eitaa logo
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
447 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
282 ویدیو
76 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی #سمن 🏠خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی اولین و بزرگترین تشکل(NGO)کشور (ش ثبت 6448) با رویکرد #هم‌افزایی میان تمامی ذینفعان انرژی، آب و محیط‌زیست در بخش دولتی، خصوصی و مردم ادمین کانال: @wesh1234 ☎️۰۵۱-۳۸۴۳۴۱۴۳
مشاهده در ایتا
دانلود
یحیی فیضی مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و عضو خانه هم‌افزایی انرژی و آب خبر داد؛ 🔰ثبت رکورد بی‌سابقه برداشت گاز در پالایشگاه هاشمی‌نژاد از مخازن ذخیره‌سازی 💠مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و عضو خانه هم‌افزایی انرژی و آب استان خراسان رضوی با اعلام دستیابی به رکورد برداشت ۱۹.۵ میلیون مترمکعبی گاز از مخازن ذخیره‌سازی، گفت: عملیات بی وقفه این پالایشگاه در چهار ماه پایانی سال قبل، در ۴۱ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 💠یحیی فیضی از حامیان اصلی جریان هم‌افزایی بین‌بخشی در استان خراسان رضوی، با اشاره به دستاوردهای عملیاتی شرکت پالایش گاز هاشمی نژاد،گفت: این پالایشگاه سال گذشته با ارتقای شاخص برداشت از مخزن ذخیره‌سازی به ۱۹.۵ میلیون، نقش کلیدی در تأمین پایدار گاز شمال شرق کشور ایفا کرد. 💠وی با بیان اینکه در چهار ماه پایانی سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، هیچ‌گونه کاهش تولید یا توقف ناخواسته‌ای در این مجموعه رخ نداد و ثبت این رکورد عملیاتی در ۴۱ سال گذشته تاریخ پالایشگاه بی‌نظیر است، افزود: همچنین در جریان تعمیرات اساسی نیمه نخست پارسال، تمام عملیات‌ها بدون هیچ‌گونه حادثه ناتوان‌کننده‌ ایمنی به پایان رسید. ⭕️وی با اشاره به اینکه گاز طبیعی با مشقت فراوان از عمق ۳۵۰۰ متری زمین استخراج می‌شود و فرآیند پیچیده‌ای را برای پالایش می‌گذراند، افزود: هم‌وطنان عزیز باید به این ثروت ملی نه فقط به‌عنوان سوخت گرمایشی، بلکه به‌عنوان پیشران توسعه صنعتی و اشتغال‌آفرینی نگاه کنند و با مصرف بهینه، خدمتگزاران خود را در ثروت‌آفرینی برای کشور یاری دهند. 📡 @wesh_ir | سایت
همکاری میان استانداری، دانشگاه فردوسی و خانه هم‌افزایی برای احیای کشف‌رود شکل گرفت؛ 🔰روزنه امید در مسیر احیای کشف‌رود؛ هم‌افزایی نهادهای علمی و اجرایی برای نجات رودخانه مشهد 💠نشست تخصصی با حضور دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، نماینده شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مدیران اسبق وزارت نیرو، کارشناسان خانه هم‌افزایی انرژی، آب و محیط زیست و جمعی از فعالان محیط زیست با رویکرد هماهنگی و در راستای بررسی وضعیت این رودخانه، چالش‌های مدیریتی و راهکارهای اجرایی برای حل بحران برگزار شد. ⭕️از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده می‌توان به آلودگی ناشی از فاضلاب صنعتی شهرک چرم‌شهر، ورود فاضلاب شهری تصفیه‌نشده به رودخانه، استفاده از آب آلوده برای آبیاری محصولات کشاورزی و ادامه تخلیه غیرمجاز تانکرهای فاضلاب در حریم رودخانه اشاره کرد. 💠در پایان این نشست، تشکیل «مدیریت واحد کشف‌رود» زیر نظر استانداری، تقویت نظارت قضایی، تکمیل زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین مالی پروژه‌ها به عنوان مهم‌ترین راهکارهای عملی برای ساماندهی و احیای این رودخانه مطرح شد. 💠در کنار این موارد، الزام دانشگاه علوم پزشکی مشهد به انجام مطالعه اپیدمیولوژیک درباره پیامدهای سلامت آلودگی کشف‌رود، پیگیری حقوقی ترک فعل دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارش‌های دوره‌ای از پیشرفت طرح‌های ساماندهی رودخانه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این نشست بود. 📡 @wesh_ir | سایت
