صحبت های فرماندهان و هم رزمانش بیشتر به چشم می آمد ولایت پذیری ، قدرت مدیریت ، برنامه ریزی و آینده نگری وی بود... نوشته: مریم تجملیان(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
⁉️ دانستنیها: چگونگی پیدایش شهر تهران (بخش دوم) 🔺 پایتخت جمهوری اسلامی ایران پترو دولاواله ایتالیایی که در سال ۱۰۲۸ هجری قمری مطابق با سال ۱۶۱۸ میلادی به تهران آمده است می‌نویسد : این شهر از کاشان خیلی بزرگتر است اما جمعیت آن نسبت به مساحتش خیلی کم است ولی بیشتر از هر شهر ایران آب و باغ میوه دارد خیابان‌های تهران سایه‌دار و خنک است به چنارهای آن به قدری ستبر است که یک چنار را سه مرد بغل می‌گیرند . و به همین مناسبت تهران را شهر درخت‌های چنار یا چنارستان نامیدند. وی با شگفتی می‌نویسد که در این شهر یک عمارت آبرومند نیست و حتی خانه بیگلر بیگی فرماندار هم چنگی به دل نمی‌زند . نخستین کاخ مهمی که در تهران بنا شد به امر و دستور شاه سلیمان صفوی بود و شاه سلطان حسین که در آستانه حمله افاغنه در تهران به سر می‌برد دری افندی ایلچی سلطان . احمد عثمانی را در همین کاخ به حضور پذیرفت و همچنین فتح علی خان اعتماد الدوله وزیر اعظم خویش را در همین جا از مسند صدارت خلع و نابینا کرد . تهران در مقابل حمله افباغنه به سختی مقاومت کرد و تلفات سنگینی را به نیروهای اشرف افغان وارد ساخت.اما سرانجام سقوط کرد و افغان‌ها تاکستان‌ها و باغ‌های آن را به انتقام ویران ساختند و شهر را خراب کردند. با ظهور نادر و شکست اشرف در مهمان دوست دامغان ۱۱۴۱ هجری قمری افغان‌های مقیم تهران بسیاری از اهالی و بزرگان شهر را کشتند و سپس روی به اصفهان نهادند اهالی نیز متقابلاً به غارت اموالی که از ایشان باقی مانده بود پرداختند و سرانجام بعد از آنکه اشرف افغان از ورامین رانده شد شاه طهماسب دوم به تهران مراجعت کرد در زمان نادرشاه تهران مجدداً نام و نشان یافت . نادرشاه در همین شهر رهبران بزرگ مذهب شیعه را جمع آوری کرد و اتحاد اسلام و رفع اختلاف‌های شیعه و سنی را به آنان پیشنهاد کرد . کریم خان در سال 1172 هجری قمری با اردوی خویش وارد تهران شد و به مناسبت موقعیت خاصی که تهران از نظر جغرافیایی و سیاسی دارا بود صلاح خود را به توقف در تهران دید. و دستور داد عمارت ایوانی بزرگی همراه با یک حرمخانه در انجا بنا کنند و برج و باروی ارگ را تجدید ساختمان نمایند و ظاهرا قصدش این بود که تهران را پایتخت خود قرار دهد . ولی با کشته شدن محمد حسن خان قاجار و دستگیری و اسارت پسرش آقا محمد خان نگرانی وی از آشوب‌های احتمالی نواحی شمالی برطرف شد و ساختمان دیوانخانه را نیمه کاره گذاشته به شیراز رهسپار شد. با مرگ کریم خان زند در ۱۳ صفر ۱۱۹۳ هجری قمری آقا محمد خان قاجار همراه با تنی چند از بستگان خود از شیراز فرار کرد و به میان اهل قاجار بازگشت و با همت آنان تهران را تصرف کرد و پایتخت خود قرار داد. ۱۲۰۴ هجری قمری و در سال ۱۲۱۰ هجری قمری رسماً در تهران تاجگذاری کرد . از آن پس تهران به نام مقر سلطنت دارالسلطنه و دارالخلافه موسوم شد . در زمان فتح علی شاه قاجار محلات جدید و ساختمان‌های تازه چندی در تهران ایجاد شد که از آن جمله بنای مسجد امام خمینی (شاه) مسجد سید عزیزالله مدرسه مروی قصر قاجار نگارستان و لاله‌زار را می‌توان نام برد. ژنرال گاردان فرانسوی که در سال ۱۲۲۲ هجری قمری( ۱۸۰۷ میلادی) به تهران آمده است جمعیت آن را در این زمان حدود ۵۰ هزار نفر می‌نویسد. ژاک موریه یکی دیگر از اروپاییانی