⚡️سرنوشت انتخابات ترکیه مرهون دو قطبی نوعثمانی گری و ناسیونالیسم
✍️ بطحائی
💠 درحالی که ۲۸ May (هفتم خرداد) مرحله دوم انتخابات ترکیه برگزار می شود و دو نامزد آخرین برگهای برنده خود را در مرحله قبل رو کرده اند، فضای انتخابات مرحله دوم بسیار مبهم و پیچیده است.
🔹برخی برنده نهایی را این انتخابات را با میزان آرای کردها پیوند زده اند و گروهی نبرد اسلام سیاسی و سکولار را تعیین کننده نتیجه این انتخابات می دانند؛ ولی گویا در این مرحله، دو قطبی «ناسیونالیسم - عثمانی گری» سرنوشت این انتخابات را رقم خواهد زد.
🔸در حالی که آخرین اقدام اردوغان افتتاح مسجد «بارباروس خیرالدین پاشا» با معماری بی نظیرش در استانبول بود؛ قلیچدار با شعار «ناسیونالیسم» مرحله دوم انتخابات ترکیه را کلید زد.
🔹خیرالدین پاشا، ناخدای توانمند دوران امپراطوری عثمانی بود که نقش شایانی در گسترش قلمرو عثمانی داشت و اردوغان با افتتاح نمادین این مسجد، سیگنالهای افزایش قدرت نرم ترکیه جدید را در راستای احیای تفکر خلافت عثمانی را مخابره کرد.
🔸از آن سو، قلیچدار که در مرحله اول با شعارهای «به سوی بهار» و «قول می دهم...» وارد گود رقابت با اسلامگرایان شده بود، با تغییر تاکتیک جدیدش و با هجمه جدید به ائتلاف «حزب الله ترکیه» سعی در تصاحب آرای ناسیونالیست ها را دارد. قلیچدار در نخستین نطق آتشین امروز خود گسل ناسیونالیسم را فعال و گفت: ما وطن را در خیابان پیدا نکرده ایم که در دست ده میلیون پناهجو رها کنیم. ما وطنم را در دست کسانی که به زلزله زدگان چادر فروختند رها نمی کنیم. ما وطن را به دست کسانی که تحت کنترل روسیه اند نمی سپاریم.
💠 این تغییر تاکتیکی قلیچدار آنجا خود را نمایان می کند که بدانیم «حزب الله ترکیه» در انتخابات امسال در ائتلاف با حزب «عدالت و توسعه» با چند نماینده آنتی ناسیونالیسم وارد مجلس کبیر ترکیه شد و قلیچدار با تحریک گسل تعیین کننده ملی گرایان، سعی در تصاحب آرای آنان و شکست اردوغان را دارد. اردوغان نیز با نگاه به خاستگاه کردی حزب الله ترکیه، سعی در افزایش آرای خود در بین بدنه گسترده این جریان در میان اکراد جنوب شرق ترکیه دارد.
🔹 لازم به ذکر است که حزب الله ترکیه به مواضع ضد ترکی اشتهار دارد و شدیدا مورد انتقاد ناسیونالیست ها (ملی گرایان) است و این گسل می تواند چند درصد اختلاف آرا با اردوغان را جبران کند.
🔹جریان اسلامی حزبالله ترکیه با تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی ایران و همسویی با آرمانهای آن تشکیل شده است. این گفتمان با وجود این که کادر رهبری و اعضایش از اهل سنت هستند؛ ولی با الهام پذیری از آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) خط مشی خود را تعیین نموده است.
🔸همچنین حزبالله ترکیه مخالف جدّی تفکر وهابیت در منطقه است و میتواند در بعد جریانی، راه را برای مقابله با وهابیت که مجدانه پیگیر گسترش دامنه نفوذ نرم خود به قلمرو کشورهای اسلامی است، هموار کند.
🔹النهایه؛ هر چند گمانه زنی در مورد آنچه در این یازده روز اتفاق می افتد مقداری صعب و مستعصب است؛ ولی بنا به شواهد پیشگفته ظاهرا یکی از شیب های اصلی و سرنوشت ساز این انتخابات را تقابل این دو جریان رقم خواهد زد.
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
25.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠نماد روشنفکر غربی
در ادبیات سیاسی ایران تقی زاده نماد چیست؟
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
ابعاد اغتشاشات و آینده امیدبخش دانشکده افسری 230501_1.mp3
51.58M
🎙ابعاد اغتشاشات و آینده امیدبخش
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
سند رد صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری علی لاریجانی
نشردهید تا بدست مردم ولائی برسد تا دیگه مردم گول شانتاژبازی کثیف آنها نخورند چون این افراد هرروز باشعاری وارد این گردونه انتخاب می گردند
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
🔴ماجرای درخواست بینظیر بوتو از رهبرمعظم انقلاب/ گریههای خانم نخست وزیر!
