eitaa logo
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
448 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
282 ویدیو
76 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی #سمن 🏠خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی اولین و بزرگترین تشکل(NGO)کشور (ش ثبت 6448) با رویکرد #هم‌افزایی میان تمامی ذینفعان انرژی، آب و محیط‌زیست در بخش دولتی، خصوصی و مردم ادمین کانال: @wesh1234 ☎️۰۵۱-۳۸۴۳۴۱۴۳
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔷توکلی تأکید کرد: دوگانگی بین تشکل‌ها پس از انتخابات شبکه سمن‌های محیط زیستی، مسئله و عارضه مهمی است
📌مشارکت سمن‌ها نیازمند ساختار، حمایت و شفافیت مدیریتی دستگاه‌ها است 💠زینب سالاری‌مقدم، رئیس اداره آموزش و مناسبت‌های شهری شهرداری مشهد، در ادامه با اشاره به ضعف اطلاعات در حوزه سمن‌ها گفت: شبکه داده‌های سمن‌ها در شهرداری مشهد موجود نیست، زیرا فرایندی برای ثبت دقیق فعالیت‌های محیط زیستی تعریف نشده است. به گفته وی، شبکه داده‌هایی وجود دارد که بخشی رسمی و بخشی غیررسمی هستند، اما در فعالیت‌ها مشارکت بسیار فعالی دارند. بین ۴۵ تا ۵۰ سمن و گروه در حال همکاری با شهرداری مشهد هستند که ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود. مسئله صدور مجوز و تسهیل روند آن یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد. این مشکل، مانع فعالیت رسمی گروه‌های فعال و برخی فعالین شده و تشکیل بانک اطلاعاتی حقیقی را با مشکل مواجه کرده است. 🔷وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری مشهد پیرامون آسیب‌شناسی تعاملات بین شهرداری و سمن‌های محیط زیستی، چالش‌ها و موانع شناسایی شده به دو دسته تقسیم می‌شوند: ⭕️موانع برون‌سازمانی: شامل محدودیت‌های حقوقی و قانونی، مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. ⭕️موانع درون‌سازمانی: شامل محدودیت منابع مالی و فقدان دسترسی به منابع پایدار، کمبود دانش تخصصی اعضای سمن‌ها، ضعف در تعامل و همکاری بین سمن‌ها، عدم دسترسی به رسانه عمومی برای اظهار نظر، مشکل در عضوگیری و نبود مشارکت فعال، شخص‌محور بودن سمن‌ها و اتکا به افراد به دلیل عدم تعریف ساختارهای درست و پایدار، نبود ارتباط بین نسلی مستحکم و عدم استحکام فعالیت که منجربه انحلال گروه‌های فعال می‌شود. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
📌مشارکت سمن‌ها نیازمند ساختار، حمایت و شفافیت مدیریتی دستگاه‌ها است 💠زینب سالاری‌مقدم، رئیس اداره آ
📌نیاز به لاشه‌سوز و مدیریت پسماند ویژه برای تهدیدات محیط زیستی در استان 💠محمود میراب، نماینده اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، در ادامه نشست گفت: در زمینه لندفیل و مدیریت پسماند، چارچوب‌های قانونی خوبی طراحی شده است، اما این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شوند و پاسکاری بین دستگاه‌ها رخ می‌دهد. 🔷وی تأکید کرد: نیاز به لاشه‌سوز با رویکرد عفونی وجود دارد. سازمان محیط‌زیست و سایر دستگاه‌ها همه تجهیزات و برنامه‌ها را دارند اما صرفاً به اداره اجرایی دستور می‌دهند «برو بساز»، که این گزاره بی‌معنی است. پسماندهای ویژه نیاز به محل و مدیریت ویژه دارند، مشابه تهدیدات محیط زیستی مانند دفن لامپ‌های جیوه. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
📌نیاز به لاشه‌سوز و مدیریت پسماند ویژه برای تهدیدات محیط زیستی در استان 💠محمود میراب، نماینده اداره
📌گردش مالی ذی‌نفعان فاضلاب، مانع واکنش به بسته‌های تصمیم‌ساز کشف‌رود شده است 💠سپس جلال حیدری از اتاق توسعه شهری و محیط زیست گفت: سال‌ها در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی به شکل غیررسمی فعالیت داشته‌ایم و در مسیر اخذ مجوز رسمی نیز با تسهیلگری‌های انجام‌شده هستیم. وی با اشاره به موقعیت طبیعی مشهد توضیح داد: مشهد هلالی است بین بینالود و هزار مسجد که در جهان کم‌نظیر است و زیستگاهی ۴ هزار ساله را شکل داده است؛ از منظر محیطی نیز حدود ۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده است. حیدری افزود: این منطقه دچار بیابان‌زایی در محدوده مشهد و حومه شده که مسئله ریزگرد و گرد و غبار را به دنبال داشته است. ⭕️وی درباره کشف‌رود گفت: این رودخانه سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته، اما عدم واکنش به بسته‌های تصمیم‌ساز دلسوزان و نخبگان به دلیل گردش مالی بسیار بالای ذی‌نفعان فاضلاب جاری در کشف‌رود است؛ این عارضه موجب مرگ تدریجی مشهد شده است. حیدری تأکید کرد: دادگستری قدم‌های خوبی برداشته است، اما سمن‌های محیط زیستی همگرایی و همراهی کافی با ارکان دولتی ندارند و تنها با قوه قضائیه تعامل بیشتری دارند. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
📌گردش مالی ذی‌نفعان فاضلاب، مانع واکنش به بسته‌های تصمیم‌ساز کشف‌رود شده است 💠سپس جلال حیدری از اتا
📌سمن‌ها ظرفیت نظارتی ارزشمندی دارند و فرهنگ‌سازی محیط زیستی در اولویت است 💠عباس طرهانی، کارشناس مسئول آبخیزداری در اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی، افزود: آشنایی لازم با موضوع کار و فعالیت اداره کل منابع طبیعی در بین سمن‌ها و مردم وجود ندارد و فرهنگ‌سازی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی ادامه داد: در شهرستان مشهد ۳۴ دستگاه شهرستانی فعال است و حوزه جغرافیایی مشهد تحت نظارت اداره کل مشهد فعالیت دارد. حوزه کشف‌رود و حاشیه آن به دلیل اهمیت، توسط نمایندگان اداره کل استان پیگیری می‌شود. ⭕️طرهانی تصریح کرد: در حوزه کشف‌رود فعالیت‌های مختلفی برای همراهی با شهرداری، سمن‌ها، دانشگاه و امور آب انجام شده است و در تبادل اطلاعات و دیتاهای فنی، همکاری مناسبی صورت گرفته تا مدیریت کشف‌رود و مقابله با عوارض آن به‌طور کامل انجام شود. وی تأکید کرد: نمایندگان ذی‌ربط در حوزه کشف‌رود باید حضور داشته باشند. در زمینه منابع طبیعی، سمن‌ها بازوان نظارتی و مشورتی اداره کل هستند و ما دست یاری و همکاری در این زمینه دراز می‌کنیم. هدف اصلی، جلوگیری از تصرف اراضی ملی، درختکاری با ملاحظات زمانی و محیط زیستی و مقابله با عارضه ریزگرد در حوزه فعالیت است. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
📌سمن‌ها ظرفیت نظارتی ارزشمندی دارند و فرهنگ‌سازی محیط زیستی در اولویت است 💠عباس طرهانی، کارشناس مسئ
