eitaa logo
** مطالعات اسلامی زنان **
23هزار دنبال‌کننده
17هزار عکس
20.3هزار ویدیو
407 فایل
𝐈𝐬𝐥𝐚𝐦𝐢𝐜 𝐰𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐞𝐬 📍فرصتی‌ویژه‌برای‌ارتقاوتعالی‌اندیشه‌وباورها 📍در حوزه تخصصی زنان 📍خانواده 📍سبک زندگی با مدیریت دکتر میرجعفری هماهنگی کارگاه‌ها،دوره‌های آموزشی،مشاوره تبلیغات: @ZAhmadi85 🖇استفاده ازمطالب کانال با ذکرلینک
مشاهده در ایتا
دانلود
روز 23 آوریل به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. آنجا در این روز، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود. موفقیت روز جهانی کتاب براستی بیش از هر چیز، به پشتیبانی از همه گروه‌های نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه و رسانه‌های عمومی بستگی دارد. دور هم جمع‌کردن گروه‌های ذی‌نفع در هر کشور، از مسئولیت‌های کمیسیون‌های ملی یونسکو، کلوپ‌های یونسکو، مراکز و انجمن‌ها، کتابخانه‌ها و مدارس مرتبط با یونسکو و تمام کسانی است که می خواهند ر این روز جهانی بزرگداشت کتاب‌ها و نویسنده‌ها، با هم و در کنار هم باشند. @women92
😳 در چـخبره؟ ❗️وزارت ارشاد،صداوسیما ودستگاههای فرهنگی!همگی مقصر تغییر ذائقه و فرهنگ جامعه اند! @women92
همسر شهید سلامت دکتر «حمیدرضا مهینی» گفت: شهادت رزقی است که خداوند نصیب بندگان خاص خود می کند. من دویدم و دکتر رسید؛ به دویدن نیست باید رزقت باشد. شهادت رزق دکتر «حمیدرضا مهینی» بود/ میزبانی حضرت زهرا (س) در مراسم تشییع شهید شهید دکتر «حمیدرضا مهینی»، از شهدای سلامت و از بندگان خاصی بود که خداوند شهادت را رزق ایشان کرد. پزشک متعهدی که برای محافظت از حریم سلامت هم وطنان خود، با توسل به حضرت زهرا (س) در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تا پای جان ایستاد و هفتم فروردین ماه به شهادت رسید. در روزهایی که خانواده شهید در خلوت خود و غریبانه به سوگ عزیزشان نشسته اند، دکتر «مهشید صحابی»، همسر شهید مهینی در گفت و گو با خبرنگار نوید شاهد، صبورانه و سربلند از همسرش سخن گفت. دکتر صحابی، متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است و در بیمارستان «بوعلی» به بیماران خدمت می کند. ماحصل این مصاحبه را که روایت همسر شهید از 25 سال زندگی مشترک با شهید دکتر «حمیدرضا مهینی» است را در ادامه می خوانید: خانم دکتر در ابتدای گفت و گو بیوگرافی از شهید دکتر «حمیدرضا مهینی» بفرمایید. شهید «حمیدرضا مهینی»، متولد دهم تیرماه 1344 در تهران بود که در خانواده ای فرهنگی و مذهبی به دنیا آمد. مادر ایشان بسیار عاشق قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) بود و ابتدای کودکی، ایشان را با قرآن آشنا می کرد. شهید تعریف می کرد: «زمانی که به مدرسه رفتم، چندین سوره قرآن را حفظ بودم و این موضوع باعث تعجب معلمان و هم کلاسی هایم شده بود.» مادر شهید خانه دار و دیپلم داشت. پدرشان نیز تحصیل کرده، کارمند دادگستری و به زبان فرانسوی مسلط بود. ایشان کلاس پنجم دبستان در امتحان ورودی مدرسه راهنمایی علامه حلی (تیزهوشان سابق) پذیرفته می شود و دبیرستان را هم در آنجا می گذراند. در کنکور ابتدا در رشته مهندسی «برق و الکترونیک» دانشگاه علم و صنعت پذیرفته می شود اما به دلیل علاقه مادر به پزشکی، به دانشکده مهندسی نمی