بسم رب الحجه
تلاش حاضر محصول 40 سال شاگردی در محضر خوبان عالم است که هر کدام شان محبت کردند و فراخور حال حقیر قطراتی از اقیانوس بیکران معارف اهل بیت علیهم السلام را به این بنده ناچیز هدیه دادند
تلاش حاضر ، بررسی اجمالی در ولایت است منتها از نگاه دیگر . نگاهی که کمتر از آن استفاده شده است . اگر قصد بود همان حرف های گذشتگان مکرم تکرار شود ، بهتر از آن را ، آن بزرگان از زوایائی چند گفته اند .
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
#محور_بحث
به اتکاء آیات نورانی 29 تا 38 #سوره_مبارکه_بقره قصد داریم راجع به خلقت اهل بیت عصمت و طهارت بلکه #وجود_اهل_بیت عصمت و طهارت قبل از #خلقت_حضرت_آدم سلام الله علیه از دیدگاه قرآن کریم مطالبی بیان کنیم.
@Velayat_gharib
این آیات نورانی در سوره مبارکه بقره بعد از آیات مربوط به کفار و منافقین آمده که خداوند تبارک و تعالی از خلقت سخن می گوید، خلقت موجودات مادی. از آیه
° هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ °
شروع می کند خداوند متعال از عالم ماقبل خلقت سخن گفتن و چگونگی #خلقت_آدم سلام الله علیه. پس :
🔸اونی که خلق شد جسم آدم یا همان بشر بود . انی خالق بشرا من طین
🔸اونی که جعل شد حضرت آدم سلام الله علیه نبود، بلکه #خلیفه یا همان انسان بود.
🔸قرآن نفرموده که آدم خلیفه الله است چرا که خلیفه از قبل بوده و قرار است در آدم قرار داده شود.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
فرق بین #بشر و #انسان
بشر از ماده بشره به معنای پوست است لذا فلاسفه در تعریف انسان گفته اند :
" مستوی القامه و عریض الاظفار و بادی البشره » یعنی پوست بدن انسان ظاهر است و در زیر مو نرفته است و روی دو پا راه می رود و ناخنش مانند حیوانات تیز نیست. "
🔸هر وقت صحبت از بشر باشد منظور همان جسم و ماده است که نیاز به خورد و خوراک و پوشاک دارد.
🔸هر وقت سخن از انسان است همان حقیقت منظور است.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
در آیه سی ام خداوند تبارک و تعالی می فرماید و اذ قال ربک للملائکه اني جاعل... ولی نمی فرماید اني خالق..
پس معلوم می شود که قبل از خلقت حضرت آدم سلام الله علیه انسان وجود داشت ولی خداوند می خواست او را در زمین قرار بدهد البته نه در دنیا، تأکید می کنم روی زمین.
🔸فرق است بین #دنیا و #زمین.
پس بنابراين می فرماید؛ اذ قال ربک للملائکه اني جاعل في الأرض خلیفة... نمی فرماید خلایف، می فرماید خلیفه. یک حقیقتی منظور است.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔸#دولت_امام_زمان عج شبیه به بهشتی است که آدم سلام الله علیه در آن زندگی می کرد بلکه بالاتر از آن.
🔸این دولت اعظم و بالاتر از ملک موسی، سلیمان، ذوالقرنین، طالوت، داود و یوسف علیهم السلام است.
🔸دولت امام زمان عج بازگشت به #بهشت_آدم سلام الله علیه است.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
✍ نکاتی درباره آیه 30 وجود دارد که فعلا به عنوان مقدمه به آن ها اشاره می شود.
🔸 #اذ
🔸 #ربک
🔸 #جاعل
🔸 #خلیفه
این چهار مورد را بررسی می کنیم تا وارد صحنه بشویم.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔸" إذ" چی هست؟ در لغت عرب و فارسی واژه هایی وجود دارند که به آن ها ظروف گفته می شود.
ظروف دو نوع هستند؛ ظرف زمان و ظرف مکان.
🔸ظرف زمان : مثل روز جمعه ( يوم الجمعه )، مثل الشهر ( ماه فلان )
🔸ظرف مکان : مثل عند ( اینجا، کنار من )، مثل هُنا ( اینجا )
⭕️ إذ، ظرف زمان است. یعنی زمانی را که. پس اگر آیه را ترجمه کنیم می شود : زمانی را که خداوند به ملائکه فرمود...