که همزمان با ژنرال گاردان به تهران سفر کرده است می‌نویسد طول باروی دور شهر تهران حدود ۷ و نیم کیلومتر است و ۶ دروازه دارد که به دستور فتح علی شاه آنها را کاشی کاری و تزیین کرده‌اند عمارت و ساختمان‌های تهران چندان خوب نیست و غالباً با خشت خام بنا شده و تنها بنای قابل توجه مسجد شاه (امام خمینی فعلی) است که به امر فتح علی شاه ساخته شده به غیر از این مسجد بزرگ ۶ مسجد کوچکتر نیز در تهران وجود دارد . شهر تهران دارای حدود ۱۵۰ حمام و ۱۵۰ کاروانسرا و دو میدان بزرگ است و دو عمارت سلطنتی دارد که یکی قصر قاجار و دیگری عمارت نگارستان نام دارد. منبع: (فرهنگ دانستنیها: مجموعه اطلاعات عمومی. تألیف: محمد نژد. ص: ۵۸۲-۵۸۴). نوشته: محمدرضا باغشاهی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
🔺کبوترخانه ابرکوه در ابرکوه محلی را برای نگهداری و پرورش کبوتر ساخته بودند که در بین عامه مردم به آن "کفتر خون" می گفتند. در محلی به نام صحرای ابرجامه ساختمانی خشتی به ارتفاع 10 الی 12 متر به صورت مدور دارای سقفی مسطح است که از سطح زمین تا حدود 3 الی 4 متر را بدون روزنه و با خشت و گل و از 3 الی 4 مترارتفاع 5 متری آن؛ یعنی حدودا یک متر را با سنگ و گچ سفید ساخته شده است. برای دور کردن مار به اصطلاح خط سفیدی با گچ و سنگ دور تا دور این ساختمان می کشیدند تا از ورود مار در این ساختمان جلوگیری کنند و بقیه بنا را روزنه هایی قرار می دادند تا کفتر بتواند در آنجا لانه بسازد و تخم بگذارد.اشعاع این بنا تقریبا 5*5 بوده است این بنا به کلی در اثر بلایا و حوادث طبیعی تخریب شده و هیچ اثری از آن باقی نمانده است. علاوه بر این، کفتر خانه دیگری در صحرای عزب آباد بدست سالار پدر امیرسالار ساخته شده بود که آنهم به طور کلی ویران شده است. منبع : (فرهنگ عامه ابرکوه. نوشته ی مسعود حاجی زاده میمندی . یزد : تیک ، 1392. ص165). نوشته: مژگان شکرریز یزدی(کارمند کتابخانه وزيری یزد). به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"مرا با خودت ببر" یک اثر رمانی پر از حوادث است، که در دوران حضرت امام جواد (ع) روایت می‌شود. این رمان به داستان عاشقانه‌ای در چارچوب دوره امام جواد (ع) پرداخته و ماجراهای سه شخصیت بزرگ از تشیع در آن زمان را روایت می‌کند. داستان اصلی این کتاب مربوط به جوانی به نام ابراهیم است که به دختری در دمشق علاقه‌مند می‌شود. ابراهیم با ارثی که از پدر فقیدش به دست آورده، کسب و کاری در شهر دمشق راه انداخته است. اما تمام تمرکز و انرژی او به سوی دختری به نام "آمال" معطوف می‌شود. او به گونه‌ای مشغول عشق و غرام می‌شود که حتی تصمیم دارد بهترین پیشنهاد کاری از طرف یکی از رفقای تجاری پدرش را رد کند. اما "آمال" در یک منطقه فقیر زندگی می‌کند، پدر و مادرش را از دست داده و با عموی خود که یک رباخوار است، زندگی می‌کند. او برای تأمین نیازهای زندگی‌اش از فروش دستی بهره می‌برد و تا حدی خود را تامین می‌کند تا از کمک عمویش جدا باشد. داستان "مرا با خودت ببر" در زمان امام جواد (ع) جریان دارد و انعکاس زندگی ایشان در آن به مخاطب جوانی ارائه می‌شود. این کتاب نه تنها داستان را روایت می‌کند، بلکه وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن زمان را با دقت به تصویر می‌کشد. این رمان به گونه‌ای ساختاری را رقم می‌زند که مخاطبان را به عصر امام جواد (ع) می‌برد و آن زمان را به تصویر می‌کشد. به جمع ما بپیوندید👇 ╔══════════╗ 🆔 @vazirilibrary ╚══════════