رود و سال بعد در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول می شود. می گفت: «همیشه دوست داشتم مهندس شوم اما به خاطر مادرم وارد رشته پزشکی شدم.» تمام کارهای الکتریکی خانه را انجام می داد و کم پیش می آمد تعمیرکاری به خانه مان بیاید. ایشان سال 1363 وارد دانشگاه شهید بهشتی می شود و پزشک عمومی را به پایان می رساند. برای گذراندن طرح پزشکان عمومی به منطقه «لارستان» استان فارس می رود و در روستای «بنارویه» خدمت می کند. در همان دوران به فاصله یک ماه پدر و مادرش را از دست می دهد و زمانی که به خواستگاری بنده آمد، حدود هشت ماه از فوت مادرشان گذشته بود. از مادرشان همیشه به نیکی یاد می کرد و می گفت: «من بیشترین تاثیرات زندگی ام را از مادرم گرفتم.» شهادت رزق دکتر «حمیدرضا مهینی» بود/ میزبانی حضرت زهرا (س) در مراسم تشییع شهید با شهید مهینی چگونه آشنا شدید؟ آشنایی ما به شکل سنتی بود. خواهر ایشان معلم و همکار مادرم بود به این صورت موضوع خواستگاری مطرح شد. هنگامی که به خواستگاریم آمدند و متوجه شدم خانواده ایشان هم مانند خانواده ما فرهنگی و مذهبی هستند، بیشتر جذب منش، رفتار و اخلاق ایشان شدم. آن زمان دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی بودم اما او را ندیده بودم و نمی شناختم. یکی از سوال هایی که از ایشان پرسیدم این بود که «شما اهل نماز هستید؟» و جواب دادند: «یک نماز قضا هم ندارم.» خیلی خوشحال شدم. شرط دومم این بود که «دوست ندارم همسرم اهل حلال و حرام باشد» و ایشان گفت: «به این مسائل پایبند هستم.» بعد از ازدواج، همراه ایشان به لارستان رفتم و من هم طرحم را آنجا گذراندم. بعد از پایان دوره طرحم که حدود 14 ماه طول کشید، برگشتیم و ابتدا ساکن کرج شدیم و بنده تخصص قلب و عروق قبول شدم. همیشه من را تشویق به درس خواندن می کرد و تاکید داشت که ادامه تحصیل بدهم. ایشان ادامه تحصیل نداد و می گفت: «من به شما برای امور زندگی کمک می کنم اما شما درس بخوان.» شهید مهینی مشوق اصلی ام برای درس خواندن بود به گونه ای که هم امور مالی و هم امور منزل را برعهده گرفت و کمک حالم بود. زمانی که رزیدنتی قبول شدم، باردارم هم بودم و پسر اولم سال 1377 به دنیا آمد. ایشان در نگهداری فرزندمان هم خیلی کمکم می کرد. از خودگذشتگی که هرکسی انجام نمی دهد... بله، از خودگذشتگی یکی از خصوصیات بارز شهید بود. ایشان همچنین بسیار خوش اخلاق، مهربان، خوش قلب و اهل نماز اول وقت بود. بعد از نماز هم همیشه به خصوص شب ها قرآن می خواند و بعد از نماز هم به سجده های طولانی می رفت. اهل ریا به هیچ عنوان نبود. ایشان بسیار به حق الناس اهمیت می داد و اگر کسی با دفترچه دیگری برای ویزیت نزدشان می آمد، قبول نمی کرد و معتقد بود کسی که حق بیمه می دهد باید از دفترچه اش استفاده کند. البته در مطبشان خیلی ها را رایگان ویزیت می کرد..... @women92
کشته های کرونا در آمریکا بیشترند یا سقط جنین؟
Islamic women studies کانال مطالعات اسلامی زنان بررسی مسائل اجتماعی، زنان و خانواده https://eitaa.com/women92
✨حاج محمد اسماعیل دولابے : 🔹وقتے حاجاتت رو بہ تاخیر مے اندازد دارد چیز بزرگترے بہ تو میدهد! 🔸منتها تو حواست بہ خواستہ ے خودت هست و متوجہ نمیشوے 👌تو نان میخواهے او بہ تو جان میدهدِ.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@women92