یعنی چه زمانی را که؟ ترجمه آیه درست در نمی آید. لذا علماء معتقدند که حتمآ یه چیزی اینجا حذف شده است.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
ظروف به تنهایی یک کلمه نیستند بلکه حرف هستند، اسم هستند ولی وابسته به فعل یا مصدر می باشند.
یکی از علمای اهل سنت به نام جارالله زمخشری که در فصاحت و بلاغت مشهور است کتابی در باب تفسیر قرآن به اسم کشاف دارد.
ایشان معتقدند وقتی در اول آیه کلمه وّ إذ می آید یعنی یک کلمه ای یا یک جمله ای حذف شده است و آن؛ ٱذکُر _ به یاد بیاور _ است.
پس معنای آیه می شود : و به یاد بیاور زمانی را که...
خداوند تبارک و تعالی خطاب به پیامبر ( ص ) می فرماید : به یاد آور زمانی را که...
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔸 #ربک :
و اذ قال ربک...
در اینجا خداوند تبارک و تعالی خطاب به پیامبرش می فرماید : و بیاد آور زمانی را که پروردگار تو...
پروردگار خودت " ربک ". پس معلوم میشه پیامبر وجود داشت و می دونست که چی شده. خداوند میخواد به یاد پیامبرش بیاره. یک نوع یادآوری هست. از اینجا می فهمیم که وجود #پیغمبر (ص) قبل از #خلقت_آدم (ع) بوده و قطعیه .
بعد حالا خدا میخواد به پیامبرش یادآوری کنه. البته این یادآوری در این آیه و مختص زمان خلقت حضرت آدم نیست بلکه با قصه های انبیاء هم هست. مثلا در قصه حضرت یوسف سلام الله علیه می فرماید :
اذ قال یوسف لٱبیه یعنی به یاد آور زمانی را که یوسف به پدرش عرض کرد یا ٱبت بابا جان إنی رٱیت أحد عشر کوکبا.
در سوره مبارکه یوسف یه آیه قبلش هست می فرماید : نحن نقص... بهترین قصه ها را ما برای شما بازگو می کنیم، بما اوحینا هذا القرآن و ان کنت من قبله لمن الغافلین.
قبل از این تو می دونستی اما توجه نداشتی. نمی خواست توجه کنی. نفرمود جاهلین...
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
... لذا پیغمبر همه چی رو می دونه. بعضی می پرسند امام رضا علیه السلام می دونست انگور زهر داشت یا نه؟ حضرت علی علیه السلام می دونست ابن ملجم ملعون در مسجد هست یا نه؟ در جواب میگیم میدونست اما به اذن الله به یاد خودش نمی آورد.
ما اینجوری نیستیم. ما اگه چیزی بدونیم حتی اگه بخواهیم یادمون بیاریم ولی میاد. مثلا در نماز. یه چیزی تووی ذهن مون هست، میخواهیم بیرون ببریم نمیشه. اتفاقا اگه تلاش کنیم از ذهن مون بیرون بره بدتر میشه، باز بیشتر میاد. بهتر این که رهاش کنیم اصلا فکرش نیفتیم.
ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین اینجور نیستن. بر تمام وجود و کون و مکان سیطره دارن.
خب وقتی کسی که بر کل وجود سیطره داره، اشراف داره، ولایت تکوینی داره، به طریق اولی بر خودش باید ولایت داشته باشد یعنی می تواند خودش را کنترل کند. میگه خدایا میخواهی من به یاد خودم بیارم؟
خداوند در جواب می فرماید : نه، صبر کن، نباید بگی، این حرف رو نزن. لا تحرک به لسانک لتعجل به. نگویی به کسی، وقتی یادت اومد اینهارو بازگو کن.
آیات زیادی در این رابطه وجود داره، پس پیغمبر وجود داشت...
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
صلوات امام زمان عج :
السلام علیک یا ابا صالح المهدی، اَللّهُمّ صَلِّ عَلَی الْکَهْفِ الْحَصِینْ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکین و حُجَّتِکَ وَ کَلِمَتِکَ و النّامُوسِ الْاَکْبَر اَلْاِمامِ الْمَهْدیِّ الْمُنْتَظَر
اَللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَه ، وَاجْعَلْنا مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَالْفائِزینَ بِلِقائِهِ.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
" ربک " یعنی چی؟ پروردگار شما.