🔰طرح خانه هم‌افزایی پیرامون افزایش تاب‌آوری در شرایط بحران زیرساختی وارد دستورکار استانداری می‌شود 💠طرح «افزایش تاب‌آوری و مقابله با حملات به زیرساخت‌ها» با رویکرد آمادگی در شرایط بحران زیرساختی و اختلال در دسترسی به حامل‌های انرژی در موقعیت‌های جنگی، هشت اردیبهشت ۱۴۰۵ در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ارائه شد. 💠این نشست با حضور سرکار خانم منوچهری، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی و نمایندگان برخی سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های فعال و توانمند استان برگزار شد. در این جلسه، چارچوب‌های اجرایی طرح «افزایش تاب‌آوری و مقابله با حملات به زیرساخت‌ها» توسط اعضای ستاد خانه هم‌افزایی انرژی و آب تشریح شد و حاضران به بررسی ابعاد این طرح و ارائه برخی پیشنهادات برای بهبود این طرح پرداختند. 💠هدف اصلی این طرح، تقویت آمادگی اجتماعی و سازمانی در مواجهه با اختلال احتمالی در زیرساخت‌های حیاتی از جمله انرژی و خدمات عمومی، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بحران و ارتقای هماهنگی میان نهادهای مردمی و دستگاه‌های اجرایی است. در پایان این نشست، حاضران ضمن استقبال از رویکرد مشارکت‌محور طرح، آمادگی خود را برای همکاری و هم‌افزایی در مسیر اجرایی‌سازی آن اعلام کردند و مقرر شد ابعاد کامل این طرح وارد دستورکار پیگیری‌های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی شود. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰خانه هم‌افزایی انرژی و آب؛ از احیای دغدغه تا تدوین نقشه راه ساماندهی و حل چالش‌های بحرانی رودخانه ک
🔰نخستین جلسه کمیته کشف رود دبیرخانه دائمی سازگاری با کم‌آبی استان خراسان رضوی فردا در محل خانه هم‌افزایی برگزار می‌شود 1️⃣ نخستین جلسه کمیته کشف رودطرح سازگاری با کم‌آبی فردا یکشنبه مورخ 1405/02/20 ساعت 08:00 الی 10:00 در محل 🏡 خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی با ✉️دستورجلسه «عارضه‌یابی توافقنامه مدیریت واحد کشف رود مصوب سال 1398» با حضور نمایندگان تشکل‌ها، دستگاه‌ها، ادارات و نهادهای سیاست‌گذار، علمی و اجرایی استان فعال در حوزه مدیریت و ساماندهی رودخانه کشف رود برگزار خواهد شد. 💠در پی هماهنگی‌های انجام‌شده میان دبیرخانه دائمی طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان رضوی و شرکت آب منطقه‌ای استان، با موافقت رسمی ریاست محترم دبیرخانه دائمی سازگاری با کم آبی استان خراسان رضوی جناب آقای دکتر کامران داوری، مسئولیت برگزاری جلسات و دبیری «کمیته کشف رود» این دبیرخانه به خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی سپرده شد. هدف از تشکیل این جلسات، هم‌افزایی میان دستگاه‌های ذی‌ربط، دانشگاه‌ها و نهادهای مدنی برای مدیریت مؤثر منابع آب و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی رودخانه کشف‌رود عنوان شده است. 📡 @wesh_ir | سایت
گزارش خبری روزنامه طوس؛ 🔰آب بدون درآمد در خراسان رضوی ۳۴.۴ درصد است 💠در حالی که خراسان رضوی با خشکسالی‌های متمادی و محدودیت شدید منابع آب شیرین دست‌ و پنجه نرم می‌کند، فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی به یک چالش حیاتی و نگران‌کننده تبدیل شده است. ⭕️مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان بردسکن گفته است افزون بر ۲۵درصد از آب شرب تولیدی در این شهرستان خشک و کویری به دلیل فرسودگی شدید و نشتی گسترده در طول خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع پیش از رسیدن به مصرف‌کننده هدر