خداوند شما را با کرامت خلق کرده است،آزاد خلق کرده است.خداوند همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد،در زنها هم دارد.همه برای صلاح شماست.همه قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است.آنها که زنها را میخواهند ملعبه جوانهای فاسد قرار بدهند خیانتکارند.زنها نباید گول بخورند؛زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت!این مقام زن نیست؛این عروسک بازی است نه زن. زن باید باشد؛ زن باید در مملکت دخالت بکند. زن است؛ زن مربی انسان است. @women92 📚 صحیفه امام خمینی(ره)،ج ۶،ص ۳۰۱
درک تفاوت های کلامی زن و مرد:وقتی زن از ناراحتی های خود می گوید درمقابل جمع از او جانبداری کنید! وقتی مرد از برخورد هایش با دیگران گله می کند به او بگویید تقصیر تو نیست! مرد وقتی آزرده و عصبانی می شود به درون غار (تنهایی )می رود می رود تا به آرامش برسد! زن وقتی آزرده و عصبانی می شود ، شروع به صحبت کردن می کند تا به آرامش برسد! مرد برای اینکه احساس کند همسرش او را دوست دارد به "قدر شناسی" احتیاج دارد! زن برای اینکه احساس کند همسرش او را دوست دارد به "احترام" احتیاج دارد! نشانه های فشار روحی مرد، گوشه گیری ، غرولند کردن و حرف نزدن است! نشانه های فشار روحی زن، واکنش بیش از اندازه ، خستگی ، کلافگی و بی حالی است! مرد زمانی از زن امتیاز می گیرد که به او کمک کند! زن زمانی از مرد امتیاز می گیرد که اشتباه او را فراموش کند! وقتی به مرد دستور ندهید که به شما خدمت کند ، خود به خود به ارایه ی خدمت به شما علاقه مند می شود! وقتی از زحمات و خدمات زن تعریف و تمجید کنید خود به خود ارایه ی خدمات به شما چندین برابر می شود! مرد زمانی در زندگی زناشویی احساس خوش بختی می کند که زنش در منزل شاد و خوش باشد! زن زمانی در زندگی زناشویی احساس موفقیت می کند که همسرش در همه ی امور با او مشورت کرده و نظر او را مقدم دارد! وضعیت روحی مرد بستگی به موفقیت هایش دارد! وضعیت روحی زن بستگی به احساس و کیفیت روابطش دارد! @women92
درس گفتگوی مساله حجاب حسین سوزنچی ایشان تحصیل فلسفه اسلامی تا درجه دکتری را در دانشگاه امام صادق (ع) و تربیت مدرس طی نموده و اکنون پس از گذراندن دروس سطوح مختلف حوزوی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم هستند.ایشان مدت‌ها در تدریس دوره‌های مطالعات آثار شهید مطهری در تهران فعال بودند و سابقه تالیف کتبی مانند «معنا، امکان و راهکارهای علم دینی»، «جنسیت و دوستی (دیدگاهی اسلامی در خصوص روابط دختر و پسر)» و مقالاتی پژوهشی در حوزه‌هایی مانند فلسفه دین و تفسیر قرآن را در کارنامه دارند. همانگونه که از آثار ایشان پیداست، ایشان علاوه بر مطالعات فلسفی در عرصه‌هایی مانند فلسفه علم، فلسفه دین، در موضوعات اجتماعی‌تری مانند زنان، جنسیت، مسأله حجاب نیز بحث کرده‌اند و در یکی از فعالیت‌های علمی اخیر خود در این عرصه، مقاله‌ای در نقد مقاله «حجاب در ترازوی اخلاق» دکتر دباغ و همچنین مقاله ای با عنوان «تبیین چارچوب اسلامی برای سلامت روابط جنسیتی دختران» مرقوم داشته‌اند سروش دباغ (ویدئو کنفرانس از کانادا) ایشان همانند پدرشان، دكتر عبدالكريم سروش ابتدا در دانشگاه تهران دكتري داروسازيش را گرفتند. پس از آن به صورت جدي‌تر فلسفه را دنبال كردند و نزد پدرشان بسياري از علوم فلسفی را آموختند.