eitaa logo
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
447 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
282 ویدیو
76 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی #سمن 🏠خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی اولین و بزرگترین تشکل(NGO)کشور (ش ثبت 6448) با رویکرد #هم‌افزایی میان تمامی ذینفعان انرژی، آب و محیط‌زیست در بخش دولتی، خصوصی و مردم ادمین کانال: @wesh1234 ☎️۰۵۱-۳۸۴۳۴۱۴۳
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰چهل و نهمین جلسه کمیته بهره‌وری و تحول سازمانی برگزار شد 💠چهل و نهمین جلسه کمیته «بهره‌وری و تحول
🔰واکاوی و الگوبرداری از سند تحول دیجیتال پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد محور جلسه 49 کمیته بهره‌وری و تحول سازمانی 💠چهل و نهمین جلسه کمیته «بهره‌وری و تحول سازمانی» با دستورکار «آموزش و بهینه‌کاوی سند تحول دیجیتال شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد» برگزار شد و در آن مسئول توسعه سیستم‌های اطلاعاتی و دبیر کمیته تحول دیجیتال پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد گزارشی از روند تدوین نقشه راه تحول دیجیتال این مجموعه ارائه کرد. ⭕هم‌راستایی با الگوی شرکت‌های پیشرو نفت و گاز؛ تعریف 20 پروژه تحول دیجیتال در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد آقای قوی پنجه، نماینده شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد: روش مورد استفاده مبتنی بر مدل بلوغ «۲۰۲۰۰» است که ترکیبی از چارچوب‌های معتبر جهانی از جمله مدل‌های مک‌کنزی، گارتنر و BCG به شمار می‌رود. این مدل با در نظر گرفتن ۱۰ بُعد اصلی شامل شش بُعد قابلیت‌ساز مانند استراتژی دیجیتال، حکمرانی، فرهنگ و مهارت، مدیریت فناوری، مدیریت داده و نوآوری و همچنین چهار بُعد دستاورد شامل محصولات و خدمات دیجیتال، تجربه کارکنان، زنجیره تأمین و عملیات دیجیتال، سازمان را در 5 سطح بلوغ از صفر تا چهار ارزیابی می‌کند. نتایج ارزیابی در پالایشگاه نشان‌دهنده قرار گرفتن این مجموعه در سطح «جوینده دیجیتال» است که بیانگر آغاز مسیر تحول و تمرکز بر اقدامات اولیه در این حوزه محسوب می‌شود. شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان با بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و رایانش ابری در پی بهینه‌سازی مصرف انرژی، نگهداری پیش‌بینانه تجهیزات و کاهش انتشار کربن هستند. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰چهل و نهمین جلسه «کمیته توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف» برگزار شد 💠چهل و نهمین جلسه «کمیته توسعه تکن
🔰بررسی مصرف انرژی در دیتاسنترها و مدیریت مصرف آب در ساختمان‌ها با محوریت کمیته توسعه تکنولوژی 💠چهل و نهمین جلسه «کمیته توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف» با دو محور اصلی «بررسی مصرف انرژی در دیتاسنترها» و «مدیریت مصرف آب در ساختمان‌ها» برگزارشد. ⭕45 درصد مصرف انرژی مراکز داده صرف خنک کاری می‌شود 🔷دکتر پورصادق، پژوهشگر خانه هم‌افزایی: سیستم سرمایش با سهم ۴۵ درصدی از کل مصرف انرژی، بزرگترین مصرف‌کننده در دیتاسنترها محسوب می‌شود و کنترل پارامترهایی نظیر دما، رطوبت و کیفیت هوا برای افزایش طول عمر تجهیزات حیاتی است. بر اساس گزارش‌ها تعداد دیتاسنترهای کشور تا سال ۱۴۰۵ به ۳۰۰ مرکز خواهد رسید. با توجه به نقشه اقلیمی ایران، مناطقی مانند مشهد، تبریز و اراک به دلیل برخورداری از هوای نسبتاً خنک و خشک، پتانسیل بالایی برای احداث دیتاسنترهای جدید دارند. ⭕تمام دستگاه‌های اجرایی باید 20 درصد مصرف آب خود را کم کنند آقای یوسفی، نماینده شرکت آبفا مشهد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی، مجموعه‌هایی که سامانه بازچرخانی آب خاکستری اجرا کنند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در کارمزد دفع فاضلاب می‌شوند و برای ساختمان‌های جدیدالاحداث نیز تا ۴۰ درصد تخفیف در هزینه انشعاب در نظر گرفته شده است. مطابق ماده ۴۰ قانون برنامه پیشرفت کشور، آبیاری فضای سبز عمومی با آب شرب ممنوع اعلام شده که این موضوع ضرورت توجه به بازچرخانی آب را دوچندان می‌کند. صب تجهیزات کاهنده مصرف در اماکن عمومی پرمصرف از جمله مساجد و مدارس با استفاده از اعتبارات ملی انجام شده و در نتیجه این اقدام، کاهش مصرف بین ۳۸ تا ۴۴ درصد ثبت شده است. 