🔮🎷 دَهشَت چیست؟!
👌به معنای حیرت است.
منتهی حیرت دو قسم است.
⭐️ #یک_حیرت_مذموم
➖مثلا متحیرم که برم مسافرت یا نرم؟
➖فردا این کار رو انجام بدم یا ندم
➖متحیرم چه بکنم
نامعلومی، سرگردانی 👈 این حیرت مذمومه، انسانی که سرگردانه این نقصه
👌انسانی که برنامه اش مُنَقّح ( بمعنای پیراسته، از تحیر و تردید) ، این همراه با کماله
⭐️ #حیرت_ممدوح
شایسته، سزاوار است که انسان این حیرت را داشته باشد و بتواند تلاش بیشتری داشته باشد.
👈این حیرت به معنای تعجب است از #عظمت_یک_شیء
🌻در بیان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم آمده
🎯 نه تنها ازین حیرت ناراحت نبود بلکه درخواست میکرد حیرتم را بیشتر کن
👈 به این میگن دَهشَت
⭐️حیرت ممدوح که در مقابل عظمت یک شیء که به تعجب در بیاد
این حیرت است
👌و کسانی که به #توحید_ناب رسیده اند دچار این حیرت اند
⭐️ توحید ناب یعنی چه؟❓❗️
🎯یعنی #توحید_افعالی
🎯یعنی #توحید_صفاتی
🎯یعنی #توحید_ذاتی
📗 #اخلاق_نظری_استاد_ضیایی
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮حرکت رو به جلوی زمان را با ویژگی ازجهان به نام آنتروپی توضیح میدهند،آنتروپی را میتوان با میزان بینظمی درجهان توضیح داد،همانگونه که بینظمی رو به افزایش است زمان نیز روبه جلوحرکت میکند.
@wittj2
ادامه مبحث 🔮🎷ذهن کوانتومی چیست؟
همه ی ما، ذهن (روان) و ماده را به عنوان دو مفهوم کاملا متفاوت و با دو ریشه ی کاملا جدا تصور می کنیم. مغز یک سیستم ابرپیچیده ی متشکل از ماده است و به همین دلیل و همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، باید با استفاده از فیزیک سیستم های پیچیده بررسی شود. از طرفی، ذهن و آگاهی نیز، مفاهیم کاملا پیجیده ای هستند که حتی در مورد تعریف آنها، هنوز اختلاف نظر وجود دارد. حالا سوال مهم ما اینجاست: چگونه مفاهیم عجیبی و غریبی مانند ذهن و آگاهی از مغز متشکل از ماده، ظهور پیدا می کنند؟! کسی که در درون ما، ناظر جهان و وقایع آن است، واقعا چیست و کیست؟ در این مجموعه مقالات، قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. اما قبل از آن، باید با مفاهیم فلسفی ذهن کوانتومی آشنا شویم. (از آنجایی که درک مفاهیم و اصطلاحات فلسفی، برای بسیاری از دوستان، دشوار است، این مقاله به ساده ترین زیان ممکن، نگاشته شده، اما برای مطالعه ی بیشتر می توانید به مرجع های معرفی شده در پایان مقاله، مراجعه کنید.)
⭐️رویکردهای توصیفی و تبیینی
یکی از جنبه های بسیار مهم در ارتباط بین ذهن و ماده، تفکیک رویکردهای توصیفی (descriptive) و تبیینی (explanatory) است. در رویکرد توصیفی، به دنبال توصیف یک پدیده ی خاص در یک مکان و زمان معین هستیم، در حالیکه در رویکرد تبیینی، به دنبال یافتن علت ها و نتایج یک پدیده هستیم. برای مثال، همبستگی، یک مفهوم توصیفی است که با تجربه در ارتباط است، در حالیکه علٌیت، یک مفهوم تبیینی است که تلاش می کند به کمک نظریات، همبستگی ها را درک کند. اجازه دهید کمی قضیه را روشن تر کنیم: در علوم پایه، معمولا برهمکنش ها، نقش 👌روابط علیتی را بازی می کنند. مثلا در فیزیک، چهار نوع برهمکنش اصلی (یا به عبارتی چهار نیرو) وجود دارد: الکترومغناطیس، هسته ای قوی، هسته ای ضعیف و گرانشی. در واقع ما از این برهمکنش ها برای توضیح همبستگی هایی که در سیستم های فیزیکی مشاهده می شود، استفاده می کنیم.
با توجه به توضیحات بالا، بررسی مسئله ی ذهن-ماده، بسیار دشوار می شود. اگر بحث های نظری را کنار بگذاریم، بخش زیادی از دانش امروزی، مربوط به همبستگی های تجربی بین حالت های روانی و مادی است. این همبستگی ها، توصیفی هستند، نه تبیینی؛ در واقع مشروط به علیت نیستند. برای ما جالب است که بدانیم در طول هر یک از فعالیت های ذهنی (روانی)، کدام بخش مغز، فعالیت می کند؛ اما لزوما نمی توانیم بفهمیم که “چرا” آن بخش، فعالیت می کند. بنابراین بیان برهمکنش های ذهن-ماده به زبان روابط علیتی، بسیار خام و البته بی فایده خواهد بود.