بیشتر... در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟ این درس-گفتگو فضای تقابل دو دیدگاه درباره حجاب اسلامی زنان است: در یک سو دکتر دباغ در مقاله‌ای که با عنوان «حجاب در ترازوی اخلاق» منتشر ساخته‌اند مدعی هستند که مقوله پوشش اسلامی و حدود خاص آن (یعنی پوشش سر و گردن برای خانم‌ها) واجد هیچ‌گونه ضرورت اخلاقی‌ای نبوده و بنابراین نمی‌توان افرادی را که بدین حدود ملتزم نیستند را از بعد صفات اخلاقی مانند عفت دارای ضعف دانست. همچنین ایشان با اضافه کردن دیدگاه برخی روشنفکران (مانند مرحوم قابل و جناب ترکاشوند) که معتقد به حدود رایج برای حجاب اسلامی نیستند، قائل شده‌اند که نمی‌توان عدم رعایت این حدود را ذیل هیچ‌کدام از مقولات رفتار غیرشرعی و غیراخلاقی دسته‌بندی کرد. از سوی دیگر حجت‌الاسلام سوزنچی به دلایل دین‌شناسانه معتقدند که دستورات اسلامی (ازجمله حکم حجاب) را نباید در مقابل اخلاق دید، بلکه در حقیقت دین است که معرفت محدود اخلاقی ما را تکمیل کرده و به این شیوه، شناخت ما را به وظایف اخلاقی‌مان را گسترش می‌دهد. ایشان همچنین معتقدند که مقوله حجاب اسلامی کاملا در ذیل مجموعه ای از مقولات کلان اخلاقی از جمله حیا قابل تبیین بوده و می‌تواند ضرورت آن از این جهت نشان داده شود. به علاوه ایشان معتقدند که حدود رایج در خصوص حجاب بانوان کاملا از آیات قرآن قابل برداشت بوده و برداشت افرادی را که دکتر دباغ به دیدگاه آنها اتکا می‌کند (مانند جناب ترکاشوند و مرحوم قابل) را برداشتی کاملا غیرروشمند و ضعیف از منابع اسلامی تلقی می‌کنند. @women92 ارائه گواهی از طرف مدرسه آزادفکری پیشنهادهایی برای خواندن حجاب در ترازوی اخلاق_دکتر دباغ حجاب در ترازوی قرآن_دکتر دباغ بی حجابی یا بی عفتی؛ کدام غیر اخلاقی است؟_دکتر دباغ جایگاه حجاب در فقه و اخلاق؛ نقد حجاب در ترازوی اخلاق دکتر دباغ_دکتر سوزنچی حجاب در آیات و روایات؛نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر جناب ترکاشوند_دکتر سوزنچی حجاب قانونی یا حجاب اجباری_دکتر سوزنچی دلالت آیه ۳۱ سوره نور بر حجاب؛ نقدی بر نظرات دکتر کدیور درباره حدود حجاب شرعی زنان_دکتر سوزنچی جنسیت و دوستی: مواجهه‌ای اسلامی با مساله رابطه دختر و پسر، دکتر حسین سوزنچی، نشر معارف مدرسه آزاد فکری @women92
نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان! امام خمینی در نامه ای که به درخواست بانو فاطمه طباطبایی- عروس شان- خطاب به ایشان نوشته اند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند. در این نامه که به تاریخ اردیبهشت سال ۶۶ مطابق با شعبان ۱۴۰۷ قمری نگارش شده است، به پایان یافتن روزهای ماه شعبان و آماده نبودن برای ورود به ضیافت الهی اشاره شده و این که با همه این اوصاف، نباید از رحمت الهی ناامید بود متن نامه به شرح زیر است:   بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌ فاطى دختر عزیزم! از من مى‌ خواهى براى تو چیزى بنویسم؛ چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند! اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.  