ببینید عزیزان، وقتی که قرآن می خونید خوب به آن توجه کنید. وقتی میگه رب الناس، ربک، الله و... این کلمات با هم فرق می کنند. رحمان، فقولی اني نذرت للرحمن،، این ها هر کدام اسراری دارند، فکر نکنید اونجا که فرموده رحمن، رحیم این یک معنی می دهد. یک جا می فرماید " رب "، اینجا می فرماید " ربک ". نه!
" ربک " یعنی یک عنایت خاصی به پیامبر شده. یعنی برای این که شما به جایی برسید پروردگار تو آدم را خلق کرده است.
این که می فرماید «لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ» یعنی اگر بنا نبود ما شمارو به جایی برسانیم اصلا آدم رو خلق نمی کردیم.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔸 " للملائکه "، یعنی همه ملائکه بدون استثناء هستند
🔸 " اني "، یعنی خودم. اینجا جنود هیچ نقشی ندارند. لذا نمی فرماید " انا "، وقتی انا می آید یعنی جنود الهی هم نقش دارند.
🔸 انی #جاعل یعنی خود من، _ الله ( اسم اعظم ) است. رب الناس ( اسم اعظم ) است _ می خواهم قرار بدهم.
ببینید دوستان در اینجا خداوند نمی فرماید جعلت یا اجعل، می فرماید #جاعل، یعنی قراردادن دائمی و همیشگی. لذا #خلیفه همیشه باید روی زمین باشد.
جاعل في الأرض یعنی : بنا بر این هست که همیشه روی زمین خلیفه باشد.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔴 ترجمه آیه تا اینجا به این صورت می شود :
خداوند تبارک و تعالی خطاب به پیامبرش می فرماید : و به یاد آور زمانی را که پروردگار تو به همه ملائکه فرمود همانا میخواهم [ همواره ] در روی زمین خلیفه قرار بدهم.
✍ نکته :
🔸خلیفه از قبل بوده و قرار است در آدم جعل ( قرار داده ) شود.
🔸خلیفه داریم نه خلایف. خلیفه یکدانه است
🔸خلیفه یک حقیقت است.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔴 درباره #تأویل کلمه #رب
با دقت روی عبارت : " اَنْتَ السَّيِّدُ وَ اَنَا الْعَبْدُ، وَ اَنْتَ الرَّبُّ وَ اَنَا الْعَبْدُ " _ دعای یستشیر _ استنباط می شود که #رب به معنی سید هم هست. شاهد مثال در اینجا نیز سوره یوسف آیه 42 است؛ آنجا که حضرت یوسف سلام الله علیه می فرماید : «اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ» ( مرا نزد سید و آقایت یاد کن )
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯
🔸 در قرآن و ادعیه معصومین، درباره #تاویل کلمه #رب به #امام_معصوم سلام الله علیه شواهد زیادی موجود است که چند مورد آن را ذکر می نماییم؛
1_ سوره انسان آیه 21 : و سقاهم ربهم شرابا طهورا. در کتاب مناقب ابن شهر آشوب آمده : در این آیه منظور از #رب حضرت #علی سلام الله علیه است.
2_ سوره فرقان آیه 55 : وَ كانَ الكافِرُ عَلي رَبِّهِ ظَهِيراً ( کافر بر ضد ربش پشتیبان [ شیطان ] است. در تفسیر شریف لاهیجی به نقل از کتاب بصائرالدرجات از امام باقر سلام الله علیه آمده است؛ عَنْ أَبِی حَمْزَهًَْ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ کانَ الْکافِرُ عَلی رَبِّهِ ظَهِیراً ) قَال : تَفْسِیرُهَا فِی بَطْنِ الْقُرْآنِ عَلِیٌّ هُوَ رَبُّهُ فِی الْوَلَایَهًْ.
ابو حمزه ثمالی گفت که از امام باقر سلام الله علیه در مورد قول خدای تعالی " و کافر بر ضد ربش پشتیبان [ شیطان ] است " سؤال کردم. حضرت فرمود : تفسیر آن در باطن #علی سلام الله علیه است؛ زیرا #رب او در #ولايت است.
╭─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╮
@Velayat_gharib
╰─┅═ঈ❤️ঈ═┅─╯