حال که چنین است شادی و سرور تو باید به خاطر چیزی باشد که در مسیر آخرت به دست آورده ای و تأسف و اندوهت به سبب امور معنوی و اخروی باشد که از دست داده ای»؛ .
دلیل آن هم روشن است مواهب مادی چه اختیاری و چه غیر اختیاری به سرعت رو به فنا میرود و حتی در زمان وجودش قابل اعتماد نیست و دائما در معرض آفتها و آسیب هاست و محرومیّتهای مادی نیز زودگذر و پایان پذیر است؛آنچه همیشه باقی میماند، مواهب اخروی است و آنچه برای از دست رفتنش باید تأسف خورد، همین مواهب جاودانی است.
«بنابراین آنچه از دنیا به دست آورده ای زیاد به آن خوشحال نباش و آنچه را از دنیا از دست داده ای بر آن تأسف نخور و جزع نکن؛تمام همّت خود را برای آنچه بعد از مرگ و پایان زندگی است قرار ده»؛(📗نامه 22 نهج البلاغه)
🌺بسمه تعالی 🌺
«هرگز خداوند را برای جلب رضای کسی از مخلوقش به خشم نیاور، زیرا خداوند جای همه کس را میگیرد و کسی نمی تواند جای او را بگیرد»(📗نامه27نهج البلاغه
کسی که خشنودی مخلوقی را با خشم پرودگار طلب کند سرانجام خداوند متعال آن مخلوق را بر سر او مسلط میکند (تا به او ستم نماید) ». [۱]
----------
[۱]:📚 ۱). بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۵۶، ح ۱۳۲📗. نامه27نهج
🌷🌹بسمه تعالی 🌷🌹اسلام ، ابوسفیانها و ابوجهلها و امثال آنان را که سالیان دراز بر مردم حکومت ظالمانه داشتند خوار کرد و سلمانها ومقدادها و عمار یاسرها و بلالها را که غالبا برده و اسیر و ذلیل بودند، بر اوج عزتنشاند(📗نامه27نهج البلاغه)
🌺بسمه تعالی 🌺«تو گفته ای که مرا همچون شتر افسار شده ای میکشیدند تا بیعت کنم به خدا سوگند خواسته ای مذمت کنی ولی (ناخود آگاه) مدح و ثنا گفته ای و خواسته ای رسوا کنی ولی خودت رسوا شده ای»؛اگر به گذشته تاریخ باز گردیم پیامبران بزرگی همچون ابراهیم و یحیی و زکریا و حضرت مسیح علیهم السلام و غیر آنها را میبینیم که در راه حق طلبی مورد ستم و ظلم قرار گرفتند.این مدح منِ مظلوم است و نکوهش ظالمان. ثانیاً ثابت کرده ای خلافت به اجماع صحابه نبود؛إِنَّ أَوْلَی النّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ»). [1]اگر معیار، آشنایی با تعلیمات و اطاعت از دستورات آن حضرت باشد ما از همه آشناتر و نسبت به آیین او مطیع تریم در حالی که خاندان بنی امیّه و کسان دیگری که بر کرسی خلافت پیغمبر صلی الله علیه و آله نشستند هیچ یک از این دو اولویت را ندارند.
----------
1). آل عمران آیه، ۶۸(📗.نامه28نهج البلاغه)
🌷بسمه تعالی 🌹خصال چهارگانه من این است من هرگز شراب ننوشیدم (حتی در عصر جاهلیّت که معمول بود) زیرا میدانستم اگر
شراب بنوشم عقل من زایل میشود و هرگز دروغ نگفتم، زیرا میدانستم دروغ شخصیت انسان را پایین میآورد و هرگز دامانم آلوده بی عفتی نشد، زیرا میترسیدم خانواده من نیز گرفتار شوند و هرگز برای بت سجده نکردم، چون میدانستم بت نه زیانی میرساند و نه سودی میدهد. پیامبر صلی الله علیه و آله دست بر شانه او زد و فرمود: سزاوار است که خداوند متعال برای تو دو بال قرار دهد که با آن همراه فرشتگان در بهشت پرواز کنی. [۱]
----------
:📚 ۱). من لا یحضره الفقیه، ج، ۴، ص ۳۹۷،
🌷بسمه تعالی 🌷روح انسانی است که گاه به اندازه ای قوی میشود که همه وجود انسان را روشن میسازد و گاه به قدری ضعیف میشود که به آن مرده میگویند🔹.؛تفکر موجب زنده شدن قلب بیناست؛ا🔸؛آبادی دلها در معاشرت با خردمندان است»🔹ذکر خدا سبب آبادی قلب و موعظه وسیله احیای آن است.🔥.چهار چیز است که قلب را میمیراند: 🔸تکرار گناه 🔸و گفتگوی زیاد با زنان (بی بند و بار) 🔸و جدال و جر و بحث با افراد احمق 🔸و همنشینی با مردگان. کسی سؤال کرد ای رسول خدا منظور از مردگان در اینجا چیست؟ فرمود: ثروتمندان خوش گذران و مست ثروت». [۱]
----------
📗۱). خصال، ص ۲۲۸.».
🍀بسمه تعالی 🍀«جز این نیست که دنیاپرستان همچون سگهایی هستند که پیوسته پارس میکنند (و برای تصاحب جیفه ای بر سر یکدیگر فریاد میکشند) یا درندگانی که در پی دریدن یکدیگرند، در برابر یکدیگر میغرند، و زوزه میکشند، زورمندان، ضعیفان را میخورند و بزرگ ترها کوچک ترها را مغلوب میسازند یا همچون چهارپایانی هستند که دست و پایشان (به وسیله مستکبران) بسته شده (و بردگان سرسپرده آنهایند) و گروه دیگری همچون حیواناتی هستند رها شده در بیابان (شهوات)گاه به دادگاهها متوسل میشوند و از طریق وکلای مزدور و پرونده سازی به تملک اموال دیگران میپردازند. و برای رسیدن به مقصود خود گاه جنگهای خونینی به را بیندازند که هزاران انسان بی گناه در آن به خاک و خون کشیده میشوند و شهرها و آبادیها را ویران میسازند. آری این گرگانِ خون خوار بر سر جیفه دنیا پیوسته میغرند و زوزه میکشند و آنها که نیرومندترند ضعیفان را پایمال میکنند و آنها که بزرگ ترند کوچک ترها را نابود میسازند(.آرام باش (و کمی صبر کن) که به زودی تاریکی برطرف میشود)📗 نامه31 امام علی