شهر شعبان المعظم- که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه! دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آن ها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى‌ کنم:  اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى‌ مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم. دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن. عزیزم! خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است. فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده‌ اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند. انسان کمال مطلق را مى‌‌‌جوید و مى‌‌خواهد چه آنان که به توهّم، بت را مى‌‌‌پرستند و چه آن هایى که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مى‌کنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوى کمال مطلق، و خود گمان خلاف مى‌ کنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد. تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مى‌گردى و کاخ‌ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ،  وَ قَضى‌ رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ، بنا بر وجهى این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم. والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین. روح اللَّه الموسوی الخمینى‌  صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۴-۲۵۳ خدایا! توفیق درک ماه مبارک رمضان را نصیب ما بندگان گنهکارت بفرما @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ زیبای یارب یارب یارب 🎤حامد زمانی فرازهایی از دعای کمیل @women92 یا غیاث المستغیثین🤲🤲 التماس دعا🌸
انتظار یعنی.... شبا هنگام خواب با امام زمانت درد و دل کن .... @women92
💔 پایان شعبان رسیده مرا کن حسین این دل برای ماه روبراه نیست...😭 توی مناجاتتون مارو دعا کنید❤ 💐السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ💐 @women92 از راه دور هم میتوان زائر حضرت بود با گفتن مرتبه: 💕 صل الله علیک یا ابا عبدالله💕
الغوث يا مولانا 🙏🏻❤ @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک باغ سلام یک جهان زیبایی یک عمر سرافرازی یک تبسم ناز یک تن سالم یک دل خوش یک روز دلنشین و دنیا دنیا آرزوهای زیبا هدیه من برای شما❤️@women92
‍ خدایا در آستانه حلول ماه مبارک رمضان🌙 برایمان بنویس :✍ 🌸قلـــب بی گـناه 💫ذهن قرآنی 🌸و فـکر ربانــی 💫زبــان ذاکـــر 🌸و قلــب خاشــع 💫و نفــس با اطمینــان 🌸روح بلــند همـــت 💫و توبه نصــوح از همــه گناهـــان 🌸ونیــکیِ روزه هــایمان ونمـازهایــمان @women92 ‍ ‍ ♦️آخرین فرصت ها در ماه شعبان♦️  شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) به اسناد خود از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است که او گفت: آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت امام رضا(ع) رسیدم.  حضرت به من فرمود: ای اباصلت! روزهای ماه شعبان سپری شدند و اینک آخرین جمعه آن فرا رسیده... در این روزهای باقی مانده از ماه شعبان، کوتاهی‌های گذشته‌ات را جبران کن و اعمالی که مفید به حال تو باشد انجام بده و زیاد دعا و استغفار کن و بسیار تلاوت قرآن نما و از گناهانی که کرده‌ای، توبه کن تا وقتی که ماه رمضان فرا می‌رسد، خود را برای خدا خالص و پاک کرده باشی. امانت‌هایی که به تو سپرده شده، به صاحبانش برگردان. اگر از مومنی کینه به دل داری، گرد و غبار کینه را از دلت پاک کن. گناه را از دلت ریشه کن نما و از خداوند بترس و در نهان و آشکار بر او توکل کن