🔹️حجةالاسلام موسوی کاشانی از اعضای بیت رهبری در خاطراتش به دیدار "بینظیربوتو" نخست وزیر فقید پاکستان با رهبرانقلاب اشاره میکند و میگوید: «خانم بینظیربوتو که خدمت مقام عظیمالشأن ولایت آمده بود، ما نسبت به حجاب ایشان ایراد گرفتیم و حتی چادری برایشان پیدا کردیم و ایشان چادر به سر خدمت آقا رسید.
🔸️آقا از همان اول در مقام نصیحت برآمدند و فرمودند: دخترم، تو فرزند اسلام هستی، تو فرزند امیرالمؤمنینی، تو فرزند اهلبیتی، تو فرزند قرآنی، تو مسلمانی، تو شیعه هستی.
🔹همین طور آقا ادامه دادند و کاری کردند که خانم بینظیربوتو شروع به گریه کرد و در حالی که گریه میکرد، می گفت: یک خواهش دارم و آن اینکه روز قیامت مرا شفاعت کنید. آقا بلافاصله فرمودند: «شفاعت مخصوص محمد و آل محمد است. بهترین شفاعت در این دنیا این است که شما مشی و مرامتان را با اهلبیت علیهمالسلام هماهنگ کنید. از زیّ خودتان که مسلمانید، دست برندارید و از لباس دین خارج نشوید.
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
روزنامه جاسوسخیز شرق وابسته به منافقین و نهضتآزادی با تهدید تلویحی نظام نوشت: «آدمهایی که در اعتراضات پارسال در کف خیابان بودند، دود نشده اند که به هوا رفته باشند/ ماشینی با سیاستی دیگر در راه است.
سکوت و آرامش بهوجودآمده از پس فشار به ماشینهای سیاستورز، موقتی است و بیشتر شبیه آب زیر کاه یک انبار بزرگ میماند.اگرچه گاه اینگونه به نظر میرسد که مردم در انقیاد به وضعیت روزمره خو گرفتهاند، اما سیاست کنشگر درحال تولید معنا بهمثابه قلمروزدایی است. قلمرویی که بدنها در آن دگرگون شده و شُدن میپذیرد.
اگر بخواهیم به اعتراضات اخیر بازگردیم، با این رویکرد باید گفت آدمهای کف خیابان دود نشده و به هوا نرفتهاند. آنها خواسته یا ناخواسته در پی اتصالات و انشعابات دیگری هستند که قدرتشان را بیشینه خواهد کرد و ماشینهایی با معنای دیگر به وجود خواهد آورد. ماشینهایی که از قلمرو ماشینهای دولتی قلمروزدایی خواهد کرد، چراکه حیات همچنان وجود دارد، آنهم حیاتی که بر اساس اتصالات شکل گرفته است. چیزی که در این میان برای ماشینهای دولت مبهم باقی مانده، این است که نمیدانند چه نوع ماشینهای سیاستی در راهند.»
⛔️ظاهراً روزنامه معلومالحال شرق که پاتوق حاسوسها و معاندین و منافقین شناسنامه دار است، پا را از حد فراتر گذاشته است و گرا به عناصر داخلی و حامیان خارجی خود میدهد که تحلیل داخل این است و برنامهریزی برای شورش خیابانی را داشته باشید!
آقای نظام! سال۶۰ میزان وابسته به نهضت آزادی، با همین ادبیات زمینه سازی شورش مسلحانه منافقین را فراهم کرد؛ از ما گفتن
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
🔴معرفی قرةالعین بهعنوان «بانویی مجتهده» و «نخستین زنی که کشف حجاب کرد» و اعدام شد؟
🔹در این تاریخسازیها از قرةالعین، رازی است که در سالهای اخیر عدهای در داخل و خارج ایران، چه از اعضای برجسته علمی بهائیان و چه برخی محققین مرتبط با باندهای قدرت، تلاش میکنند تصویری از وی بسازند که یا اصلاً بابی نبود و یا بانویی «پیشرو در امر حجاب» شناخته شود که بخاطر عقایدش اعدام شد. اما در حفیقت به هیچ عنوان ماجرا «کشف حجاب» نبود؛ بلکه اجرای مناسک جنسی بود همانگونه که در سده قبل دونمهها در عثمانی و فرانکیستها در ورشو انجام میدادند.
🔸زرینتاج برغانی قزوینی (طاهره یا قرةالعین) دختر یکی از روحانیون قزوین بهنام "ملا محمدصالح قزوینی" بود که به مسلک شیخی گرایش داشت. این ملا محمد صالح نیای خاندان صالحی قزوین [نیای علیاکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران از سال ۸۹ تا ۹۲ در دولت احمدینژاد و رئیس انرژی اتمی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در دولت روحانی] است.