📌آلاینده‌ها و کمبود هماهنگی دستگاه‌ها، مانع حل مسائل محیط زیستی مشهد شده‌اند ⭕️سید جلال شمس نجفی، مشاور پژوهشی اداره کل محیط زیست استان، در ادامه نشست گفت: در سال جاری چند تحول مهم در محیط زیست استان ایجاد شد که یکی از آن‌ها بحث اتاق فکر است، با حضور برخی سمن‌های محیط زیستی و اساتید دانشگاه در حال برگزاری است. وی افزود: ما نیز ابرمسائل محیط زیستی را پیگیری کرده‌ایم. مسئله مازوت‌سوزی نیروگاه طوس یکی از مسائل جدی محیط زیستی است و حدود ۵ تا ۷ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از آن است. در کنار این، سهم آلاینده‌ها از وسایل نقلیه ۶۴ درصد است و روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تردد انجام می‌شود که حل این مسئله اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین، گازهای خانگی و آلایندگی‌های صنعتی و گرد و غبار صحرای قره‌قم، دامنگیر خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد شده‌اند. شمس نجفی ادامه داد: در کنار فعالیت دولتی، ما یک سمن محسوب می‌شویم و از چندین سال پیش جمعیت نخبگان مردمی کشور را با ریاست یا مدیریت دکتر میرمرادی در سطح کشور راه‌اندازی کرده‌ایم. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
📌آلاینده‌ها و کمبود هماهنگی دستگاه‌ها، مانع حل مسائل محیط زیستی مشهد شده‌اند ⭕️سید جلال شمس نجفی، م
📌مشارکت مردمی راهبردی ارزان و مؤثر برای مدیریت کشف‌رود است 💠محمد سلیمی، مسئول پروژه آزادسازی و احیای رودخانه کشف‌رود از شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، گفت: به جای پرداختن به عوارض واقعی مسئله کشف‌رود، تنها با تبعات آن مقابله شده است. مهم‌ترین مسائل کشف‌رود با مشارکت مردمی حل می‌شوند و نظارت مردمی بزرگ‌ترین ابزار برای مقابله با خطر موتور تلمبه‌هاست. مردم قوی‌ترین و بزرگ‌ترین ناظر در این حوزه هستند. مشارکت مردمی یک راهبرد جدی و مورد اعتقاد ماست و کار در حیطه مردمی بسیار کم‌هزینه‌تر و با کیفیت‌تر انجام می‌شود. ⭕️وی افزود: بسیاری از دوستان سمن‌محور گمان می‌کنند کنشگری یعنی تنها مطالبه‌گری، اما این گونه نیست. در مسائل محیط زیستی می‌توان پروژه تعریف کرد. در حال حاضر، ما جزایری جداگانه هستیم و از تجارب و شبکه هر یک از دستگاه‌ها مطلع نیستیم. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
📌مشارکت مردمی راهبردی ارزان و مؤثر برای مدیریت کشف‌رود است 💠محمد سلیمی، مسئول پروژه آزادسازی و احیا
📌موازی‌کاری سمن‌ها و ضعف تعامل با دانشگاه‌ها مانع بهره‌وری در حوزه محیط زیست شده است 💠مصطفی اسماعیل‌زاده، پژوهشگر حوزه عمران و محیط زیست و عضو خانه محیط زیست هم‌افزایی انرژی و آب، گفت: مسیر گلایه از مسیر ارائه راهکار و حل مسئله جداست و باید رویکرد ما حل مسئله باشد. وی افزود: سمن‌ها در برخی حوزه‌ها دچار موازی‌کاری شده‌اند و اگر به جای افزایش تعداد سمن‌ها، بر مدیریت عملکرد و دستورکار سمن‌های موجود تمرکز کنیم، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. کمبود دانش فنی دغدغه جدی است و حلقه مفقوده، ارتباط با دانشگاه‌هاست؛ اما تمایل به تعامل در دستگاه‌ها دیده نمی‌شود. 📡 @wesh_ir | سایت