بزرگترین اشتباه ما آدما میدونید چیه؟!! نصفه می شنویم... یک چهارم می فهمیم... هیچی فکر نمی کنیم... دوبرابر واکنش نشون میدیم. چرا؟ @women92
🔸 | پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه 🔹از دیدگاه فقیهان معاصر بر کنیز ام ولدی که فرزندش زنده باشد، ستر صلاتی و ستر ناظری واجب است. مقتضای ادله فقهی نیز همین است؛ اما بر کنیزان دیگر ستر صلاتی و ناظری حرام نیست؛ بلکه صرف نظر از دیدگاه محدثانی مانند صدوق و مجلسی، ستر بر آنها جایز یا مستحب است. 🔹البته اقتضای صناعتی ادله همین است و براساس ضوابط فقهی، حجیت نیز دارد؛ ولی مشروعیت وجدانی این فتوا با تردیدهایی نیز روبه روست. 🔹در این مقاله مشخص شد اولاً ادعای سربرهنگی کنیز امامان علیهم السلام هیچ شواهدی تاریخی ندارد، ثانیاً شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کنیزان امامان علیهم السلام به تستر و پرده نشینی پایبند بوده‌اند. 🔹درباره دیگر کنیزان اهل بیت علیهم السلام نیز اگر گزارشی مبتنی بر تستر یافت نشده، گزارشی مبتنی بر برهنگی نیز یافت نشده است. 🔹بنابراین تأیید سیره متشرعه توسط اهل بیت علیه السلام با مشکل روبه رو شد. 🔹همچنین یافته‌های تاریخی (پایبندی کنیزان امامان علیهم السلام به ویژه مادران امامان علیهم السلام به تستر و احتجاب در حدی که در متون گزارش شده) یافته فقهی آن (استحباب یا وجوب ستر ناظری بر کنیزان منتسب به بیوت امامان) را کاملاً تأیید می‌کند و آن دسته از مادران امامان که کنیز بوده‌اند و (نیز کنیزان دیگر بیوت امامان علیه السلام که به شرافت مادری امامان دست نیافتند) از باب استحباب یا وجوب، ستر ناظری را رعایت می‌کرده‌اند. 🔹این مقاله از سوی محمد عشایری منفرد استادیار جامعه المصطفی العالمیه نوشته شده، و در مرکز تحقیقات زن و خانواده چاپ شده است. 🆔 @women92
❇️ کرونا و لزوم بازنگری جدی در روابط همسران 🔸محمد داودی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری 🔹 از گوشه و کنار کشور خبر می رسد که پس از دامن گیر شدن بلای خانمان سوز کرونا و به تبع آن قرنطینه خانگی اجباری، که شاید بهترین راه کنترل و غلبه بر این اپیدمی زندگی سوز باشد، در روابط همسران در درون خانواده خلل و مشکلات و معضلاتی نو رخ داده است. این سخن گاهی به جد و گاهی به طنز گفته می شود که همسران در صورت حضوری اجباری تمام وقت هر دو در محیط خانه و خانواده با تنش ها، دعواها و برخوردهای کلامی و غیر کلامی ناخوشایند مواجه شوند. حتی نگرانی هایی از جانب صاحبنظران جامعه شناسی و حقوق مطرح شده است که شاید پس از غلبه بر کرونا و در جهان پساکرونا, مراجعات به دادگاه های خانواده افزون شود و باید از هم اکنون برای آن تمهیدی اندیشه شود. شگفتا! 🔹 پدیده عجیب و غیر قابل درکی است. مگر کسی از همسر به انسان نزدیک تر هست؟ مگر انسان بیشترین ساعات خود را با همسر نمی گذراند؟ مگر خانواده نهاد مقدسی نیست که شالوده فرهنگ و آرمان نسل های آینده را پی ریزی می کند؟ مگر جایی بهتر و واجب تر و ضروری تر از خانه و خانواده برای بذل محبت و تمرین مهرورزی و نثار عطوفت و تربیت عاطفی وجود دارد؟ مگر قرار نیست خانواده کانون مهر و محبت و عاطفه و تربیت باشد ؟ 🔹 همسرانی که یاد نگرفته اند زیر یک سقف به یک دیگر مهر بورزند و از وجود و حضور یک دیگر لذت ببرند, چگونه می توانند اقدام به تربیت نسلی عاطفی و اخلاقی و آرمان گرا نمایند؟ 🔹 این یک زنگ خطر جدی است. باید یک بازنگری اساسی در فرهنگ روابط همسر ان در خانواده انجام شود. اگر انسان از خانه بگریزد، به کجا می تواند پناه آورد؟ اگر انسان نتواند رابطه عاطفی و مهرورزانه و مبتنی بر عقل و خرد و وجدان با نزدیک ترین کس خود و شریک زندگی خود برقرار کند، کجا می تواند این رابطه را یاد بگیرد و یاد بدهد؟ 🔹 شاید کرونا در همین مدت اندک به ما درس زندگی داده باشد که تحمل یک دیگر را نداریم, که مهارت های کلیدی زندگی را نیاموخته ایم, که از برقراری روابط اجتماعی قدرتمند و خردمندانه ناتوان هستیم، که از خود می گریزیم، که از خانه می گریزیم, که از برخورد رو در رو و سخن گفتن رو در رو و تطبیق خود با نزدیک ترین کسان خود می هراسیم! 🔹 نکند شغل ما بهانه ای برای گریز از خانه باشد! نکند شغل ما بهانه یی برای گریز از خود ما باشد! نکند ما عمیقا تنها هستیم و هنوز به درجه ای از بلوغ عاطفی نرسیده ایم که بتوانیم روابط اجتماعی و عاطفی نیرومند و بدون ترس و هراس برقرار کنیم! پس تحصیلات و دانش و تجربه کجا قرار است به کارمان بیاید؟ 🔹یادم می آید همین اواخر مقاله پژوهشی ارزشمندی را خواندم که از جوانان ایرانی پرسیده بودند بزرگ ترین معضل زندگی شما چیست و بر خلاف تصور من و شاید بسیاری از صاحب نظران، جوانان پاسخ داده بودند که مشکل اصلی و نگرانی عمده ما در زندگی نبود پول و شغل و ناتوانی در ازدواج نیست بلکه بزرگ ترین مشکل ما ضعف و ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی است! 🔹کسی که در برقراری روابط اجتماعی قدرتمند و خردمندانه شکست می خورد، در شغل خود نیز شکست می خورد و در تحصیلات خود نیز شکست می خورد و صد البته آماده ازدواج نیست. این جوان کی و کجا و چگونه و از چه راه قرار است مهارت های زندگی و هنر برقراری روابط عاطفی سالم را یاد بگیرد. آیا بهترین جا برای آن خانواده نیست؟ 🔹 اگر پدران و مادران و همسران که قرار است از زندگی لذت ببرند و لذت از زندگی را به فرزندان خود بیاموزند خود دچار مشکلات جدی در این زمینه هستند, آیا می توان به تربیت نسلی متفکر و اندیشمند و اخلاق گرا و آرمان گر و خانواده دوست و عاطفه گرا امید بست؟ 🔹 بیاید از شانس اجباری کرونا در زمینه فرصت های بیشتر با هم بودن و در کنار هم بودن بیشترین بهره را ببریم و با تغییر جدی در روابط عاطفی و عقلی با همسر و کشف کاستی ها و نواقص و یافتن راه های برون رفت از تعارض و کشمکش و بازاندیشی در رفتار خود و همسر، خانه را تبدیل به قصری زیبا و برافراشته و محیطی آکنده از شور و سرور و عشق و لذت و پاکی کنیم. 🔹بیایید کاری کنیم که خانه دوباره خانه شود. یعنی همان محیط مقدس، یعنی همان نهاد فرهنگ ساز، یعنی منزلگاه عشق، یعنی کانون فرهنگ سازی. مبادا دیر شود. و ناگهان چقدر زود دیر می شود. نوشته محمد داودی @women92
( این فقط سقط عمدی ناشی فرهنگ غربی است که با سقط ناخواسته ناشی از سیاستهای غلط غذایی و دارویی who جمعا به ۷۰۰ هزار نفر یعنی روزانه ۲۰۰۰ نفر میرسد) @women92