📡 @wesh_ir | سایت
2.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شهادت قرآن ناطق اسدالله الغالب شمس المشارق و المغارب مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام بر فرزند بزرگوارش حضرت صاحب الزمان عجل الله و همه مسلمانان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت باد. 📡 @wesh_ir
*اهمیت حضور در مراسم روز قدس را یادآور میشوم* 👈 حضرت آیت‌الله سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در اولین پیام: باید حضور مؤثّر در صحنه حفظ شود؛ چه به صورتی که در این روزها و شبهای جنگ از خود نشان دادید، و چه به صورت انواع نقش‌آفرینی‌های مؤثّر در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، تربیتی، فرهنگی و حتّی امنیّتی... از این رو اهمّیّت حضور در مراسم روز قدس ۱۴۴۷ را یادآور میشوم که باید عنصر دشمن‌شکنی در آن مورد توجّه همگان باشد. | ۱۴۰۴/۱۲/۲۱ @wesh_ir
خوانش راهبردی از حمله به یکی از حساس‌ترین گلوگاه‌های نفت ایران؛ 🔰روایت خارک؛ صبحی با صدای انفجار و جزیره‌ای که ایستاد 💠بامداد ۲۳ اسفند، جزیره خارک با صدای انفجار از خواب بیدار شد؛ انفجارهایی که منابع میدانی می‌گویند شمار آن‌ها از ۱۵ مورد فراتر رفت. در همان ساعات اولیه مشخص شد که این حملات از سوی ایالات متحده انجام شده و اهدافی در جزیره خارک مورد اصابت قرار گرفته‌اند. به گفته منابع میدانی، در جریان این حملات تلاش شد برخی اهداف نظامی در جزیره هدف قرار گیرد؛ از جمله پدافند ارتش، پایگاه دریایی جوشن، برج مراقبت فرودگاه و آشیانه بالگرد شرکت نفت فلات قاره. همزمان مشاهدات میدانی از بلند شدن دود غلیظ از بخش‌هایی از جزیره حکایت داشت. ⭕️ حمله به خارک را نمی‌توان صرفاً در چارچوب هدف‌گیری چند موضع نظامی در یک جزیره کوچک خواند. خارک در معادلات انرژی ایران، گره‌گاه اصلی صادرات نفت خام کشور و یکی از حساس‌ترین نقاط ژئوپلیتیکی خلیج فارس است. از همین رو، هر حمله به این جزیره اگر با عنوان هدف‌گیری مراکز نظامی انجام شود؛ در سطحی عمیق‌تر حامل این پیام است که طرف مقابل می‌کوشد فشار بر شریان صادرات انرژی ایران را به یک ابزار جنگی تبدیل کند. 🔷با این حال همان منابع تأکید کردند که هیچ‌یک از زیرساخت‌های نفتی جزیره خارک در این حملات آسیب ندیده است. این موضوع در شرایطی رخ داد که پیش‌تر ایران درباره پیامدهای حمله به زیرساخت‌های انرژی کشور هشدار داده بود. 📡@wesh_ir | مشروح گزارش
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
خوانش راهبردی از حمله به یکی از حساس‌ترین گلوگاه‌های نفت ایران؛ 🔰روایت خارک؛ صبحی با صدای انفجار و ج
🔰خارک؛ جزیره‌ای که در جنگ هم نفت را زنده نگه داشت 💠این جزیره در حافظه راهبردی ایران، نامی گره‌خورده با تداوم صادرات نفت در سخت‌ترین سال‌های جنگ است. نگاهی به روند تاریخی صادرات نفت ایران از آغاز انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی نشان می‌دهد که با وجود حملات مکرر، ناامنی در خلیج فارس و فشارهای سنگین بر زیرساخت‌های انرژی، صادرات نفت ایران هرگز به طور کامل متوقف نشد و خارک در این میان یکی از مهم‌ترین نقاط اتکای کشور بود. 