علمی عرفانی👇
@wittj2
ای عشرت نزدیک ز ما دور مشو
وز مجلس ما ملول و مهجور مشو
انگور عدم بدی شرابت کردند
واپس مرو ای شراب انگور مشو
مولانا ی جان🌻
@wittj2
برگی از معرفت🍂
شرح عرفانی دیوان حافظ🌻
غزل10 بیت8
نشوى واقفِ يك نكته ز اسرار وجود
تا نه سرگشته شوى دايره امكان را
⭐️شرح : اى خواجه ! ممكن نيست كسى را از اسرار عالم وجود و ملكوتشان آگاه كنند، مگر با مجاهدت و كوشش در بندگى و كوبيدن درب خانه حضرت محبوب، به هر طريق ممكن. بخواهد بگويد : منى كه عمرى تو را مراد قرار داده ام سرگشته مگردان ؛ كه :
«فَأَسأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذى ظَهَرْتَ بِهِ لِخاصَّةِ أوْلِيآئِك َ، فَوَحَّدُوكَ وَ عَرَفُوك َ، فَعَبَدُوكَ بِحَقيقَتِك َ، أنْ تُعَرّفَنى نَفْسَكَ ، لِاقِرَّ لَكَ بِرُبُوبِيَّتِكَ عَلى حَقيقَةِ الإيمانِ بِك ، و َلا تَجْعَلْنى يا إلهى مِمَّنْ يَعْبُدُ الإسْمَ دُونَ المَعْنى
و َاَلْحَظْنى بِلَحْظَةٍ مِنْ لَحَظاتِك َ، تُنَوّرُ بِها قَلْبىِ بِمَعْرِفَتِكَ خاصَّةً ، و َمَعْرِفَةِ أوْلِيآئِك َ؛ إنَّكَ عَلى كُلّ شَىْءٍ قَديرٌ.» «1»
#ترجمه : پس از تو درخواست مى كنم - به حقّ اسمى كه به آن بر دوستان خاصّ خود ظهور مى نمايى، تا اينكه به مقام توحيد و معرفتت نايل گشته و در نتيجه حقيقتاً تو را عبادت مى كنند - كه خودت را به من بشناسانى، تا به ايمان و باور حقيقى به تو، به پروردگارىات اقرار نمايم. و اى معبود من! مرا از آنانى قرار مده كه اسم بدون معنى را عبادت مى كنند، و به گوشه چشمى از نگريستن هايت به من نظر افكن، كه بدان دلم را بويژه به معرفت خود، و شناخت اوليائت روشن گردانى؛ كه تو بر هر چيز توانايى.
(1) بحار الانوار ، ج ۹۴ ، ص ۹۶
📗منبع : #جمال_آفتاب ٬ ص 97
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷چگونه صاحب علم لدنی (موهبتی ) شویم ؟
🔑خداوند جامع #اسماء_کمالیه است مثل رحمان، رحیم و ... تا هزار اسم برای خدا شمرده شده. اما انسان ها هر کدام مظهر یک یا چند اسم از اسماء خدا هستند. لذا یک انسان به خودی خود از خداوند دور است، کسی که هزار کمال دارد کجا و کسی که یک کمال دارد کجا؟
🔑به این نکته توجه شود که هر انسانی تمامی #صفات_کمالیه الهی را داراست منتهی هر کسی یک یا حداکثر سه صفت کمالی را ظهور می دهد و بقیه در او در حد #استعداد باقی می مانند. الا انسان کامل که تمامی صفات را در حد فعلیت بروز می دهد.
⭐️ #فیوضات_وجودیه که هر لحظه از خداوند بر موجودات عالم وارد می شوند قسمت بسیار ضعیفی از آن نصیب یک موجود یا یک انسان می شود. حال انسانی که دارای #صفت_علم است فقط یک فیض از هزار فیض را می گیرد و در نتیجه در علم کامل تر می شود. اگر این شخص بخواهد به طور طبیعی پیش برود، #حرکت_استکمالی او در علم بسیار ضعیف و کند است.
⭐️👌اما اگر انسان خودش را از این واسطه های ضعیف برهاند و با یک واسطه ی بسیار قوی مرتبط شود که آن واسطه خودش بدون واسطه با خدا اتصال دارد، یا این که خودش را در شرایطی قرار دهد که عنایت خدا در آنجا بسیار است و فیوضات الهی بی حد و مرز وارد می شود. در اینجاست که انسان به طور ناگهانی در معرض تهاجم #فیض_علم قرار می گیرد و علوم و اسراری بر او باریدن می گیرد و چنین انسانی صاحب #علم_لدنی می شود.
علامه ذوالفنون مروجی سبزواری🌻
#سلسله_دروس_اسرار_حج
علمی عرفانی👇
@wittj2
Ali.Zandvakili.Kaabe.Delha.Mp3.128kbps_p30download.com.mp3
4.2M
🎷علی زند وکیلی
⭐️کعبه دلها
@wittj2
مینال که ناله مرهم آمد
بر زخم جراحت جدایی
تا کشف شود ز ناله تو
چیزی ز حقیقت خدایی
مولانای جان🌻
@wittj2