هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠
✳️ جایگاه روز عرفه
🔻پيامبر صلیاللهعلیهوآله:
ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فِيهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن يَومِ عَرَفَةَ
🔅 خداوند در هيچ روزى به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمى رهاند.
📚 صحيح مسلم، ج ۴، ص ۱۰۷
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
هدایت شده از ره توشه مبلغین
بسم الله الرحمن الرحیم
عرفه از معرفت می آید.امروز باید کسب معرفت کنیم.
در جلد پنجم غرر الحکم از امیرالمومنین(علیه السلام)نقل شده است:مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» هرکس خودش را شناخت خدا را شناخته است.
دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ
وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ
وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ
وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي
بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمرِ
اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالیکه تو نمیدانى و دردت هم از خودت میباشد اما نمیبينى.
آيا گمان میكنى كه تو موجود كوچكى هستى در حالىكه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟!
اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار میشود.
♦️میبدی، حسین بن معینالدین، دیوان أمیر المؤمنین(ع)، محقق، مصحح، زمانی، مصطفی، ص 175، قم، دار نداء الإسلام للنشر، چاپ اول، 1411ق.
لذا میبینیم مرحوم نراقی کناب معراج السعاده را که آیت الله بهجت فرمکد روزی یک صفحه از این کتاب بخوانید و بعد از یکسال میبینید مثل دارو در شما اثر کرده است با این حدیث کتاب را شروع کرده است.حضرت علامه حسن زاده آملی کتابی دارد دروس معرفت النفس و علمای اخلاق به این امر زیاد توجه کرده اند.
معرفت نفس یعنی چه؟
از همین کتاب معراج السعاده میگوید انسان اولین مرحله این است که بدانیم چهار قوه در وجود ماست که هرکدام میخواهد امپراطور کشور وجود ما شود.
عقل،غضب،شهوت،وهم
یه قوه ی غضب و شهوت و وهم با هم نژاعی ندارند ولی هرسه در نبرد با عقل متحد هستند.پا باید سعی کنیم عقل را ملکه ی وجود کنیم چون اگر عقل حاکم شود شهوت تلدیل به عفت می شودفغضب تبدیل به شجاعت و وهم تبدیل به هوش و درایت.
ولی هرکدام از سه قوه حاکم شوند انسان را به تباهی می کشانند.
برخی اسیر اوهام هستند و برخی اسیر غضب در زندگی و برخی اسیر شهوت پول و مقام و زیبایی و علم و...
💠اینجاست که ما می بینیم کتاب کافی با باب عقل شروع می شود.
💠امام کاظم(علیه السلام) فرمودند:
يا هشام! ان لله على الناس حجتين حجة ظاهرة و حجة باطنة فاما الظاهرة فالرسل و الانبياء و الائمة و اما الباطنة فالعقول
ای هشام خدا دو حجت برای مردم فرستاده است.حجت ظاهری و حجت باطنی،انبیا و ائمه حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است.
⬅️پس ما یک امام و پیغمبر در درون خود داریم و عقل پیغمبر درونی و امام درونی ماست
💠 پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:َ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ.
کسی که عقل ندارد دین ندارد
کنز الفوائد , جلد 2 , صفحه ۳۱
💠امام على عليه السلام :
لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ
هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل نيست
(نهج البلاغه،ص478)
💠امام علي عليه السّلام فرمودند:
مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلًا إِلَّا لِيَسْتَنْقِذَهُ بِهِ يَوْماً مَا؛
عقل وديعه الهي در انسان است تا او را از مهالك برهانَد.
نهج البلاغه، حکمت 399
💠در مورد هدف قیام امام حسین(علیه السلام) در زیارت اربعین میخوانیم:
«و بذل مهجته فیک
لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة ...
خون قلبت را در راه خدا دادی تا مردم را از جهالت برهانی
💠ْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: هَبَطَ جَبْرَئِيلُ عَلَى آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ يَا آدَمُ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أُخَيِّرَكَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلاَثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اِثْنَتَيْنِ فَقَالَ لَهُ آدَمُ يَا جَبْرَئِيلُ وَ مَا اَلثَّلاَثُ فَقَالَ اَلْعَقْلُ وَ اَلْحَيَاءُ وَ اَلدِّينُ فَقَالَ آدَمُ إِنِّي قَدِ اِخْتَرْتُ اَلْعَقْلَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ لِلْحَيَاءِ وَ اَلدِّينِ اِنْصَرِفَا وَ دَعَاهُ - فَقَالاَ يَا جَبْرَئِيلُ إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ اَلْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ قَالَ فَشَأْنَكُمَا وَ عَرَجَ .
جبرئیل(س) نزد حضرت آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام)آمد. گفت ای آدم از بین دین و عق و حیا یکی را انتخاب کن.آدم گفت من عقل را انتخاب کردم. جبرئیل به دین و حیا گفت برویم.دین و حیا گفتند ما ماموریم هرکجا عقل
باشد ما هم آنجا باشیم.