🔷صادرات روزانه نفت کشور از ۲ میلیون و ۹۹۴ هزار بشکه در سال ۱۳۵۷ به ۲ میلیون و ۲۰۵ هزار بشکه در سال ۱۳۵۸ رسید، اما در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب و همزمان با بی‌ثباتی‌های داخلی و سپس آغاز جنگ، افت شدیدی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که این رقم در سال ۱۳۵۹ به ۵۲۴ هزار بشکه در روز و در سال ۱۳۶۰ به ۷۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. با این همه، ایران در ادامه توانست صادرات نفت خود را دوباره احیا کند. صادرات روزانه نفت در سال ۱۳۶۱ به یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه، در سال ۱۳۶۲ به یک میلیون و ۹۰۶ هزار بشکه، در سال ۱۳۶۳ به یک میلیون و ۵۲۹ هزار بشکه، در سال ۱۳۶۴ به یک میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه، در سال ۱۳۶۵ به یک میلیون و ۴۵۸ هزار بشکه، در سال ۱۳۶۶ به یک میلیون و ۸۰۸ هزار بشکه، در سال ۱۳۶۷ به یک میلیون و ۸۴۹ هزار بشکه و در سال ۱۳۶۸ به ۲ میلیون و ۴ هزار بشکه در روز رسید. میانگین صادرات نفت ایران در این بازه نیز یک میلیون و ۴۹۱ هزار بشکه در روز ثبت شده است. ⭕️این ارقام یک پیام روشن دارند: ایران حتی در میانه جنگ هشت‌ساله نیز اجازه نداد شریان صادرات نفت به طور کامل قطع شود. 📡@wesh_ir | مشروح گزارش
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰خارک؛ جزیره‌ای که در جنگ هم نفت را زنده نگه داشت 💠این جزیره در حافظه راهبردی ایران، نامی گره‌خورده
💠 آنچه در ساعات پس از حمله برجسته شد، شکاف میان روایت اعلامی آمریکا و واقعیت میدانی خارک بود. در حالی که ترامپ از هدف قرار گرفتن همه اهداف نظامی سخن گفت و برخی منابع از نابودی کامل پدافند خبر دادند، شواهد میدانی از فعالیت مجدد سامانه‌های پدافندی و مهم‌تر از آن، تداوم روند عادی صادرات و بارگیری نفتکش‌ها حکایت داشت. این شکاف، بار دیگر نشان داد که در جنگ‌های جدید، نبرد فقط در میدان نظامی رخ نمی‌دهد؛ بلکه میدان ادراک، رسانه و تصویرسازی از موفقیت عملیات نیز به همان اندازه تعیین‌کننده است. 💠 در داخل ایران نیز مسئولان استان بوشهر از ادامه فعالیت‌های عادی در جزیره خارک خبر دادند. احسان جهانیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اعلام کرد:«به رغم حمله ددمنشانه رژیم صهیونی ـ آمریکایی در بامداد روز شنبه به جزیره خارک، فعالیت شرکت‌های نفتی در این پایانه صادراتی روند عادی دارد.» ⭕️نشانه مهم دیگری از ادامه فعالیت خارک، بارگیری نفتکش‌ها بود. در همان روز گزارش شد که دو نفتکش ایرانی بارگیری ۲.۷ میلیون بشکه نفت خام را از جزیره خارک آغاز کرده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد این پایانه راهبردی همچنان فعال است. 📡@wesh_ir | مشروح گزارش
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
💠 آنچه در ساعات پس از حمله برجسته شد، شکاف میان روایت اعلامی آمریکا و واقعیت میدانی خارک بود. در حال
🔰خارک؛ از سناریوی اندیشکده‌ها تا معادله بازدارندگی انرژی ایران 💠اما ماجرای خارک تنها به حمله ۲۳ اسفند محدود نمی‌شود. هفته‌ها پیش از این حمله، بحث درباره هدف قرار دادن این جزیره در محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا مطرح شده بود. ⭕️۸ بهمن، محمد منان رئیسی نماینده مجلس در یادداشتی هشدار داده بود که حمله آمریکا به جزیره خارک برای بستن مسیر فروش نفت ایران سناریویی بدبینانه اما محتمل است. او با اشاره به گزارشی از اندیشکده FDD نوشته بود:«طبق گزارش FDD، جزیره خارک به عنوان تنها مبدأ صادرات نفت ایران، یکی از گزینه‌های محتمل برای حمله آمریکاست. سناریو بدبینانه آن است که ترامپ ابتدا بخواهد با اشغال جزیره خارک، مسیر فروش نفت ایران را ببندد.» 🔷همین حساسیت راهبردی خارک است که در سال‌های اخیر بارها بحث تنوع‌بخشی به مبادی صادرات نفت ایران را پررنگ کرده است. تأکید بر فعال‌سازی و تقویت مسیر گوره به جاسک نیز دقیقاً از همین منظر قابل فهم است؛ یعنی کاهش وابستگی کامل صادرات نفت کشور به خارک و افزایش تاب‌آوری شبکه صادراتی ایران در برابر تهدیدهای نظامی و ژئوپلیتیکی. در چنین چارچوبی، حمله به خارک بار دیگر اهمیت توسعه مبدأ دوم صادرات نفت را به‌صورت ملموس یادآوری می‌کند. 🔹هشدار فایننشال تایمز؛ سناریوی پرریسک اشغال خارک 🔹تحلیل یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا درباره سناریوی اشغال جزایر تنگه هرمز 🔹تنگه هرمز از زاویه تل‌آویو؛ اهرم فشار ایران در نگاه یک مقام اطلاعاتی اسرائیل 📡@wesh_ir | مشروح گزارش
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰خارک؛ از سناریوی اندیشکده‌ها تا معادله بازدارندگی انرژی ایران 💠اما ماجرای خارک تنها به حمله ۲۳ اسف
🔰خارک؛ شریان صادرات نفت ایران و گره راهبردی بازار جهانی انرژی 💠 منظر بازار انرژی، اهمیت خارک فراتر از مرزهای ایران است. هرگونه تهدید جدی علیه این پایانه یا علیه جریان صادرات نفت ایران، بلافاصله با مسئله امنیت تنگه هرمز و ریسک اختلال در عرضه جهانی نفت گره می‌خورد. به همین دلیل نیز بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی معتقدند که فشار بر خارک، اگر به اخلال واقعی در صادرات نفت ایران منجر شود، می‌تواند به‌سرعت به محرک جهش قیمت انرژی و گسترش نااطمینانی در بازار جهانی تبدیل شود. 💠 با این حال تحولات بامداد ۲۳ اسفند نشان داد که جزیره خارک همچنان یکی از کانون‌های اصلی تقابل در منطقه است؛ جزیره‌ای کوچک در خلیج فارس که سرنوشت آن می‌تواند بر بازار جهانی انرژی، امنیت تنگه هرمز و معادلات ژئوپلیتیکی منطقه تأثیر بگذارد. صبح ۲۳ اسفند با صدای انفجار آغاز شد، اما شاید مهم‌ترین نشانه عینی از ناکامی حمله در اخلال به کارکرد اصلی خارک، همان گزارشی بود که از آغاز بارگیری دو نفتکش ایرانی با مجموع ۲.۷ میلیون بشکه نفت خام در همان روز منتشر شد. این اتفاق فقط یک خبر عملیاتی یا لجستیکی نبود؛ بلکه حامل یک پیام راهبردی روشن بود: خارک، حتی در شرایط حمله، از مدار صادرات خارج نشده است. 📡@wesh_ir | مشروح گزارش
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰چهل و یکمین جلسه کمیته رفع موانع و اجرای بهینه‌ پروژه‌ها برگزار شد 💠این نشست با حضور نمایندگانی از
اقتصاد انرژی در دوران ناترازی؛ 🔰نیروگاه بسازید یا جریمه بدهید؛ انتخابی که آینده انرژی سازمان‌ها را تعیین می‌کند 💠این نشست فراتر از یک جلسه هماهنگی پایان سال، به صحنه واکاوی یک «تغییر پارادایم» بزرگ در اقتصاد انرژی ایران تبدیل شد. 🔷تحلیل محوری اعضای حاضر در این نشست بر این پایه استوار بود که ابلاغ مصوبات استراتژیک در دی‌ماه ۱۴۰۴، عملاً نقطه پایانی بر عصر انرژی ارزان و رانت‌گونه برای بخش‌های دولتی و صنعتی گذاشته است. 🔷دولت با طراحی یک نظام جریمه هوشمند و پلکانی، راه گریزی برای پرمصرف‌ها باقی نگذاشته و مدیریت انرژی را از یک موضوع فنی به یک «بحران نقدینگی» در ترازنامه‌های مالی تبدیل کرده است. 🔷در نهایت، پیشنهاد راهبردی کمیته برای عبور از این بحران، حرکت به سمت مدل‌های «تجمیعی» بود. با توجه به چالش‌های فضای فیزیکی در ساختمان‌های اداری و هزینه‌های بالای نگهداری در پروژه‌های خرد، خانه هم‌افزایی بر این باور است که صنایع و ادارات باید با تجمیع منابع مالی خود، نیروگاه‌های متمرکز و بزرگ‌تری را در زمین‌های اشتراکی احداث کنند. ⭕️این کار علاوه بر کاهش هزینه تمام‌شده در هر مگاوات، دوره بازگشت سرمایه را حتی از تخمین‌های فعلی نیز کوتاه‌تر می‌کند. پیام نهایی این جلسه به مدیران استانی قاطع و روشن بود: پول نیروگاه همین حالا در حال خروج از جیب شماست؛ پس بهتر است آن را صرف ساختن زیرساختی کنید که در آینده به عنوان یک دارایی استراتژیک، سازمان شما را در برابر طوفان ناترازی انرژی محافظت کند. 📌شوک قیمتی تابلو سبز بورس انرژی در راه است 📡 @wesh_ir | مشروح خبر