می‌رود. ⭕️آب بدون درآمد استان، مجموع انشعابات غیرمجاز و فرسودگی شبکه است 💠مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با طوس با اشاره به اصلاح و نوسازی ۳۷۱کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در استان طی سال گذشته می‌گوید: آب بدون درآمد در استان به میزان ۳۴/۴ درصد است و انشعابات غیرمجاز و خطوط و شبکه‌های فرسوده در این حوزه نقش مهمی دارند. میزان سرقت آب از طریق این انشعابات را ۷۱۳هزار و ۱۷۸مترمکعب برآورد شده و افراد متخلف بابت برداشت غیرمجاز آب و وارد کردن خسارت به خطوط و شبکه‌های توزیع، ملزم به پرداخت ۷۳۹میلیارد ریال جریمه شدند. 📌آماری که با وجود پیگیری‌ها ارائه نشد ⭕️متأسفانه مدیرعامل آبفا خراسان رضوی از ارائه آمار مرتبط با حوزه حجم هدررفت کنونی آب براثر فرسودگی شبکه و شهرستان‌هایی که در این زمینه وضعیت بحرانی دارند، خودداری کرده و فقط در خصوص مسائل مربوط به انشعابات غیرمجاز و بهسازی شبکه توضیح می‌دهد. 📡 @wesh_ir | طوس
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
گزارش خبری روزنامه طوس؛ 🔰آب بدون درآمد در خراسان رضوی ۳۴.۴ درصد است 💠در حالی که خراسان رضوی با خشکس
مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب: 🔰طبق قانون، داده‌های مرتبط با هدررفت آب باید در دسترس عموم باشد 💠مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار طوس می‌گوید: طبق قانون «دسترسی آزاد به اطلاعات»، داده‌های مرتبط با هدررفت آب در قالب چارچوبی مشخص، باید برای تصمیم‌گیری، قضاوت عملکرد مسئولان و مطالبه‌گری در دسترس عموم و فعالان بخش خصوصی باشد. پیشنهاد من این است که مانند آمارنامه‌های آب که تا اسفند سال گذشته منتشر شده، یک داشبورد شفاف داشته باشیم تا میزان تولید و مصرف آب به تفکیک منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر در بخش‌های مختلف را نشان دهد. ⭕️محمدرضا فلفلانی ادامه می‌دهد: مشکل اصلی اینجاست که دو مفهوم «هدررفت شبکه» و «آب بدون درآمد» در ارائه آمار مربوط به هدررفت آب با هم ترکیب شده و عموم مردم دچار برداشت اشتباه می‌شوند. به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود «در شبکه آب و فاضلاب مشهد بیش از ۲۰درصد تلفات وجود دارد»، ما باید بپرسیم از این مقدار، چقدر مربوط به تلفات شبکه و چقدر مربوط به آب بدون درآمد است؟ براساس برآوردها حدود ۹درصد آن تلفات شبکه و بقیه مربوط به انشعابات غیرمجاز است. ⚠️وی اظهار می‌کند: اگر نرخ تلفات شبکه پایین باشد؛ اما میزان آب بدون درآمد بالا بماند، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کاهش تلفات فیزیکی، بازدهی اقتصادی مورد انتظار را نخواهد داشت. بنابراین از چند منظر دچار سوءبرداشت می‌شویم. 📡 @wesh_ir | طوس
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب: 🔰طبق قانون، داده‌های مرتبط با هدررفت آب باید در دسترس عموم باشد
🔰اختلاط تلفات و آب بدون درآمد؛ منشأ تصمیم‌های اشتباه در مدیریت آب 💠فلفلانی با بیان اینکه یکی از مطالبه‌های ما این است که بدانیم رویکرد دستگاه‌ها در برخورد با انشعابات غیرمجاز چیست، می‌افزاید: طبق ماده ۴ قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز، «دستگاه‌های مسئول موضوع این قانون می‌توانند نسبت به برقراری انشعاب‌های غیردائم خدمات عمومی موضوع این قانون مطابق با تعرفه مربوط، تا تعیین تکلیف قانونی از سوی مراجع ذی‌صلاح اقدام کنند». در واقع دستگاه‌ها می‌توانند خدمات را به‌صورت موقت ارائه دهند؛ اما مشکل اینجاست که این وضعیت «موقت» نباید تا ابد ادامه یابد. 💠مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی تصریح می‌کند: متأسفانه به دلیل تعلل شهرداری‌ها در تعیین تکلیف قلع و قمع یا ارائه پایانکار به چنین مشترکانی، دستگاه‌های خدمت‌رسان همچون آب نیز نمی‌دانند کنتور بدهند یا خیر. این وضعیت به یک امر دائمی تبدیل شده در حالی که با پیگیری‌های انجام شده از دستگاه قضا، آن‌ها هم می‌گفتند این وضعیت نباید طولانی‌مدت باشد. 📌سوءبرداشت‌ها از ارائه غلط آمار ⭕️فلفلانی با اشاره به اینکه مسئله ماده ۴ یک چرخه معیوب ساخته است، تأکید می‌کند: طولانی شدن این روند، قدرت عمل دستگاه‌ها را می‌گیرد و تبعات اجتماعی سنگینی دارد. از طرفی این شفاف نبودن حتی می‌تواند پروژه‌های بزرگ انتقال آب را هم دچار انحراف کند؛ چون وقتی آمار تلفات و آب بدون درآمد در هم آمیخته یا شفاف نباشد، نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم که به‌عنوان مثال آیا پروژه‌های انتقال آب، راهکار درستی برای احیای آبخوان‌ها هستند یا خیر. در این وضعیت برخی ممکن است تصور کنند به جای پروژه انتقال آب، بهتر است تلفات را کم کنیم. ⭕️مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی با طرح یک اشکال دیگر در این زمینه می‌گوید: استفاده از واژه «مصرف» یا Consumption به جای «کاربرد» یا Use در قبض‌های آب، منجر به یک سوءبرداشت مفهومی شده است. در مهندسی آب، «مصرف» معمولاً به معنای آبی است که از چرخه خارج شده مانند تبخیر یا مصرف در کشاورزی؛ اما در بخش خانگی، آب پس از کاربرد، بار دیگر از طریق شبکه فاضلاب به چرخه بازمی‌گردد. اگر نگاه ما به جای مصرف، بر کاربرد متمرکز باشد، راهکارهای نوآورانه‌ای نظیر بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان‌ها به‌عنوان اولویت‌های استراتژیک مطرح خواهند شد. 📡 @wesh_ir | طوس
🔰اصلاح الگوی مصرف و تقویت تاب‌آوری محلات، دو رکن عبور از چالش‌های انرژی است 💠نشست هم‌اندیشی با محوریت “پیشرانی بانوان در گام دوم انقلاب اسلامی” روز یکشنبه 20اردیبهشت ماه 1405 برگزار گردید. این نشست که به طور ویژه برای شبکه‌های مردمی بانوان، حلقه‌های میانی و بانوان فعال طراحی شده بود، با حضور و سخنرانی دو کارشناس حوزه اقتصاد و فرهنگ، به بررسی ابعاد مختلف نقش‌آفرینی بانوان در عرصه جهاد اقتصادی پرداخت. 💠در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیری طیبی، به تحلیل موضوع “جنگ اقتصادی و نقش‌آفرینی بانوان در جهاد اقتصادی” پرداختند و ابعاد نظری و عملی مشارکت بانوان در مقابله با چالش‌های اقتصادی کشور را تشریح کردند. ایشان با تأکید بر ظرفیت‌های عظیم بانوان در عرصه‌های گوناگون، راهبردهای لازم برای فعال‌سازی هرچه بیشتر این پتانسیل را مورد بحث قرار دادند. 💠در ادامه، مهندس فلفلانی مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب، تجربه موفق “نقش محله در تقویت اقتصاد مقاومتی” را با حاضرین به اشتراک گذاشتند. ایشان با ارائه نمونه‌های عملی و کاربردی، چگونگی تبدیل محلات به کانون‌های تولید و خودکفایی اقتصادی را تبیین کرده و بر اهمیت هم‌افزایی و مشارکت‌های محلی در تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کردند. 💠این نشست با استقبال گسترده بانوان فعال و مسئولین شبکه‌های مردمی مواجه شد. امید است نتایج این هم‌اندیشی، به تقویت و ارتقای فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی منجر شود. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰اصلاح الگوی مصرف و تقویت تاب‌آوری محلات، دو رکن عبور از چالش‌های انرژی است 💠نشست هم‌اندیشی با محور
🔰هر خانه می‌تواند با مدیریت مصرف به تقویت اقتصاد ملی کمک کند ⭕️محمدرضا فلفلانی، مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب، با تأکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف در شرایط جنگ اقتصادی، گفت: بانوان به دلیل نقش محوری در مدیریت مصرف در خانواده می‌توانند سهم مؤثری در افزایش تاب‌آوری اقتصادی کشور ایفا کنند. 💠فلفلانی در نشستی با محوریت «جنگ اقتصادی و نقش محلات در تقویت اقتصاد مقاومتی» با اشاره به سیاست‌های ۲۴گانه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در بند هشتم این سیاست‌ها به‌طور مشخص بر اصلاح الگوی مصرف تأکید شده است؛ موضوعی که در قالب قانون اصلاح الگوی مصرف و آیین‌نامه‌های اجرایی نیز مورد توجه قرار گرفته، اما در عمل کمتر به آن پرداخته شده است. 🔷وی افزود: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تحقق این سیاست‌ها، مدیریت مصرف در سطح خانواده است. در این حوزه بانوان نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب و استفاده از تجهیزات خانگی دارند و می‌توانند با توجه به برچسب‌های انرژی و انتخاب تجهیزات کم‌مصرف، سهم مهمی در کاهش مصرف انرژی و آب داشته باشند. 💠مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی تنها یک اقدام خانوادگی نیست، بلکه آثار اقتصادی گسترده‌ای دارد. هر میزان صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق در بخش خانگی می‌تواند به تخصیص بیشتر این منابع به بخش صنعت و تولید منجر شود و از این طریق به رشد اقتصادی کشور کمک کند. 💠فلفلانی با اشاره به برخی راهکارهای عملی در این زمینه گفت: استفاده از تجهیزات کم‌مصرف، جایگزینی لامپ‌های LED، بهینه‌سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی، و همچنین توجه به الگوهایی مانند ساختمان‌های سبز و بازچرخانی آب خاکستری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در مدیریت مصرف مؤثر باشد. 🔷وی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع تاب‌آوری محلات اختصاص داد و تصریح کرد: برای افزایش تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی در شرایط بحران، باید به ایجاد «محلات تاب‌آور» توجه جدی داشت. در این میان مساجد می‌توانند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انسجام‌بخش محلی نقش‌آفرینی کنند. 💠فلفلانی افزود: تجهیز مساجد به زیرساخت‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی، سامانه‌های پشتیبان برق و همچنین شناسایی متخصصان محلی در حوزه‌های آب، برق و گاز می‌تواند به حفظ کارکردهای حیاتی محله در زمان بحران کمک کند. 📌چگونه مساجد و گروه‌های مردمی می‌توانند پایداری انرژی در محلات را تضمین کنند؟ 💠مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خاطرنشان کرد: برای این منظور بسته‌ای تحلیلی شامل پیشنهادهای عملی برای افزایش تاب‌آوری محلات و نقش‌آفرینی نهادهای محلی از جمله امام جماعت، هیئت امنای مساجد و گروه‌های مردمی تهیه شده است که می‌تواند مبنایی برای مطالبه‌گری و اقدام عملی در سطح محلات قرار گیرد. 💠وی در ادامه بر ضرورت مطالبه‌گری مردمی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران تأکید کرد و افزود: «بسیاری از دستورالعمل‌های الزام‌آور، مانند مجهز شدن نانوایی‌ها به سیستم‌های دوگانه‌سوز برای تداوم فعالیت در شرایط اضطراری، از پیش تدوین شده است؛ اما اجرایی شدن کامل این موارد نیازمند نظارت و مطالبه‌گری فعالانه از سوی شهروندان و گروه‌های محلی است. حضور آگاهانه مردم در مساجد و پایگاه‌های محلی می‌تواند ضامن اجرای استانداردهایی باشد که تاب‌آوری محله را در برابر حوادث غیرمترقبه ارتقا می‌دهد.» 💠فلفلانی در پایان با اعلام آمادگی «خانه هم‌افزایی انرژی و آب» برای حمایت علمی و تخصصی از جریان‌های مردمی خاطرنشان کرد: «ما به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، این آمادگی را داریم که متخصصان حوزه‌های انرژی و آب را به شبکه‌های محله‌ای متصل کنیم. همچنین بسته‌های تحلیلی جامعی در دست تدوین است که به زودی در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت تا با حساس‌سازی جامعه و جریان‌سازی درست، گامی عملی در مسیر پایداری ملی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته شود.» 📡 @wesh_ir | سایت
پژوهشگر ارشد حوزه محیط زیست: 🔰دولت باید آغازگر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین پسماند باشد 💠عضو هیأت امنای خانه محیط زیستِ هم‌افزایی انرژی و آب با اشاره به تولید روزانه بیش از دو هزار تُن پسماند در شهر مشهد، تأکید کرد که مدیریت پسماند در ایران دیگر یک «مزیت اختیاری» نیست، بلکه «ضرورتی اجتناب‌ناپذیر» برای بقا و اداره شهرهاست. 💠دکتر نجمه رضازاده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارشد حوزه محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تشریح وضعیت مدیریت پسماند در کشور و شهر مشهد، و نیز موانع توسعه این بخش، خواستار ورود جدی دولت به عرصه سرمایه‌گذاری اولیه در فناوری‌های نوین مدیریت پسماند شد. ⭕️رضازاده درباره ضرورت مدیریت پسماند گفت:«ما در ایران و به‌خصوص در شهری مثل مشهد، عملاً ناگزیر از مدیریت پسماند هستیم. روزانه بیش از دو هزار تن پسماند در مشهد تولید می‌شود. اگر این حجم از زباله مدیریت نشود، در یک بازه کوتاه‌مدت، شهر زیر بار زباله دفن می‌شود؛ بنابراین حتی اگر هیچ مزیت اقتصادی و اجتماعی‌ای هم در کار نباشد، ما مجبور به مدیریت پسماند هستیم.» ⭕️او با اشاره به اصطلاح «طلای کثیف» برای زباله افزود:«اینکه به زباله می‌گویند طلای کثیف، بی‌دلیل نیست. بخش زیادی از مواد اولیه مورد استفاده در بسیاری از صنایع در دل همین پسماندها قرار دارد و با روش‌های درست، قابل استحصال است. مزیت‌های اقتصادی این حوزه دیگر چیزی نیست که برای کسی پوشیده باشد.» 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
پژوهشگر ارشد حوزه محیط زیست: 🔰دولت باید آغازگر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین پسماند باشد 💠عضو هیأ
📌بحران چندوجهی پسماند در جامعه 💠به گفته این پژوهشگر، ابعاد اجتماعی و فرهنگی مدیریت پسماند نیز کاملاً حیاتی است:«اگر مدیریت پسماند جدی گرفته نشود، ما با یک بحران اجتماعی و زیست‌محیطی روبه‌رو می‌شویم. موضوع فقط این نیست که در انتها با زباله چه کار کنیم؛ مدیریت پسماند از همان لحظه تولید زباله در خانه شروع می‌شود. اهالی خانواده باید در همان نقطه تولید، آموزش ببینند و در فرآیند جداسازی و کاهش تولید زباله مشارکت کنند.» 💠رضازاده تأکید کرد:«نحوه جمع‌آوری، نحوه تفکیک، شیوه انتقال و در نهایت چگونگی پردازش و دفع یا بازیافت، همه جزء زنجیره مدیریت پسماند است. این‌طور نیست که مدیریت پسماند فقط به مرحله آخر، یعنی تصمیم‌گیری درباره اینکه با زباله جمع‌آوری‌شده چه کنیم، محدود شود.» ⭕️عضو هیأت امنای خانه محیط زیست خانه هم‌افزایی انرژی و آب، درباره «شرایط مطلوب» در حوزه مدیریت پسماند در کشور گفت:«دنیای امروز و میزان جمعیت، دیگر به روش‌های سنتی اجازه پاسخ‌گویی نمی‌دهد؛ این محدود به مدیریت پسماند نیست. در حوزه‌هایی مثل دامپروری، پرورش مرغ، گاو و گوسفند هم همین است؛ روش‌های قدیمی، دیگر جوابگوی این حجم تولید و مصرف نیستند. ما باید در همه این حوزه‌ها، از جمله مدیریت پسماند، از روش‌های مدرن و حتی پست‌مدرن استفاده کنیم.» 🔷او افزود:«شرایط مطلوب در مدیریت پسماند، یعنی اینکه ما برای ورود فناوری‌های نوین هزینه کنیم، تکنولوژی‌های جدید را وارد کنیم و به‌روز شویم. این حوزه هم مانند سایر بخش‌های علمی و صنعتی از قاعده پیشرفت مستثنی نیست.» ⚠️رضازاده، مهم‌ترین مانع تحقق این شرایط را «اقتصاد» دانست و توضیح داد:«در کشور ما اولین و جدی‌ترین مانع، مسئله بودجه است. اگر بودجه فراهم شود، مرحله بعد، مدیریت درست آن، استفاده از افراد کارشناس و نخبه و برنامه‌ریزی دقیق برای هزینه‌کرد این منابع است. بدون این سه‌گانه – بودجه، مدیریت و بهره‌گیری از متخصصان – حرکت جدی در این حوزه سخت خواهد بود.» 📌ایران نسبت به دنیا عقب، مشهد نسبت به ایران جلو 💠این پژوهشگر ارشد محیط زیست، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدیریت پسماند در ایران و شهر مشهد و همچنین تجارب بین‌المللی به‌ویژه در حوزه پسماندهای ویژه، گفت:«از نظر تکنولوژی مدیریت پسماند، ما در ایران از دنیا عقب مانده‌ایم. شاید حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش، قبل از اینکه مدیریت پسماند در سطح جهان به‌عنوان یک علم تخصصی با فناوری‌های خاص شناخته شود، ما هم‌سطح کشورهای پیشرو بودیم؛ اما با توسعه فناوری و ورود دستگاه‌ها و سامانه‌های مدرن، دنیا جلو رفت و ما جا ماندیم.» 💠او ادامه داد:«در جهان امروز، دستگاه‌هایی مانند زباله‌سوزهای پیشرفته یا هاضم‌های بزرگ بایوگاز، جزو ابزارهای معمول مدیریت پسماند شهری و صنعتی هستند. ما در ایران نتوانستیم خودمان را با سرعت توسعه این فناوری‌ها هماهنگ کنیم و عقب افتادیم.» ⭕️رضازاده در عین حال تأکید کرد که وضعیت شهرهای ایران یکسان نیست:«شهرها با هم تفاوت دارند. اگر بخواهم منصفانه بگویم، مشهد در بین شهرهای کشور در حوزه مدیریت پسماند نسبتاً پیشرو است و حتی می‌توان برای آن رتبه اول در سطح ایران قائل شد. در برخی حوزه‌ها از تهران و اصفهان جلوتر هستیم. اما باید توجه کنیم که این مقایسه درون‌کشوری است؛ در مقایسه با استانداردها و فناوری‌های روز دنیا، همچنان سیستم‌های ما قدیمی محسوب می‌شوند.» 🔷او به سابقه مشهد در این بخش اشاره کرد و گفت:«در مشهد، از گذشته سایتی برای بازیافت زباله ایجاد شد که کمپوست تولید می‌کرد و بخشی از ارزش افزوده را بازتولید می‌کرد. مشکل اینجاست که تقریباً در همان سطح باقی مانده و ارتقا و به‌روزرسانی جدی نداشته است. حتی این پرسش وجود دارد که همین سایت امروز تا چه حد واقعی و مؤثر کار می‌کند و تا چه اندازه صرفاً جنبه فرمالیته و نمایشی دارد.» 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰نخستین جلسه کمیته کشف رود دبیرخانه دائمی سازگاری با کم‌آبی استان خراسان رضوی فردا در محل خانه هم‌اف
آغاز بازنگری حکمرانی کشف‌رود تأکید بر کمیته مدیریت جامع حوضه آبخیز؛ 🔰تأکید دستگاه‌ها بر تدوین لوایح سیاستی جدید برای ساماندهی کشف‌رود؛ دلایل عدم تحقق سند قبلی بررسی شد 💠نخستین جلسه کمیته کشف‌رود دبیرخانه دائمی سازگاری با کم‌آبی استان خراسان رضوی، با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار شد و حاضران با اذعان به عدم تحقق «توافق‌نامه همکاری مشترک» سال ۱۳۹۸، بر تدوین لوایح سیاستی جدید بر پایه «سند احیا و ساماندهی کشف‌رود خانه هم‌افزایی انرژی و آب» و تشکیل کمیته مدیریت جامع حوزه آبخیز برای رسیدگی یکپارچه به مسائل آب و فاضلاب تأکید کردند. 💠در این نشست نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف از هر سه قوه اصلی از جمله شرکت آب و فاضلاب مشهد، پژوهشکده آب و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد، نماینده دادستانی (به‌عنوان نماینده قوه قضاییه)، دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر (به‌عنوان نماینده قوه مقننه)، شهرداری مشهد، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، اتاق اصناف کشاورزی مشهد، پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، برخی داش‌پژوهان در حوزه مناقشات اجتماعی آب و نمایندگان خانه هم‌افزایی انرژی و آب حضور داشتند. 📡 @wesh_ir | سایت