🔰بیستمین جلسه هیئت مدیره خانه هم‌افزایی انرژی و آب با محوریت مجمع و انتخابات هیئت مدیره جدید خانه هم‌افزایی برگزار شد 💠این جلسه روز چهارشنبه 24 دی‌ماه 1404 در محل خانه هم‌افزایی انرژی و آب برگزار شد و دستورکار آن نحوه برگزاری مجمع و ابعاد انتخابات هیئت مدیره جدید بود؛ در این نشست آخرین وضعیت وصول حق عضویت از شرکت‌های عضو خانه هم‌افزایی مورد بررسی قرار گرفت. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰 چهلمین جلسه کمیته رفع موانع پروژه‌ها؛ از چالش اعتبارات تا جهش تجدیدپذیرها 📌چالش تخصیص بودجه مسئول
🔰تکلیف قانونی دستگاه های اجرایی در تامین برق مصرفی از طریق انرژی های تجدیدپذیر به ۴۰ درصد افزایش یافت 💠در حالی که شورای عالی انرژی پیشتر دستگاه های اجرایی را مکلف به تامین ۲۰ درصد برق خود از طریق انرژی های تجدیدپذیر کرده بود، در مصوبه جدید این میزان را به ۴۰ درصد افزایش داد. شورای عالی انرژی کشور در جلسه مورخ 1404/07/02 و بنا به درخواست وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور، اصلاحیه ماده (۸) مصوبه شماره 143333 را با هدف کاهش ناترازی انرژی، بهینه‌سازی مصرف و توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور به تصویب رساند. 🔷بر اساس این اصلاحیه، دستگاه‌های مشمول مکلف هستند با بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های تحت اختیار خود، نسبت به کاهش حداقل ۵ درصدی مصرف سالانه انرژی اقدام و سطح مصرف را به میزان معادل ۸۰ درصد مصرف سال 1401 کاهش دهند. 🔷در صورت عدم رعایت این تکالیف، وزارتخانه‌های نیرو و نفت مجاز خواهند بود در مواقع محدودیت، نسبت به قطع انرژی این مشترکان اقدام کرده و هزینه انرژی مصرفی آن‌ها را بر اساس نرخ حداکثری تابلو برق سبز در بورس انرژی محاسبه کنند. همچین بخوانید: 📌لزوم حرکت به سوی اجرای تجمیعی سهم برق تجدیدپذیر ۴۰٪ ادارات دولتی 💠طالبی طرقبه رئیس کمیته رفع موانع اجرای بهینه پروژه‌ها و عضو هیئت مدیره خانه هم‌افزایی انرژی و آب: افزایش سهم تأمین برق از تجدیدپذیرها از ۲۰٪ به ۴۰٪ یک الزام راهبردی برای کاهش ناترازی شبکه است که در صورت اجرای تجمیعی هزینه‌ها کاهش و بهره‌وری افزایش میابد؛ مشروح خبر 📡 @wesh_ir|مشروح ابعاد مصوبه
🔰 ولادت با سعادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس و حضرت امام زین‌العابدین فرخنده و مبارک باد💐 📡 @wesh_ir
خانه هم‌افزایی انرژی و آب با همکاری انیستیتو تروما ایران و موسسه راهبرد پویش رستا برگزار می‌کنند؛‌ 🔰 «کارگاه مدیریت روان و مدیریت ارتباطات در شرایط جنگ» 💠با رویکرد افزایش تاب‌آوری فرآیندهای سازمانی و تصمیم‌سازی پایدار در شرایط جنگ به صورت رایگان و با ظرفیت محدود ویژه شرکت‌های عضو خانه هم‌افزایی انرژی و آب ⭕️محورها: کالبدشکافی مغز در بحران جنگ راهکارهای تغییر مغز و بازسازی آن در شرایط جنگی مدل فرماندهی توزیع شده در وضعیت جنگی پروتکل مانور ذهنی در شرایط پُرتنش جنگی تکنیک‌های تنظیم هیجان اثرگذار بر سلامت روان مدیریت ارتباطات در شرایط قطع ارتباط با تدریس 🔷 آقای دکتر هاشم قادری 🔸بنیان گذار انیستیو تروما ایران، دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دوره‌های بین‌المللی تروما 📆سه‌شنبه مورخ 7 بهمن‌ماه 1404 ⏰ساعت 12 الی 14 🏢محل خانه هم‌افزایی انرژی و آب 📞 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام 09152186581 - @Wesh_admin 📡 @wesh_ir | سایت