💠الکافی،ج۱،ص۱۰
💠قال ابوعبداَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ كَانَ عَاقِلاً كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ
امام صادق(علیه السلام):هرکس عاقل باشد دین دارد و هر کس دین دارد داخل بهشت می شود
همان،ص۱۱
💠ما در روایات داریم که خداوند پاداش را به اندازه ی عقول میدهد و در سیره ی معصومین داریم وقتی از زهد و عبادت و نماز و اخلاق شخصی نزد حضرات معصومین تعریف می کردند حضرت می پرسید عقل او چگونه است؟
♦️♦️عقل چیست؟♦️♦️
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا اَلْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ قَالَ قُ
هدایت شده از ره توشه مبلغین
لْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ اَلنَّكْرَاءُ تِلْكَ اَلشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ(الکافی،ج۱،ص۱۰)
از امام صادق(علیه السلام)پرسیدم عقل چیست؟
فرمود عقل چیزی است که با آن خدا عبادت می شود و بهشت به دست می آید.گفتم:پس چیزی که معاویه داشت چیست؟فرمود:معاویه شیطنت و نیزنگ داشت و چیزی شبیه عقل است ولی عق نیست.
این حدیث می گوید ما عقل داریم و هوش
هوش خوب و بد را تشخیص میدهد که معاویه و عمروعاص هم داشت
ولی عقل حق را از باطل تشخیص می دهد.
ما اگر بخواهیم عاقل باشیم باید نزدیک شویم به عقل کل عالم یعنی اهل بیت عصمت.
ما روایات زیادی داریم که اگر عقل به شکل انسان بود حسن می شد.(ان کان العقل رجلا لکان الحسن) یا اگر عقل به شکل انسان می شد فاطمه میشد.
اگر در همه ی عرصه های زندگی مثل اهل بیت باشیم عاقلیم
#عرفه
#عقل
#معرفت
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
🌺بسمه تعالی 🌺
کسی که از دنیا به آنچه برای زندگی او ضرورت دارد راضی شود کمترین زندگی، او را کفایت میکند و کسی که به آن راضی نشود هیچ چیز در دنیا برای او کافی نیست».
:
گفت چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور
----------
📚 کافی، ج ۲، ص ۱۴۰، ح ۱۱.
🌷بسمه تعالی 🌹
زمانی بر مردم فرا میرسد که ثروتمندان بر آنچه در دست دارند دندان میفشارند در حالی که چنین دستوری به آنها داده نشده است (بلکه به عکس) خداوند سبحان میفرماید: «احسان و بخشش را در میان خود فراموش نکنید» (و در آن زمان) اشرار و بدان بر مردم مسلط میشوند و نیکان و پاکان را خوار میکنند و مردم بینوا هستی خود را از روی اضطرار (به قیمت کم) میفروشند در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله از چنین معامله ای نهی فرموده است.
📚 صدوق در عیون اخبار الرضا. (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۳۱۷)
🌷بسمه تعالی 🌷«غنا و فقر آن گاه آشکار میشود که اعمال (انسان ها) بر خدا عرضه شود»؛ (الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللّهِ).
حقیقت غنا بی نیازی و حقیقت فقر نیازمندی استنشنیده ای که زیر چناری کدو بُنی برجست و بر دوید برو بر به روز بیست
پرسید از چنار که تو چند روزه ای گفتا چنار عمر من افزون تر از دویست
گفتا به بیست روز، من از او فزون شدم این کاهلی بگوی که آخر ز بهر چیست؟
گفتا چنار: نیست مرا با تو هیچ جنگ کاکنون نه روز جنگ و نه هنگام داوری است
فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان آنگه شود پدید که نامرد و مرد کیست!
این سخن را با حدیثی از امام صادق عليه السّلام...... .
ابوذر گفت: من نیازی به آن ندارم، من امروز را صبح کردم در حالی که از غنی ترین مردمم. فرستادگان عثمان گفتند: خداوند تو را به سلامت بدارد ما در خانه تو چیز زیاد و یا حتی کمی که قابل استفاده باشد نمی بینیم. گفت: آری زیر این پارچه که میبینید یکی دو گِرده نان جو است که چند روزی از پختن آن گذشته، من این دینارها را برای چه میخواهم؟ نه به خدا سوگند نمی پذیرم، تا خداوند بداند گرچه من قادر به چیز کم یا زیادی نیستم ولی غنی به ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و عترت هادیان و مهدیین و راضیین و مرضیین او هستم همان کسانی که هدایت به حق میکنند و به حق و عدالت حکم مینمایند. من اینگونه از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که میفرمود: برای پیران بسیار زشت است که دروغ بگویند (آنچه گفتم عین حقیقت بود). بنابراین این دینارها را به عثمان بازگردانید و به او بگویید: من نیازی به این دینارها و آنچه نزد اوست ندارم تا خداوندی که پروردگار من است را ملاقات کنم و او حاکم میان من و عثمان خواهد بود. [۱]
----------
[۱]: 📚بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۳۹۸، ح ۵.