📌 حکمت 78
📍شناخت جایگاه جبر و اختیار
📍در بر دارنده مفاهیم: #اعتقادی
📝 شرح و تفسیر این حکمت در کانال:
🔻🔻🔻
#حکمت_هفتاد_و_هشتم_نهج_البلاغه
1⃣ چگونه ممكن است خداوند كسى را به كار خوب مجبور كند و بعد به او پاداش دهد يا مجبور به گناه سازد بعد او را مجازات نمايد؟ اين كارى ظالمانه و غير عادلانه است و چگونه ممكن است به كسى كه از خود اختيار ندارد وعده بدهند كه اگر فلان كار نيك را انجام دهى پاداشى چنين و چنان به تو خواهيم داد و يا تهديد كنند كه اگر فلان كار بد را انجام دادى چنين و چنان كيفر داده خواهى شد؟ به يقين اين وعد و وعيد لغو و بيهوده است. آيا به كسى كه بر اثر بيمارى رعشه، دست او پيوسته بى اختيار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهيم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى كنيم؟ اگر كسى چنين بگويد همه مردم او را نادان و بى خبر مى خوانند.
🔻🔻🔻
#حکمت_هفتاد_و_هشتم_نهج_البلاغه
2⃣ در نسخه نهج البلاغه آمده است كه اگر جبر در كار باشد ثواب و عقاب و وعد و وعيد باطل و ساقط مى شود، زيرا هيچ عقلى نمى پذيرد كسى را مجبور به كارى كنند و بعد او را پاداش يا كيفر دهند و يا قبل از شروع به كار به او بگويند اگر اين كار را انجام دهى چنين تشويق خواهى شد و اگر ندهى چنان توبيخ مى شوى. اينها همه در صورتى است كه انسان اختيارى از خود داشته باشد در غير اين صورت پاداش و كيفر ظالمانه و وعد و وعيد لغو و بيهوده است.
🔻🔻🔻
#حکمت_هفتاد_و_هشتم_نهج_البلاغه
3⃣ در نسخه كافى اضافه بر اين فرموده: هيچ گنهكارى را در فرض جبر نمى توان ملامت نمود و هيچ نيكوكارى را نمى توان ستايش كرد، زيرا ملامت و سرزنش در چنين حالتى ظالمانه و تشويق و ستايش غير عاقلانه است. بلكه شخص گنهكار در فرض جبر اولى به احسان است، زيرا گناه دامان او را گرفته و او را تحت فشار قرار داده، بنابراين بايد به جاى مجازات مورد محبت قرار گيرد و به عكس نيكوكار به مجازات سزاوارتر است، زيرا از كار نيك خود بهره مند مى شود و هيچ يك از اين امور با منطق و عقل و عدالت پروردگار سازگار نيست. به عبارت ديگر نه نيكوكار اختيارى از خود داشته و نه بدكار، بنابراين نه مجازات در مورد آنها عادلانه است نه پاداش عاقلانه و اگر بنا شود بدون استحقاق كيفر و پاداشى در كار باشد پاداش را بايد به بدكار داد تا تخفيف رنج او شود و كيفر را بايد به نيكوكار داد تا تعادلى حاصل گردد.
🔻🔻🔻
#حکمت_هفتاد_و_هشتم_نهج_البلاغه
از اولی که امیرالمؤمنین بر سر کار آمد، توقعات شروع شد. بسیاری از کسانی که جزو چهره های معروف اسلام بودند، به خاطر توقعاتی که برآورده نمی شد، از امیرالمؤمنین فاصله گرفتند. یکی اش خود طلحه و زبیر بودند، سعدبن ابی وقّاص بود، و بعضی دیگر از بزرگان زمان پیغمبر بودند که چهره های معروفی هم بودند، از صحابه هم بودند، محترم هم بودند. لذا بود که یک عده ای از اطراف امیرالمؤمنین پراکنده شدند.
ــــــــــــــــــ
من گمان نمی کنم امروز در دنیای اسلام، حتی یک نفر وجود داشته باشد که صحابهٔ پیغمبری را که از امیرالمؤمنین فاصله گرفتند، به خاطر این فاصله گرفتن، ملامت نکند.
◀️مبحث: #قسمت_دویست_و_پنجاه_و_یکم
#قاطعیت_و_سازش_ناپذیری
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
@Velayate_eshgh_313
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
البته آن کسانی که این فاصله گرفتن را عیب نمی دانند، می گویند آن ها توبه کردند یا می گویند اشتباه کردند، اما یقیناً کسی نیست که این را کار خوبی بداند. اگر علی بن ابی طالب رقبای خود را می فرستاد به ولایت کوفه و بصره و اهواز و فارس و شام و مصر و بقیهٔ نقاط مملکت، آن ها را از خود راضی می کرد، بی دردسر به جای چهارسال، شاید سالیان درازی حکومت می کرد؛
ـــــــــــــــــ
اما علی این کار را نمی کند. چرا؟ آیا یک آدم بی سیاست بود؟ نه! بی سیاست نبود. خود علی فرمود: -لولا التقی لکنت ادهی العرب- از همهٔ عرب من هوشیارتر و تیزهوش تر بودم و هستم و می توانستم داهیانه عمل کنم، اگر تقوا نبود. تقوا یعنی چه؟ یعنی مراعات امر و نهی خدا، یعنی پایبندی به مکتب، یعنی پایبندی به اصول.
◀️مبحث: #قسمت_دویست_و_پنجاه_و_دوم
#قاطعیت_و_سازش_ناپذیری
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
@Velayate_eshgh_313
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
دوستان لطف میکنید یک حمد شفا به نیت تمام بیماران کرونایی و مادربزرگ بنده بفرستید ☘