🔹️زرینتاج با پسرعمویش "ملا محمد برغانی"، پسر "حاج ملا محمدتقی برغانی"، مجتهد معروف شیعی، ازدواج کرد. با آغاز دعوی باب، زرینتاج، برغم پدر و شوهرش، به بابیگری پیوست و در سال ۱۲۶۴ ق. با تحریک عدهای از بابیه به قتل عمو و پدر شوهرش در محراب مسجد دست زد. به این دلیل "حاج ملا محمدتقی برغانی" به «شهید ثالث» شهرت یافت. این خانم زرینتاج در این زمان به اتهام «قتل پدر شوهرش»، که عمویش نیز بود، و رها کردن شوهر و فرزندانش متواری بود.
🔸️از خانواده فوق سه نفر عضو «حروف حی» بودند. «حروف حی» هیجده نفرند که با خود باب میشوند ۱۹ نفر. از این ۱۹ نفر اگر سه نفر از یک خانواده باشند بیانگر اهمیت فوقالعاده این خانواده در تاریخ بابیگری و بهائیگری است. یکی همان زرینتاج معروف به قرةالعین است، دیگری "میرزا محمدعلی قزوینی" (پسر حاج عبدالوهاب قزوینی) پسردایی قرةالعین و شوهر مرضیه خواهر او. سومی، "میرزا هادی" برادر میرزا محمدعلی و پسردایی دیگر قرةالعین است.
🔹️در زمانی که باب در زندان بود پیروان باب از جمله قرةالعین و حسینعلی نوری [بهاءالله] بتدریج در بدشت مجتمع میشوند. در این اجتماع است که تصمیم میگیرند دعاوی مسلمانی را کنار بگذارند و «حقیقت امر را روشن کنند و استقلال شرع جدید را اعلان نمایند.» (+)
✍🏻 حاجی میرزا جانی کاشانی در کتاب «نقطةالکاف» که از مهمترین و معتبرترین ماخذ تاریخ بابیگری است به صراحت مینویسد که قرةالعین در بدشت «از چهره شاهد مقصود احجاب کثرت را مرتفع کردند و از جوهر خمر لذة للشاربین چند ساغر در دادند تا آن که جمعی از خود بیخود و به الحان بدیع در شجره سرور تغنیات نمودند.» (+)
📚 حاجی میرزا جانی کاشانی، کتاب نقطهالکاف در تاریخ ظهور باب و وقایع هشت سال اوّل از تاریخ بابیه، بهکوشش ادوارد براون، لیدن: بریل، ۱۳۲۸ ق./ ۱۹۱۰ م.، ص ۱۴۴.
🔹️میرزا جانی در توجیه عملکرد بابیان در اجتماع بدشت، رفتار غیراخلاقی ایشان را از علائم ظهور امام زمان میداند و مینویسد:
«خلاصه، احکام دین قائم علیهالسلام احکام توحید میباشد که جمیع مالها مال حضرت است و جمیع مردان غلام حضرتاند و جمیع زنان کنیز آن جناب میباشند عطا میفرماید به هر کس که میخواهد و میگیرد از هر کس که میخواهد به مضمون آیه شریفه قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء. و حدیث دارد که آن حضرت زن و شوهرها را عوض میکند به مثل آقا که غلام و کنیز خود را به هم میبخشد و در شریعت جایز میباشد و البته آن جناب مالکیت در مردم به قدر آقا در کنیز و غلام خود دارند...»
📚 نقطةالکاف، صص ۱۵۱ -۱۵۲.
✍️ محمدرضا فشاهی، که نگاهی کاملاً مثبت به بابیگری اولیه بهعنوان يک جنبش انقلابی دارد، مینویسد:
«بدون تردید، در دشت بدشت، نه تنها اشتراک اموال بل اشتراک زنان نیز تبلیغ شد و سخنان دشمنان بابیان در این باره چندان دور از حقیقت نیست... اشتراک زنان موضوع سادهای نیست و نه تنها در جامعه متعصب اسلامی بل در هر جامعه متمدن دیگر عکسالعملهای شدیدی را برمیانگیخت و برمیانگیزد. مسئلهای بود که هر عقل سلیمی را به مخالفت برمیانگیخت. قرةالعین و ملا محمدعلی بارفروشی نخست به اجرای این امر پرداختند و با یکدیگر در کجاوه نشستند و سپس در برابر چشمان حیرتزده بابیان به حمام رفتند و سپس سایر بابیان نیز کموبیش به آنان اقتدا کردند و افسانه باغ اپیکور را زنده کردند. این خبر همچون توفان سهمگینی که درختهای کهنسال را نیز از ریشه بیرون میآورد در سراسر ایران پیچید و نه تنها بسیاری از بابیان را دلسرد کرد، بل به مرتجعین نیز امکان تا به اتکا به این واقعه در سرکوبی بابیان مصممتر و جریتر گردند.»
📚 محمدرضا فشاهی، واپسین جنبش قرون وسطایی در دوران
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi
سخنرانی در سپاه زنجان شب شهادت امام صادق ع 230506_1.mp3
25.7M
🎙🔗سخنرانی شیخ قمی در سپاه انصار المهدی زنجان
🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯
🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi