👒هر وقت مثل آدمهایی بودید که برای
نوشتن آرام و قرار ندارند، نویسنده میشوید.
~ نویسندگی از نوشتن شروع میشود. شما اول مینویسید، بعد احساس میکنید واژه کم دارید و به سراغ خواندن میروید.
~ نویسندگی دو بال دارد؛ عشق و خواندن آثار دیگران.
~ شما باید آنقدر بخوانید که راوی داستانهایتان را خودتان پیدا کنید.
- هوشنگ مرادی کرمانی ✒️
#به_نویسنده
@TheDivanOfLaiya
WhereToRead
🥡همیشه هم نمیشود داستان را با زبان ادبی نوشت. هرچه زبان داستانیتر باشد، احتمال این که مخاطب به غیرواقعی بودنش پی ببرد بیشتر است.
اما بعضی از ما به دنبال این هستیم که با زبان خاطرهگونه داستان بنویسیم تا باورپذیریاش را بالا ببریم. برای این کار، تا جایی که میتوانیم باید زبان را به سمت گفتار ببریم. ویژگیهای زبان گفتاری را میشود اینطوری بیان کرد که:
از حروف عطف مانند "و"، "که"، "تا"، "به" و... بیشتر استفاده میشود و جملهها دیرتر تمام میشوند!
🦩مثلا: آنقدر دیر کرده بودیم و همه را منتظر گذاشته بودیم که فکر میکردیم همین که برسیم میریزند سرمان و هرچه بخواهند بارمان میکنند و چیزی هم از شام به ما نمیرسد!
نکته: حروف اضافه را حذف میکنیم. مثلا: "به خانه رفتم" تبدیل میشود به "رفتم خانه".
نکته: فعلها را به از آخر برمیداریم و به وسط جمله میبریم. مثل "رفتم خانه"، "کشیدم کنار"، "برای همیشه گذاشتمش توی بقچه" و...
نکته: "ی" میانجی حذف میشود. مثال: صدایش به صداش، زانویش به زانوش، و...
#چطور_بنویسیم
@TheDivanOfLaiya
هدایت شده از تهران-سوریه
راست گفتی آقا مصطفی صدرزاده
آدم با چیزایی که دوست داره امتحان میشه ...🌖
🌝✨چهار سوال اساسی وجود دارد که به
هنگام ساخت یک کاراکتر باید از خود بپرسید.
1- چه چیزی میخواهند؟ 🧳
این یکی اصلیترین سوالاتی است که که به هنگام ساختن یک کاراکتر پویا و مناسب با آن روبرو خواهید بود. تمام کاراکترهای برجسته در ادبیات به دنبال چیزی بودهاند. کرت وانگات معتقد است که اولین قدم در نوشتن یک داستان خوب ساختن کاراکترهایی است که که به دنبال چیزی هستند. توجه داشته باشید که تمایل یا خواستن با نیاز متفاوت است، نیاز نشانه ی سرنوشت است و خواستن نشانهی اراده.
2- ضعفهای آنها چیست؟ 🏈
بسیاری از نویسندهها به دنبال دادن صفات والا و قوی نشان دادن کاراکترهایشان هستند اما به واقع آن چیزی که باعث جذابیت کاراکترها میشود ضعفهای آنهاست نه قدرتشان. مثالش هم هولدن کولفید در ناطور دشت و گتسبی در داستان گتسبی بزرگ است. پس توجه داشته باشید به هنگام درست کردن لیستی از صفات کاراکترهای داستانتان ضعفهای آنها را فراموش نکنید.
3- از کجا آمدهاند؟ 👞
به دو صورت میشود به این سوال پاسخ داد: یکی از جنبهی زندگینامهشان و دیگری از نظر احساسی. اگر از جنبهای اول به این سوال نگاه کنیم اطلاعاتی از قبیل شهر زندگی کاراکتر در دسترس ما خواهد بود. اینکه در خیابانهای شلوغ تهران بزرگ شده است یا روستایی دورافتاده به ما کمک میکند تا بفهمیم یک کاراکتر به دنبال چه چیزی است. راه دیگر بررسی سوال از دیدگاه احساسی است. اینکه بفهمیم پیش زمینهی احساسیش چیست: آیا پدر و مادرش در صلح و صفا زندگی کردهاند یا فرزند طلاق بوده است، آیا خواهرش را در کودکی از دست داده است یا نه. این اطلاعات در مورد پیش زمینهی احساسی کاراکتر به ما کمک میکند تا انگیزهی کاراکتر را در اعمالش متوجه شویم.
4- به کجا میروند؟ 🪵
در کنار هم گذاشتن جواب این سوال با سوال قبلی کمک خواهد کرد تا یک کاراکتر کامل داشته باشیم. اگر یک نویسنده بداند که چرا یک کاراکتر به دنبال فلان چیز است و آن تمایل از چه چیزی سرچشمه میگیرد، نه تنها خواهد فهمید که چقدر سخت حاضر است برای خواستهاش تلاش کند بلکه مشخص میکند که چقدر برای پشت سر گذاشتن موانعی که ضدقهرمان در مسیرش گذاشته است ثابت قدم است.
#چطور_بنویسیم
@TheDivanOfLaiya
WhereToRead
املا چه فرقی با رسمالخط دارد؟📄
املا یعنی حروفِ تشکیلدهندۀ واژه و ترتیبِ خاصِ آنها. املا ممکن است درست یا غلط باشد.
املای درست: اصطلاح، تثبیت، منتشر.
املای غلط: اسطلاح، تسبیت، متنشر.
رسمالخط یعنی جدانویسی یا پیوستهنویسی.
همۀ رسمالخطها درستاند و توجیه دارند، فقط روشها فرق میکنند.
جدانویسی: آرامبخش، خوشبخت، میشود.
پیوستهنویسی: آرامبخش، خوشبخت، میشود.
#ادبی
🏠‧₊˚@WriteClub
باشگاه نویسندگی.
ایدههایی برای دو شخصیت که از هم متنفرند؛🚷 #چطور_بنویسیم 🏠‧₊˚@WriteClub
1️⃣ اولین ملاقات بد
~ وقتی برای اولین بار با هم ملاقات میکنن، یکیشون حالش خوش نیست. بداخلاق شده و بد رفتار میکنه. مخاطبش ازش خوشش نمیاد و این نفرت دوطرفه میشه.
2️⃣ بدنامی
~ یکیشون بارها شنیده که دومی آدم خوبی نیست. بنابراین به دومی فرصت نمیده و وقتی باهاش آشنا میشه، از همون اول ازش متنفره.
3️⃣ ارتباط ناخوشایند
~ اولی به نوعی به یکی از تجربههای بد دومی مربوطه. شاید دوست یا فامیلِ دشمنِ دومی بوده. مسئول آسیبهایی که دومی دیده نیست، اما اولی ازش بیزاره چون اون رو مربوط به آسیبهاش میبینه.
4️⃣ دیدگاههای متضاد
~ شاید دو شخصیت نظرات و ایدههای متفاوتی دارن و قصد ندارن کوتاه بیان.
#چطور_بنویسیم
🏠‧₊˚@WriteClub
باشگاه نویسندگی.
1️⃣ اولین ملاقات بد ~ وقتی برای اولین بار با هم ملاقات میکنن، یکیشون حالش خوش نیست. بداخلاق شده و
5️⃣ سوءتفاهم
~ سادهست. شاید اولی فکر میکنه دومی بهش بدی کرده در حالی که واقعاً چنین نشده.
6️⃣ یکی چیزی داره که دیگری میخواد
~ حسادت میتونه نیرویی خبیث باشه. شاید شخصیت به رابطه، شغل، فرصتها، مقبولیت و... طرف مقابلش حسودی کنه.
7️⃣ رابطهی سمی
~ شاید یکی یا هردو بهشدت کنترلگر باشه، رقابت سمی بکنه، تعصبهای ریشهدار کورش کنن، و...
8️⃣ انتظارات بالا
~ شاید اولی تصور شگفتانگیز و غیرواقعگرایانهای از دومی در ذهن داره و وقتی باهاش آشنا میشه، ناامید میشه و خیال میکنه مخاطبش بیارزشه (در مقایسه با تصور خیالی).
9️⃣ برونفکنی
~ اولی احساس گناه و ناامنیهاش و... رو روی دومی برونفکنی میکنه؛ و بهجای اینکه از خودش متنفر بشه از دومی میشه.
نکته: شاید شخصیتها به سادگی با هم جور نیستن.
🔖راهنمایی:
~ به آدمهایی که توی زندگی واقعی ازشون متنفرید فکر کنید و ایده بگیرید. خیلی وقتها به شخصیت افراد بستگی داره. شاید دلیلی که از یک نفر متنفرید درباره همه اطرافیانتون صادق نباشه.
#چطور_بنویسیم
🏠‧₊˚@WriteClub
ترغیبکنندههایی که میتوان با آنها صحنه را تمام کرد.📝
- یک سطر گفتوگوی مرموز
- سِری که ناگهان در آخر صحنه افشا میشود
- ذکر تصمیم، قول یا قسمی مهم
- اعلام رخ دادن حادثهای تکاندهنده در آینده
- چرخش وضعیت یا غافلگیری: افشای اطلاعاتی مهم که مسیر داستان را صد و هشتاد درجه تغییر میدهد.
#چطور_بنویسیم
🏠‧₊˚@WriteClub